💠 #احکام | فراموشی مقدار، محل و زمان نذر
⁉️ سؤال:
اگر کسی نذر کرده ولی خصوصیتی از نذرش مثل مقدار، محل و زمان ادای آن را فراموش کند، چه تکلیفی دارد؟
✍️ پاسخ:
مقام معظم رهبری(حفظه الله)
✅چنانچه نذر صحیح منعقد شده باشد بنابر احتیاط واجب در صورت محدود بودن موارد احتمال و نداشتن عُسر و حَرج، همه آنها را انجام دهد.
آیتالله العظمی مکارم(حفظه الله)
✅در صورتي که نوع نذر را فراموش کرده باشد و يا شک بين چند مورد دارد و نميتواند احتياط کند و به تمام موارد عمل نمايد، بين مواردي که احتمال ميدهد قرعه ميزند و طبق آن عمل مينمايد. در صورت شک يا فراموشي مقدار نذر، آن مقدار که يقيني است بجا ميآورد.
آیتالله العظمی سیستانی(حفظه الله)
✅اگر موارد نذر را فراموش كند و آنها موارد معين و محدودى باشند كه نمىداند كدام يك از آنها متعلق نذر بوده بايد به همه آنها عمل كند واگر عمل به همه آنها موجب عُسر و مشقت باشد به مقدار ممكن عمل كند و آن چه احتمالش قويتر است مقدم بدارد و اگر موارد شك نامحدود است كافى است به بعضى از آنها عمل كند به نحوى كه مطمئن نباشد كه به تكليف واقعى عمل نشده هرچند اطمينان به عمل هم حاصل نشود.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیاتعظام خامنهای. مکارم و سیستانی.
🔸کانال احکام شرعی کاربردی
@Sharia313
اذن پدر در ازدواج موقت دختر رشیده 💠
مقام معظم رهبری(حفظه الله
بنابر احتیاط واجب در ازدواج با دختر باکره اجازه پدر یا جدّ پدرى او لازم است و بدون آن بنا بر احتیاط واجب عقد صحیح نیست.
آیت الله العظمی مکارم (حفظه الله)
اذن پدر برای دختر باکره واجب است ولی معمولاً دخترهای بالای سی سال در مسائل ازدواج رشیده هستند. و از این سن به بالا به شرط اینکه دختر، فرد هوشیاری باشد و بتواند تصمیم بگیرد و مصلحت خود را تشخیص دهد، اجازه پدر لازم نیست.
آیت الله العظمی سیستانی(حفظه الله)
اگر در تصمیم گیرى نسبت به خود مانند کارمند شدن ونسبت به مال خود مانند خرید وفروش وبخشش از نظارت پدر ومادر مستقل نباشد عقد بدون اذن پدر باطل است بلکه در فرض اینکه مستقل هم باشد به احتیاط واجب جایز نیست ومى تواند در این مسأله به فقیه دیگرى با رعایت تسلسل در اعلمیت رجوع کند.
♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
🔸کانال احکام شرعی کاربردی
@Sharia313
💢انجام مستحبات به نیابت از افراد زنده
بسیاری از مردم معتقدند فقط به نیابت از اموات می توان اعمال عبادی-اعم از واجب یا مستحب- را انجام داد؛ در صورتی که برخی مراجع، انجام اعمال مستحبی را به نیابت از فرد زنده، جایز می دانند!
💠نظر مراجع.
🔹مقام معظم رهبری
انجام نماز مستحبی به نیابت از شخص زنده جایز است، هر چند بهتر است نماز مستحبی را بدون قصد نیابت انجام دهید، و سپس ثواب آن را به شخص زنده مورد نظر، هدیه کنید.
🔹آیتالله العظمی مکارم:
نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است
🔹آیت الله العظمی سیستانی:
نیابت از افراد زنده، در بعضی از مستحبات عبادی، مانند حج و عمره و طواف و نماز مربوط به آن از طرف کسی که در شهر مکّه حضور ندارد و زیارت قبر پیامبر اکرم(ص) و قبور امامان(ع) و نماز زیارتی که بعد از آن خوانده میشود جایز است؛ بلکه نیابت از افراد زنده در همۀ مستحبات - رجاءً و بدون قصد ورود - جایز میباشد.
🔸کانال احکام شرعی کاربردی
@Sharia313
⛔️نذر زن بدون اذن شوهر
عده ای تصور می کنند زن می تواند بدون اجازه شوهر، از اموال خودش نذر نماید، در صورتی که برخی از مراجع بر این باورند که حتی در اینصورت هم نذر زن، باید با اجازه شوهر باشد؛ وگرنه صحیح نخواهد بود!
✅ نظر مراجع
🔹مقام معظم رهبری
اگر زن به همراه شوهرش باشد، نذر زن بدون اذن شوهر، اگر چه در مورد اموال زن باشد، باطل است.
🔹آیت الله العظمی مکارم
اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط مستحب آن است كه با اجازه او باشد.(حتى در اموال خودش)
🔹آیت الله العظمی سیستانی
صحیح بودن نذر زن نسبت به اموال خودش بدون اذن قبلی یا اجازۀ بعدی شوهر، محلّ اشکال بوده و مراعات مقتضای احتیاط در مورد آن ترک نشود؛ ولی نذرهای مالی زن نسبت به حج، زکات، صدقه، احسان به پدر و مادر و صلۀ ارحام صحیح است و نیاز به اجازه شوهر ندارد، و فرقی ندارد انجام امور مذکور بر زن واجب باشد یا مستحب. البتّه در مورد حج، چنانچه زن نذر کند که حجّ مستحبی انجام دهد یا بهطور مجّانی برای دیگران حج انجام دهد، در صورتی صحیح است که منافات با حقّ واجب شوهرش نداشته باشد یا اینکه این نذر با اجازۀ وی انجام شود.
⚠️ نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که به فرموده مقام معظم رهبری، معنای لزوم اذن شوهر آن نیست که زن در اموال خودش اجازه تصرف ندارد؛ بلکه بدین معناست که نذر او واجب الوفاء نیست.
🔸کانال احکام شرعی کاربردی
@Sharia313
💠 نگاه به زنان بدحجاب
⁉️ سؤال:
آیا مردان میتوانند به مواضعی از بدن و موهای زنان بدحجابی که اگر نهی از منکر شوند توجه نمیکنند، نگاه کنند؟
✍️ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری
بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
البته تردد در مجامعی که این زنها رفت و آمد میکنند؛ مثل کوچه و بازار جایز است؛ هر چند بداند سبب نگاه غیر عمدی میشود.
🔸 آیتالله العظمی مکارم:
چنانچه به نهي از منکر ديگران توجه نمیکنند با دو شرط میتوان به آنها نگاه کرد: نخست اين که به قصد لذّت نباشد و ديگر اينکه خوف وقوع در گناه نرود؛ ولی به هر حال نگاه نکردن جز در موارد ضرورت اولی است. اما این حکم در مورد نپوشاندن شکم صدق نمیکند.
🔹 آیتالله العظمی سیستانی
نگاه بدون قصد لذت و ریبه و بدون خوف افتادن به گناه، به مواضعی که معمولا این زنها نمیپوشانند، اشکال ندارد.
📚 پینوشت:
سایت آیاتعظام خامنهای، مکارم و سیستانی
📎 #احکام_نگاه
📎 #احکام_حجاب
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/264261
🔸کانال احکام شرعی کاربردی
@Sharia313
💠 ادای نذر قبل از موعد
بعضی از مردم تصور میکنند برای حاجت گرفتنِ بهتر و سریعتر، خوب است نذرشان را قبل از موعد مقرر ادا کنند؛ در حالی که اگر نذر با صیغه شرعی مشروط به برآورده شدن حاجتی باشد، ادای آن قبل از تحقق حاجت، کفایت نمیکند و در صورت تحقق آن، باید مجدد به نذر عمل شود.
✅️ مقام معظم رهبری(حفظه الله)
اگر نذر شرعی مشروط به برآورده شدن حاجتی باشد، ادای آن قبل از تحقق حاجت، کفایت نمیکند و در صورت تحقق آن، باید به نذر عمل شود.
✅️ آیت الله العظمی سیستانی(حفظه الله)
اگر نذر كند عملى را انجام دهد، بايد همان طور كه نذر كرده بجا آورد؛ پس اگر نذر كند كه روز اوّل ماه صدقه بدهد، يا روزه بگيرد، (يا نماز اوّل ماه بخواند)؛ چنانچه قبل از آن روز يا بعد از آن بجا آورد كفايت نمىكند. و نيز اگر نذر كند كه وقتى مريض او خوب شد صدقه بدهد، چنانچه پيش از آن كه خوب شود صدقه را بدهد كافى نيست.
📚بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری و آیت الله العظمی سیستانی.
🔸کانال احکام شرعی کاربردی
@Sharia313
چادر مشکی
برخی از افراد تصور می کنند که استفاده بانوان از چادر مشکی مکروه است؛ در حالی که فقهای برجسته شیعه فتوا به کراهت لباس و پوشش مشکی بانوان ندادهاند، بلکه برعکس تصریح به عدم کراهت و بالاتر از آن نمودهاند.
✅نظر مراجع:
🔹مقام معظم رهبری
کراهت لباس سیاه در مورد عبا و چادر صدق نمی کند. لذا چادر مشکی بانوان مطلقاً کراهت نداشته و بی اشکال است؛ بلکه پوشیدن چادر مشکی به عنوان حجاب برتر اسلامی بهتر است و اگر لباس رنگی موجب جلب توجه نامحرم می گردد، جایز نیست. شایان ذکر است نماز خواندن با چادر مشكى،عبا و عمامه سیاه مانعى ندارد و کراهت آن ثابت نيست.
🔹آيات عظام سيستانى و مكارم
به طور كلى پوشيدن لباس سياه مكروه نيست؛ افزون بر آنكه چادر مشكى داخل عنوان عبا است و عبا استثنا شده است.
📚منبع: سایت مراجع
🔸کانال احکام شرعی کاربردی
@Sharia313
📚 نرسیدن به رکوع امام جماعت
💠 سؤال: اگر مأموم، تکبیرة الاحرام را بگوید ولی به رکوع امام جماعت نرسد یا در این زمینه شک کند، حکم نماز جماعت او چیست؟
✅️ مقام معظم رهبری(حفظه الله)
اگر به رکوع امام جماعت نرسد چه به مقدار رکوع خم شده باشد یا هنوز به مقدار رکوع نرسیده باشد، نمازش به جماعت تشکیل نمیشود و بهتر است که نیت فرادا کند و نماز را به صورت فرادا ادامه دهد.
و نیز میتواند اگر در حالت ایستاده بود صبر کند و در رکعت بعد بدون تکبیرة الاحرام جدید، به جماعت ملحق شود مشروط به اینکه زمان زیادی فاصله نشود.
اما اگر شک کند که به رکوع رسیده یا خیر نمازش صحیح است، اما باید نماز را به صورت فرادا ادامه دهد.
✅️ آیت الله العظمی مکارم(حفظه الله)
اگر به ركوع امام جماعت نرسد یا در این زمینه شک کند درحالی که به مقدار رکوع خم شده است، نمازش را فرادا تمام كند و بنابراحتياط واجب نماز را اعاده نمايد.
اما اگر پيش از آنکه بهاندازه ركوع خم شود امام سر از ركوع بردارد، نيت فرادا میکند و نمازش صحيح است و اعاده ندارد.
✅️ آیت الله العظمی سیستانی(حفظه الله)
اگر به رکوع امام نرسد و پیش از آنکه به اندازۀ رکوع خم شود امام سر از رکوع بردارد، مخیّر است یا نماز را فرادیٰ تمام کند و یا برای رسیدن به رکعت بعد جماعت نماز را قطع کرده و بشکند.
اما اگر به مقدار رکوع خم شده باشد، در صورتیکه مطمئن بوده به رکوع امام میرسد: نمازش فرادیٰ محسوب میشود و میتواند نمازش را فرادیٰ تمام کند یا برای رسیدن به رکعت بعد جماعت نماز را شکسته و رها کند؛ و اگر مطمئن نبوده و به احتمال رسیدن به رکوع اقتدا نموده: نمازش باطل است.
چنانچه شک کند که به رکوع امام رسیده یا نه درحالی که به مقدار رکوع خم شده است، اگر شکّش بعد از رسیدن به حدّ رکوع باشد: جماعتش صحیح است، هرچند مشغول ذکر رکوع نشده باشد
و در غیر این صورت، حکم کسی را دارد که به رکوع امام نرسیده که در بالا ذکر شد.
#احکام_نماز
#نماز_جماعت
🔸کانال احکام شرعی کاربردی
@Sharia313
⛔️ پخش موسیقی در مساجد
اخیراً مرسوم شده است در برخی از مساجد، افراد سرودهایی همراه با موسیقی پخش میکنند؛ با این توجیه که مضامین سرود، مذهبی است و این کار، یک کار فرهنگی محسوب می شود!
✅ نظر مراجع:
🔹مقام معظم رهبری:
روشن است که برای مسجد، جایگاه شرعی خاصی است، و چنانچه پخش موسیقی در مسجد مناسب جایگاه و احترام مسجد نباشد، حرام است، حتی اگر موسیقی غیر مطرب باشد.
🔹آیت الله العظمی مکارم:
موسيقی در مسجد و حسينيه بهطورکلی جايز نيست.
🔹آیت الله العظمی سیستانی:
اگر موسیقی لهوی یا صدای ترانه و مانند آن باشد، در همه جا حرام است. اگر از این قبیل نباشد، هم مناسب شأن مسجد نیست و باید اجتناب شود.
🔸کانال احکام شرعی کاربردی
@Sharia313