eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
676 عکس
717 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ ناآشکارگی حقیقت 🔹ما باید قبول داشته باشیم که حقیقت آشکار نیست. یک ناآشکارگی حقیقت وجود دارد. اگر شما حقیقت را در هر حوزه و زمینه‌ و ساحت و معرفت بشری آشکار بدانی، به نظرتان می‌آید کسانی که با ما مخالفند عناد و دشمنی دارند. به عنوان مثال دو حقیقت را در نظر می‌گیریم. یک حقیقت این است که دو به اضافه دو چهار می‌شود و حقیقت دیگر این که تعداد کهکشان‌ها از صدهزارتا بیشتر است. اگر کسی حقیقت اول را انکار کرد شما می‌گویید حتماً با حق و حقیقت عناد دارد چون امر به این واضحی را انکار می‌کند اما اگر کسی حقیقت دوم را انکار کرد شما به این صراحت نمی‌گویید که عناد با حق و حقیقت دارد، فقط ممکن است بگویید خطا می‌کند چون حقیقت دوم به آشکارگی حقیقت اول نیست. 🔸این که ما هرکس را که غیرخودمان است معاند می‌دانیم دلیلش این است که نظریه‌ای پس پشت ذهنمان است که حقیقت آشکارِ آشکار است و این حقیقت نزد ماست و کسی که آن را انکار می‌کند، معاند است. 🔻شما هر‌چه‌قدر به نظریة آشکارگی حقیقت بیشتر معتقد باشید، بیشتر با بقیة انسان‌ها و دگراندیشان خصومت پیدا می‌کنید. فکر می‌کنید یک حقیقت مثل آفتابی را بعضی انکار می‌کنند و خبر ندارید که در اغلب حوزه‌های بشری حقیقت خیلی ناآشکار است و باید ذره‌ذره و با مساعی مشترک کل نژاد بشر به آن نزدیک شد. وقتی من دیگران را مخالف یک حقیقت واضح ندانم می‌توانم با او دوستی هم بکنم. یکی از دلایلی که ما با دگراندیشان و پیروان ادیان و مذاهب دیگر و حتی با لادینان و ماتریالیست‌ها نمی‌توانیم دوستی کنیم به خاطر این است که فکر می‌کنیم حقیقت‌های واضحی را دارند انکار می‌کنند ولی فی‌الواقع حقیقت واضحی در کار نیست. ▪️شما می‌دانید که از قدیم‌الایام می‌گفتند که ریاضیات آن شاخه‌ای از علم است که حقایقش از همه واضح‌تر است اما امروزه خیلی از فیلسوفان ریاضی معتقدند حتی حقایق ریاضی هم به وضوحی که ما فکر می‌کنیم نیست. معنای این، سفسطه‌اندیشی و نسبی‌گرایی نیست. معنایش این است که ما باید ذره‌ذره به حقیقت نزدیک شویم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: کسی که به یاد سفر طولانی آخرت باشد خود را آماده می سازد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ بداهت اصل توحید و نظری بودن تفسیر آن 🔹مفهوم توحید و اصل آن به مثابه مهمترین آموزه دین اسلام یک امر واحد و ثابت است که از فرط وضوح و بداهت - برای هر کسی که به اسلام اعتقاد داشته باشد - قابل نفي و قرائت پذیری نیست؛ یعنی هیچ عالم و هیچ مذهب و فرقه ای را نمی توان در طول تاریخ اسلام یافت که بگوید از نظر قرآن، خدا واحد نیست و مثلا از دیدگاه اسلام چند خدا وجود دارد! اصل این گزاره که «خدا واحد است» را هم متکلمین قبول دارند، هم فقها، هم مفسرین، هم محدثین، هم فلاسفه و هم عرفا؛ یعنی حتی یک متکلم یا فیلسوف یا عارف را نمی توان یافت که بگوید من معتقدم از دیدگاه اسلام خدا وجود ندارد یا خدا واحد نیست و شرک، حق است! 🔸اما با این وجود که همه علمای اسلام در اصل توحید و مفهوم کلی آن اشتراک و اتفاق نظر دارند، ولی در تفسير همین مفهوم واحد، با یکدیگر اختلاف نظرهای فراوان و حتى حل نشدنی دارند. 🔻متکلم و فیلسوف مشائی به «وحدت تباینی» بین حق و خلق قائل است، فیلسوف صدرایی به «وحدت تشکیکی» باور دارد و عارف هم به «وحدت شخصی» وجود حق معتقد است؛ و همین طور در تفسير معنای واحد و أحد بودن خداوند، نه تنها بين عالمان رشته های مختلف بلکه حتی بین علمای یک رشته خاص هم اختلافات متعدد وجود دارد، مثلا متکلمین اهل حدیث، معتزلی، اشعری، وهابی، ماتریدیه، شیعه امامیه، شیعه زیدیه، شيعه اسماعیلیه و غیره، هر کدام برای خود تفسیر و توضیح متفاوت و بلکه متقابل دارند. ▪️بنابراین آنچه که واضح و بدیهی است و کسی - بعنوان یک مسلمان - نمی تواند در آن اجتهاد کند، اصل توحید و مفهوم کلی آن است؛ و گرنه تفسير همان مفهوم بدیهی و روشن، کاملا نظری، غیر بدیهی و اجتهاد پذیر است؛ مگر اینکه کسی بگوید برداشت و تفسیر من از توحيد عين حق است و فهم دیگران باطل و لذا همه باید نگرش خود را با میزان فهم من تطبيق دهند! البته در این تردیدی نیست که هر کسی برای ارائه برداشت نظری خود از نصوص دینی اولا باید دلیل داشته باشد، و ثانيا باید دلیلش محکم و قطع آور باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: همانا اجابت دعا نزد قبر حسین است و شفا در تربت اوست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
15.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توصیه های مقام معظم رهبری در مورد درس خواندن! 🔹بچه های عزیز من بدونید اگر درس نخونید نمی تونید تاثیر گذار خوبی باشید. 🔻بی مایه فطیره باید درس بخونید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉🎊🎏🎉🎊🎏🎉🎊🎏🎉🎊 🏐برد شیرین، دلچسب و مقتدرانه تیم ملی والیبال ایران در مقابل ژاپن و کسب مقام قهرمانی آسیا با نتیجه: ۰ - ۳ 💪 بعد خداحافظی ستارگان والیبال تیم ملی همه نگران بودند، ولی نسل جوان والیبال آن هم با مربی گری یک ایرانی نماد واقعی ما می توانیم را دیکته کرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ نهاد روحانیت حاضر گسستی بنیادی از سنت/ مهدی خلجی 🔹روحانیت در ایران سه دهه ی گذشته، از نقش معرفتی سنتی خود کاسته و بیشتر در خدمت حکومت، به "ضراب خانه"ی سکه ی ارزش مذهبی برای داد و ستد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بدل شده است. بقای روحانیت در نقش سنتی خود، تنها با بقای نظام سیاسی به شیوه ی سنت ممکن بود. روحانیت مستقل سنتی همان طور که در گذشته محدود کننده ی قدرت سلطان به شمار می رفت، در دوران جدید نیز تهدیدی برای نظام سیاسی حاکم می توانست باشد و از شکل گیری "ولایت مطلقه ی فقیه" جلوگیری کند. 🔸اما ولایت مطلقه ی فقیه، ضرورتا روحانیتی جدید می طلبید که شرایط تولید ثروت و توزیع نقش اجتماعی آن را بتواند کاملا در مهار گیرد. روحانیت امروزه بیش از آن که دستگاه ایدئولوژیک حکومت و مشروعیت بخش آن باشد، تا اندازه های تعیین کننده، در تولید ثروت، کارکرد اجتماعی و قدرت تبلیغاتی خود وام دار جمهوری اسلامی است. 🔻روحانیت جدید در ایران دیگر متولی انحصاری "امر مقدس" نیست؛ جمهوری اسلامی در مقام حکومت سیاسی خود تدبیر و اداره ی امر مقدس را به دست گرفته و از روحانیت در مقام مهم ترین نهاد یاری دهنده و وابسته به حکومت بهره می گیرد. ♻️روحانیت جدید، در بسیاری از شکل و شمایل خود، شاید آن چیزی نبود که بنیان گذار جمهوری اسلامی خودآگاهانه در پی تکوین آن بود، اما یکراست از درون مناسبات سیاسی و اقتصادی برآمده از انقلاب و نظریه ی ولایت مطلقه ی فقیه سربرکشید. شاید این طنز تاریخ باشد که پایان قاطعانه ی سنت در ایران، نه به دست نیروهای سکولار یا پادشاهی تجددگرا، که به دست روحانی ای صورت بست که خود از دل سنت زاده شده بود. بدین معنا، انقلاب ایران بیش از آن که شورشی علیه تجدد باشد، گسستی بنیادی از سنت بود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باقر علیه السلام: خداوند از توبه بنده خود بیش از شخصی که، در شب دراز و بسیار تاریک مرکب سواری و آذوقه خود را گم کرده و سپس پیدا کند، خوشحال می‌شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍نیچه، اومانیسم، سکولاریسم، سوبژکتیویسم 🔻 هم متافیزیک، تحت تاثیر 《عالَم مُثُل افلاطونی》، و هم تئولوژی، تحت تاثیر 《آموزه‌ی عالَمی دیگر》، همواره ما را به اندیشیدن به 《عالَمِ فرامحسوس، جهانی دیگر، یا ابدیت》 دعوت کرده‌اند. در طول تاریخ، 《عالَم فرامحسوس یا ابدیت》 همواره 《معنابخشِ زندگی انسان》 بوده است. 🔸نیچه اما، ما را به 《همین‌جایی‌بودن و همین‌جایی‌اندیشیدن‌》 دعوت می‌کند و 《آنجایی‌بودن و آنجایی‌اندیشیدن》 را ناشی از 《نفیِ زندگی》 و آغاز نیهیلیسم برمی‌شمارد و می‌گوید 《جهان متافیزیکی》 چیزی جز افسانه‌ای محض نیست، و باورمندی به 《جهانی دیگر》 زاید و لاجرم عبث است، و در افلاطون‌گرایی و نیز در مسیحیت، با ارزش‌نهادن به 《عالَمی دیگر》، وجودِ زمینی و طبیعی فاقدِ ارزشِ ذاتی انگاشته شده است. 🔹با انکارِ 《ابدیت و عالَمِ فرامحسوس》، دیگر ارزشی که ما زندگی را به‌خاطر آن تاب آوریم، وجود ندارد. تاکنون بشر نتوانسته است خود، 《غایت‌بخشِ جهان》 باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi