eitaa logo
خانواده خاص
2هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
8.9هزار ویدیو
374 فایل
ارتباط با ادمین @Asre_entezar
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆👆👆👆 آموزش مجازی طرح نور مبین، ویژه کارکنان، درس سیزدهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خنده حلال درسهایی از قرآن استاد قرائتی گونی پر از گربه
رهبر انقلاب: بنده هیچ پیشنهادی در باره ی مراسم دعا نماز و عبادات در مساجد و اماکن مقدس ارائه نمی کنم و تابع تشخیص ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت دعا وتوسل را درک می کنند ان وقت هرچه تصمیم بگیرند بنده و مردم به ان عمل می کنیم.
مروری بر مهم ترین درسهایی که طی یکی دو ماه أخیر آموختیم : ۱ - آمریکا دیگر کشور برجسته و پیشتاز دنیا نیست. ۲ - چین جنگ جهانی سوم را بدون شلیک حتی یک موشک پیروز شد و هیچکس هم از پسش بر نیامد. ۳ - اروپایی ها آنقدر هم که بنظر میرسد باسواد نیستند. ۴ - میشود تعطیلات را بدون سفر به اروپا و آمریکا هم گذراند. ۵ - در واقع ثروتمندان سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به فقرا دارند. ۶ - با بالا رفتن قیمتها، انسانها، صرف نظر از موقعیت اجتماعی شان، موجودات بسیار فرصت طلب و نفرت انگیزی میشوند. ۷ - هیچ کشیش، راهبه، روحانی و.. نمی تواند بیماری را نجات دهد. ۸ - انسانها، ویروس واقعی بر روی کره زمین هستند. ۹ - بدون طی کردن مراحل پیچیده و طولانی بروکراسی های دولتی هم میتوان میلیاردها دلار به نیازمندان کمک کرد. ۱۰ - ارزش متخصصین حوزه پزشکی و سلامت بیشتر از فوتبالیست ها میباشد. ۱۱ - نفت در جامعه ی غیر مصرف گرا هیچ ارزشی ندارد. ۱۲ - توانستیم درک کنیم حیوانات داخل باغ وحش چه احساسی دارند. ۱۳ - کره زمین، بدون دخالت انسان، به سرعت خودش را بازسازی میکند‌. ۱۴ - اکثر مردم میتوانند از داخل منزلشان کار کنند. ۱۵ - ما و فرزندانمان، بدون مصرف تنقلات هم زنده میمانیم. ۱۶ - زندانیانی که جرایم خرد داشتند میتوانستند آزاد باشند. ۱۷ - رعایت بهداشت در زندگی سخت نیست. ۱۸ - فقط خانمها قرار نیست که آشپزی بلد باشند. ۱۹ - مردمان نیک بسیاری در دنیا وجود دارند. ۲۰ - اگر مدارس بیشتری بسازیم، به بیمارستان های کمتری نیاز خواهیم داشت. ۲۱ - رسانه ها آنطور هم که باید کارآمد نیستند! بازتاب کدام رفتار بنی آدم بود که دامنگیر جهان شد؟ یاد حرف آن دختربچهُ سیاست زده سوری افتادم که پابرهنه، گرسنه و درمانده از آوارگی و جنگ، در واپسین لحظات عمرش گفت: من همه چیز را به خدا خواهم گفت و جهانیان همچنان سکوت کردند.
تا وقتی که ما از میزان گناهی که انجام داده‌ایم و عاقبت سختی که در انتظار گناه‌کاران است، آگاه نباشیم، احساس نیاز به استغفار و طلب رحمت نمی‌کنیم؛ ولی وقتی این احساس نیاز ایجاد شد، آن وقت است که از هر فرصتی استفاده می‌کنیم برای طلب بخشش از خداوند.   شاید کسی با خودش این‌طور بگوید که مگر من چقدر گناه انجام داده‌ام که تا این حد نیاز به استغفار داشته باشم؟ این افراد دچار یکی از این دو مشکل هستند: ضعف محاسبه یا کوچک‌شمردن گناهان.   مشکلِ ضعف محاسبه ضعف محاسبه یعنی انسان به اعمال خود دقت نداشته باشد. چنین کسی به‌شدت در معرض از دست دادن سرمایهٔ عمر خود است، دقیقاً مانند شخص کاسبی که حساب‌وکتاب ورودی‌ها و خروجی‌ها و خریدوفروش خود را نداشته باشد و بدون حساب‌وکتاب کاسبی کند. بدون شک این شخص در مدت کوتاهی تمام سرمایه‌اش را از دست می‌دهد، بدون اینکه بداند از کجا زمین خورده است.   محاسبه نفس را با یک مثال ساده واضح کنیم. یک‌لحظه تمرکز کنیم و با دقت به دیروز فکر کنیم و گناهانی که در طی دیروز انجام دادیم توی ذهنمان بیاوریم. البته به خودمان آسان نگیریم و هر چه بوده حساب کنیم حتی اگر در تماس تلفنی با یکی از دوستان یا فامیل، از کسی غیبت کردیم یا برای راه‌انداختن کارمان دروغی سرهم کردیم و یا با همسر و فرزند خود بداخلاقی کردیم و یا نسبت به نماز سستی داشتیم و...! هر کسی خودش کلاه خودش را قاضی کند و گناهان را محاسبه کند.   حالا بیاییم و از سن فعلی‌مان، تعداد سال‌هایی که مکلف نبودیم را کم کنیم و بعد مقدار سال باقی‌مانده را ضرب کنیم در 365 روز یک سال و بعد حاصل را ضرب کنیم در تعداد گناهی که دیروز انجام دادیم! رقم کمی عجیب شد، نشد؟ مثلاً یک نفر که 15 سال است مکلف شده، اگر روزی فقط 10 گناه انجام داده باشد: 15 سال ضرب‌در 365 می‌شود 5475 روز و این عدد ضرب‌در روزانه حداقل 10 گناه، می‌شود 54,750 گناه در بهترین حالت! حساب روزهایی که به دلایل مختلف گناهان بیشتری انجام داده‌ایم به جای خود! پس اگر کسی ضعف محاسبه نداشته باشد، هیچ‌وقت احساس بی‌نیازی از توبه و استغفار نمی‌کند و پیش از آنکه در روز قیامت که روز حساب است، از میزان گناهان خود شگفت‌زده شود، خودش در این دنیا اقدام به توبه و پاک کردن آن‌ها می‌کند و می‌شود مصداق حدیث کوتاه و زیبایی که امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند:   حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا عَلَیْهَا فَإِنَّ لِلْقِیَامَةِ خَمْسِینَ مَوْقِفاً کُلُّ مَوْقِفٍ مِقْدَارُهُ أَلْفُ سَنَةٍ؛ [گناهان و اعمال] خود را محاسبه کنید، قبل از آنکه در روز قیامت آن‌ها را بر شما محاسبه کنند، زیرا برای قیامت،‌ پنجاه توقفگاه [برای محاسبه اعمال] است که مقدار معطلی شما در هر توقفگاه، هزار سال است.[1]   مشکلِ کوچک‌شمردن گناهان دومین مشکل خطرناکی که احتمالاً بعضی از ما دچارش هستیم، کوچک‌شمردن گناهان است. اینکه وقتی کاری انجام می‌دهیم که می‌دانیم گناه است، با خودمان بگوییم این که گناه مهمی نبود و بدون استغفار و طلب بخشش از کنار آن عبور کنیم.   فرق این مشکل، با مشکل اول این است که در مشکل ضعف محاسبه، انسان از گناهانی که کرده غافل می‌شود و در صورت یادآوری، خود را سرزنش می‌کند و با شرمندگی از خداوند طلب بخشش می‌کند، اما مشکل دوم از جهاتی خطرناک‌تر است، زیرا چنین فردی اصلاً خودش را مستحق عذاب و عقاب نمی‌بیند تا بخواهد طلب بخشش و استغفار کند.   در مورد چنین شخصی، دقت در این حدیث تأمل‌برانگیز از امام صادق علیه‌السلام بسیار لازم و ضروری است:   پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در زمین خشک و بی‌آب‌وعلفی فرود آمد و به اصحابش فرمود: قدری هیزم بیاورید. اصحاب [با تعجب به اطراف خود نگاه کردند و] گفتند: یا رسول‌الله! ما در زمین بی‌آب‌وعلفی هستیم که در آن هیچ هیزمی پیدا نمی‌شود. حضرت فرمود: هر کس هر چه پیدا کرد بیاورد. [اصحاب اطاعت کردند و هرکدام برای پیدا کردن هیزم به سمتی به راه افتادند] پس از مدتی هرکدام از آن‌ها مقداری که به دست آورده بود نزد حضرت آوردند و همه را روی همدیگر انباشته کردند [و یک تل بزرگ از هیزم‌های ریز و کوچکی که به چشم نمی‌آمدند، ایجاد شد]. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله خطاب به یاران خود فرمود: گناهان نیز این‌گونه جمع می‌شود [یعنی در نگاه اول شاید چیزی به چشم نیاید و فکر کنید که گناه قابل‌توجهی انجام نداده‌اید، اما بعد از دقت و کنکاش، از حجم آن‌ها تعجب می‌کنید]. سپس فرمود: از گناهانی که آن‌ها را کوچک می‌شمارید بترسید! زیرا هر چیزی بازخواست کننده‌ای دارد، بدانید که بازخواست‌کننده گناهان [که خداوند متعال است] می‌نویسد «آنچه را مردم پیش فرستاده و آثار آن‌ها را و [بدون شک ما] همه‌چیز را در امام مبین [لوح محفوظ یا نامه اعمال] شماره کنیم
روز هفدهم ماه رمضان ویژه کلیه اعضای خانواده
◀️تعداد شهدای حادثه ناوچه کنارک ۱۹ تن بوده است/ تعداد مجروحان ۱۵ نفر است روابط عمومی نیروی دریایی ارتش در تشریح چگونگی بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار اظهار داشت: 🔹عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهاي نیروی دریایی ارتش در آبهای جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک كنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دريادلان نيروي دريايي به فيض شهادت نائل آمدند. 🔹پس از این حادثه تیم های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند. 🔹نیرو های مستقر در شناور مذکور رشادت مثال زدنی در نجات جان همرزمان خود به خرج دادند. 🔸تعداد شهدای این حادثه ۱۹ تن بوده و تعداد مجروحان نیز ۱۵ نفر است که در وضعیت مناسبی به سر می‌برند. 🔸شناور حادثه‌دیده کنارك طي عملياتي برای بررسی های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است. 🔸انتظار می ‌رود تا بررسی دقیق تیم های کارشناسی حاضر در محل حادثه از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود.
🌷🌷اسامی شهدای عالی مقام نیروی دریایی ارتش در حادثه شناور پشتیبانی کنارک به شرح زیر است: 🌷۱- شهید ناوبان دوم الکترونیک جعفر کوهی 🌷۲- شهید ناوبان دوم عرشه اسماعیل‌پور خسرو 🌷۳- شهید ناوبان دوم مکانیک مصطفی پویانفر 🌷۴- شهید ناوبان سوم برق مهدی رازی 🌷۵- شهید استوار عرشه حسین سپهری اهرمی 🌷۶- شهید ناو استوار عرشه عادل قاسم زاده 🌷۷- شهید ناو استوار دوم برق سید منصور موسوی نژاد 🌷۸- شهید ناو استوار دوم مکانیک سعید یار احمدی 🌷۹- شهید ناو استوار دوم عرشه های سید حامد جعفری 🌷۱۰- شهید مهناوی یکم برق مهدی هاشمی خواه 🌷۱۱- شهید مهناوی یکم مکانیک آرش پاکدل 🌷۱۲- شهید کارمند آشپزخانه محمد ابراهیم کاظمی 🌷۱۳- شهید سرباز وظیفه فخرالدین فلک نازی 🌷۱۴- شهید ناو استوار یکم تفنگدار سید مرتضی خادمی حسینی 🌷۱۵- شهید مهناوی یکم تفنگدار رضا دهقانی 🌷۱۶- شهید مهناوی یکم تفنگدار محمد افشون فر 🌷۱۷- شهید غواص محمد اردنی 🌷۱۸- شهید جوشکار آرمان سرحدی 🌷۱۹- شهید استوار برق محمد صیادی .
صفحه اول روزنامه های دوشنبه 22 اردیبهشت 1399
❇️روش های پیشگیری از اضطراب❇️ برای جلوگیری از اضطراب راه‌های مختلفی وجود دارند. می‌توان موارد زیر را مثال زد: ♦️رژیم غذایی سالم استفاده از غذاهای متنوع و حاوی انواع مواد لازم به میزان متعادل در حفظ سلامت بدن نقش اساسی دارد. ♦️فعالیت بدنی به‌طور منظم ورزش کردن به خصوص به‌طور منظم یکی از راه‌های پیشگیری و درمان اضطراب است. پیاده‌روی تند و سریع به مدت ۴۰ دقیقه میزان اضطراب را به‌طور متوسط تا ۱۴٪ کاهش می‌دهد. به علاوه، ورزش کردن باعث بالا رفتن کارایی دستگاه تنفسی و گردش خون، حفظ تعادل وزن و شادابی فرد می‌شود. ورزش‌هایی نیز چون یوگا باعث افزایش آرامش می‌شوند و در جلوگیری از اضطراب بسیار مفیدند. ♦️افزایش اعتماد به نفس اعتماد به نفس بالا باعث می‌شود تا بدن بتواند از حداکثر از نیروی خود برای مقابله با استرس استفاده کند. ♦️عدم گوشه نشینی و اجتماعی بودن هنگامی که افراد دچار فشار روانی می‌شوند، به‌طور غریزی از صحنه عمل و اجتماع کنار کشیده و به گوشه‌ای پناه می‌برند، در حالی که گوشه‌گیری باعث تشدید استرس می‌شود. ارتباط با افراد و دوستان، به خصوص کودکان که می‌توانند فرد را به خنده وادارند، باعث از یاد رفتن نگرانی حتی برای مدتی کوتاه می‌شود. ♦️حمایت اجتماعی وجود حمایت اجتماعی در زندگی هر فرد باعث می‌شود تا او در مقابل بحران‌های زندگی برای دفاع از خود سپری داشته باشد که به آن تکیه کند. حمایت اجتماعی، احساس امنیت و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و فرد را در مقابل استرس و فشار روانی مقاوم تر می‌سازد. ♦️اندیشیدن به زمان حال اندیشیدن به زمان حال و کنار گذاشتن رؤیاها و آرزوها برای موقعیت‌های مناسب تر آرامش ذهنی را افزایش می‌دهد. همچنین مشغول کردن ذهن به کاری که در حال انجام است و فکر نکردن به زمینه‌های اضطراب‌زای آن بسیار مؤثر است. ♦️کسب اطلاعات در مورد شرایط تنش زا بی اطلاعی از موقعیت فشارآور باعث استرس و اضطراب بیشتری در افراد می‌شود. کسب آگاهی و اطلاع از شرایط و مواردی فرد که با آن‌ها مواجه خواهد شد سبب می‌شود که کمتر دچار نگرانی و دلواپسی شود. به‌طور مثال در جریان گذاشتن بیماران از نحوهٔ عمل و دردهای پس از آن باعث می‌شود تا آنان کمتر دچار اضطراب شوند. ♦️خندیدن خنده از سالمترین راه‌های جلوگیری از فشار روانی است. به هنگام خنده هورمونی ضد درد (که باعث احساس خوشی و سلامتی در شخص می‌شود) در مغز آزاد می‌شود و میزان هورمونهای استرس زا در خون پایین می‌آید. ♦️ابراز هیجان بر روی کاغذ نوشتن سادهٔ هیجانات و احساسات بر روی کاغذ موجب تسکین فشارهای روانی ناشی از رویدادهایی چون از دست دادن شغل، مشکلات خانوادگی و … می‌شود. @SpecialFamily
هر روز یک حکمت از نهج البلاغه. امروز حکمت بیست و سوم نهج البلاغه ─┅─═इई 🌺🌼🌺ईइ═─┅─ خانواده خاص در ایتا: http://eitaa.com/SpecialFamily خانواده خاص در روبیکا: https://rubika.ir/SpecialFamily ─┅─═इई 🌺🌼🌺ईइ═─┅─
آموزش مجازی طرح نور مبین ویژه کارکنان ، درس چهاردهم:
نزول دفعي و تدريجي قرآن   خداي سبحان، در سوره مباركه قدر مي‎فرمايد: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؛ ما قرآن را در شب قدر نازل نموديم.» (قدر: 1) و در آيه‌اي ديگر، نزول قرآن را در شبي مبارك مي‎داند: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ.» (دخان: 3) جمع اين دو آيه و برخي آيات ديگر، نشان مي‎دهد كه قرآن كريم به صورت دفعي در شب مبارك قدر نازل شده است. از ديگر سو، تاريخ مسلّم و شأن نزول آيات، نشان‌دهنده آن است كه قرآن به صورت تدريجي، طي 23 نازل شده و در خود قرآن نيز آياتي بر نزول تدريجي اجزاي آن تصريح دارند. خداوند فرموده است: «وَقُرْآناً فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَي النَّاسِ عَلَي مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنزِيلاً؛ قرآن را متفرق نازل كرديم تا تو آن را به تدريج دريافت و به تدريج، بر مردم تلاوت كني.» (اسراء: 106) در آيه ديگري، اعتراض كافران از نزول قرآن بيان شده است. كافران مي‎گفتند: چرا قرآن مانند تورات موسي، يك‌باره نازل نشده است؟9 خداي سبحان در پاسخ اين اعتراض، خطاب به رسول اكرم صلي الله عليه و آله مي‎فرمايد: «كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا؛ نزول تدريجي قرآن، براي تثبيت قلب توست». (فرقان: 32) بنابراين، ظاهر آيات قرآني، در مسئله كيفيت نزول قرآن متفاوت است. برخي از آنها بر نزول دفعي و يك‌باره قرآن در شب قدر و برخي ديگر بر نزول تدريجي و در طول زمان رسالت آن حضرت دلالت دارند، ولي براي هر يك از دو دسته آيات يادشده، محملي است كه با محمل ديگر هماهنگ است. براي تبيين انسجام ميان اين آيات، مي‎توان گفت: قرآن كريم دو نزول داشته؛ يكي به صورت دفعي و ديگري به صورت تدريجي. هر دسته از اين آيات نيز بر يكي از اين دو گونه نزول دلالت دارند. برخي براي جمع ميان اين دو دسته از آيات، گفته‎اند: قرآن كريم، فقط يك نزول تدريجي داشته است و آياتي كه بر نزول قرآن در شب مبارك قدر دلالت دارند، مربوط به آغاز نزول قرآن است كه در شب قدر صورت گرفته است؛10 زيرا شروع كارهاي مهم و متدرّج، مبدا تحقق آن به شمار ميآايد. بنابراين، پس از نظر مبدا نزول، گفته مي‌شود كه قرآن در شب قدر نازل شده است. اين سخن با ظاهر قرآن سازگاري ندارد؛ زيرا ظاهر آنجا كه خداوند فرمود: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (قدر: ‌1) و نيز در سوره مباركه «دخان» كه نخست به قرآن و كتاب مبين سوگند مي‎خورد و سپس مي‎فرمايد: «ما آن را در شب مباركي نازل كرديم»، مجموع قرآن مقصود است، نه بخشي از آن. افزون بر اين، خدا در قرآن مي‎فرمايد: قرآن در ماه مبارك رمضان نازل شده است: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ»11 و چون شب قدر در ماه مبارك رمضان است، پس اگر منظور آغاز نزول قرآن باشد، آغاز رسالت بايد در ماه رمضان باشد، در حالي كه تاريخ مسلّم اماميه بر آن است كه بعثت حضرت محمد صلي الله عليه و آله در ماه رجب صورت گرفته است. همچنين اگر منظور، نزول بخشي از قرآن در ماه مبارك رمضان و شب مبارك قدر باشد، نه آغاز نزول وحي، بايد گفت امر نزول بخشي از قرآن، ويژه شب قدر نيست؛ زيرا هر بخشي از قرآن در زماني خاص نازل شده است. بنابراين، ماه مبارك و شب مبارك قدر، ظرف نزول تمام قرآن است، نه خصوص آيات آغازين آن وگرنه بايد مبدأ رسالت، ماه مبارك رمضان باشد، نه «ما اَصَبِّ رَجَبٍ» و نه بخشي از مجموع قرآن؛ زيرا در آن صورت، ميان ماه رمضان و غير آن فرقي نبود.12 راه حل علامه طباطبايي قدس سره   علامه طباطبايي قدس سره در تفسير وزين الميزان نگاشته است: قرآن كريم، در دو مرتبه نازل شده؛ مرتبه‎اي از آن، بسيط و يك‌پارچه و مصون از تغيير است و مرتبه ديگرش به صورت تفصيلي و غيربسيط است و صلاحيت تغيير و تحول به گونه ناسخ و منسوخ و مانند آن را دارد. آنچه در شب مبارك قدر بر قلب مطهر رسول اكرم صلي الله عليه و آله نازل شده، همان مرتبه بسيط قرآن است و آنچه در طي دوران رسالت بر آن حضرت نازل شده، مرتبه تفصيلي و غيربسيط است كه با ناسخ و منسوخ همراه است».13 اين راه حل اگر چه با برخي شواهد قرآني و روايي تطبيق‌پذير است، نزول قرآن كريم در شب قدر، نمي‎تواند به صورت بسيط محض باشد؛ زيرا به فرموده خود قرآن، شب قدر، شبي است كه هر امر حكيم و يك‌پارچه‎اي، تفريق و تفصيل مي‎يابد: «فيها يُفرقُ كلُّ أمر حكيم».14 شب قدر، شب تقدير و اندازه‎گيري و گسترش است و چنين شبي، با آن مرتبه از قرآن كه بسيط محض است، تناسبي ندارد و قرآن، مانند ديگر امور، هم داراي مرحله حكيم بسيط، واحد و ثابت است و هم داراي مرحله تفريق تركيب، تكثير و تدريج. آنچه در شب مبارك قدر نازل مي‎شود، بايد مناسب با تفريق باشد، نه جمع؛ زيرا در آن شب، هر چيز حكيم و جمع، به صورت تفريق مطرح مي‎شود
روز هجدهم ماه رمضان ویژه کلیه اعضای خانواده