eitaa logo
روشنگری مذهبی
77 دنبال‌کننده
162 عکس
36 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆 روز بیستم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیستم قرآن کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻دعای روز بیست و یکم ماه‌ مبارک🔻 ⚡️ اَللّهُمَّ اجْعَلْ لى فیهِ اِلى مَرْضاتِکَ دَلیلاً، ⚡️ وَ لا تَجْعَلْ لِلشَّیْطانِ فیهِ عَلَىَّ سَبیلاً، ⚡️ وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لى مَنْزِلاً وَ مَقیلاً، ⚡️ یا قاضِى حَوآئِجِ الطّالِبینَ. 💢 خدایا! در این روز عزیز، مرا به سوی رضا و خشنودی خودت راهنمایی کن. 💢 و شیطان را بر من مسلط مگردان، 💢 و بهشت را منزل و مقامم قرار بده، 💢 ای برآورنده حاجاتِ کسانی که طالبِ تو هستند. کانال روشنگری مذهبی 💖 🆔 @soalahkam ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج
روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیست و یکم قرآن کریم ۲۱ سال ۱۴۰۱ 👇👇
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻دینِ فطری🔻 ✍ حتماً شنیدید که بعضی‌ها تا صحبت از خدا و پیغمبر و و... میشه، میگن آقا دین چیه.. بهترین دین است. ما دین نداریم و...❗️❗️ ⁉️ 🤔حالا ببینیم نظر قرآن در این باره چیه؟! آیه ۳۰ سوره روم یکی از مهمترین آیاتِ قرآن کریمه. در این آیه خداوند می‌فرماید: رو بیارید به سمتِ دین. دینِ حنیف و خالص:👈 فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا. بعد دنباله‌ی آیه شروع میکنه دین رو تعریف کردن. چیه؟!🤔 به سمتِ کدوم دین رو بیاریم؟! می‌فرماید: فِطْرَتَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا. 👈 همون الهی که خدا همه‌ی انسانها رو بر اساسِ اون آفریده و خلق کرده. همون چیزهایی که خدا به صورتِ در وجود تمامِ انسانها قرار داده، و تمامِ انسانها رو بر اساسِ اون سرشته. ☝️ وقتی که میگیم فلان چیز است، یعنی در وجودِ آدم هست. یعنی بینِ تمام انسانها مشترک هست. حالا در این آیه می‌فرماید: 👈 عبارت است از همون چیزهایی که در وجودِ همه‌ی انسانها هست (ناس: یعنی همه‌ی انسانها، مسلمان و غیر مسلمان و...). اینکه مثلاً: ☜ دروغ، ظلم، تجاوز، حق‌خوری، تهمت، فحش و ناسزا و... هستند. ☜ شفقت، مهربانی، عدالت، خوشرویی و... هستند. ✔ این چیزهای ، چیزهایی هستند که در وجودِ همه‌ی افرادِ بشر در تمام زمانها و دورانها وجود داشته، و در انسانهای آینده هم وجود خواهد داشت، و هیچ تغییر و تبدیلی در اون راه نداره. لذا دنباله‌ی آیه می‌فرماید:👈 لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللهِ. بعد در پایانِ آیه می‌فرماید: اتفاقاً دینِ اصلی اینه،😳 ولی اکثر مردم نمی‌دونند:👈 ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ، وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ. 🕋 فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا، فِطْرَتَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا، لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللهِ، ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ، وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ. (روم/۳۰) 💢 پس روی خود را متوجّه دینِ حنیف و آیینِ خالصِ پروردگار کن. 💢 همان سرشت و فطرتِ الهی که خداوند، انسانها را بر آن سرشته است. 💢 تبدیل و دگرگونی در آفرینش الهی نیست. 💢 این است دینِ قَیِّم و آیینِ استوار، ولی اکثر مردم نمی‌دانند. ☝️ این آيه صراحتاً میگه دین بصورتِ در وجودِ تمام انسانها هست. اصلاً تنها دینِ حقیقی و ریشه‌دار همین دینِ است. و یگانه راهِ نجات نیز همین دینِ فطری است، که از ازل در سِرشت و خمیر مایه‌ی وجودِ همه‌ی انسانها نهاده شده. ❌ دین‌های غیرفطری، دین‌های تقلیدی، دین‌های تلقینی، دین‌های اجباری، نه تنها دین نیستند بلکه ضدِّ دین هستند. 🌱 دین مثلِ یک دانه‌ در وجودِ همه‌ی انسانها کاشته شده. 😌❤️ سِرشت و ذاتِ همه‌ی انسانها الهی است. همون فطرتِ خداست: ☜ فِطْرَتَ اللهِ.. ☜ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا.. ☝️ این آیه صراحتاً میگه که انسانها با خدا یکی است.😇 یک منشأ است. خداوند، انسانها رو از فطرتِ خودش آفریده. این فطرتِ زنده و آگاه، اصل و خمیرمایه‌ی وجودِ انسانهاست. چون با اون آفریده شدند. ❌ پس یک چیزِ اضافی نیست که از بیرون بیاد. ✔ برای برخورداری از این نجات‌بخش، فقط باید غبارزدایی انجام بشه. باید حجابها کنار بره، و انسان بیدار بشه. اصلاً سیر و سلوک یعنی همین. یعنی رسیدن به دینِ و پاک. یعنی رسیدن به سِرشتِ الهیِ خویش. ❌ هیچ چیزِ نجات‌بخشی در بیرون از وجودِ انسانها وجود نداره. ✅️ نجاتِ حقیقی از درون می‌جوشه. تمام انبیاء و اولیاء الهی اومدند که ما رو با این الهی آشنا کنند. امیرالمومنین علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: اصلاً انبیاء مبعوث شدند که همین رو برای ما یادآوری کنند و این گوهرهای که گرد و غبار گرفته و دفن شده (دَفَائِنَ الْعُقُولِ)، اینها رو از زیرِ خاک بیرون بیارند.👇 ⚡️ فَبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ، وَ وَاتَرَ إِلَیْهِمْ أَنْبِیَاءَهُ، لِیَسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ، وَ یُذَکِّرُوهُمْ مَنْسِیَّ نِعْمَتِهِ، وَ یَحْتَجُّوا عَلَیْهِمْ بِالتَّبْلِیغِ وَ یُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ. 💢 خداوند پیامبرانِ خود را در بین انسانها مبعوث کرد، و رسولانِ خود را پی‌در‌پی در بینِ مردم اعزام کرد، تا این انبیاء از مردم بخواهند که به پیمانِ وفا کنند. 💢 و همچنین نعمتهای فراموش شده را به مردم یادآوری کنند. و حجّت را بر مردم تمام کنند. 💢 و های دفن شده را از زیرِ خاک بیرون بیاورند. 📣 انبیاء و اولیاء، و کتابهای آسمانی اومدند که به ما و رو یادآوری کنند. 👈 جوهره‌ی دینداری است. ، ، ، ، ، ، ، کانال روشنگری مذهبی 💖 🆔 @soalahkam ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دنباله‌ی مطلب قبل👇👇👇
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻خوبی و بدی، و فطرت🔻 ✍ قرآن کریم می‌فرماید: خداوند همه انسانها رو از خودش آفریده. یعنی همه‌ی انسانها پاک الهی دارند. 🕋 فِطْرَتَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا (روم/۳۰) 💢 همان سرشت و فطرتِ الهی که خداوند، انسانها را بر آن سرشته است. ☝️ وقتی که میگیم فلان چیز است، یعنی در وجودِ آدم هست. یعنی بینِ تمام انسانها مشترک هست. اینکه مثلاً: ☜ دروغ، ظلم، تجاوز، حق‌خوری، تهمت، فحش و ناسزا و... هستند. ☜ شفقت، مهربانی، عدالت، خوشرویی و... هستند. یعنی خدا بصورتِ در وجودِ تمام انسانها این رو قرار داده که بتونند و رو تشخیص بدن. خودِ قرآن می‌فرماید:👇 🕋 وَ نَفْسٍ وَ مَا سَوَّاهَا (۷) فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا (۸) 💢 سوگند به روحِ آدمی، و آن کس که آن را آفریده و موزون ساخته است. 💢 سپس فجور و تقوا [یعنی خیر و شر] را به او الهام کرده است. شهید مطهری در چند تا از کتابهای خودش این روایت را نقل کرده:👇 شخصی به نام واصبه، از پیامبر اکرم (ص) پرسید اثم و گناه چیست⁉️ خیلی وقتها ما نمیدانیم خوب و بد چیست⁉️ چکار باید بکنیم⁉️ درست و غلط چیست⁉️ پيامبر به سينه‌ی آن شخص اشاره کرد و فرمود: ➖ استفت قلبک، استفت نفسک. البر ما اطمأنّ الیه القلب و اطمأنّت الیه النفس، و الاثم ما حاک فی القلب و تردّد فی الصدر و ان افتاک الناس افتوک. 👈 از قلبت بپرس.❤️ از دلت بپرس. و بعد حضرت اضافه كرد: 👈 اين دلِ انسان طورى ساخته شده كه با نيكى‌ها و خوبی‌ها پیوند دارد، و با آنها آرام مى‌گيرد، ولى بديها و زشتى‌ها آن را مضطرب و ناراحت مى‌كند. بعد شهید مطهری اشاره به شعر مولوی در همین مورد می‌کند: پس پیمبر گفت استفتوا القلوب‏ گرچه مفتیشان برون گوید خطوب‏ گفته است استفت قلبک آن رسول‏ گرچه مفتی برون گوید فضول‏ 📚 برگرفته از کتابهای شهید مطهری: فلسفه اخلاق، آشنایی با قرآن ج۱، یادداشت‌های شهید مطهری ج۴، ج۶ و.... ، ، ، ، ، ، ، کانال روشنگری مذهبی 💖 🆔 @soalahkam ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج
@soalahkam 🌹 یادداشت استاد پناهیان چند نکته برای احیا 13. تفکر و محاسبۀ نفس 💠فرصتی برای تفکر و محاسبۀ نفس بگذاریم. همین که دلمان از کوتاهی‌هایمان بگیرد و حسرت عمر از دست رفته را بخوریم، خدا ما را در آغوش خواهد گرفت و ما را نوازش خواهد کرد. خدا دوست دارد همۀ گذشتۀ ما را جبران کند. 14. اندیشیدن به لحظۀ وداع و مرور وصیت‌نامه 💓فرصتی برای اندیشیدن به آخرت و لحظۀ وداعمان بگذاریم. وصیتنامه‌هایمان را مرور کنیم و سفرِ با شکوه آخرت را جدی بگیریم. اگر احساس ترس یا تنهایی کردیم به خدا پناه ببریم تا او به ما آرامش بدهد، نه آنکه با غفلت از مرگ آرام بگیریم. 15. از فکر و ذکر علی(ع) غافل نشویم 💠بخش دیگری از فرصت تفکر، که از بالاترین عبادات است، را برای اندیشیدن دربارۀ امیرالمومنین(ع) و رنج‌های او اختصاص دهیم و سعی کنیم لحظه‌ای آن شخصیت مظلوم و محبوب پیامبر اعظم(ص) را از نظر دور نکنیم، رنج‌هایش را ذکر کنیم، غمش را در دل بپرورانیم، دور خانه‌اش پروانه‌وار بگردیم و تمام شب قدر را کنار فرزندان داغدار او عبادت کنیم. 16. محضر حضرت ولی‌عصر(عج) 💓لحظه لحظه شب قدر را پاس بداریم و از ابتدای شب خود را در محضر حضرت ولی عصر(ع) و در بارش رحمت خدا ببینیم. شبهای قدر تابستان کوتاه است. با کمتر غذا خوردن، آمادگی خود را برای بهره برداری بیشتر کنیم. 🍀 🖤@soalahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸↶ دعـای روز بیست و دوم ↷🌸 🍃🍁مـ🌙ـاه مـبـارک رمضـان🍁🍃 〖اَلّلهُمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ و أنْزِل عَلَیَّ فیهِ بَرَكاتِکَ وَ وَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْكِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین〗 【خدایا در این ماه درهاى فضلت را به رویم بگشا و برایم بركاتت را فرود آر و براى موجبات خشنودیت توفیقم ده و در وسط‌هاى بهشت مسكنم ده، اى اجابت كننده خواسته‌ها و دعاهاى بیچارگان】 ‌°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال روشنگری مذهبی                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @soalahkam
@soalahkam 🌹 استاد پناهیان چند نکته برای احیا 17. کمی مشارطه و برنامه‌ریزی برای آینده 💠کمی هم در انتهای سحر با خود مشارطه کنید که در آینده چگونه رفتار بهتری خواهید داشت. برنامه‌هایی مختصر ولی دائمی برای یکسال آیندۀ خود بریزید و از خدا کمک بخواهید که شما را در انجام آنها یاری فرماید. عزم برای تغییر رفتار، تثبیت کنندۀ توبه است. 18. شب قدر سوم، شب دعا برای 💓اگر شب را بیشتر برای توبه وقت می‌گذاریم و شب را به دعا و عرض حاجت می‌پردازیم، بیایید شب را به دعا برای نجات بشریت و ظهور مولای عزیزمان اختصاص بدهیم. از خانه برای او که صاحب خانه است خارج بشویم و زمان شب قدر خود را برای امام زمان(عج) بگذاریم، تا بتوانیم بگوییم «یابن الحسن ما بهترین اوقات خود را به تو اختصاص دادیم تو هم بهترین دعاهای خود را به ما اختصاص بده.» وقتی برای ظهور با تمام وجود دعا می‌کنی، این امام زمان(ع) است که برای تو دعا می‌کند، وقتی برای غربت او اشک می‌ریزی، آقای شما برای رنج‌های شما اشک می‌ریزد. وقتی در آسایش هستی و برای رنج مظلومان و محرومان عالم دعا می‌کنی، ملائکه به وجود تو افتخار می‌کنند. 19. دعا برای عاقبت به‌خیری و شهادت 💠در خاتمه برای ختم به خیر شدن خود دعا کنیم، و اگر کسی مایل بود برای «شهادت» خدا را التماس کند. دعا برای شهید شدن عمر کسی را کوتاه نمی‌کند، تنها بر معنویت و قدرت روحی افراد می‌افزاید و انسان را به سیدالشهدا(ع) نزدیک می‌کند. 20. زیارت امام حسین(ع) 💓راستی اگر کسی توانست، هر شب به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) برود و اگر نتوانست، از راه دور سه بار بگوید «صلی الله علیک یا اباعبدالله»، ثواب زیارت را به او خواهند داد. برای تمام شهیدان به‌ویژه شهدای قهرمان مدافع حرم درود و فاتحه بفرستیم که حیات و امنیت ما مدیون آنهاست. 🍀 🖤 @soalahkam
💠 روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان ✅فراز اول اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ فَضْلِکَ؛ ▫️خدایا درهای فضلت را به روی من باز کن 🔹فضل که در لغت به معنای زیاده از هر چیزی است، بیش از آنچه استحقاق و لازم است به کسی بخشیده و یا اعطا شود. از این رو می‌توان احسان و عفو و مانند آن را در زمره مصادیق فضل دانست؛ زیرا در این مفاهیم نیز اعطا و بخشش، افزون‌تر از استحقاق و بیرون از لزوم نهفته است. 🔸اما چیز هایی که موجب می شود انسان مشمول فضل و لطف الهی گردد بندگی خالصانه و اطاعت از دستورات خداوند و دعا و اظهار خضوع و انکسار در پیشگاه حق تعالی است و هر چه این اعمال صافتر و خالص تر باشد قابلیت آدمی برای دریافت نزول رحمت و فضل خداوند بیشتر می شود و به همین دلیل انبیا و اولیا و بندگان مقرب و صالح خداوند بهره بیشتری از فیض و احسان ا لهی دارند . 🔹در باب لطف و فضل حضرت حق در دعاى جوشن کبیر آمده که «یا من فضله عمیم» یعنی فضل و احسان و بخشش پروردگار اختصاص به گروه ویژه اى ندارد بلکه فضل خداوند همه را در بر گرفته است . 🔹فضل و رحمت خدا همچون باران بر همگان سرازیر است و همه انسان ها بلکه همه موجودات از این فیض بیکران برخوردارند ولی هر چه زمینه برای دریافت فیض فراهم تر باشد بهره مندی از آن بیشتر خواهد بود . 🔸الان خداوند با فضل خود با ما معامله می کند و اگر بخواهد با عدلش با ما برخورد کند کار همه ما خراب است. در دعا می خوانیم « اَللّهم عاِملنا بِفَضلِک وَ لا تُعامِلنا بِعَدلِک » 🔵 شخص عوامی بود دعا را بر عکس خواند یعنی « اللهم عاملنا بعدلک» تا اینکه سر یک مسئله ای محکوم به اعدام شد، آن شخص با خود گفت چرا من محکوم به اعدام شده ام ؟! از طرف خداوند به پیامبر زمان آن شخص الهام شد که به او بگو، در گذشته جانداری را به نا حق کشته ای و او را اعدام نمودی تو خودت از ما خواستی که با عدلمان با تو معامله کنیم، و ما هم با عدلمان با تو معامله کرده ایم. ✅فراز دوم وَ أَنْزِلْ عَلَیَّ فِیهِ بَرَکَاتِکَ ▫️خدایا برکاتت را بر ما نازل کن، 🔹برکت؛ به معنای فزونی، بسیاری، خجستگی، یمن، نیک بختی و سعادت است. در پیدایش و استمرار برکت، نیت ها و کردار آدمی نقش به سزایی دارد. 🌸خداوند متعال در قرآن به زیبایی به این اصل اشاره می کند که: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ اْلأَرْضِ ▫️و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعا برکاتی از آسمان و زمین بر ایشان می گشودیم. 🔸اگر اعمال بندگان بر اساس معیارهای الهی شکل گیرد، رضایت خداوند را به همراه خواهد داشت و برکت های بی پایان الهی نصیب شان خواهد شد. 🌸امام رضا علیه السلام می فرماید: خداوند متعال به یکی از پیامبران وحی فرستاد که: «هرگاه من اطاعت شوم، راضی می گردم و آن گاه که رضایت داشتم، برکت می دهم و برکت من هم بی پایان است». 🔸گفتنی است در سایه اجرای عدالت، جامعه به کمال معنوی می رسد و در این صورت، عنایت الهی شامل حال آنان می گردد و پس از آن، بارش برکات را شاهد خواهیم بود، چنان که حضرت علی علیه السلام به این مهم اشاره می کند که: «بِالعَدْلِ تَتَضاعَفُ الْبَرَکاتُ؛ ▫️به سبب عدل، برکات چند برابر می شود». 🔸از این سخنان بر می آید که در برکت، جنبه الهی و معنوی هم بسیار تأثیرگذار است و این به فزونی، تعالی و ماندگاری نعمت کمک می کند و در نهایت، انسان را به سلامت دنیوی و سعادت اخروی نزدیک می سازد. ✅فراز سوم وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِکَ ▫️خدایا من را به اموری که مورد رضای توست موفق بدار، با جستجویی درقرآن کریم در می یابیم که رضوان و رضايت خدا شامل كساني ميگردد كه: 1 - ايمان به خدا و قيامت داشته باشند. 2 - خانه و وطن خويش را براي حفظ دين شان رها كنند و هجرت نمايند. 3 - با مال جان خويش در راه خدا جهاد نمايند. 4 - پيوسته پيرو ولايت و رهبري باشند. 5- صدق و راستي درگفتار و عمل داشته باشند. 🌸حضرت جوادالائمه علیه السلام در حدیثی نورانی مسیر رسیدن به رضایت و خشنودی خداوند را برای ما نمایان کرده‌ و فرمودند: «ثَلَاثٌ‏ یَبْلُغْنَ‏ بِالْعَبْدِ رِضْوَانَ اللَّهِ کَثْرَةُ الِاسْتِغْفَارِ وَ خَفْضُ الْجَانِبِ وَ کَثْرَةُ الصَّدَقَة»؛ ▪️سه چیز است که رضوان خداوند متعال را به بنده می‌رساند: 1-زیاد استغفار کردن، 2-فروتنی 3-و زیاد صدقه دادن.
✅فراز چهارم وَ أَسْکِنِّی فِیهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِکَ ▫️خدایا من را در وسط بهشت ساکن کن، شاید وسط بهشت محل سکونت اولیاء الهی است که آن را از خدا درخواست می کنیم در آیات 22 تا 35سوره مبارکه معارج مجموعه ای از اوصاف و شاخص های بهشتیان مورد اشاره قرار گرفته است: «الَّذينَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ، وَ الَّذينَ في‏ أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ، لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ، وَ الَّذينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ، وَ الَّذينَ هُمْ مِنْ عَذابِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُون، إِنَّ عَذابَ رَبِّهِمْ غَيْرُ مَأْمُونٍ وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ إِلاَّ عَلى‏ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومينَ فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ وَ الَّذينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ وَ الَّذينَ هُمْ بِشَهاداتِهِمْ قائِمُونَ وَ الَّذينَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ أُولئِكَ في‏ جَنَّاتٍ مُكْرَمُونَ، آنها كه نمازها را پيوسته بجا مى ‏آورند، و آنها كه در اموالشان حق معلومى است ... براى تقاضاكننده و محروم، و آنها كه به روز جزا ايمان دارند، و آنها كه از عذاب پروردگارشان بيمناكند، چرا كه هيچ كس از عذاب پروردگارش در امان نيست، و آنها كه دامان خويش را (از بى‏عفّتى) حفظ مى‏ كنند، جز با همسران و كنيزان (كه در حكم همسرند آميزش ندارند)، چرا كه در بهره‏ گيرى از اينها مورد سرزنش نخواهند بود! و هر كس جز اينها را طلب كند، متجاوز است! و آنها كه امانتها و عهد خود را رعايت مى‏ كنند، و آنها كه با اداى شهادتشان قيام مى‏ نمايند، و آنها كه بر نماز مواظبت دارند، آنان در باغهاى بهشتى (پذيرايى و) گرامى داشته مى ‏شوند.» ✅یا مُجِیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّین ▫️ای خدایی که دعای مضطرین را اجابت می کنی، دعاهای امروز را در حق من مستجاب کن. کانال روشنگری مذهبی @soalahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻دعای روز بیست و سوّم ماه‌ مبارک🔻 ⚡️اَللّهُمَّ اغْسِلْنى فیهِ مِنَ الذُّنُوبِ، ⚡️ وَ طَهِّرْنى فیهِ مِنَى الْعُیُوبِ، ⚡️ وَ امْتَحِنْ قَلْبى فیهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ، ⚡️ یا مُقیلَ عَثَراتِ الْمُذْنِبینَ. 💢 خدایا! در این روز عزیز، مرا از گناهان پاکیزه گردان.. 💢 و مرا از هر عیب و نقصی پاک بفرما.. 💢 و دلم را در آزمایش، رتبه دلهای اهل تقوی را ببخش.. 💢 ای خدایی که عذر لغزشهای گناهکاران را می‌پذیری. کانال روشنگری مذهبی 💖 🆔 @soalahkam ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج
روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیست و دوم و سوم قرآن کریم ۲۳ سال ۱۴۰۱ 👇👇
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻طالبِ حقیقت، نه مالکِ حقیقت🔻 ✍ خیلی وقت‌ها برامون پیش میاد که با دیگران سرِ یه موضوعی بحث می‌کنیم.🗣 امّا واقعاً ادب و شیوه‌ی بحث کردن با مخالفین رو بلد نیستیم. مخصوصاً در بحث‌های مذهبی، آنچنان محکم سرِ حرفِ خودمون پافشاری میکنیم، که حدّ و حساب نداره.😤 بعد هم میگیم طرفِ مقابل گمراه و نفهمه و در ضلالت و بدبختی به سر می‌بره.🤭 و پیش خودمون فکر می‌کنیم که همه‌ی عالم گمراه و نفهم هستند، و فقط ما می‌فهمیم.😌 ❌ فکر می‌کنیم هر کس مخالفِ ماست، صددرصد داره اشتباه میکنه... ☜ ولی از اون طرف اصلاً برای خودمون هیچ احتمالِ خطایی در نظر نمی‌گیریم.😐 امّا ببینیم شیوه بحث کردن با مخالفین از نظر قرآن چگونه است⁉️ 🤔 ➖ آیات ۲۴ و ۲۵ سوره سباء به پیامبر دستور میده که با کافران و بت‌پرستان اینطوری بحث کنه:👇👇 🕋 قُلْ مَن یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ، قُلِ اللهُ، وَ إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلَی هُدًی أَوْ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ (سباء/۲۴) 💢 ای پیامبر، به آنها بگو: «چه کسی شما را از آسمانها و زمین روزی می‌دهد؟» بگو: «خداوند یگانه! و ما یا شما، بر طریقِ هدایت یا در گمراهی آشکاری هستیم». خب، تا اینجای کار که واضحه. 🙂 پیامبر به کافران و بت‌پرستان میگه بالاخره یکی از ماها داره اشتباه میکنه. نمیشه هر دوتامون درست بگیم. 👈 إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ، لَعَلَی هُدًی، أَوْ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ. امّا عجیب آیه بعدی است:👇 🕋 قُل لَّا تُسْأَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنَا وَ لَا نُسْأَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ (سباء/۲۵) 💢 ای پیامبر، بگو: «شما از جرم و گناهی که ما کرده‌ایم سؤال نخواهید شد، همانگونه که ما در برابرِ آنچه شما انجام می‌دهید، سؤال نخواهیم شد.» أَجْرَمْنَا👈 از ریشه‌ی «جُرم» به معنای جُرم و گناه و خطا و اشتباه و... است. تَعْمَلُونَ👈 از ریشه‌ی «عَمَل» به معنای انجام دادن است. 📣 دقّت کنید!! خیلی عجیبه.😳 پیامبر درباره‌ی خودش و پیروانش فرمود: «أَجْرَمْنَا».☜ یعنی جُرم و اشتباه رو به خودش نسبت داد، نه طرفِ مقابلش. با اینکه پیامبر معصوم هست و اشتباه نمیکنه، امّا می‌فرماید:☜ اگر ما جُرم و اشتباهی مرتکب شده باشیم، شما از جُرم و اشتباهِ ما سوال نمی‌شید. یعنی اگر ما گمراه باشیم، هیچ ضرری به شما نمیزنه. 👈 لَّا تُسْأَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنَا. امّا در عوض درباره‌ی کافران کلمه‌ی جرم و اشتباه رو به کار نبرد، بلکه فرمود «تَعْمَلُونَ».☜ یعنی اگر شما هر کاری انجام بدید، ما از کارهای شما سوال نمیشیم. یعنی اعمالِ شما هیچ ضرری به ما نمیزنه. 👈 لَا نُسْأَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ. الله اکبر❗️❗️ چقدر این روحیه متواضعانه‌ی پیامبر عجیبه.😳 ببینید با مخالفِ خودش چطوری بحث میکنه. و چطوری ادب رو رعایت میکنه. ❌ نمیگه: اگر شما اشتباه می‌کنید... ✅️ میگه: اگر ما اشتباه می‌کنیم... 👌 واقعاً این یکی از مترقّی‌ترین آیاتِ قرآن کریم هست که ما خیلی کم بهش توجّه کردیم، یا اصلاً بهش توجّه نکردیم. ☝️ این روحیه‌ی تساهل و تسامح، اگر بین ما مسلمان‌ها رواج داشت، خیلی وضعمون بهتر بود. ماها در بحث‌ها همچین حق به جانب صحبت می‌کنیم، که انگار تمامِ حقیقت تو مُشتِ ماست.✊ و بعد هم محکم به طرفِ مقابل میگیم که تو اشتباه می‌کنی و من درست میگم.😡 ❌ اصلاً یک ذرّه هم برای خودمون احتمالِ خطا و اشتباه در نظر نمی‌گیرم. انگار ما معصومِ کامل هستیم. ولی پیامبر با مخالفینش وقتی بحث میکنه خیلی با لطافت و نرمی، برخورد میکنه.☺️ و نمیگه که شما صددرصد اشتباه می‌کنید. 👈 اتفاقاً اشتباه رو به خودش نسبت میده و میگه اگر ما اشتباه می‌کنیم، به شما ضرری نمیزنیم. این همون «جِدالِ اَحسَن» هست که قرآن به پیامبر دستور میده:👇 🕋 ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، وَ جَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ، إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ، وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ (نحل/۱۲۵) 💢 با حکمت و اندرزِ نیکو، دیگران را به راه پروردگارت دعوت کن. 💢 و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن. 💢 پروردگارت، از هر کسی بهتر می داند چه کسی از راهِ او گمراه شده است، و او هدایت یافتگان را بهتر می‌شناسد. همیشه گفتم، باز هم میگم: 👈 « واقعی، همیشه خودش رو طالبِ حقیقت میدونه، نه مالکِ حقیقت.» ☝️ واقعی هیچ‌وقت فکر نمیکنه که همه‌ی حقیقت تو مشتِ خودشه. خودش رو مالکِ حقیقت نمیدونه، بلکه میگه من دنبالِ این هستم که حقیقت رو به دست بیارم. من طالبِ حقیقت هستم.🙂 واقعی همیشه با خودش میگه: 👈 شاید هم من دارم اشتباه می‌کنم.🤔 ❌ این روحیه خیلی خطرناکه، که آدم فکر کنه مالکِ حقیقته، و دیگه هیچ اشتباهی نمیکنه. ، ، . کانال روشنگری مذهبی 💖 🆔 @soalahkam
👆👆 نکته ای از جزء بیست و دوم قرآن کریم
دوستان عزیز دو پیام زیر، به هم مرتبط هستند. بسیار کاربردی و مهم. حتماً حتماً حتماً حتماً حتماً بخونید 👇👇👇
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻ایمانِ بادآورده را، باد می‌برَد🔻 ✍ هیچ سخنی را ناشنیده نمیگذاره. هنرِ مؤمن شنیدنِ همه‌ی قول‌ها، و سپس انتخابِ بهترینِ اونهاست. 👂 اینکه آدم گوشش رو به روی حرف‌ها و سخن‌های مختلف ببنده، و فقط به یکسری سخنانِ «تأییدصلاحیت‌شده» و «گزینش‌شده» گوش بده كه هنر نيست. قرآن کریم می‌فرماید هر سخنی خوب است، ✅️ امّا برای شنیدن (إستماع)، ❌ نه برای تبعیّت‌کردن و دنبال‌کردن (إتّباع). خداوند از پیامبرش خواسته که مژده و بده به بندگانی که هر سخنی رو می‌شنوند،👂 امّا بهترین و خوبترینِ اونها رو دنبال می‌کنند.🙂 چنین کسانی هستند که خداوند اونها رو هدایت‌ کرده، و صاحبانِ جانِ خالص‌ هستند:👇 🕋 فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ، فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ، أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللهُ، وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (زمر/۱۷و۱۸) 💢 بندگانِ مرا بشارت بده. 💢 همان کسانی که سخنان را می‌شنوند، و از نیکوترینِ آنها پیروی می‌کنند. 💢 آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند. دقّت کنید! ✅️ هر سخنی خوب است برای . ❌ نه برای . اتفاقاً آیه‌ی قبل از این آیه، صحبت از طغیان‌گرانِ در برابر خدا و هستی‌ست، و آیه‌ی بعد از این آیه هم صحبت از اهل عذاب است. ☜ در میانه‌ی طاغوت و عذاب، صحبت از اقوالِ مختلف مطرح شده. یعنی هر قولی حتّی از اهلِ طاغوت و اصحاب عذاب، در مقامِ خوب است، امّا نه در مقامِ . ☝️ البته تشخیصِ مرزِ میانِ و ، هنرِ مؤمنان است... مؤمنانی که چُنین هُنری داشته باشند، سزاوارِ این پیامبر، و سزاوارِ این هدایتِ خداوند هستند.🙂 و چنین کسانی هستند که این لیاقت رو دارند که خدا اونها رو «اولو الألباب و صاحبانِ جان خالص» خطاب بکنه.😇 ❌ کسی که تشخیصِ این مرز رو نداره، و دیگران باید سخن‌ها و حرف‌ها رو براش گزینش کنند، و او در بینِ «سخن‌های گزینش‌شده‌» دنبال خوب‌ترین باشه، این آدم چه هنری داره؟!⁉️ 🤔 اصلاً چرا باید سزاوارِ و هدایت و ستایشِ الهی باشه؟!⁉️ مگه خودش چکار کرده؟! چه زحمتی کشیده؟!⁉️☹️ در این آیه، فرض بر اینه که ما می‌خوایم با شنیدن قول‌های مختلف، به قولِ حق برسیم، پس به چنین کسی نمیشه گفت فقط قولِ حق رو گوش کن.🤔 ❌ کسانی که یک فکر و عقیده رو پذیرفتند و میگن غیر از این نیست، و برخوردشون با سخن دیگران اینه که انگشت توی گوش‌شون فرو کنند تا سخن دیگری رو نشنوند، مشمولِ این بشارتِ خدا نیستند. 👈 باید جرأتِ داشت. 👈 و باید دست از کورکورانه برداشت. 😨😰 بعضی‌ها می‌ترسند که اگر دو تا حرفِ مختلف بشنوند، ایمان‌شون رو از دست بدن. به قول معروف می‌ترسند بیدِ ایمان‌شون بلرزه. ❗️ چنین مؤمنی، اونی نیست که قرآن صاحبِ مبنا و بنای محکم میدونه، و اون رو «بنیان مرصوص» خطاب کرده. 👈 بنیانِ مرصوص و بنایِ محکم، اون مؤمنی است که همه‌ی قول‌ها و سخن‌ها رو شنیده، و وسطِ معرکه‌ی قول‌ها و سخن‌ها، آورده. اونم یه ایمانِ محکم و استوار. وگرنه: 👈 ایمانِ بادآورده رو، باد می‌بره.😉 ، ، ، ، ، ، ، . کانال روشنگری مذهبی 💖 🆔 @soalahkam ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻هنرِ شنیدن در نهج‌البلاغه🔻 ✍ در منابعِ دینیِ ما، خیلی تاکید شده که به فکر و ذهنِ خودمون زنجیر نبندیم، و اون رو در چارچوبِ خاصی محدود نکنیم. ☝️ از ما خواستند که و آرمان‌خواه باشیم. از ما خواستند سخنانِ مختلف رو گوش کنیم، و از بهترینِ اونها پیروی کنیم:👇 🕋 فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ، فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ، أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللهُ، وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (زمر/۱۷و۱۸) 💢 بندگانِ مرا بشارت بده. 💢 همان کسانی که سخنان را می‌شنوند، و از نیکوترینِ آنها پیروی می‌کنند. 💢 آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند. (ع)، امامِ آزاداندیشانِ عالم در نهج‌البلاغه می‌فرماید حرفِ خوب رو از هر کسی که دیدید، بگیرید. حتّی منافق و مشرک.😳 نگاه نکنید کی این حرف رو میزنه، ببینید چی داره میگه:👇 ⚡️ حکمت ۷۱ نهج‌البلاغه: «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ، فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ، حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ.» 👈 « را بياموز، در هر جا كه باشد، زيرا حكمتى كه در سينۀ شخص باشد مضطرب و ناآرام است، تا اين كه از دل او بيرون آيد و در سينۀ ، صاحبِ اصلى حكمت قرار گيرد». ⚡️ حکمت ۷۲ نهج‌البلاغه: «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ». 👈« گمشدۀ است، پس حكمت را فراگير هر چند كه از شخص باشد». ⚡️ حکمت ۷۷ نهج‌البلاغه: «خُذِ الحكمَةَ ممّنْ اَتاكَ بِها و انظُرْ الي ما قالَ». 👈 « را از هر كسی كه نزد تو می‌آورد فرابگير، و نگاه كن به آن چه گفته می‌شود، نه به گوينده‌ی سخن.» ⚡️ غررالحکم و دررا‌لکم: «خُذ الحكمَةَ حَيثُ كانَتْ وَ انْظُر اِلی ما قالَ و لا تنظُرْ الی مَنْ قال». 👈 « را هر جایی که هست فرا بگير، و نگاه كن به آنچه گفته می‌شود، نه به گوينده‌ی سخن». 📣 دقّت کنیم. الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ.👈 حکمت گمشده‌ی است. آدم وقتی که گمشده داره، هر جایی که باشه میره سراغش. اگر من یه گوهر یا طلایی گم کنم، هر جایی میرم دنبالش می‌گردم. توی لجن‌زار... یا سبزه‌زار... اینطوری نیست که فقط توی سبزه‌زار دنبالش بگردم. بلکه توی لجن‌زار هم دنبالش می‌گردم.🤔 اگر توی لجن هم باشه برمیدارم و تمیزش میکنم و استفاده می‌کنم. ✔ حرف خوب رو، هر جایی که هست باید شنید. ☝️ هُنرِ ، خوب شنیدن است. هر حرفی رو میشنوه، امّا بهترینِ اون حرفها رو تبعیّت میکنه.🙂 ، ، ، ، ، . کانال روشنگری مذهبی 💖 🆔 @soalahkam ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج
👆👆 روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان نکاتی از جزء بیست و سوم قرآن کریم
💠 روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان ✅فرازاول: «اللّهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ ▫️خدایا! مرا از گناهان شست و شو دِه. دعای امروز به ما می آموزد که از خداوند بخواهیم وجودمان را از گناهان بشوید چون گناه بر قلب انسان و نیز بر چهره و ظاهر افراد تأثیر می گذارد. بنابراین در روز قیامت، مجرمان از سیما و چهره ی خود شناخته می شوند. قرآن کریم نیز به این نکته اشاره می کند و می فرماید: 🔹يعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيماهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّواصِي وَ الْأَقْدامِ مجرمان با قیافه هایشان شناخته می شوند و آن گاه آن ها را با موهای پیش سر و پاهایشان می گیرند. 🍀سوره مبارکه الرحمن، آیه 41 ✅فراز دوّم: وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ خدایا! مرا امروز از عیب و نقص ها پاک گردان. «عیوب» بر دو گونه اند: یک دسته عیوب جسمی و ظاهری اند و دسته ای دیگر عیوب درونی و باطنی . آدمی می کوشد عیب های جسمی را چون قابل رؤیت و مشاهده هستند، به گونه ای از بین ببرد یا بپوشاند. ولی عیوب باطنی، ناپیدا و پنهان است و سیرت مؤمن را زشت و ناخوشایند می کند. بنابراین اصلاح آن نیز روش ویژه ای می طلبد. حسد، کبر، بداخلاقی، ناسزاگویی، حرص، کینه و خشم عیوب باطنی هستند که باید برای زدودن آن ها تلاش کرد و این صفات ناپسند را از خانه ی دل بیرون راند. اما چون این کار ساده ای نیست و به ریاضت و مبارزه ی بی امان با نفس اماره نیاز دارد. در این موارد باید از خداوند متعال کمک گرفت و همان گونه که گناهان را از قلب زدودیم، خود را از این عیوب نیز پاک و طاهر سازیم و پیش از این که به دنبال عیب جویی از دیگران باشیم، عیب های خود را برطرف کنیم. ✅فراز سوم: وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَی القُلوبِ ▫️خدایا! دلم را با تقوای قلوب بیازمای، امیرالمؤمنین علی علیه السلام در اهمیت تقوا ی قلب می فرمایند: فَمَنْ أَشْعَرَ التَّقْوَی قَلْبَهُ، بَرَّزَ مَهَلُهُ وَ فَازَ عَمَلُهُ؛ فَاهْتَبلُوا هَبَلَهَا . . . کسی که جامه تقوا بر قلبش بپوشاند، کارهای نیکوی او آشکار شود، و در کارش پیروز گردد. پس در به دست آوردن بهره های تقوا فرصت غنیمت شمارید، 🍀بخشی از خطبه 132نهج البلاغه تقوای قلب، نگهداری دل از وسوسه های شیطانی، ریا و تظاهر، انگیزه های غیرالهی و شهرت طلبی و امثال آن است. 🔹تقوای قلب، حفظ آن از گزند کینه، حسد، خودپسندی و غرور است. 🔹تقوای قلب، خضوع و فروتنی است. 🔹تقوای قلب، خدا را با چشم دل دیدن و قیامت را به یاد داشتن و به فکر حساب و کتاب و رستاخیز بودن است. پاکی دل، روشنایی ضمیر و بصیرت درون است. ▪️باید دانست که ما امتحان و آزمایش بزرگی در پیش داریم. این آزمایش با آزمایش های دیگر تفاوت دارد و به تعبیری از مراحل بالای امتحان الهی است. با توجه به آن چه درباره ی پاکی از گناه و عیوب و خواسته های مهم دیگر گفتیم، باید خود را برای این امتحان آماده سازیم؛ چون فرض این است که دعاها اثر تربیتی خود را گذاشته و این توانایی را در ما ایجاد کرده است که به امتحان قلبی آزموده شویم. هم چنان که طلا را محک می زنند تا عیارش را معلوم سازند، عیار مؤمن نیز با امتحان قلبی مشخص می شود. 🌺خداوند متعال درباره ی شعایر الهی و تقوای قلب می فرماید: وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ هرکس شعایر الهی را بزرگ دارد و به نشانه های آیین خدا و پرچم های اطاعت او احترام بگذارد، این از تقوای قلب است. 🍀سوره مبارکه حج، آیه 33 ✅ارتباط این عمل نیز با تقوای قلب روشن است؛ زیرا چه بسا افراد متظاهر و منافق به تعظیم شعایر تظاهر می کنند، ولی چون از قلب آنها سرچشمه نمی گیرد، بی ارزش است. تعظیم و بزرگداشت حقیقی از آنِ کسانی است که تقوای قلب دارند. 🌸در حدیثی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به سینه ی خود اشاره کردند و فرمودند: «حقیقت تقوا این جاست.. ✅یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین اي پذيرنده عذر لغزشهاي گناهکاران «مُقِیل» اسم فاعل باب «إقاله» است. برای اینکه معنی این اسم نورانی را بفهمیم، لازم است توضیحی دربارۀ واژۀ اقاله بدهیم. 🔹اگر بعد از خرید و فروش، خریدار از خریدش پشیمان شود و بخواهد معامله را به هم بزند، درصورتی که فروشنده به این کار راضی شود و حاضر به فسخ معامله شود، به این کار فروشنده «إقاله» گفته می‌شود. 📚مجمع البحرین، ج‏5، ص 459 ▪️به خداوند متعال هم «مُقِیلَ الْعَثَرَات‏» گفته شده به خاطر اینکه نسبت به لغزش‌ها و گناهان بندگانش نرمش نشان می‌دهد، عذر آنان را می‌پذیرد و توبۀ آنان را قبول می‌نماید. @soalahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا