May 11
9.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 سوره منتشر شد
پیششمارۀ دورۀ جدید ماهنامۀ سوره ویژۀ «بلوای 1401» منتشر شد.
🆔 @Sourehmagazine
ماهنامۀ سوره
🟠 پیششمارۀ دورۀ جدید ماهنامۀ سوره منتشر شد. 🆔 @Sourehmagazine
🟠 پیششمارهٔ دورهٔ جدید ماهنامهٔ سوره به سردبیری سید علی سیدان منتشر شد.
🔶 فهرست مطالب پیششماره؛
🔸 ما را به میان ذرهها جوی
🔸 برای مهار ایران قوی
مرور تحلیلی بیانات رهبر انقلاب اسلامی دربارۀ بلوای 1401
🔸 گفتارها در جنگ با واقعیت
چارچوبهای تحلیلی متفاوت چگونه در صحنۀ بلوای 1401 حاضر شدند
🔸 طباطبایی و رؤیای ویرانشهر
نگاهی به یادداشتهای سید جواد طباطبایی دربارۀ بلوای 1401
🔸 آقای ژیژک! از موزۀ تاریخ بیرون بیایید!
نامهای به اسلاوی ژیژک، نظریهپرداز چپگرای اسلوونیایی
🔸 آخرین نفسهای نیروی تحمیلکنندۀ سکولاریسم
تحلیل حسین کچویان از نیروهایی که مانع ظهور تاریخی دیگر میشوند
🔸 بلوا در حباب
جستاری دربارۀ آنچه در بلوای 1401 تجربه کردیم
🔸 سودای انطباق
چگونه سازمان مجاهدین خلق به ماشین پیشبینیِ فروپاشیِ جمهوری اسلامی تبدیل شد؟
🔸 افول اجتهاد و ظهور هیاهو
در حاشیۀ مواضعی که از گوشه و کنار حوزۀ علمیه دربارۀ بلوای 1401 شنیده شد
🔸 از زمین خاکی تا ورزشگاه آزادی
گزارشی از روند شکلگیری رویداد سلام فرمانده
🔸 فارسی برای همه!
یادداشتهای سفر به سوریه
🔸 انتقام استکبار از مردم متفکر ایران
استاد «اصغر طاهرزاده» در گفتوگو با سوره از ماهیت و علت بلوای 1401 سخن گفت
🔸 آیندۀ ایران روی میز تشریح
میزگردی با حضور محمد قوچانی، علیرضا شفاه و سجاد صفارهرندی
🔸انیمیشن ایران زنده است!
نگاهی به انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» و امیدواریهایش
🔸کافئینزدایی از اعتراض
نقدی بر سریال یاغی
🔸 برای میانمایگی
دربارهٔ آهنگ «برای...»؛ مرثیهای که برای سگهای بیگناه ممنوعه سروده شد
🔸 قیام لله یک مداح
دربارهٔ «مهدی رسولی» و نحوهٔ حضورش در صحنهٔ هیئت و سیاست
🔸 خواست اکثریت، اسلام است!
مبنای تأسیس و بقای نظام در نظر امام خمینی چیست؟
📍 برای تهیۀ نشریه به دکههای مطبوعاتی مراجعه بفرمایید
🆔 @Sourehmagazine
صفحهٔ رسمی نشریهٔ سوره را در پیامرسانهای اینستگرام، تلگرام، ایتا، بله و روبینو به نشانی زیر
@Sourehmagazine
و صفحهٔ رسمی نشریهٔ سوره در پیامرسان روبیکا را به نشانی زیر
@Soureh_magazine
دنبال کنید.
🆔 @Sourehmagazine
سرمقاله پیش شماره مجله سوره؛
🔺ما را به میان ذره ها جوی
👤نویسنده:
سیدعلی سیدان
#بخش_اول
🔸خبر چیست؟ بهتر است بپرسیم چه چیزی بهواقع «خبر» است؟
خبر را در ادبیات متداول رسانه، اینچنین تعریف کردهاند: «خبر، گزارشی از رویدادهای تازه و جاری است که حاوی یک یا چند ارزش خبری باشد.» بر پایۀ همین تعریف، ما هر روز با سیلی از اخبار مواجهیم که مدعی تازگی هستند اما بهواقع «تکرار لحظه اکنون» هستند و چیزی دربارۀ آینده و سرنوشت به ما نمیگویند.
آیندۀ ما چیست و کجاست؟ دقیق نمیدانیم؛ اما میدانیم که آینده، تکرار لحظۀ اکنون نیست. جاهلیت مدرن، اکنونِ خود را همچون آیندۀما جا میزند تا بشارت به آینده را در قلبمان زندهبهگور کنیم.
🔹آیندۀ ما، بهسان نوری در دوردست، سوسو میزند و ما اگر طالب خبری از آن هستیم، باید بهسمت نور حرکت کنیم. موسای نبی، هنگامی که نوری از جانب کوه طور دید به خانوادهاش گفت:
اُمْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا لَعَلِّي آتِيكُم مِنْهَا بِخَبَرٍ (درنگ کنید! نوری دیدهام. [میروم] شاید خبری از آن برای شما بیاورم).
🔸باید حرکت کرد. باید تکان خورد. باید جُنبید، اگر خواهان خبر از آیندهای هستیم که به ما بشارت داده شده است، باید قیام کرد و باید رفت؛ هستهای که به خاک میافتد، سرنوشتش همان درخت پربرگوبار است؛ اما خیزش هسته به سمت نور است که آینده را ممکن میکند. آینده، هر چه باشد، در دست همین ذرههایی است که به سوی نور قیام میکنند.
🔹پوشانندگان، میخواهند با کلمات خبیثهای که از دهانشان بیرون میآید این نور را بپوشانند. «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ». متجددان و متحجران، از ذهن بیبنیاد خویش، بتهای سنگی ساختهاند و گمان میکنند قیام ذرهها بهسوی نور، با کلمات خبیثه و بیبنیاد آنها مهار میشود. آنها ما را بیبنیاد و بیبرگوبار میخواهند تا ما نیز مثل آنها، همچون درختان برجهیده از زمین، قرار و ثباتی نداشته باشیم. «و مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ».
🔸اگر در کلام معصوم، «قول ثابت» به ولایت تأویل شده است، به آن معناست که حیات و بقا و سرنوشتِ ما در گرو خیزش و مبارزه با ظلمت برای الحاق به خورشید ولایت است.
من به سرچشمۀ خورشید نه خود بردم راه
ذرهای بودم و مهر تو مرا بالا برد
ما باید در آنچه خبر پنداشتهایم، شک کنیم. خبر، مژدۀ سرنوشت است و سرنوشت، در دل ذرههاست. این ذرهها در سال 1357 خورشیدی، بهسوی خورشید قیام کردند و هژمونی غرب را شکستند. اینچنین بود که «انقلاب ذرّات» پدید آمد.
🔹قرن اخیر، فقط یک خبر دارد و آن، خبرِ «انقلابِ اسلامی» است. فقط رویدادهایی«ارزش خبری» دارند که با این خبر نسبت پیدا میکنند. گوشهای متجدد و متحجر، خبر انقلاب را نشنیدند و سر در لاک ذهن خویش فرو بردند. آنها پنبۀ «تخصص» در گوش کردند تا «خبر» انقلاب را نشنوند.
🔸«متخصصان» این خبر را ناشنیده و نادیده گرفتند، تحقیر کردند، تحریف کردند، بیآینده دانستند و سرکوب کردند تا بیخبری بر جهان سیطره پیدا کند.
ما نیز، اگر میخواهیم گرفتار بیخبری نشویم، باید به جنبش درآییم و بهپا خیزیم. خبر انقلاب اسلامی به گوش ذرهها رسیده است و این ذرهها از لبنان تا فلسطین، از یمن تا بحرین، از پاکستان تا آذربایجان، از افغانستان تا قلب اروپا به سمت نور در حرکتند. آیا ما از خیزش ذرهها باخبریم، یا به حکم ذهنیتهای «تخصصی»، قیام ذرهها را انکار میکنیم؟ باخبرشدن، مستلزم حرکت است و ذهنهای درخودمانده چه میدانند که خبر چیست و کجا یافت میشود؟
ای بیخبر بکوش که صاحبخبر شوی
تا راهرو نباشی، کی راهبر شوی؟
🔶 🔷در پیش شماره مجله سوره بخوانید...
🆔 @Sourehmagazine
سرمقاله پیش شماره مجله سوره؛
🔺ما را به میان ذره ها جوی
👤نویسنده:
سیدعلی سیدان
#بخش_دوم
🔸مرکز رسانهای «سلوک»، در تکاپو برای کشف ذرههاست. ذرههایی که یا در هیئت «ایدۀ» یک محصول هنری، یا در قامت یک «استعداد» انسانی یا در شکل یک «کلمۀ» معطوفبه روایت، در میدان نبرد حاضر شدهاند.
🔹 ماهنامۀ «سوره» بهعنوان رسانۀ هویتی جبهه انقلاب اسلامی و امت حزبالله، در دل مرکز رسانهای سلوک، مسئولیت تولید کلمه برای روایت نیروی نهفته در ذرههای انقلابی را به عهده گرفته است. سوره، در دورۀ جدید خود، به پیروی از سنتی که سیدمرتضی آوینی مُلهَم از خبر انقلاب اسلامی پایهگذاری کرد، در شکل و شمایلی تازه، روی همین نقطه ایستاده است؛ که نایستاده و در حرکت است؛ حرکتی توأم با دعوت. ذرههایی که آینده را حمل میکنند، ما را بهسوی خود فرامیخوانند و «سوره» در جستوجو برای کشف این ذرهها و گزارش آنهاست.
ما را به میان ذرهها جوی
ما خُردترین ذرههاییم...
🔸نیروهای انقلاب اسلامی، امروز در میدانهای گوناگون در کشاکش با نیروهای رقیب هستند. میدان سیاست، میدان هنر، میدان کتاب و نشر، میدان حوزۀ علمیه، میدان دانشگاه، میدان خانواده، میدان معاش، میدان مسکن، میدان جهاد، میدان فناوری و... .
🔹مجلۀ «سوره» در دورۀ جدید، به حول و قوۀ الهی، راوی مبارزۀ نیروهای انقلاب در این میدانهاست تا آیندۀ ایران اسلامی، زیر خرواری از ادبیات ذهنزده و تخصصی به محاق نرود؛ ادبیاتی که یا برآمده از تجدد است یا برآمده از تحجر؛ ادبیاتی که یا وابسته به آمریکاست یا وابسته به تفالههای آمریکا و به تعبیر دقیق حضرت روحالله، «اسلام آمریکایی» است.
🔸سوره، بنا دارد اجتماعی از «انسانرسانههای خبره» باشد که مسئولیت روزنامهنگاری تحقیقی متناسب با نیازهای مردم انقلابی ایران را به عهده میگیرند.
🔹پس از دورۀ افول «ژورنالیسم فرهنگی» در جبهۀ انقلاب اسلامی، به این نتیجه رسیدیم که آن هستۀ زایندۀ فرهنگ را از دست دادهایم و کارهای فرهنگی ما به جای آنکه مولّد باشند، مصرفکننده شدهاند. تا جایی که امروز، شکل دادن به یک تحریریۀ همدل با هم و همافق با انقلاب اسلامی، کاری بس دشوار است.
🔸کار ما قیام برای تحقیق و کشف و روایت میدان است، اما نباید به همین بسنده کنیم. ما باید بتوانیم از «ژورنالیسم تحقیقی» به «ژورنالیسم تحقّقی» پل بزنیم؛ یعنی روایت و تبیینی که خود به اقامه و تحقق کمک کند و اساساً محک ما برای عیارسنجی روایت، آن است که نظر به تحقق و اقامه داشته باشد. در این مسیر، خاضعانه دست یاری بهسوی هر کسی که خود را در میدان نبرد میبیند، دراز میکنیم.
🔶 🔷در پیش شماره مجله سوره بخوانید...
🆔 @Sourehmagazine
گفتوگوی مجله سوره با استاد اصغر طاهرزاده؛
🔺انتقام استڪبار از مردم متفکر ایران
🔹استاد اصغرطاهر زاده در گفتوگو با سوره درباره #بلوای_۱۴۰۱:
اگر صریح بخواهم بگویم این پدیده هیچ چیزی نیست جز انتقام از جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی.
🔸پیچیدگی قضیه نشان میدهد انقلاب اسلامی تمام هویت رقیبش را از بین برده است.
میخواید اسم آن را رقیب مدرنیته به معنای سکولاریسم بگذارید، یا میخواهید تحجر و ارتجاع یعنی و هابیت بنامید. حتی میتوانید اسم آن را روشنفکر مدرن حاضر در جامعه ایران بگذارید که نتوانسته به ایران بیاید.
🔹چرا انتقام بگیرند؟
چون نتوانسته اند منازعه را بارقابت حل کنند.
تا دیروز تصور میکرد رقیب ماست و امروز متوجه شدند این رقیبی نیست که بشود با آن درافتاد."
🔸🔹شما میتوانید این گفتوگو را در پیش شماره مجله سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine
🔺افول اجتهاد و ظهور هیاهو
در حاشیه مواضعی که از گوشه و کنار حوزه علمیه درباره #بلوای_۱۴۰۱ شنیده شد
👤نویسنده:
حمیدرضا میررکنی
🔸 "حجاب فرم اسلام است؛ خواستن آن و مبارزه در راه آن میتواند مبارزه در راه کل اسلام را نمایندگی کند و مبارزه با آن می تواند مبارزه با اصل و کل اسلام را.
دقیقا همین خصیصه است که حجاب را در تاریخ معاصر ایران بدل به محور یک کشاکش فرهنگی و سیاسی بزرگ میکند.
🔹کسانی که علیه حجاب میجنگیدند به صراحت اعلام میکردند که تغییر پوشش (کشف حجاب) طریقی است به یک تغییر فرم اساسی و کلان. جمعی که از اصلاح پوشش و کشف حجاب سخن میگفتند همان کسانی بودند که از تازه شدن کل ایران دم میزدند."
🔸🔹شما میتوانید این نوشته را در پیش شماره مجله سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine