«ماذا أكتُب لكِ؟
وَ أنا كَلَما حاوَلَت أن أكتُب؛ شِعرت بِأن قَلبي سَيَقلَع مَن مَكانَه ليَسكَنَ صَدرُكَ...
چه برایت بنویسم؟!
که هرگاه خواستم برایت بنویسم، احساس کردم که قلبم از جایش کنده خواهد شد تا در سینه تو بنشیند...»
#غسان_کنفانی
#غادة_السمان
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
☘☘☘☘
به آینه نگاه کن ,
خود مقدست را در آن ببین...
حال آیینه ای باش که دیگران بتوانند همانطور خود مقدسشان را در تو ببینند...
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
☘☘☘☘
🍃💐
با هرچه نشینی و با هر چه باشی ،
خویِ او گیری .
در کاه نگری ، در تو غمگینی درآید .
در سبزه و گُل نگری ، تازگی درآید .
زیرا همنشین ،
تو را در عالَمِ خویشتن کِشد .
#حضرت شمس🍃
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
☘☘☘☘
همه درگاه تو جویم
همه از فضل تو پویم
همه توحید تو گویم
که به توحید سزایی
#سنایی
عشق ؛ فکر، عقل، منطق، زمان ومکان نمی شناسد
گر بگوییم : دلبرا
از هفت آسمان گویند
بلی
☘💐☘💐☘💐
🌻حافظ شناسی 🌻
صوفی و خرقه
صوفی نام آسمانی است که درمرحله شناخت بر رهرو نهاده میشود و با آن نام آگاهی، عشق و نیرو می یابد تاچگونه باید باشد.
خرقه نیزپاداش خداوند به انسان شناخت رسیده است، که تن پوشی است نامرئی که جنس آن قابل توصیف نیست و چند منظوره است که صوفی از داشتن آن احساس فضیلت وآرامش میکند از نظرعلمی نیز وجود رهرو را از حشرات سمی محافظت میکند.
علت مخالفت حافظ
شواهد نشان میدهد حافظ قبل ازاینکه به شناخت برسد به صوفی ها وخانقاه آشنایی داشته و به تفکر و افکار و بینش آنان آگاهی داشته و خاطره خوبی ازآنها نداشته است .
برای همین از کلمه " صوفی" و " خرقه " بیزار بوده است واین برضمیرناخودآگاه حافظ نیز اثرمنفی
گذاشته و برای توصیف و بیان از آنها دوری کرده و از نام " درویشی " و" قبا " بهره برده است.
آن که پیشش بنهد تاج تکبر خورشید
کبریاییست که در حشمت درویشان است
دولتی را که نباشد غم از آسیب زوال
بی تکلف بشنو دولت درویشان است
خسروان قبله حاجات جهانند ولی
سببش بندگی حضرت درویشان است
فرخنده باد طلعت خوبت که درازل
ببریده اند برقد سروت قبای ناز
مقلدین صوفی برای رضایتمندی درون وجود خود، طرح خرقه آسمانی را از پشم حیوانات درست میکردند و ازآن برای فضل فروشی وشهرت طلبی و ریاکاری استفاده میکردند همچنین برای تجمع خود مکانی بنام " خانقاه " انتخاب میکردند.
با اینکارعرفان حقیقی از دید مردم کتمان میشد.
گر شوند آگه از اندیشه ما مغبچگان
بعدازاین خرقه صوفی به گرو نستانند
بس که درخرقه آلوده زدم لاف صلاح
شرمسار از رخ ساقی ومی رنگینم
صوفی بیا که خرقه سالوس برکشیم
وین نقش زرق را خط بطلان به سرکشیم
درحقیقت حافظ با مفهوم خرقه و صوفی مخالفت ندارد بلکه با رفتار، گفتار و اندیشه ای عده ای که روی افکارمردم اثرمنفی میگذارد، به مبارزه برمیخیزد .
مکان مورد نظر حافظ " دیرمغان " و " محفل یاران " است که ضمیر آسمانی بنام " پیرمغان " از درون وجود، درآن مکان فعال میشود و درون را بزم، شادی، آرامش، عشق وآگاهی فرامیگیرد که میتواند در درون وجود باشد و یا بیرون وجود.
✍ض . سروی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
☘☘☘☘
تماشاگه راز
🌼🌼🌼🌼 تو بدون داستان معنوی ات کیستی؟! لطفا برای من از "آگاهی ناب" یا "مقیم شدن در جهان مطلق" مگ
ای برادر توهمه اندیشه ای
مابقی تواستخوان وریشه ای
گربود اندیشه ات گل گلشنی
ورنباشد تو هیمه گلخنی
انچه هستی از کوزه همان برون طراود که دراوست..
🍀🍀