⭕️نقد فیلم Lamb (برّه)
کفرآمیزترین فیلم سال ٢٠٢١
تمسخر «برّه خداوند» در حضور «بافومت»
🔺 مدتی است که هم هالیوود و هم سینمای اروپا، تعارفات و پیرایهها را کناری گذاشتهاند و بهصراحت و عیان مفاهیم بسیار شوم و تاریکی را به تصویر میکشدند، چنان که گویی در حال آمادهسازی اذهان برای عادیپنداری آن مفاهیم شوم هستند.
🔺درهمآمیزی نژاد انسان با سایر جانوران و شکلگیری موجوداتی موسوم به #هیبرید (دورگه) مدتی است که بسامدی بالا و معنادار در محصولات سینمای غربی یافته است.
🔺 انیمیشن «آرلو: پسر تمساحی» محصول نتفلیکس، یکی از سمّیترین محصولات سال ٢٠٢١ در این زمینه بود و سریالی دیگری از نتفلیکس با عنوان «دندان شیرین» که پخش آن امسال آغاز شد، باز دربارهٔ همین مفهوم است.
🔺 فیلم Lamb (برّه)، محصول سال ٢٠٢١ کشور ایسلند به کارگردانی «والدمار جوهانسون» که نمایندهٔ این کشور در جایزه اسکار است، یکی از وحشتناکترین و شومترین آثار با محوریت همین مفهوم خبیثانه است.
✍️ سهیل صفاری
✅ @A_purm
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡️ نقد فیلم Lamb (برّه)
🎬 کفرآمیزترین فیلم سال ٢٠٢١
✝️ تمسخر «برّه خداوند» در حضور «بافومت»
1️⃣ مدتی است که هم #هالیوود و هم #سینمای_اروپا، تعارفات و پیرایهها را کناری گذاشتهاند و بهصراحت و عیان مفاهیم بسیار شوم و تاریکی را به تصویر میکشدند، چنان که گویی در حال آمادهسازی اذهان برای عادیپنداری آن مفاهیم شوم هستند.
2️⃣ #درهمآمیزی نژاد انسان با سایر جانوران و شکلگیری موجوداتی موسوم به #هیبرید (دورگه) مدتی است که بسامدی بالا و معنادار در محصولات سینمای غربی یافته است.
3️⃣ انیمیشن «آرلو: پسر تمساحی» محصول نتفلیکس، یکی از سمّیترین محصولات سال ٢٠٢١ در این زمینه بود و سریالی دیگری از نتفلیکس با عنوان «دندان شیرین» که پخش آن امسال آغاز شد، باز دربارهٔ همین مفهوم است. [نقد این دو فیلم و سریال قبلاً در سایت و کانالهای اندیشکده منتشر شد.]
4️⃣ فیلم Lamb (برّه)، محصول سال ٢٠٢١ کشور ایسلند به کارگردانی «والدمار جوهانسون» که نمایندهٔ این کشور در جایزه اسکار است، یکی از وحشتناکترین و شومترین آثار با محوریت همین مفهوم خبیثانه است.
✍️ نویسنده: سهیل صفاری
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡️ نقد فیلم Lamb (برّه)
🎬 داستان فیلم
1️⃣ زوجی با نامهای اینگوار و ماریا که پیشهٔ آنها زراعت و دامپروری است، در منطقهای دورافتاده در کوهستانهای ایسلند زندگی میکنند. ایندو تجربهٔ تلخ مرگ دختربچهٔ خود با نام «آدا» را دارند.
2️⃣ روزی اتفاقی عجیب میافتد و یکی از میشهای این زوج، برّهای بسیار عجیب بهدنیا میآورد. برّهای با سر گوسفند و پیکرهای شبیه انسان که آشکارا یک «هیبرید» است.
3️⃣ مِهر این موجود عجیبالخلقه بر دل ماریا و سپس اینگوار مینشیند و آنها دقیقاً شبیه به یک طفل انسانی او را بزرگ میکنند. همزمان میش مادر مرتب پشت پنجرهٔ اتاقی که این موجود در آن است، میایستد و او را صدا میزند.
4️⃣ در یکی از شبها، ماریا از صدای میش مادر به ستوه میآید و با تفنگ آن را میکشد و در جایی در همان نزدیکی دفن میکند.
5️⃣ موجود عجیبالخلقه بزرگ و بزرگتر میشود و سر گوسفندی و پیکرهٔ کاملاً انسانی با یک دست شبیه انسان و یک دست سمدار پیدا میکند که بسیار خوفآور و شوم است. این زوج نام دختر از دست رفتهٔ خود را بر او میگذارند.
6️⃣ در این میان، حضور «پتر»، برادر اینگوار در آن خانه، قرار است نماد «عقل سلیم» جامعه باشد. او ابتدا مرتب یادآور میشود که این موجود، کودک انسان نیست، بلکه یک «حیوان» است، ولی با برخورد شدید برادر و همسر برادرش مواجه میشود.
7️⃣ پتر حتی نیمهشبی «موجود» را از اتاق آن زوج برمیدارد و با تفنگ به علفزار میبرد تا خلاصش کند، اما «مِهر» موجود بر دل او نیز مینشیند و از قضا رابطهٔ عاطفی بسیار نزدیکی با «آدا» پیدا میکند!
✍️ نویسنده: سهیل صفاری
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡️ نقد فیلم Lamb (برّه)
🎬 ادامه داستان و نقد فیلم
1️⃣ لازم به ذکر است که قرار دادن سوژه، یعنی موجود شوم و عجیبالخلقه، یا همان #هیبرید که حاصل آمیزش انسان با غیرانسان است، در «وضعیت عاطفی»، عمدتاً محور اصلی این نوع آثار هدفمند و خبیثانه است.
2️⃣ هوشمندانهترین شیوه در برآوردن هدف #عادینمایی، جلب توجه عاطفی شخصیتهای فیلم (و بالتبع تماشاگران) به آن موجود عجیب است. نفسِ انتخاب «برّه» (نماد معصومیت در دنیای حیوانات)، جدای از ملاحظات دراماتیک، مبتنی بر شناخت دقیق روانشناختی مخاطب است.
3️⃣ ضمن اینکه فیلمساز، شیطنتی آشکار در بازی با نماد عیسی (ع) در فرهنگ مسیحی صورت میدهد، چرا که #برّه_خداوند از القاب مهم حضرت عیسی در کتاب مقدس است و اشاره به معصومیت او در هنگام #تصلیب با هدف بازخریدن گناه نوعِ بشر دارد (طبق روایت مسیحی).
4️⃣ اما سکانس پایانی و صحنهی ظهور و حضور «پدر» واقعی آن موجود قوچ-انسان، تکمیلکنندهی پازل تاریک فیلم والدمار جوهانسون است. این موجود مخوف که نیمهانسان، نیمهقوچ است، اینگوار را میکشد و «آدا» را با خود میبرد.
5️⃣ نکتهی اساسی اینجاست که این موجود مخوف شبیه یکی از معروفترین تجلیات #لوسیفر یا #ابلیس در فرهنگ لاتین است. موجود موسوم به #بافومت که اولینبار در نقاشی «بز شبت» اثر «الیفاس لِوی» جادوگر و کابالیست معروف فرانسوی قرن نوزدهم ظاهر شد، معروفترین وجه ابلیس در غرب است.
6️⃣ «آدا» بلاتردید تجسّم بافومت است. «فرزند شیطان» به دامان گرم زوج انسانی راه مییابد و آنگاه که از آب و گل در آمد، «پدر»ش بهدنبال او میآید. در اینجا نیز فیلمساز با دیگر لقب عیسی (ع) یعنی #فرزند_انسان بازی میکند و با به تصویر کشیدن #فرزند_شیطان در قالب یک «برّه معصوم»، تقابلسازی صورت میدهد.
✍️ نویسنده: سهیل صفاری
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡️ آنچه خواندید خلاصهای بود از نقد «فیلم برّه» با عنوان: «نقد فیلم Lamb ؛ تمسخر "برّه خداوند" در حضور "بافومت"». متن کامل این یادداشت مصوّر را در آدرس زیر بخوانید:
👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/15531
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📣 فیلم «جنگ فردا»، « The Tomorrow War »
♦️مشخصات اثر:
کارگردان: کریس مک کی
محصول: آمریکا
سال انتشار: 2021
ژانر: علمی تخیلی
🔹 خلاصهی داستان:
در دسامبر ۲۰۲۲، «دن فورستر» ، آموزگار زیستشناسی و عضو پیشین ارتش آمریکا، به دنبال پیداکردن شغل در آزمایشگاه ارتش است اما موفق نمیشود. در حین پخش مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، گروهی از سربازان از سال ۲۰۵۱ در زمین مسابقه ظاهر میشوند و هشدار میدهند که در سال ۲۰۵۱، بشریت به دلیل حملهٔ موجودات بیگانه به نام وایتاسپایکها در حال نابودی است.
#جنگ_فردا
#The_Tomorrow_War
#کریس_مک_کی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🦋هنر استراتژیک
✅@StrategicArt_ir
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡️ «جنگ فردا»؛ استفادهٔ هالیوود از مفاهیم شیعی برای دراماتیزه کردن آخرالزمان (١)
1️⃣ فیلم #جنگ_فردا ساخته «کریس مککی» فیلمی در سبک #آخرالزمانی است که آن را از جهت صنعتی و تکنیکی میتوان فیلمی جذاب و دیدنی توصیف کرد، هرچند از نظر مضمون تکراری است.
2️⃣ فیلم از حیث محتوایی، یک آوردهٔ نسبتاً متفاوت نسبت به فیلمهای قدیمیِ سبک خود دارد، و آن عبارت است از بهرهوری علمی برای نابودی #دشمنان_آخرالزمانی.
3️⃣ ماجرا این است که #هالیوود دیگر با دشمنانی که بتوان آنان را با راکت و مسلسل نابود کرد طرف نیست، بلکه دشمنان او از پیچیدگی خاصی برخوردار هستند که نابودی آنان بسیار دشوارتر از گذشته است.
4️⃣ هیولاهای «جنگ فردا» را تنها با یک ماده ویروسی خاص میتوان کشت. اینجا است که #آزمایشگاه و تحقیقات علمی بهعنوان بخش اصلی ماجرا نقشآفرین میشود و همهچیز بستگی به تحقیقات علمی و #بیولوژیک برای نابودی #هیولاهای_آخرالزمانی دارد.
5️⃣ ویروسی که سربازان آمریکایی باید آن را در بدن هیولاهایی که در رحمهای سفینه خود در زیر زمین #روسیه خوابیدهاند فرو کنند تا بمیرند.
✍️ نویسنده: حمید صنیعی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter