نشستهای پژوهشی موزۀ شیعه (8)
با همکاری انجمن مسلمانان شیعۀ دانشگاه نورثوسترن، شهر شیکاگو
🔸نقشمایههای شیعی بر گورنشبتههای شهر دربند داغستان
از صفویه تا قاجار
🔹محمد ناصر اسماعیل ابوالخیر
دانشجوی دکتری کتیبههای باستانی و کتیبهنگاری، دانشگاه فیوم، مصر
🗓تاریخ و محل برگزاری:
شنبه 14 مهرماه ، 1403، ساعت 19 تا 20:30
پخش زنده از تالار مجازی انجمن مسلمانان شیعه دانشگاه نورثوسترن در برنامۀ زوم
💻 لینک پخش زنده
موزه شیعه
انجمن مسلمانان شیعه دانشگاه نورثوسترن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درب چوبی امامزاده حمزه دهدشت یکی از آثار نفیس موزه ملی ایران است. این درب صد سال بعد از شروع غیبت کبرا به فرمان آخرین حکمران آلبویه در منطقه فارس ساخته شده است. ویژگی منحصر به فرد آن استفاده از دعاهای ماثور از ائمه اطهار است. این درب بازنمایی دعا بعنوان شاخصه هویتی شیعیان است.
منبع:
تندرو, مهسا, خزایی, محمد, احمدپناه, سید ابوتراب. 1399. پیشینه و شاخصه ها ی بصر ی تزیینات در چوبی امامزاده حمزه دهدشت آل بویه محفوظ در موزه ملی ایران. هنر اسلامی, 17 (40) 107-125
بنای"گور امیر" از آثار شاخص ازبکستان در شهر سمرقند است. این بنا در سال807 هجری توسط یک معمار شهیر ایرانی به نام عبدالله بن محمد بن محمود بناء اصفهانی در زمان تیمور گورکانی موسس سلسله تیموریان احداث شده است. دیوارهای هشت ضلعی بنا مزین به نام های مقدس الله، احمد و محمد صلوات الله علیه و آله و همچنین نام علی علیه السلام بصورت متقارن است.
#ازبکستان
#سمرقند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سنگ قبر میریوسف خواجه بهادر ملقّب به غیاث الدین (متوفای 23شعبان846قمری)
بانی مدرسه یوسفیه (مدرسه دو درب)
در حرم مطهر رضوی
تاریخ مدرسه: ۸۴۳ ه.ق.
با تشکر از جناب دکتر حمزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مقاله
بررسی شعائر شیعی سکه ها در دوران فترت ایلخانان و گورکانیان در فارس و شیراز
جناب سجاد حسام پور
در مورد مذهب رسمی مردم فارس و شیراز در این زمان می دانیم که اکثریت سنی مذهب بوده اند،
عباس زریاب به نقل از عبدی بیک شیرازی؛ مولف تکملة الاخبار، شیراز را در زمره شهرهایی می آورد که پس از مرگ اولجایتو، از قبول تشیع امتناع نکردند
شاید مهم ترین شاهد بر این ادعا، وجود سکه های طلا و نقره با شعار شیعی از ابوسعید ایلخانی ضرب شیراز که با ظرافت حکاک در کنار شهادتین و و بعد از نام خلفا، علی(ع) ولی الله حک کرده است. هرچند فراوانی و کمیت ضرب این سکه، نسبت به سکه های با تراز سنی ابوسعید قابل قیاس نیست، اما همین نمونه، حضور و تأثیر شیعیان در شیراز را نشان می دهد، استفاده از چنین عباراتی مخصوصاً زمانی که به دستور این ایلخان، نام ائمه شیعه از سکه ها حذف شده بود قابل توجه است.
https://t.me/shia_museum/862
مدرسه چهار ایوانی غیاثیه در زمان شاهرخ تیموری بنا شد. شاهرخ در سال 885 هـ. ق پیش از اتمام بنا درگذشت .
بناي مدرسه غياثيه خرگرد توسط مرحوم خواجه قوام الدين شيرازي شروع شد وپس از مرگ وي در حين ساخت مدرسه توسط غياث الدين شيرازي در سال 896 هـ ق به اتمام رسيد.
در ایوان شرقی این بنا نام حضرت «محمد» بصورت بنایی متقارن و نام حضرت «علی» علیه السلام بر گرد نام محمد نقش بسته است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الغبیگ از پادشاهان فاضل تیموری بود . مادرش گوهرشاد بیگم بانی مسجد گوهرشاد است و پدرش شاهرخ، که برای رشد هنر و معنویت ایرانی تلاش ارزنده ای کرد.
گورنوشته دختر او واقع در مقبره تیمور در ازبکستان با صلوات کبیره آراسته شده است.
31.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسجد شاه مشهد یکی از بناهای دوره شاهرخ تیموری است. این مسجد ابتدا مقبره امیر غیاث الدین ملکشاه، از امرای دربار تیموری بود. به مرور زمان این بنا تبدیل به مسجد شد.
بخشی از عبارت کتیبه بیرون که در زمینه کاشی لاجوردی و با خط ثلث برجای مانده نوشته شده است: « لل الامیر ملکشاه اعرج اللّه معارج دولته فی سنه خمس و خمسین و ثمانماه الهجریه». 855قمری
کاشی های تک رنگ گنبدخانه مسجد شاه مشهد که در زمان اجرا، نقوش بسیار ظریف و طلاچسبانی داشته است. در حال حاضر، ورق نازک طلا کاملا پاک شده و در روی کاشی های سبز سیر با نور مایل رد نقوش «الملک لله» و نام مقدس «علی» بصورت چهارگردان دیده می شود.
با تشکر از جناب دکتر حمزوی استاد پرتلاش مرمت، که شیرین ترین خوشی ایشان رشد و تعلیم دانشجویان و علاقمندان است
#مسجد_شاه_مشهد
#تیموریان
#شاهرخ_تیموری
#علی_ولی_الله
#خط_بنایی
#خط_کوفی
#خط_ثلث
#کاشی
سلطان احمد آل جلایر- بین سالهای 809-811 قمری
روی سکه مرکز: لا اله الا الله محمد رسول الله
پشت سکه مرکز: السلطان احمد خان خلدالله ملکه
حاشیه پشت سکه: اللهم صل علی محمد و علی آل محمد و بارک وسلم
کد سایت موزه شیعه: ShiaMuseum.org Code:104041
توضیحات:
سلطان احمد پسر شیخ اویس چهارمین فرمانروای سلسلة جلایریان یا ایلکانیان، حاکم بر عراق عرب و عراق عجم بود.
شیخ حسن، سلسله جلایریان را پس از مرگ ابوسعید ایلخانی (736) در تبریز، بنا نهاد. مدفن شیخ حسن بزرگ در نجف است.
حسن بزرگ، با وجودی که شیعه نبود تعمیرات گستردهای در حرم سامرا، انجام داد. در 767، سلطان اویس تعمیرات حرم امام حسین علیهالسلام را در کربلا آغاز نمود. با مرگ او، فرزندش سلطان احمد در 786 این کار را به پایان رساند. و سال793 بر تزئینات منار حرم امام حسین افزود.
ولایت ائمه اطهار و مزاراتشان تا دوره معاصر محور وفاق شیعه و سنی در قلمرو فرهنگی ایران بود.
#آل_جلایر
#تبریز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
المعزلدین الله (۹۳۲-۹۷۵ م ) (نام کامل وی:معد المعز لدین الله، المعز أبو تمیم معدّ بن منصور العبیدی) چهارمین خلیفه از خلفای فاطمی در تونس و اولین خلیفه از خلفای فاطمی در مصر و چهاردهمین امام از امامان مذهب شیعه اسماعیلی بود. او در بین سالهای ۹۵۳ تا ۹۷۵ ميلادى حکم راند. وی برای استیلا یافتن بر مصر با خلیفه عباسی وارد جنگ شد، تا این که مصر را از عباسیان گرفت و شهر قاهره را بنا کرد.
#فاطمیان