📥 بانک ایمیل و راه ارتباطی با 1430نفر از استادان و فعالان دانشگاههای مطرح آمریکا
#letter4u2024 | #LetterFromLeader | #United4Palestine
https://eitaa.com/TAHLIL403
6.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 در رکاب آزادی ۱/۵
🔻 به بهانهی سوم ژوئن، #روز_جهانی دوچرخه
🎞خانم استیسی در انیمیشن آنشرلی را به خاطر دارید؟ و یا اخیراً سریالهایی که از او ساختهشده است را دیدهاید؟
🚲خانم معلمی مدرن و مجرد که با دوچرخه به مدرسه میآمد! این دوره، دوران پیش از وقوع #انقلاب_جنسی آمریکا و غرب را به تصویر کشیده و اهالی اَوِنلی از نوع رفتوآمد و پوشش او متعجب بودند و دیدگاههای جدید خانم استیسی را تهدیدی برای سنت شهر کوچکشان میدانستند؛ و درنهایت برای اخراج او از مدرسه، جلسهای میگذارند اما خانم استیسی در آن مدرسه ماندگار میشود.
🏞این تصویر که بارها در انیمیشنها و فیلمهای انشرلی ارائه شد، نمادی از تغییر زنان به عنوان یکی از دستاوردهای فمینیسم در آن دورهی زمانی است.
#حیازدایی_پروژه_اصلی_فمینیسم
https://eitaa.com/TAHLIL403
🔰 در رکاب آزادی ۳/۵
🔻 به بهانهی سوم ژوئن، #روز_جهانی دوچرخه
🔹رفتهرفته دوچرخه بهعنوان نماد «زن نوین» (new woman) در قرن نوزدهم مطرح شد. زنی جوان، تحصیلکرده، ورزشکار، علاقهمند به اشتغال، به دنبال ازدواج مبتنی بر برابری و سوار بر دوچرخه، تصویری بود که بهعنوان «زن نوین» در آن روزگار ارائه شد.
🔹در سال ۱۸۹۵، الیزابت کدی استنتون یکی دیگر از رهبران جنبش فمینیسم در موج اول ادعا کرد «دوچرخهسواری موجب الهام بخشی زنان برای شجاعت بیشتر، احترام و اتکا به خود خواهد شد.» او سپس پیشبینی کرد دوچرخه زندگی زنان را تغییر خواهد داد، آنان به استقلال خواهند رسید و این اختراع به رشد جنبههای دیگر شخصیتشان کمک خواهد کرد. آنها از این طریق توانایی اتکا به خود را برای اولین بار در زندگیشان به دست خواهند آورد.
🔹سوزان آنتونی دوست استنتون و یکی دیگر از رهبران جنبش فمینیسم در مورد دوچرخهسواری زنان میگوید: «فکر میکنم دوچرخهسواری بیشترین تأثیر را برای رهایی زنان در جهان داشته است. دوچرخهسواری به زنان احساس آزادی و خوداتکایی میدهد. هر وقت زنی را در حال رکاب زدن میبینم، میایستم و شاد هستم. تصویری از یک زنانگی آزاد و نامحدود.»
🔹سوزان آنتونی و الیزابت کدی استنتون توأمان اظهار داشتهاند که: «زنان سوار بر دوچرخه به سمت حق رأی رکاب میزنند.» سرخطی که بارها در هنگامه تغییر قرن در روزنامهها چاپ شد.
#حیازدایی_پروژه_اصلی_فمینیسم
https://eitaa.com/TAHLIL403
🔰 در رکاب آزادی ۲/۵
🔸در سال ۱۸۹۵ فرانسیس ویلارد از رهبران موج اول فمینیسم کتابی منتشر کرد باعنوان «چرخی میان چرخها: چگونه دوچرخهسواری را یاد گرفتم» او در این کتاب در مورد دوچرخهسواری زنان، هموارکردن این مسیر و لزوم تغییر لباس زنان برای دوچرخهسواری میگوید
او به بهانه دست و پاگیر بودن لباس زنان در آن دوره، نقل میکند: «زنان برای دوچرخهسواری باید لباس مناسبتری بپوشند و درصورتیکه این کار راانجام دهند بسیاری از تعصبات بیجا به همراهش از بین خواهند رفت.» بیان او نشاندهنده وجود حساسیت جامعه نسبت به لباس زنان و دوچرخهسواری آنان بود.
🔹همانگونه که ویلارد پیشبینی کرده بود، رواج دوچرخهسواری موجب تغییر لباس زنان شد و پوشیدن شلوارهای خاص، بهجای پیراهن و دامنهای بلند چیندار مرسوم شد. در ادامه دوچرخهسواری تبدیل به تجسم فردیت زنان برای جنبش «حق رأی» شد علاوه بر این، به آنان آزادی بیشتری برای انجام فعالیتهای روزانه و مسافرت داد.
#حیازدایی_پروژه_اصلی_فمینیسم
https://eitaa.com/TAHLIL403
🔰 در رکاب آزادی ۴/۵
🔻 به بهانهی سوم ژوئن، #روز_جهانی دوچرخه
🔹سوزان آنتونی و الیزابت کدی استنتون توأمان اظهار داشتهاند که: «زنان سوار بر دوچرخه به سمت حق رأی رکاب میزنند.» سرخطی که بارها در هنگامه تغییر قرن در روزنامهها چاپ شد.
🖌روزنامه کلمبیا در مورد دوچرخهسواری زنان نوشت: «زنان به سمت آزادی بیشتر، برابری حقوقی با مردان، عادت به مراقبت از خود و به سمت دیدگاههای جدید در مورد فلسفه پوشش، رکاب میزنند.»
🔸دوچرخهسواری نیاز به دوری از پوشش محدودکننده و باحیای عصر ویکتوریا و ورود به دوره جدیدی از پوشش و نمایش مچ پاها داشت! این تغییرات بهگونهای بود که توجه روزنامهنگاران مرد آن زمان را به خود جلب کرد!
🔸این مطالبات درنهایت منجر به شیوع دوچرخهسواری میان زنان، تغییر لباس و ادامهدار شدن آن تا برهنگیِ امروز شده است!!
🔺جنبشهای ترویج دوچرخهسواری برای زنان که در کشورهای مختلف وجود دارند نیز دارای چنین پشتوانه تاریخیای هستند. مطالباتی که در کشور ایران پیرامون این مسئله و موتورسواری دختران و زنان مطرح میشود، جدای از این پیشینه تاریخی نیست.
🔺دوچرخهسواری روش فمینیستها برای مطالبه حقوقشان است و در حقیقت آغازی است برای تغییرات گسترده در جهت رسیدن به آزادیهای بیشتر. تغییر و آزادی پوشش و دامن زدن به #حیازدایی در عرصه فردی و اجتماعی، تغییر در هویت زنانگی و تغییر ساحت عمومی جامعه برای نوع نگاه به زنان.
🔺دوچرخه سواری زنان نه در محیطهای مختص بانوان و منازل، بلکه در محیطها وعرصههای عمومی همچون پروژهی ورزشگاه رفتن دختران و زنان که بنیاد هیفوس آنرا دنبال میکرد و مسؤولین لیبرال جمهوری اسلامی زیربار آن رفتند، یک مطالبه ساده نبوده و نیست، بلکه مجموعهای از مطالبات فمینیستی است که به تغییرات گسترده در ساحتهای گوناگون زندگی دختران و زنان منجر خواهد شد.
ادامه دارد...
📍برای نوشتن این مجموعه مطالب از این دو مقاله استفاده شده است.
📝Pedaling the Path to Freedom
📝How the Bicycle Paved the Way for Women's Rights
#زن_زندگی_آزادی
#حیازدایی_پروژه_اصلی_فمینیسم
https://eitaa.com/TAHLIL403
🔰 در رکاب آزادی ۵/۵ بخش آخر
🔻 به بهانهی سوم ژوئن، #روز_جهانی دوچرخه
❌ فائزه هاشمی رفسنجانی با پیشینهی همان تفکرات فمینیستیِ غرب، برای اولینبار پروژهی دوچرخه سواری دختران و زنان ایرانی در محیطهای عمومی را با هدف #حیازدایی و حجابزدایی از جامعه اسلامی مطرح کرد! این پروژه بعدها توسط «مصی علینژاد» و سایر فمینیستها پیگیری شد!
⚠️ در #انقلاب_جنسی همهچیز از تغییر پوشش شروع شد، همچنان که سالها قبل آلن بلوم فیلسوف آمریکایی در کتاب خود با نام «پایان ذهن آمریکایی» گفته بود:
«پروژه مرکزی فمینیسم #حیازدایی است که انقلاب جنسی نقش مهمی برای آن ایفا کرده است.»
#حیازدایی_پروژه_اصلی_فمینیسم
#زن_زندگی_آزادی
https://eitaa.com/TAHLIL403
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ فرامرز اصلانی گفته من رو خاک نکنید بسوزونید بعد آتش زدن تبدیل به توپ قل قلی کردنش😐
روح او تا ابد در عذاب خواهد بود!
#عاقبت_سلبریتی
#کالانعام_بل_هم_أضل
https://eitaa.com/TAHLIL403