eitaa logo
تحول بنیادین در تعلیم و تربیت
391 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
887 ویدیو
391 فایل
@Mojtabatabesh1371 جهت انتقاد ، پیشنهاد و ارتباط بیشتر، مخصوصاً در قم ، در خدمتم
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام ❇️ سئوالات صوت اول: ۱. در صوت اشاره شد: انسان «تنها» موجود مختار در عالم است. آیا اجنه و شیاطین موجود مختار نیستند؟! تفاوت اختیار آنها با انسان چگونه است؟ ۲. در صوت بیان شد: خوشی نمی تواند ملاک انتخاب های انسان باشد. √ با این وجود، با علایق و خوشی های آدمی باید چه کار کرد؟ آیا باید سرکوب شوند؟! این امر منطقی است!؟ به عبارت دیگر، آیا خوشی به طور مطلق نباید ملاک انتخاب آدمی قرار گیرد؟ و یا امری نسبی است و این نیز خود ناظر به ملاک هایی است؟ √ تفاوت خوشی و نشاط چیست؟ ۳. راه تمایز قرار دادن میان آرامش موقت و دائمی که هر دو رافع بی قراری انسان هستند، چیست؟ طبیعتا نمی توان راه «تجربه» را مطرح نمود زیرا عمر آدمی بسیار محدود است. ۴. در صوت گفته شد: «حق» آن چیزی است که جوابگوی نیاز انسان باشد. این تعریف مانع از اغیار نیست زیرا باطل نیز توانایی پاسخ به نیاز آدمی _ ولو به شکل موقت_ را دارد. لطفا تعریف دقیق تر «حق» را با توجه به نکته ی بیان شده بفرمایید.
سوالات جلسه اول ۱ – چند نوع حرکت در این عالم وجود دارد ؟ ۲ – کدامیک از این حرکات در انسان اتفاق می افتد و کدامیک مختص انسان است ؟ ۳ – آیا انسان قطع نخاع هم در هر لحظه ناگزیر از انتخاب است ؟ ۴ – اشکال این جمله چیست ؟ ( همه انسان ها حتما برای هر انتخابشان دلیلی دارند ) ۵ – چرا خوشایند ها و بد آیندها نمی توانند ملاک درستی برای انتخاب های انسان باشند ؟ ۶ – اگر شما را به اولین روز از سن بلوغتان برگردانند اولین کاری که باید بکنید چیست ؟ ۷ – اگر از شما بخواهند کلمه ای به منظور تعریف نیاز به کار ببرید آن کلمه چیست ؟ ۸ – منشا بی قراری های انسان چیست ؟ ۹ – ملاک درست برای انتخاب های انسان چیست ؟ ۱۰- چرا ابتدا باید تمام نیازهایمان را بشناسیم ؟
پاسخ سوالات جلسه ۱ ۱) ۳ نوع حرکت ۲) هر ۳ حرکت در انسان هست. حرکت انتخابی مختص انسان است. تا (بنظر خودم: حیوان هم حرکت انتخابی را دارد. مثل سگ که بعد از بو کردن یک خوردنی، تصمیم می‌گیرد آن را بخورد یا نه) ۳) بله اما بصورت خیلی محدودتر. احتمالا برای آسیب‌های شدید، فقط میتواند انتخاب کند که کجا را تماشا کند. ۴) فرض کنید از ما خواسته‌اند که یک بسته ماکارونی بخریم. هنگام خرید متوجه می‌شویم که ۲ مارک مختلف ماکارونی داریم که فروشنده می‌گوید هر دو خوب است. اینجا بدون هیچ دلیلی، یکی را انتخاب می‌کنیم. ۵) بدلیل آگاهی‌های محدود انسان. (مثال مقایسه نگاه بچه و بزرگترها به دارو و عمل جراحی) ۶) کمبود / خلأ ۷) با رسیدن به بلوغ، انتخاب‌های مهم زندگی کم‌کم شروع می‌شود. پس چه خوب که ملاک‌های خوبی برای انتخاب کسب کنم. ۸) نیازهایی که پاسخ‌دهی نشده ۹) یکی از ملاک‌ها این است که آن انتهاب، نیاز ما را برآورده کند. ۱۰) هرچه نیاز بزرگتر و اساسی‌تر باشد، ما را بیشتر بی‌قرار می‌کند. از طرفی پاسخدهی به نیازهای بزرگتر، آرامش بیشتری را برای انسان به ارمغان می‌آورد. آرامش بیشتر هم که هدف همه است‌.
♨️ ان‌شاءالله طی شب‌های آتی در چند قسمت نگاشته‌های استاد «اردوان مجیدی» در تبیین و تحلیل وضعیت نظام تعلیم و تربیت کشور خدمت شما ارائه خواهد شد. تحلیل‌های استاد مجیدی جزو علمی‌ترین و متقن‌ترین تحلیل‌ها در این موضوع هستند. ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🛑 تحلیل نظام آموزشی کشور (۱) 🔰 بافت کنونی نظام تربیت؛ بخشهای سه گانه اصلی 🖋 استاد اردوان مجیدی 📌 بافت نظام تربیت شامل سه بخش اصلی می شود. بخش اول، ساختار موضوع اصلی کار تربیت یعنی برنامه درسی است. بخشی دوم، ساختار و ترکیب و رویه های سازمانی و اجرائی است. و بخش سوم هم افراد متصدی حوزه های میانی است. 📌 هر چند که الان تقریبا همه از معیوب بودن مدل برنامه درسی موجود اطلاع دارند، اما کسی امکان تکان دادن آن را ندارد. بخاطر اینکه الان این سه بخش با هم چفت و جورند. یعنی ساختار و رویه های سازمانی جوری به خوبی ایجاد شده که همان مدل برنامه درسی کلیشه -کنکوری را اجرا کند، کادر میانی هم به خوبی روی همان ساختار سوار شده و دارد همان برنامه درسی را اجرا می کند. 📌 وقتی می گویم برنامه درسی کلیشه-کنکوری، منظورم همین برنامه درسی است که از اول ابتدائی به صورت کتاب محور، کلاس محور، حفظ محور و مدرک محور، شاگردان را در یک فرایند کلیشه ای وارد می کند، و بدون توجه به ماموریت اصلی نظام تربیت (که قبلا در مورد آن بارها صحبت کرده ام)، این کلیشه را دنبال می کند. محوریت این کلیشه هم به کنکور ختم می شود. یعنی هر چند که در مقطع ابتدائی، صحبت از کنکور نیست، اما الگوی کتاب درسی و رویکرد حفظ محور و ... موجود، همه برای آماده کردن شاگردان برای همان کنکور است. 📌 شاید به صورت برعکس، اینطور هم بشود گفت که کنکور، بر اساس همان رویکرد کلیشه‌ای معنا پیدا می کند، و اگر آن رویکرد تغییر کند، اصلا کنکور معنا پیدا نمی کند. به هر حال در این متن فرض می کنم که دوستان، الگوی برنامه درسی کلیشه -کنکوری موجود را می شناسند، و می دانند که دو ماموریت اصلی نظم تربیت، یعنی آماده ساختن شاگردان برای ایفای نقش واقعی در جامعه، و نیز ساختن جامعه پیشرفته آینده، توسط این الگو انجام نمی شود. 📌 با این ساختار سه بخشی که گفتم، الان هر کسی وزیر باشد، اگر کاری به کار این سه بخش تو در تو نداشته باشد، با خیال راحت وزارتش را می کند. مثل آقای نجفی که سالها وزیر بود؛ برای اینکه تمام تمرکزش را گذاشت که منابع این سه بخش را تامین کند و بگذارد این سه بخش موجود با هم کار خودشان را بکنند، و سلانه سلانه حرکت کنند. ماشین خودش دارد راهش را می رود. 📌 در مثل مناقشه نیست و جسارت نباشد، در مناطق کوهستانی برخی کشاورزان الاغی دارند که سالها یک مسیر را از مزرعه تا ده رفته. سوار الاغش می شود و روی الاغ می خوابد، الاغ خودش به مقصد می رسد. الان مثال بافت این نظام این گونه است. خودش راه خودش را می رود؛ و اگر شما قصد تغییر مسیر و مقصد آن را ندارید، نمی خواهد خیلی نگران آن باشید. حتی اگر یک سوار که راه را بلد نیست سوار آن بشود، مسیر خودش را می رود و بر می گردد. فقط شما خوراکش را خوب تامین کنید. اما اگر بخواهید مسیر دیگری بروید، بیچاره‌تان می کند، حرکت نمی کند، فرمان نمی برد، و اگر اصرار کنید، زمینتان می زند، و چند لگد جانانه هم نثارتان می‌کند. 📌 نظام تربیت هم همین گونه است. اگر کاری به کار این سه بخش نداشته و بگذارید کارشان را طبق روال قبلی بکند، سالها بدون دغدغه صندلی مسئولیتش را تصدی کنید، و فقط تمام تلاش خود را بگذارید که منابع آن را به خوبی تامین کنید. همه کارکنان هم از شما تعریف می کنند. حتی اگر اطلاعات اولیه هم از مسائل تربیت و برنامه درسی نداشته باشید، با آن مشکلی نخواهید داشت. و دیدیم که همینطور بود و مشکلی هم ایجاد نشد. 📌 اما وای به حالتان اگر بخواهید در ترکیب این سه بخش تغییری ایجاد کنید. هر قسمتش را دست بزنید، دو بخش دیگر روی سرتان آوار می شوند. تقریبا به جرات و اطلاع می گویم، که عمر کوتاه همگی وزرای قبلی تا حد زیادی ناشی از همین تصمیم و اقدام بود. یکی مثل دکتر علی احمدی، خواست در بخش ترکیب ساختار وزارت برای تحول دستکاری کند، یکی مثل دکتر بطحائی خواست در الگوی برنامه درسی تغییر بدهد، و قس علی هذا. 📌 ادامه دارد... ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🛑 تحلیل نظام آموزشی کشور (۲) 🖋 استاد اردوان مجیدی 📌 این را هم بگویم که سوء برداشت نشود. من افراد و مدیران میانی (بخش سوم) را افرادی با سوء نیت و حتی ناآگاه نمی دانم. با تک تک این عزیزان وقتی صحبت می کنید، افرادی با دغدغه و دلسوزند، که البته یاد گرفته اند در بافت دو بخش دیگر یعنی برنامه درسی کنونی، و ساختار نظام اجرائی، کارشان را درست انجام دهند. به همین دلیل است که اگر شما سالها این وزارت را به حال خودش رها کنید، کار خودش را می کند؛ به شوخی می گویم که اگر سالها هم وزیر هم نداشته باشد، مشکلی پیش نمی آید. 📌 اتفاقا این عزیزان مدیران میانی، افراد با هوشی هم هستند. وقتی با آنها صحبت می کنیم، و مثلا یک مدل برنامه درسی متحول شده را که نیازهای کشور را در شرایط تمدنی کنونی برآورده می کند، برای آنها توضیح می دهید، تقریبا به حد خوبی متوجه می شوند که مدل برنامه درسی شما چکار می کند و چه شرایطی دارد، می دانند واقعا برای تربیت نسل آینده مفید خواهد بود. 📌 اما کاملا هم متوجه می شوند که اجرای این مدل برنامه درسی، با کجای ساختار نظام اجرائی تربیت، و نیز بافت نیروی انسانی مدیریت میانی و معلمان، چگونه در تناقض است، و کجا دچار مشکل می شود. بارها در گفتگو با این عزیزان، در ضمن اشاراتی که می‌کنند، متوجه شدم که آنها دقیقا مسائل چالش زا در تعامل این بخش با دو بخش دیگر را به درستی متوجه شده اند. بعد آنها به گونه ای به شما چپ چپ نگاه می کنند، و با چشمان خود به شما اعلام می کنند که ”آیا آمده ای که نظام سه بخشی سنتی و جا افتاده ما را به هم بریزی؟!“ 📌 ادامه دارد... ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
33.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📕 مدرسه قرآن و زندگی در تهران 📕 پس از تجربه‌ای موفق در بیرجند، اکنون در تهران 📕 مدرسه علم، کار و مهارت، تولید، قرآن، هنر و زندگی 📕 تحت نظارت حضرت آیت الله صدیقی شعبه تهران خود را تاسیس نموده است. (دبیرستان اول پسرانه/ ازگُل) ✅ اینجا همه چیز متفاوت است. اینجا مدرسه ای برای زندگی است. 🌐 سایت مدارس قرآن و زندگی http://Kahfalhassein.com ✅ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🛑 تحلیل نظام آموزشی کشور (۳) 🖋 استاد اردوان مجیدی 🔰 بخش چهارم در نظام تعلیم و تربیت؛ هم‌سو با روند؛ اصالت منافع 📌 این نظام بخش چهارمی هم دارد، و آن موسسات کنکوری و تولید محتوای کنکوری و مدارس غیر دولتی کنکوری و نظایر آن است، که از اتصال سه بخش قبلی به خوبی ارتزاق می کند. 📌 و البته این بخش چهارم از نظر من خیلی مانع تحول سه بخش قبل نیست. برخی می گویند که مافیای تربیت است، و صحیح هم می گویند. اما بافت معیوب نظام کنونی آنها را به مافیا تبدیل کرده، وگرنه خودشان فی البداهه با قصد سوء وارد میدان نشده اند. 📌 در تعامل با برخی از این بخش چهارم هم آنها را افراد سوء و مغرضی نیافتم. به نظرم آنها فقط افراد باهوشی هستند، که دنبال منافع شخصی خودشان هستند، و می بینند که مدل سه بخشی که از آن صحبت کردم، الان می تواند به خوبی این فضا را ایجاد کند که آنها بهره برداری مالی خودشان را بکنند. شاید تا حدی هم در آن، یا جلوگیری از تغییر آن، اعمال نفوذ کنند، و تلاش کنند که وضع موجود را حفظ و بلکه به سمت قوی تر شدن بافت موجود، حرکت کنند. 📌 اما به نظرم اگر نظام تربیت به شکل مناسب در آن سه بخش مذکور تغییر کند، و اینها ببینند که می تواند کسب و کارشان را در الگویی ادامه دهند که به نفع مردم و نیازهای مردم است، قطعا با انگیزه های بهتری، همان کار را خواهند کرد، و از توان مالی و فکری شان برای بهبود نظام آموزشی هم استفاده خواهند کرد. 📌 یعنی اگر نظام تربیت، مسیر درستی را تعریف کرده باشد، بخش چهارم هم می تواند به سرعت خودش را با این مسیر درست تطبیق داده و در آن هم عمل کند؛ و به آن هم کمک کند. 📌 پس این بخش چهارم، تابع الگوی آن سه بخش اول است، و در معادلاتمان نیاز نیست خیلی نگران آنها باشیم. ما اگر ترکیب آن سه بخش اول را اصلاح کنیم، این بخش چهارم به صورت خودکار، تبعیت می کند و منافعش را در الگوی منطقی و مفید برای کشور جاری خواهد کرد. 📌 ادامه دارد... ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
21.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 دوچرخه‌ای با ماشین لباسشویی! (راز پیشرفت) 📍برشی از فیلم پرنده اسکاتلندی: 📍سوال حافظان وضع موجود: چرا می‌خواهی از نو یک دوچرخه بسازی؟ 📍 پاسخ کسی که میخواهد پیشرفت کند: یک فکری به سرم زده! باید تمام قوانین موجود را فراموش کنم و یک دوچرخه جدید بسازم. چون می‌خواهم رکورد جهانی را بشکنم! 📍 پاسخ معتادان به وضع موجود: تو با این خرج کم و امکانات محدود می‌خواهی کار بهتری ارائه دهی؟ امکان ندارد. 🚨 و همه تلاششان را می‌کنند تا فرد تحول‌خواه شکست بخورد! تمسخر، توهین، فشار و... 📍 در نهایت حتی اگر مجبور بشوند قوانین را تغییر می‌دهند تا تحولی رخ ندهد. تا هر تحولی غیرقانونی باشد. 📍 تا هیچ کس نتواند و جرات نکند به سمت تحول قدمی بردارد. 🚨 و چقدر این داستان شبیه نظام آموزشی و تحول خواهان تعلیم و تربیت است. و همین طور در بخش‌های اقتصاد، مسکن، طب و پزشکی و... ✅ اما تاریخ ثابت کرده است که ساختارها یا خودشان به سمت تحول خواهند رفت و یا در نهایت در برابر موج تغییر تسلیم خواهند شد. ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🛑 تحلیل نظام آموزشی کشور (۴) 🖋 استاد اردوان مجیدی 🔰 ضلع پنجم نظام آموزشی ؛ بخش چالشگر 📌 اما یک بخش پنجمی هم در نظام تربیت وجود دارد. و آن دغدغه مندانی هستند که آن ماموریت نظام تربیت برایشان اهمیت دارد، و برایش تلاش می کنند. فعالان تحولی نظام تربیت، و مدارس پیشرو در حوزه تربیت در ایفای آن ماموریت اصلی از این دست هستند. و در حال حاضر اغلب این مدارس پیشرو، غیر دولتی هستند. 📌 به همان دلیل بخشهای سه گانه اصلی که گفتم، مدارس دولتی عملا نمی توانند کاری خارج از قاعده الگوی برنامه درسی موجود (که هیچ تعهدی را در خود برای پاسخگوئی به ماموریت اصلی نظام تربیت نمی شناسد)، عمل کنند، برای اینکه تمام ریش و قیچی و اختیاراتشان در بخش دوم و سوم است. 📌 اینکه ما از تحول نظام تربیت در بخش غیر دولتی حرف می زنیم، به این دلیل است، وگرنه غیر دولتی بودن برای تحول از نظر من اصالت ندارد. اما در شرایط واقعی کنونی، اگر کسی بخواهد تحولی را در یک نقطه و یک مدرسه برای پاسخ دادن به ماموریت واقعی نظام تربیت ایفا کند، مجبور است الگوی غیر دولتی را انتخاب کند. 📌 بخصوص تاکید می کنم که مدارس غیر دولتی در این بخش پنجم، با مدارس غیر دولتی بخش چهارم، کاملا متفاوتند. مدارس بخش چهارم کاملا سود محورند، و انتخاب الگوی برنامه درسی آنها، مبتنی بر اصالت سود و منافع است. آنها الگوی برنامه درسی‌ای را در مدرسه خود انتخاب می کنند، که بتواند منافع مالی بیشتری را تامین کند؛ و این الگوی برنامه درسی، در حال حاضر بر همان الگوی برنامه درسی کلیشه – کنکوری قرار گرفته است. 📌 اما مدارس غیر دولتی بخش پنجم، اصالت را به ایفای ماموریت تربیت می دهند. البته هر یک ممکن است به شکلی الگوی برنامه درسی ای را ترسیم کند، که این ماموریت را محقق کند. و هر کدام از این مدارس ممکن است روایت خود را از این موضوع داشته باشد، و تا حدی با هم متفاوت باشند. ولی مسئله همه آنها و وجه مشترکشان این است که مدرسه باید بتواند تربیت واقعی را رقم بزند، و شاگردان را برای ایفای نقش واقعی در جامعه و ساختن جامعه آینده تربیت کند. 📌 علاوه بر مدارس غیر دولتی در بخش پنجم، طیف وسیعی از فعالان تربیت، به صورت حقیقی و حقوقی هم وجود دارند که در این میدان، با همین اصالت ایفای ماموریت نظام تربیت، تلاش می کنند. 📌 به هر حال تفاوت دو بخش چهارم و پنجم، در مقایسه بین اصالت منافع شخصی، با اصالت ماموریت واقعی نظام تربیت است. بخش پنجمی ها، برخلاف بخش چهارمی ها، درگیر مشکلات متعدد مالی هستند. به همان دلیل ماهیت وجودی شان و ناسازگاری با بافت کنونی نظام تربیت. و به همین لحاظ، بخش پنجمی ها به شدت استعداد سُرخوردن به سمت بخش چهارم را دارند. بسیاری از مدارسی که در مرحله اول در بخش پنجم فعالیت کردند، پس از درگیر شدن در ناملایمات این بخش، و کشش بخش چهارم برای راحت شدن از شر این گرفتاری ها و نیز کسب منافع، به سمت بخش چهارم سُر خوردند و استحاله پیدا کردند. 📌 بر خلاف بخش چهارم که خودش را با سه بخش اصلی بافت کنونی نظام تربیت، تطبیق داده و از منافع آن استفاده کرده است، بخش پنجم، وصله ناجوری برای این بافت کنونی محسوب می شود. به همین دلیل به اشکال مختلف با آن برخورد هنجاری، قانونی، مالی و حتی فیزیکی (حذفی) می شود. 📌 حالا با این مقدمه نسبتا مفصل در مورد بافت نظام کنونی، به مسئله مسئولین و صندلی ها برگردیم. 📌 ادامه دارد... ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🛑 تحلیل نظام آموزشی کشور (۵) 🖋 استاد اردوان مجیدی 🔰 صندلی های داغ یا منجمد کننده؟! 📌 در ابتدای کار گفتم که از این صندلی ها و مسئولیتها آبی گرم نمی شود. اگر بهترین و توانمندترین مسئولین را در بالای وزارت (اعم از وزیر و معاونان و روسای سازمانهای اصلی) بگذارید، نمی توانند کاری انجام دهند. چرا که آنها با صلابت بافت بخشهای سه گانه مذکور مواجهند. 📌 همانگونه که این بخشهای سه گانه، با بخش پنجم برخورد می کند و بلکه شدیدتر، با مدیرانی که متوجه صلابت بافت این سه بخش نشوند هم برخورد خواهد کرد. کما اینکه مکرر دیدیم. 📌 به همین دلیل به نظرم تلاش دوستان دغدغه مندی را که یا تمرکزشان را برای نصب مسئولین دغدغه مند و با کفایت گذاشته اند (نظیر تلاشی که دوستان در بیت الغزل در انتخاب وزیر و نظایر آن داشتند)، یا تمرکزشان را برای ترغیب مسئولین به اجرای تحول گذاشته‌اند (مثلا با جلساتی که دوستان با وزیر و مسئولین برای مشاوره دادن یا پاسخگو کردن آنها برگزار می کنند، نظیر همین دو جلسه اخیر)، به جائی نخواهد رسید. نه آنکه این کارها کار بدی است. نه! بالاخره تا حدی هم تاثیر گذار است، و ممکن است چند تغییر کوچک، بواسطه این اقدامات انجام شود. باید برگزار و انجام شود. اما اتفاق اصلی تحول، در این اتصال به مسئولین واقع نمی شود. 📌 عزیزان دغدغه مندی که بر صندلی‌های قرارگرفته در ترکیب بافت سه گانه مذکور نشانده می شوند، یا داغ می شوند یا منجمد! اگر بخواهند کار جدی ای در تغییر بافت نظام تربیت انجام دهند، داغ می شوند؛ می سوزند و آبرویشان هم برده می شود. و اگر انجام ندهند، بتدریج منجمد می شوند و تغییر ماهیت داده و به عضوی از همان اعضاء همراه در همان بافت سه بخشی مذکور تبدیل می شوند. این از خاصیتهای این صندلهای عجیب نظام تربیت و البته بسیاری از نظامهای دیگر است. 📌 به همین دلیل به دوستانی که قصد نشستن بر این صندلی ها را داشتند، توصیه می کردم که برای نشستن روی این صندلی ها عجله نکنید، و به آن هم خیلی دل نبندید؛ که به کسی وفا نکرده و نمی کند. به دوستانی هم که به مسئولین تکیه زده روی این صندلی ها خیلی تکیه می کردند و به عمل آنها دل می بستند هم، توصیه مشابهی داشتم. شاید توصیه جناب حافظ اینجا به ایشان این باشد که: صحبت حُکّام ظلمتِ شبِ یلداست نور ز خورشید جوی بو که برآید بر درِ اربابِ بی‌مروّتِ دنیا چند نشینی که خواجه کی به درآید 📌 اما چه کار باید کرد؟ اینطور که اصلا نمی شود انتظار تحولی را داشت؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهم. خلاصه اش در این مصرع خواجه شیراز نهفته است: آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد... 📌 ادامه دارد.... ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329