👉1👈
⭕️ بانک
❓آیا بانکِ ما پس از 40 سال، اسلامی است؟ اگر نه، چرا مراجع تقلید اعتراض نمیکنند؟!
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
❗️بزرگترین اشتباه و نقطه ضعفِ جمهوری اسلامی، سیستم بانکداری ربوی است. این سیستمِ ناسالم از دورانِ پس از جنگِ تحمیلی، جانِ تازهای گرفت و بانکها بجایِ پرداختِ سود واقعی (مضاربه شرعی) اقدام به پرداختِ سود تعیین شده (ربا) کردند!
💰امروز بزرگترین اختلاسها و فسادهای اقتصادی در کشور بشکلِ مستقیم یا غیرِ مستقیم با بانکهای مبتنی بر سیستمِ ربا مرتبطند. بانکها اصولِ شرعی را بشکلِ صوری و ظاهری در فُرمها رعایت میکنند اما واقعیت با آنچه شما در فرمهای بانک امضاء کردهاید و با آنچه شورای نگهبان مصوّب کرده فاصله دارد. بانکداریِ اسلامی باید دارایِ شاخصه های زیر باشد:
1️⃣ عدالت: منابع و عایداتِ بانک باید عادلانه بینِ اقشار مختلف جامعه تقسیم شود. چرا بانکهائی که با سپرده مردم، رشد کرده اند، باید 59 درصدِ وامهایشان را به کارمندانشان اختصاص دهند؟ چرا فلان آقا و آقازاده باید تسهیلاتِ میلیاردی دریافت کند؟ اما یک جوان برای دریافتِ وامِ ازدواج، دچار مشکل شود؟ در طولِ یک سال، ۸۷۵۰ میلیارد تومان سپرده های مردم در بانک ها، خرج کارمندان بانکها شد و سهم وام ازدواجِ جوانان رویِ هم، ۵ هزار میلیارد تومان شد!
➕ بانکِ اسلامی به فرموده آیت الله مکارم نباید در خدمت سرمایهداران باشد و به ضعفا بیتوجهی کند. بزرگترین مانع اقتصاد مقاومتی سیستم ربوی بانکها است. تا بانک هست و سودِ مفت به من میدهد، برای چه اقدام به کار و تلاش و چرخاندنِ چرخِ اقتصاد کنم؟ چرا به دوستَم قرضالحسنه بدهم؟! پولَم را قرض میدهم به بانک؛ و گردانندگانِ بانک با پولِ من، سودِ کلان میکنند و آخرَش یک تکه استخوان جلویِ من میاندازند!!
2️⃣ بهره رویِ سود: بانک نباید "بهره" را رویِ "اصلِ سرمایه" ببندد؛ بلکه باید رویِ "سودِ حاصل" از کسب و تجارت ببندد. بنده سپرده گذار هستم و بانک، تاجر. اینجا من باید به بانک بگویم با پولِ من کار کن و در سودِ حاصله، شریک هستیم. الآن بانک ها، سود را رویِ اصلِ سرمایه می بندند و نه رویِ سودِ حاصل از تجارت که این میشود ربا. البته بشکلِ صوری و کاغذی و با حیلههای شرعی، ظاهرِ قرارداد را اسلامی میبندند!
3️⃣ عدم تعیین عددی سود: نباید مقدارِ سود به عدد مشخص شود. یعنی اگر بگوید بابتِ 2 و نیم میلیون، باید ماهانه 200 هزار به من بدهی، این میشود ربا و حرام. اما تعیین درصد مانعی ندارد. مثلا بگوید در سودِ ماهانهات 30 درصد شریکم. در صدِ سود، هم یک قاعدهی ثابتی ندارد و بسته به توافق طرفین دارد. یعنی بیشتر یک مسئلهی عُرفی است و به انصافِ طرفین مربوط میشود.
✍️البته بانکها به یک روشِ صوری سودِ عددی را رنگ و لعاب شرعی میدهند. لذا دفترِ رهبری در پاسخ به فردی که در مورد سودِ سه تا بیست درصدی سوال کرد این پاسخ را دادهاند: "اگر آن مبلغ اضافی و سودی که بانک میدهد از درآمدِ حاصل از بکارگيری سپرده به وکالت از سپردهگذار در ضمن يکی از عقود شرعی صحيح باشد، ربا نيست بلکه سود معامله شرعی است و اشکال ندارد".
4️⃣ مشارکتِ سپردهگذار در سود و ضرر: شما باید هم در سود و هم در ضررِ بانک سهیم باشید. اما واقعیت این است که سپرده گذارانِ بانک، نه از میزانِ سودِ بانکها در تجارت هایِ کلانِ بانکی مطلعند و نه در ضررهایِ بانک، شریکند. طبقِ قاعده مضاربه شرعی، اگر بانک با پولِ من کار کرد و هیچ سودی کسب نکرد، منِ سرمایه دار حقِ مطالبه سود از بانک ندارم. اگر هم خییییلی زیاد سود کرد، منِ سرمایه گذار حقِ مطالبه سودِ بیشتر را دارم.
❌ اینکه بانک با سرمایهی من، کارِ اقتصادی کند و سودِ میلیاردی به جیب بزند و قطرهای از آن سود را به من بدهد، اینجا در واقع بانک حقِ مرا و مالِ مرا دزدیده است! و من با سپرده گذاری در بانک، این سیستمِ سراسر اختلاس را تایید و تقویت کرده ام!
5️⃣ مصرفِ سپرده: منِ سپرده گذار باید بدانم بانک، سپرده مرا خرجِ چه کاری میکند؟ آیا کشاورزی و صنعت و مسکن و تولیدِ داخلی را رونق داده؟! یا با پولِ منِ متدین، به عدهای خاص وام داده و برج و پاساژهایِ ترویج دهندهی فساد و قصرهایِ اشرافی ساخته؟ کدام بانک گزارشِ عملکردش را به مردم و نمایندگانِ مردم میدهد؟! سپردهگذاری در بانک یعنی پولِ حلالمان را بدهیم دستِ کسانی که نمیدانیم پولمان را در راستایِ چه اهدافی خرج میکنند!!
ادامه👇👇👇
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ بانک ❓آیا بانکِ ما پس از 40 سال، اسلامی است؟ اگر نه، چرا مراجع تقلید اعتراض نمیکنند؟! 👈
👉2👈
ادامه👆👆👆
6️⃣ شفافیت: بانکِ اسلامی باید مشتریان را از متن و محتوایِ قراردادش مطلع کند. حتی اگر متصدیِ بانک را وکیلِ خود بدانیم، باز هم باید موکل از کلیاتِ معامله مطلع شود. بانک برای سپرده گذاری و پرداختِ تسهیلات، به شما یک فرمِ بلند بالا با فونتِ ریز میدهد تا شما حوصلهی خواندنِ آن را نداشته باشید. شما پایِ فرمی را امضاء کرده اید که نمیدانید چیست! آیا این معامله، غرری و فریبکارانه نیست؟
7️⃣ ممنوعیت دیرکرد: بانکِ اسلامی نباید بابت تاخیر در باز پرداختِ وام و تسهیلات، دیرکرد بگیرد. چرا که دیرکرد، به هر اسمی و سرپوشی که گرفته شود، طبقِ نظرِ غالبِ مراجع تقلید، نزول است و ربا.
8️⃣ عقد شرعی: معاملاتِ بانکی باید در قالب یکی از عقودِ شرعی مانند مضاربه باشد. پس اگر بانک صرفا مبلغی را با عنوانِ قرض از شما بگیرد اما آن مبلغ در معامله ای به کار نیفتد، اخذِ سود قطعا ربا محسوب میشود و حرام.
❓چرا مراجعِ تقلید و رهبری، با بانکِ کنونی، مقابله و مبارزه نمیکنند و حتّی مناسباتِ مالیشان در همین بانکها است؟
✍️ مراجع نمیتوانند وجوهات مردم را شبها زیرِ متکایشان پنهان کنند. امکاناتِ نگهبانی از مبالغِ بالا، در انحصار بانکها و ارگانهای دولتی است. قانون هم اجازهی نگهداشتنِ مبلغِ بالا در خانه و حتی یک موسسهی خصوصی را نمیدهد.
🔔 واقعیت این است که مرجعیت در نظامِ ساختاریِ کشور فقط یک ناصح و پدرِ معنوی است؛ هیچ قدرتِ اجرائی و قانونی ندارد. پس نمیتوان با فتوا و فشار به مسئولین، مسئلهی بانک را حل کرد. دولت و حاکمیت و پارلمان، نقشِ اصلی را در حلِ این معضل دارد! آنهم که توسطِ مردم، انتخاب میشود و نه توسطِ مراجعِ تقلید یا رهبری. شهرِ خوب را باید مردم بسازند! با شعر و شعار که نمیشود آرمانشهر ساخت.
✅ اگر موانع بر طرف شود و زیرساختها فراهم شود چه بهتر که مراجع تقلید با پشتیبانیِ متدینین، یک بانکِ صد درصد اسلامی تاسیس کنند؛ ارگانهای مذهبی مثلِ سپاه و آستان قدس و خیرهها هم بپیوندند. اندوختهی این بانک در مسیرِ اشتغالزائی، رفعِ فقر، جهش تولید و توسعهی دین مصرف خواهد شد. مبارزهی عملی با بانکِ ربوی اتفاق خواهد افتاد. ثروت اگر دستِ مرجعِ تقلید باشد هم نفوذِ مرجعیت بیشتر میشود و هم مرجع تقلید میداند ثروت را کجا خرج کند!
✍️ در جامعهی اسلامی، وظیفهی امام و مرجعیتِ دینی، روشنگری و ابلاغِ فرمانِ خدا است. مُجریِ اوامرِ رهبری و مراجع، مردم هستند و مسئولینِ منتخبِ مردم. به بیاناتِ برخی از علما در خصوصِ بانکداری دقت فرمائید:
👈 آیتالله مصباح یزدی: بسیاری از مشکلاتِ اقتصادیِ دنیا ریشه در ربا دارد و تنها با فتوایِ مراجع، مشکلِ ربا در بانک ها رفع نمی شود.
👈 آیت الله جوادی آملی: حقوق کارمندان بانک حرام است. خدا هیچ مسلمان و کافری را گرفتار بانک ها نکند. خطر ربا از گزینه نظامی دشمن بیشتر است زیرا ربا جنگ با خداوند است. پول ربوی با کلاه شرعی حلال نمیشود. بانکهای ربوی در حال جنگ با ما هستند و هر چقدر هم آدم فریاد می زند، باورشان نمی شود که کسب و کار از طریق این بانکها حرام است. این بانک ها کمر شکن هستند و خدا هیچ مسلمان و حتی هیچ کافری را گرفتار آن ها نکنند. خطر ربا از گزینه نظامی بیشتر است.
👈 آیت الله نوری همدانی: بانک ها در مسیرِ غیر شرعی حرکت میکنند. تاخیر وام آنها و گرفتن پول بعنوان دیکرد حرام است. برای ما ننگ است که در جمهوری اسلامی، بانک ها به این سمت حرکت کنند
👈 آیت الله مکارم: بانکداری ما نه تنها اسلامی نیست که حتی محاسنِ بانکداری غربی را ندارد. سود بانکی در کشورهای غربی بین 4 تا 6 درصد است اما در بانکداری اسلامی، تا 28 درصد از مردم سود می گیرند.
👈 امام خامنه ای: خداوند به کارفرمایی که با نیت خدایی جای گذاشتن پول در بانک و گرفتن سود، با آن کاری را راه بیاندازد بهشت خواهد داد.
❌ بالاخره در نظام بانکداری، عدهای ذی نفع هستند! و طبیعتا حرفِ مراجع را هم چون مخالف مطامعشان میبینند، زیر پا می گذارند و گاهی متدینینِ ساده اندیش را هم سمتِ خود جلب میکنند. البته سیستم بانکی با فتوای مرجعیت حل نمیشود. باید دو تا اقدامِ اساسی انجام شود تا نظام ربوی از سیستم اقتصادی ما حذف شود. اقدام اول به دوش نخبگان است و اقدام دوم، بر عهده مردم:
ادامه👇👇👇
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉2👈 ادامه👆👆👆 6️⃣ شفافیت: بانکِ اسلامی باید مشتریان را از متن و محتوایِ قراردادش مطلع کند. حتی اگر م
👉3👈
ادامه👆👆👆
◀️ نخبگان: بجای غر زدن و انتقاد، درسمان را خوب بخوانیم و وارد سیستم شویم. الآن سیستم دانشگاهی ما اقتصاد دانِ سکولار و بیدین تربیت میکند و فردای مملکت دستِ اینهاست!! سیستمِ اجرائیِ ما هم سکولار است و مبتنی بر نظامِ سرمایهداری. بچه حزب اللهی ها باید گلوگاههای اقتصادی را از چنگ اقتصاد دانهایِ سکولار و لیبرال در بیاورند و این انقلابِ اقتصادی تا رخ ندهد اوضاع به همین منوال است.
◀️ مردم: بانکها با پولِ چه کسی چاق شدهاند و حالا خونِ مردم را در شیشه کردهاند؟ جز این است که من و شما، از روی راحت طلبی و تنبلی پول در بانک گذاشتهایم برای کسبِ سود؟! متدینینِ عزیز در حالی به سیستمِ بانکداری معترضند که خودشان با سپردهگذاری در بانک، روز بروز بانکها را قدرتمندتر میکنند! و امروز بانک تبدیل به یک مافیایِ ثروت شده که حتی مجلس و دولت هم حریفش نیست!
✅ اگر فقط مذهبی هایِ ما پولشان را از بانک بیرون بکشند، بانکها تغییر رویه خواهند داد. بهتر نیست سرمایهمان را بجای بانک، به یک جوانِ مورد اعتماد بدهیم تا هم یک جوان، شاغل شود و هم در سودِ کارِ او شریک باشیم؟ مقابله با مافیای ثروت، اقدام و حرکت ما را میطلبد و صرفا با غر زدن و فتوای مراجع تقلید، چیزی حل نمیشود. اصلاحات باید توسطِ خود ما ایجاد شود! آرمان شهرِ اسلامی، ساختنی است و نه یافتنی. بنظرتان آیا باید عده ای از کره مریخ بیایند و این مشکلات را حل کنند؟
🔔 البته نقدِ ما به کلیتِ نظامِ بانکی بود و نه بانکی خاص. با همهی این احوالات، بازهم نمیتوان یک حکمِ کلی داد برای همهی بانکها و قراردادها. نمیتوان گفت همهی بانکها فاسدَند. ممکن است بانکی باشد که مصوباتِ شورای نگهبان را عمل کند و طبقِ چارچوبهای شرعی به مشتریانش تسهیلات بدهد.
➕لذا شما باید متنِ قراردادِ بانک را با دقت مطالعه کنید و حتی از رئیسِ بانک سوال کنید. متصدیانِ بانکی هم موظفند به توضیح برای شما. حتی بعد از توضیحاتِ بانک میتوانید خلاصه ای از گفتگویتان را با دفترِ مرجعتان یا یک کارشناسِ دینی در میان بگذارید تا حکمِ شرعیِ مسئله را بدست بیاورید".
‼️برای شکستنِ سیطره نظامِ سرمایه سالاریِ بانک ها، ابتدا باید ما متدینین توجیه شویم! تا قبل از این اتفاق، از دستِ رهبری عزیز و مراجع تقلید کاری ساخته نیست. تا وقتی که متدینینِ ما لساناً تبلیغاتچیِ بانکها باشند و عملا با سپرده گذاری، در رونقِ بانکها شریک باشند، اوضاع به همین منوال خواهد بود و ثروتمندانِ زرسالار، دلِ ما را به ثمنِ بخسِ وامِ 15 میلیونی و آب نبات چوبی خوش میکنند و با سپرده هایِ ما، خودشان روز بروز ثروتمند تر میشوند و فقرا روز بروی فقیر تر.
✅ ثروتِ مردم باید دستِ خودِ مردم باشد و نه در اختیارِ ثروتمندان. ثروتِ مسلمین باید در مسیرِ اسلام و رونقِ دین و دنیای مردم بکار بگیرد و نه در راهِ تفریحات و فسادهایِ ثروتمندان.
🆔 @SinJimDin
⭕️ قرض
❓ثواب صدقه و انفاق بیشتر است یا قرض؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
💰انفاق یعنی دادنِ مال به نیازمندان. حالا چه این مال را با عناوینی مثلِ زکات، صدقه، خمس و... به نیازمندان هدیه کنیم؛ و چه به آنان قرض الحسنه بدهیم. با این توضیح، انفاق یک مفهوم عام است که شاملِ وام و قرض نیز می شود. از لحاظِ لغوی هم انفاق بمعنایِ هزینه کردنِ مال است.
❓اما قرض دادن بهتر است یا صدقه و بخششِ بلا عوض؟ خدا در آیه 18 سوره حدید میفرماید: "إِنَّ الْمُصَّدِّقينَ وَ الْمُصَّدِّقاتِ وَ أَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ كَريم". در این آیه صدقه و قرض، هر دو عاملِ افزایشِ سرمایه معرفی شده اند اما قرض الحسنه بر صدقه برتری دارد. چرا؟
✅ چون در این آیه، خدا صدقه را با اسم فاعل (مُتصَدِّق) آورده بر خلافِ قرض که با فعل (اقرضوا االله) آمده. یعنی شخص باید آن قدر صدقه دادن را تکرار کند تا توصیف صدقه دهنده شاملِ حالَش شود اما در قرض، حتی با یکبار قرض دادن نیز جزء قرض دهندگان به حساب می آید.
➕ضمنا صدقه گیرنده لزوما محتاج نیست اما کسی که وام درخواست می کند، به احتمالِ نیاز از بابِ نیاز است و حتما احتیاجَش دارد. در حقیقت وام گیرنده در حالتِ اضطرار است و کمک به مضطر، فضیلتَش بیشتر است. ضمن این که صدقه، ممکن است مستمند را بد عادت کند و جامعه را بسمتِ گداپروری بکشاند. اما در قرض چون مجبور است مال را برگرداند، ناچار است کار و تلاش کند و جامعه، تنبل بار نمی آید.
🗣 رسول خدا می فرماید: "پاداش صدقه ده برابر، پاداش قرض هيجده برابر، پاداش پيوند و ارتباط با برادران ديني بيست برابر و پاداش صله رحم و پيوند با خويشاوندان، بيست و چهار برابر ميباشد". کتاب اصول كافی/ج4/ص10
🆔 @SinJimDin
⭕️ نفرین رسول خدا بر...
❓آیا رسولِ خدا کسی رو لعن و نفرین کرده؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
👌رسولِ خدا رحمت است برای عالمین. اما اگر کسی با عملکردَش خود را از رحمت، دور کند، موردِ غضبِ خدا و نفرینِ پیامبر خدا قرار میگیرد. در ادامه به نمونهای از نفرینهای پیامبر اشاره میشود:
1️⃣ امام صادق میفرماید رسولِ خدا لعنت و نفرین کرد ربا، رباخوار و ترویج دهنده، فروشنده، مشتری، نویسنده و شاهدانِ ربا را: "الرِّبَا وَ آکِلَهُ وَ مُۆْکِلَهُ وَ بَائِعَهُ وَ مُشْتَرِیَهُ وَ کَاتِبَهُ وَ شَاهِدَیْهِ". کتابِ مَن لا یَحضُر/ج۳/ص۲۷۴
2️⃣ امام باقر میفرماید: "در خصوصِ شراب، پیامبر خدا ده گروه را نفرین کردند. کسی که درخت انگور بکارد برای شراب، کسی که از آن درخت مراقبت کند، فروشنده، خریدار، نوشنده، تولید کننده، حمل کننده، نوشاننده...". کتابِ مَن لا یَحضُر/ج۳/ص۲۷۴
3️⃣ رسولِ خدا مردانی که به عورتِ زنانِ نامحرم نگاه میکنند و کسانی که رشوه میگیرند را لعن کردهاند. الکافی/ج۵/ص۵۵۹
4️⃣ رسولِ خدا مردانِ زن نما و زنانِ مرد نما را نفرین کردهاند. الکافی/ج۵/ص۵۵۹
5️⃣ پیامبر خدا کسی را که در جوانی زنا میکند و در پیری قوادی، لعنت کرده است. المحاسن/ج۱/ص۱۱۳ قواد به کسی گفته میشود که بینِ زن و مردِ نامحرم ارتباط برقرار میکند.
6️⃣ همچنین در نقلهای تاریخی آمده است که حضرت رسول افرادی نظیرِ اشعث بن قیس، حَكَم بن ابى العاص، سراقة بن مالک، عامر بن طفيل، عُتيبة بن ابى لهب، عمرو بن عاص، خسرو پرویز، مُحَلّم بن جثّامه، مروان بن حَكَم، معاوية بن ابى سفيان، مُغَيرة بن عاص، نوفِل بن خُوَيلِد، وليد بن عُقْبه را صراحتا مورد لعن و نفرینِ خودشان قرار دادند
🆔 @SinJimDin
⭕️ اختراعات امامان
❓ما از فضائل حضرت زهرا میگیم بعضیا میگن خدماتِ دانشمندان به بشر بیشتر از پیامبران بود! حضرت زهرا چه خدماتی به ما داشته؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
👌کسی که قانع نمیشود و بنایَش بر قانع نشدن باشد، اگر بقیهی فضائلِ حضرت زهرا را نیز نام ببریم، قانع نخواهد شد. اینجا توپ را به زمینِ طرف مقابل بیندازید و پرسید توقعِ شما این بود که حضرتِ زهرا چه خدمتی برساند؟ مثلا قرار بود ایشان مثلِ ادیسون برق اختراع کنند؟ یا مثلِ گراهامبل، تلفن و مخابرات را تاسیس کنند تا نامشان بعنوانِ خادم در تاریخ ثبت شود؟
➕برای به نتیجه رسیدن در بحث، ابتدا باید مقبولاتِ طرف مقابل را بدانیم. آیا دوستِ شما ولایتمداری، مادری، حیا، نجابت، مربیگری، هدایتگری، معرفتگستری و... که از فضائلِ حضرت زهرا است را یک ارزش قلمداد میکند؟ یا ایشان فقط دمپاییساز و ماشینساز و تلفنساز را ارزشمند میدانَد؟
🔔 رسالت حضرت زهرا، اهلبیت و انبیاء الهی، ایجادِ زمینه و بسترِ هدایت، رشد عقلها و رساندنِ انسان به سعادتِ اخروی و تکامل دنیوی است. امام، باید نحوهی شکوفائیِ عقل را به انسان بیاموزد و سیر انسان شدنِ او را رهبری کند.
➕امام نمیتواند از این رسالت مهمَش دست بر دارد و یک کارگاهِ هواپیما سازی راهاندازی کند. بدونِ موبایل، زندگی میگذرد ولی بدونِ هدایت، تباهیم. اختراعِ ادیسون 70 سال به کارَم میآید و تعالیمِ انبیاء، ابدیتِ مرا آباد میکند. فرستادگانِ الهی مثلِ معلمان، برای "انسانسازی" مبعوث شدهاند و نه "ابزار سازی". آیا میتوان گفت فلان معلم، چون هیچ اختراعی ندارد، پس خیلی بیخاصیت است؟
👌اسلام تمرکزَش رویِ علومِ انسانی است و نه علومِ طبیعی مثلِ فیزیک. مخاطبِ انبیاء، انسانها هستند و نه جماداتِ بیجان. حضرتِ زهرا، معلّمِ ما است. کسی که یک دور کتابِ "کشتی پهلو گرفته" اثر سیدمهدی شجاعی و کتاب "فاطمه فاطمه است" اثر دکتر شریعتی را بخواند به الگو و مربی بودنِ فاطمه اذعان میکند.
🔔 در احادیثِ نورانیِ اهلبیت، رئوس و ارکانِ علومِ انسانی مانند زراعت، طب و بهداشت، حقوق، روانشناسی، معماری، جامعهشناسی و... آمده است. وقتی امام، عقلِ بشر را رُشد داد قهراً بشر تکامل یافته، با تکیه بر عقلِ تجربیاش میتواند ابزارها را اختراع کند و دنیای خود را نیز آباد سازَد. یک معلّم، وظیفهاش آموزش دادن است و نه ساختنِ ابزار و تجهیزات.
✍️ در اوجِ دورانِ شکوفائی اسلام که هنوز غَربیها حمام رفتن هم بلد نبودند، ما شاهدِ ظهورِ مفاخری از مسلمانان مانند ابو علی سینا، فارابی، جابر بن حیّان و... بودیم که هر یک در علومِ مختلف مانند نجوم، ریاضی، فیزیک، شیمی و... صاحبِ نظر و اختراع و اکتشاف بودند.
✍️ البته ما بیش از این هم میتوانستیم از محضرِ امامان بهره بگیریم اگر با بیوفائی، امامان را خانه نشین نمیکردیم! اگر خلفای غاصب را جایگزینِ امامان نمیکردیم. کما اینکه در روایات داریم علم، 27 شاخه دارد که تا زمانِ ظهور فقط 2 شاخهاش کشف شده. 25 علمِ دیگر در زمانِ حکومتِ مهدوی، آشکار خواهد شد.
❌ قرار نیست انبیاء و امامان، عقلِ تجربیِ بشر را تعطیل کنند و به علومِ تجربی هم وارد شوند و برای انسان، الکتریسیته و تراکتور بسازند! یک انسانِ نخبهی غیرِ پیامبر هم میتوانَد اختراع بکند اما آنچه او نمیتواند انجام دهد، ارتباط با غیب است و دریافتِ وحی تربیتِ انسان.
☝️بعبارتِ سادهتر پیامبر و امام، آشپزی، قوانین، کلیات و ارکان را به ما یاد میدهند. پس از یاد دادن، نیازی نیست خودشان آشپزی کنند و بسازند. ادامهی کار بعهدهی انسان است.
✅ خلاصه آنکه سوالِ شما بر میگردد به "انتظار مردم از دین". دین و معلّم دینی، وظیفهی خلق ابزار مادی برای زندگی را ندارد و ساختِ اینها به عهدهی عقل بشری است. پس انتظار ساختِ ابزار از دین، انتظاری نا بجا است. کما اینکه انتظارِ ارائهی هدایت از یک مخترع، نا بجا است.
👌👌بگذریم از اینکه بشرِ امروزی چون فاقدِ تعالیمِ وحیانی است، اختراعاتَش فساد و نا امنی و خیانت را در جامعه زیاد کرده و آرامش، گمشدهی بشرِ امروزی است. تمدنی که با پشت کردن به خدا شکل بگیرد، انتهایَش نابودی است. صنعتی که محیط زندگیِ ما را آلوده کرده، خیانت است یا خدمت؟ موشک و هواپیمائی که دستِ دیوانگان است و با آن بیگناهان را میکُشند، به ما خدمت کرده یا خیانت؟! موبایلی که حریم امنِ خانواده و جامعه را تهدید میکند، خیانت است یا خدمت؟
☝️استفادهی درست از ابزارهای پیشرفته، مقدور نیست مگر با تعالیمِ الهی. تکنولوژی، خوب است وقتی که در مسیرِ خدا قرار گیرد.
➕امروز نیز بیبهرگیِ ما از انوارِ امام زمان، بخاطرِ این است که مهیا نشدهایم. امام، فاعلِ هدایت است؛ ما قابل نیستیم. پس مهیا نبودن و کوتاهیهایِ دانشآموز را نباید پایِ معلّم نوشت.
🆔 @SinJimDin
⭕️ درود
❓آیا "درود" را میتوان جایگزینِ "سلام" کرد در محاورات؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✍️ درود از "دروته" یا "دروسته" بمعنایِ "درست" گرفته شده و به مرور در فارسی میانه به "درود" تبدیل گشته است. درود با کلماتی نظیرِ آفرین، به به و شادباش، مترادف است. امروز این واژه برای دعا، سلامتی و طلبِ رحمت نیز بکار میرود.
❌ اما جایگزینِ "سلام" و جوابِ سلام و سلام الله علیها، نمیتواند بشود. سلام، اسمِ خدا است و بمعنایِ سِلم و صلح و آرامش. سلامِ من به شما یعنی من نامِ خدا را به زبان آوردَم و خیالتان راحت باشد که از جانبِ من، هیچ گزندی به شما نخواهد رسید. سلام الله علیه یعنی من با امامِ خودَم در سِلم و صُلحَم و آزارَش نمیدهم.
👌پس درود، نمیتوانَد جایِ سلام را بگیرد. البته استفاده از آن ممنوعیت شرعی ندارد. شما هم به دوستتان سلام بگوئید و ثوابَش را ببرید و هم به او درود بفرستید. هم سلام الله علیها را برای حضرتِ زهرا بکار ببرید و هم درودِ خود را به او تقدیم کنید. اما این جای آن را نمیگیرد.
❗️در آلمان و اتریش تا کمتر از یک قرن قبل، تعبیرِ «Groß Gott» به معنای "سلام خدا بر تو" بر سرِ زبانها بود. رنسانس که به اوج رسید و جنگ با کلیسا و دین شدت گرفت، ابتدا اصطلاحاتی نظیر صبح بخیر، ظهر بخیر (good morning.. .) باب شد. تُرکهای غربزده هم ترجمهی تُرکیِ این اصطلاح را به زبان آوردند: "ایئی آکشاملار". در کشورهای عربی نیز "صباح الخیر" باب شد؛ و خلاصه "سلام" که نامِ خدا بود به حاشیه رفت.
❌ بعدها متوجه شدند کلمهی "خیر" هم نامِ خدا است و باید حذف شود. لذا در محاوراتِ خود، واژهی "Hi" را جایگزین کردند. امروز بعضی از غربیها حتی همین "Hi" را هم در ابتدای کلام، به زبان نمیآورند!! میبینید که دعوا سرِ "اسمِ خدا" است و نه یک واژه و اصطلاح و عبارت. من وقتی به این انحراف پی بُردم که تعصّبِ یک باستانگرایِ کوروش پرستِ جامانده در 2 هزار و 500 سال قبل را رویِ تعبیرِ "درود" و مخالفتَش با "سلام" را دیدم!
☝️عجیب آنکه بیشتر افرادی رویِ واژگانِ پارسی اصرار دارند که یک سوّم کلماتِ روزمرهشان انگلیسی و فرانسوی است!! چرا بجای "مرسی" کلمهی "سپاس" را جایگزین نمیکنند؟! یا بجایِ پیتزا "کِش لُقمه" نمیگویند؟!! فقط اسم خدا و دین، اجنبی شده است؟!!
🆔 @SinJimDin
بیماری خودارضائی.pdf
424.6K
⭕️ درمان بیماری خودراضایی
❓چگونه یک جوان را از گناهِ اعتیادآورِ خودارضایی نجات دهیم؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
☝️فایل فوق را در اختیارشان قرار دهید؛ افرادِ زیادی با عمل به توصیههای این نسخهی درمانی برای همیشه از شرّ گناهِ کبیرهی خودارضایی نجات یافتهاند.
➕فرمت فایل: Pdf
🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آب و برق مجّانی
❓آیا امام خمینی در بهشت زهرا با وعدهی آب و برق مجانی، ما را فریب داد؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
📹 در کلیپ فوق، دیدید که امام خمینی، 18 روز بعد از انقلاب در فیضیهی قم ـ نه بهشت زهرا ـ فرمودند: "دلخوش نباشید که مسکن فقط مىسازیم، آب و برق را مجانى مىکنیم براى طبقه مستمند، اتوبوس را مجانى مىکنیم براى طبقه مستمند، دلخوش به این مقدار نباشید. معنویات شما را، روحیات شما را عظمت مىدهیم". صحیفه/ج6/ص273
☝️برای فهم بهتر بستر کلام امام، خوب است به روزنامههایِ آن زمان سرک بکشیم. یک روز قبل از سخنرانیِ اولِ امام، در تیترِ روزنامه کیهان به تاریخِ 8 اسفند خبرِ مجانی شدنِ آب و برق برای "کم در آمدها" به نقل از امیر عباس انتظام، سخنگویِ دولتِ بازرگان آمده.
❓دقت کردید؟ اولا مجانی شدنِ آب و برق فقط به مستمندان وعده داده شده بود، نه همه مردم. ثانیا این وعده توسطِ دولتِ بازرگان داده شده بود و نه امام. امام، سه روز بعد ضمنِ تایید اقدام به مجانی کردن برای مستمندان، به همه گوشزد کردند که دلخوش به این وعده نباشید چرا که به تعبیرِ عامیانه ما برای کیک و ساندیش انقلاب نکرده بودیم و نباید راه را گم کنیم.
➕ پس اولا سخنرانی امام، در قم بوده و بعدِ انقلاب؛ و نه در بهشت زهرا و قبل از انقلاب تا بعد بگوئیم امام، مردم ساده لوح را فریب داد! ثانیا لایحهی مجانی سازی، اختصاص به فقرا داشت و نه همه. ثالثا وعده از جانبِ دولت بازرگان بود نه امام. رابعا امام ضمن تایید اصل کار، متذکر میشود که انقلاب را صرفا یک حرکت مادی تصور نکنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ شادی در اسلام
❓چرا در قرآن آمده که خدا شادی کنندگان را دوست ندارد؟
👈 برای طرح سوال، اینجا لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
❗️تا منظورِ شما و تعریفِ شما از شادی چه باشد! عکسنوشتهی فوق را بخوانید.
✍️ تعبیرِ "إنّ اللَّهَ لَا يحُِبُّ الْفَرِحِين" در اثناء قصّهی قارونِ طغیانگر آمده است. به ابتدای همین آیه دقت کنید: "إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسىَ فَبَغَى عَلَيْهِم...". خدا شادیِ قارونی را که به بغی و ستم کشیده بود دوست ندارد.
➕ اقوامِ قارون از سرِ خیرخواهی در مواجهه با قارون گفتند شادیِ اینچنینی نداشته باش که خدا دوست ندارد شادان را: "إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يحُِبُّ الْفَرِحِين".
✅ به همان اندازه که شادیِ گناهآلود موردِ مذمت خدا است، شادیِ حلال را خدا دوست دارد. مثلا در آیهی 4 سورهی روم وقتی اسلام در نقطهی پیروزی قرار میگیرد خدا میفرماید: "يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُون". پس خدا شادیِ مومنانه را تایید میکند.
❓شادیِ گناهآلود، مورثِ سرورِ مقطعی و موقتی است. بخاطر همین بیشترین آمار خودکشیها و افسردگیها مربوط میشود به کشورهایی که از مدلِ شادیِ آزاد پیروی میکنند. ایران از لحاظِ خودکشی در پائینترین رتبهها قرار دارد.
✍️ از آمارهایِ کلیشهای و جانبدارانهی گالوپِ آمریکایی و فوربسِ سازمان ملل که بگذریم و بشکلِ میدانی مثلا پیامهای مردمِ جهان را در فضای مجازی آنالیز کنیم، بیشترین ایموجیِ بکار رفته توسطِ ایرانیها این است: 😂 برای آمریکاییها، این: 😱 برای کانادا این: 💩.
🆔 @SinJimDin
⭕️ بازاریابی شبکهای
❓حکمِ نتوورکها و بازاریابیِ شبکهای چیست؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
🔔 گلدکوئست، گلدماین، بادران، مارکتینگهای اینچنینی و کلا شرکتهای هرمیای که اقدام به جذبِ سرمایه میکنند بدین جهت در ایران ممنوع اعلام شده که برای اقتصادِ ملی ضرر دارد؛ به برخی از ضررها توجه کنید:
1️⃣ خروج ارز و سرمایه از کشور بدون بازگشتِ متاع و کالایِ واقعی. درست است که یک شخص، منفعت بُرده اما در مجموع هیچ کالا یا خدماتی وارد کشور نشده و این در دراز مدت با بوجود آوردنِ تورم و نقدینگی به اقتصادِ اجتماعیِ ما لطمه میزند.
❗️اکنون در ایران حدودِ یک میلیون نفر عضوِ شرکت های هرمی هستند. اگر هر شخص فقط 500 دلار سرمایه گذاری کرده باشد، مجموعا 500 هزار دلار در اختیارِ این شرکتها قرار گرفته است. 35 درصدِ این مبلغ از آنِ شرکت است که برابر با 175 میلیون دلار و معادلِ 1،750،000،000،000 تومان است!!!
❌ این در حالی است که شمارِ ثبت نام کنندگان در این شرکتها روز بروز بیشتر میشود و شمار زیادی از اعضاء بالای ۵۰۰ دلار در این شرکتها سرمایهگذاری کردهاند. خروجِ این همه سرمایه از کشور که قاعدتا باید در داخل سرمایهگذاری میشد، منجر به کمرونق شدنِ اقتصادِ داخلی و در نتیجه بالا رفتنِ قیمتِ کالاها، کاهش قدرتِ خرید، رکودِ کارخانهها و بیکاریِ کارگران میشود. همانطور که ضرر رساندن به شخص حرام است، ایجاد ضرر برای اجتماع، خیلی خیلی بیشتر حرام است.
2️⃣ نبودِ امنیت برای سرمایه گذاران. زیر شاخههائی که به هر دلیل موفق به جذبِ عضو نشدهاند یا بخاطرِ دریافتِ پورسانت (که فقط از زیرشاخههای پایین دستی دریافت میشود) قسمتِ اعظمی از سرمایهشان را باختهاند چون چیزِ زیادی دریافت نمیکنند؛ فقط اندکی سکه و پورسانت! یعنی عملا معامله به نفعِ سرشاخهها است و نه زیر شاخهها. شما میشوید بردهی بالادستیهایتان.
❗️حتی سرشاخهها هم چون عضویتشان در شبکه، رسمی و دولتی نیست اگر زمانی سرمایهشان را باختند، شرکتِ مزبور هیچ پاسخگوئیای در برابرِ قوه قضائیهی ایران ندارند و عملا مسئولینِ ایرانی قادر به احقاقِ حقتان نیستند. کما اینکه کشورهای دیگر و مجامع حقوقی دیگر نیز در این زمینه تعهدی ندارند و اگر هم داشته باشند بدلیلِ هزینههایِ بالای دادرسی، وکالت و ایاب و ذهاب، اصلا مرقون به صرفه نیست.
3️⃣ تدلیس (کلاه برداری): شما میتوانید متاع یا سکهای که میخرید را مستقیما از شرکت تولید کنندهی آن در مثلا آلمان و یا حتی کشور خودتان خریداری کنید با قیمتِ بسیار ارزانتر! مثلا دفتر نشرِ حضرت امام امتیازِ تعداد محدودی از سکه هایِ مضروب به تمثال امام خمینی را به یک شرکتِ آلمانی فروخته. شما و هر کس میتواند این سکهها را مستقیما از تولید کنندهی آن بخرد. بسیاری از کالاها همین حالت را دارند.
➕ علاوه بر اینکه سرشاخه یا واسطهها در صورتی پورسانت میگیرند که بتوانند اعضای جدیدی را به این شبکهها وصل کنند؛ هر چه در جذبِ عضو موفقتر باشند، مُزد بیشتری میگیرند. شما در واقع تبدیل میشوید به کسی که سرمایهی اعضای زیرشاخه تان را در اختیارِ شرکت قرار میدهید؛ شرکت نیز در عوض این لطفی که به او کردید، اندکی از این سرمایهی جذب شده را جلویِ شما میاندازد و بقیهی آن سرمایه بدونِ هیچ زحمت و تلاشی به جیبِ شرکت میرود! این میشود خوردنِ مالِ دیگران از طریق باطل؛ شما در واقع زیرشاخههایتان را فریب دادید تا بتوانید مُزد اندکی بگیرید از شرکتی که سرمایه زیرشاخهتان را تصاحب کرده!
🔔 اشکالاتِ سه گانه فوق باعث میشود که همه مراجع تقلید این نوع تجارت را حرام و فاسد اعلام کنند. البته اگه مراد از نتوورک، کسب و کارِ اینترنتی باشد و استفاده از فضای الکترونیک برای تجارت، نظیرِ آنچه در اسنپ یا کانونهای تبلیغاتی میبینیم، مُجاز است. اما عضویت در شرکت های هرمی و شبکه ای، همانطور که بالا توضیح داده شد، شرعا مُجاز نیست.
🆔 @SinJimDin
⭕️ دعای فرج در قنوت
❓آیا میتوان دعای فرج را در قنوتِ نماز قرائت کرد؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✍️ خواندن دعای فرج (إلهی عَظُمَ البَلاء...) در قنوتِ نماز، مُجاز است. فقط تکهی آخرِ این دعا که خطابَش از خدا به سمتِ رسول الله، امیرالمومنین و امام زمان بر میگردد، نباید خوانده شود. چون در قنوتِ نماز، شما در حالِ گفتگو با خدا هستید.
➕اگر کسی عمداً این بخش از دعای فرج را در قنوتِ نماز واجب یا مستحب بخواند، نمازَش باطل است: "يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِىُّ، يَا عَلِىُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيانِى فَإِنَّكُما كافِيانِ، وَانْصُرانِى فَإِنَّكُما ناصِرانِ؛ يَا مَوْلانا يَا صاحِبَ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ".
👌البته دعا کردن برای فرجِ امام زمان با تعابیری نظیرِ "الهّم عجّل لولیکَ الفرج" در قنوتِ نماز، نه تنها مُجاز که بسیار مطلوب و پسندیده است. نکتهی آخر اینکه برخی "اللهمّ کُن لولیکُ الحُجّة بن الحسن..." را که دعای سلامتیِ امام زمان است به اشتباه و از رویِ بیدقّتی، دعای فرج مینامَند که این غلطِ مشهور باید اصلاح شود. خواندنِ دعای سلامتیِ امام زمان نیز در قنوتِ نماز، مُجاز و مطلوب است.
🆔 @SinJimDin