eitaa logo
شهیدانہ🌹
28 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
907 ویدیو
9 فایل
مسائل روز +مطالب مناسبتی ارتباط با خادم کانال👇 @ValiAsr12
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت 4️⃣2️⃣ 🔸️پدر و مادرم فدایشان باد «ألَا بِأبِی وَ اُمِّی هُمْ مِنْ عِدَّةٍ أسْمَاؤُهُمْ فِی السَّمَاءِ مَعْرُوفَةٌ وَ فِی الْأرْضِ مَجْهُولَةٌ...» خطبه 187 نهج‌البلاغه با این عبارت امیرالمؤمنین شروع می‌شود: «پدر و مادرم فدایشان باد! آنان که نامشان در آسمان معروف و در زمین مجهول است.» سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که امام چه گروهی را خطاب قرار داده‌اند و این گروه چه ویژگی خاصی دارند که حضرت در موردشان می‌فرمایند: «پدر و مادرم فدایشان باد!» گروهی از مفسران نهج‌البلاغه معتقدند منظورِ امام، امامان معصوم هستند و برخی گفته‌اند منظور ایشان، بندگان خاصّ خداوند است؛ اما با توجه به ادامه خطبه که از حوادث سخت آینده خبر می‌دهد و با علائم آخرالزّمان هم‌خوانی دارد، روشن می‌شود که منظور امام، حضرت مهدی و یاران آن حضرت می‌باشد، کسانی که زمینه را برای برپایی حکومت عدل الهی آماده و برای دفاع از حق و گسترش عدالت قیام خواهند کرد. 😍 @SHAHIDANEH12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قسمت5️⃣2️⃣ 🔹️منتظر عقب‌گرد در امورتان باشید «...ألَا فَتَوَقَّعُوا مَا یَکُونُ مِنْ إدْبَارِ أمُورِکُمْ...» امیرالمؤمنین در ادامه خطبه 187 پیشگویی‌هایی از حوادث آینده دردناکى دارند که در انتظار مردم است. حوادثى که شبیه علاماتی است که براى ظهور حضرت مهدى ذکر شده است و می‌فرمایند: «بدانید شما باید منتظر عقب‌گرد در امور خویش و گسیختگى پیوندها و روى کارآمدن خردسالان و بی‌کفایتان باشید» بدیهی است که نمی‌شود برای جامعه‌ای که افراد نالایق در آن، امور مردم را در دست گرفته‌اند، انتظار پیشرفت داشت؛ چه در زندگی مادی و چه در امور دین و زندگی معنوی مردم. در چنین شرایطی نظام کارها از بین می‌رود و جامعه دچار پراکندگی و تفرقه می‌شود. و علت اینکه گروهى از زمامداران براى مدیریت‌ها به سراغ این افراد مى‌روند، فقط این است که افراد بی‌کفایت، بندگانى هستند گوش به فرمان و به تمام خواسته‌ها تن می‌دهند و این بزرگترین عامل بدبختى آن‌ها می‌باشد. 😍 @SHAHIDANEH12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قسمت6️⃣2️⃣ 🔸️درهمی حلال «...ذَاکَ حَیْثُ تَکُونُ ضَرْبَةُ السَّیْفِ عَلَى الْمُؤْمِنِ أهْوَنَ مِنَ الدِّرْهَمِ مِنْ حِلِّهِ...» در ادامه خطبه 187 که امام علی از حادثه‌های تلخ آخرالزّمان خبر می‌دهند به مسئله حلال و حرام اشاره می‌کنند که سرنوشت مادی و معنوی جامعه به آن بستگی دارد. زمانی که اموال آلوده، حرام و شبهه‌ناک زیاد شده، غصب، رشوه و تقلب در جامعه زیاد می‌شود و مردم به مسئله حلال و حرام توجهی ندارند به دست آوردن مال حلال هم سخت‌تر از تحمّل ضربه شمشیر می‌شود. آنچه درباره فزونى اموال حرام در آخرالزّمان در این بیان امام آمده در روایات دیگر نیز به وضوح به چشم می‌خورد. از جمله در حدیثى از رسول خدا می‌خوانیم: «کمترین چیزى که در آخرالزّمان پیدا می‌شود برادر مورد اعتماد و درهمى از حلال است» (بحارالأنوار، ج 74 ،ص157) 😍 @SHAHIDANEH12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قسمت7️⃣2️⃣ 🔹️مستی بدون شراب «...ذَاکَ حَیْثُ تَسْکَرُونَ مِنْ غَیْرِ شَرَابٍ...» در آخرالزمان گروهی به خاطر ثروت و امکاناتی که در اختیار دارند، غرق در خوشگذرانی شده، خدا را به فراموشی می‌سپارند و مانند مستان در عالم بی‌خبری به سر می‌برند. در ادامه خطبه 187 امام علی در وصف روزگار آینده و این افراد لذّت‌جو می‌فرمایند: «در آن زمان بدون اینکه شراب بنوشید مست می‌شوید به سبب نعمت و لذت‌جویی» از دیگر ویژگی‌هایی که امام به آن اشاره می‌کنند، سوگند خوردن بدون دلیل و دروغ گفتن بدون اجبار است که متأسفانه در جامعه خودمان شاهد آن هستیم و این امر باعث از بین رفتن اعتماد بین افراد می‌شود. امام علی در ادامه می‌فرمایند: «در این زمان بلا به شما آزار می‌رساند و این رنج و سختى چه طولانى است» 😍 @SHAHIDANEH12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖋 ن ـ وَالقلمِ و ما یَسْطرونْ و قسم به قلمهایی که از لحظه‌ی آمدنت خواهند نوشت ؛ دنیا فقــط در انتظار همین یک جمله، واپسین‌دردهایش را دارد به جان می‌خرد : ألا یا اهل العالم، أنَا ابنُ علی المُرتضیٰ 💫 @SHAHIDANEH12
قسمت8️⃣2️⃣ 🔸️امید رهایی «...مَا أطْوَلَ هَذَا الْعَنَاءَ وَ أبْعَدَ هَذَا الرَّجَاءَ...» این جمله از خطبه 187 اشاره به فتنه‌های پیش از ظهور حضرت مهدی دارد که به مؤمنین بسیار سخت خواهد گذشت و رهایى از آن ممکن نیست تا امام زمان ظهور کنند. حوادث و بلاهایی که هر چاره‌ای برای آن اندیشه شود، مشکل دیگری دامان مردم را می‌گیرد. اما چرا امام علی می‌فرمایند امید نجات، دور است در حالی که بعضی از روایات ما امید به ظهور را نزدیک می‌دانند؟ آنچه از این کلام برداشت می‌شود این است که، ظهور مشروط به شرایطى است که اگر آن شرایط تحقق یابد، نزدیک است و اگر تحقّق نیابد دور می‌باشد و به تعبیر دیگر، مؤمنان می‌توانند با فراهم کردن شرایطِ ظهور، یعنى خودسازى، آمادگى کامل، دعا و... ظهور آن حضرت را نزدیک کنند و اگر زمینه را فراهم نکنند، ظهور به تأخیر خواهد افتاد، بنابراین امر فرج از یک نظر نزدیک است و از نظر دیگر دور می‌باشد. 😍 @SHAHIDANEH12
قسمت9️⃣2️⃣ 🔹️حجت پیدا و پنهان «...اللَّهُمَّ بَلَى لَا تَخْلُو الْأرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ إمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً...» در قسمتی از حکمت 147 نهج‌البلاغه حضرت علی می‌فرمایند: «بار خدایا! هرگز روى زمین از کسى که به حجت الهى قیام کند خالى نمی‌شود؛ خواه ظاهر و آشکار باشد و یا ترسان و پنهان» امام علی در این فراز، توجه مسلمانان را به ضرورت مسئله رهبری در اسلام و نیاز بی‌چون و چرای جامعه اسلامی به وجود امام و حجت خداوند در هر عصر و زمانی معطوف می‌دارند. اما مراد امام علی چه کسانی هستند؟ واضح است که کلام امام ناظر به ائمه معصومین است که وجود مقدس این ائمه یا از آزادی برای انجام وظائف رهبری برخوردار است و یا بر اثر حاکمیت زمامداران ستمگر و نامساعد بودن زمینه برای انجام وظیفه رهبری در حالت ناشناس و پنهانی می‌باشند، همچنان که تا امروز حضرت مهدی با چنین موقعیتی روبه‌رو هستند. 😍 @SHAHIDANEH12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢السَّلامُ عَلَیڪ یا باقِرالْعُلوم ◽درود خدا بر امامی ڪہ سخنش است ✌ما مفتخریم ڪہ باقرالعلوم بالاترین شخصیت تاریخ است و ڪسی جز خداے تعالی و رسول «ﷺ» و ائمہ معصومین «؏» مقام او را درڪ نڪرده و نتوانند ڪرد، از ماست. امام‌باقر«ع» در تفسیر آیہ٤۱ سوره حج فرمود: این آیہ متعلق بہ آل محمّد«ﷺ» تا آخر ائمہ و مہدی«ﷻ» و یاران اوست؛ ڪہ خداوند در شرق و غرب عالم جاي دهد، و دین را غالب گرداند، و هر بدعت و باطلے را بہ وسیلہ او و یارانش محو نماید، هر چند ڪہ سفیہان حق را میرانده باشند، تا آنجا ڪہ اثرے از ظلم دیده نشود. * 🔸️امام‌باقر«؏» در آخرالزّمان را پاڪسازے ناخالص‌ها و ناخالصےها دانستہ و فرمودند: همانا مَثَل شیعہ ما مَثَل انبار است -یعنے محلی ڪہ در آن طعام است- پس آن را آفتے خورنده رسد و از آن آفت پاڪ شود، و باز آفتے خورنده بہ آن رسد و از آن آفت نیز پاڪ گردد، تا اینڪہ از آن مقدارے ماند ڪہ دیگر آفتے نتواند بہ آن زیانے وارد ڪند؛ شیعہ ما نیز چنین‌اند، از یڪدیگر جداسازے و پاڪسازے گردند، تا اینڪہ جمعے از آنان بمانند ڪہ دیگر فتنہ‌ها آسیبی بہ آنان نرساند.
🔺️عصر ظہور‌، عصر است؛ چراڪہ حضرت‌باقر«؏» فرمودند: همانا او (مہدی«ﷻ») بہ سراغ ڪسے می‌فرستد ڪہ مردم او را بےگناه می‌دانند، و او را بہ قتل میرساند (زیرا مجرم و مستحق اعدام است) ؛ تا آنجاڪہ بعضے از مردم (نہ چندان سربہ راه) هنگامے ڪہ درون خانہ خود سخن می‌گویند، می‌ترسند دیوار بر ضدّ آنہا شہادت دهد❗ و خوش‌خیال ڪہ تصوّر می‌ڪردند مصونیت دائمے و ابدے دارند، بدین صورت انجام می‌شود: این عقوبتے است در آخرالزّمان ڪہ بر فاسقانِ اهل‌قبلہ (مسلمانان) فرود آید، درحالے ڪہ منڪر نزول عذاب بر خودشان‌اند... * ☑و چہ زیبا تفسیر ڪرد باقرالعلوم«؏» را، ڪہ فرمود: منظور امامے است ڪہ در سال ۲٦۰ هجری خود را پنہان می‌ڪند؛ آنگاه مانند شہاب درخشان در شب تاریڪ، آشڪار گردد... * ، زمان‌ گشایش و پایانِ اندوه، (و) آمدن او (مہدی«ﷻ») بہ هنگامے است ڪہ مردم از دیدن فرج مأیوس و ناامیدند. (اما) آن (امرفرج) مانند صبح‌گاه است ڪہ پنہان نخواهد ماند. (و بالأخره واقع خواهد شد) * 🔹️و چہ باشڪوه است آن روز ڪہ، ڪلام حضرت‌باقر«ع» محقق شود و پرچمہاے سیاهی ڪہ از خراسان خروج نمایند، در ڪوفہ فرود آیند؛ پس هنگامے ڪہ مہدی«عج» ظہور نماید، براے «عج» بہ سوے او بر انگیختہ گردند‼️ 🏴 @SHAHIDANEH12