eitaa logo
شعر هیأت | نوحه و سرود
5.7هزار دنبال‌کننده
11 عکس
3 ویدیو
3 فایل
🚩 دسترسی سریع به مجموعه نوحه‌ها و سرودهای تولید شده در پایگاه «شعر هیأت» 🌐 shereheyat.ir/poetry/nohe
مشاهده در ایتا
دانلود
سرود؛ منجی عالم.mp3
1.43M
علیه‌السلام 🔹منجی عالم🔹 سر درِ هر خونه بزنید پرچم خونواده‌ها تو خونه‌ها با هم دیگه باید آماده بشیم کم‌کم برا استقبالِ منجی عالم ای گل نرگس! ای گل زهرا! بی‌ تو پاییزه، این بهارِ ما با تو سرشاریم از امیدِ صادق تا دنیا دنیاست، می‌مونیم عاشق «اباصالح، اباصالح» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نیمۀ شعبان کامله ماه ما ماهیه که خورشید اومده دنیا نداره این خورشید تو جهان همتا ندیده هیچ‌کی شبیه تو مولا ای گل طاها! ای گل یاسین! ای طلوع حق، ای شکوه دین ای طلایه‌دارِ سپاه قرآن می‌شن زنده با تو اهل ایمان «اباصالح، اباصالح» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کوچه‌ها مست از عطر عبور تو تشنه‌ام واسه چشمۀ نور تو دنیا آماده‌ست برا حضور تو دیگه نزدیکه صبح ظهور تو یا ولی‌الله، ای پناه ما چشم به راه تو، این نگاه ما دل به یادت آقا، شده جمکران ببین بی‌تابه، تموم ایران «اباصالح، اباصالح» شاعر و نغمه‌پرداز: 🌐 shereheyat.ir/node/4596@ShereHeyat_Nohe
یونس حبیبی؛ یا اباعبدالله الحسین.mp3
590.3K
🏴 یا اباعبدالله الحسین 🎤 زنده‌یاد حاج یونس حبیبی 🌷 «حاج یونس حبیبی»، جانباز و مداح اهل‌بیت پس از سال‌ها تحمل عوارض ناشی از جراحات دوران دفاع مقدس، بامداد امروز به همرزمان شهیدش پیوست. روحش شاد و یادش گرامی باد... 🌐 shereheyat.ir/node/4606@ShereHeyat_Nohe
شعر هیأت | نوحه و سرود
🏴 یا اباعبدالله الحسین 🎤 زنده‌یاد حاج یونس حبیبی 🌷 «حاج یونس حبیبی»، جانباز و مداح اهل‌بیت پس از سا
💠 اون‌که می‌گفت تو کربلا... 🔹اولین‌باری که این نوحه حاج یونس حبیبی را شنیدم، برایم حلاوت خاصی داشت که هیچ‌وقت آن را فراموش نمی‌کنم. این نوحه و این شیوه نوحه‌خوانی که سهم قابل توجهی را به این شکل به مخاطب اختصاص می‌داد، آن‌چنان جذاب بود که تا مدت‌ها ورد زبان‌ها بود. یا نوار آن را پخش می‌کردند یا مداحان جوان از روی آن می‌خواندند. 🔸از ویژگی‌های مهم قالب نوحه، توجه به سهم مخاطب در همراه شدن با نوحه‌خوان است. شاید در آن سال‌ها، به خاطر سادگی مجالس اهل‌بیت، مداح هم به نوعی برای این‌که در بین نوحه‌خوانی نفسی تازه کند و اجرای او جذاب‌تر شود، به این همراهی احتیاج داشته است. اما با پیشرفت دستگاه‌های صوت و اکو‌ها و تکرارها و بعدها با اضافه شدن ذکرگو و...، گویا دیگر مداحان هم نیازی به این همراهی ندارند و این سنت زیبا هم مثل بسیاری از دیگر سنت‌های پسندیده، در دست فراموشی است. 🔹تاثیرگذاری این نوحه به‌گونه‌ای بود که حتی بعدها مداحان مختلفی به تأسی از آن، اذکار و گوشواره‌هایی را برای نوحه‌های خود انتخاب می‌کردند و بعد از خواندن هر مصراع، مخاطب آن را تکرار می‌کرد. اما هیچ‌کدام از آن نوحه‌ها در ذهن ما نمانده است. این امر تا حدی طبیعی است، این‌که همیشه اولین اثری که فضای تازه‌ای ایجاد می‌کند، اقبال ماندگاری بیشتری دارد، قابل فهم است اما شاید با بررسی دقیق‌تر این آثار در کنار هم، دلایل دیگری هم برای ماندگاری اولین آثار وجود داشته باشد. 🔸اولین ویژگی این نوحه که در بین نوحه‌های آن سال‌ها به چشم می‌آید زبان محاوره و صمیمانه آن است. نمی‌دانم این اثر سروده کیست، اما ممکن است از تجربه‌های اول او بوده باشد. چون ضعف‌هایی هم در نوع به کار بردن زبان محاوره در این اثر می‌بینیم. با این حال چون از پیش‌گامان استفاده از زبان محاوره در نوحه بوده، به همین اندازه هم برای مخاطب تازگی و جذابیت داشته. اما استفاده از زبان محاوره، محدود به این نوحه نماند و بعدها آن‌چنان در به‌کار بردن این زبان در نوحه‌سرایی افراط شد که شاید قصه برعکس شده باشد و نوحه با زبان معیار برای مخاطب امروز تازگی بیشتری داشته باشد. 🔹نکته دیگری که در این نوحه هست و در نوحه‌های بعد از او کمتر دیده شده، فضای روایت‌گونه این نوحه است که مخاطب را با خود همراه می‌کند و او را با کاروان عاشورا منزل به منزل می‌برد. گویا این نوحه خود مجلس تعزیه‌ای است که دارد تمام وقایع و مصائب را در پیش چشم مخاطب به تصویر می‌کشد. همیشه بیان حکایت‌گونه رویدادها جذابیت خاص خودش را دارد و بخش عظیمی از ادبیات ما تحت عنوان ادبیات داستانی گواه همین مطلب است. به نظر می‌رسد در این سال‌ها در اشعار ولایی و نوحه‌ها به این ویژگی چندان توجه نشده است در حالی که چنین بیانی به ویژه برای کودکان و نوجوانان که در این سال‌ها محافلی مختص خود هم دارند، بسیار جذاب و تاثیرگذار است. 🔸 اتفاقا سبک و سیاق این نوحه که برای هیآت رنگارنگ امروز شاید دیگر جذابیتی نداشته باشد، برای محافل کودکان که هنوز سادگی و صمیمیت خود را از دست نداده است، می‌تواند بسیار جذاب باشد و این‌که واقعه عاشورا را در قالب یک داستان بشنوند و در هر مصراع با گفتن یک ذکر همراهی کنند برای آنان حلاوت خاص خودش را دارد. البته همان مقدار که روایت و حکایت یک واقعه می‌تواند جذاب باشد، گزارش‌گری صِرف از واقعه از جذابیت آن به شدت می‌کاهد. اینجا دیگر هنر شاعر است که بتواند با نگاه شاعرانه و بیان هنرمندانه البته در عین حال صمیمانه و نه متکلفانه، روایت تاثیرگذار و ماندگار دیگری از واقعه عاشورا ارائه نماید. 🌐 shereheyat.ir/node/4606@ShereHeyat_Nohe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوحه؛ اُم الفاطمه.mp3
1.16M
علیهاالسلام 🔹ام الفاطمه🔹 خاتم خلقت را نگین دل سپرده بر تو امین فخر تو اُم الفاطمه شأن تو اُم المؤمنين تو بخشنده چون آسمان بودی فراتر از ادراکمان بودی پناه پناه جهان بودی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مأمن دنیای رسول مرهم غم‌های رسول چه سخاوتمندانه رفت هستی‌ات در پای رسول نگاه تو تسکین آلام است دل مصطفی با تو آرام است که مدیون لطف تو اسلام است ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بی‌تو چشمم باران نداشت بی‌تو ایمانم جان نداشت خلقت نور فاطمه بی‌حضورت امکان نداشت پس از تو امیدت چه تنها شد در غصه بر خانه‌ات وا شد و زهرایت اُم ابیها شد شاعر: نغمه‌پرداز: 🌐 shereheyat.ir/node/4612@ShereHeyat_Nohe
زمینه؛ همدلی یعنی.mp3
5.61M
علیهاالسلام 🔹همدلی یعنی...🔹 ای یاور دین، ای مادر ما که بین بستر افتادی گذشتی از جون، تو هر چی داشتی به پای این مکتب دادی به تو مدیونیم این دین و عباداتو شده محکم از اول دین حق با تو تویی که معنا کردی واسۀ عالم، مواساتو همدلی یعنی واسه عدالت واسه این دین و اُمّت، روز و شب بی‌قراری همدلی یعنی پای ولایت پای عشق و عقیده‌ت، هر چی داری بذاری «ای مادر فداکار، یا حضرت خدیجه» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ چشاتو بستی، چشامو بستم که داغ تو خیلی سخته نرو عزیزم، خودت می‌دونی فراق تو خیلی سخته خیالم با تو از هر غم شد آسوده همیشه عشقت یار و یاورم بوده مهربون بانوی من از کنار من، نرو زوده بعد تو بغضی توی صدامه حرف روز و شبامه، أیْنَ مِثْلُ خَدِیجة بعد تو ذکر روی لبامه معنای گریه‌هامه، أیْنَ مِثْلُ خَدِیجة «ای مادر فداکار، یا حضرت خدیجه» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یادم نمی‌ره، به خاطر دین چه سختی و رنجی دیدی دلم می‌سوزه، آخه می‌بینم تو این غریبی جون می‌دی هر چی که داشتی تقدیم خدا کردی همه‌دنیا رو پای من فدا کردی یه عبا می‌خواستی واسه کفن اما، اِبا کردی جبرئیل آوُرد واسه‌ت سلامی همراه یک کفن که، هدیه‌س از عرش اعلی گریه کن حالا همراه زهرا واسه اون بی‌کفن که، می‌افته روی خاکا شاعر و نغمه‌پرداز: 🌐 shereheyat.ir/node/4614@ShereHeyat_Nohe
30.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 خدا اجازه‌شو به هر کسی نداده 🎤 حاج محمود کریمی 🌐 shereheyat.ir/node/3723@ShereHeyat_Nohe
شعر هیأت | نوحه و سرود
🏴 خدا اجازه‌شو به هر کسی نداده 🎤 حاج محمود کریمی #نوحه_ماندگار 🌐 shereheyat.ir/node/3723 ✅ @Sher
💠 بذار بگم با زبون ساده 🔹وقتی نوحه‌ای در صحن شبستان حرم امام رضا(علیه‌السلام) خوانده می‌شود و از همان اول، همه جمعیت با آن هم‌نوا می‌شوند و آن را می‌خوانند، یعنی این نوحه آن‌قدر صمیمی بوده که به دل همه نشسته و آن‌قدر ساده بوده که حتی پیرمردها هم آن را یاد گرفته‌اند و تکرار می‌کنند. همان‌طور که ابتدای این نوحه خودش جار می‌زند «بذار بگم با زبون ساده...» ظاهری ساده، صمیمی و دلنشین دارد و زلالی موسیقی و شعر سبب می‌شود به راحتی روی زبان‌ها جاری شود. 🔸حتماً درباره شعر سهل و ممتنع (شعری که سرودن آن در ظاهر آسان می‌نماید، ولی نظیرِ آن گفتن، مشکل باشد)، تا الان مطالبی شنیده‌اید؛ اما اگر بخواهیم در بین نوحه‌ها هم از آثار سهل و ممتنع نام ببریم، بی‌شک این نوحه، یکی از آن آثار است. سهل به گونه‌ای که عرض شد، به راحتی بر دل می‌نشیند و بر زبان جاری می‌شود. 🔹اما ممتنع! این نوحه، بر خلاف ظاهر ساده‌اش، از سوی دیگر دست‌نیافتنی می‌نماید و با نوحه‌های سطحی که متأسفانه این روزها بیشتر هم شنیده می‌شود، فاصله زیادی دارد. زبان سالم، خوش‌آهنگی کلمات و تطبیق کامل با نغمات، مضامین معرفتی و تاثیرگذار؛ عواملی هستند که یک اثر را اگر چه ساده، ولی دست نیافتنی می‌کنند. 🔸در کنار همه آنچه که یاد شد، نباید از اجرای بی‌نقص و تاثیرگذار حاج محمود کریمی نیز غفلت کرد. این نوحه را حاج محمود، چند سال پیش برای اولین بار خواند و پس از آن بارها در نوحه‌های دیگر مداحان به شکل تضمین به کار رفت و خودِ این امر، نشانه‌ای دیگر برای موفقیت یک اثر است. 🌐 shereheyat.ir/node/3723@ShereHeyat_Nohe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سرود؛ سبط اکبر.mp3
2.69M
علیه‌السلام 🔹سبطِ اکبر🔹 چی از این بهتر که خدا، تو نیمۀ ماه رمضان هدیه می‌ده عشق تو رو، به قلبای غمگین جهان اسم تو ای امام صبر، می‌ده به دل‌ها تاب و توان حسن، هستی مادر، ای سبطِ اکبر حسن، روی ماهت رفته به پیمبر حسن، شجاعتت ارثیۀ حیدر «سلام به هر نگاه تو سلام به روی ماه تو» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گل لبخند مصطفی، وا می‌شه بر رخسار حسن چشم انس و جن و ملک، روشن شد از دیدار حسن الهی قابل بدونه، همیشه باشیم یار حسن حسن، امام مهر و لطف و کرامت حسن، محبتت داره یه علامت حسن، جون دادن واسۀ ولایت «سلام به هر نگاه تو سلام به روی ماه تو» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اومدی تا دنیا نگه، دلای ما صاحب نداره حق بده مثل آسمون، اشکای شوق ما بباره آرزوی نوکرته، پاشو توی صحنت بذاره حسن، از عمق جونم خوشحالم آقا حسن، قدم گذاشتی به خاک دنیا حسن، تویی تو نور نگاه زهرا «سلام به هر نگاه تو سلام به روی ماه تو» شاعر و نغمه‌پرداز: 🌐 shereheyat.ir/node/4616@ShereHeyat_Nohe
سرود؛ کریم اهل‌بیت.mp3
4.42M
علیه‌السلام 🔹کریم اهل‌بیت🔹 ماه رمضونه، ماهِ بندگیمونه خشکه لبامون، دلا زده جوونه نور امیده، که تو دلا دمیده برکت دنیا، امام حسن رسیده توی نیمۀ ماه رمضون خدا ماه‌شو داده نشون دلتو بده دست کریم سرود عاشقی بخون ذکر این شبای من حسن تسبیح لبم حسن حسن محبت تو جوشنِ کبیر دل وحی مُنزَله کلام تو جود و بخششه مرام تو به اون نگاه رحمتت اسیر دل «نور راه من حسن حسن تکیه‌گاه من حسن حسن امیرم من حسن کریم اهل‌بیت» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عشق خدایی، همه باور مایی این همه داری، دور و برت فدایی ای گل زهرا، دعای همۀ ما اینه بسازیم، حرمتو ان‌شاءالله غریبی مرقدت بسه ندیدن گنبدت بسه تو امام کل عالمی غربت بی‌حدت بسه می‌سازیم برای تو حرم ماهارو نگیری دست کم ببین که نوکر تو می‌میره برات باید صحنتو طلا گرفت از سقاخونه‌ت شفا گرفت همینه تنها دلخوشی نوکرات ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دل به تو بستم، ببین خالی دستم با یه امیدی، در خونه‌ت نشستم حل می‌شه کارم، اگه به غم دچارم تا که تو دنیا، یا حسن تو رو دارم گره‌ها با دستت وا می‌شه کویر دلم دریا می‌شه کبوتر قلبم با نگات تو آسمون رها می‌شه قلبم رو زدم به نام تو هستم عاشق مرام تو دلم رو به محبتت گره بزن جز تو دردمو به‌ کی بگم؟ آه سردمو به کی بگم؟ شده همیشه ذکر من حسن حسن شاعر و نغمه‌پرداز: 🌐 shereheyat.ir/node/4618@ShereHeyat_Nohe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا