#فکر_کردن_درد_دارد
💢جوسازی یا جوپذیری؟
✅به همان مقدار که کار رسانه ها جوسازیست ما هم با جوپذیری خودمان آنها را تشویق میکنیم.
ذات رسانه ها، #جوسازیست تا مخاطب جذب کنند
بدون جوسازی که منتهی به جذب مخاطب شود، رسانه #حیات ندارد.
مخاطب برای رسانه، در حکم خون در #رگ انسان است.
اما در اینجا نکته قابل تامل چیز دیگری است که به آن توجه نمیشود.
متاسفانه، در جامعه ما #جوپذیری توسط مردم در سطح بالایی وجود دارد!
فورا باور کردن
فورا تحت تاثیر قرار گرفتن
نشان دهنده وجود فرهنگ #جوپذیری در جامعه ماست.
تجربه فضای مجازی در ایران با اخبار دروغ و ساختگی اش نشان داد، حتی قشر تحصیل کرده که #لیسانس و #فوق_لیسانس دارند، مدرک دارند نه آگاهی!
اگر نظام آموزشی ما درست کار میکرد، افراد باید نسبت به اخبار و شایعات (چه مثبت و چه منفی) روحیه #پرسشگری می داشتند نه اینکه فورا موضوعات را بدون تحقیق مورد پذیرش قرار دهند
دانستن و عدم زودباوری، دشمن جوپذیری و فریب در فضای مجازی است.
#زن_قهرمان_است
#مسیح_علینژاد
💢حضرت زینب(س) خطاب به یزید: تو حقیرتر و کوچکتر از این هستی که من تو را مخاطب خودم قرار بدهم
#شهید_مطهری
✅اگر برای زن جَبن (ترس) به معنای یک خوی و خلق اخلاقی، خوب بود، حضرت زینب(س) میبایست از همه زنهای دیگر ترسوتر و بیشخصیتتر باشد و به اصطلاح معروف سرش از لاک خودش بیرون نیاید. مگر دم دروازه کوفه کسی زینب را مجبور کرده بود که بیاید سخنرانی بکند؟ مگر سخنرانی قابل اجبار است؟! یا در #مجلس ابن زیاد مگر کسی زینب را مجبور کرده بود که آنچنان در مقابل ابن زیاد بایستد و حتی به او ناسزا بگوید که واقعاً خطر کشته شدن خودش و کسانش وجود داشت؟!
✅و بالاتر از این، در #مجلس یزید است با آن طنطنه و دبدبه که خیلی با مجلس ابن زیاد فرق میکرد، چون اولا ابن زیاد حاکم بود و یزید خلیفه، و ثانیاً ابن زیاد در کوفه بود و یزید در شام، و شام به اعتبار اینکه مجاور با بیزانس (قسطنطنیه آن وقت) بود شکوه خاصی داشت. ولی این زن اصلا اینها را به چیزی نمیگیرد، به یزید میگوید: تو حقیرتر و کوچکتر از این هستی که من تو را مخاطب خودم قرار بدهم، تو #ارزش اینکه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم نیز نداری.
✅آیا یک زن ترسو میتواند این کار را بکند؟ نه. در آنجا #حداکثر این بود که جان زینب در خطر بود؛ در خطر باشد. از دادن جان که نمیترسید. عزت و شرفش در خطر نبود، برعکس بر عزت و شرفش با این شجاعت افزوده میشد.
📚تعلیم و تربیت در اسلام، ص۱۲۴-۱۲۳
#پاسخ_شبهات
💢 آیا #پیاده_روی اربعین بدعت نیست؟ مگر بدعت در اسلام #حرام نیست؟
✅ ابتدا باید گفت اصل #پیادهروی به قصد زیارت امام حسین(ع) و به مقصد کربلا در #روایات توصیه شده است؛ مانند:
راوی می گوید خدمت امام صادق(ع) رسیدم و «مرازم» نیز در خدمت آنحضرت بود. #شنیدم حضرت میفرمود:
کسى که پیاده به زیارت قبر امام حسین(ع) برود، خداوند متعال به هر گامى که برداشته و به هر #قدمى که از زمین بلند نموده و بر آن نهاده، ثواب آزاد کردن بندهاى از اولاد حضرت #اسماعیل را میدهد.
📚کامل الزیارات، ص ۱۳۴
✅از طرفی هر رفتار مشروعی که به عنوان نماد #عزاداری برای امام حسین(ع) به شمار آید، دارای #پاداش خواهد بود.
✅با این وجود، اما بدون آنکه مستندی از #روایات داشته باشیم، نمیتوانیم مسیری از پیادهرویها را به عنوان سنتی برگرفته از سخن معصومان(ع) ترویج کنیم که اگر اینگونه باشد #بدعت در دین به شمار خواهد آمد، اما اگر نگاهمان به اینگونه پیادهرویها تنها آن باشد که تمام عزاداریها با هر روش مباحی که باشد، دارای پاداش است و در صدد آن نباشیم که #مدل خاص و طراحیشده توسط خودمان را به عنوان سنتی #شرعی قلمداد کنیم، بدعت در دین به شمار نخواهد آمد.
#خاطرات_اربعین
✅زائران امسال بخوانند
عمود (ستون) 784
من از اربعین یک چیز فهمیدم
اربعین یعنی: تمرینِ #صبر
صبر در صف های طولانی غذا
صبر بر کمبود جای خواب
صبر بر خستگی راه
صبر بر صبر
صبر بر همه ی سختی ها
و در عین حال راضی بودن...
همه با اختیار به پیاده روی آماده ایم...
این صبر از کجا می آید؟
محبت اهل بیت، صبر هم می آورد.
هیچ کدام از ما در حالت عادی دوس نداریم روی خاک با شکم گرسنه و بدن خسته و حمام نرفته بخوابیم
اما محبت #حسین(ع) انسان را صبور میکند
اربعینی ها که به ایران بازگشتند، صبر را ادامه دهند
ان الله مع الصابرین
خداوند با صبرکنندگان است...
#زیارت_جهانی_اربعین
#فکر_کردن_درد_دارد
#نژادپرستی
💢تناقضات روشنفکران وطنی
گفت: من از تازی (عرب) بدم میآید !! ما از نسل کوروشیم ، منشور کوروش را خوانده ای؟
گفتم : کوروش آدم خوبی بوده؟
گفت: بله
گفتم: کوروش بین افراد جامعه تبعیض نژادی قائل میشد؟
کمی مکث کرد و چاره ای نداشت که بگوید: نه
گفتم : پس تو چرا اینطور شدی؟
✅این هم #کلام خدای کوروش
"همانا ای مردم ما شما را از یک زن و مرد آفریدیم و شما را تیره های بزرگ و کوچک قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید [نه اینکه به یکدیگر فخر بفروشید و فخر و کرامت نزد خدا تنها به تقوی است] و گرامی ترین شما با تقواترین شماست که خداوند دانا و با خبر است.”
حجرات/13
💢 فحاشی در جامعه
تا علی(ع) را دید #شروع کرد به فحاشی!
آنقدر رکیک و تند بود که #اصحاب خواستند #واکنش نشان دهند!
حضرت عبور کرد، پرسیدند مگر #فحشها را نشنیدید؟
مولا فرمود: شنیدم اما شاید منظورش یک #علی دیگری باشد!
📚بحار الانوار ج۵۶ ص۴۴
✅ به دادگاهها و شورای حل اختلاف ما مراجعه کنید، چه #میزان از شکایت ها، درگیری ها و حتی قتل ها بخاطر فحاشی #طرفین است؟
جامعه ای که علی(ع) دارد، نباید...