eitaa logo
تدبّر در قرآن
1.3هزار دنبال‌کننده
34.9هزار عکس
9.7هزار ویدیو
3.3هزار فایل
✅ آشنایی با سوره‌های قرآن کریم 🔸اعضای محترم کانال تدبّر در قرآن، می‌توانند نظرات و پیشنهادهای سازنده‌ی خود را برای این‌جانب ارسال نمایند. با تشکّر @sm_borhani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 همه ائمه از امام باقر علیه السلام به بعد، از نسل امام حسن علیه السلام هستند
🔴 احسان در قرآن ✅ به یک روایت؛ هفتم صفر روز شهادت کریم اهل‌بیت، امام حسن مجتبی علیه السلام است. حضرات معصومین صلوات الله علیهم، ترجمان حقیقی تمامی فضایل اخلاقی هستند و همه‌ی این مفاهیم بلند در سیره علمی و عملی‌شان، معنا شده است. در فرهنگ قرآن، واژه «احسان» جایگاه ویژه‌ای دارد و اینطور استنباط می‌شود که مفهوم آن، فراتر از احسان مالی است و هرگونه خیررسانی به دیگران را شامل می‌شود تا جایی که می‌توان مقام «احسان» را از والاترین فضایل مؤمنین دانست. برخی از آیات قرآن در این مورد را مرور می‌کنیم: 🔹ان الله یحب المحسنین؛ خداوند نیکوکاران را دوست دارد (مائده/۱۳) 🔸ان الله مع الذین اتقوا و الذین هم المحسنون؛ پیوسته نظر لطف و عنایتش با محسنین است (نحل/۱۲۸) 🔹قل یا عباد الذین ءامنوا اتقوا ربکم للذین احسنوا فی هذه الدنیا حسنه؛ به نیکوکاری تشویق می‌کند (زمر/۱۰) 🔸کذلک سخرها لکم لتکبروا الله علی ما هداکم و بشر المحسنین؛ به آنان بشارت داده است (حج/۳۷) 🔹ان رحمت الله قریب من المحسنین؛ رحمت الهی به آنان نزدیک است (اعراف/۵۶) 🔸هل جزاء الاحسان الا الاحسان؛ فرموده که جزای احسان، جز احسان نیست (رحمن/۶۰) 🔹و احسن کما احسن الله الیک؛ خداوند به تو احسان کرده، تو نیز به دیگران احسان کن (قصص/۷۷) 🔸ان احسنتم احسنتم لانفسکم؛ فایده احسان، متوجه خود شماست (اسراء/۷) 🔹فاتاهم الله ثواب الدنیا و حسن ثواب الاخرة و الله یحب المحسنین؛ پاداش دنیوی و ثواب اخروی دارد (آل‌عمران/۱۴۸) ✅ و از ویژگی‌های محسنین: 🔸الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم بالاخرة هم یوقنون. اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون؛ برپا داشتن نماز، پرداختن زکات، یقین به آخرت و نیز اهل هدایت و فلاح بودن (لقمان/۴,۵) 🔹و بالاسحارهم یستغفرون؛ اهل مناجات شبانه (ذاریات/۱۹) 🔸والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین؛ جهاد در راه خدا (عنکبوت/۶۹) 🔹من یتق و یصبر فان الله لا یضییع اجر المحسنین؛ اهل تقوا و صبر (یوسف/۹۰) 🔸الذین ینفقون فی السراء و الضراء و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین؛ اهل انفاق و دارای کظم غیظ و عفو (آل عمران/۱۳۴)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺هفتم صفر، سالروز بزرگداشت سلمان فارسی صحابی بزرگ و ایرانی پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم)
✅ بسته موضوعی حضرت سلمان(ع)، الگوی امت مسلمان ⬅️ بیشتر بخوانیم https://noo.rs/99APl
🔴 در محضر قرآن کریم/ ۱۰۲۳ ✅ وَ قَضَى‌ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَ بِالْولِدَيْنِ إِحْساَناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَ لَا تَنْهَرْهُمَا وَ قُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيماً (اسراء/۲۳) 🔹پروردگارت مقرّر داشت كه جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیكى كنید. اگر یكى از آن دو یا هر دو نزد تو به پیرى رسیدند، به آنان «اُف» مگو و آنان را از خود مَران و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️توحید، در رأس همه‌ى سفارش‌هاى الهى است. «قَضى‌ ربّک ألّا تعبدوا اِلّا ایّاه» ▫️خدمتگزارى و احسان به پدر و مادر، از اوصاف موحّد واقعى است. «الا تعبدوا الّا ایّاه و بالوالدین احساناً» ▫️فرمانِ نیكى ‌به والدین مانند فرمانِ توحید، قطعى و نسخ‌نشدنى است.«قَضى‌» ▫️احسان به والدین در كنار توحید و اطاعت از خداوند آمده است تا نشان دهد این كار، هم واجب عقلى و وظیفه‌ى انسانى است، هم واجب شرعى. «قَضى ربّک‌ ألّا تعبدوا اِلّا ایّاه و بالوالدین احساناً» ▫️نسل نو باید در سایه‌ى ایمان، با نسل گذشته، پیوند محكم داشته باشند. «لاتعبدوا الّا ایّاه و بالوالدین احساناً» ▫️در احسان به والدین، مسلمان بودن آنها شرط نیست. «بالوالدین احساناً» ▫️در احسان به پدر و مادر، فرقى میان آن دو نیست. «بالوالدین احساناً» ▫️نیكى به پدر و مادر را بى‌واسطه و به دست خود انجام دهیم. «بالوالدین احساناً» ▫️احسان، بالاتر از انفاق است و شامل محبّت، ادب، آموزش، مشورت، اطاعت، تشكّر، مراقبت و امثال اینها مى‌شود. «بالوالدین احساناً» ▫️احسان به والدین، حدّ و مرز ندارد. «بالوالدین احساناً» (نه مثل فقیر؛ كه تا سیر شود، و جهاد كه تا رفع فتنه باشد و روزه كه تا افطار باشد.) ▫️سفارش قرآن به احسان، متوجّه فرزندان است، نه والدین. «و بالوالدین احساناً» زیرا والدین نیازى به ‌سفارش ندارند و به طور طبیعى به فرزندان خود احسان مى‌كنند. ▫️هرچه نیاز جسمى و روحىِ والدین بیشتر باشد، احسان به آنان ضرورى‌تر است. «یبلغنّ عندک الكبر» ⬅️ پدر و مادر سالمند را به آسایشگاه نبریم، بلكه نزد خود نگهداریم. «عندک» ▫️وقتى قرآن از رنجاندن سائل بیگانه‌اى نهى مى‌كند، «امّا السائل فلا تَنهَر» تكلیف پدر و مادر روشن است. «فلا تَنهَر هما» ▫️هم احسان لازم است، هم سخن زیبا و خوب. «احساناً ... قل لهما قولاً كریماً»(بعد از احسان، گفتار كریمانه، مهم‌ترین شیوه‌ى برخورد با والدین است.) ▫️در احسان به والدین و قول كریمانه، شرط مقابله نیامده است. یعنى اگر آنان هم با تو كریمانه برخورد نكردند، تو كریمانه سخن بگو. «و قل لهما قولاً كریماً»
در مسیر شهادت.pdf
2.82M
🌹معرفی کتاب «اسم تو مصطفاست»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بیانات آقا درباره شهید سید علی اندرزگو در سال ۵۹
🔴 رویارویی صحنه‌ها در قرآن / ۱۴۰ 🔹مقابله در موضوعات اجتماعی و سیاسی 🔸حمیت دینی و بی‌تفاوتی: در میان انسان‌ها می‌توان شاهد دو گروه از افراد و به تعبیر دیگر، دو خط فکری متفاوت بود به گونه‌ای که در یک طرف افرادی به چشم می‌خورند با احساس تکلیف و مسؤولیت نسبت به آنچه در اطرافشان می‌گذرد که می‌توان آن را «حمیت و غیرت دینی» خواند. و در طرف دیگر افرادی را مشاهده می‌کنیم که گویا غبار مرگ بر افکار و احساسات آنان پاشیده شده و از کنار همه چیز، ساده‌انگارانه و سطحی‌نگر می‌گذرند و هیچ‌چیز رگ غیرت و عواطف‌شان را بر نمی‌انگیزد که می‌توان آن را «مرگ عواطف یا زندگی ذلیلانه» نام نهاد. در لابلای آیات قرآن به خوبی از این دو گروه انسان‌ها و خط فکری آنان پرده برداشته شده که از کنار هم قرار دادن این‌گونه آیات، تقابل شگفتی پدید می‌آید که نمونه‌های ذیل بخشی از آن است: ▫️آنان که در برابر منکرات حساسیت و واکنش نشان می‌دهند (آل‌عمران/۱۱۰ و ۱۱۴، توبه/۱۱۲، حج/۴۱) ▪️آنان که در برابر منکر حساسیتی ندارند و بی‌اعتنا هستند (مائده/۷۹) ▫️آنان که در میان بنی‌اسراییل امر به معروف می‌کردند (قصص/۷۶-۷۷) ▪️آنان که در میان بنی‌اسراییل امر به معروف نمی‌کردند (مائده/۷۸-۷۹) ▫️گروهی از اهل کتاب که دارای حمیت دینی بودند (آل‌عمران/۱۱۳-۱۱۴) ▪️گروهی از اهل کتاب که حمیت دینی نداشتند (مائده/۶۳) ▫️آنان که وقتی موقعیت اجتماعی پیدا می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر را اقامه می‌کنند (حج/۴۱) ▪️آنان که از موقعیت اجتماعی خود برای امر به معروف و نهی از منکر استفاده نمی‌کنند (مائده/۶۳) ▫️آنان که دیگران را به امر به معروف تشویق می‌کنند (لقمان/۱۷) ▪️آنان که دیگران را از امر به معروف باز می‌دارند (اعراف/۱۶۳)