eitaa logo
کانال سین جیم دین
1.6هزار دنبال‌کننده
181 عکس
163 ویدیو
19 فایل
❓طرح سؤال و پرسش‌هایِ 👈 اجتماعی 👈 اخلاقی 👈 فرهنگی 👈 عرفانی 👈 اعتقادی 👈 تربیتی 👈 مذهبی 👈 و فقهی ☝️از شما و جواب، از زبانِ دینِ خدا ❤️🙂 ❓طرح سوال: http://eitaa.com/joinchat/2763194382Caab40ace76 🆔 @SinJimDin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 همسر بی عیب! 🗣 این بخش از بیاناتِ رهبری عزیز تقدیم به آن دسته از متاهلان که فکر می‌کنند همسرشان بابِ میل نیست و نیز تقدیم به آن عدّه از مجردانِ کمال‌گرا که برای انتخابِ همسر، دچار وسواسی شده‌اند: ❗️پسران، در ذهنشان دختر ایده‌آل‌شان را نقاشی می‌کنند و دختران هم پسر ایده‌آل‌شان را؛ اما آن وجود ندارد. نه این‌که در این شهر نیست، در این کشور هم نیست؛ بلکه روی زمین هم نیست! 👌همه‌ی ما نقص داریم. حالا تا از هم دوریم، این نقص‌ها را نمی‌دانیم؛ به مجردی که ازدواج انجام شد و کنار هم قرار گرفتیم، کم‌کم کمبودها ظاهر می‌شود. حالا ناراضی باشیم؟ نخیر؛ باید زندگی را آن‌گونه که هست، پذیرفت و با آن ساخت. 📛 این‌طور نباشد که اگر بر اثر معاشرت، اشکال و عیب و ایرادی در همسرتان مشاهده کردید، آن را بزرگ بشمارید و برای خودتان عقده و غصه کنید. 🔺البته یک عیب‌هایی هست که قابل برطرف شدن است، آن‌ها را برطرف کنید. یک عیب‌هایی هم هست که قابل برطرف شدن نیست؛ با آن‌ها هم باید بسازید. 📌 بیانات معظم له، ۱۳۸۱/۶/۶ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ امتحان با همسر 💢آیت الله سعادت پرور: زلزله که امتحان سختی نیست، این امتحان را نوعا آدم‌ها خوب از عهده‌اش بر می‌آیند. خداوند اگر بخواهد شما را امتحان کند با همسرتان امتحان می‌کند که شبانه روز با او سرکار دارید. 🔻گاهی به خانه می‌آیید، همسرتان بدون مقدمه حرفی که بابِ میل شما نیست می‌زند که اگر مراقب نباشید با یک گفتار و رفتار نامناسب در مقابل او اندوخته‌های معنوی‌تان را بر باد می‌دهید! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
👉1👈 🔹رباخواری ❓همسرم عادت کرده به نزول‌خواری. شما بگید چکار کنم حاج آقا؟😞 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 📣 توصیه می‌شود اقدامات زیر را به ترتیب و تدریجاً در بازه‌ی زمانیِ یک‌ماهه انجام دهید تا بلطفِ خدا گرایشِ ایشان به رباخواری از بین برود: 1️⃣ قناعت: گاهی دلیل گرایشِ مردان به پول‌های نامشروع، فشار خانواده و توقعات بالای فرزندان است. یا خودِ مَرد چون فکر می‌کند با خانواده‌اش سخت می‌گذرد دست به هر اقدامی می‌زند تا رفاهِ اهل و عیالَش را ارتقاء دهد. ☝️اگر در خانه‌ی شما چنین جوّی حاکم است، سعی کنید صریحانه و صمیمانه به همسرتان بگوئید ما زندگیِ ساده‌ی حلال را به زندگیِ مرفّهِ حرام ترجیح می‌دهیم و هیچ گلایه‌ای از وضعیتِ موجود نداریم. 2️⃣ تذکر مهربانانه: زبانِ نرم زنانه در محیطِ خانواده، سر سخت ترین مَردها را نیز رام و آرام می‌کند. زهیر بن قین را که می‌شناسید. همان مَرد که در جرگه‎‌ی لشکریان یزید بود و در نهایت با ارشادات همسرش به آغوش حسین بازگشت. 👌برای همسرتان آیه‌ی 279 سوره‌ی بقره را بخوانید و بگویید کسی که ربا را تَرک نکند، اعلام جنگ کرده با خدا و رسول: "فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ". کسی که با خدا و رسولَش در افتاد ور افتاد. 3️⃣ اشتغال‌یابی: به اطرافیان‌تان بسپارید شاید شغلی پُر درآمدتر بتوانید بیابید برای همسرتان تا کمبودها، ایشان را به سمت حرام‌خواری نکشاند. ➕ گرچه زنان مسئولیت اقتصادی در قبال خانواده ندارند، اما اگر موقتاً اشتغال به یه کار سبکِ متناسب با وظایف مادری‌تان داشته باشید شاید کمک خرجیِ شما همسرتان را منصرف کند از نزول‌خواری. البته اشتغالِ موقت و نه همیشگی؛ اینجا در موردِ اشتغال بانوان بیشتر توضیح دادم. 4️⃣ بزرگترها: اگر موعظه و تلاش‌های شما اثر بخش نبود، تهدیدَش کنید که مسئله را با بزرگترها در میان می‌گذارید. اگر کوتاه نیامد، مسئله را با بزرگ‌ترها مطرح کنید تا آن‌ها غیر مستقیم و حتی مستقیم ایشان را از ادامه‌ی این سیره‌ی غلط باز دارند. 5️⃣ تشویق و توبیخ: وقتی پول حلال می‌آورد، خوشحالی‌تان را بشکلِ مبالغه آمیز ابراز کنید، لبخند بزنید و تحویلَش بگیرید. اگر پولِ حرام آورد، این‌جا عیب ندارد کمی صدایتان را بالا ببرید. پولِ حرام را برایَش تلخ کنید. 👌زن در مسئله‌ای که شوهرش رویِ حدود و قوانینِ الهی پا گذاشته حقّ اطاعت ندارد. کم نیستند زنانی که با جدیّت و اقتدار، مَردشان را روی دستشان می‌چرخانند و شوهر را وادار به عقب نشینی می‌کنند. از قدرتِ زنانگی در مسیر مثبت استفاده کنید. 6️⃣ قهر: تفکیک کنید سفره‌ی خودتان را و بگوئید پولِ نزول مالِ خودَت. من و بچه‌ها از پولِ حلالَت می‌خوریم. پولِ نزول نباید به زندگیِ من و بچه‌ها وارد شود. با همین صراحت بگوئید و پای حرفتان هم بایستید. باطل، کفِ روی آب است و دیر و زود کوتاه می‌آید. 7️⃣ طلاق: همین که بعنوانِ گزینه‌ی آخر همسر را تهدید به طلاق می‌کنید، احتمالا بفهمند که شما سرِ این موضوع کوتاه بیا نیستید و باید مماشات کنند با شما. ❗️طلاق بدترین حلال خدا است و عرش الهی با طلاق می‌لرزد. اما یک جا طلاق مطلوب است و آن‌هم وقتی که زن و شوهر زیرِ یک سقف نمی‌توانند حدود الهی را رعایت کنند. وقتی همراهِ من جهنمی از آب در آمد و مرا هم به پرتگاه می‌کشاند، این‌جا بین بد و بدتر ناچاریم به انتخاب بد یعنی طلاق. 8️⃣ استفتاء: قبل از اقدام به طلاق از دفتر مرجعتان استفتاء کنید و اجازه بگیرید. مرجع تقلیدِ شما بعنوان سخنگویِ امام زمان اختیاراتی دارد و ممکن است به شما اجازه دهد از بابِ "اضطرار" از مالِ این شخص استفاده کنید. 9️⃣ روشنگری: حرام لقمه‌ها دنبال فحشا می‌روند و حرام‌زاده متولد می‌کنند! حرام زاده هم می‌شود دشمنِ خدا و امام زمان!! مراقب باشیم نسلِ فاسد از خودمان به یادگار نگذاریم. ادامه 👇👇👇 🆔 @SinJimDin
👉2👈 ادامه 👆👆👆 ✍️ احادیثی که در ادامه می‌آید را بدون کم و کاست برای همسرتان هم بخوانید و ارسال کنید. شاید زمینه‌ی تغییرِ ایشان و همه‌ی کسانی که ـ و لو در قالبِ بانک ـ گرفتار نزول هستند فراهم شود. در مورد بانک قبلا در این لینک توضیح دادم. 👈 زنا با محارم: یک درهم ربا نزد خدا سنگین‌تر است از هفتاد بار زنا کردن با محارم در خانه‌ی خدا. (امام صادق) 👈 جهنم: هر کس ربا بخورد خدا به اندازه‌ی ربایى که خورده شکمش را از آتش پُر کند؛ و اگر از طریق ربا مالى به دست آورَد خدا هیچ عمل او را نپذیرد و تا زمانى که به اندازه‌ی پرِ کاه از مال ربا نزدش باشد، پیوسته خداوند و فرشتگانش او را نفرین کنند. (رسول خدا) 👈 مفت خوری: براستى اگر ربا حلال بود مردم تجارت و تلاش براى معاش را رها مى‌کردند. به همین دلیل خداوند ربا را حرام کرد تا مردم از حرام به حلال و تجارت و خرید و فروش رو بیاورند و به یکدیگر قرض بدهند. (امام صادق) 👈 زمینه‌ی عذاب: هرگاه زنا و ربا در جایى آشکار شود مردم آن‌جا خود را در عذاب خدا افکنده‌اند. (رسول خدا) 👈 امت آخر الزمان: آنچه بیش از هر چیز بر امتم بعد از خود مى‌ترسم درآمدهاى حرام، شهوت پرستی پنهان و ربا است. (رسول خدا) 👈 بی برکتی: سود ربا گرچه بسیار باشد ولى سرانجام به کمى [بى برکتى] مى‌گراید. (رسول خدا) 👈 تأدیب: رباخوار تأدیب مى‌شود و اگر (دوباره) ربا گرفت باز تأدیب مى‌شود و (سه باره) اگر ربا گرفت کشته می‌شود. (امام صادق) 👈 دیوانه: رباخوار از دنیا نرود، تا آن که شیطان دیوانه‌اش کند. (امام صادق) 👈 عذاب: شبى که به معراج رفتم بر مردمى گذشتم که شکم‌هایشان چون خانه‌اى بود و در آن‌ها مارهایى وجود داشت که از بیرون شکم‌هایشان دیده مى‌شد. پرسیدم اى جبرئیل! این‌ها کیستند؟ گفت اینان رباخوارانند. (رسول خدا) 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
🔹 بی حوصلگی در بهشت ❓نعمت‌های بهشت برامون کسالت آور نمیشه؟ آدم حوصله‌ش سر میره همه‌ش لباس حریر بپوشه و کنار نهر بشینه. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 📢 بی حوصلگی‌های دنیویِ انسان از یک سری اسباب و علّت‌ها سرچشمه می‌گیرد: 👈 مثلِ عدم تنوع 👈 مثلِ بی هدفی 👈 مثلِ ناکامی 👈 مثلِ حرفِ مردم 👈 مثلِ بیماری 👈 مثلِ ترافیک 👈 مثلِ شکستِ عشقی 👈 و... . 📣 امّا در بهشت هیچ‌کدامِ این علت‌ها و عواملِ حوصله بَر، وجود ندارد! وقتی علت نباشد، معلول هم نیس طبیعتا. از آیات 42 اعراف، 62 مریم، 23 واقعه، 13 دهر و... استفاده می‌شود که بین بهشتیان: 👈 صمیمیت حاکم است 👈 دشمنی و حسادت نیست 👈 دروغ، ناسزا و زخم زبان نیست 👈 نسيم بهشت مطبوع است 👈 نه داغ است، نه یَخ 👈 نهرِ جاری 👈 درختان سرسبز 👈 فرش‌های زربافت 👈 جام‌های بلورین 👈 وسعتِ بهشت به پهنایِ آسمان‌ها و زمین است. ❓آیا با این همه تنوع، حوصله‌ی کسی سر می‌رود؟ چنین جایی که غرقِ تنوع است و عاری از یکنواختی و مشکلات، آیا می‌تواند حوصله بَر باشد؟ هر زمان صورتی نو و جمالی جدید و هر روز ملاقاتی جدید و ماجرائی جدید و درجاتی جدیدتر و بالاتر... . ✅ استاد اخلاق ما می فرمودند هر از گاهی ملائکه دکوراسیونِ بهشت را عوض می‌کنند و فضائی دل‌ربا و روح افزاست بهشتِ برین. 👌 در آیه‌ی 108 سوره کهف می‌خوانیم: "بهشت، جاودانه است و ساکنان آن، در آن‌جا درخواست انتقال نمی‌کنند". یا در آیه‌ی 35 سوره‌ی قاف می‌خوانیم: "لهم ما يشاؤن فيها". یعنی هر چه میلشان بکشد به آن‌ها می‌دهند. ➕ حتی در مُدلِ دنیائی هم کسانی که ثروتمند هستند، از داشتن تفریحات متنوع و امکانات متنوع نه تنها خسته نمی‌شوند که از قضا حریص‌تر و پُر طمع تر می‌شوند. پس اگر کسالت و بی حوصلگی در قشر مرفهِ جامعه ببینیم دلیلش چیزِ دیگری است. 📚 خلاصه آنکه "فقدانِ عواملِ کسل کننده" و نیز وجود "تنوع" و کمالِ لحظه به لحظه، باعث می‌شود چیزی بعنوان بی حوصلگی نداشته باشیم در بهشت... . ان‌شاء الله چند صباح دنیا را دندان رویِ جگر بگذاریم و روزیِ ما باشد بهشتِ برین. 🆔 @SinJimDin
🔹 اوستا 🔔 همین‌طور که داشتم ملاتو با بیل از فرغون می‌ریختم توی استانبولی، اوستا دستی به کمر زد، بهم خیره شد و گفت: 🗣 "حاج آقا ببین مردم با چه زحمتی دارن نون در میارن! انصافه بعضی مسئولین، حق این قشرِ زحمتکشو بخورن"؟ اوستا از پامنبری‌هایِ ماست؛ این چن روز که باهاشون کار می‌کنم چیزای خوبی ازشون یاد گرفتم.😊 ❓راستی چرا باید حقوقِ پزشکان، کارمندان، معلّمان، اساتید، هیأت علمی دانشگاه و... بیشتر از یک کارگر باشه تا در نتیجه کارگری، بی کلاسی و حقارت قلمداد بشه؟! خب اونا دارن از فکرشون مایه میزارن و اینام از بازوشون! 💪 مگه علم فقط پاس کردنِ چند واحدِ درسیِ حوزوی یا دانشگاهی هست؟ اینام البته علم هست اما منحصر در این نیست. علم یعنی افزایشِ "معرفت" و شناخت نسبت به پیرامون برای ایجاد حسِ پرستشگری نسبت به خدا و نیز "خدمت" به خلق خدا. ☝️با این تعریف، کارگر هم توی زمینه‌ی تخصصِ خودش علم و آگاهی و مهارت داره. پس چرا نباید مزدِشو اون طوری که باید و شاید بدن؟ 💰ارزش گذاریِ اقتصادیِ کارها باید مطابق باشه با "میزانِ سعی" و نه با "میزانِ سواد" و نه با میزانِ "مدرکِ تحصیلی". خدا در قرآن، سعی را معیار قرار می‌دهد برای دستمزد دادن: "لیسَ للإنسانِ إلّا ما سَعی". 👌بعنوان مثال ارزشِ کارِ پزشک بر کسی پوشیده نیست. اما من نمی‌توانم درک کنم که چرا باید پزشک بابتِ یک معاینه‌ی 5 دقیقه‌ای 135 هزار تومان بگیره اما یک کارگر بابتِ کار طاقت‌فرسا زیرِ آفتابِ گرم و تویِ زمستونایِ سرد، ساعتی 17 هزار! ❓آیا این عدالته که 8 ساعتِ یک کارگر معادلِ 5 دقیقه‌ی پزشک باشه؟ حالا که سوادشون بیشتره باید سرِ کارگرِ مظلوم، کلاه بزارن؟ حرفم فعلا سرِ کاهشِ درآمدِ مثلا پزشکان نیس، عرضم اینه که باید حقوقِ کارگر بیشتر بشه. ✅ حقوقِ نمایندگانِ مجلس و کارگزارانِ دولت باید در سطحِ پائین‌ترین قشرِ جامعه باشه؛ تا هم درک کنند حال و روزِ مردم رو؛ هم این‌که به منصبِ نمایندگی و وزارت، نگاهِ کاسبانه نداشته باشند و کسانی به این عرصه ورود پیدا کنند که تنها هدفشون خدمت به خَلق است و لا غیر. ❌ تا وقتی که حقوق مشاغل پشت میزیِ زیر کولری بیش از کارگران و زحمتکشان هست، شعارِ اقدام و عملِ مقام معظم رهبری، عملیاتی نمیشه و رشدِ اقتصادی اتفاق نمی افته. تمیزیِ شهر به دوشِ رفتگران عزیز هست اما حقوقِ بالاتر، مالِ کارمندای شهرداری هست! آخه چرا؟ ➕ بخاطر همینه که جوانان غالباً دنبالِ شغل‌های پشت میزیِ زیر کولری هستن! وقتی هم از این مدل شغل براشون پیدا نشه، می‌گن کار نیست!! اینه که برخی تحصیل‌کرده‌ها تن به کار نمیدن و تبدیل شدن به یه مشت آدمِ تن پرورِ غرغرو. ➕ و در نتیجه بسیاری از کارها روی زمین می‌مونه و همون کارگری که امام سجاد به دستِ پینه بسته‌ش بوسه زده، تبدیل می‌شه به یک شغلِ حقیر و پست. 👌فراموش نکنیم که امام صادق علیه السلام با اون عظمتشون بیل به دوش می‌گرفتند و زیر آفتاب گرم، کار می‌کردن. کار، عار نیست، بیکاری و بارِ جامعه بودن، عار است. بقولِ ملک الشعرای بهار: "برو کار می‌کن، مگو چیست کار / که سرمایه ی جاودانی است کار". 📣 استاد مطهری معتقده عالی‌ترین حقوق رو باید کارگر بگیره، نه یک مدیرکل بی مصرف: 🗣 "کارگر یک رکن اساسی‌ اجتماع است، همه به کار او محتاج‌اند. کارگر فقط حامی و محافظ حقوق‌ ندارد. و اِلا باید عالی‌ترین حقوق به او تعلق داشته باشد. این‌که در یک‌ اجتماع، یک مدیرکل بی‌مصرف، ماهی دوهزار سه هزار تومان حقوق می‌گیرد، ولی یک کارگر روزی ده تومان، که اگر همه روزه بگیرد، ماهی سیصد تومان می‌شود، یک کار ظالمانه است". کتابِ نظری به نظام اقتصادی اسلام/ص141 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
🔹اطعام و جشن غدیر 🗣 اطعامِ یک مؤمن در غدیر، معادل اطعام تمامِ انبیاء و صدّیقین است. (امام رضا علیه السلام) 🍲 امسال نیز متناسب با مبلغ جمع‌آوری شده، اطعام خواهیم داشت در بینِ و مومنان، پس از نمازِ عشایِ شبِ عید و در قالبِ جشنِ غدیریه در یک منطقه‌ی کم‌برخوردار. 💳 اگر قیمت متوسط غذا را 50 هزار فرض کنیم و تعداد غذا را هم فرضاً 600 پُرس، می‌شود با هر توانِ مالی و یا با قبولِ تأمین هزینه‌ی هر تعداد غذا، در این سفره‌ی ملکوتی سهیم شد. 📍موقعیتِ مکانی جشن: نیروگاه، انتهای خیابان جواد الائمه، 12متری امام حسن (ع)، مقابلِ کوچه 32، مدرسه بقیة الله (عج) ➕با نشرِ پر قدرتِ این پیام در گروه‌ها و در بینِ آشنایان، شریکِ ثوابِ اطعام عید غدیر باشید. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
🔹 لبیک یا خامنه‌ای ✍️ در عصرِ غیبت کبری، احیایِ غدیرِ خُم با احیایِ ولایت فقیه میسّر می‌شود و بس! 🎊 مبارک‌باد عیدِ غدیر بر مرجع اعظم تقلید شیعیان، ولی امر مسلمانان، ملجأ و پناه مستضعفان جهان، نائبِ بر حقّ امام زمان، امام خامنه‌ای و پیروانَش. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
علی مولا.mp3
14.26M
🔹 علی مولا 👌امید ما به روزیه که روز صاحب الزمونه / بالای منبر کوفه قبل از خطبه‌هاش می‌خونه: علی مولا... علی مولا... . 🌹عید غدیر، بر شما مبارک‌باد🌹 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
راز غروب غدیر.mp3
2.08M
🔹راز غروب غدیر 🎙در این صوت کوتاه، به رازِ غروب خورشید پُر فروغ غدیر در دلِ مردم صدر اسلام پس از 75 روز پرداختم. سالِ 94، اصفهان... . 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
30.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 خوش قدم 👶 یک کارِ نسبتاً خوب و تمیز با موضوعِ ترویجِ فرهنگِ فرزند آوری و بطورِ خاص تصویرسازیِ هنرمندانه از آسیبِ تک فرزندی. 👏 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
🔹تدبر در سوره‌ی نور ✍️ سوره‌ای که یگانه نسخه‌ی درمانِ اصولی، قطعی و ریشه‌ایِ مفاسد اخلاقی و بی‌حجابی است از نظرِ خداوند متعال. البته ابتدا باید با معارفِ این سوره، آشنا شویم: 👈 حضوری: در شــــهـرســـتـــان خلخال 👈 آنــلـایـــن: کانال ایتا @SinJimDin ⏰ از 1 تا 8 محرم، ساعت 10 تا 12 👌شرکت برای عموم، آزاد است. 📩 با نشر پُر قدرتِ این پیام، دوستانتان را به شرکت در این دوره‌ی رایگانِ 16 ساعته تشویق نمایید؛ اگر دغدغه‌ی عفاف و حجاب دارید.🌹 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 تصاویر با مزه از حجّ 👌 الهی روزیِ همه‌ی آرزومندان 🤲 اللّهُمّ ارزُقنا حجَّ بیتِکَ الحَرامِ فی عامِنا هذا و فی کُلِّ عام 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
⭕️ دوگانه گرانی و حجاب ❓چرا برای بی‌حجابی تجمع می‌کنیم ولی برای گرانی نه؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ❌ معلّم ریاضی گفت بجای حجاب، گرسنه‌ای را سیر کن! دانش آموز گفت اگر بجای حلّ معادله‌ی ریاضی در امتحان، برایتان یک بیت شعر زیبا بنویسم آیا به من نمره‌ی قبولی می‌دهید؟ ✍️ جوابِ کلیه‌ی شبهاتی که از دیالوگِ "به جایِ..." استفاده می‌کنند این است که بگوئیم چرا این و نه آن؟! هم این و هم آن!! وقتی هر دو مطلوبَند چرا یکی را انتخاب کنیم؟ 👈 هم آب ـ هم غذا 👈 هم ماشین ـ هم خانه 👈 هم مرگ بر آمریکا ـ هم مرگ بر مختلس 👈 هم تجمع بی‌حجابی ـ هم تجمع اقتصادی 👈 هم سفر اربعین هم کمک به فقرا 👈 و ... ✍️ مسئول خائن و اختلاس‌گر، دزد مال و جیب ما است؛ بی‌حجاب نیز چشم و دل ما را می‌دُزدد؛ هر دو زشت و قبیحند و باید با آن مقابله کنیم. اما جیب مهم‌تر است یا دل؟ بی‌حجاب حیا و نجابت و عفّت و دین‌داری را می‌دُزدد. بنیانِ خانواده را سُست می‌کند و فحشا را توسعه می‌دهد! ☝️پس ما روی حجاب بیشتر حساس هستیم چون برای یک ایرانی پس از دین، "ناموس" و پاکدامنی از همه چیز مهم‌تر است. پس اگر با دزدی مخالفیم واقعا هم باید به جیب مردم حساس باشیم و هم به دل مردم. ❌ بعضی‌ها چون خطا بودنِ بی‌حجابی را قبول ندارند و بی‌بند و باری، محبوبِ آن‌ها است، تا می‌گوئیم حجاب می‌گویند گرانی و اختلاس! دزدی فلان مسئول واقعا چه ربطی دارد به روسریِ من؟! یعنی روسری من با قیمت‌ها بالا و پائین می‌رود؟! و اگر خیلی قیمت‌ها بالا رفت من باید خیلی عُریان بشوم و بقیه‌ی لباس‌هایم را هم در بیاورم؟! 🆔 @SinJimDin
👉1👈 ⭕️ حجاب مانتو ❓دخترم می‌گه وقتی با مانتو حجاب دارم، چرا اصرار می‌کنی چادر بپوشَم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✅ در تأیید و تکمیلِ کلام گُل‌دخترِ شما، اگر خانم‌ها لباس یا مانتویی به تَن کنند که حدّ شرعیِ حجاب در آن رعایت شود، کفایت می‌کند. مانتویی که: 👈 1. تنگ و بدن‌نما نباشد 👈 2. کوتاه نباشد 👈 3. طرح و رنگِ انگشت‌نما نداشته باشد 👈 4. پوشش سر هم بر قرار باشد ☝️با حفظِ شرایطِ فوق، حجاب و پوششِ فرزندِ شما، شرف دارد به چادری‌های خودنما و فانتزی که سر تا پایِشان مشکی است اما صورتِشان رنگین کمان! ✅ ملاک و معیار در بحثِ حجاب این است که نگاهِ هوس‌آلودِ نامحرمان از من دور شود؛ حالا چه با چادر، چه با مانتو و چه با هر پوششِ دیگر. در مقامِ توصیه به حجاب اگر یک شخص زمینه‌اش را نداشت یا از جانبِ اطرافیان تحت فشار بود، اصرار به چادر نداشته باشیم. 🔔 البته چادر، حجابِ برتر است. معادلِ فارسیِ جلباب که در آیه‌ی 59 سوره‌ی احزاب آمده، "چادر" است. حضرتِ زهرا نیز همین پوششِ قرآنی را به تَن داشتند. علامه‌ی مصطفوی در جلد 2 از کتاب التحقیق صفحه 95 بدین مضمون می‌نویسند: ✍️ "جلابیب از ماده‌ی جلب گرفته شده بمعنایِ کشیدن و بُردنِ چیزی از یک طرف به طرفِ دیگر. جلباب مصدر است و کاربردِ مصدر در جائی است که بخواهیم مفهومِ مبالغه و کثرت را به مخاطب منتقل کنیم. جلباب یعنی کثرَةُ الجلب؛ یعنی کشیدنِ یک پارچه به تمامِ بدن و حداکثرِ اندامِ زن. جلباب با صیغه ی مصدری، وقتی معنا دارد که که شخص، بیشترین حدِ ممکن از بدنِ خود را بپوشاند". ☝️ طبقِ بیانِ فوق، هر لباسی که بیشتر و بهتر، اندامِ زن را بپوشاند به معنایِ جلباب نزدیک تر است. علامه طباطبائی در کتاب المیزان/ج16/ص339 میفرماید: "جلباب، لباسی است که کلِ بدنِ زن را می پوشاند". ✍️ سطح و رتبه‌ی آیه‌ی 59 سوره‌ی احزاب با آیه‌ی 31 سوره‌ی نور، متفاوت است. بعبارتِ دیگر، هر آیه، مکلفِ مخصوص به خودَش را دارد. 1️⃣ مکلفِ آیه‎ی 59 سوره‎ی احزاب 👌 به آیه‎ی 59 سوره‎ی احزاب چشم بدوزید. این آیه، پوششِ سرتاسریِ جلباب (چادر) را الزام می‎کند. از ترکیبِ فعلِ امرِ "قُل" و فعلِ مضارعِ "یدنینَ" الزام و وجوب فهمیده می‏شود. الزامِ جلباب و حجابِ حداکثری به سه طائفه است: 👈 1. زنانِ پیامبر (لِأزواجِک): همسرِ پیامبر باید بیش از عوام الناس، به حجاب مقید باشد و پوششِ او چادر است و لا غیر. 👈 2. دخترانِ پیامبر (و بَناتِک): حکمِ زنانِ پیامبر عیناً در موردِ دخترانِ پیامبر نیز ساری و جاری است. 👈 3. زنی که از آنِ مؤمن است (نساء المؤمِنینَ): در این عبارت واژه‎ی "نساء"، مضاف است و "المؤمنینَ" مضافٌ إلیه. این یعنی ایمان، صفتِ شوهر یا پدر یا برادرِ این زنان است. 🔔 به سه تعبیرِ "أزواجِکَ" و "بَناتِکَ" و "نساءِ المؤمنین" ـ که هر سه ترکیبِ مضاف و مضافٌ الیه‎ی دارند ـ دقت کنید. الزامِ جلباب به این سه طائفه بخاطرِ مضافٌ الیه‌شان است. یعنی به ترتیب عایشه بودن، فاطمه‏ی زهرا بودن و جعده‎ی خبیثه بودن بخودیِ خود، جلباب را واجب نمی‎کند. آن‎چه موجبِ الزامِ جلباب می‎شود زوجه‎ی پیامبر بودنِ عایشه و بنتِ پیامبر بودنِ زهرا و همسرِ امام حسن بودنِ جعده است. ➕ با توجه به این‎که عبارتِ "نساء المؤمنین" در امتدادِ "أزواجکَ" و "بناتِک" آمده و از جهتِ اسلوبی به این‎دو شبیه است، شاید بتوان گفت نساء در این آیه، زنانی هستند که به نکاحِ مومنانی در آمدند که همچون پیامبر در ایمان، شاخص هستند. مثلا همسرِ امام هستند. یا همسرِ عالم هستند. یا همسرِ چهره‎های شاخصِ دینی هستند. این عده حجابشان الزماً چادر است و لا غیر. ✔️ جلباب (چادر) پرچم و نشانه‎ی ایمان است، معرِّفِ ایمان و عفاف است: "ذالک أدنی أن یُعرَفنَ"؛ نتیجه‎ی معروف شدن به ایمان و عفاف این است که موردِ اذیت قرار نمی‎گیرند: "فلا یؤذینَ". فاء در این عبارت، نتیجه‎ی التزام به جلباب است. یعنی محصولِ تقید به جلباب، در امان ماندن از اذیتِ هوسرانان است. 👌 استفاده از پوششِ چادر یعنی نه گفتن به هوسرانان. البته این آیه، تلبس به جلباب (حجاب حداکثری) را برای مؤمنانِ عوام نهی نکرد. 2️⃣ مکلفِ آیه‎ی 31 سوره‎ی نور 👌 آیه‎ی 31 سوره‎ی نور، "المؤمنات" را به چهار چیز الزام می‎کند: 👈 1. غضِ بصر: يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَرِهِنَّ 👈 2. حفظ فرج: وَ يحَفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ 👈 3. اختفاء زینت: وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا 👈 4. روسری: وَ لْيَضْرِبْنَ بخُمُرِهِنَّ عَلىَ‏ جُيُوبهِنَّ ☝️آیا مثلِ آیه‎ی قبل، این الزامات، اختصاص به همسران و دخترانِ رسول و نیز مؤمنانِ عالی‎مقام دارد؟ یا مؤمنانِ عوام و عادی هم مخاطبِ این آیه هستند؟ و در یک کلام مصداقِ مؤمناتِ مکلف به این چهار الزام چه کسی است؟ ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
👉2👈 ادامه👆👆👆 ➕درست است که مصداقِ مؤمن در این‎جا نامشخص است اما تکلیف و ماموریتِ آن مُؤمن که روشن است. وقتی می‎توان با بررسیِ تکلیف و مشقِ دانش‎آموز پی به رتبه‎ی علمی او بُرد، پس با بررسیِ تکالیفِ چهارگانه‎ی فوق می‎توان رتبه‎ی ایمانیِ مؤمناتِ این آیه را نیز کشف کرد. 👀 غضِ بصر، اولین تکلیف است. آیا این تکلیف فقط به مؤمنانِ عالی‎رتبه واجب است؟ حفظِ فرج از نگاه و زنا آیا فقط به نساء پیامبر و بناتِ پیامبر و نساء مؤمنان واجب است؟ پاسخِ این‎دو سوال منفی است. 🗣 بفرموده‎ی آیه‎ی 12 سوره‎ی ممتحنه زنانِ صدرِ اسلام به محض این‎که ایمان آوردند، با همان ایمانِ اندکشان در بیعت با پیامبر از زنا نهی شدند: "إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى‏ أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنينَ...". پس این‎طور نیست که تا ایمانش تکمیل نشده باشد و به درجاتِ عالیه نرسیده باشد، زنا و چشم‎چرانی و شرکِ و سرقت بر اینان حلال باشد. ☝️در این آیه تعبیرِ "مؤمنات" برای مؤمنِ حداقلی هم بکار رفته و این یعنی مؤمنِ ابتدائی، متوسطه، عالیه و حتی مُسلِم همه‎شان مکلف به انجامِ دستوراتِ دین هستند. بنابراین دو دستورِ اول، به عمومِ مؤمنان است با هر درجه و رتبه‎ای. حال که دو مورد از چهارگانه، مصداقش عمومِ زنان مؤمن شد چه ایرادی دارد همان حکمِ سابق را به دو موردِ باقی مانده سرایت دهیم و بگوئیم اختفاء زینت وتلبس به روسری هم تکلیفِ عُمومِ مُؤمنان است و نه فقط مخدراتِ علیا مقام و زنانِ مؤمنانِ والا مقام؟ ❌ پس این نیست که مرد باید مومنِ کامل باشد تا حجاب زنش رعایت شود. ضمن این‎که به آخرین فقره‎ی آیه‎ی 31 و مشخصاً رویِ واژه‎ی "جمیعاً" دقت کنید: "تُوبُواْ إِلىَ اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُون". این آیه، جمیع المؤمنین را موردِ خطاب قرار داده و نه مؤمنان خاص. ✅ حاصل جمعِ آیاتِ دو سوره‎ی احزاب و نور: ➕ حاصلِ کلام این شد که هر دو آیه به پوششِ الزامی تاکید دارند اما میزانِ پایبندی به حجاب در دو آیه به اقتضایِ مکلفِ آن، متفاوت است. 👈 طبقِ آیه‎ی 59 سوره‎ی احزاب، حجاب حداکثری یعنی جلباب (چادر)، پوششِ الزامیِ زنِ پیامبر، دخترِ پیامبر و زنِ مؤمنانِ عالی‎مقام است. اما حجاب حداقلی یعنی تلبس به روسری و اختفاء زینت، پوششِ الزامیِ عمومِ مؤمنات است. ✍️ شاید به همین دلیل است که برخی مفسران گفته اند وصف در مقامِ تسمیه است و واژه‎ی "المؤمنون" حاکی از جریانِ ایمانی و صنفِ اجتماعی است. پس عمومیت دارد و شاملِ هر کس که مُتَّصِف به ایمان است می‎شود. فرقی هم ندارد که مثلِ امیرالمومنین مؤمنِ درجه‏ی یک باشد یا دو یا سه. ➕ اما "یا الذینَ آمنوا" چون فعلِ ماضی است و از گذشته خبر می‎دهد حکایت از ثبوت و تحققِ ایمان می‎کند و نه حدوثِ ایمان. خطابِ "یا" هم به زمانِ حال دلالت دارد. مجموعِ گذشته و حال یعنی ایمانِ او از دیرباز بوده و هنوز هم ادامه دارد. بخاطر همین است که همه‎ی 80 "یا ایها الذینَ آمنوا"ی قرآن در مدینه نازل شده و خطاب به مؤمنانِ تثبیت شده است. 🆔 @SinJimDin
⭕️ دلت پاک باشه! ❓بعضی از دوستام شُل حجاب و حتّی بعضی‌هاشون بی حجابَن. می‌گن مهم اینه که دلت پاک باشه! چه جوابی بهشون بدم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ❌ مرجِئه یکی از فرقه‌های اهل‌سنت است که بدونِ عمل، امید به اجر دارند. ایده‌ی "دلت پاک باشد" و کافی بودنِ ایمان برای نجات بدونِ نیاز به عمل صالح، از باورهای این فرقه است. ❗️امام صادق به این مضمون می‌فرماید فرزندانتان را دریابید قبل از اینکه مرجئه آنان را منحرف کند. قرآن غالبا ایمان و عمل را کنارِ هم می‌آورد. یعنی هم ارتباطِ قلبی کسبِ ایمان؛ و هم عمل به احکام و مناسکِ دین. 🔔 کسی که ادعا می‌کند دلَش پاک است اما ظواهر شرعی را رعایت نمی‌کند چند اشکال بر او وارد است: 1️⃣ اولا چقدر از خود راضی و از خود متشکر؟! عرفای ما با آن همه ریاضت و عبادت، ادعای پاکی قلب نکرده‌اند! چقدر من باید به خودَم مغرور شده باشَم که دلَم را پاک و عاری از گناه بدانَم!! عبادت قرار بود مرا خاضع کند و نه مغرور... . 2️⃣ ایمان به خدا یک گزاره‌ی نرم‌افزاری و تکلیف و عبادتِ دل، روح و جوانحِ ما است. کسی که در این بُعدِ وجودَش خدا را بندگی کرده، تازه نصفِ راه را پیش رفته. علاوه بر روح، سخت‌افزارِ جسم و جوارحِ ما هم باید به تکلیفِ خودَش عمل کند. ➕حجاب، نماز و کلیه‌ی احکامِ فقهی ناظر به تکالیفِ جوارحیِ ما است. پس جوانح (قلب) و جوارح (جسم) اگر هر دو مطیعِ خدا شوند، سعادتمند خواهیم شد. خلاصه آن‌که نرم‌افزارِ ایمان در کنارِ سخت‌افزارِ عملِ صالح، مرا ارتقاء می‌دهد. 3️⃣ دلَت اگر پاک است، چرا تو را سمتِ یک عملِ پاک مثلِ حجاب رهنمون نمی‌کند؟! نمودِ ظاهریِ دلِ پاک، نماز و حجاب و خمس و زکات و دفاع از رهبریِ دینی است: از کوزه همان تراوَد که در اوست. لابُد دلَت پاک نیست که تو را به ناپاکی فرمان می‌دهد. 4️⃣ ما از دلِ شما خبر نداریم و خدا می‌داند. اما عملِ شما بازتابِ درونِ شما است: رنگِ رخساره خبر می‌دهد از سرّ درون. من قضاوتی در باره‌ات نمی‌کنم اما زبانت می‌گوید دلم پاک است و عملَت ناپاکیِ تو را فریاد می‌زند. ادعای زبانَت را بپذیرم یا فریادِ عملت را؟! ✅ دلِ پاک، یک شعار است! یک ادعا است! هر کسی می‌تواند شعار بدهد و ادعا کند. برای اثباتِ این ادعا و شعار باید در عمل نیز پاکیِ خود را نشان داد. عملِ حجاب، علامتِ دلِ پاک است. کسی که پاک باشد، پوشش و لباسَش نیز علامتِ پاکی و نجابت دارد. 5️⃣ دلِ شما پاک‌تر است یا دلِ زهرای مرضیه؟! اگر یک بی‌حجاب ادعا کند دلِ پاک، مرا به بی‌حجابی امر کرده پس دلِ زهرا که او را به حجاب امر کرده، ناپاک است یعنی؟! دلی پاک است که مرا امر کند به عملِ پاک. 6️⃣ کسی که با پوششِ بد، دلِ هزاران نامحرم را ناپاک کرده، بنیانِ هزاران خانواده را متزلل نموده و مسیرِ فحشا و هوس‌رانی را در جامعه هموار کرده، آیا می‌توان دلِ او را متصف به صفتِ پاکی دانست؟! تو قرار است چه جنایتِ بزرگتری مرتکب شوی تا از توهمِ پاک بودنِ دلَت بیرون بیایی؟! 7️⃣ همان خدایی که زیبایی را به ما داده و زیبایی را دوست دارد، چارچوب‌ها و قوانینی نیز برای ما قرار داده. است چطور است که زیبائی را از خدا می‌گیریم اما چارچوب‌های مدنظر خدا را رعایت نمی‌کنیم و با این‌حال ادعای خدا دوستی‌مان هم گوشِ فلک را پُر کرده؟! ☝️حجاب برای پوشاندنِ زیبائی است. بانوانِ محجبه، نازیبا نیستند فقط زیبائیِ خود را کفِ خیابان نمی‌ریزند. چون می‌دانند کفِ خیابانی‌ها لایقِ دیدنِ زیبائی‌اش نیستند. چون می‌فهمد مردانِ نامحرم، نگاهِ هوس‌آمیز و حیوانی دارند به زیبایی‌های او؛ خدای زیبا دوست، دوست ندارد ناموسَش کالایِ رایگانِ هوسرانیِ مردان شود! 8️⃣ بنظر می‌رسد "دلم پاکه" یک ابزار است برای اسکاتِ کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند. او خودَش نیز می‌داند که دلَش پاک نیست. اما بالاخره یک پاسخی باید داشته باشد برای خاموش کردنِ عذابِ وجدانِ خودَش و برای خفه کردنِ مخالفانَش و در نتیجه ادامه‌ی سیره‌ی فاسقانه‌اش. 🆔 @SinJimDin
⭕️ حجاب = ماسک 😷 کسی که با ماسک می‌تواند نفس بکشد، پس با حجاب هم می‌تواند نفس بکشد. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ ماسک حجاب ❗️ماسکِ حجاب، مرا در برابرِ ویروسِ هَوس ایمن می‌کند. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
👉1👈 ⭕️ فرزندِ با حجاب ❓چگونه حجاب را به فرزندانمان هدیه دهیم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ کودکی: ما باید از کودکی حجاب را به فرزندانمان یاد بدهیم. بعضی از والدین با برخی از آموزش‌ها نظیرِ زبان آموزی در سنینِ کودکی مخالفتی ندارند، اما در موردِ حجاب، با این توجیه که "فرزندمان دل‌زده می‌شود" تا قبل از فرا رسیدنِ سنِ تکلیف، آزادیِ مطلق می‌دهند در مورد حجاب به فرزندانشان! ☝️و بعد در شبِ سنّ تکلیف مثلِ کسانی که شبِ امتحان فقط درس می‌خوانند به دخترشان می‌گویند از فردا باید محجبه باشی! آیا این تکلیفِ یک شبه او را از حجاب و دین، متنفر نمی‌کند؟ ➕ آموزشِ حجاب در کودکی، با اجبار به حجاب متفاوت است. دومی، افراط است و عامل زدگی؛ اولی مطلوب است و زمینه‌ساز حجاب و عفاف. اگر این آموزش در دوران کودکی انجام نشود، یک شب قبل از فرا رسیدنِ سن بلوغ نمی‌توان توقعِ حجاب از کودکان داشت. 2️⃣ الگو: مادر بعنوان الگوی اولِ فرزندان هنگامِ خروج از خانه باید حساسیت خودش روی حجاب را ابراز کند. بلند بلند بدونِ این‌که دخترش را مورد خطاب قرار بدهد بگوید: "حالا که دارم می‌رم بیرون، لاک ناخونمو پاک می‌کنم تا نامحرما نبینن منو! خب لباس برّاقمو هم که عوض کردم. چادرمو هم که پوشیدم. دخترم ببین حجاب مامانت کامله؟". ☝️مادر با این روش، کاملا غیر مستقیم به دختر هفت ساله اش حجاب را آموخته است بدون اجبار و اکراه. گاهی الگوهای فاسد از هنرمندان یا دوستان واردِ ذهن دختران ما می شود. این الگوها بمرور شخصیت فرزندان ما را شکل می‌دهتد. بنابراین باید ضمنِ معرفیِ الگوهای سالم، علاقه‌ی دختران به الگوهای فاسد را از بین بُرد. ➕ارتباط با دوستان و جمع‌های مذهبیِ با نشاط مثلِ مسجد، دارالقرآن، اردوهایِ بسیج و... از همان کودکی می‌تواند اثر گذار باشد. دوستانِ محجبه‌ی دخترمان را دعوت کنیم تا صمیمیت فرزندمان با این قشر، شکل بگیرد. با غیر محجبه‌ها هم دوست باشد اما انسِ بیشترَش با محجبه‌ها باشد. خیلی نامحسوس، کنترل و مدیریت کنید او را به سمتِ محجبه‌ها. 3️⃣ توبیخ: گاهی یک تلنگرِ ملایم در حدِ اخم نیاز است تا فرزندمان بداند تخلف از دستوراتِ والدین، تبعاتی هم دارد. ترک حجاب را برایشان تلخ کنیم. جوابش را یکی درمیان ندهیم. این ترشروئی البته باید در چارچوبِ احترام و مهربانی باشد تا هم موجبِ زدگی نشود و هم فرزندان خیرخوانانه بودنِ این اقدامات را درک کنند و سختی هایِ حجاب و چادر را تحمل کنند. خوب است که از عقوبتِ اخرویِ بی‌حجابی گاهی بگوییم تا هشدار و توبیخ تکمیل شود؛ البته مطابق با ظرفیتِ فرزندان. 4️⃣ تشویق: بعد این که با توبیخ، کمی دلَش ترسید و خاضع شد، فضا را تلطیف کنیم با بشارت‌های الهی. بگوییم این خطراتِ دنیوی و اخروی از آنِ بی‌حجاب‌ها است. تو می‌توانی با تقید به حجاب، رحمت و مهربانیِ خدا را سمتِ خودَت جلب کنی. خدا با گنهکاران، سخت و خشن است اما با توبه‌کنندگان و محجبه‌ها مهربان است. ➕ گاهی نیاز است برای دینِ فرزندمان دست به جیب شویم و مثلا بگوییم: "دخترم اگر چادر سرت باشد، برایَت یک عروسکِ زیبا می‌خَرَم". برای دخترمان چادری زیبا تهیه کنیم تا بداند حجاب، والدین را و از آن مهم‌تر خدا را خوشحال می‌کند. 🆔 @SinJimDin
👉2👈 ادامه👆👆👆 5️⃣ آسان سازی: چادر و حجاب، محدودیت‌زا است و سخت. اما می‌توان با تهیه‌ی چادری مناسب‌تر که مثلا آستین داشته باشد، از سختی‌هایِ حجاب کاست. یا برخی دختران نمی‌توانند موهای خود را دائم بپوشانند؛ این‌جا بجای توبیخِ مدام، می‌توان با تهیه‌ی "هِد" مشکل را مرتفع کرد. یا با خرید ساق‌بَند، پوششِ آرنج را آسان کرد. ➕ بهانه‌ها را برطرف کنیم: "مامان! چادر رویِ کاپشن منو چاق می‌کنه زمستونا"! خُب والدین این‌جا می‌توانند بجای خریدنِ کاپشنِ پُفی، پالتو بخرند. یا اگر بگویَد "شیک نمی‌مونه چادرم از رویِ پیشونی" می‌شود برایَشان طَلق و کِش چادر تهیه کرد. یا اگر جلوی چادرش دائما باز می‌شود، می‌توان برایش چادرِ جلو بسته خرید؛ اگر هم بابتِ چادر در مدرسه مورد تمسخر قرار می‌گیرد این‌جا حمایت‌های والدین نیاز است. 6️⃣ اقتدار: مادر و مخصوصا پدر باید ابهت داشته باشند. خانه‌ای که در آن پدر تحقیر شود، یکی از ابزارهای مهمِ تربیت بنامِ اقتدار از بین رفته است. وقتی والدین یکبار خطاب به فرزندشان بگویند "راضی نیستم فلان لباس را بپوشی" این‌جا باید فرزند دست و پایش شُل شود و بگوید: "چَشم مادر". 7️⃣ توجیه: باید دلیل و فلسفه‌ی حجاب را به فرزندانمان یاد دهیم؛ با خرید کتاب‌ها و نرم افزارهایِ مناسب. یک‌بار در اصفهان، کنار پیاده رو فردی مرا با اسم صدا زد و بعد از احوال‌پرسی گفت: "کتابی نوشتَم به اسم ترگل که برگرفته از سخنرانی‌های امام جمعه‌ی موقتِ اصفهان است". یه نسخه از کتاب را هم به بنده هدیه دادند. اسم، محتوا و مطالبَش برایَم جذاب و جالب بود. بنظرم هدیه‌ای مناسب برای بی‌حجاب‌ها است. از آن مهم‌ترین بهترین کار، آموزشِ سوره‌ی نور به دختران است. ما در این کانال با بیانی روان و ساده سوره‌ی نور را ارائه کرده‌ایم. ➕ اگر خودمان قدرتِ اقناعِ فرزندان را نداریم، بینِ او و یک کارشناسِ دینی ارتباط برقرار کنیم تا سوالات او از این طریق به جواب برسد. نباید سخت باشَد انتقال این مطلب به دختران که: "اگر بی حجاب باشی پسران شهوت‌ران به تو مانند یک حیوان نگاه می‌کنند و تو را وسیله‌ای می‌دانَند برای هوس‌رانی". دزدی همیشه به کِش رفتن پول نیست؛ گاهی فرد با بد پوشی‌اش، چشم و دلِ نامحرم و یا شوهرِ زنان دیگر را می‌دُزدد و بنیانِ یک خانواده را سُست می‌کند. آیا این عینِ خودخواهی نیس که من بخاطرِ لذت‌های خودم، زندگی دیگران را سُست کنم؟! ➕ دلایل و فلسفه حجاب از دیدگاهِ عقل و شرع را بگوییم به فرزندانمان. به حجاب در ادیانِ و ملیت‌های جهان بپردازیم. گاهی به آنان بگوییم فرض کنید الآن شما جایِ یک بی‌حجاب هستید! لطفا به این سوالم پاسخ بدهید که: "اساسا بی‌حجاب چه دلیل منطقی‌ای دارد برای نشان دادنِ زیبائی‌های مُحرّکَش به مردانی که عاشقِ من نیستند بلکه به فکر حیوانیت خودشانند"؟ 8️⃣ لذت حلال: مانع لذت‌های حلالِ دخترانمان نشویم. همانطور که در آیه 31 سوره نور گفته شده، چه اشکال دارد دختر در برابرِ محارمش طبقِ چارچوبِ بیان شده، آرایش کند؟ سخت نگیریم و اندکی آزادی بدهیم به دختران. 9️⃣ اصرار ممنوع: بسیاری از جوانان می‌گویند: "نه که حجابو دوست نداشته باشیما، اما از بس مادر اصراااار می‌کنه، به لج مامان هم که شده من بی حجاب می‌خوام باشم!". اصرارِ زیاد نتیجه عکس می‌دهد. ما حقّ اجبار و سلبِ اختیار از کسی را نداریم. اگر بنا به اجبار بود، خودِ خدا اجبار می‌کرد. اصرارِ بیش از حدّ، بر لجاجت و ضلالتَش می‌افزایَد و نه هدایتَش. 🔟 دعا: دعایِ والدین در حقِ فرزند به استجابت نزدیک است. بنابراین به موازاتِ اقداماتِ فوق، همواره سرِ سجاده ی نماز و در اوقاتِ خاص از خدا بخوایم که فرزند ناخلف از ما به یادگار نماند. 📣 در تمامیِ مراحل فوق، از چارچوب احترام و مهربانی خارج نشویم. حتی اگر ما با اقداماتِ فوق و با استدلال نتوانیم عقلِ فرزندمان را تصرف کنیم؛ میتوانیم با افزایشِ مهربانی، قلبش را تسخیر کنیم. شاید یک روز این فرزندِ گریزپا پی به اشتباهش بُرد! لااقل یک پناهِ ام بنامِ خانواده داشته باشد تا برگردد... . 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
🔹 زلزله ⚠️ حق الناس یعنی با بی حجابی، توی دلِ یه مَرد زلزله 10 ریشتری بپا کنی و بعد، آوار برداریش بیفته گردنِ همسر بیچاره ش! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ لا اکراه فی الدین ❓به یه بی حجاب تذکر دادم حاج آقا! گفت لا اکراهَ فی الدین! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ معنای اکراه: خدا این‌جا نفرمود "لا اجبارَ فی الدین"؛ بنابراین ترجمه آیه به "در دین اجبار نیست" دقیق و درست نیست. اکراه یعنی مکروه و "ناخوشایند". با این بیان، "لا اکراهَ فی الدین" یعنی در متونِ دینی محتوایِ مکروه، ناپسند، ناخوشایند و نامتناسب با فطرت و عقل وجود ندارد. 2️⃣ اجبار دینی: البته "اجبار" هم یکی از مصادیقِ ناخوشایندی هایِ انسان می‌تواند باشد. چون انسان، مختار است و ذاتا برایش اجبار، ناخوشایند است. طبقِ این بیان می‌توان گفت اجبار در انتخابِ دین نیز موردِ نهیِ آیه‌ی شریفه است. اما آیا یک مسلمان می‌تواند فاصله گرفتن از مناسکِ دینی نظیرِ بی حجابی را با استناد به این آیه، توجیه کند؟ ✅ خیر؛ چرا که آیه‌ی "لا اکراه..." در سوره ای آمده است که در صدد بیانِ نحوه رفتارِ مومنان با یهودیان و اهل کتاب است. شأن نزول آیه فوق در مورد مردی است که غلامش را وادار به اسلام آوردن می‌کرد که خبر به رسول خدا رسید و آیه فوق پاسخی بود به این روند. پس "لا اکراه فی الدین "یعنی شما حق ندارید یک یهودی را بالاجبار، وادار به پذیرش اسلام کنید. پس آیه شریفه نمی‌خواهد مجوزِ بی دینی صادر کند برای یک مسلمان. 3️⃣ تبعاتِ بی دینی: تعبیرِ "مجبور نیستید" با عبارتِ "مُجاز هستید" فرق دارد. یعنی این‌طور نیست که "بی دینی" هم گزینه مطلوب و موردِ توصیه خدا باشد و در آن دنیا فرقی بینِ مومن و کافر یا با حجاب و بی‌حجاب وجود نداشته باشد. انسان‌ها در این دنیا آزادند بی‌دین باشند اما در آن دنیا باید هر کس پایِ تبعاتِ انتخابش بنشیند کما اینکه در آیه بعدی به عذابِ اخرویِ بی دینان تصریح شده است: "اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون". 4️⃣ اجبارِ اجتماعی: عقل و شرع، آن دسته از آزادی‌هایِ فردی را که با حقوقِ اجتماعی در تضاد باشد را محدود می‌کند. مثلا همه قبول دارند که اراذل و اوباش یا توزیع کنندگان مواد مخدر نباید آزاد باشند. یا اجبار به ممنوعیت مصرف دخانیات در فضای عمومی مطلوبِ همگان است. یا مبارزه با بدپوشی که بسترِ فحشا را فراهم می‌کند نوعی اجبارِ مثبت است برای حفظِ پاکیِ اجتماعی. 🆔 @SinJimDin
🔹 حجاب زردشت 🔔 این‌که برای فرار از حجاب می‌گید: "دینِ ما ایرانی‌ها زردشتیه و نه اسلام" به خودتون ربط داره... . ☝️امّا خُب باید بدونید که حجابِ یک زنِ زردشتی، این‌جوریه!! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin