♦️جلسات استراتژیک:
📣برداشتی از سخنرانی استاد حسن عباسی
🔹موضوع: «تابستان داغ»
♦️تاریخ برگزاری: 1401/6/11
🔹عراق هیچ وقت روی آرامش نخواهد دید، لبنان هم همینطور است. چون در عراق و لبنان انواع گروه ها وجود دارد با هم اختلاف دارند.
♦️ دوره خروشچوف، همزیستی مسالمت آمیز آمریکا و اسرائیل، در دوره گورباچف، اصطلاحات سیاسی و اقتصادی در شوروی انجام شد. (فضای سیاسی و اقتصادی)
🔹در سال 1369، در شوروی کودتا شد شوروی در ابتدا پانزده جمهوری داشت و پس از کودتا تجزیه و متلاشی شد. در همان زمان، دیوار برلین توسط مردم از بین رفت. این مسایل باعث تمام شدن جنگ سرد شد. آمریکا به عنوان ابرقدرت، اعلام قدرت کرد.
♦️پیمان ورشو، از بین رفت.
🔹گورباچف از پوتین حمایت میکرد.
♦️در شهریور ماه سال 1380، ماجرای یازده سپتامبر در آمریکا ایجاد شد و از آن زمان به بعد آرام آرام آمریکا رو به افول رفت.
🔹تابستان داغ ایران مربوط به خرداد سال 1360 است، شهید نساج در سال 1360 شهید شد.
♦️عملیات ثامن ائمه، شکست حصر آبادان
🔹عملیات طریق القدس در سال 60 اتفاق افتاد.
♦️عملیات بیت المقدس، آزادی خرمشهر در سه خرداد 1361
🔹در کنار فداکاریها، نمیتوانیم از خیانتها و خباثتها و جدایی طلبیها صرف نظر کنیم.
♦️این تابستانهای داغ درسهای زیادی برای ما دارد.
#جلسات_استراتژیک
#استاد_عباسی
#تابستان_داغ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🦋هنر استراتژیک
✅@StrategicArt_ir
📣 فیلم «رویای ممنوعه»، «Forbidden Dream»
♦️مشخصات اثر:
کارگردان: جین هو هور
محصول: کره جنوبی
سال انتشار: 2019
ژانر: تاریخی
🔹 خلاصهی داستان:
این فیلم که، براساس یک داستان واقعی است، درباره «سجونگ کبیر»، بزرگترین حاکم چوسان است. او با استفاده از قدرتش رفاه ملی و قدرت نظامی اش را بیشتر کرد، اما مشکلات زیادی سر راهش قرار داشت...
#رویای_ممنوعه
#Forbidden_Dream
#جین_هو_هور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🦋هنر استراتژیک
✅@StrategicArt_ir
📽 کدام رؤیای ممنوعه؟
🎞 نگاهی تطبیقی به فیلم سینمایی رؤیای ممنوعه
#یادداشت
#سینمای_استراتژیک
🔻فیلم سینمایی «رویای ممنوعه»، تولید سال ۲۰۱۹ کشور کره جنوبی، ماجرایی را روایت میکند که به ادعای سازنده آن، بر اساس اسناد واقعی تاریخی است.
◽️عنوان «رؤیای ممنوعه»، اگرچه به زیبایی، ایهامی را حمل میکند که ذهن بیننده را به رؤیای ممنوعه «امپراتور سجونگ» در ساخت الفبای بومی و رؤیای ممنوعه «جانگ یونگ شیل» در همراهی ابدی با امپراتور، ارجاع میدهد، اما برای مخاطب ایرانی، به رؤیای سومی هم اشاره میکند که برای تحقق آن، راه دور و درازی در پیش دارد.
✍️ سیدعرفان حسینی
⭕️ ادامه متن را در INSTANT VIEW بخوانید👇🏻
📝 https://yun.ir/b1jd0g
------------
🕌 اندیشکده هجر
✨ @Andishkadehejr
📣 انیمیشن «شانس»، « Luck»
♦️مشخصات اثر:
کارگردان: پگی هولمز
محصول: استرالیا
سال انتشار: 2022
ژانر: ماجراجویی
🔹 خلاصهی داستان:
در انیمیشن «شانس»، نبردی هزار ساله بشریت را هم اکنون درگیر خودش کرده است، پرده از رازی هایی زیاد درباره آن برداشته می شود که ... دختری بدشانس که به قلمروی جادویی شانس و بدشانسی وارد میشود و با همراه شدن با موجوداتی جادویی قدرتی فراتر از شانس را کشف میکند.
#شانس
#Luck
#پگی_هولمز
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🦋هنر استراتژیک
✅@StrategicArt_ir
♦️شانس، شانس و باز هم شانس!
.
یقیناً مقولهی «شانس» بخشی از سبک زندگی غربی است که در جزئیترین موارد مثل بازیها و قمارها گرفته تا به صورت کلان و سیستماتیک جریان دارد.
این شانس که زادهی «تصادف» و «اتفاق» است آنقدر در زندگی غربی پررنگ است که در سال دوهزار و بیست و دو انیمیشنی به نام (luck) ساخته شد تا روایتگر داستان دختری به نام «سم» باشد که از بدشانسی مفرط رنج برده و تا سن هجده سالگی به دلیل ناکامی در پیدا کردن خانواده مجبور به ترک پرورشگاه است. کودک خردسالی به نام «هیزل» دوست اوست و سم میخواهد با پیدا کردن یک سکه خوششانسی یک خانواده خوب برایش پیدا شود. از این رو وارد جهان عجیب و غریب شانس میشود و در آنجا درمییابد که تمام خوششانسیها و بدشانسیهای دنیای آدمها تولید این جهان است و حتی اگر نانتُست صبحانه میسوزد دلیلش بدیُمنی و بدشانسیای است که دستگاه «تصادفی کننده» با به تعادل رساندن خوششانسی و بدشانسی به سمت زمین فرستاده تا یک نان سوخته نصیب انسانی بدشانس شود!
علاوه بر اینکه این سرزمین عجیب در بستر جهانموازی شکل گرفته است این انیمیشن فلسفی سعی کرده تماما معرفت ثنویتی (دوتاییهای) یین و یانگی شرقی را به تصویر بکشد. این اتفاق هم در تبیین ثنویت بدشانسی و خوششانسی و جهان بالا و جهان پایین به تصویر کشیده شده است و هم به فلسفهی دایرههایی با رنگهای متضاد در یین و یانگ اشاره دارد که معتقد است در دل سیاهی سفیدی زاده شده و در دل سفیدی سیاهی متولد میشود و این چرخهی متضادها جهت ایجاد تعادل تا ابد ادامه دارد. دستگاه تصادفی کننده درست به همین فلسفه اشاره دارد چرا که با دو سنگ خوششانسی و بدشانسی (که توسط اژدها تولید میشود) کار میکند و دقیقا شباهت به دایره یین و یانگ دارد از طرفی سم در انتها اذعان میکند که گاهی بدبختی خوشبختی میآفریند و گاهی خوشبختی بدبختی بوجود میآورد. (جهت آشنایی بیشتر به جلسه ۴۲ و ۶۳ اتاق کودک مراجعه کنید)
فارغ از اینکه در حقیقت ثنویت خوششانی و بدشانسی وجود دارد یا خیر، مخاطب کودک و نوجوان بعد از دیدن این اثر با نگاهی جبرگرایانه سرمنشا تمام اتفاقات را شانس تلقی میکند و سهم انگارههایی مانند «رزق»، «قسمت و سهم»، «حکمت»، «تقدیر»، «استعداد»، «شرایط» و... را در اتفاقات روزمره نادیده میگیرد و تمام خرابکاریهایی که ناشی از سهلانگاری و... است را گردن شانس میاندازد. چرا که در انیمیشن، «لپرکانها» (جنهایی که مسئول بازگرداندن سکههای شانس به گردونه مصرف هستند) با اینکه ابله و سادهلوح هستند سراسر شانس و اقبال بوده ادامه در کامنت👇
♦️و این خوشبختی را به دیگران نیز هدیه میدهند! اما سم که مظهر تلاش و پشتکار است بدیمن و بدشانس است. (اشاره به دیالوگ:«موجودات خوششانس لازم نیست سعی کنند»)
.
پ.ن: در انیمیشن شانس سکههایی است که هر فردی با داشتن آن خوشبخت میشود. سکه سمبل ثروت و پول است که به صورت یک استعاره و نماد شانس تلقی شده است.
پ.ن: در این انیمیشن بسیاری از نمادهای شانس کشورهای مختلف استفاده شده است.
✅@nimavary
📣 فیلم «ثور»، «Thor»
♦️مشخصات اثر:
کارگردان: کنت برانا
محصول: آمریکا
سال انتشار: 2011
ژانر: اکشن
🔹 خلاصهی داستان:
«تور» جنگجویی قدرتمند اما متکبر از قلمرو افسانهای «آسگارد» تبعید شده تا در این دنیا همراه انسانها زندگی کند، و از این رو، او به یکی از بهترین مدافعان آنها تبدیل می شود.
#ثور
#Thor
#کنت_برانا
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🦋هنر استراتژیک
✅@StrategicArt_ir
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡️ جهانوطنی آمریکامحور در دنیای سینمایی مارول (۱)
1️⃣ سال ۲۰۱۱ فیلم #ثور در حالی اکران شد که گرچه در گیشه بسیار موفق بود، اما نتوانست نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند. اما نکتهٔ مهم در این فیلم نه مباحث مالی و نه کیفیت هنریِ فیلم، بلکه داستانی بود که آغازگر یک مسیر شد.
2️⃣ در واقع فیلم «ثور» مقدمهٔ بسیاری از داستانهای بعدی کمپانی مارول را فراهم کرد. «ثور: عشق و تندر» و مجموعهٔ تلویزیونی #لوکی تنها دو نمونه از رشتههای ادامهدار این فیلم است.
3️⃣ داستان از این قرار است که شهر #آزگارد مقرّ اصلی دفاع از نُه جهان مستقل است که کهکشان و سیارهٔ ما تنها یکی از آنها است. شهری افسانهای که مردم آن در کمال صلح و آرامش زندگی میکنند و برای ثور بهعنوان ناموسِ #وطن شناخته میشود.
4️⃣ در فیلمهای بعدی ثور که در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ ساخته شد و همچنین فیلمهای #نگهبانان_کهکشان، هدف اصلی محافظت از سیارهٔ قهرمانهای داستان و بهطور خاص شهر آزگارد است.
5⃣ بهطور کلی یکی از درونمایههای تمام فیلمهای #مارول حفاظت از سیاره یا کهکشان در مقابل اشرار یا نیروهای شیطانی است. اما در فیلم «ثور: رگناروک» (۲۰۱۷) در کمال ناباوری، شهر آزگارد بهکلی نابود میشود. این در حالی است که مردم شهر سوار بر سفینهٔ ثور از شهر خارج شدهاند.
6⃣ در اینجاست که ثور به یاد سخن پدرش میافتد که «آزگارد یک مکان نیست، آزگارد جایی است که مردمِ آن هستند». همین مسأله باعثِ آرامشِ ثور و به تبع او بینندگان میشود.
7⃣ در واقع اگر فرض کنیم آزگارد نماد وطن یا #سرزمین_مادری است، مضمون گفتهٔ حکیمانهٔ فیلم این است که: «گرچه وطن و حفاظت از آن اهمیت بالایی دارد و خاطرهاش همیشه به شکل نوستالژی در ذهن باقی خواهد ماند، اما مفهومِ «وطن» مقیّد و محدود به مرزهای جغرافیایی نیست».
8⃣ این ایدهٔ ظاهراً حکیمانه همان چیزی است که گاهی با عنوان #جهانوطنی خوانده میشود. طرفداران جهانوطنی معتقدند وابستگیهای قومی و ملّی یا بهطور کلی علایق فرهنگی و سنّتی نسبت به یک کشور یا اقلیم خاص باید در علاقهٔ کلی به جهان و انسان هضم شود.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡️ جهانوطنی آمریکامحور در دنیای سینمایی مارول (۲)
1️⃣ فیلمهای #مارول گرچه تلاش میکنند ایدهٔ #جهانوطنی را القاء کنند، اما در مواضع مهمّی رهبریِ جنبشِ مقاومت علیه اشرار را در #آمریکا قرار میدهند.
2️⃣ بهعنوان نمونه، اعضای تیمِ #انتقامجویان، هریک ملیّت متفاوتی دارند. در میان آنها آمریکایی، آسیایشرقی، آفریقایی و حتی روسی هم حضور دارند. اما رهبری همهٔ آنها برعهدهٔ تشکیلاتی با نام «سازمان مداخلهٔ استراتژیک میهنی، بخش اجرا و آمایش» (شیلد = S.H.I.E.L.D) است.
3️⃣ جالب اینکه در نسخههای اولیهٔ این کمیک، حرف آی (I) سرواژهٔ کلمهٔ #بینالمللی (International) بود، اما در فیلمهای مارول، این حرف به واژهٔ #مداخله (Intervention) ارجاع میدهد و حرف اچ (H) از کلمهٔ خطر (Hazard) به کلمهٔ #میهن (Homeland) تغییر پیدا میکند.
4️⃣ و جالبتر اینکه در برخی تصاویر موجود از پرچم سازمانِ شیلد، #پرچم_آمریکا نیز دیده میشود. در واقع تشکیلات مقاومت علیه اشرار بین کهکشانی، از حالت بینالمللی به شکل میهنی تغییر معنا میدهد، که مسلماً مقصود از #میهن در اینجا همان #آمریکا است.
5️⃣ متأسفانه همانقدر که ایدهٔ جهانوطنی در فیلمهای مارول تبلیغ میشود، به همان اندازه #وطن_آمریکایی نیز ترویج میشود. کاپیتان آمریکا که یکی از شخصیتهای اصلیِ گروهِ انتقامجویان است، قهرمانِ ملّی مردم آمریکا است. او نسبت به فرهنگ و پرچم ایالاتمتحده وفادار است و مردم نیز او را دوست دارند.
6️⃣ در واقع میتوان گفت: جهانوطنی ایدهٔ غالبِ فیلمهای مارول است، بهاستثنای کشور آمریکا. همهٔ مردم جهان و حتی موجودات کهکشان میتوانند #وطن خود را ترک کرده و به مکانی جدید بروند. اما مردم آمریکا باید همواره به پرچم و کشورشان #وفادار بمانند! این #استاندارد_دوگانه است، که آزاردهنده است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡️ متن کامل یادداشت «جهانوطنی آمریکامحور در دنیای سینمایی مارول + عکس و فیلم» را در آدرس زیر بخوانید:
👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/17909
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter