🔻«بزمِ رزم» عنوان یادداشتی بر نوحه فاطمی مقتدر مظلوم با مداحی حسین طاهری است.
✍نویسنده:
مرتضی ابراهیمپور
🔸️بخشی از متن:
🔹️یکی از نوحههای مهم و همهگیر حسین طاهری در ایام فاطمیه 1401ه.ش که همزمان با ایام آشوب و بلوا خوانده شد، نوحۀ «مقتدر مظلوم» است که بهانۀ نوشتن این یادداشت شد:
عمدۀ نوحههای فاطمیِ امروزی، در شخصیتپردازیِ حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) دچار مشکلاند و رابطۀ این دو معصوم را به یک رابطۀ احساسیِ زن و شوهری تقلیل میدهند. اینکه در این میان، نوحهای خود را به ساحت «حق و باطل» ارتقا دهد و شخصیتپردازی این دو بزرگوار را در چارچوب «امام و مأموم» ببیند و دفاع حضرت زهرا از همسرش را در الگوی «نصرت ولی» معنایابی کند، مرحبا دارد.
🔸️مهمترین نکته جذابیت این نوحه، ایده محوری آن است که؛ در عین حال که زبانحال حضرت زهرا (س) به حضرت علی (ع)است، کلمات جوری کنار هم چیده شدهاند که میشود آنها را خطاب به رهبر انقلاب یا حتی نظام اسلامی هم خواند. این تعمد خودآگاه، کار نوحهسرا را سخت و البته جذاب کرده است؛ چرا که اگر خطابِ نوحه، حضرت علی باشد و متکلمش حضرت زهرا، لحن و عبارات، باورپذیر شود و مناسبِ شأن قدسی آنها باشد و اگر مخاطب نوحه، رهبر انقلاب یا نظام اسلامی در نظر گرفته شود و گوینده مردم ایران باشند، شعاری، مبالغهآمیز و ماورایی نباشد و مستمع آن را پس نزند.
🔸️🔹️شما میتوانید این نوشته را در پیش شماره دوم #مجله_سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine
🔻«فلسطین؛ همچنان پایدار، همچنان امیدوار» عنوان یادداشتی است که از سفر به سوریه تهیه شده و در پیششماره دوم مجله سوره منتشر شدهاست.
✍نویسنده:
علیاصغر عزتیپاک
🔸️بخشی از متن:
پرداختن به وقایع سوریه بدون توجه به مسئلۀ فلسطین، کاری ناقص و پرابهام خواهد بود. معرکۀ سوریه را از هر زاویهای که بنگریم، ردی از توطئههای اسرائیل را در آن خواهیم دید. سوریه یک سنگر مستحکم و بامبنا در مرز صهیونیسم است، و یک تهدید بزرگ و همیشگی. موضعمندی در قبال اسرائیل جزء قانون اساسی سوریه است، و این مسئلۀ کوچکی نیست. با اوجگیری بهار عربی، اسرائیل و همپیمانانش در جبهۀ صلیبیون فرصت را مغتنم شمردند تا این سنگر را از درون متلاشی کنند و برای همیشه از شرش خلاص شوند. آنها خواستند، اما خدا نخواست. از همین روست که بسیاری از تحلیلگران مسائل اجتماعی و سیاسی در تبیین جریانات داخل سوریه نمیتوانند دخالت و تحریکات آشکار و پنهان اسرائیل و آمریکا را نادیده بگیرند. ایجاد انشقاق در ارتش و مسلحکردن سریع و فراگیر معترضین در همان بدو امر از توفیقات جبهۀ غرب و اسرائیل بود؛ و همه هم برای شکستن حلقهای قدرتمند از حلقههای مقاومت اسلامی. اتفاقی که دور نبود تا خاورمیانه را دچار تحولات جدی بکند، البته اگر نمیافتاد مشکلها! که افتاد. بنابراین به نظر میآید که گزارش از حرب سوریه بدون توجه به موضوع فلسطین و فلسطینیها، گزارشی کامل و گویا نخواهد بود. سرنوشت این دو ملت بهطرز شگفتی با هم گره خورده است.
🔸️🔹️شما میتوانید این نوشته را در پیششماره دوم #مجله_سوره بخوانید...
🆔️ @sourehmagazine
ماهنامه «سوره»، درگذشت حجتالاسلام مسعود دیانی را به خانواده آن عزیز و همچنین به همه همکاران و همراهانشان و نیز به عموم مجاهدان عرصه فکر و فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی تسلیت میگوید. ایشان در عمر بابرکت خود، تلاشی پیوسته برای توسعه و تعمیق فرهنگ اسلام اصیل در قالبهای نو و بدیع داشت. خداوند، روح این روحانی و محقق مجاهد را با اولیای مقرب خویش محشور فرماید.
🆔️ @sourehmagazine
🔺️ چگونه پیششماره سوم نشریه سوره را پیشخرید کنیم؟
۱.مبلغ ۷۵هزارتومان را به شماره حساب ذیل واریز نمایید
شماره حساب: ۱۰.۸۱۷۰۸۹۱.۱
شماره کارت: ۵۰۴۱۷۲۱۰۸۴۸۴۰۰۹۰
به نام سیدعلی سیدان
۲.فیش واریز به همراه اطلاعاتی اعم از؛ نام و نامخانوادگی، آدرسدقیق، کدپستی و شماره تماس به شماره ۰۹۱۹۲۵۴۸۷۲۹ یا به نشانی sourehmagazine در شبکههای اجتماعی، اینستاگرام، تلگرام، بله و به نشانی soureh_magazine در روبیکا ارسال نمایید.
🆔 @sourehmagazine
🔻«فروشنده » عنوان مطلبی درباره عنکبوت مقدس و سینمای فرنگپسند است که در پیششمارهٔ دوم ماهنامهٔ سوره به چاپ رسیده است.
✍نویسنده:
فردین آریش
بخشی از متن:
🔸️در عنکبوت مقدس، مردی با سویههای مذهبی میخواهد شهر مقدس مشهد را از فساد پاک کند. پس دست به کشتن میزند. فیلمساز با زمختی و سبعیت چندین مورد از این قتلها را برگزار میکند. هم به جبران پُر کردن خلاءهای دراماتیک و ملات ناکافی فیلمنامه، هم تشدید چرکی تصویری که قرار است از ایران به خارج از ایران متبادر کند.
🔹️در واقعیت، سعید حنایی توسط پلیس دستگیر و توسط دادگاه محاکمه و مجازات میشود. به عبارت دیگر، سیستم که بر مدار دین و مذهب استوار است، علیه خوانشِ افراطیِ قاتل از مذهب میایستد و با آن مقابله میکند. روایتی که نمیتواند به مذاق اگزوتیکپسند جشنوارههای خارجی خوش بیاید. که یعنی برای سازندهاش خبری از جایزه و اعتبار نخواهد بود. پس فیلمساز دست به کار میشود و واقعیت را شخم میزند...
🔸️🔹️شما میتوانید این نوشته را در پیش شماره دوم #مجله_سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine
🔻«مبارزه، یقظه، فروپاشی » عنوان مطلبی درباره روایت انقلاب اسلامی در سینمای ایران است که در پیششمارهٔ دوم ماهنامهٔ سوره به چاپ رسیده است.
✍نویسنده:
سجاد صفارهرندی
بخشی از متن:
🔸️از اوایل دهه شصت و متأثر از تحولات جامعۀ پساانقلابی، روایت مبارزاتی از انقلاب زیرگونۀ جدیدی مییابد که میتوان با آن از تعبیر «کدام مبارزه؟» یاد کرد. اگر پیشتر نفس مبارزه مشروع و مقدس بود، در این روایت تازه تفصیلی میان مبارزه درست و مشروع از یکسو و مبارزه غلط و نامشروع از سوی دیگر وجود دارد. در حقیقت، ماجرای اصلی در اینجا حیرت و بلاتکلیفی قهرمان در شناخت مبارزه درست و مشروع است.
🔸️🔹️شما میتوانید این نوشته را در پیش شماره دوم #مجله_سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine
🔻«روایت یک جنگ ترکیبی» عنوان یادداشتی درباره کتاب ترجمه الغارات است که در پیششمارهٔ دوم ماهنامهٔ سوره به چاپ رسیده است.
✍نویسنده:
محمدصالح سلطانی
بخشی از متن:
🔸️مهمترین ویژگی «الغارات»، آشناییزدایی از تاریخ است. این کتاب، سویهای از دوران حکومت حضرت علی علیه السلام را پیش چشم مخاطبش میآورد که در هیچ منبع شناختهشدهای، با این طول و تفصیل بازخوانی نشده است. دورۀ غارات دارای دو ویژگی مهم است که آن را از باقی دوران حکومت حضرت علی علیه السلام متمایز میکند. اول، اقدامات متعدد و متنوع معاویه برای تضعیف و حتی ساقط کردن حکومت امیرالمؤمنین و دوم، سستی و عدم همراهی یاران امیرالمؤمنین علیه السلام در مواجهه با اقدامات معاویه و تأمین امنیت خود. پیوند فشار سهمگین خارجی و سستی یاران داخلی، در نهایت مانند دو لبۀ یک قیچی، به تضعیف حکومت حضرت علی علیه السلام منجر شد و یک تراژدی دردناک سیاسی-تاریخی را رقم زد.
🔸️🔹️شما میتوانید این نوشته را در پیش شماره دوم #مجله_سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine
🔻طرح خرید تجمیعی
🔸با خرید هرسه پیششماره نشریه سوره علاوه بر تخفیف ۲۵ درصدی از امکان ارسال رایگان نشریه در سراسر کشور برخوردار شوید
👈فقط ۲۰۰ هزارتومان+ارسال رایگان
🗓فقط تا پنجشنبه ۲۵ اسفندماه فرصت دارید.
🆔 @sourehmagazine
ماهنامۀ سوره
🔴 پیششماره سوم مجله سوره منتشر شد 🆔 @sourehmagazine
🔴 فهرست مطالب پیششماره سوم ماهنامه سوره:
🔷 سرمقاله؛ راه آنقدر باز است که هیچ مانعی در برابر ما نیست.
🔶 نقاشی که آمادۀ بازگشت به سرزمین پدری بود؛
یادی از هنرمند فلسطینی، عبدالمعطی ابوزید
🔷 پایان بلوا، آغاز اعتراف؛
در روزهای پسابلوا گفتارها چگونه به صحنه آمدند و به واقعیت غیرسیاسی غائله اذعان کردند؟
🔶 ملاقات با شمایل قهرمان؛
روایت اهالی هنر و اندیشه از الهامبخشی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
🔷 حوزۀ علمیۀ قم؛ بنای سیاسی، بقای سیاسی؛
به گواهی اسناد، برخلاف روایت روشنفکران، تأسیس حوزۀ علمیۀ قم مبتنی بر درکی سیاسی بوده است
🔶 تولد یک قیام سیاسی؛
روایتی از میدانگشایی سیاسی روحالله رشیدی و همراهانش در شهر تبریز
🔷 فوتبال، فندک، فلسطین؛
روایتی از سفر به «دوحه»، میزبان جام جهانی 2022
🔶 عراق در کشاکش بزم و رزم؛
روایتی از سفر به «بصره»، میزبان بیست و پنجمین جام ملتهای خلیج
🔷 همسفر با حجةالاسلام سانتیاگو پاز؛
روایت هجرتی طولانی از بوئنوسآیرس تا قم
🔶 اینک رمان ملّی؛
دربارۀ رمان ایرانشهر که تصویرِ حماسیِ انسان ایرانی را ظاهر کرد
🔷 سرگرانیها؛ یک گزارش از اجتماع؛
برج دمشق، یادداشتهای سفر به سوریه 3
🔶 به زبان آدمیزاد؛
در خوانش غزلی از مهدی جهاندار
🔷 برخیز و اول تو جهان را بساز؛
نگاهی به کتاب «قدرت جغرافیا»
🔶 نقدهایی بر هشت فیلم چهل و یکمین جشنوارۀ فیلم فجر
🔷 برخورد نزدیک از نوع عاطفی؛
خوانشی از پوستر فیلم «در آغوش درخت»
🔶 شمایل یک جشنواره؛
بررسی پوستر چهل و یکمین جشنوارۀ فیلم فجر
🔷 سالِ سرود؛
روایتی از اوجگیری سرود در سال 1401
🔶 جدال منتظران؛
تأملی در نگاه امام خمینی به مسئلۀ انحراف در انتظار فرج
🔹🔸برای تهیه این مجله به دکههای مطبوعاتی مراجعه کنید و یا به ادمین مجله سوره در پیامرسانهای روبیکا، بله، ایتا، تلگرام و اینستاگرام پیام دهید.
🆔 @sourehmagazine
مخاطبین عزیز❗️
با توجه به اطلاعیه اداره پست، سفارشاتی که پساز این ثبت شود بعد از پایان تعطیلات عید بهدست شما خواهد رسید
🆔 @sourehmagazine
🔺️در سال جدید، یکی از مشترکین سوره باشید
۱.مبلغ اشتراک مورد نظر خود را به شماره حساب ذیل واریز نمایید
شماره حساب: ۱۰.۸۱۷۰۸۹۱.۱
شماره کارت: ۵۰۴۱۷۲۱۰۸۴۸۴۰۰۹۰
به نام سیدعلی سیدان
۲.فیش واریز به همراه اطلاعاتی اعم از؛ نام و نامخانوادگی، آدرسدقیق، کدپستی و شماره تماس به شماره ۰۹۱۹۲۵۴۸۷۲۹ یا به نشانی sourehmagazine در شبکههای اجتماعی، اینستاگرام، تلگرام، بله و به نشانی soureh_magazine در روبیکا ارسال نمایید.
🆔 @sourehmagazine
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 #مرور_مطالب
🔸مهمترین مطالبی که در پیششماره سوم ماهنامهسوره میخوانید
🆔 @sourehmagazine
🔻«تولد یک قیام سیاسی» عنوان روایتی است از میدانگشایی روحالله رشیدی و همراهانش در شهر تبریز که در پیششمارهٔ سوم ماهنامهٔ سوره به چاپ رسیده است.
✍نویسنده:
سارا عاقلی
بخشی از متن:
🔸️«جمهوری اسلامی ما را آدم کرده.» جملهای که روحالله رشیدی میگوید وضع همۀ نیروهای انقلاب است. آدمشدن همان سیاسیشدن است. مگر نه آنکه انسان از حیث سیاسیبودن انسان میشود؟ انسان ایرانی، سیاسیبودن خود را مدیونِ انقلاب اسلامی است. «سیاسیبودن» یعنی حاضر دیدنِ خود در مبارزهای اساسی که از فطرت درونی انسان شروع میشود و تا خانواده و محله و شهر امتداد مییابد، اما در این سطح هم متوقّف نمیماند و در مختصات ملی، منطقهای، جهانی و تاریخی بسط پیدا میکند
🔸️🔹️شما میتوانید این نوشته را در پیش شماره سوم #مجله_سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine
🔻«همسفر با حجت الاسلام سانتیاگو پاز» عنوان روایتی است از هجرتی طولانی از بوئنوس آیرس تا قم که در پیششمارهٔ سوم ماهنامهٔ سوره به چاپ رسیده است.
✍نویسنده:
مجید مالکی
بخشی از متن:
🔸️اگر اندیشۀ امام و تجربۀ جمهوری اسلامی به آمریکای لاتین منتقل شده بود، پیشرفت بیشتری حاصل میشد تا این تجربیات مارکسیستی. معروف است که انقلاب، متعلّق به مارکسیستهاست، در حالی که انقلاب صرفاً متعلّق به آنها نیست. آنها در جنبههای سیاسی و اقتصادی شاید دشمن آمریکا باشند، امّا آمریکا منحصر به سیاست و اقتصاد نیست. آمریکا یک فکر است. یک فرهنگ است. ممکن است از لحاظ سیاسی دشمن باشید، امّا همان موقع از لحاظ فرهنگی با تلویزیون در خانهتان باشند. مشکل مارکسیستها همین است که از لحاظ سیاسی و اقتصادی مبارزه میکنند، امّا آمریکا از طریق نگاه به خانواده، نگاه به زن، انسان و همجنسبازی در آنها رسوخ کرده. از یکسو میگویند مرگ بر آمریکا، از طرف دیگر پرچم همجنسبازی در دست میگیرند. این نگاه ضد جامعه و ضد خانواده، نگاه آمریکایی است.
🔸️🔹️شما میتوانید این نوشته را در پیش شماره سوم #مجله_سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine
🔻«فوتبال، فندک، فلسطین» عنوان روایتی است از سفر به «دوحه»، میزبان جام جهانی فوتبال 2022 که در پیششمارهٔ سوم ماهنامهٔ سوره به چاپ رسیده است.
✍️نویسنده:
مهدی مافی
بخشی از متن:
🔸بالاخره آن لحظۀ تاریخی فرارسید. توپی پشت محوطه به روزبه چشمی رسید و... چه گلی! حال مردم دست خودشان نبود. فریاد میزدند. اشک میریختند. همدیگر را به آغوش میکشیدند. پرچمها را تکان میدادند و همراه بازیکنان بالا و پایین میپریدند. گرت بیل روی زمین ولو شده بود و نای بلندشدن نداشت. در عوض نیمی از ورزشگاه روی ابرهای الریان پرواز میکرد. ما مزد اتحادمان را گرفته بودیم. وقتی چند دقیقه بعد روی ضدحمله، رامین رضاییان گل دوم را زد، قدرتمندانهترین پیروزی تاریخ ایران در جامهای جهانی رقم خورد و احمد بنعلی میزبان این جشن ملی بود. بهشت ایرانیها در قطر!
🔸🔹شما میتوانید این نوشته را در پیش شماره سوم #مجله_سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine
🔻«حوزه علمیه قم؛ بنای سیاسی، بقای سیاسی» عنوان یادداشتی است درمورد تاریخ حوزه علمیه قم که در پیششمارهٔ سوم ماهنامهٔ سوره به چاپ رسیده است.
✍️نویسنده:
حمیدرضا میررکنی
بخشی از متن:
🔸 تمام نقلهایی که روشنفکران و برخی مورخین از آن «اصالت درس و بحث» را استنباط کردهاند، در واقع نه پرهیز از سیاست، که «سیاستِ پرهیز» است؛ سیاستی که از سوی عالمی سیّاس از موضعی سیاسی و در راه مبارزهای سیاسی اتخاذ شده است؛ نه برای آنکه درس و بحث فی نفسه خوب است و باید طلاب باسواد باشند و درگیر چیزهای دیگر نباشند، نه! پرهیز از سیاستِ رسمی برای نگهداشت و مراقبت از آن طرح اصلی مبارزه سیاسی. مراقبت از آن طرح اصلی در عمل همان مراقبت از حوزه علمیه بوده است.
🔸🔹شما میتوانید این نوشته را در پیش شماره سوم #مجله_سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine
🔻«پایان بلوا؛ آغاز اعتراف» عنوان یادداشتی است که به بررسی گفتارهای مختلف در روزهای پسابلوا پرداخته است و در پیششمارهٔ سوم ماهنامهٔ سوره به چاپ رسیده است.
✍️نویسنده:
امین حیدرلو
بخشی از متن:
🔸 زندگی روزمره در ایران از سر گرفته شده بود و حتی تعداد چشمگیری از متّهمان حوادث اخیر در میانۀ دهه فجر مورد عفو شدند تا یک «زندگی معمولی» را از سرگیرند.
جریان زندگی روزمره در روزهای پایانی سال یا اصطلاحاً «شب عید»، جان دوباره گرفته است.پایان بلوا، تحلیلگران را به اعتراف مجبور کرده. تحلیلگران سیاسی روز، گونۀ دیگری از «اعترافات اجباری» را به صحنه آوردهاند. این اعتراف این بار نه از سر اجبار نهادهای امنیتی که از سر مواجهه با دیوار سخت واقعیت است؛ واقعیتی با عنوان پایان بلوا و ناکامی در سرنگونی نظم سیاسی.
🔸🔹شما میتوانید این نوشته را در پیش شماره سوم #مجله_سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine
🔻«سالِ سرود» عنوان روایتی است از اوجگیری سرود در سال۱۴۰۱ که در پیششمارهٔ سوم ماهنامهٔ سوره به چاپ رسیده است.
✍️نویسنده:
رضا اصغریآذر
بخشی از متن:
🔸 با توجه به تأكيدات مكرّر رهبر انقلاب در سال 1401 دربارۀ مقوله سرود و استقبال بینظير مردم از اثر «سلام فرمانده» و برگزاری رویدادهای سرودمحور، خون تازهای در رگهای اين قالب هنری تزريق شده و اميدها برای بازیابی دوران طلایی سرود افزايش يافته است. سرود، ظرفيت ويژهای در بیان احساسات و آرمانهای جمعی و پرداختن به كليدواژهها و مأموريتهای مطرح شده از جانب رهبر معظم انقلاب مانند «جهاد تبيين»، «روايت پيشرفت» و «اميدآفرينی» دارد و میتواند به عامل ایجاد انسجام، شورآفرينی و معرفتافزایی در اجتماعات و راهپیماییها تبديل شود. سرود در دهههای اخير با فرازوفرودهایی همراه بوده است و تقويت اين جريان نيازمند به بهرهمندی از تجارب راه طی شده، شناسايی ظرفيتهای موجود و هدفگذاری برای رسیدن به نقاط مطلوب است و امید میرود که اتفاقات سال 1401 در حوزۀ سرود، زمینهساز بازيابی جايگاه فراموش شدۀ آن شود.
🔸🔹شما میتوانید این نوشته را در پیش شماره سوم #مجله_سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine
🔻«اینک رمان ملی» عنوان یادداشتی است درباره رمان ایرانشهر که تصویر حماسی انسان ایرانی را ظاهر کرد و در پیششمارهٔ سوم ماهنامهٔ سوره به چاپ رسیده است.
✍️نویسنده:
علیرضا سمیعی
بخشی از متن:
🔸ایرانشهر از آنجا که طبقات و اقشار مختلف ایران را فراخوانده، توانسته آن حماسه را متجسّم کند. زیرا عواطف، ایمانها و ارادههای مردم را در یک نقطۀ سرنوشتساز متمرکز کرده است. نمیتوان آن را رمان بومی، عاشقانه، سیاسی یا اجتماعی دانست، زیرا همۀ ژانرها را در برمیگیرد. همه اشخاص و خانوادهها و طبقات با دنبالههای مفصّلی که در این رمان بلند، مذکور هستند، در مرز ایران جمع شدهاند؛ لذا نمیتوان این رمان را در یکی از همان ژانرها دستهبندی کرد، زیرا «ایرانشهر»، سرمایۀ ملی را درون خودش احضار کرده است.
🔸🔹شما میتوانید این نوشته را در پیش شماره سوم #مجله_سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine
🔻«جدال منتظران» عنوان یادداشتی است درباره نگاه امام خمینی(ره) به مسئله انحراف در انتظار فرج که در پیششمارهٔ سوم ماهنامهٔ سوره به چاپ رسیده است.
✍️نویسنده:
محمود ذکاوت
بخشی از متن:
🔸وقتی که رنگوبوی همکاری انجمن حجتیه با رژیم پهلوی نمایان شد، امام بهشدت علیه آنها موضع گرفت. انجمن بهدنبال آن بود با همراهی رژیم در هدف خود مبنی بر مقابله با بهائیت به مقاصد دلخواه برسد و امام حتی چنین همراهی و همکاریای را با رژیم پهلوی جایز نمیدانست. امام هر مقولهای را که به تقویت و تأیید رژیم پهلوی منجر میشد، جایز نمیدانست. در ادامۀ نهضت نیز وقتی انجمنیها با دستآویز قراردادن فرهنگ انتظار برای همراهینکردن با امام خمینی اقدام کردند، این فاصله عمیقتر شد تا آنکه با مطرحکردن حدیث شکست قیامها و برافراشتن پرچمها قبل از ظهور عملاً این جریان روبهروی نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی قرار گرفت.
🔸🔹شما میتوانید این نوشته را در پیش شماره سوم #مجله_سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine
🔻«به زبان آدمیزاد» عنوان یادداشتی است درباره غزلی از مهدی جهاندار که در پیششمارهٔ سوم ماهنامهٔ سوره به چاپ رسیده است.
✍️نویسنده:
علیرضا سمیعی
بخشی از متن:
🔸او از آن شاعرانی است که هرچه رخ بدهد، شعری منتشر میکند؛ انگار آستین ذوقش پر از ابیات مناسب باشد و با طوفانهای سرزمینمان بجنبد و جای خالی را پر کند. شعرش سهل و ممتنع است؛ درست مثل گفتارش خالی از تکلف و دستاندازهای کلامی اهل ادب. تو گویی به راحتی گفتوگوهای روزمره بتواند چیز بنویسد؛ اما شهامتی در بیان موضعگیریهایش دارد و دیدگاههای خاص که با ظرافت و تیزهوشی، کارهایش را خواندنی کرده است. از این رو شعری که در نگاه اول سهل میآید، ممتنع میشود. راستی که شعر سهل چقدر زیاد است و در عصر قلمهای سهلانگار تا چه پایه ممتنع نوشتن بعید است، اما او پیوسته دل به خطرهای غلتیدن در سادگی میدهد و درنتیجه هر کسی و در هر گوشهای میتواند شعرش را بردارد و بخواند و بفهمد.
🔸🔹شما میتوانید این نوشته را در پیش شماره سوم #مجله_سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine
🔻«سرگرانیها؛ یک گزارش از اجتماع» عنوان یادداشتی است از سفر به سوریه که در پیششمارهٔ سوم ماهنامهٔ سوره به چاپ رسیده است
✍️نویسنده:
علیاصغر عزتیپاک
بخشی از متن:
🔸در این لحظات من برای اولین بار فکر کردم به جایگاه موسیقی میان عربها و اینکه اگر این موسیقی نبود در چنین روزی که آنگونه با خون شروع شده بود و با پاکشدن اسمهایی از زبان زندگی، این مرد چه میخواست بشنود و با چه میخواست به تسکین برسد و داستانش را ادامه دهد! دقیق که نگاه میکردی، میدیدی این صدای بلند و این فریادی که خواننده انداخته توی سر خودش و توی سر ما و توی دل خیابان، بیدلیل نبود، ناموجه نبود. این صدا، صدای دمشق بود در آن لحظه برای من. دمشق در این مدت که من بودم و هستم، پر است از این اصوات حزنآلود و غریب. مثلاً اگر بخواهم خاطرات همین چند روز را که کارم شده بود پرسهزدن در کوچهپسکوچههای دمشق قدیم، مرور کنم، مهمترین عنصر حاضر در تمام آنها، همین صدای موسیقیای بود که از پنجرهها، از مغازهها، از درز درها، از روزنهها و از زمین و آسمان، در ریتمهایی کهنه و نو، میجوشید. صدای موسیقی در این شهر آنقدر منتشر است که برایم شده نشان و نماد حیات و نشاط و هم قلب زندگیهایی که در این خانههای قدیمی، خیلی قدیمی، میتپد.
🔸🔹شما میتوانید این نوشته را در پیش شماره سوم #مجله_سوره بخوانید...
🆔 @sourehmagazine