🔹تدبر در سورهی نور
✍️ سورهای که یگانه نسخهی درمانِ اصولی، قطعی و ریشهایِ مفاسد اخلاقی و بیحجابی است از نظرِ خداوند متعال. البته ابتدا باید با معارفِ این سوره، آشنا شویم:
👈 حضوری: در شــــهـرســـتـــان خلخال
👈 آنــلـایـــن: کانال ایتا @SinJimDin
⏰ از 1 تا 8 محرم، ساعت 10 تا 12
👌شرکت برای عموم، آزاد است.
📩 با نشر پُر قدرتِ این پیام، دوستانتان را به شرکت در این دورهی رایگانِ 16 ساعته تشویق نمایید؛ اگر دغدغهی عفاف و حجاب دارید.🌹
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 تصاویر با مزه از حجّ
👌 الهی روزیِ همهی آرزومندان
🤲 اللّهُمّ ارزُقنا حجَّ بیتِکَ الحَرامِ فی عامِنا هذا و فی کُلِّ عام
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
⭕️ دوگانه گرانی و حجاب
❓چرا برای بیحجابی تجمع میکنیم ولی برای گرانی نه؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
❌ معلّم ریاضی گفت بجای حجاب، گرسنهای را سیر کن! دانش آموز گفت اگر بجای حلّ معادلهی ریاضی در امتحان، برایتان یک بیت شعر زیبا بنویسم آیا به من نمرهی قبولی میدهید؟
✍️ جوابِ کلیهی شبهاتی که از دیالوگِ "به جایِ..." استفاده میکنند این است که بگوئیم چرا این و نه آن؟! هم این و هم آن!! وقتی هر دو مطلوبَند چرا یکی را انتخاب کنیم؟
👈 هم آب ـ هم غذا
👈 هم ماشین ـ هم خانه
👈 هم مرگ بر آمریکا ـ هم مرگ بر مختلس
👈 هم تجمع بیحجابی ـ هم تجمع اقتصادی
👈 هم سفر اربعین هم کمک به فقرا
👈 و ...
✍️ مسئول خائن و اختلاسگر، دزد مال و جیب ما است؛ بیحجاب نیز چشم و دل ما را میدُزدد؛ هر دو زشت و قبیحند و باید با آن مقابله کنیم. اما جیب مهمتر است یا دل؟ بیحجاب حیا و نجابت و عفّت و دینداری را میدُزدد. بنیانِ خانواده را سُست میکند و فحشا را توسعه میدهد!
☝️پس ما روی حجاب بیشتر حساس هستیم چون برای یک ایرانی پس از دین، "ناموس" و پاکدامنی از همه چیز مهمتر است. پس اگر با دزدی مخالفیم واقعا هم باید به جیب مردم حساس باشیم و هم به دل مردم.
❌ بعضیها چون خطا بودنِ بیحجابی را قبول ندارند و بیبند و باری، محبوبِ آنها است، تا میگوئیم حجاب میگویند گرانی و اختلاس! دزدی فلان مسئول واقعا چه ربطی دارد به روسریِ من؟! یعنی روسری من با قیمتها بالا و پائین میرود؟! و اگر خیلی قیمتها بالا رفت من باید خیلی عُریان بشوم و بقیهی لباسهایم را هم در بیاورم؟!
🆔 @SinJimDin
👉1👈
⭕️ حجاب مانتو
❓دخترم میگه وقتی با مانتو حجاب دارم، چرا اصرار میکنی چادر بپوشَم؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✅ در تأیید و تکمیلِ کلام گُلدخترِ شما، اگر خانمها لباس یا مانتویی به تَن کنند که حدّ شرعیِ حجاب در آن رعایت شود، کفایت میکند. مانتویی که:
👈 1. تنگ و بدننما نباشد
👈 2. کوتاه نباشد
👈 3. طرح و رنگِ انگشتنما نداشته باشد
👈 4. پوشش سر هم بر قرار باشد
☝️با حفظِ شرایطِ فوق، حجاب و پوششِ فرزندِ شما، شرف دارد به چادریهای خودنما و فانتزی که سر تا پایِشان مشکی است اما صورتِشان رنگین کمان!
✅ ملاک و معیار در بحثِ حجاب این است که نگاهِ هوسآلودِ نامحرمان از من دور شود؛ حالا چه با چادر، چه با مانتو و چه با هر پوششِ دیگر. در مقامِ توصیه به حجاب اگر یک شخص زمینهاش را نداشت یا از جانبِ اطرافیان تحت فشار بود، اصرار به چادر نداشته باشیم.
🔔 البته چادر، حجابِ برتر است. معادلِ فارسیِ جلباب که در آیهی 59 سورهی احزاب آمده، "چادر" است. حضرتِ زهرا نیز همین پوششِ قرآنی را به تَن داشتند. علامهی مصطفوی در جلد 2 از کتاب التحقیق صفحه 95 بدین مضمون مینویسند:
✍️ "جلابیب از مادهی جلب گرفته شده بمعنایِ کشیدن و بُردنِ چیزی از یک طرف به طرفِ دیگر. جلباب مصدر است و کاربردِ مصدر در جائی است که بخواهیم مفهومِ مبالغه و کثرت را به مخاطب منتقل کنیم. جلباب یعنی کثرَةُ الجلب؛ یعنی کشیدنِ یک پارچه به تمامِ بدن و حداکثرِ اندامِ زن. جلباب با صیغه ی مصدری، وقتی معنا دارد که که شخص، بیشترین حدِ ممکن از بدنِ خود را بپوشاند".
☝️ طبقِ بیانِ فوق، هر لباسی که بیشتر و بهتر، اندامِ زن را بپوشاند به معنایِ جلباب نزدیک تر است. علامه طباطبائی در کتاب المیزان/ج16/ص339 میفرماید: "جلباب، لباسی است که کلِ بدنِ زن را می پوشاند".
✍️ سطح و رتبهی آیهی 59 سورهی احزاب با آیهی 31 سورهی نور، متفاوت است. بعبارتِ دیگر، هر آیه، مکلفِ مخصوص به خودَش را دارد.
1️⃣ مکلفِ آیهی 59 سورهی احزاب
👌 به آیهی 59 سورهی احزاب چشم بدوزید. این آیه، پوششِ سرتاسریِ جلباب (چادر) را الزام میکند. از ترکیبِ فعلِ امرِ "قُل" و فعلِ مضارعِ "یدنینَ" الزام و وجوب فهمیده میشود. الزامِ جلباب و حجابِ حداکثری به سه طائفه است:
👈 1. زنانِ پیامبر (لِأزواجِک): همسرِ پیامبر باید بیش از عوام الناس، به حجاب مقید باشد و پوششِ او چادر است و لا غیر.
👈 2. دخترانِ پیامبر (و بَناتِک): حکمِ زنانِ پیامبر عیناً در موردِ دخترانِ پیامبر نیز ساری و جاری است.
👈 3. زنی که از آنِ مؤمن است (نساء المؤمِنینَ): در این عبارت واژهی "نساء"، مضاف است و "المؤمنینَ" مضافٌ إلیه. این یعنی ایمان، صفتِ شوهر یا پدر یا برادرِ این زنان است.
🔔 به سه تعبیرِ "أزواجِکَ" و "بَناتِکَ" و "نساءِ المؤمنین" ـ که هر سه ترکیبِ مضاف و مضافٌ الیهی دارند ـ دقت کنید. الزامِ جلباب به این سه طائفه بخاطرِ مضافٌ الیهشان است. یعنی به ترتیب عایشه بودن، فاطمهی زهرا بودن و جعدهی خبیثه بودن بخودیِ خود، جلباب را واجب نمیکند. آنچه موجبِ الزامِ جلباب میشود زوجهی پیامبر بودنِ عایشه و بنتِ پیامبر بودنِ زهرا و همسرِ امام حسن بودنِ جعده است.
➕ با توجه به اینکه عبارتِ "نساء المؤمنین" در امتدادِ "أزواجکَ" و "بناتِک" آمده و از جهتِ اسلوبی به ایندو شبیه است، شاید بتوان گفت نساء در این آیه، زنانی هستند که به نکاحِ مومنانی در آمدند که همچون پیامبر در ایمان، شاخص هستند. مثلا همسرِ امام هستند. یا همسرِ عالم هستند. یا همسرِ چهرههای شاخصِ دینی هستند. این عده حجابشان الزماً چادر است و لا غیر.
✔️ جلباب (چادر) پرچم و نشانهی ایمان است، معرِّفِ ایمان و عفاف است: "ذالک أدنی أن یُعرَفنَ"؛ نتیجهی معروف شدن به ایمان و عفاف این است که موردِ اذیت قرار نمیگیرند: "فلا یؤذینَ". فاء در این عبارت، نتیجهی التزام به جلباب است. یعنی محصولِ تقید به جلباب، در امان ماندن از اذیتِ هوسرانان است.
👌 استفاده از پوششِ چادر یعنی نه گفتن به هوسرانان. البته این آیه، تلبس به جلباب (حجاب حداکثری) را برای مؤمنانِ عوام نهی نکرد.
2️⃣ مکلفِ آیهی 31 سورهی نور
👌 آیهی 31 سورهی نور، "المؤمنات" را به چهار چیز الزام میکند:
👈 1. غضِ بصر: يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَرِهِنَّ
👈 2. حفظ فرج: وَ يحَفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ
👈 3. اختفاء زینت: وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
👈 4. روسری: وَ لْيَضْرِبْنَ بخُمُرِهِنَّ عَلىَ جُيُوبهِنَّ
☝️آیا مثلِ آیهی قبل، این الزامات، اختصاص به همسران و دخترانِ رسول و نیز مؤمنانِ عالیمقام دارد؟ یا مؤمنانِ عوام و عادی هم مخاطبِ این آیه هستند؟ و در یک کلام مصداقِ مؤمناتِ مکلف به این چهار الزام چه کسی است؟
ادامه👇👇👇
🆔 @SinJimDin
👉2👈
ادامه👆👆👆
➕درست است که مصداقِ مؤمن در اینجا نامشخص است اما تکلیف و ماموریتِ آن مُؤمن که روشن است. وقتی میتوان با بررسیِ تکلیف و مشقِ دانشآموز پی به رتبهی علمی او بُرد، پس با بررسیِ تکالیفِ چهارگانهی فوق میتوان رتبهی ایمانیِ مؤمناتِ این آیه را نیز کشف کرد.
👀 غضِ بصر، اولین تکلیف است. آیا این تکلیف فقط به مؤمنانِ عالیرتبه واجب است؟ حفظِ فرج از نگاه و زنا آیا فقط به نساء پیامبر و بناتِ پیامبر و نساء مؤمنان واجب است؟ پاسخِ ایندو سوال منفی است.
🗣 بفرمودهی آیهی 12 سورهی ممتحنه زنانِ صدرِ اسلام به محض اینکه ایمان آوردند، با همان ایمانِ اندکشان در بیعت با پیامبر از زنا نهی شدند: "إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنينَ...". پس اینطور نیست که تا ایمانش تکمیل نشده باشد و به درجاتِ عالیه نرسیده باشد، زنا و چشمچرانی و شرکِ و سرقت بر اینان حلال باشد.
☝️در این آیه تعبیرِ "مؤمنات" برای مؤمنِ حداقلی هم بکار رفته و این یعنی مؤمنِ ابتدائی، متوسطه، عالیه و حتی مُسلِم همهشان مکلف به انجامِ دستوراتِ دین هستند. بنابراین دو دستورِ اول، به عمومِ مؤمنان است با هر درجه و رتبهای. حال که دو مورد از چهارگانه، مصداقش عمومِ زنان مؤمن شد چه ایرادی دارد همان حکمِ سابق را به دو موردِ باقی مانده سرایت دهیم و بگوئیم اختفاء زینت وتلبس به روسری هم تکلیفِ عُمومِ مُؤمنان است و نه فقط مخدراتِ علیا مقام و زنانِ مؤمنانِ والا مقام؟
❌ پس این نیست که مرد باید مومنِ کامل باشد تا حجاب زنش رعایت شود. ضمن اینکه به آخرین فقرهی آیهی 31 و مشخصاً رویِ واژهی "جمیعاً" دقت کنید: "تُوبُواْ إِلىَ اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُون". این آیه، جمیع المؤمنین را موردِ خطاب قرار داده و نه مؤمنان خاص.
✅ حاصل جمعِ آیاتِ دو سورهی احزاب و نور:
➕ حاصلِ کلام این شد که هر دو آیه به پوششِ الزامی تاکید دارند اما میزانِ پایبندی به حجاب در دو آیه به اقتضایِ مکلفِ آن، متفاوت است.
👈 طبقِ آیهی 59 سورهی احزاب، حجاب حداکثری یعنی جلباب (چادر)، پوششِ الزامیِ زنِ پیامبر، دخترِ پیامبر و زنِ مؤمنانِ عالیمقام است. اما حجاب حداقلی یعنی تلبس به روسری و اختفاء زینت، پوششِ الزامیِ عمومِ مؤمنات است.
✍️ شاید به همین دلیل است که برخی مفسران گفته اند وصف در مقامِ تسمیه است و واژهی "المؤمنون" حاکی از جریانِ ایمانی و صنفِ اجتماعی است. پس عمومیت دارد و شاملِ هر کس که مُتَّصِف به ایمان است میشود. فرقی هم ندارد که مثلِ امیرالمومنین مؤمنِ درجهی یک باشد یا دو یا سه.
➕ اما "یا الذینَ آمنوا" چون فعلِ ماضی است و از گذشته خبر میدهد حکایت از ثبوت و تحققِ ایمان میکند و نه حدوثِ ایمان. خطابِ "یا" هم به زمانِ حال دلالت دارد. مجموعِ گذشته و حال یعنی ایمانِ او از دیرباز بوده و هنوز هم ادامه دارد. بخاطر همین است که همهی 80 "یا ایها الذینَ آمنوا"ی قرآن در مدینه نازل شده و خطاب به مؤمنانِ تثبیت شده است.
🆔 @SinJimDin
⭕️ دلت پاک باشه!
❓بعضی از دوستام شُل حجاب و حتّی بعضیهاشون بی حجابَن. میگن مهم اینه که دلت پاک باشه! چه جوابی بهشون بدم؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
❌ مرجِئه یکی از فرقههای اهلسنت است که بدونِ عمل، امید به اجر دارند. ایدهی "دلت پاک باشد" و کافی بودنِ ایمان برای نجات بدونِ نیاز به عمل صالح، از باورهای این فرقه است.
❗️امام صادق به این مضمون میفرماید فرزندانتان را دریابید قبل از اینکه مرجئه آنان را منحرف کند. قرآن غالبا ایمان و عمل را کنارِ هم میآورد. یعنی هم ارتباطِ قلبی کسبِ ایمان؛ و هم عمل به احکام و مناسکِ دین.
🔔 کسی که ادعا میکند دلَش پاک است اما ظواهر شرعی را رعایت نمیکند چند اشکال بر او وارد است:
1️⃣ اولا چقدر از خود راضی و از خود متشکر؟! عرفای ما با آن همه ریاضت و عبادت، ادعای پاکی قلب نکردهاند! چقدر من باید به خودَم مغرور شده باشَم که دلَم را پاک و عاری از گناه بدانَم!! عبادت قرار بود مرا خاضع کند و نه مغرور... .
2️⃣ ایمان به خدا یک گزارهی نرمافزاری و تکلیف و عبادتِ دل، روح و جوانحِ ما است. کسی که در این بُعدِ وجودَش خدا را بندگی کرده، تازه نصفِ راه را پیش رفته. علاوه بر روح، سختافزارِ جسم و جوارحِ ما هم باید به تکلیفِ خودَش عمل کند.
➕حجاب، نماز و کلیهی احکامِ فقهی ناظر به تکالیفِ جوارحیِ ما است. پس جوانح (قلب) و جوارح (جسم) اگر هر دو مطیعِ خدا شوند، سعادتمند خواهیم شد. خلاصه آنکه نرمافزارِ ایمان در کنارِ سختافزارِ عملِ صالح، مرا ارتقاء میدهد.
3️⃣ دلَت اگر پاک است، چرا تو را سمتِ یک عملِ پاک مثلِ حجاب رهنمون نمیکند؟! نمودِ ظاهریِ دلِ پاک، نماز و حجاب و خمس و زکات و دفاع از رهبریِ دینی است: از کوزه همان تراوَد که در اوست. لابُد دلَت پاک نیست که تو را به ناپاکی فرمان میدهد.
4️⃣ ما از دلِ شما خبر نداریم و خدا میداند. اما عملِ شما بازتابِ درونِ شما است: رنگِ رخساره خبر میدهد از سرّ درون. من قضاوتی در بارهات نمیکنم اما زبانت میگوید دلم پاک است و عملَت ناپاکیِ تو را فریاد میزند. ادعای زبانَت را بپذیرم یا فریادِ عملت را؟!
✅ دلِ پاک، یک شعار است! یک ادعا است! هر کسی میتواند شعار بدهد و ادعا کند. برای اثباتِ این ادعا و شعار باید در عمل نیز پاکیِ خود را نشان داد. عملِ حجاب، علامتِ دلِ پاک است. کسی که پاک باشد، پوشش و لباسَش نیز علامتِ پاکی و نجابت دارد.
5️⃣ دلِ شما پاکتر است یا دلِ زهرای مرضیه؟! اگر یک بیحجاب ادعا کند دلِ پاک، مرا به بیحجابی امر کرده پس دلِ زهرا که او را به حجاب امر کرده، ناپاک است یعنی؟! دلی پاک است که مرا امر کند به عملِ پاک.
6️⃣ کسی که با پوششِ بد، دلِ هزاران نامحرم را ناپاک کرده، بنیانِ هزاران خانواده را متزلل نموده و مسیرِ فحشا و هوسرانی را در جامعه هموار کرده، آیا میتوان دلِ او را متصف به صفتِ پاکی دانست؟! تو قرار است چه جنایتِ بزرگتری مرتکب شوی تا از توهمِ پاک بودنِ دلَت بیرون بیایی؟!
7️⃣ همان خدایی که زیبایی را به ما داده و زیبایی را دوست دارد، چارچوبها و قوانینی نیز برای ما قرار داده. است چطور است که زیبائی را از خدا میگیریم اما چارچوبهای مدنظر خدا را رعایت نمیکنیم و با اینحال ادعای خدا دوستیمان هم گوشِ فلک را پُر کرده؟!
☝️حجاب برای پوشاندنِ زیبائی است. بانوانِ محجبه، نازیبا نیستند فقط زیبائیِ خود را کفِ خیابان نمیریزند. چون میدانند کفِ خیابانیها لایقِ دیدنِ زیبائیاش نیستند. چون میفهمد مردانِ نامحرم، نگاهِ هوسآمیز و حیوانی دارند به زیباییهای او؛ خدای زیبا دوست، دوست ندارد ناموسَش کالایِ رایگانِ هوسرانیِ مردان شود!
8️⃣ بنظر میرسد "دلم پاکه" یک ابزار است برای اسکاتِ کسانی که امر به معروف و نهی از منکر میکنند. او خودَش نیز میداند که دلَش پاک نیست. اما بالاخره یک پاسخی باید داشته باشد برای خاموش کردنِ عذابِ وجدانِ خودَش و برای خفه کردنِ مخالفانَش و در نتیجه ادامهی سیرهی فاسقانهاش.
🆔 @SinJimDin
⭕️ حجاب = ماسک
😷 کسی که با ماسک میتواند نفس بکشد، پس با حجاب هم میتواند نفس بکشد.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ ماسک حجاب
❗️ماسکِ حجاب، مرا در برابرِ ویروسِ هَوس ایمن میکند.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
👉1👈
⭕️ فرزندِ با حجاب
❓چگونه حجاب را به فرزندانمان هدیه دهیم؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
1️⃣ کودکی: ما باید از کودکی حجاب را به فرزندانمان یاد بدهیم. بعضی از والدین با برخی از آموزشها نظیرِ زبان آموزی در سنینِ کودکی مخالفتی ندارند، اما در موردِ حجاب، با این توجیه که "فرزندمان دلزده میشود" تا قبل از فرا رسیدنِ سنِ تکلیف، آزادیِ مطلق میدهند در مورد حجاب به فرزندانشان!
☝️و بعد در شبِ سنّ تکلیف مثلِ کسانی که شبِ امتحان فقط درس میخوانند به دخترشان میگویند از فردا باید محجبه باشی! آیا این تکلیفِ یک شبه او را از حجاب و دین، متنفر نمیکند؟
➕ آموزشِ حجاب در کودکی، با اجبار به حجاب متفاوت است. دومی، افراط است و عامل زدگی؛ اولی مطلوب است و زمینهساز حجاب و عفاف. اگر این آموزش در دوران کودکی انجام نشود، یک شب قبل از فرا رسیدنِ سن بلوغ نمیتوان توقعِ حجاب از کودکان داشت.
2️⃣ الگو: مادر بعنوان الگوی اولِ فرزندان هنگامِ خروج از خانه باید حساسیت خودش روی حجاب را ابراز کند. بلند بلند بدونِ اینکه دخترش را مورد خطاب قرار بدهد بگوید: "حالا که دارم میرم بیرون، لاک ناخونمو پاک میکنم تا نامحرما نبینن منو! خب لباس برّاقمو هم که عوض کردم. چادرمو هم که پوشیدم. دخترم ببین حجاب مامانت کامله؟".
☝️مادر با این روش، کاملا غیر مستقیم به دختر هفت ساله اش حجاب را آموخته است بدون اجبار و اکراه. گاهی الگوهای فاسد از هنرمندان یا دوستان واردِ ذهن دختران ما می شود. این الگوها بمرور شخصیت فرزندان ما را شکل میدهتد. بنابراین باید ضمنِ معرفیِ الگوهای سالم، علاقهی دختران به الگوهای فاسد را از بین بُرد.
➕ارتباط با دوستان و جمعهای مذهبیِ با نشاط مثلِ مسجد، دارالقرآن، اردوهایِ بسیج و... از همان کودکی میتواند اثر گذار باشد. دوستانِ محجبهی دخترمان را دعوت کنیم تا صمیمیت فرزندمان با این قشر، شکل بگیرد. با غیر محجبهها هم دوست باشد اما انسِ بیشترَش با محجبهها باشد. خیلی نامحسوس، کنترل و مدیریت کنید او را به سمتِ محجبهها.
3️⃣ توبیخ: گاهی یک تلنگرِ ملایم در حدِ اخم نیاز است تا فرزندمان بداند تخلف از دستوراتِ والدین، تبعاتی هم دارد. ترک حجاب را برایشان تلخ کنیم. جوابش را یکی درمیان ندهیم. این ترشروئی البته باید در چارچوبِ احترام و مهربانی باشد تا هم موجبِ زدگی نشود و هم فرزندان خیرخوانانه بودنِ این اقدامات را درک کنند و سختی هایِ حجاب و چادر را تحمل کنند. خوب است که از عقوبتِ اخرویِ بیحجابی گاهی بگوییم تا هشدار و توبیخ تکمیل شود؛ البته مطابق با ظرفیتِ فرزندان.
4️⃣ تشویق: بعد این که با توبیخ، کمی دلَش ترسید و خاضع شد، فضا را تلطیف کنیم با بشارتهای الهی. بگوییم این خطراتِ دنیوی و اخروی از آنِ بیحجابها است. تو میتوانی با تقید به حجاب، رحمت و مهربانیِ خدا را سمتِ خودَت جلب کنی. خدا با گنهکاران، سخت و خشن است اما با توبهکنندگان و محجبهها مهربان است.
➕ گاهی نیاز است برای دینِ فرزندمان دست به جیب شویم و مثلا بگوییم: "دخترم اگر چادر سرت باشد، برایَت یک عروسکِ زیبا میخَرَم". برای دخترمان چادری زیبا تهیه کنیم تا بداند حجاب، والدین را و از آن مهمتر خدا را خوشحال میکند.
🆔 @SinJimDin
👉2👈
ادامه👆👆👆
5️⃣ آسان سازی: چادر و حجاب، محدودیتزا است و سخت. اما میتوان با تهیهی چادری مناسبتر که مثلا آستین داشته باشد، از سختیهایِ حجاب کاست. یا برخی دختران نمیتوانند موهای خود را دائم بپوشانند؛ اینجا بجای توبیخِ مدام، میتوان با تهیهی "هِد" مشکل را مرتفع کرد. یا با خرید ساقبَند، پوششِ آرنج را آسان کرد.
➕ بهانهها را برطرف کنیم: "مامان! چادر رویِ کاپشن منو چاق میکنه زمستونا"! خُب والدین اینجا میتوانند بجای خریدنِ کاپشنِ پُفی، پالتو بخرند. یا اگر بگویَد "شیک نمیمونه چادرم از رویِ پیشونی" میشود برایَشان طَلق و کِش چادر تهیه کرد. یا اگر جلوی چادرش دائما باز میشود، میتوان برایش چادرِ جلو بسته خرید؛ اگر هم بابتِ چادر در مدرسه مورد تمسخر قرار میگیرد اینجا حمایتهای والدین نیاز است.
6️⃣ اقتدار: مادر و مخصوصا پدر باید ابهت داشته باشند. خانهای که در آن پدر تحقیر شود، یکی از ابزارهای مهمِ تربیت بنامِ اقتدار از بین رفته است. وقتی والدین یکبار خطاب به فرزندشان بگویند "راضی نیستم فلان لباس را بپوشی" اینجا باید فرزند دست و پایش شُل شود و بگوید: "چَشم مادر".
7️⃣ توجیه: باید دلیل و فلسفهی حجاب را به فرزندانمان یاد دهیم؛ با خرید کتابها و نرم افزارهایِ مناسب. یکبار در اصفهان، کنار پیاده رو فردی مرا با اسم صدا زد و بعد از احوالپرسی گفت: "کتابی نوشتَم به اسم ترگل که برگرفته از سخنرانیهای امام جمعهی موقتِ اصفهان است". یه نسخه از کتاب را هم به بنده هدیه دادند. اسم، محتوا و مطالبَش برایَم جذاب و جالب بود. بنظرم هدیهای مناسب برای بیحجابها است. از آن مهمترین بهترین کار، آموزشِ سورهی نور به دختران است. ما در این کانال با بیانی روان و ساده سورهی نور را ارائه کردهایم.
➕ اگر خودمان قدرتِ اقناعِ فرزندان را نداریم، بینِ او و یک کارشناسِ دینی ارتباط برقرار کنیم تا سوالات او از این طریق به جواب برسد. نباید سخت باشَد انتقال این مطلب به دختران که: "اگر بی حجاب باشی پسران شهوتران به تو مانند یک حیوان نگاه میکنند و تو را وسیلهای میدانَند برای هوسرانی". دزدی همیشه به کِش رفتن پول نیست؛ گاهی فرد با بد پوشیاش، چشم و دلِ نامحرم و یا شوهرِ زنان دیگر را میدُزدد و بنیانِ یک خانواده را سُست میکند. آیا این عینِ خودخواهی نیس که من بخاطرِ لذتهای خودم، زندگی دیگران را سُست کنم؟!
➕ دلایل و فلسفه حجاب از دیدگاهِ عقل و شرع را بگوییم به فرزندانمان. به حجاب در ادیانِ و ملیتهای جهان بپردازیم. گاهی به آنان بگوییم فرض کنید الآن شما جایِ یک بیحجاب هستید! لطفا به این سوالم پاسخ بدهید که: "اساسا بیحجاب چه دلیل منطقیای دارد برای نشان دادنِ زیبائیهای مُحرّکَش به مردانی که عاشقِ من نیستند بلکه به فکر حیوانیت خودشانند"؟
8️⃣ لذت حلال: مانع لذتهای حلالِ دخترانمان نشویم. همانطور که در آیه 31 سوره نور گفته شده، چه اشکال دارد دختر در برابرِ محارمش طبقِ چارچوبِ بیان شده، آرایش کند؟ سخت نگیریم و اندکی آزادی بدهیم به دختران.
9️⃣ اصرار ممنوع: بسیاری از جوانان میگویند: "نه که حجابو دوست نداشته باشیما، اما از بس مادر اصراااار میکنه، به لج مامان هم که شده من بی حجاب میخوام باشم!". اصرارِ زیاد نتیجه عکس میدهد. ما حقّ اجبار و سلبِ اختیار از کسی را نداریم. اگر بنا به اجبار بود، خودِ خدا اجبار میکرد. اصرارِ بیش از حدّ، بر لجاجت و ضلالتَش میافزایَد و نه هدایتَش.
🔟 دعا: دعایِ والدین در حقِ فرزند به استجابت نزدیک است. بنابراین به موازاتِ اقداماتِ فوق، همواره سرِ سجاده ی نماز و در اوقاتِ خاص از خدا بخوایم که فرزند ناخلف از ما به یادگار نماند.
📣 در تمامیِ مراحل فوق، از چارچوب احترام و مهربانی خارج نشویم. حتی اگر ما با اقداماتِ فوق و با استدلال نتوانیم عقلِ فرزندمان را تصرف کنیم؛ میتوانیم با افزایشِ مهربانی، قلبش را تسخیر کنیم. شاید یک روز این فرزندِ گریزپا پی به اشتباهش بُرد! لااقل یک پناهِ ام بنامِ خانواده داشته باشد تا برگردد... .
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
🔹 زلزله
⚠️ حق الناس یعنی با بی حجابی، توی دلِ یه مَرد زلزله 10 ریشتری بپا کنی و بعد، آوار برداریش بیفته گردنِ همسر بیچاره ش!
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ لا اکراه فی الدین
❓به یه بی حجاب تذکر دادم حاج آقا! گفت لا اکراهَ فی الدین!
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
1️⃣ معنای اکراه: خدا اینجا نفرمود "لا اجبارَ فی الدین"؛ بنابراین ترجمه آیه به "در دین اجبار نیست" دقیق و درست نیست. اکراه یعنی مکروه و "ناخوشایند". با این بیان، "لا اکراهَ فی الدین" یعنی در متونِ دینی محتوایِ مکروه، ناپسند، ناخوشایند و نامتناسب با فطرت و عقل وجود ندارد.
2️⃣ اجبار دینی: البته "اجبار" هم یکی از مصادیقِ ناخوشایندی هایِ انسان میتواند باشد. چون انسان، مختار است و ذاتا برایش اجبار، ناخوشایند است. طبقِ این بیان میتوان گفت اجبار در انتخابِ دین نیز موردِ نهیِ آیهی شریفه است. اما آیا یک مسلمان میتواند فاصله گرفتن از مناسکِ دینی نظیرِ بی حجابی را با استناد به این آیه، توجیه کند؟
✅ خیر؛ چرا که آیهی "لا اکراه..." در سوره ای آمده است که در صدد بیانِ نحوه رفتارِ مومنان با یهودیان و اهل کتاب است. شأن نزول آیه فوق در مورد مردی است که غلامش را وادار به اسلام آوردن میکرد که خبر به رسول خدا رسید و آیه فوق پاسخی بود به این روند. پس "لا اکراه فی الدین "یعنی شما حق ندارید یک یهودی را بالاجبار، وادار به پذیرش اسلام کنید. پس آیه شریفه نمیخواهد مجوزِ بی دینی صادر کند برای یک مسلمان.
3️⃣ تبعاتِ بی دینی: تعبیرِ "مجبور نیستید" با عبارتِ "مُجاز هستید" فرق دارد. یعنی اینطور نیست که "بی دینی" هم گزینه مطلوب و موردِ توصیه خدا باشد و در آن دنیا فرقی بینِ مومن و کافر یا با حجاب و بیحجاب وجود نداشته باشد. انسانها در این دنیا آزادند بیدین باشند اما در آن دنیا باید هر کس پایِ تبعاتِ انتخابش بنشیند کما اینکه در آیه بعدی به عذابِ اخرویِ بی دینان تصریح شده است: "اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون".
4️⃣ اجبارِ اجتماعی: عقل و شرع، آن دسته از آزادیهایِ فردی را که با حقوقِ اجتماعی در تضاد باشد را محدود میکند. مثلا همه قبول دارند که اراذل و اوباش یا توزیع کنندگان مواد مخدر نباید آزاد باشند. یا اجبار به ممنوعیت مصرف دخانیات در فضای عمومی مطلوبِ همگان است. یا مبارزه با بدپوشی که بسترِ فحشا را فراهم میکند نوعی اجبارِ مثبت است برای حفظِ پاکیِ اجتماعی.
🆔 @SinJimDin
🔹 حجاب زردشت
🔔 اینکه برای فرار از حجاب میگید: "دینِ ما ایرانیها زردشتیه و نه اسلام" به خودتون ربط داره... .
☝️امّا خُب باید بدونید که حجابِ یک زنِ زردشتی، اینجوریه!!
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
🔹 گناه و دعا!
✍️ تمام هفته گناه و غروب جمعه دعا؟!! / کمی خجالت از این انتظار هم خوب است😞
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
🔹صدا و سیما
❓بنظرم کوتاهی از رهبره! صدا و سیما که دیگه زیر نظرِ ایشون هست چرا اسلامی نیست؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
1️⃣ برای اصلاحِ یک ارگان، وجودِ یک مدیرِ صالح، لازم است اما کافی نیست. مدیر اگر امامزاده هم باشد، برای اجرایِ سیاستهایِ خود، نیازمند کادرِ اجرائیِ کاردان و متدیّن است.
☝️شما که معترضِ وضعیتِ کنونیِ رسانهی ملّی هستید، چرا در رشتهی هنر، بازیگری، کارگردانی و تهیه کنندگی ورود پیدا نمیکنید و صرفاً به اعتراض کردن و شعار دادن، که سادهترین کار است، اکتفا کردهاید؟!
❓آیا رهبریِ عزیز باید برای اصلاحِ رسانهی ملّی، از کُرهی مرّیخ، کادرِ حزب اللهیِ کارآمد وارد کنند؟! اقتصاد و فرهنگ و عدالت، یک سازهی دیجیتالی نیست که رهبری با فشار دادنِ یک دکمه همه چیز را اصلاح کند.
❓آیا رهبری عزیز با حزب اللهیهایی که فقط اهلِ شُعارَند میتواند سنگرِ رسانه را تصرف کند؟ من و شمایی که عرصه را خالی کردیم و به غُر زدن اکتفا نمودیم مقصر وضعِ موجودیم. رهبر باید سرِ ما غُر بزند و مطالبه کند که چرا یاریام نمیکنید: "هَل مِن ناصرٍ یَنصُرنی".
❌ وقتی سُکانِ اجرائی و عملیاتیِ یک سازمان، به دستِ شُل دینان و لیبرال ها افتاد، اینان انگیزهای برای اسلامی سازیِ آن سازمان نخواهند داشت، حتی اگر در رأس آن سازمان، امام زمان باشد.
✅ فعالیتِ رسانه ای، یک کارِ دلی است و با بخشنامه و اجبار نمیتوان کادرِ غیر مذهبی را وادار به رعایت موازین شرعی در برنامه سازی ها کرد.
2️⃣ ذائقهی جامعهی امروزی تغییر کرده و رسانه ملی بجایِ اقدام به تغییرِ ذائقه، برای جذبِ مخاطب و در رقابت با ماهواره، ناچار به ساختِ برنامههای خاکستری میشود.
☝️این برنامهها غالبا جنبهی سرگرمی دارند و فاقدِ بارِ اخلاقی و اسلامیاند؛ حتی مستقیم یا غیر مستقیم از خط قرمزهایِ دینی عبور میکنند گاهی. تولیدِ برنامه جذابِ نشاط آور و در عینِ حال اسلامی، کارِ آسانی نیست بزرگوار.
✅ اگر امروز جنگِ رسانه ها است، باید شبکه های تلویزیون را مثابهِ یک اسلحه بدانیم و ببینیم. شبانه روز از رسانه دشمن، دستوراتِ دینی از نماز گرفته تا حج و حجاب زیر سوال میرود.
❌ رسانه ما منفعلانه فقط به سرگرم کردنِ مردم با دورهمی و خندوانه و عصرِ جدید میپردازد و برنامههای دینیاش در حدِ سخنرانی و دعوت از کارشناسان دینی است که آن هم مخاطبِ خاص دارد و همه نمیپسندند.
3️⃣ رسانهی ملی باید بودجهای مستقل و وافر داشته باشد تا اولا وامدارِ کسی نباشد و ثانیا برایِ امرارِ معاش، تبدیل به تریبونِ تبلیغاتیِ سرمایه داران نشود. رسانه ای که با تبلیغاتِ کالاهایِ لوکس و بانکها سرِ پا است، این رسانه نمیتواند محتوایِ اسلامی تولید کند.
4️⃣ طبقِ قانونِ اساسی، رهبریِ عزیز در نیروهایِ مسلّح "فرمانده" است بر خلافِ رسانهی ملی که جایگاهِ رهبری، صرفاَ "نصب" است و نه مدیریت و اداره.
❓چه فرقی دارند ایندو؟ فرقَش این است که سپاه توسطِ شخصِ رهبری اداره میشود و سیاستها و اجرائیاتَش باید طبقِ امرِ فرمانده باشد. بر خلافِ رسانهی ملی که رهبر، فقط نصب میکند و در اداره دخالتی ندارد.
☝️در این سیستم، معایب و محاسنِ قوایِ مسلّح را میتوان به فرماندهِ کلّ قوا که رهبر است نسبت داد. اما در رسانهی ملّی هر کس که سیاستگذار و مُجری است باید مسئولِ پاسخگوئی نسبت به عملکردَش باشد و نه رهبریِ عزیز.
🆔 @SinJimDin
🔹کتابِ حسینی
❓ماه محرّم نزدیکه. لطفا چند کتاب با موضوعِ زندگی امام حسین، معرفی کنید.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✅ چه خوب است که همهی ما یک برنامهی "سلوکِ ایام" داشته باشیم. مثلا وقتی غدیر فرا میرسد اعمال، آداب و سیر مطالعاتیِ متناسب با ایامِ غدیریه را در دستور کار قرار دهیم.
➕ یا در موالید اهلبیت، شهادتها و حتّی مناسبتهای ملّی و مذهبی و تاریخی، مرتبط با موضوعِ آن روز مطالعات داشته باشیم. در موردِ امام حسین، مطالعهی کتابهای زیر مورد توصیه است:
📚 1. کتابِ "منتهی الآمال" نوشتهی شیخ عباس قمی، یک کتاب مرجع و جامع در مورد سیرهی زندگی اهلبیت و از جمله حضرت سید الشهداء است.
📚 2. کتابِ "زندگی امام حسین" نوشته علی ربّانی خلخالی
📚 3. کتاب "زندگانی امام حسین" تالیف سید هاشم رسولی محلاتی
📚 4. کتاب "زندگانی امام حسین" نوشته زین العابدین راهنما
📚 5. کتاب "زندگانی حضرت ابی عبدالله الحسین" نوشته ابو القاسم سحاب
📚 6. کتابِ "حماسه حسینی" متنِ پیاده شده سخنرانیِ شهید مطهری
📚 7. کتابِ "سید الشهداء" متنِ پیاده شده سخنرانی شهید دستغیب
📚 8. کتاب "حیات فکری و سیاسی امامان شیعه" نوشته رسول جعفریان
📚 9. کتاب "الارشاد في معرفة حجج ا..." نوشته شیخ مفید از کتبِ مرجع و جامع در زمینه عاشورا و امام حسین است.
📚 10. کتابِ "نَفس المهموم" نوشته شیخ عباس که با ترجمه "در کربلا چه گذشت" در کتابفروشی ها موجود است نیز از معتبر ترین کتب مقاتل است.
📚 11. کتاب فتح خون سید مرتضی آوینی
📚 12. کتاب "حسین عقل سرخ" برگرفت از بیانات استاد رحیم پور ازغدی
📚 13. مقتل "ابي مخنف" كه اولین و قدیمی ترین مقتلِ کربلا است و توسط استاد یوسفیِ غروی تنقیح و مستند شده است.
📚 14. کتاب "آوای درد" نوشته رضا مصطفوی، ترجمه لهوف، معتبر ترین مقتل موجود.
📚 15. کتاب "سِفر خروج" ترجمه غلامرضا امامی
📚 16. کتابِ "پس از بیست سال" سلمان کدیور
📚 17. کتاب "چابکسوار" مسلم ناصری
📚 18. کتاب "حسین، وارثِ آدم" دکتر علی شریعتی
📚 19. تحریفشناسی عاشورا (نقدی بر کتاب حماسه حسینی) اثر سید جعفر مرتضی عاملی
📚 20. مع الحسین (آداب نوکری) اثر استاد میرزا محمدی
📚 21. مقتل المعصومین کاری از پژوهشکدهی باقر العلوم
📚 22. کتابِ الحسین فی القرآن: سید محمد واحدی.
📚 23. کامل الزیارات شیخ صدوق
📚 24. البکاء, علامه میر جهانی
📚 25. تدبر در زیارت عاشورا اثر محمد علیان نظری
📚 26. نگاهی به نهضت حسینی در پرتو تدبر در قرآن اثر روح الله مرتضوینیا.
📚 27. قیام حسینی در برابر جاهلیت اولی، قیام خمینی در برابر جاهلیت مدرن، اثر استاد مسعود صدوق
🔔 بینِ همه این ها برای مخاطبِ جوان، کتاب هایِ "زندگی امام حسین" نوشته رسولیِ محلاتی، "حماسه حسینی" از شهید مطهری، "سید الشهداء" از شهید دستغیب، "حیاتِ فکری سیاسی امامان شیعه" اثر رسول جعفریان...
☝️ و نیز کتاب "فتحِ خونِ" شهید آوینی، "عقلِ سرخِ" استاد ازغدی و "حسین وارثِ آدم" از دکتر شریعتی و همچنین کتاب فوق العاده زیبایِ استاد صدوق با نامِ "قیام حسینی در برابر جاهلیت اولی، قیام خمینی در برابر جاهلیت مدرن" را اکیداً توصیه میکنم.
🆔 @SinJimDin
🔹قیام حسینی، قیام خمینی
📚 خیلی خاصّ بود برایَم کتابِ "قیام حسینی در برابرِ جاهلیتِ اولیٰ و قیام خمینی در برابر جاهلیت مُدرن" اثر استاد مسعود صدوق.
👌این از آن کتابها است که ارزش چند بار خواندن را دارد. آقای صدوق در این کتاب تلاش دارد اجمالاً سیر تکامل تمدّنی جبههی توحید در ادوار تاریخ از زمان حضرت آدم تا انقلابِ اسلامی را بشکلِ منسجم و پیوسته بررسی کند.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
💫 پخش زنده تدبر در سوره نور
✍️ عزیزان میتوانند حوالیِ ساعت 10 صبح از دو طریق، دورهی تدبر در سورهی نور را برخط (آنلاین) دنبال کنند:
1️⃣ اسکای روم: لطفاً این لینک را لمس نمایید و با انتخابِ گزینهی Guest (مهمان) و تایپ نام یا نامِ مستعار وارد اتاق شوید.
☝️برای اتصال حتماً از مرورگرِ بروزرسانی شدهی گردوی ایرانی یا فایرفاکس یا کروم استفاده نمایید. در صورتِ نداشتن صدا یا تصویر، از بخشِ بالای مرورگر با لمس "قفل" به اسکای روم دسترسی صوت و تصویر بدهید.
2️⃣ پیامرسان ایتا: لطفاً این لینک را لمس نموده و وارد کانال سین جیم دین شوید. برای استفاده از پخشِ زنده حتماً باید پیامرسان ایتا را بروز رسانی نمایید.
👌در هر دو صورت، حتماً از خاموش بودنِ فیلترشکن اطمینان حاصل کنید و قبل از شروع کلاس به فکرِ یک اینترنت پایدار باشید.
➕پخشِ زندهی ایتا ظاهراً تا دو روز بایگانی میشود و میتوانید آنرا دانلود و ذخیره نمایید.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
🔹 امت امام سجاد
❓سوال: مردمِ زمانِ امام سجاد، چه ویژگیهایی داشتند؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✍️ سالِ 63 هجری که مصادف با دوران امامت حضرت زین العابدین است را شاید بتوان شبیهترین برگِ تاریخ به زمان ما دانست.
🎸 مدینهایهایِ سالِ 63 هجری پس از پشت کردن به امام حسین، شهر را در تصرفِ خُنیاگران و مطربان و بیحجابان در آوردند. جشنهای مختلط و محافلِ رقص و ساز و آواز برپا میکردند و صدایِ ترانه و موسیقی و آهنگ، از بیوتِ خواص و عوامِ سراسرِ مدینه به گوش میرسید.
💃 "جمیله" زنِ آوازه خوان مشهور، در مکه و مدینه موردِ استقبالِ پُر شورِ بزرگان این دو شهر قرار گرفت و اهالیِ مدینه بر درِ خانهها صف میکشیدند برای تماشایِ جمیله! وقتی سلامة، محبوبترین زنِ آوازهخوانِ مدینه توسطِ یزید بن عبدالملک به بیستهزار دینار (60 هزار گرم طلا) خریداری شد، مدینهایها با چشمانی گریان، تا بیرون شهر به دنبالَش دویدند!
👠 عالِمان و عابدان نیز نه تنها غنا و بی بند و باری را ناروا نمیشمردند که خودشان هم رونقبخشِ این محافل بودند!! "ابنِ عمران" که قاضیِ مدینه بود با شنیدنِ آوازِ یک کنیز از خود بیخود شد، کفش بر گوش آویخت و در حالی که چهار دست و پا راه می رفت، صدای شتر در آوَرد! فسادِ امرا و علما، به طبقهی زیرینِ جامعه نیز سرایت کرده بود و مفاسدِ اخلاقی تبدیل به مطالبهی همگانی شده بود.
❗️برخی فرقههایِ انحرافی نیز نظیرِ مُرجئه ایمان و دل پاک را برای سعادت کافی میدانستند و تصریح میکردند "زِنا" مؤمن را از ایمان و بهشت منع نمیکند حتی اگر توبه نکرده باشد! مدینهی زمانِ امام سجاد علاوه بر انحطاط اخلاقی گرفتار انحرافات فکری، شبهات اعتقادی و فرقههای ضالّه نیز شده بود. فقرِ مالی را هم که بعلاوه کنیم کاملا طبیعی است که فضل بن شاذان بگوید: "امام سجاد فقط پنج یار داشتند در ابتدای امر".
❓دقیقا نمیدانم امام سجاد چه بذری در دلِ مردم کاشتند و از چه شیوهای بهره جُستند که از شورهزار مدینه، شاگردان نمونهای چون "ابوخالد" و "یحیی" روئیدند و شاکلهی حوزه علمیه ای را ساختند که در زمانِ امام باقر و امام صادق به شکوفایی رسید؟ دستیابی به روش هایِ تبلیغیِ امام، مصباح منیری است برای عزیزانی که به تبلیغ دین اشتغال دارند. شهادتِ آن امام همام، فرصتِ مناسبی است برای انس بیشتر با صحیفه سجادیه.
ـــــــــــــــــــــ
✍️ پ.ن: این جملهی زین العباد از سوزناکترین روضه هاست: "در تمام مکه و مدینه حتی بیست نفر هم ما را دوست ندارند".😭
📚 منابع: تاريخ الادب العربى/ج2/ص347 ـ الأغانی/ج8/ص225 ـ بحارالأنوار/ج34/ص296
🆔 @SinJimDin
🔹شهرِ شهوترانان
🎸 مدینهایهایِ سالِ 63 هجری پس از پشت کردن به امام حسین، شهر را در تصرفِ خُنیاگران و مطربان و بیحجابان در آوردند.
💃 جشنهای مختلط و محافلِ رقص و ساز و آواز برپا میکردند و صدایِ ترانه و موسیقی و آهنگ، از بیوتِ خواص و عوامِ سراسرِ مدینه به گوش میرسید.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
🔹شاید جاذبه وجود ندارد!
❓آیا از آیهی "بغَیرُ عمدٍ تَرَونَها" در آیهی دوم سورهی رعد میشه جاذبهی زمین رو ثابت کرد؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
📣 وجودِ "جاذبه" و "گرانش" قطعی نیست. حتی بزرگان علم فیزیک هم نمیدانند جاذبه چیست؟ طرفداران فیزیک کوانتوم ادعا میکنند منشأ جاذبه، یک ذرّهی بنیادین بنامِ "گراویتون" است. اما این ذره هرگز کشف و مشاهده نشده.
🔔فیزیک فقط در موردِ چیزی که مرئی، مشهود و دیدنی است قضاوت میکند. جاذبه و گرانش، چون دیدنی نیست، فیزیکدانان نمیتواند حرفِ قطعیای در موردِ آن بزنند.
➕ شاید اگر واقعاً جاذبه وجود داشت حتی "دود" و "بخار" و "ابر" را هم باید سمتِ زمین میکِشید. شما دودِ سیگار را اگر بمکید، سمتِ شما جذب میشود. پس چرا جاذبه، دود را سمتِ زمین نمیکِشاند؟ دلیلَش این است که دود، وزن زیادی ندارد و نسبت به هوا، چگالتر نیست.
✅ آن سیب که بر سرِ نیوتون خورد، شاید دلیلِ افتادَنَش، وزنَش بود و نه لزوما جاذبهی زمین. پس اگر شما سرِ جایتان معلق نمیشوید، احتمالاً برای این نیست که جاذبه وجود دارد؛ بلکه بخاطر وزنتان است.
❗️به فرآوردههای علمیای که از غرب و شرق، میآید نباید چشم و گوش بسته و قبل از تحقیق، ایمان بیاوریم. دروغین بودنِ تصاویر و انیمیشنهای دست ساختِ "ناسا" از آسمان، امروز بر اهلِ فنّ پوشیده نیست.
⚠️ تطبیقِ آیهی "اللّهُ الّذى رَفَعَ السّماواتِ بِغَيرِ عَمَدٍ تَرونَها" بر جاذبه و گرانش، اشتباه است. اگر ما یافتههای غیرِ یقینیِ دانشمندان را مبنای فهمِ متونِ دینی قرار دهیم، فردا با ابطالِ این یافتهها، قرآن و بیاناتِ نورانیِ اهلبیت زیر سوال میرود.
🌏 امروز عدهی زیادی از دانشمندان مبتنی بر آزمایشاتِ علمی، کُروی بودن و متحرک بودنِ زمین را انکار میکنند و همان نظریهی قدیمیِ بطلمیوسی را متقنتر میدانند.
☝️آنها معتقدَند زمین، یک صفحه دیسکِ تخت و ثابت است و خورشید به دور زمین میچرخد. با لمس این لینک و ورود به کانال زمین تخت میتوانید در این زمینه اطلاعاتِ زیادی بدست آورید.
➕ برگردیم و به تعبیرِ "بغیر عمد ترونها" دقت کنیم! این آیه، ستونِ مرئی و قابلِ رؤیت را نفی میکند نه وجودِ ستون را. بعبارتِ دیگر این آیه نمیخواهد بگوید زمین، ستون ندارد. بلکه میخواهد بگویدِ ستونِ مرئی ندارد.
🗣 امیر المومنین در خطبهی اوّل نهج البلاغه میفرماید: "بعضی از ملائکه پاهایشان در طبقاتِ پائینِ زمین است، گردن هایشان از آسمان فراتر رفته و عرش الهی بر دوششان استوار است. برابرِ عرش خدا دیدگاه را به زیر افکنده اند".
❓آیا نمیتوان از بیاناتِ نورانیِ حضرت این استفاده را کرد که ملائکه ـ که قوای اجرائیِ خدا میباشند ـ ستونهای نامرئیِ آسمان هستند؟
❗️دانشمندانِ سکولار و خداناباور، چون خدا و ماوراء را قبول ندارند، سعی دارند زمین و آسمان را با تحلیلهای مادیِ خودشان توجیه کنند و بگویند تدبیر دنیا نیاز به خدا ندارد و برآیندِ نیروی جاذبه و گرانش است که بشکل طبیعی، زمین و آسمان را منظم کرده است.
✍️ این دانشمند نمایان که خدا را بخاطر "دیده نشدن" نفی میکنند چطور جاذبهی زمین را ندیده ندیده، قبول دارند؟!
❌بنده ابداً در صدد اثبات یا نفیِ مدلِ زمین و آسمان نیستم. فقط خواستم بگویم صِرفِ اینکه فلان ادعا از جانب یک به اصطلاح دانشمند مطرح شده را نباید کورکورانه بپذیریم و بابِ تحقیق و بررسی را ببندیم. نظراتِ طرفین را بخوانیم و عالمانه تحلیل کنیم.
🆔 @SinJimDin
🔹️ملاقات اقوام در برزخ
❓آیا ما تویِ برزخ اقواممون رو میبینیم و میشناسیم؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
📣 اهل معصیت و گناه بعد از مرگ و تا قبل از فرا رسیدن قیامت، در جهنمِ برزخی به سر میبرند. مومنان نیز در بهشتِ برزخی. امام صادق میفرمایند:
🗣 ارواحِ مومنان با صفاتِ جسمهایِ دنیویشان در بُستانی از بهشت قرار دارند و یکدیگر را میشناسند. هنگامی که روح تازهای بر آنها وارد میشود، میگویند او را رها کنید؛ زیرا از هول عظیمی [وحشت مرگ] به طرف ما میآید.
➕سپس از وی میپرسند فلان کس چه شد؟ اگر بگوید زنده بود اظهار امیدواری میکنند [که زمانی به آنها ملحق میشود]. ولی اگر بگوید از دنیا رفته، میگویند سقوط کرد". کتاب معاد / ص60 / شهید دستغیب
❓شخصی از امام صادق سوال کرد آیا ارواح در آن دنیا یکدیگر را ملاقات میکنند؟ امام پاسخ داد "نعم و یتسائلون و یتعارفون". یعنی بلی و از یکدیگر سوال میکنند و ابراز آشنائی میکنند. کتابِ محاسنِ برقی/ص 178
⚠️ به فکر امواتمان باشیم و گاهی برایشان خیرات و مبرّات هدیه کنیم؛ تا اگر در برزخ آنها را دیدیدم، شرمنده نباشیم بابت کوتاهیهایمان.
❗️یکی از علمای بزرگ میفرمودند گاهی میشود والدین در زمان حیاتِشان از ما راضیاند اما بعد از فوتِ مثلا پدر، چون به فکرشان نیستیم، ما را عاق میکنند!😱 بعضی از گرههایِ زندگیِ ما دلیلَش میتواند نارضایتیِ اموات باشد.
✅ یک لیست از امواتِ خودمان تهیه کنیم و در کارهای نیک مثلِ زیارت، عبادت، هیأت، تلاوت قرآن، انفاق و... آنها را سهیم کنیم. موقعیتِ ایمانیِ کنونیِ من، مرهونِ زحمات و دعاهای اسلاف و گذشتگان است. پس روحشان را گاه و بیگاه شاد کنیم با تلاوتِ فاتحه و صلوات... .
🆔 @SinJimDin
🔹جامعة القرآن اصفهان
👌 شنبه و یکشنبه، 14 و 15 مرداد ساعتِ 9 تا 10:30 در شعبهی مرکزیِ جامعة القرآنِ اصفهان، واحد خواهران سخنرانی خواهم داشت و در این دو روز با عزیزانِ اصفهانی تجدید دیدار خواهم کرد.
📍آدرس: اصفهان ـ چهار راه تختی ـ ابتدای خیابان مسجد سید ـ کوچهی 1.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ شهید عبد المطلب اکبری
🔧از بچگی قدرتِ تکلم و شنوایی نداشت. مسخره ش میکردن. جنگ که شد، مکانیکی میکرد. یه روز رفته بودیم سرِ قبرِ پسر عمویِ شهیدش؛ با ایما و اشاره تلاش میکرد یه چیزی به ما حالی کنه. بهش محل نزاشتیم!😒
✍️ وقتی دید ما حرفشو نمیفهمیم با انگشتش بغلِ قبرِ عمو زاده یه قبر کشید و روش نوشت: "شهید عبدالمطلب اکبری"؛ بعدشم به ما نگاه کرد و لبخند زد. مام گفتیم شوخیش گرفته لابد! همه بهش خندیدیم. طفلک هیچی نگفت سرشو انداخت پائین و رفت.
👌 دو روز بعد جنازهش از منطقه برگشت و دقیقاً همون جا که با انگشت نشون داده بود، خاکش کردن! تویِ وصیتنامه ش نوشته بود:
✏️ "یه عمر هر چی گفتم بهم خندیدین! یه عمر هر چی خواستم به مردم محبت کنم، فکر کردن آدم نیستم! مسخرَم کردن! یه عمر هر چی جدی گفتم، شوخی گرفتن؛ یه عمر کسی رو نداشتم باهاش حرف بزنم؛ خیلی تنها بودم... .
➕اما مردم! حالا که ما رفتیم بدونید، هر روز با آقام حرف میزدم. آقا بهم گفت تو شهید میشی. جای قبرمو هم بهم نشون داد. اینو هم گفتم اما باور نکردید...".
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
🔹 پز عالی با جیب خالی!
🔔 پیروزی انقلاب و نیز فتوحات رزمندگان در دفاع مقدس، شاهد روشنی است بر این ادعا که تحصیل موفقیّت، بدون تکیه بر منابع قدرت و ثروت امری ممکن و دستیافتنی است.
✅ پیروزی، امتنان و موهبتی است الهی به مؤمنانی که با تلاش مجاهدانه و مخلصانه ظرفیت دریافت نصرت الهی را در وجود خود به فعلیت رسانده باشند: "إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا". غافر/51
➕بر خلافِ تصورِ رایج، "کار، پول می آورد"؛ نه آنکه پول و بودجه، کار بیافریند. فعالانِ فرهنگی باید حرکت کنند تا برکات و اعتبارات خودش بیاید. با کمترین هزینهها میتوان عمیقترین تأثیرات معنوی را در جامعه گذاشت.
🔔 فرهنگسازی دینی، بیش از بودجه و اعتبار، نیازمند تلاش مجاهدانه بر مبنای برنامهریزی اصولی است. اگر مبنا این باشد، نباید نوسان اعتبارات و امکانات، روند فعالیتهای دینی را کُند یا متوقف سازد.
❗️آفت "بودجهمحوری"، موجب میشود بجای تکیه بر پتانسل ایمانی و روحیهی جهادی، طرحها و برنامهها بر محور ظرفیت اعتبارات مصوّب شود. کارمندان و کارگران چنین نظامی، حقوقبگیرانیاند که بر مبنای "عقل معاش" گام برمیدارند و تنها همّشان اجرای برنامههای دیکته شده و نیز ارائهی گزارشکارهای مبالغهآمیز به مافوق است.
❗️اعضای چنین سیستمی برای فعالیت دینی ابتدا برآورد بودجه میکنند و سپس طبق پتانسیل بودجهی موجود، به فعالیت دینی میپردازند.
✅ اما نظام "تکلیفمحور" تنها در برابر خدا پاسخگو است و بدون چشمداشت به مطامع مادی یا حفظ کرسی در اندیشهی ادای تکلیف است. چرا که همواره خود را بدهکار دین خدا میبیند. چنین نظامی وقتی عزم انجام کاری را میکند تا پای جان رزم میکند؛ گرچه صفر الیدین باشد و آهی در بساطش نباشد.
➕ حیات مجموعههای فرهنگیِ "تکلیف محور"، وابسته به پشتیبانیهای رسمی و غیر رسمی نیست. بنابراین ادعای پُزِ ترویج فرهنگ دینی با جیب خالی چندان گزاف نیست. پیامبران الهی برای پیشبرد دین خدا به کمترین هزینهها اکتفا میکردند.
❓کدام پیامبر برای تبلیغ دین، همایشها و برنامههای میلیونی تدارک دیده است؟! برنامههای پرهزینه، مردم را بیشتر مجذوب تجملات میکنند تا دین خدا.
به عنوان مثال، چه ضرورتی دارد برای اجرای برنامههای فرهنگی لزوما از چهرههای پر هزینهي کشوری استفاده شود؟ گاهی هزینهی ایاب و ذهاب، اسکان، تشریفات، پاکت و هدیهی این چهرهها به چند میلیون میرسد!!
❌ گاهی توجه به هزینههای کمّی و جانبی برنامههای فرهنگی از قبیل پذیرائی، دسته گل، تیزر، فضاسازی، ایاب و ذهاب، تشریفات مرسوم، دعوتنامه، کلیپ، تجملات، طراحی صحنه و... از هزینههای کیفی و اصلی برنامه بیشتر است.
❌ مجریان چنین برنامههائی پدری را میمانند که بدون توجه به نیازهای تربیتی، خدمت را منحصرا به تأمین خوراک و پوشاک فرزندان میداند. فرزندان چنین ناپدریای در پایان، فقط طعم کیک و ساندیس را به یاد خواهند داشت!
❗️تبلیغ فرهنگ دینی به این شیوهی غلط، متأثر از اصول تبلیغاتی مادیگرایانه است. همان شعار غلطی که تبلیغات را سرمایه میداند و نه هزینه. چنین نگاهی هزینههای سرسامآور را نه تنها تجملات و اسراف و تبذیر نمیداند، بلکه ضامن پیشرفت و ترقی میپندارد.
❓اما آیا با روش مرسوم مادی میتوان به بسط معنویت پرداخت؟ آیا دین و معنویت ما را توصیه به تبذیر و تشریفات میکند؟ آیا صرف شعائر الله بودن مُحَرّم، حج، راهپیمائی، زیارت و... میتواند توجیه موجهی باشد برای تجویز تشریفات و تجملات؟ آیا تمرکز فکرها روی مسائل حاشیهای و فرعیِ اینچنینی ما را از اصل موضوع که همانا تبلیغ دین باشد، غافل نمیکند؟
👌 مخْلَص کلام اینکه ما بیش از مشکل بودجه، دچار بحران هدف شدهایم. اگر نگاه تکلیفْ محوری و روحیهی جهادی در جامعه نهادینه شود، هیچ کار نشدنیای برای حزب الله وجود نخواهد داشت. در زمانِ طاغوت، انقلابی ها هیچ تریبون و بودجه ای نداشتند، اما مجاهدانه انقلاب را به ثمر نشاندند.
✍️ پ.ن: برگزاریِ با کیفیت مراسمات هیئت و دعا، یادوارههای شهدا، همایشها، اردوها، محافل قرآنی، بنای مساجد و اماکن متبرکه، سفرهای زیارتی و... با هزینههائی کمتر از این هم شدنی است.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin