🔹حرِّم شَیبَتی علی النّار
❓آیا درسته که بعضی خانمها توی دعایِ ماهِ رجب دستشون رو بزارن روی مو و بگن "حرّم شَعری علی النّار"؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
❌ بعضی از زنانِ عوام در دعایِ ماهِ رجب از مویِ خود میگیرند و بجایِ "حرّم شیبَتی" میگویند: "حرّم شَعری علی النّار"؛ یعنی آتش را بر مویِ من حرام کن!!!!!
☝️این تغییر در عبارتِ دعا و دست به موی سر گرفتن، بنوعی تمسخرِ دعا و دست بُردن به کلامِ امام معصوم است. اساساً شیب در عبارتِ "حرّم شیبَتی علی النار"، معنایَش مویِ سفید است و نه اختصاصاً ریش. "شیَّبنی" یعنی مویم را سپید کرد... . سپیدیِ مو کنایه از اظهارِ عجز و ناتوانی در برابر خداست. گویا ما با این تعبیر، به خدا عرضه میداریم که آتشِ جهنم را بر منِ ضعیف حرام نما.
📣 اصطلاحِ "حرّم شیبتی" و "دست به ریش بردن" در فرهنگِ اسلام، علامتِ اظهار عجز است. این اصطلاح در موردِ بقیهی اعضاء بدن بکار نمیرود. بعنوانِ مثال ما در فارسی میگوئیم "سبیلم را گرو گذاشتم"!! در عربی، مشابهِ این تعبیر را در دعای شریفِ ماهِ رجب میبینیم. حتی زنان نیز هنگامِ التماس، دست به چانه میبرند.
✅ پس در عبارتِ "حرّم شَیبتی علی النار"، کلمهی "شیبه" به معنای ریش نیست تا افرادِ بیریش مانندِ خانمها ، کوسهها و نوجوانان نتوانند این سلوکِ عبادی را انجام دهند. "شیبه" یعنی پیری که کنایه از ضعف و ناتوانی و عجز و نیاز است. بیریشها نیز به موضعِ ریش دست میکشند.
🆔 @SinJimDin
مراقبات رجبیه 1403.pdf
331.6K
🔹جدول مراقبات رجبیّه
👈 ســـال 1403 شمسی
📿 با این جدول، میتوانید اعمال و اذکارِ هر روزِ ماهِ رجب را متناسب با زمان و توانِ خود، بشکلِ مرتب انجام دهید و گزینهی مربوط را علامت بزنید.
✍️فرمتِ Pdf
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹کلید آشوب
❓اگر این خانم، واقعاً سابقه اختلالات روانی داشت، چرا همسرش، بجای اینکه ملاحظهاش را بکند عمداً آشفتهاش کرد؟ چرا اصلاً برای آرام کردن همسرش تلاش نکرد؟
❓چرا بیمار روانی همیشه به روحانیت، متدینین، ناهیان از منکر و هر چیزی که به دین ربط دارد حمله میکند؟ چرا به جای آن روحانی ـ که خیلی هم با او فاصله داشت ـ یقیه یک کرواتی را نگرفت؟
❓چرا ناهی از منکر ـ که چه بسا ناخواسته با دیدن منکرات عصبانی شده و در تذکر، افراط کرده ـ را تا سران قوا سریع محکوم میکنند؟ ولی آن هنجارشکنِ هتاک به بهانه "اختلالِ روانی" تبرئه میشود؟
❓پشت سر برهنگیِ دانشجوی دانشگاه علوم، هتاکیِ این خانم و سریالِ هنجارشکنی و هتّاکی چه افراد یا جریاناتی مخفی شدهاند؟ مختومه کردنِ این پروندهها به بهانهی "اختلالِ روانی" افکار عمومی را مُجاب نمیکند.
❓حتّی اگر آن روحانی، بزرگوارانه زن هتاک را بخشید، آیا مدعی العموم نباید مسببِ این تنشها را معرّفی و تنبیه کند؟ تجربهی سال 1401 نشان میدهد که هدفِ این جریانات ایجاد تفرقه، بر هم زدن آرامش روانی جامعه و ایجاد آشوب است.
🗓 در خاطرات امام خمینی آمده که مردی هر روز جلوی مدرسهی فیضیه به روحانیون ناسزا میگفت. یک روز امام با شاگردانَش از کنار فیضیه عبور میکرد که آن مرد طبقِ معمول شروع کرد به فحّاشی!
➕امام علّت را جویا شد؟ شاگردان گفتند دیوانه است. امام جلو رفت و یک سیلی به گوشِ آن دیوانه زد! و بعد به حاضران گفت: "اگر دیوانه است چرا جلوی کاخ شاه نمیرود و به شاه ناسزا نمیگوید"؟ بعدها مشخص شد که او دیوانه نبود!
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
🔹یا اُختَ هارون 🎵 صدای صاف، زیبا، رسا، قوی و تحریرهای فوقالعادهی استاد عبد الباسط و زیر و بمِ عال
5.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹و هی تجری...
🎙استاد قاسم مقدّمی در این تلاوتِ معنا محور، با اوج و فرودهایِ زیبایَش صحنهی حرکتِ کِشتیِ نوحِ نبیّ و درخواستِ ایشان برای سوار شدن فرزند را به تصویر کشیده.
➕ فقط دورِ دوّم و الفِ "کَالجِبااااااا😍ل...".
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
🔹کواعب اتراباً
❓آن خدایی که با تعبیرِ مبتذلِ "کواعبَ أتراباً" و استفادهی ابزاری از زن، بهشتَش را تبلیغ میکند آیا شایستهی پرستش است؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
❌ آیهی "وَ کَواعبَ أتراباً" در سورهی مبارکهی نبأ، به غلط "زنانِ نار پستان" و "دخترانِ نوجوان" ترجمه میشود.
✅ اشکال: مگر میشود خدای ادب و حیا اینگونه با بندگانَش سخن بگوید؟! در این آیهی شریفه و کلامِ خداوند متعال، نه زن وجود دارد و نه پستان:
1️⃣ زن: کواعب را اگر بخواهیم زن بدانیم باید مثل "مسلمات" با "ات" که علامتِ مونث است جمع بسته شود: "کاعبات". پس کواعب، جنسِ مونث نیست تا آنرا به دختر و زن معنا کنیم.
2️⃣ پستان: اگر خدا مُرادَش این بود قاعدتاً باید از الفاظِ صریحتری مانند "ثَدی" استفاده میکرد. از لحاظِ لغوی "کعب" بمعنایِ برجستگی است و اگر "کعبه" را به این نام خواندند بخاطرِ این است که از سطحِ زمین، بالاتر و برجسته تر است.
➕ واژهی "کواعب" بمعنایِ برجسته در اثناء آیاتی نظیر "حدائقَ و أعناباً" و نیز "لا یَسمَعونَ فیها لغواً و لا کِذّاباً" قرار دارد که به جایگاه و محلّ سکونتِ بهشتیان اشاره دارد و نه به اندامِ زن یا حور العین. خیلی مهمّ است که برای فهمِ آیه به قرائنِ موجود در سوره توجّه کنیم.
☝️با این توضیحات تعبیرِ "کواعبَ أتراباً" فضای بهشت را توصیف میکند و نه غلمان، حوریان یا زنانِ بهشت را. بهشت، عشرتکده نیست و سابقاً در این لینک توضیح داده شد که ماهیتِ شراب و حور العین با آنچه در دنیا وجود دارد متفاوت است.
👌کواعب از مادهی "کعب" بمعنای "برجسته" باید نقطهای برجسته در حدائق و باغهای بهشت باشد که به بقیهی باغ اشراف دارد. "اترابا" هم از مادهی "تَراب" به معنای خاک گرفته شده. یعنی بهشتیها با اینکه در مکانی برجسته و بلند بنامِ "کواعب" ساکنند، اما خاکی و متواضع و تُرابی اند.
✍️ این بیان را از کتابِ التحقیقِ علامه مصطفوی اخذ کردم. ایشان میفرماید: "معنایِ پستان برای کواعب، نامناسب است. چرا که تُراب بمعنای خاکنشینی و تواضع است و این قرینه است مبنی بر اینکه کواعب، یعنی بالانشینی".
🔔 به این نکته هم باید توجه کرد که انسان دارایِ دو بُعدِ روح و جسم است. روح، همان حقیقت و اصلِ انسان است و جِسم، مَرکب و اسبِ او. روحِ ما در دنیا سوار بر مرکبِ کنونی است که یا زن و یا مرد میباشد. در برزخ هم مرکبی دیگر خواهد داشت. در بهشت یا جهنم نیز مَرکبی متناسب با آندو.
👌 جنسیت از خصوصیاتِ جسم و فیزیک است و نه روح. روحِ ما مُجرّد است؛ نه مَرد است و نه زن. در دنیا برخی از روحها سوار بر مرکبِ مؤنث شدهاند و برخی دیگر بر مرکبِ مذکر نشستهاند. مثل این میماند که شما در میدانِ سوارکاری، بر اسبِ نَر سوار شوید یا مادّه!
☝️با توجه به جسمانی بودنِ معاد، احتمالاً در آن دنیا هم جسمِ زنانه با مردانه فرقهایی خواهد داشت و این روال در برزخ و قیامت نیز ادامه خواهد داشت. در برزخ و قیامت، حضرتِ زهرا را با نامِ دخترانهی فاطمه و امام علی را با نامِ پسرانهی "علی" میشناسند.
➕لذا در روایاتِ ما آمده زنی که در دنیا بیحجاب بوده در جهنم از موهایش آویزان میشود. پس باید خصوصیات زنانهاش وجود داشته باشد تا بشود حکم را اجرا کرد. اما به هر حال روح در تمامِ عوالِم، فاقد جنسیت است.
🔔 نعمتهای بهشتی، اختصاص به جنسیتِ خاص و مثلا مَردان ندارد. در تعابیری نظیرِ "لهُم ازواجٌ مُطَهَّرَة" کلمهی "مطهرة" صفت است برای "ازواج" که جمعِ مکسر است. جمع مکسر، چون مونثِ مجازی است، صفت مونثِ "مطهرّه" برایش آمده است. پس هم زن میتواند زوج داشته باشد و هم مَرد.
✍️ یا حور العین هم مختصِ مردان نیست. "حور" از ریشهی "حَوَرَ" بمعنایِ "بازگشت" است و نه از ریشهی "حَیَر" بمعنایِ حیرتانگیز. "حواریون" نیز از مادهی "حَوَر" است مثلِ "حور العین".
➕حورایّون کسانی هستند که از جامعهی مخالفینِ پیامبر "بازگشتند" به سمتِ یاریِ عیسایِ نبی. یا عبارت "أنّه ظنّ أن لن یَحور" یعنی او میپنداشت هرگز باز نمیگردد نزدِ ما. حورالعین هم موجودی است که "باز میگردد" با چهرهای زیبا و دلنواز. التحقیق/ج2/ص309.
✍️ نکتهی آخر اینکه واژهی "حور العین" جمع است و دو مُفرد دارد: "أحوَر" و "حوراء". أحور یعنی مردِ چشم درشت و حوراء بمعنای زنِ چشم درشت است. پس همانطور که گفته شد نعمتِ بهشتیِ "حور العین" اختصاص به جنسیتِ خاصّی ندارد.
👈برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
8.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹همای رحمت
مـرو ای گـدای مسکین تو درِ سرای مولا
که علی همیشه میزَد درِ خانهی گدا را
🎊 مبارکباد میلادِ امیر المومنین (ع)🎊
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
🔹 بیماریِ کافر و مومن
❓هیچگاه درک نکردم؛ چرا بیماریِ کافر، عذاب است و بیماریِ مؤمن، آزمون؟ مرض که یکیست!
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✍️ عذاب و کیفر، بابتِ گناه نازل میشود. بنابراین حتی اگر مومن، گناهکار باشد بیماریَش ماهیتِ عذاب دارد و این مسئله اختصاص به کفار ندارد. در واقع عذاب، محصولِ گناهِ شخص است و نه از جانبِ خدا. همانطور که سقوطِ راننده در دره محصولِ بیدقتی و انتخابِ غلطِ خودِ اوست.
🗣 طبقِ روایتی از امام رضا، بیماریِ مومنِ گنهکار از این جهت است که موجباتِ ریزش گناهَش را فراهم کند. یعنی عذابِ مختصری میکِشد بابت بیماری، تا گناهش آمرزیده شود. مثلِ معلم یا پدری که کودک را تنبیه میکند تا خطایش جبران شود.
❓حالا ممکن است کسی بگوید پس چرا معصومین بیمار میشدند؟! اینجا بیماری و مشکلات و سختیها برایِ ترفیعِ درجه است و نه عذاب. از بابِ ابتلاء و آزمون است تا میزانِ ایمانِ آنان سنجیده شود و بابتِ تحمل و صبر، ارتقاء درجه پیدا کنند.
✍️ این سیره، بشکلی ملموستر در سیستمِ آموزش و پرورشِ ما هم دیده میشود. فرض کنید یک آموزگار، مسئولِ تدریسِ دو کلاس درس است. دانشآموزان کلاسِ اول، همه ممتازند اما کلاسِ دوم بر خلافِ کلاسِ اول بازیگوشند و بیتوجه نسبت به درس.
🧔🏻آموزگار برای هر دو کلاس، آزمون واحد برگزار میکند. اما همین آزمون برای کلاسِ شماره یک موجباتِ گرفتنِ نمره خوب را فراهم میکند و برای کلاسِ دوم اسبابِ رفوزه شدن را. امتحان، یکیست اما نتیجهی امتحان برای دو کلاس فرق دارد.
🗣 از روایاتِ معصومین استفاده میشود که دلیلِ بیماری و مریضیِ مومنان سه چیز است عمدتاً:
1️⃣ گناه: امام صادق میفرماید "هیچ تب، حادثه، سر درد و بیمارىاى پیش نمىآید، مگر به سبب گناه". یا حضرت رسول میفرماید: "گناهانِ شخصِ بیمار، همچون برگ درخت میریزد". گویا خدا نمیخواهد بندهاش در جهنم بسوزد و این دنیا کمی به او سختی میدهد؛ تا از آتش ابدی در امان باشد.
2️⃣ آزمایش: خدای متعال در آیات 15 و 16 سوره فجر، سلبِ نعمتِ سلامتی را نیز به نوعی امتحان و ابتلاء الهی میداند که واکنشِ درستِ مومن در برابرش، موجب ارتقاء درجه میشود. مثلا پیامبران با اینکه اهلِ گناه نبودند، اما بیمار میشدند.
🗣 امام صادق میفرماید: "خداوند بندهای را که دوست دارد، او را با بلا و گرفتاریهای سخت امتحان میکند". یا روایت دیگری داریم که امام میفرماید: "هر كس شبى بیمار شود و آن را نیكو بپذیرد و خدا را شکر و سپاس گوید، كفّارهی شصت سال او خواهد بود". ثواب الأعمال شیخ صدوق /ص193
3️⃣ غفلت زدایی: گاهی انسانها با داشتنِ نعمتِ سلامتی، غافل میشوند از خدا و آخرت. حتی گاهی مغرور میشوند و اهلِ طغیان. اینجا بیماری یک تلنگر است برای یادآوریِ بسیاری از مسائل. امام باقر می فرماید: "جسم اگر بیمار نشود، سرمست مىشود".
📣 در هر سه صورتِ فوق، بیماری، لطف خداست. چون در مورد اولی موجب ریزش گناهان میشود؛ در حالتِ دوم مشروط بر اینکه صبر پیشه کنیم، باعثِ ارتقاء رتبه معنوی انسان است؛ در حالت سوم هم ما را بیدار میکند.
➕در روایات داریم تا زمانى كه بيمارى، به جدّ با ما درگير نشده، نرویم سراغِ طبیب. این درد، آمده است تا گناهَم را محو کند و به تکامل برساند مرا.
🆔 @SinJimDin
14.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️لبیک یا زینب
خداحافظ ای جوانیِ زینب
سلام ای قــدِّ کمانیِ زینب
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
🔹کلاس آنلاینِ تدبر (جلسه ۵۸)
🔔 خطبه سوم نهج البلاغه (جلسه ۳)
⏰ زمان:
یکشنبه ۳۰/دی/۱۴۰۳👈 ساعت ۱۹ تا ۲۰ 🗣 مدرّس: سیدمحمدمهدی صدری 📌نحوهی ورود به کلاس 1️⃣ لمس این لینک، انتخاب گزینهی Guest (مهمان) و تایپ نام یا نامِ مستعار؛ ساعت ۱۹ تا ۲۰. 2️⃣ اگر صوت و تصویر کلاس را نداشتید از بخشِ بالای مرورگر، گزینه "قفل" را لمس کنید تا دسترسی صوت و تصویر فعال شود. 🔔 جهت اتصال، حتماً از خاموش بودنِ فیلترشکن اطمینان حاصل کنید و از مرورگرِ بروزرسانی شدهی گردوی ایرانی یا فایرفاکس یا کروم استفاده نمایید. قبل از شروع کلاس به فکرِ یک اینترنت پایدار باشید. ➕قابل توجّه اینکه کلاس، ضبط نمیشود و شرکت در این محفل برای عُمومِ علاقهمندان، آزاد است. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
🔹پاور خطبه 2
👈 نهج البلاغه
🔖اسلاید خطبهی دوم نهجالبلاغه، جهت استفادهی عموم مربّیان عزیز و متربّیان گرامی در قالبِ دو فرمتِ Pptx و PDF.
➕جهتِ باز کردن فایل اوّل باید نرمافزار Office و برای دوّمی باید Adobe در دستگاهِ شما نصب شود. ضمناً برای نمایش بهتر اسلاید، لازم است فونتهای من را در رایانهی خود نصب داشته باشید.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
🔹رئیس اینستاگرام ❓آیا میدانستید که رئیس فاضلاب اینستاگرام، یک یهودیِ صهیونیستی بنام "آدام موسری" ا
🔹فیلترینگ
✍️ دولت آمریکا، امروز تیک تاکِ چینی را با ۱۷۰ میلیون کاربر امریکایی، در تمامِ ایالتهایَش مسدود کرد. لابُد چون آمریکا، چین را دشمن میپندارد!
➕این را مقایسه کنید با دولت ایران که جاسوسافزارِ واتسآپ با مالکیت صهیونیستی را در بحبوحهی جنگ اسرائیل با جبههی مقاومت رفع فیلتر کرد. تازه به فکرِ رفعِ فیلترِ بدافزارهایِ تلگرام و اینستاگرام نیز هست!
❓تا کِی باید حریمِ اقتصادی، امنیتی، اعتقادی، سیاسی، روانی و خصوصیِ ما در اختیارِ دشمنانِمان باشد؟! اگر پیامرسانِ "ایتا" در آمریکا ۱۰۰ میلیون کاربر داشت و رویِ شهروندانِ آمریکایی تاثیرگذار بود، آیا مسدودَش نمیکردند؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin