eitaa logo
سیاست و فرهنگ. شعبانی سارویی
1.2هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
6.2هزار ویدیو
759 فایل
کانال سیاست و فرهنگ به ارائه چالش ها و ظرفیت های دو حوزه سیاست و فرهنگ می پردازد. ارتباط با ادمین: @Shabaniesaroui
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 دروضعیت فعلی اقتصادی کشور آیا مشارکت حداکثری رخ خواهد داد؟
📸 پیشنهاد قسطی اسنپ به مخاطبانش: هر چی که حیوان خونگیت لازم داره! ✍️ مدیران چنین برنامه هایی می دانند ممکن است بخاطر ترویج علنی "زندگی با سگ در خانه" توبیخ شوند اما هم برای سدشکنی فرهنگی(متضمن نیت خوانی) و هم بعد توبیخ احتمالی برای حداکثری شدن توجه به اسنپ(کارکردگرایی اقتصادی)، شیوه هوشمندانه ای به نظر می رسد! ▫️از سوی دیگر اگر اقتصاد را راداری برای وضعیت سنجی فرهنگی بدانیم، باید گفت زندگی با سگ خانگی طوری رشد داشته که فروش ملزوماتش تبدیل به کاری پردرآمد در ایران شده است و این یعنی اعلام شکست فرهنگی در برخی ساحت های سبک زندگی. 🔹این وضعیت در دیجی کالا و افزونه جدیدش که به فروشندگانش اجازه می دهد برای خود صفحه داشته باشند به مراتب بدتر و وقیح تر دنبال می شود!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با توجه به بحران سازی و هجمه در شبکه های رسانه ای، مشارکت حداکثری رخ خواهد داد؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 خطّ مبارزه و خطّ آگاهى‌بخشى 🔻در اينجا بايد يكي از مشخّصه‌هاي مهمّ نهضت اسلامي ايران را بيان كنم. اين مشخّصه عبارت است از وجود دو خط در اين نهضت، كه تعامل ميان اين دو خط، تشكيل‌دهنده‌ي روند تكاملي حركت به سمت اسلام در اين كشور بوده: 🔻نخست، خطّ مقابله‌ي ديني با دستگاه حاكم، كه برخاسته از عقيده‌ي ديني بود. 🔻دوّم، خطّ بيدارگري فكري و ارائه‌ي برنامه‌ي اسلامي براي زندگي، با گفتماني نو. يا به عبارت ديگر: خطّ نوسازي انديشه‌ي ديني. 🔻از يك‌سو، كساني بودند كه خطّ مقابله با دستگاه حاكم را در پيش گرفتند، ولي از يك انديشه‌ي مترقّي اسلامي برخوردار نبودند، بلكه دچار تحجّر و جمود فكري بودند. آنها به انگيزه‌ي غيرت اسلامي‌شان به مقابله با قدرت حاكمه‌اي برخاسته بودند كه حريم مقدّسات مسلمانان را مورد اهانت قرار داده بود. 🔻از سوي ديگر، كساني هم بودند كه در خطّ بيدارگري حركت مي‌كردند و افكار روشني در زمينه‌ي اسلام داشتند؛ مي‌كوشيدند دين را با زبان روز به جامعه عرضه كنند، با كج‌روي‌هاي فكري هم مبارزه مي‌كردند، امّا در خطّ مقابله با قدرت حاكمه حركت نمي‌كردند. 🔻در آغاز نهضت امام خميني (رضوان‌الله‌عليه) در سال 1342 باآنكه ايشان خود پيشگام عرصه‌ي بيدارگري فكري بودند، امّا عامل «مقابله»، در نهضت برجستگي داشت. در اوايل، تمركز نهضت روي مبارزه با دستگاه حاكمه‌ي دين‌ستيز بود. پس از آنكه روحيه‌ي مقاومت ديني در جامعه محكم و استوار شد و نهضت توانست به سمت ارائه‌ي نظريه‌ي انديشه‌ي اسلامي به نحو مطلوب پيش برود، متحجّران عقب ماندند؛ امّا كساني كه بصيرت ديني داشتند و از فكر باز و روشن بهره‌اي داشتند، در مسير نهضت ماندند. 🔻سپس، بويژه طي سالهاي 1345 و 1346 كه دشوارترين سالها براي انقلابيون بود و شاه همه‌ي گروه‌هاي مقاومت سياسي را قلع‌وقمع و از ميدان بيرون كرده بود، بسياري از شخصيتهاي نهضت اسلامي، گرايش به خطّ دوّم (خطّ روشنگري ديني) را ترجيح دادند. 🔻كساني بودند كه هم در آغاز و هم در پايان زندگي جهادي خود، در ميدان مقاومت حضور داشتند، امّا در سالهاي يادشده، همّ خود را مصروف روشنگري فكري كردند. شهيدان بزرگوار، و و از اين جمله‌اند. 🔻در اينجا بايد براي ثبت در تاريخ بگويم كه من از اندك افراد معدودي بودم كه در همه‌ي لحظات نهضت، هر دو خط را باهم آميختم و به اين ويژگي معروف بودم. در تمام زندگي مبارزاتي خود، همواره هر دو خطّ «مقاومت» و «روشنگري» را باهم ادامه دادم و معتقدم اين دو را كاملاً باهم درآميختم. 🔻نهايت سعي من اين بود كه دين را چنان‌كه خداي متعال خواسته، به‌عنوان روشي براي رفتار عملي، و برنامه‌اي براي زندگي، و تغييري مستمر به‌سوي كمال مطلوب بفهمم و ارائه كنم. در همه‌ي كارهاي فكري و عملي‌ام، و در سخنراني‌ها و درسهايم، روي اين خط تمركز داشتم. همين گرايش به درك آگاهانه و روشن از اسلام، مرا واداشت تا به كتابهاي اسلام‌گرايان عرب روي بياورم؛ كه اين مطلب را در جاي خود بيان خواهم كرد. 🔻در كنار اين، به هر فعّاليتي كه مي‌توانست مردم را عليه قدرت حاكم بسيج كند و به‌صورت هسته‌اي براي رهبري مردم به‌سوي برپايي حكومت اسلامي درآيد، دست ميزدم. 📌📌 ميان برادرانمان نيز كساني بودند كه اين هر دو خط را باهم ادامه دادند. آقاي يكي از برجسته‌ترين آنها بود. يك بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي به ايشان گفتم: در اين پانزده سال گذشته، يك روز هم از زندگي من بدون مقاومت عليه رژيم نگذشت؛ در اين مدّت، يك شب هم بدون نگراني نخوابيديم؛ چون شبهاي ما يا در زندان ميگذشت يا در تبعيدگاه، و يا در انتظار زندان و تبعيد. آقاي هاشمي گفت: من هم همين‌طور. البتّه برادراني كه در «خطّ فكري» بودند، ما را پشتيباني و ياري ميكردند. 🔻شهيد مطهّري هجده سال از من بزرگ‌تر بود _ يعني يك نسل از من مسن‌تر بود _ بااين‌همه، باهم دوستي فوق‌العاده‌اي داشتيم. ايشان همواره مي‌كوشيد از جايگاه اجتماعي من حمايت كند و در سخنراني‌ها و مجالسِ خود از من ياد مي‌كرد. 🔻دكتر نيز زندگي اسلامي خود را در ميدان مقاومت آغاز كرد و سپس به روشنگري و آگاهي‌بخشي روي آورد. من درباره‌ي افكار او ملاحظاتي دارم كه در جاي خود بيان خواهم كرد. برادرانم، برخي به مبارزه‌ي سياسي مي‌پرداختند و برخي نمي‌پرداختند؛ امّا چنان‌كه گفتم، با يكديگر همكاري و تشريك مساعي داشتيم. فعّاليت اسلامي اقتضا مي‌كند كه همه‌ي نيروها با قابليت‌ها و سليقه‌هاي گوناگون جذب شوند. مردم در اين زمينه باهم متفاوتند... 🔻به عقيده‌ي من اگر فعّاليت آگاهانه‌ي فكري اسلامي از جنبش و مبارزه جدا شود، خشك و بي‌روح مي‌شود. روح مبارزه‌ي ديني هم اگر از آگاهي و انديشه عاري گردد، دچار ارتجاع و تحجّر مي‌گردد. تركيب مقاومت با آگاهي‌بخشي و رشد فكري، خطّ انقلاب اسلامي را تشكيل مي‌دهد. خون دلی که لعل شد، صص 56 - 59. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 📝 «عبدالملک الحوثی» به عنوان تاثیرگذارترین چهره سال ۲۰۲۳ 🍃🌹🍃 🔻براساس نظرسنجی ۶ زبانه ( فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی استانبولی، کردی و اردو) خبرگزاری مهر؛ «عبدالملک الحوثی» به عنوان تاثیرگذارترین چهره سال ۲۰۲۳ انتخاب شد 🔸هدف قرار دادن کشتی های وابسته به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و تنگه باب المندب و تعطیل کردن بندر ایلات اسرائیل یکی از مهم ترین اقدامات جنبش انصارالله به رهبری عبدالملک الحوثی در سال ۲۰۲۳ بوده است. 🔺در این نظرسنجی «ابوعبیده» سخنگوی رسمی شاخه نظامی حماس، «محمد الضیف» فرمانده شاخه نظامی حماس و طراح اصلی عملیات طوفان الاقصی و «یحیی السنوار» رئیس جنبش حماس در نوار غزه در رده های بعدی قرار گرفتند. |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 🎥 فضای ولنگار اینستاگرام پر شده از میکرو بلاگرهایی که برای جذب فالور هر شبهه ای را به مخاطب القا می‌کنند 🍃🌹🍃 ✅ اما پاسخ به این شبهات گاهی به همین سادگیست! |
طراح نقشه تجزیه ایران چه کسی است؟ مهم‌ترین نظریه تجزیه ایران کار یک مورخ یهودی انگلیسی است؛ کسی که پدر نقشه‌های تجزیه ایران است و نامش «برنارد لوئیس» است. فلسفه طرح «برنارد لوئیس» این است: «کشورهای اسلامی تهدیدی برای جهان غرب هستند و باید این کشورها تجزیه شوند تا یک‌بار برای همیشه قدرت اسلام خنثی شود.» طبق طرح لوئیس ایران به ۶ تکه تقسیم می‌شود. در واقع بخش‌هایی از ایران به کشورهای همسایه می‌پیوندد و اقوام بلوچ و عرب و ترک و کرد از ایران جدا می‌شوند. مشهور است که او گفته بود تنها راه رویارویی با ایران نابود ساختن آن است و باید ایران را به قطعات قومی گوناگون بشکنند و میان کشورهای نوپا تقسیم کنند. البته او این آرزو را در سال ۲۰۱۸ و در حالی که ۱۰۲ ساله بود با خود به گور برد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اگر مستند عمامه صورتی را طی روزهای گذشته به‌طور کامل هم ندیده باشید، احتمالاً بسیاری از شما قطعه‌هایی از آن را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده‌اید، شاید هم نسبت آنها که کل مستند را می‌بینند به آنان که بخش فریدون‌کنارش را دیده باشند، یک به ده هم نباشد، امّا به‌هرحال نام این مستند در روزهای جاری کم به گوش نمی‌رسد. ماجرای مستند چیست؟ موضوعی که به‌ویژه طی چند سال گذشته، به‌درست یا غلط، به یکی از مسائل اصلی سیاست در ایران تبدیل شده است: موضوع بی‌حجابی یا به‌تعبیر برخی «حدود برهنگی». آقای حسین شمقدری همین مسئله را دست گرفته و در 30 دقیقه سعی کرده است که پاسخ روشنی به یک پرسش مهم این سالها بدهد: چرا به یک تعبیر، کم‌حجابی و به‌تعبیر همان برخی دیگر، ‌حدود برهنگی در ایران، تفاوت کرده و مشخصاً به‌سمت پوشش کمتر، رفته است؟ این‌که مستندسازی بتواند در 30 دقیقه، ابعاد مختلف این پرسش کلیدی را بررسی کند و به آن پاسخ روشن بدهد، اگر بتواند(!) حتماً شاهکار خواهد بود(!) مسئله‌ای که سالهاست جامعه‌شناسان و روان‌شناسان و کارشناسان متعدد حوزه‌های مختلفی دینی و غیردینی به آن پرداخته‌اند و هرکدام تلاش کرده‌‌اند بخشی از عوامل و حقایق را آشکار کنند، حالا اگر در یک مستند 30دقیقه‌ای حل‌وفصل شده باشد که چه بهتر! بعید است که مستند 30دقیقه‌ای که قطعات خاصش، احتمالاً به‌عمد، وایرال شده است،
دیگر جایی برای اسپویل شدن داشته باشد، امّا احتیاطاً اگر فکر می‌کنید ممکن است داستان مستند اسپویل شود، ادامه متن را بعد از مشاهده آن بخوانید. اما حسین شمقدری در این مستند چه می‌گوید؟ حرف پیچیده و جدیدی نیست، فقط نوع به تصویر کشیدنش خاص شمقدری است: "همه مشکل این حدود برهنگی به آن برمی‌گردد که به‌جای امر به معروفِ آن تعداد از مسئولانی که کاخ می‌ساختند یا در کاخ می‌نشستند، به چیزهای دیگر و امر به معروف‌های دیگر پرداختیم؛ والسلام"! حرف غلطی است؟ حتماً خیر، حتماً یکی از مشکلات اصلی در کشور، چه در حوزه اقتصاد، چه در سیاست و چه در فرهنگ، همین مسئله است که از دوره‌ای به بعد، و مشخصاً دوران آقای هاشمی رفسنجانی، روح سرمایه‌داری سوار بر ذات فرهنگی و عدالت‌محور انقلاب اسلامی شد و روندهای بسیاری را تحت تأثیر خود قرار داد، امّا به‌تعبیر هایدگر در «پرسش از تکنولوژی»، اگرچه این روایت «صحیح»ی است که فرهنگ کاخ‌نشینی برخی مسئولان، برخی روندها از جمله پوشش را تغییر می‌دهد،‌ امّا به‌تعبیر همان هایدگر، این «حقیقت» را تأمین نمی‌کند که همه مسئله را صرفا‌ً به این موضوع برگردانیم.
فیلم مستند «عمامه صورتی»- نسخه کامل بدون سانسور https://youtube.com/watch?v=L2ChyNHWRxk&si=cm-7MN67FXFgJqRS
مستنند نقد و بررسی فیلم عمامه صورتی را هم ببینید. https://www.aparat.com/v/0ygLp
مقایسه فاصله طبقاتی و نابرابری اجتماعی ایران و آمریکا از سال۱۹۷۹
شاخص ارائه خدمات عمومی دولت...
شاخص نابرابری توسعه اقتصادی
با وجود همه ضعف ها، تورم، مشکلات اقتصادی و ... عملکرد جمهوری اسلامی در اقتصاد با لحاظ موانع( جنگ، تحریم و ...) و امکانات ، در مقایسه با کشورهای توسعه یافته مطلوب بوده است. هر چند از نقطه آرمانی بسیار فاصله داریم.
📰 بیانیه جنبش "وطندار" تاجیکستان در پی حادثه تروریستی ⬅️ داداجان عطاالله روزنامه‌نگار، سیاستمدار و رهبر جنبش "وطندار" تاجیکستان، در پی حادثه تروریستی کرمان، بیانیه این جنبش را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر نمود که به شرح ذیل است: بیش از صد کُشته و زیاده از دوصد زخمی در یک روز زمستانی کار دست کیست؟ اگر ایران نباشد، دنیا انگشتری بی نگین است.اگر دنیا روشن است، این روشنی از نور و فروغ و چراغ ایران است! بسی کسان و ناکسان در دنیا هستند، که با حسادت به آزادگان و فرزانگان این مملکت می‌نگرند. ترور امروزه در کرمان حمله شغالان به قرارگاه شیران است. سخن گفتن در مورد این حمله وحشیانه سخت مشکل است. آنهایی که به این جنایت دست زدند، باید بدانند، که ایران را هیچ گاه نمی‌توانند، به زانو بنشانند. ایران تنها به خدا سجده می‌کند. ایرانی، که قریب نیم سده است که نصف دنیا تحریمش کردند، ولی ایران یک قدم به عقب برنگشت. ایران، کوهی‌ست که از سنگ‌پرتایی بدخواهان ابرویش خم نخورد. این کوه عظیم همیشه پابرجاست. این کوه بلند ناموس نام دارد. این کوه بلند عزّت نام دارد. این کوه بلند را هیچ ابرقدرتی نمی‌تواند فتح بنماید. در تمام دنیا بلندترین قلّه‌ای که هست و می‌نماید، ایران نام دارد. مکان شهیدان جنّت باد! به عزاداران کرمان تسلیت می‌گوییم. با ملّت عزیز ایران غم‌شریکیم. تاجیکستان با شماست! پاینده باد ایران! دشمنانت خار و ذلیل گردند و سنگهایی، که به تو می‌اندازند، سنگ قبرشان باد! خدا یارت، ایران تنها! داداجان عطاالله‌یف، راهبر جنبش مردمی «وطندار»