eitaa logo
سلوک تشکیلاتی
3.1هزار دنبال‌کننده
174 عکس
74 ویدیو
1 فایل
سلوک تشکیلاتی | محفلی برای فهم بهتر از تشکیلات ▪️ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ 🌐 @SolookTashkilati (بله، ایتا، اینستاگرام، روبیکا، تلگرام) 🔸️وبسایت: http://www.Karavani.ir 🔹️ارتباط با ادمین: @Inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
📃 : در 🔹از مهمترین مسائل موجود در روح حاکم بر هر چیزی نام‌ها هستند. همواره گفته می‌شود باید با هم‌خوانی داشته باشد. این مسئله در در زمان فرزندان بسیار ملموس است. روایات بسیاری مبنی بر نام‌گذاری فرزندان و نام نیکو نهادن وجود دارد. مانند آنجا که رسول اکرم (ص) فرمودند: « یکی از حقوق فرزند بر پدرش نهادن است.» 🔹 از منظر و علوم مستحدثه نیز این مطلب ثابت شده است که نام‌ها بر روی مسمای خود مستقیم دارند. گفته می‌شود اسامی مانند قالب و چارچوب هستند و مسمی مانند خمیری خواهد بود که در این قالب و چارچوب ریخته می‌شود و بر همان اساس شکل خواهند گرفت. اگر نامی نیکو وضع شود، مسمی مثل همان اسم، خمیره و باطن احسن پیدا خواهد کرد و اگر اسمی نامناسب و بی‌مبنا وضع شود، شخص یا جمع نام‌گذاری شده مثل همان اسم و باطن بی‌اساس پیدا خواهد کرد. 🔹البته باید یک نکته را متذکر شد که نام‌گذاری یک جمع یا فرد خاص امکان دارد با ظرایفی همراه باشد؛ ضمن در نظر گرفتن این ظرایف باید دانست تمام کار به این نام‌گذاری محدود نخواهد شد. نباید گفت و و شاکله این مسمی را با نام نیکو تدبیر نموده‌ایم و لذا کار ما تمام شده است؛ بلکه باید دانست این نام‌گذاری مطلع بسیاری از کارها خواهد بود. پس از وضع نام نیک، باید تلاش نمود مسمی را بر اساس روح حاکم آن نام تدبیر و تمشیت نماییم. باید دقت نمود تا این مسمی از چارچوب‌های اصلی خود خارج نشود؛ وگرنه اسم، بی مسمی خواهد بود. 🔹 آنچه باید در خود در نظر داشته باشیم، این است که نام را به خوبی انتخاب کنیم و سپس آن نام را در جای جای اعمال و بخش‌های تشکیلات تسری دهیم. برای مثال اگر نام یک تشکیلات دینی، اشاره به نام امام حسن محتبی(ع) دارد، باید کوشید چنان ایشان کرامت و بزرگواری و ید معطیه داشتن را مشاهده کنیم. این چنینی باید با وجود امام حسن(ع) عجین باشد و از ایشان در تمام امور استعانت جسته و الگو بگیرد. ادامه دارد.. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سلسله : 🔸 همانطور که یک انسان زنده بر هزاران جسم بی‌جان و مرده فضیلت دارد، یک سبیل که به صراط مبدل شود، از هزاران سبیل که به صراط نرسند با ارزش‌تر است؛ لذا یک کار فرهنگی محدود ولی با راهی برای اتصال با ذات مقدس پروردگار باز می‌کند که هزاران کار فرهنگی پر سر و صدایی که خلوصی در آنها نیست، آن راه را باز نمی‌کنند. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 «شست‌وشویى کن و آنگه به خرابات خرام...» ، ماه دعا، ماه توسل، ماه تضرع، ماه آماده شدن دلها براى ورود به ساحت از راه رسید. رهبرمعظم انقلاب: «باید همه به یکدیگر تبریک عرض کنیم [این‌] توفیق الهی را که توانستیم بار دیگر وارد ماه بشویم. ماه رجب یک فرصت تقرّب به ارزشهای الهی و تقرّب به ذات مقدّس پروردگار و فرصت است. این ایّامی که در روایات ما به‌عنوان ایّام برجسته معرّفی شده‌اند، اینها همه فرصتند؛ هر فرصتی هم نعمت است و هر نعمتی هم نیازمند شکر و سپاس است. شکر و سپاس نعمت هم این است که انسان نعمت را بشناسد، بر طبق اقتضای این نعمت رفتار کند، از آن بهره ببرد، نعمت را از خدا بداند و آن را در راه خدا به کار ببرد؛ ماه رجب از این نعمت‌ها است.» ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
🔸 ؛ اولین قدم عملی در عهدهای جمعی، در این ایام مبارک ماه ، دوام طهارت است. 👈 در ضمن این با یکدیگر، هربار که وضو می‌گیریم به یاد داشته باشیم که با جمیع افراد عهد کردیم؛ اینگونه نورانیت آن یک نورانیت جمعی خواهد بود زیرا در اثر آن ارواح ما به یکدیگر گره می‌خورند. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام 🌐 Karavani.ir |
👈 اطلاعیه؛ تا ساعتی دیگر، پیام اختصاصی به مناسبت آغاز سلسله مباحث از این درگاه منتشر خواهد شد...
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️ سلسله : پیام صوتی اختصاصی استاد عابدینی خطاب به جهادگران ولایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی 🔸 برای آنکه محقق شود و حقیقتی متصل ایجاد شود، باید اشتراکات را افزایش دهیم. عهدهای جمعی به مثابه یک نخ تسبیح هستند که افراد را با یکدیگر مرتبط خواهند کرد و کثرت را به می‌رساند. برای این هدف باید از ساده‌ترین چیزها و از نقطه بدن آغاز کنیم زیرا حقیقت وجودی ما از جسم آغاز می‌شود و به روح می‌رسد. ماه رجب، ماه طهارت ولایی است و فرصت مناسبی است، برای آغاز 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
🔸 ؛ هر روز یک تذکر: "شهید والامقام، شهید سید حمید حسینی" 👈 از ایشان چنین درس بگیریم: این شهید بزرگوار همیشه و بودند. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام 🌐 Karavani.ir |
✍ دلالت تشکیلاتی عهد طهارت 💠 ، الگوی قرآنی ▫️الگوی و الگوی جامعه سازی قرآنی است. این الگو با مبنای قرآنی در هم جاری است و مسیر و جامعه سازی توحیدی است. ▫️قرآن کریم می فرماید: "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ" (آل عمران: ۲۰۰). مرحوم علامه (رض) ذیل این آیه شریف در تفسیر المیزان می فرمایند: "اصبروا دعوت به صبر فردی است و صابروا از باب مصابره به معنای و است." لذا آیه شریفه می فرماید: "اى اهل ايمان! [در برابر ابتلائات] كنيد، و ديگران را هم به صورت جمعی به صبر و شکیبایی واداريد و با يكديگر پيوند و ارتباط برقرار كنيد که این با امام را برای شما ایجاد می کند. بر این اساس بر رابطه خود با خداوند مراقبه کنید تا رستگار شويد!" ▫️در این آیه شریفه: ۱- مقدمه صبر جمعی دانسته شده است. ۲- لازمه شکل گیری روابط و پیوند های ولایی دانسته شده است. که هم شامل مومنین و هم بر اساس روایات ذیل این آیه شریفه شامل با امام نیز می شود. ۳- بر این اساس "رابطوا" در این آیه شریفه به معنای امر به است و به همین دلیل هم مرحوم علامه (رض) مباحث جامعه سازی را ذیل این آیه شریفه بیان فرموده اند. ۴. بر اساس روایاتی که صبر را عام دانسته که "اَلصَّبْرُ ثَلاَثَةٌ صَبْرٌ عَلَى اَلْمُصِيبَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى اَلطَّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى اَلْمَعْصِيَةِ" و صبر را به سه دسته ، و تعریف کرده اند، هر فعل یا ترک فعل انسان مصداق صبر فردی است است. ۵. همین نگاه در هم تسری پیدا می کند. یعنی هر عمل فردی انسان لایه امر جمعی پیدا می کند. پس عمل فردی و به تبع در نسبت با اوامر الهی را طلب می کند و عمل جمعی و به تبع آن را طلب می کند. ۶. بر این اساس عمل و عهد فردی نسبت به اوامر الهی مقدمه عمل و عهد جمعی است و عمل و عهد جمعی مقدمه جامعه سازی توحیدی ذیل ولایت امام است. ۷. اگر این قاعده را پذیرفتیم هر امر الهی مصداق اصبروا یا صبر بر طاعت فردی و صابروا یا صبر بر طاعت جمعی می شود. ۸. بر این اساس برای جامعه سازی معنا دار می شود و برای جامعه سازی باید با عهد فردی و طهارت فردی شروع کرد و به عهد جمعی و طهارت جمعی راه یافت و این طهارت جمعی مقدمه راه یابی به ارتباط با ولایت و جامعه سازی است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : اساس خلقت انسان بر طهارت است. 🔸طهارت مراتبی دارد. را باید به خوبی معنا کرد. علامه طباطبایی (رضوان‌الله تعالی علیه) را اینگونه معنا کردند که هرچیزی از اساس خلقتش، طاهر است و مردم نجاست را از تقابلش با طهارت می‌شناسند. مانند وقتی که آب از آسمان نازل می‌شود، طاهر است اما وقتی رنگ و بو و مزه آن تغییر می‌کند این از حالت اولی خارج شده است و نجس به معنا عام می‌شود. لذا طهارت آن چیزی است که مطابق خلقت بوده است و بعد از آن تغییرات و مزج‌ها، نجاست به معنای عام ایجاد می‌شود. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
🔸 ؛ هر روز یک تذکر: "شهید والامقام، شهید محمدرضا میدان‌دار" 👈 از ایشان چنین درس بگیریم: ، بودن و در مسجد بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام 🌐 Karavani.ir |
✍ دلالت تشکیلاتی عهد طهارت 💠 تواصی راهکار قرآنی تحقق فضا‌سازی و توصیه دیگران در عهد طهارت یکی از راه‌های عبور از به است. ▫️۱. بر اساس آیه شریفه "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ". (آل عمران: ۲۰۰) در جامعه‌سازی باید از بر طاعت (اصبروا) به در طاعت (صابروا) حرکت کرد و این یعنی حرکت از عهد فردی و رسیدن به عهد جمعی در از جمله در عهد طهارت! ▫️۲. یکی از راهکارهای عبور از عهد فردی (اصبروا) به عهد جمعی (صابروا) تواصی بالصّبر است. تواصی یعنی سفارش و توصیه یکدیگر به صبر بر طاعت خداوند متعال و پایداری در عهد طاعت الهی. ▫️۳. به بیان قرآن یکی از ویژگی‌های اصحاب یمین این است که اهل و فرهنگسازی برای تبدیل عهدهای فردی به عهدهای جمعی در طاعت الهی هستند؛ "كَانَ مِنَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَتَوَاصَوۡاْ بِٱلصَّبۡرِ" (بلد؛ ۱۷) که به بیان مرحوم علامه (رض) در المیزان منظور توصیه دیگران به صبر بر طاعت الهی است. ▫️۴. توصیه دیگران به طهارت ظاهری و در می‌تواند با اقدامات ساده‌ای مانند و ، نصب و تذکاری در باب و یا حتی انتقال محتوای تبلیغی عهد طهارت در فضای مجازی و فضاسازی برای عهد طهارت آغاز شود. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️سلسله : 🔸 طهارت باطنی با توجه ویژه خدا به انسان حاصل می‌شود و طهارت ظاهری مقدمه این توجه خاص است ؛ دلیل این مطلب آن است که خداوند طاهر و مطهَر است و توجه او نیز به هر چیزی است که با او سنخیت داشته باشد؛ یعنی او به چیزی روی می‌کند که طاهر و مطهَر باشد. لذا کسی که می‌خواهد مورد این توجه خاص قرار بگیرد باید در مرتبه بدن خود را پاک گرداند. به این ترتیب طهارت روح نیز برای او حاصل می‌شود. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
🔸 ؛ هر روز یک تذکر: توصیه عملی علما و اساتید اخلاق "آیت الله عبدالله جوادی آملی" 👈 ایشان فرمودند: دائما با وضو باشید روزی شما زیاد می‌شود؛ و بدانید روزی تنها نان و آب نیست. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام 🌐 Karavani.ir |
✍ دلالت تشکیلاتی عهد طهارت 💠 و تکلیف جمعی مشترک جمع در عین تفاوت نقش افراد ▫️در عهد جمعی صرفا با جمع عهدهای فردی و اعمال فردی مواجه نیستیم و چون عهد جمعی تکلیفی جمعی است، تکالیف افراد علاوه بر تکلیف فردی، به اندازه توان و وسع آنها در تشکیلات وسعت می‌یابد. ۱. بر اساس آیه شریفه: "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ" (آل عمران: ۲۰۰) اگر امر به (صابروا) همان و در است، بر اساس اینکه قرآن می فرماید: "لَا يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفۡسًا إِلَّا وُسۡعَهَاۚ" (بقره: ۲۸۶) برای افراد یک به اندازه وسع فردی و تشکیلاتی آنها تکلیف متفاوت می شود. ۲. بر این اساس تکلیف افراد مختلف در عهد جمعی در عین اشتراک، تفاوت‌هایی به قدر وسع ایشان دارد. چنانچه وسع امام و با یک فرد عادی متفاوت است. ۳. بعنوان نمونه، خداوند متعال خطاب به نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرماید؛ "فَٱسۡتَقِمۡ كَمَآ أُمِرۡتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ" (هود؛ ۱۱۲) در امری که به تو شد -که منظور همان عهد الهی خداوند است- استقامت کن و کسانی که با تو هستند نیز استقامت کنند. ▫️امام خمینی (ره) می فرمایند: روایت شده است از پیغمبر اکرم (ص) که: "شَیَّبَتْنِی سورةُ «هودٍ» لِمَکَانِ هذه الآیةِ" (سوره هود مرا پیر کرد به خاطر این آیه) "فَٱسۡتَقِمۡ كَمَآ أُمِرۡتَ" در سوره «شورا» هم هست. نفرمود سوره «شورا»؛ فرمود سوره «هود؛» برای اینکه در سوره «هود» "وَ مَنْ تابَ مَعَکَ" است؛ یعنی چون استقامت ملت را هم به عهده من گذاشته است، که مستقیم باش و هر که با توست مستقیم باشد، این من را پیر کرد. (صحیفه امام، ج ۹، ص ۴۷۹) پس عهد امام یک امت و رهبر تشکیلات به این است که دیگرانی که تابع او هستند را هم مستقیم ‌و پایدار کند! ۴. عهد جمعی چنین معنایی دارد! در عهد جمعی رهبر تشکیلات عهد می‌بندد که دیگران را با خود همراه کند و عمل جمع را از او طلب می کنند. ۵. در مورد عهد جمعی طهارت، رهبر تشکیلات به متعهد می شود که دیگران را همراه کند لذا را از او طلب می کنند. ۶. همین نسبت با سایر اعضای تشکیلات هم هست. کسی که توان معرفتی دارد عهد می بندد این معرفت را به دیگران تسری دهد تا آنها با معرفت به طهارت به آن پایبند شوند، کسی که ظرفیت فعالیت رسانه ای دارد عهد می‌بندد که برای فضاسازی تشکیلات در عهد جمعی طهارت نقش ایفا کند. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : طهارت اعتقادی یعنی دور کردن توجه از هرآنچه غیر از اوست.. 🔸آنچنان که ذکر شد طهارت مراتبی دارد که این مراتب در طول یکدیگر قرار دارند و لذا دستیابی به هر مرتبه مستلزم تحقق مرتبه قبلی است. بعنوان مثال، نیل به طهارت اخلاقی نیازمند طی کردن طهارت ظاهری و نیل به طهارت اعتقادی [که از مراتب توحید است و در آن هر توجهی به ماسوا شرک است]، نیازمند طی کردن طهارت اخلاقی است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
🔸 ؛ هر روز یک تذکر: "شهید والامقام، شهید رضا عامری" 👈 از ایشان چنین درس بگیریم: و در محیط علمی حتی در سنین دانش آموزی بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام 🌐 Karavani.ir |
✍ دلالت تشکیلاتی عهد طهارت 💠 توجه به آیات خاص "یا ایها الذین آمنوا" در از جمله یک مسیر ویژه برای و جامعه سازی ▫️ خطاب های "یا ایها الذین آمنوا" در قرآن ناظر به عهدهای جمعی است. به این معنا که: اولاً این آیات شریفه در قرآن خطاب به مومنین است. ثانیاً این آیات به جمع مومنین خطاب کرده است نه فرد. (ایها الذین آمنوا). ثالثاً این آیات در سور مدنی و در دوران تشکیل جامعه مدنی و تشکیلات حکومت اسلامی پیامبر (ص) در مدینه نازل شده است. رابعاً عمده این آیات بیان اوامر و تکالیف جمع مومنین است. خامساً فحوای عمده این آیات، بیان احکام اسلامی از حیث اثر آن در جامعه سازی است. ▫️بر اساس آیه شریفه "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ" (آل عمران:۲۰۰) می‌توان منطق عهد و عمل فردی و تواصی مومنین برای تحقق عهد و عمل جمعی در مسیر جامعه‌سازی را ذیل این آیات دنبال کرد. ▫️در عهد جمعی طهارت باید به آیاتی که چنین خطاب "یا ایها الذین امنوا" را در موضوع طهارت در خود دارند توجه ویژه نمود تا نسبت طهارت و تشکیلات سازی و جامعه سازی بیشتر فهم شود. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️ سلسله : 🔸 طهارت جمع ایمانی، مداومت در راه خدا و استقامت است. تا زمانی که افراد مجموعه فرهنگی ثبات قدم و استقامت داشته باشند و سختی‌های مسیر فرهنگ‌سازی آنها را از جهاد فی سبیل الله مأیوس نکند، طاهرند. اما لحظه‌ای سستی در جهاد و فاصله از استقامت، موجب خروج از جرگه طاهرین خواهد شد. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
🔸 ؛ هر روز یک تذکر: توصیه عملی علما و اساتید اخلاق "رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" 👈 از ایشان چنین درس بگیریم: با طهارت و حضور قلب در محضر پروردگار عالمیان حاضر شویم. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام 🌐 Karavani.ir |
✍ دلالت تشکیلاتی عهد طهارت 💠 طهارت بعنوان یک مقدمه تحقق میثاق ولایت برای در بیان کریم ▫️مهمترین آیه شریفه در جعل آیه شریفه: "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا قُمۡتُمۡ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ فَٱغۡسِلُواْ وُجُوهَكُمۡ وَأَيۡدِيَكُمۡ إِلَى ٱلۡمَرَافِقِ وَٱمۡسَحُواْ بِرُءُوسِكُمۡ وَأَرۡجُلَكُمۡ إِلَى ٱلۡكَعۡبَيۡنِۚ.." (مائده:۶) است که از جمله آیات عهد جمعی یعنی امر برای با خطاب "یا ایها الذین آمنوا" است. ▫️در این آیه شریفه پایه‌های اصلی احکام طهارت (وضو، تیمم، غسل) به صورت یکجا و منسجم در یک آیه بیان شده است که نشان دهنده نظام بودن عهد طهارت از منظر الهی است. به این معنا که طهارت یک حقیقتی است که برای تحقق آن اعمال متعدد در شرایط مختلفی لازم است. ▫️در انتهای این آیه شریفه، غایت عهد جمعی طهارت بیان شده است که: "مَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيَجۡعَلَ عَلَيۡكُم مِّنۡ حَرَجٖ وَلَٰكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمۡ وَلِيُتِمَّ نِعۡمَتَهُۥ عَلَيۡكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَشۡكُرُونَ" (مائده: ۶). یعنی اولا: خداند متعال از جعل طهارت به عنوان یک حکم اسلامی برای جمع مومنین به دنبال ایجاد حرج و سخت گیری نیست و یک غایت حقیقی را در باطن این حکم طهارت دنبال می کند. ثانیا: این غایت حقیقی این است که نعمت بر جامعه مومنین تمام شود. ▫️این اتمام نعمت، بر اساس آیه: "ٱلۡيَوۡمَ أَكۡمَلۡتُ لَكُمۡ دِينَكُمۡ وَأَتۡمَمۡتُ عَلَيۡكُمۡ نِعۡمَتِي" در همین سوره (مائده: ۳) همان نعمت است و جعل به عنوان یک برای تحقق غایت جعل ولایت در غدیر یعنی با یکدیگر و اتصال به امام و رسیدن به فلاح و رستگاری و توحید است. ▫️در آیه شریفه بعد از آیه طهارت می فرماید: "وَٱذۡكُرُواْ نِعۡمَةَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ وَمِيثَٰقَهُ ٱلَّذِي وَاثَقَكُم بِهِ" (مائده: ۷). در این آیه شریفه تصریح می کند بر ارتباط این آیات احکام به میثاق و عهد الهی بودن این احکام الهی در ذیل عهد و میثاق ولایت (اتمام نعمت). به این معنا که از آنجا که مومنان عهد و میثاق بر تحقق ولایت دارند، مقدمات تحقق این ولایت که همان تحقق جمعی احکام الهی در جامعه است، عهد جمعی و در دامنه میثاق بر ولایت است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : فلسفه و علت تشریع بر بنی آدم 🔸در باب وضو باید بگوییم که این تشریع از یک حقیقت وجودی نشأت گرفته است، اعتبار نیست که فکر کنیم خداوند می‌خواست امری کند و شما اطاعت کنید! نه؛ حکمت و مصالح دارد که این شستن‌ها نازله آن حقیقت است که در صعودش هم آن را می‌خواهد ایجاد کند. از آن‌جا نازل شده و دوباره می‌خواهد به آنجا برساند. لذا در روایتی شریف از نبی اکرم صلوات الله علیه، اصل دلیل وضو و فلسفه آن بیان شده است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |