⭕️ شرابخواری
❓شراب چرا در بهشت، حلال و در دنیا حرام است؟ قرآن گفته شراب منفعت داره. مشروب اگه تقطیری درست بشه هم حرامه؟ اگر کسی کم بخورد و مست نشود چطور؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
🍹شراب در زبانِ عربی یعنی "نوشیدنی". در کشورهای عربی لابد دیدهاید مینویسند "شرابٌ بارد" یعنی نوشیدنیِ خنک! شرابِ بهشتی "نه سر درد می آورد و نه مست میکند" بتعبیرِ آیهی 19 سورهی واقعه. این نشان میدهد که جنسِ شرابِ بهشتی با شرابِ مدنظر شما فرق دارد. آن شراب موجبِ ترقی و رشد است نه موجب زائل شدن عقل.
➕ وجه تمایز انسان و حیوان "عقل" هست. کسی که با مصرف مواد توهم زا تلاش میکند عقلَش را زایل کند آیا به سمتِ حیوانیت پیش نرفته؟ این همه نوشیدنی حلال؛ آب میوه، شیر، چای و... . انسان چقد باید کجسلیقه باشد که دقیقاً انگشت بگذارد روی مورد حرام؟
❗️چرا خدا در زمانِ جاهلیت شراب را یکباره حرام نکرد؟ خُب یکی از ویژگی های بارزِ عربِ جاهلی، اعتیاد به شراب و مستی بود. حالا فرض کنید قرآن بخواهد در چنین فضائی که غرقِ مستی است بیاید و اصلاحات انجام بدهد. آیا میشود چکشی عمل کرد و به یکباره حکمِ شراب را اعلام نمود؟ و اگر اعلام میشد چند درصدِ مردم، تابع میشدند؟ بخاطر همین خدا شراب را در سه مرحله حرام و ممنوع کرد:
1️⃣ سوره نساء/43: لا تَقربوا الصّلاةَ وَ أنتم سُکاری؛ یعنی لا اقل وقتی مست هستید سمت نماز نروید.
2️⃣ سوره بقره/219: فيهما إِثمٌ كبيرٌ و منافعُ للنّاسِ و إثمُهما أكبرُ مِن نفعِهما؛ یعنی میگساری گناهِ کبیره است و گناهش بیشتر از نفعش است. یعنی اگر هم منفعتهای سطحی و ظاهری مثلِ لذت مستی و فراموشیِ غصه دارد، اما گناهش بیش از منافعش است.
3️⃣ سوره مائده/90: مِن عَملِ الشیطانِ فَاجتَنِبوه؛ این آیه صراحتا میگوید اجتناب کنید، حرام است و کارِ شیطانی.
📣 در موردِ توصیه پزشک به مصرفِ شراب، امام صادق می فرماید خدا در چیزِ حرام شفا قرار نداده. اما با همه این احوالات اگر واقعا انحصارِ درمان با مشروب باشد و جایگزین دیگری هم وجود نداشته باشد، اینجا مثلِ مصرفِ گوشت خوک در بیابان میماند از جهت اضطرار. لذا به همان مقداری که بیماریَش را خوب کند مصرفش مجاز است.
✍️ در موردِ مشروبِ تخمیری و تقطیری، واژه "خمر" در آیه شریفه معادلِ فارسیاش میشود "مشروب" و "عرق" که نه تنها شاملِ مشروب که شاملِ هر مستکنندهی سنتی و صنعتی میشود. چرا که ملاکِ حرام بودنِ این قبیل نوشیدنیها، مُسکِر بودن است: "لأنه مُسکر". یعنی هر چیزی که مست کننده باشد، حرام است؛ چه تقطیری و چه تخمیری.
🍷 اگه بخوریم و مست نشیم چطور؟ اساساً کسی نمیخواهد مست شود برای چه لب به شراب میزند؟ آش نخورده و دهان سوخته! هم گناه کرده و هم به آن لذت و نعشگیاش نرسیده! بجایَش آب پرتقال میخورد بهتر نبود؟ علاوه بر اینکه وقتی مشروب شد نجس و مُضر چه به اندازه یک بُشکه اگر کسی بخورد و چه به اندازهی یه قطره در هر دو صورت، ضررش که از بین نمیرود. آتش چه به اندازهی یک جنگل باشد و چه به اندازهی یک شعله، در هر صورت آسیبزا است.
➕بگذریم از اینکه شراب بخاطرِ خباثت باطنی و آن تاثیری که در ملکوتِ انسان میگذارد موردِ نهیِ اکید خداست. سیگار با اینکه ضرر دارد برای جسم، اما به شدتِ مشروب از آن نهی نشده است. حتی شرکت در مجلس و حضور بر سرِ سفرهای که در آن مشروب وجود دارد، حرام است و لو لب به شراب نزند!
❗️حضور در مجلس گناه اولا نشانهی تایید گنهکاران است و ثانیا قبح گناه را برای خودِ ما میشکند تدریجاً. چند حدیث تکان دهنده درباره شراب
🗣 رسول خدا: خداوند متعال شراب، تولید کننده، تهیه کننده، مصرف کننده، دهنده، خریدار، فروشنده، کاسب، حمل کننده و صاحب آنرا لعن کرده.
🗣 رسول خدا: هنگامى که شرابخوار سخن گفت او را تصدیق نکنید، خواستگارى کرد به او زن ندهید، مریض شد از او عیادت نکنید، مُرد او را دفن نکنید، و او را نباید براى کارى اجیرى کرد.
🗣 رسول خدا: هر کس به شرابخوار سلام کند یا با او دیده بوسى یا مصافحه کند، خداوند عمل چهل سال او را از بین مى برد.
🗣 رسول خدا: هنگامى که مرد شراب نوشید او را [80 ضربه] شلاق بزنید، و اگر دوباره خورد باز هم او را شلاق بزنید، اگر بار چهارم باز نوشید او را بکشید.
🗣 رسول خدا: شرابخوار همانند بت پرستان روز قیامت با فرعون و هامان محشور مى شود و خدا او را 360 نوع عذاب مى کند.
🗣 امام باقر: کسى که شراب بخورد خداوند چهل روز نمازش را نمى پذیرد، چنانچه در این چهل روز نماز را هم ترک کند عذاب او بخاطر ترک نماز دو چندان مى شود.
🗣 رسول خدا: خداوند توبه شرابخوار را تا سه بار مى پذیرد،پس اگر براى چهارمین بار نوشید حق خداست که او را از نهر خبال [فاضلاب جهنمیان] سیراب کند.
🆔 @SinJimDin
⭕️ ازدواج فرزندان آدم
❓هابیل و قابیل با چه کسی ازدواج کردند و نسل انسان تکثیر شد؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
📣 دو نظریه در اینباره وجود دارد:
👈 نظرِ علامه طباطبائی: با توجه به اینکه در زمانِ حضرتِ آدم، ممنوعیتِ ازدواج خواهر و برادر هنوز توسط خدای متعال صادر نشده بود، پسرانِ حضرت آدم با خواهرانشانشان ازدواج کردند! چون راهی بغیر از این برای تکثیرِ نسل بشر وجود نداشت. بعد از این ازدواج، قانونِ حرام بودنِ ازدواج با مَحارم توسطِ خدا وضع شد.
👈 نظرِ برخی از مفسرین: هابیل و قابیل با دخترانی از نژاد انسانهایِ سابق (نسناس)، یا با جنّیان، یا با ملائکه و یا با حوریانِ بهشتی ازدواج کردهاند!! اما نظرِ علامه طباطبائی به چند دلیل درستتر است:
1️⃣ آداب و قوانینِ ازدواج را خدا تعیین میکند و ازدواج با مَحارم هنگامِ ازدواجِ هابیل و قابیل هنوز وجود نداشت و تشریع نشده بود. مثلِ حکمِ حجاب که در ابتدایِ بعثتِ پیامبر اسلام، هنوز تشریع نشده بود.
2️⃣ راهی برای تکثیرِ بشر جز این نبوده و از بابِ ضرورت و ناچاری، ازدواج با خواهر مُجاز بوده و بعدَش ممنوع شد. پس این یک حکمِ استثنائی و ویژه است برای همان مقطعِ زمانی.
3️⃣ آیهی اولِ سورهی نساء، تکثیرِ نسلِ بشر را از آدم و حوا میداند و ردِ پایِ هر گونه جن، فرشته، حوریِ بهشتی و انسانهای ماقبلِ تاریخ را در تشکیلِ نسلِ بشر رد میکند: "خَلَقَکُم مِن نَفسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنها زَوجَها وَ بَثَّ مِنهُما رِجالاً کثیراً و نِسائاً".
☝️در این آیه سخن از خلقتِ تمامِ انسانها از یک نَفْسِ واحده و نه چند هویتِ متعدد به میان آمده است. در انتهای آیه نیز با ضمیرِ مثنّای "منهما" که به آدم و حوّا عود میکند، تصریحاً تکثیرِ نسلِ انسان به ایندو بزرگوار نسبت داده شده و نه موجوداتِ دیگر.
4️⃣ امام رضا میفرمایَد: "هابیل با دختری که با قابیل به دنیا آمده بود ازدواج کرد و قابیل نیز با دختری که با هابیل به دنیا آمده بود ازدواج کرد. بعد از این وصلت، ازدواج خواهر با برادر ممنوع شد". کتاب بحار/ج11/ص226
👌 نکته: تکثیرِ نسلِ بشر از طریق فرزندِ سومِ آدم که "شیث" نام داشت و وصیِ حضرت آدم بود اتفاق افتاد. چون هابیل بدستِ قابیل کشته شد. نسلِ قابیل نیز بدنبالِ فسق و فجور بودند و در طوفانِ زمانِ حضرت نوح به هلاکت رسیدند. پس نباید تصور کرد که بشرِ کنونی از نسلِ قابیل ملعون است.
❌ این هم تصوّر اشتباهی است که بگوییم چون امروز در جامعه انسانی شاهد رنگ و نژادهای گوناگون هستیم، پس همهی انسانها از نسلِ حضرت آدم نیستند!
☝️چون والدین، یکی از عواملِ موثر در تکوینِ خَلق و خُلقِ فرزند هستند و نه تنها عاملِ انحصاری. علاوه بر والدین، عواملی نظیرِ محیط، تغذیه، جهشِ ژنتیکی، آب و هوا، زمان و مکان و حالتِ مقاربتِ جنسی، اقلیم و... را هم باید در شکلگیریِ قد، وزن، رنگِ انسان در نظر گرفت.
➕ اخیرا در انگلستان نوزادی بنامِ "نماچی" بدنیا آمد که خودش چشم آبی و سفید پوست، ولی والدینَش سیاه پوست بودند. آنچه پزشکان را شگفت زده کرد این بود که در اجدادِ این نوزاد، هیچ فردِ سفید پوستی وجود نداشت. متخصصان این رویداد را "جهش ژنتیکی" تحلیل کردهاند.
👌در زمان امیرالمومنین نیز از یک زن و شوهر سیاه پوست، فرزندِ سفید پوست متولد شده بود. امام خطاب به شوهر فرمود آیا به همسرت سوء ظن داری؟ مرد گفت نه. امام فرمودند آيا در حال حيض با همسرت نزديكى كردهاى؟
🗣مرد پاسخ داد برخى شبها زن به من مىگفت حائض است ولى من خيال مىكردم او به جهت سردىِ هوا و زحمت غسل بهانه مىآورد و لذا با وى مقاربت نمودم.
🗣 امام اینجا خطاب به زن فرمودند: آيا شوهرت با تو در حال حيض نزديكى كرده؟ زن گفت من جلوگیری کردم ولی او قبول نکرد. حضرت فرمودند این نوزاد از آن شما است ولی چون در حالت حیض نزدیکی کردهاید خون حيض بر نطفه غلبه كرده و در نتيجه جنين، سفيد شده. اصول کافی / ج5 / ص566
🆔 @SinJimDin
🔹عصمت
❓فضائلی نظیرِ عصمت، حُسنِ خُلق، امانت داری و... برای پیامبران و امامان، اکتسابی است یا احتسابی؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
🔔 محاسنِ اخلاقی، معارفِ قلبی، پاکیِ درونی و حتی عصمت همه و همه اکتسابی است و نه ذاتی. حتی کسانی که فضائل معصومین را ذاتی میدانند به این حقیقت اعتراف میکنند که زمینهی برخورداری از این فضائل را خودِ معصومین فراهم کرده اند.
➕ حتی آن دسته از ائمه معصوم که در دورانِ خردسالی به نبوت و امامت برگزیده شدن، چون در علمِ خدا مرتبه بالای معرفت، اطاعت و اجتناب از معصیتشان نزدِ خدا ثابت شده، خدا جلو جلو به آنان مقامِ امامت یا نبوت را میدهد.
👌البته از جملهی "یا ممتحنةُ امتحنکِ قبلَ أن خَلَقکِ" در زیارت حضرت زهرا میتوان فهمید جایگاهِ این دنیاییِ ایشان محصولِ امتیازِشان در امتحاناتِ عوالِم گذشته است. در مورد عوالِم گذشته در این لینک بیشتر توضیح دادم.
✅ اگر غیرِ این باشد، تبعیض است و بی عدالتی و پارتی بازی؛ تعبیرِ "صفوة الله" که در متونِ دینیِ ما در موردِ انبیاء و امامان بکار رفته به معنایِ "برگزیده خدا" است. خدا مبتنی بر شایسته سالاری، در بینِ بندگانش آن کسی را انتخاب میکند که شایسته تر باشد.
✍️ این شایستگی توسطِ خود او قبل از تصدیِ مقامِ رسالت یا امامت تحصیل شده است. بعنوانِ مثال پیامبرِ اکرم قبل از مبعوث شدن به پیامبری، دارایِ صفتِ پسندیده "امانت" بود و به محمدِ امین شهرت داشت. یا عبادتهایِ حضرت در غارِ حرا، قبل از بعثت زمینه را مهیا میکرد برای رسیدن به مقامِ پیامبری.
🔔 خلاصه آنکه عصمت، محصولِ تلاش پیامبر و امام برای ترکِ گناه است. نه آنکه عصمت، عامل و علّتِ مصونیت از گناه باشد. بعبارتِ دیگر خدا عصمت را به کسی هدیه میدهد که تلاشِ مضاعف در ترکِ گناه داشته باشد.
🆔 @SinJimDin
32.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ خدا هست...
✍️ گاهی وسطِ مشکلات آدم به جایی میرسه که فکر میکنه داره خفه میشه!
📹 اگه حسّ میکنی کم آوردی، این کلیپِ فوقالعاده رو حتماً ببین.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ صاحبُ الحوت
❓قصه بلعیده شدنِ یونس (صاحب الحوت) به افسانه شبیه است!
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
➕ از دو تعبیرِ "فالْتَقَمَهُ الحوتُ" و "لَلَبِثَ فىِ بَطْنِهِ..." در سوره صافات میشود فهمید که حضرت یونُس توسط یک ماهیِ بزرگ بلعیده شده و در شکمِ آن ماهی قرار گرفته. پس اینطور نبوده که برای لحظاتی در دهانِ ماهی نگه داشته شود. این ماجرا از دو جهت موردِ سوال قرار میگیرد:
1️⃣ کدام ماهی میتواند آنقدر بزرگ باشد که انسان را دُرسته ببلعد؟! مگر چنین ماهیای وجود دارد؟
🐳 بله وجود دارد و اساسا "حوت" به ماهیِ عظیم الجثه گفته میشود. نوعی نهنگ بنامِ "بالن" وجود دارد که بیش از 30 متر طول و بالغ بر 180 تُن وزن دارد. شکم این ماهی گنجایش 2 هزار کیلو غذا را دارد!!
☝️برای درکِ بزرگیِ این نهنگ همین بس که 50 نفر انسان میتواند رویِ زبانِ این ماهی بایستد و براحتی میتوان در سرخرگهایِ این ماهی مثلِ لولههایِ فاضلاب راه رفت! در دهانِ این ماهی، انسان به اندازهی ذراتِ خاکشیر است. این ماهی اتفاقا موجودات ریز را میخورد و دارایِ شُش است. به همین خاطر باید مرتب از بیرونِ آب، نفس ذخیره کند.
2️⃣ جهت دوم این است که چگونه ممکن است یک انسان وارد شکم ماهی شود و زنده بماند؟ خب ادعایِ زنده نگه داشتن انسان در شکم ماهی اگر از جانبِ یک انسان مطرح میشد، خب باور کردنش سخت بود!
➕اما وقتی این ادعا از جانب کسی که در عرض 9 ماه در شکمِ مادر از نطفهی گندیده یک انسان میآفریند مطرح شود، آیا باور کردنش سخت است؟ بله منِ انسان نمیتوانم اما نتوانستنِ من دلیل بر "نشدن" نیست.
👌کما اینکه بسیاری از پیشرفتهای علمی امروز برای گذشتگان "نشدنی" فرض میشد! شاید زمانی فرا برسد که انسان ها به اعماقِ بدنِ ماهی سفر کنند! انسان نهایتا میتواند بگوید "نمیتوانم"! نمیتواند بگوید "نمیشود".
✅ پس اولا اگر جثهی ماهی بزرگ باشد، بدونِ نیاز به جویدن و خُرد شدن عملیاتِ بلع انجام میشود؛ ثانیا شکمِ ماهیِ اینچنینی مملو از اکسیژن است و امکان تنفس وجود دارد. اگر به هر دلیل این ماهی استفراغ کند، محتوایت شکمش بیرون ریخته میشود.
✍️پس از نگاهِ عقلی امکانِ وقوعِ این اتفاق و لو در حدِ یک رویدادِ استثنائی وجود دارد. مخصوصا که ناقل قصه، قرآن است و هیچ دروغی از این کتاب گزارش نشده است.
🆔 @SinJimDin
👉1👈
⭕️ بردهداری در اسلام
❓چرا دین اسلام با بردهداری موافقه؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
🔔 اگر در جنگ با کفارِ حربی(جنگی)، مردی به اسارت مسلمانان در آید، اصطلاحاً غلام (عَبد) نام دارد. اگر زنی به اسارت در آید، کنیز (أمَة) نامیده میشود. به این فرایند "بردهداری" گفته میشود.
✍️ آیا به غنیمت گرفتنِ انسان و مال در جنگ، یک رویهی انسانی است؟ سه پیشفرض کلان باید مثل یک روح بر پیکرهی مقولهی بردهداری دیده شود:
1️⃣ کافر: بحثِ بردهداری فقط و فقط در مواجهه با کفّار مطرح است؛ و مثلا دو گروهِ ظاهر الاسلام (مثل عراق و ایران) اگر باهم بجنگند، اینجا بردهکِشی و بردهداری از سپاه مقابل جایز نیست.
2️⃣ کافر حربی: آنهم نه هر کافری! فقط کافرانی که حَربی هستند و در حال جنگ با مسلمانان. کافر ذمّی، مال و جانَش محترم است و میتواند یک شهروند در جامعه اسلامی باشد. کافر ذمی به کافری میگویند که با ما ستیز ندارد.
➕کافر حربی یعنی، مَرد و زنِ کافری که جزء سپاه جنگی دشمن هستند. حتی زنِ اسیر هم در متنِ جنگ دستگیر شده و نباید او را یک زنِ بیطرفِ مظلوم تصور کرد. پس کافرِ بیتفاوت و کافری که اقدام به جنگ با مسلمانان نکرده و اصطلاحا کافرِ ذمّی نام دارد، جان و مال و ناموسَش محترم است.
3️⃣ منطقة الفراغ: بردهداری در دینِ اسلام، بدونِ حُکم و اصطلاحاً جزء "منطقة الفراغ"ها است؛ یعنی نه واجب است و نه مستحب! بعبارتِ دیگر اسلام، پیروانَش را به بردهداری تشویق نکرده و برایِ نگهداریِ برده، پاداش و ثوابی قرار نداده. بله بر عکس سیاستهای تشویقیِ اسلام، به سمتِ آزادسازیِ برده است.
👈 مثلا آیهی 60 از سورهی توبه، یکی از مصارفِ هشتگانهی صدقه را آزادسازی برده معرفی میکند: "إنّما الصّدقات للفقراءِ وَ المساكين... و فى الرّقَاب". یعنی اسلام رسما یک بودجه دائمى براى این امر از بیت المال اسلامى در نظر گرفته است.
👈 مثلا کفّارهی روزهی عمد، یا سوگندِ دروغ و امثالِ آن آزادسازی برده است. حتی در روایاتِ ما آزادسازیِ برده از مهمترین عبادات و اعمالِ خیر معرفی شده است. امام باقر وقتی دیدند یکی از بردهها کار نیکی انجام داده، آزادَش کردند و سپس فرمودند: "خوش ندارم مردی از اهل بهشت را به خدمت خود در آورم". من لایحضر/ج1/ص27
👈 مثلا آزادسازیِ برده توسط امام سجاد صرفا بخاطرِ یک کارِ خوبِ کوچک یا آزاد کردنِ هزار برده توسط امام علی از دسترنجِ خودشان همگی نشان میدهد که اهلبیت در صدد فرهنگسازی در این زمینه بودند. اصول کافی/ج5/ص74
✅ به گواهیِ تاریخ، اهلبیت بعد از یاد دادنِ دین اسلام به بردهها، با کوچکترین بهانهای برده را آزاد میکردند. این بردهها و وقتی به سرزمینِ خود بر میگشتند، جزء مبلّغینِ اسلام میشدند. امام صادق به این مضمون میفرماید: "بردهای که ایمان داشته باشد، بعد از 7 سال آزاد است هرچند صاحبَش نخواهد. بعد از هفت سال، نگهداری بردهی مؤمن، مُجاز نیست". وسائل الشیعه/ج16/ص36
➕ روحِ انسان با برده داری موافق نیست. اساساً در سایهی همین رهنمودهای متعالیِ اسلام بود فرهنگِ هزاران سالهی برده داری نابود شد و امروز برده به آن معنایِ گذشتهاش وجود ندارد.
✔️ رفتارِ پیامبر و ائمه با بردهها کریمانه و مهربانانه بود. رسولِ خدا بلال حبشی را که بدلیلِ سیاهچردگی در بینِ عربِ جاهلی ارزش نداشت، تکریم کرد و او را مؤذن کرد. در دورهای که برده از حیوان پستتر بود، به برکت اسلام، افرادی نظیرِ سلمان فارسی، عمار یاسر، قنبر و... که همهگی برده بودند بعضاً تا فرماندهیِ لشکر ارتقاء رتبه پیدا کردند.
➕ مسلمانان نیز رفتاری نیکو با بردگان داشتند. به آنها سواد یاد میدادند؛ آنها را با با معارفِ اسلامی آشنا میکردند. در خیلی از موارد مخصوصا کنیزها با دیدنِ اخلاقِ محمدیِ مسلمین و یافتنِ دین حق، ترجیح میدادند بقیهی زندگیشان را با مسلمین باشند و به دیارِ خود باز نگردند.
☝️خلاصه آنکه اسلام بردهداری را فقط در موردِ اسرای جنگیِ کافر، جزء منطقةالفراغ قرار داده. اما برده گرفتن را الزام نکرده. در موردِ اسرای جنگیِ کافر، سه گزینه پیشِ رویِ مسلمانان قرار داده شده است:
👈 1. آزادسازیِ بدونِ شرط یا به قیدِ وثیقه: این گزینه، منطقی نیست! چون الحاقِ دوبارهی اینها به سپاهِ دشمن، متحمل بود.
👈 3. زندان: این گزینه، خرج و هزینه اضافی برای حکومت اسلامی میتراشد.
👈 2. کشتار: اسلام میتوانست کنیز و برده را مثلِ داعش، در دم قتلِ عام کند!! اما این اقدام، انسانی نیست: چو اسیرِ توست اکنون، به اسیر کُن مدارا.
👈 3. بهرهکِشی بیضابطه: سختگیری با غلام و بهرهکشیِ اجباریِ جنسی از کنیز نیز با منطقِ اسلام سازگار نیست.
ادامه👇👇👇
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ بردهداری در اسلام ❓چرا دین اسلام با بردهداری موافقه؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
👉2👈
ادامه👆👆👆
👈 4. برده: عدهای از مسلمین این اسرا را بعنوانِ کارگر (برده) یا همسر (کنیز) انتخاب کنند. البته رابطهی جنسی با کنیز در هر حال منوط به جلبِ رضایت کنیز است. در آیهی 6 سورهی مومنون ارتباط با کنیز، نوعی نکاح و ازدواج قلمداد شده است: "إلا علىٰ أزواجِهم أو ما مَلَكَتْ أيمانُهُم فإنَهم غَيرُ مَلُومِين".
✅ گزینهی آخر، لطفِ اسلام به اسرا است. اسلام در در خصوصِ کنیز(بردهی مونث)، بعد از پناه دادن و تامینِ امنیتِ جانی، دو راه جلویِ کنیز قرار میدهد:
1️⃣ در کشورِ اسلامی زندگی کن، کنیزِ یکی از مسلمانان باش و مثلِ یک مستخدم به مولایَت خدمت کن. برده باش اما نه بردهی جنسی.
2️⃣ اگر متأهل هستی، بعدِ گذشتن دورانِ عدّه اختیار داری تقاضای ازدواج (ملک یمین) با مولایت را بپذیری و اگر اگر مجرد هستی نیز هر زمان تمایل داشتی به اختیار خودت قبول کن با مولایَت ازدواج کن (مِلکِ یمین) و تحتِ پناه او قرار بگیر.
👌 کنیزها در صدرِ اسلام معمولا گزینه دوم را انتخاب میکردند. کنیزی که دشمنِ مسلمین بود طیِ یک فرایندِ مهربانانه به نکاحِ مسلمین در میآمَد. زنی که دشمنِ دین بود را اسلام در نهایتِ رافت، در آغوش یک مردِ مومن قرار داد. تاریخ مملو است از این تعابیر که زنانِ مزبور بعد از اینکه به نکاح مسلمین در میآمدند عمدتا مسلمان میشدند و رغبتی برای بازگشت به شوهرِ کافرشان نداشتند.
➕به نظر میرسد اینکه اسلام یک زنِ دشمن و یک مردِ دشمن را بجای زندانی کردن یا کشتن، با رافت و رحمت نگهداری میکند این عین جوانمردی است. زنی که به قصدِ نابودیِ اسلام آمده بود، اکنون یک بانویِ مومنِ مدافع اسلام است.
✍️ در چنین فضائی اسلام قوانینی را وضع کرد تا این اقدامِ مسلمانان در چارچوبی خاص باشد و وظایفِ بردهها و بردهدارها مشخص شود. مثلا به سه نوع از این قوانین توجه کنید:
👈 1. "برده" به محض اینکه در ملکیت یه زن در آمد، آن زنِ مسلمان میتواند زینتَش را برای غُلامَش آشکار کند؛ اما روابط زناشوئی بینِ آنها ممنوع است. در واقع این غلام، خدمتکارِ آن زن است.
👈 2. طبقِ تصریحِ آیهی 28 سورهی روم، بردگان در مالِ ما شریک نیستند. چرا که خدمتکار، ورثهی ما نیست!
👈 3. یا بحثِ نابرابریِ برده با شخصِ آزاد که در آیهی 75 سورهی نحل آمده، کاملا منطقی است. در تمامِ جوامعِ بشری، حقوقِ شهروندان یک کشور با اتباعِ خارجی فرق دارد. آیا آب و غذا و سکونت دادن اسیری که زمانی دشمنِ اسلام بوده، لطفِ کمی است؟
➕ در کتبِ فقهی بابی تحتِ عنوان "عبد و أمة" وجود دارد که به احکامِ بردهداری میپردازد. بردهداری قبل از ظهور دین اسلام وجود داشته و کشورهای اروپائی مثلِ انگلیس، فرانسه، هلند و آمریکا تا سال 1850 میلادی بردهداری را رسماً قبول داشتند. اسلام نه تنها ایجاد کنندهی بردگی نبود که با وضعِ احکامِ مربوط به آزادسایِ بردگان باعث شد بردهداری قرنها زودتر از اروپا و غرب، در سرزمینهای اسلامی، ریشه کن شود.
❓اما چرا اسلام احکامی را وضع کرد که به ظاهر موافق بردگی بود؟! به عبارتِ منصفانهتر چرا اسلام یکباره بردگی را لغو نکرد و به آزادسازیِ نرم و تدریجی پرداخت؟ در مقامِ پاسخ، به دو دلیلِ عمده اشاره میشود:
1️⃣ وقتی یک فرهنگِ غلط در جامعه جا افتاده باشه، نمیشود چکشی و یکباره از بینَش بُرد. مثلِ قضیهی شراب که قرآن آنرا طیِّ سه مرحله حرام کرد. فرض کنید پیامبرِ اسلام از همان اول میگفت یک برده مساوی است با اشرافِ قریش!! آیا با این ادبیات، اشراف قریش تمایلشان به اسلام، از بین نمیرفت؟ خدا همین تساویِ اشراف و قریش را در طولِ 23 سال نهادینه کرد و طوری شده بود که برده میشد فرمانده لشکر، اشراف در کنار بردهها غذا میخوردند و آزادسازی برده تبدیل شده بود به یک فرهنگِ عمومی و همگانی.
2️⃣ اگر بردهها در دَم آزاد میشدند دوباره به جبههی کُفر بر میگشتند و این فرایند موجبِ تقویتِ دشمنان اسلام میشد. فراموش نکنیم که برده، یک نیرویِ جنگی است که تا دیروز اقداماتِ مقابلهجویانه و پشتیبانانه علیهِ اسلام را در پروندهاش دارد. این برده یا باید کُشته شود و یا بشکلِ امانت، در اختیارِ مسلمین قرار گیرد تا پس از تعلیم، زمینهی آزادیاش فراهم شود. اسلام، گزینهی دوم را انتخاب کرده است.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ نذرِ سلامتی آقا 💉 صبحِ امروز خبرِ دریافتِ نوبتِ اولِ واکسنِ ایرانیِ برکت به رهبریِ عزیز، نگرانی
⭕️ نذر سلامتی آقا
#گزارش_کار
💰 با مشارکتِ عزیزانِ ولایتمدار، مجموعاً 2 میلیون و 200 هزار تومان جمعآوری شد.
🐏 یکی از دوستانِ مؤمن به همراهِ تیمشون زحمتِ خریدِ گوسفند، بستهبندی و توزیعِ گوشت بینِ نیازمندان رو تقبُّل فرمودند.
👌خدایا تا ظهورِ دولتِ یار، عزیزِ ما خامنهای نگهدار. از همهی عزیزان، قبول باشه انشاء الله🌺❤️
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
#طرح_قربانی 1
🆔 @SinJimDin
👉1👈
⭕️ کروات
❓کروات نمادِ چیست؟ آیا برای یک مسلمان استفاده از کروات، مُجاز است؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ: مسلّماً کراوات نه ریشه در فرهنگِ ملّی ما دارد و نه خاستگاهِ دینی میتوان برایَش یافت. کروات، حتی مثلِ کُت شلوار، لباس نیست و چنانکه در ادامه خواهیم گفت، کروات نمادِ یک تفکّر است.
👔 طبقِ فتوایِ رهبری عزیز "بهطور کلی پوشیدن کروات و دیگر لباسهایی که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب میشوند بهطوری که پوشیدن آنها منجر به ترویج فرهنگ منحطّ غربی شود جایز نیست".
🗣 طبقِ نظرِ آیت الله مکارم: "با توجّه به این که در حال حاضر و در کشور ما، این امر به عنوان شعار بیگانگان و همبستگى با آنها محسوب مىشود، از آن اجتناب کنید. ولى در کشورهایى که جزئى از لباس مردم محسوب مىگردد، پوشیدن آن اشکالى ندارد".
ادامه👇👇👇
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ کروات ❓کروات نمادِ چیست؟ آیا برای یک مسلمان استفاده از کروات، مُجاز است؟ 👈 برای طرح سوال
👉2👈
ادامه👆👆👆
✍️ به هر حال همه اذعان دارند که کروات یک پوششِ غربیِ وارداتی است. در دنیایِ امروز که نمادها، نمایندهی یک تفکر محسوب میشوند میتوان بشکلِ تحلیلی کروات را موردِ بررسی قرار داد.
1️⃣ صلیب: برخی میگویند کروات بشکلِ صلیبِ معکوس و از نمادهایِ شیطانپرستی است. خودِ صلیب نیر در مسیحیت، نمادِ تثلیث (سه خدایی: پدر، پسر، روح القدس) است؛ و در هر دو صورت، کروات یک نمادِ شرکآلود میباشد و با فرهنگِ توحیدیِ مسلمانان سازگار نیست.
2️⃣ ابلیسک: برخی از تحلیلگران نیز میگویند کروات برگرفته از ابلیسک که یکی از نمادهای فراماسونها است میباشد. به شباهتِ عجیبِ ابلیسک با کروات در تصاویرِ فوق دقت کنید. در تمامِ کشورها قالبِ کلیِ کروات، بشکلِ ابلیسکِ وارونه است.
☝️ابلیسک، نمادِ آلتِ شیطان است و نوکِ آن نیز طوری طراحی شده که تداعی کنندهی آلتِ تناسلیِ مردان است! حجّاج بیت الله الحرام نیز در "رمیِ جمرات" هفت سنگ به سمتِ بُتِ بعل که نمادِ شیطان است پرتاب میکنند که دقیقا شبیهِ ابلیسک است! البته فراماسونها بواسطهی آلِ سعود در سالِ 2004 ابلیسکها را حذف کرده و سازهی جمرات را به شکلی شبیهِ کشتیِ نوح تغییر دادهاند.
3️⃣ شهوترانی: کروات شبیهِ یک فلِش است. فلشی که نوکَش به سمتِ پایین است و مشخصا به آلتِ تناسلیِ انسان اشاره میکند. تمامِ تلاشِ ابلیس و شیاطین این است که نگاه و توجهِ انسان را به سمتِ شهوت منحرف کند تا از تعقل و نگاه به بالا و ملکوت باز بماند.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ سنگ چشمزخم!
⛔️ نماد آبی رنگِ "چشم نَظَر" که بعنوانِ سنبلِ دفعِ چشمِ بد در اتومبیل، خانه یا تزئین جواهرات استفاده میشود، خرافاتی بیش نیست.
❗️این نماد که ادعا میشود مراقبِ انسان است، مربوط است به "حورس" که خدای خورشید و خدای شهوتِ مصریانِ باستان میباشد.
⚠️ جالب است بدانید که نامِ انگلیسیِ این نماد، Evil eye میباشد بمعنایِ چشمِ شیطان!! پس این چشمِ آبی نه تنها شر را دفع نمیکند که نمادِ شرِ عالَم هستی یعنی شیطان است.
❌ برخی از مردم از رویِ جهل به جای اینکه با صدقه و قربانی، دفعِ بلا کنند نمادِ شیطانیِ "تک چشم" را مایهی حفاظت و امنیتِ خودشان تصور میکنند!
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
👉1👈
⭕️ حرز امام جواد
❓حرز چیست؟ حرز امام جواد چگونه و با چه آدابی نوشته میشود؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
📣 حرز به دعاهایی گفته میشود که خواندن یا نوشتن یا به همراه داشتنشان موجب از بین رفتن ترس، دفع چشم زخم، دفع بلا و درد، دفع جانوران موذی و درندگان، جادو، طلسم و شرورِ ماورائی میشود.
✍️ حرز را خودِ شخص نیز میتواند بنویسد. مشهور ترین و موردِ توصیهترین حرزِ موجود، حرزِ امام جواد است که به دو شکلِ مختصر و مفصّل نوشته میشود. حرزِ مختصر، شرایط و آدابِ خاصی ندارد و داشتنِ همین کافی است برای رهایی از شرور. اما حرزِ مفصّل باید اولا رویِ پوست آهو نوشته شود. ثانیا در قابِ نقره قرار بگیرد. ثالثا اولین زمانِ استفاده، قمر در عقرب نباشد. رابعا صاحبِ حرز باید نمازی خاص بخواند. خامسا به بازوی راست بسته شود.
❗️نکتهی مهم: اگر کسی بدونِ نگاهِ توحیدی، برای یک سنگ یا ذکر یا دعا اثرِ استقلالی قائل باشد، بدونِ اینکه به نقشِ خدا در هستی توجه کند، دچار شِرک شده است. اثر بخشی به دارو و دعا از جانبِ خدا است. علاوه بر اینکه گاهی بیماری، تصادف و وقایع ناگوار، ممکن است به خیرِ انسان باشد. پس تصور نکنیم صاحب حرز دیگر هیچگاه دچار مرگ و بیماری و ناگواری نمیشود. حرز، شرّ و خُبثِ اتفاقاتِ گوارا و ناگوار را دفع میکند.
☝️ متنِ حرز امام جواد:
1️⃣ حرز مختصر: "يَا نُورُ يَا بُرْهَانُ يَا مُبِينُ يَا مُنِيرُ يَا رَبِّ اكْفِنِي الشُّرُورَ وَ آفَاتِ الدُّهُورِ وَ أَسْأَلُكَ النَّجَاةَ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ". همانطور که گفته شد این حرز، آداب و شرایط خاصی ندارد. هم خواندنِ این جملات توصیه شده و هم نوشتن و نگهداشتنِ آن همراهِ خود.
2️⃣ حرز طولانی: "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ* الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ* إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ* اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ* صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ* أَلَمْ تَرَ أَنَ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ وَ الْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ؟ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ* اللّهمّ أنت الواحد الملك الدّيّان يوم الدّين تفعل ما تشاء بلا مغالبة و تعطي من تشاء بلا منّ، تفعل ما تشاء و تحكم ما تريد، و تداول الأيّام بين النّاس و تركبهم طبقا عن طبق. أسألك باسمك المكتوب على سرادق المجد، و أسألك باسمك المكتوب على سرادق السّرائر، السّابق الفائق الحسن النّضير، ربّ الملائكة الثّمانية و العرش الّذي لا يتحرّك و أسألك بالعين الّتي لا تنام و بالحياة الّتي لا تموت و بنور وجهك الّذي لا يطفأ و بالاسم الأكبر الأكبر الأكبر و بالاسم الأعظم الأعظم الأعظم الّذي هو محيط بملكوت السّماوات و الأرض و بالاسم الّذي أشرقت به الشّمس و أضاء به القمر و سجّرت به البحار و نصبت به الجبال و بالاسم الّذي قام به العرش و الكرسىّ و باسمك المكتوب على سرادق العرش و باسمك المكتوب على سرادق العظمة و باسمك المكتوب على سرادق البهاء و باسمك المكتوب على سرادق القدرة و باسمك العزيز و بأسمائك المقدّسات المكرّمات المخزونات في علم الغيب عندك و أسألك من خيرك خيرا ممّا أرجو و أعوذ بعزّتك و قدرتك من شرّ ما أخاف و أحذر و ما لا أحذر. يا صاحب محمّد يوم حنين و يا صاحب عليّ يوم صفّين، أنت يا ربّ مبير الجبّارين و قاصم المتكبّرين. أسألك بحقّ طه و يس و القرآن العظيم و الفرقان الحكيم أن تصلّي علي محمّد و آل محمّد و أن تشدّ عضد صاحب هذا العقد، و أدر أبك في نحر كلّ جبّار عنيد و كلّ شيطان مريد و عدوّ شديد و عدوّ منكر الأخلاق و اجعله ممّن أسلم إليك نفسه و فوّض إليك أمره و ألجأ إليك ظهره. اللّهمّ بحقّ هذه الأسماء الّتي ذكرتها و قرأتها و أنت أعرف بحقّها منّي و أسألك يا ذا المنّ العظيم و الجود الكريم وليّ الدّعوات المستجابات و الكلمات التّامّات و الأسماء النّافذات و أسألك يا نور النّهار و يا نور اللّيل و يا نور السّماء و الأرض و نور النّور و نورا يضيء به كلّ نور يا عالم الخفيّات كلّها في البرّ و البحر و الأرض و السّماء و الجبال و أسألك يا من لا يفنى و لا يبيد و لا يزول و لا له شيء. موصوف و لا إليه حدّ منسوب و لا معه إله و لا إله سواه و لا له في ملكه شريك و لا تضاف العزّة إلّا إليه و لم يزل بالعلوم عالما و على العلوم واقفا و للأمور ناظما و بالكينونة عالما و للتّدبير محكما و بالخلق بصيرا و بالأمور خبيرا.
ادامه👇👇👇
🆔 @SinJimDin