eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: آنکه به خاطر دنیا پیوند برقرار کند پیوندش گسستنی است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
نوروز سیدجوادشبیری.pdf
370.1K
💠 نقد و بررسی روایات نوروز 🖊استاد سید جواد شبیری 🔹استاد سید جواد شبیری بعد از بررسی سه دسته از روایات این نتیجه رو می فرمایند: وقتی بعضی از سنت ها که رسوخ در یک جامعه می کند انقدر این سنت ها ریشه دار می شود که به هر حال زمینه برچیدن اینها نیست. وقتی زمینه بر چیدن اینها نیست، اینکه ما اصرار کنیم که این سنت ها را یک سنت های ضد دین معرفی کنیم در حالی که اصلا اینگونه نیست، این اصرار، اصرار بیجایی است. عمده افراد نه این را یک سنتی می دانند که چون دین گفته است احترام می کنند و نه چون ضد دین است. نسبت نوروز با دین خنثی است و یک سری سنت های مثبتی هم در آن وجود دارد و طبیعی است که این سنت های مثبت پذیرفته شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: صلوات بر پیامبر گناهان را بسان ریختن آب بر آتش از بین می برد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 آسیب شناسی دینی ،اصلی ضروری 🔹آسیب شناسی دینی، در صدد مطالعه، شناخت، پیشگیری، کجروی و جلوگیری از بازگشت مجدد بحران هایی است که با انتظارهای منطقی از دین، جامعه دینی ایران و ماهیت دین اسلام سازگاری ندارد. 🔸توضیح مطلب آنکه آسیب ها و بحرانها و به تبع پیشگیری و درمان آنها به دو شاخه تعلق دارد: نخست به ماهیت دین، دوم به تحقق خارجی دین. 🔻ماهیت دین عبارت است از مجموعه حقایقی که به وسیله خداوند سبحان توسط پیامبران جهت هدایت انسان ها نازل می گردد و در یک جمله «ما جاء به النبي» یعنی آنچه از ناحیه پیامبر و پیشوایان دینی به ما رسیده است، حقایق، معارف و احکامی که به صورت متن و نص دینی ظاهر شده اند. 🔻وجود خارجی دین عبارت است از دینی که در جامعه متدینان جریان پیدا می کند و نهادهای اجتماعی و روابط میان دین داران را پدید می آورد. موافقان، مخالفان و مذاهب مختلف و غیره را تحقق می بخشد. البته این حقایق و امور خارجی گرچه به دین منسوب اند، ولی تنها زاییده ماهیت دین نیستند و ده ها عامل فرهنگی، اجتماعی و روانی نیز بر آنها می تواند تاثیر بگذارد. ❗️آسیب شناسی دینی می تواند در مقام کشف بحران ها و کجروی های اندیشه دینی و رفتار و عملکرد دینی باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
💠سیّد محسن طهرانی در پاره‌ای از سخنرانی‌های خود می‌گوید که پدرش سیّد محمّدحسین طهرانی، بعضی از اساتی
fahhashi-lalezari-01.mp3
1.3M
💠صوت سید محسن طهرانی ♦️در این صوت تصریح می کند که پدرش(علامه طهرانی) استاد بدیع الزمان فروزانفر و سعید نفیسی را حرام زاده می خواند. ♦️بررسی اجمالی نقاط برجسته شخصیت استاد بدیع الزمان فروزانفر: 1) فروزانفر، فردی مومن و جامع معقول و منقول بود. 2) در مسافرتی که به هندوستان داشته به تصریح خودش ، بعد از نماز ، قسمتی از قصیده مبارکه ( بُردَه ) بوصیری را استشفائاً بعنوانِ عرض توسل به پیامبر(ص) خوانده که به برکت ایشان بیماری همسرش شفا یافته است. 3) در سال 1352 یک دوره ترجمه کامل بر قرآن کریم نوشته که با دستخط خودش در بایگانی وزارت فرهنگ و هنر موجود است. 4) دکتر مهدوی دامغانی می گوید : ( فروزانفر در سفر حج ، غالبا در حال انجام مناسک ، دعا ، قرائت قرآن و نماز در حرمین شریفین بود و حتی برای خرید به بازار نمی رفت). 📚منابع: (مقدمه شفیعی کدکنی بر دیوان اشعار فروزانفر)، (حاصل اوقات ، مهدوی دامغانی ص 747و749)، (خاطراتی از استاد فروزانفر ، پرویز اتابکی ص 781)، (مجله بخارا شماره 84 ص 78 تا 81). 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۲۲) 🔹چرا باید یک طلبه که هنوز به استقرار شخصیتی و فکری نرسیده، لباس رسول الله را یعنی همان لباسی که مردم را به یاد دین می اندازد بپوشد. بسیاری از طلبه هایی که ملبس می شوند، به معرفتی نرسیده اند که خودشان را نجات بدهد؛ بماند که بخواهند نجات بخش دیگران باشند. خیلی از ایشان هر مشاوری را که می بینند، درباره بسیاری از معضلات روحی و روانی و فکری خود می گویند و استمداد می طلبند. آن گاه ما لباس دین را به تن او می کنیم؟! خیلی از ایشان حتى بلد نیستند با زن و بچه خود چطور رفتار کنند یا با مردم چگونه تعامل نمایند یا هنوز مفهوم گذشت و مدارا برایشان حل نشده است و به سبب یک تصادف سطحی، حاضرند خیابان را ببندند. آن گاه ما سخاوتمندانه از کیسه دین می بخشیم؟ به خدا قسم که خیلی از مسئولان حوزه ها کسانی را ملبس کرده اند که حاضر نیستند مال خود را به آنها قرض بدهند؟ 🔸ثمره این سخاوت و تساهل، می شود همین وضعیتی که داریم. اغلب افرادی که با ما ارتباط دارند، بیشتر خاطرات بد دارند تا خاطرات خوب؛ در حالی که وقتی دقت می کنید می بینید، تنها دلیل این بدبینی، انتظارات سنگینی است که لباس ایجاد کرده است.  🔻 آقایان اغلب با مسأله، برخوردهای غیر علمی می کنند؛ مثلا با کلی احساسات می گویند: این لباس، پوشش ذکر است و مردم را به یاد خدا می اندازد؛ اما به صورت میدانی و عینی، مسأله را پیگیری نمی کنند که آیا واقعا لباس در عالم خارج بر تن طلبه، ذكر الله یا عامل تنفر و دین گریزی است. نباید لباس فرضی و شأنی را بحث کنیم، باید لباس واقعی را بررسی کنیم که الآن در بیرون مشاهده می شود. اگر لباس به تن اهلش نباشد، ذكر الله نیست، سد عن سبيل الله است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: با ترسو مشورت مکن زیرا او راه بیرون آمدن از مشکل را بر تو تنگ می کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️آسیب شناسی دینی،اصلی ضروری(2) 🔹ماهیت دین اسلام به لحاظ اعجاز قرآنی از انحراف و اعوجاج مصون بوده و لكن از ناحیه روایات، به دروغ پردازان و راویان جعال و کذاب مبتلا گشته است،به همین دلیل عملیات آسیب شناسی به طور جدی و عمیق نسبت به روایات به خصوص مأثوراتی که در اختيار عامه مردم قرار دارند، لازم و ضروری است. 🔸آسیب شناسی در باب ماهیت دینی به معنای معرفت دینی و درک عالمان و اندیشمندان دینی از دین از اهمیت خاصی برخوردار است. تاریخ معرفت دینی بر حضور اندیشه های باطل و خرافي و غير مطابق با متون دینی و تفسیرهای به رأی در میان معارف دینی گواه می باشد که باید به اصلاح و حذف آنها پرداخت و در باز فهمی و کسب معارف صحیح دینی تلاش مجدد نمود. گاه ماهیت دین و معرفت دینی از آسیب های دینی در امان است، ولی جامعه دینی از حقیقت دین و مراکز و نهادهای دینی و روابط اجتماعی متدینان از معارف اصیل دینی فاصله گرفته اند، به نام دین به سوء استفاده ها و تصمیم گیری های نادرست مشروعیت می بخشند. 💠 انقلاب اسلامی ایران پس از سپری کردن سالیان متمادی از عمر مبارکش، گرفتار دو آسیب مهم در معرفت دینی شده است: 🔻نخست، سکولاریزم و نفی حضور اجتماعی دین و به حاشیه راندن آن از صحنه فعالیت های اجتماعی .این دسته در دوران قاجار با دیدن پیشرفت و تمدن مغرب شیفته آن شدند و بدون توجه به بنیادهای فکری و نظری این فرآیند، دین داری و حضور اجتماعی دین را عامل عقب ماندگی مسلمین قلمداد کردند. افرادی همچون میرزا آقاخان، احمد روحی، افضل الملک، آخوند زاده، فروغی، صادق هدایت و دشتی نمونه های از این طیف هستند. 🔻دوم اندیشه جامعیت دین و حضور تمام عیار آن در همه صحنه های فردی و اجتماعی و به حاشیه راندن علوم تجربی و اندیشه های عقلی، که پاسخ هر پرسشی را از درون متون دین جست وجو می کند.این دسته بهره ای از واقعیت برای دو ابزار دیگر شناخت یعنی حس و تجربه قایل نمی شود.متفکرانی چون غزالی بر آن اصرار داشتند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️محقق خویی غاصبین خلافت را مسلمان می داند ♦️ایشان در فقه الشیعه ج 3ص 139 ( به تقریر سید محمد مهدی موسوی خلخالی) دو خلیفه اول را ناصب اهل بیت ندانسته و منازعه این دو با حضرت علی را در سطح حب به ریاست و مقام ذکر می کند.این عمل اگر چه از کفر والحاد واقعی شدیدتر است ولی باعث خروج از اسلام نمی شود .در اینصورت تمام احکام فرد مسلمان بر این دو نیز جاریست.!! ♦️این نظر محقق خویی چنان در غایت بعد است که حتی شاگرد ایشان به استاد اعتراض می کند.سید تقی طباطبایی قمی در مبانی منهج الصالحین ج 3 ص 250 چنین اعتراض خود را بیان می کند : ومن الغريب ما عن سيدنا الاستاد-على ما في التقرير-«و من هنا يحكم باسلام الاولين الغاصبين لحق امير المؤمنين عليه السلام اسلاما ظاهريا لعدم نصبهم -ظاهرا-عداوة لأهل البيت وانما نازعوهم في تحصيل المقام والرئاسة العامة» الى آخر كلامه‌. فانا نسأل من سيدنا الاستاد اي عداوة أعظم من الهجوم إلى دار الصديقة واحراق بابها وضرب الطاهرة الزكية واسقاط ما في بطنها وهتك حرمة مولى الثقلين وأخذه كالأسير المأخوذ من الترك والديلم وسوقه إلى المسجد لأخذ البيعة منه جبرا وتهديده بالقتل وانكار كونه أخا رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله. ♦️ناگفته نماند که ظاهر عبارات شیخ مفید نشانگر هم عقیده بودن ایشان با محقق خویی است.شیخ مفید در المسائل الکعبریه ج 1ص 61 در جواب سوال ازدواج عمر با ام کلثوم اگر چه خلیفه دوم را مومن ندانسته ولی وصف مسلمان فاسق را قابل تطبیق می داند. عبارت شیخ چنین است : أن المناكح على ظاهر الاسلام دون حقائق الايمان. والرجل المذكور وإن كان بجحده النص ودفعه الحق قد خرج عن الايمان، فلم يخرج عن الاسلام لاقراره بالله ورسوله صلى الله عليه وآله واعترافه بالصلاة والصيام والزكاة والحج. وإذا كان مسلما بما ذكرناه جازت مناكحته من حكم الشريعة. وليس يمتنع كراهة مناكحة من يجوز مناكحته ، للاجماع على جواز مناكحة الفاسقين من أهل القبلة لفسقهم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بدون منکر چیه معروف چیه بعد نهی از منکر کن! 💠 استاد عالی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: حق علی بر این امت همچون حق پدر است بر فرزندش. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ لباس دین(۲۳) 🔹سطح تظاهر شما به دین و دینداری و انتساب به دین، در سطح تحریک مخاطبان تأثیر خواهد گذاشت. مهم این است که نمادهای شما تا چه اندازه جلب توجه می کند و تا چه اندازه مخاطب را تحریک می کند. اگر نمادها خردتر شوند و کمتر جلب توجه کنند و از میزان تحریک آنها بکاهد، طبعا آثار منفی تمایز هم کمتر خواهد شد. خیلی روشن و وجدانی است که وقتی ما طلبه ها عمامه و عبا و قبا به تن داریم، دهها برابر بیشتر از وقتی که آنها را نداریم، اما پیراهن یقه آخوندی به تن داریم که از روی شلوار هم انداخته ایم و از سر و رویمان هم معلوم است که آخوندیم، جلب توجه میکنیم. راحتی ما در صورت دوم بسیار بیشتر از حالت اول است. 🔻بنابراین میزان تمایز در میزان تحریک مخاطب و میزان جلب توجه، تأثیر می گذارد و ما می گوییم این تمایز باید به حداقل برسد تا کمترین تحریک کنندگی را داشته باشد. برای همین است که امام صادق (ع) می فرماید: اگر من امروز لباس علی (ع) را بپوشم، می گویند دیوانه شده است؛ یعنی لباس وقتی خیلی متفاوت باشد تا این اندازه می تواند مخاطب را تحریک کند.  🔸چرا همه چیز را صفر و صد می بینیم؟ چرا مسائل را مشکک نمی بینیم؟ چه اشکالی دارد لباسی که به نام رسول الله سکه خورده است، تن افراد خاصی مانند مراجع عظام و فقهای متقی از رشته های مختلف اسلامی باشد تا سلوک و فکرشان بر ارزش لباس بیفزاید؟ از سوی دیگر لباس سبک تری برای دیگر افراد طراحی شود که با شرایط آسان تری مفتخر به پوشش آن شوند؛ مثل تسلط بر احکام شرعی، قدرت پاسخ گویی به شبهات عمومی عقیدتی، نداشتن فسق علنی و تزین به تقوای اجمالی و مراعات مسائل عرفی و اموری از این قبیل. این لباس سبک می تواند همان لباسی باشد که در پیشنهاد قبلی گذشت. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وقتی داعش به کردستان حمله می کنه، حاضری بری از کشورت دفاع کنی؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠از هاتف الهی به سید محمد حسین طهرانی: روی مجلدات کتب خود،علامه آیت الله درج کن!! ♦️سید محمد حسین طهرانی معروف به علامه طهرانی یکی از علمای مشهور به عرفان در زمان معاصر بوده است.او در عرفان نزد سید هاشم حداد شاگردی کرده و مرید طریق وشخص حداد بوده است. ♦️سرگذشت زندگی علامه طهرانی و مرادش نکات جالب و بعضا عجیبی رادر خود جای داده که به تدریج گوشه ای از آنها را مرور خواهیم کرد. برای نمونه سید محمد محسن طهرانی (فرزند علامه طهرانی که بعد از درگذشت پدر بر سر وصایت با برادر خود،سید محمد صادق اختلاف داشت و اخیرا مرحوم شد) در کتاب مهر فروزان که برای معرفی پدر خود نوشته پرده برمی دارد از واقعه اتصاف پدر به لقب علامه آیت الله . ♦️همانطور که در تصویر می بینید هاتفی الهی در عالم رویا به ایشان امر می کند که لقب علامه آیت الله را روی مجلدات کتب خود بنویسد و این لقب فقط برازنده شخص ایشان است!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: علمی که اصلاحت نکند گمراهی است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتم که به پیری رِسم و توبه کنم آنقدر جوان مُرد و یکی پیر نشد! 💠 آیت الله مجتهدی 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠وقتی سید هاشم حداد بخاطر غرق در عالم توحید ، حاضر نیست کرایه راننده را بدهد ولی در آخر از سر تعبد تقبل می کند!! ♦️علامه طهرانی در كتاب روح مجرد ص 69نقل مي كند كه آقای حداد روزی با دوستانش به سمت کاظمین در راه بودند. در بین راه راننده برای گرفتن کرایه به ایشان مراجعه کرد. سید هاشم می گویند: ما پنج نفر هستیم. راننده می شمارد و می گوید: شما که شش نفر هستید. سید هاشم باز می شمارد و می گوید نه خیر! ما پنج نفر هستیم. ♦️خلاصه اینکه حداد چنان غرق در توحید بوده که اصلا خود را به حساب نمی آورده است!!آخرسر حداد نه از باب یقین بلکه از باب تعبد به کلام دوستان کرایه شش نفر را می دهد!!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تیزر فیلم رمز داوینچی ♦️رمز داوینچی(The Da Vinci Code) ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۶ به کارگردانی ران هاوارد است. این فیلم براساس کتاب معروف رمز داوینچی نوشته دن براون ساخته شده‌است. ♦️ماجرای فیلم حول یک تئوری خاص در مورد تاریخ مسیحیت می‌گردد. طبق این تئوری عیسی مسیح با مریم مجدلیه ازدواج کرده و صاحب فرزند شده‌ است و کلیسای کاتولیک با اطلاع از این قضایا، قصد پنهان کردن آن‌ها را دارد. ♦️توصیه می شود تحلیل دکتر محمد رضا سرگلزایی در مورد این فیلم مورد عنایت قرار گیرد. 🎥 🎥 👇👇 @Taammolate_talabegi