70-71.mp3
2.22M
سوره 2. #بقره آيه 70
صوت تفسیر
آيه
قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِىَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَبَهَ عَلَيْنَا وَإِنَّآ إِنْ شَآءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ
ترجمه
(بار دیگر به موسى) گفتند: از پروردگارت براى ما بخواه تا بر ما روشن كند چگونه گاوى باشد؟ زیرا این گاو بر ما مشتبه شده و اگر خداوند بخواهد (با توضیحات تو) حتماً هدایت خواهیم شد.
نکته ها
اعتدال در هر كارى یك ارزش است. گاهى افراد با دیدن نشانه اى بسیار ساده، یقین پیدا مى كنند، ولى برخى با وجود بیان صریح؛ «أن تذبحوا بقرةً» وسوسه مى كنند. نباید در بیان هاى روشن و صریح، دچار وسوسه شد.
در حدیث آمده است كه پیامبر علیه السلام فرمود: بنى اسرائیل مأمور ذبح یك گاو ساده و معمولى بودند، لكن چون سخت گرفتند و بهانه آوردند، خداوند نیز بر آنان سخت گرفت.
پيام ها
[366] 1- توجّه به مسائل فرعى، انسان را از تمركز نسبت به مسائل اساسى، باز مى دارد. «انّ البقر تشابه علینا»
2- روحیّه ى لجاجت باعث مى شود حقّ بر انسان مشتبه شود. «انّ البقرتشابه علینا»
3- گاهى سؤال براى تحقیق و علم و آگاهى نیست، بلكه نشانه ى روح لجاجت و طفره رفتن است. «یبیّن لنا ما هى انّ البقر تشابه علینا»
4- رهبران الهى، صعه ى صدر دارند و جسارت را به روى خود نمى آورند. (كلمه «ربّك» بجاى «ربّنا» یك نوع جسارت بود كه بارها تكرار شد، ولى حضرت موسى به روى خود نیاورد.)
366) تفسیر نورالثقلین،
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
70-71 (1).mp3
2.22M
سوره 2. #بقره آيه 71
صوت تفسیر
آيه
قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا ذَلُولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَلَا تَسْقِى الْحَرثَ مُسَلَّمَةٌ لَّاشِيَةَ فِيهَا قَالُواْ الْنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُواْ يَفْعَلُونَ
ترجمه
(موسى) گفت: خداوند مى فرماید: همانا آن گاوى است كه نه چنان رام باشد كه زمین را شخم زند و نه كشتزار را آبیارى كند. از هر عیبى بركنار است و هیچ لكّه اى در (رنگ) آن نیست. گفتند: الآن حقّ (مطلب) را آوردى! پس (چنان گاوى را پیدا كرده و) آنرا سر بریدند، ولى نزدیك بود انجام ندهند.
نکته ها
«ذَلول» به معناى حیوان رام شده، «تُثیر» از «اثارة» به معناى شخم زدن، «مُسلَّمه» به معناى سالم از هر عیب و نقص عضوى و «شِیة» از «وشى» به معناى خال، و «لاشیة» یعنى خال یا رگه ى رنگ دیگرى نداشته باشد.
یهود نسبت به پیامبر خود بى ادب بودند، با آنكه خود بدنبال بهانه و راه فرار بودند، وقتى مجبور به انجام فرمان شدند، به موسى گفتند: «الآن جئت بالحق» حالا حقّ گفتى. گویا قبل از این باطل مى گفته است.
پيام ها
1- در اجراى طرح ها، عناصر و منابع فعّال و تولیدى و اقتصادى را منهدم نكنید. «لاذلول... ولاتسقى»
2- آنچه در راه فرمان خدا مصرف مى شود، باید سالم باشد. «مسلّمة» در سفر حج نیز زائر خانه خدا باید روز عید قربان، حیوان سالم ذبح كند.
3- غرور و هوس، كار را به جایى مى رساند...
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
72.mp3
2.7M
سوره 2. #بقره آيه 72
صوت تفسیر
آيه
وَ إِذْ قَتَلْتُمْ نَفْساً فَادّ رَءتُمْ فِيهَا وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَّا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ
ترجمه
و(بیاد آورید) هنگامى كه فردى را به قتل رساندید وسپس درباره ى (قاتل) او، به نزاع پرداختید، ولى خداوند آنچه را شما پنهان مى داشتید، آشكار مى سازد.
نکته ها
جریان قتل و فرمان ذبح گاو، در آیات قبل به طور مفصّل بیان شده است، ولى این آیه خلاصه ى ماجرا را ذكر مى كند تا هشدارى مجدد باشد كه آنچه را شما پنهان مى داشتید، خداوند با فرمان ذبح و زدن قسمتى از گاو به بدن مقتول و زنده شدن مقتول و معرّفى نمودن قاتل خویش، افشا ساخت واز خلاف كارى هاى شما پرده برداشت.
حدیثى در درّالمنثور نقل شده كه اگر انسان در لابلاى سنگ هاى محكم كه هیچ روزنه اى در آن نباشد، عملى را انجام دهد، خداوند آنرا براى مردم ظاهر مى كند. [367]
در روایات مى خوانیم: گاو میان سالِ زرد رنگ با آن خصوصیّات، تنها در اختیار جوانى بود كه معامله ى پرسودى برایش پیش آمده بود، امّا چون كلید انبار زیر سر پدرش بود و او براى اینكه پدر را بیدار نكند، از سود گذشت. و خداوند براى جبران این خدمت فرزند به پدر، پاسخ بهانه هاى بنى اسرائیل را چنان قرار داد كه گاو آن جوان، متعیّن شود تا آنرا با قیمت گران بفروشد. حضرت موسى فرمود: «انظروا الى البّر مایبلغ باهله» بنگرید به نیكى، كه چه به اهلش مى رساند. [368]
367) تفسیر درّالمنثور، ج 1، ص 78...
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
73.mp3
1.45M
سوره 2. #بقره آيه 73
صوت تفسیر
آيه
فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا كَذَ لِكَ يُحْىِ اللَّهُ الْمَوْتَى وَيُرِيُكُمْ ءَايَتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
ترجمه
پس گفتیم: قسمتى از گاو ذبح شده را به مقتول بزنید (تا زنده شود و قاتل را معرّفى كند.) خداوند اینگونه مردگان را زنده مى كند و آیات خود را به شما نشان مى دهد، شاید تعقّل كنید.
پيام ها
1- اطمینان و اعتماد مردم را جلب كنید. حضرت موسى، شخصاً به زدن قسمتى از بدن گاو به مقتول اقدام نكرد، بلكه به مردم فرمود: خودتان این كار را بكنید. «اضربوه»
2- این آیه، نمونه اى از قدرت خداوند بر زنده كردن مردگان در دنیا به عنوان رجعت و در قیامت براى پاداش است. «كذلك یحیى اللّه الموتى»
3- دیدن نشانه هاى قدرت الهى، براى تعقّل دائمى انسان هاست، نه تعجّب لحظه اى. «لعلكم تعقلون»
4- اگر روح و فكر انسان آلوده باشد، دیدن آیات الهى نیز تعقّل را در او برنینگیزد. (تعقّل با واژه «لعّل» بكار رفته است.) «لعلّكم تعقلون»
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
74.mp3
2.95M
سوره 2. #بقره آيه 74
صوت تفسیر
آيه
ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَ لِكَ فَهِىَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَرُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَآءُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
ترجمه
سپس دلهاى شما بعد از این جریان سخت شد، همچون سنگ یا سخت تر! چرا كه از پاره اى سنگ ها، نهرها شكافته (وجارى) مى شود وپاره اى از آنها، شكاف برمى دارد و آب از آن تراوش مى كند، و بعضى از سنگ ها از خوف خدا (از فراز كوه) به زیر مى افتد. (امّا دلهاى شما هیچ متأثّر نمى شود) و خداوند از اعمال شما غافل نیست.
نکته ها
آیات قبل، بسیارى از الطاف الهى درباره بنى اسرائیل، از قبیل: رهایى از شرّ فرعون، شكافته شدن دریا، قبول توبه آنان از گوساله پرستى، نزول بهترین غذاها، سایه بان قرار دادن ابرها و رهبرى معصوم را یادآور شد و در نهایت، ماجراى قتل نفس وچگونگى كشف قاتل با یك روش اعجازآمیز را بازگو كرد. خداوند در این آیه مى فرماید: به جهت بى توجّهى شما به این همه نشانه و آیه كه از روى لجاجت وكینه بود، دلهاى شما را قساوت فراگرفت وسنگدل شدید و اى بسا كه دلهایتان از سنگ نیز سخت تر شد.
سنگ ها، مراحل مختلفى دارند:
الف: خرد مى شوند، از آنها نهرها جارى شده وانسان ها را سیراب مى كنند...
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
75.mp3
2.39M
سوره 2. #بقره آيه 75
صوت تفسیر
آيه
أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُواْ لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَمَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ
ترجمه
(پس اى مؤمنان!) آیا انتظار دارید (كه یهودیان سرسخت،) به (دین) شما ایمان بیاورند؟ در حالى كه عده اى از آنان، سخنان خدا را مى شنیدند و پس از فهمیدنش، آنرا تحریف مى كردند با آنكه (حقّ را) مى دانستند.
پيام ها
1- انتظارِ ایمان آوردن مردم نیز نیكوست، ولى همه این توفیق را ندارند، شما هم انتظار آن را نداشته باشید. «أفتطمعون أن یؤمنوا»
2- با وجود دانشمندان لجوج و خطرناك، امیدى به اصلاح جامعه نیست. «أفتطمعون ان یؤمنوا لكم و قد كان...»
3- در انتقاد، انصاف را مراعات كنیم. همه یهودیان اهل تحریف نبودند. «فریقٌ منهم... یحرّفونه»
4- به اصلاح عوام فاسد امیدى هست، ولى به اصلاح دانشمند منحرف لجوج، امیدى نیست. «بعد ما عقلوه»
5 - شناخت حقّ، غیر از قبول حقّ است. افرادى حقّ را مى شناسند، ولى حاضر نیستند به آن اقرار كنند. «یحرّفونه من بعد ما عقلوه»
6- تحریفاتى خطرناك تر است كه كارشناسانه وآگاهانه باشد. «یحرّفونه من بعد ماعقلوه»
7- جاهلِ مقصّر، مورد تهدید است نه جاهل بى خبر. «من بعد ما عقلوه»
8 - تحریف، گناه علما و دانشمندان است. «یحرّفونه من بعد ما عقلوه و هم یعلمون»
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
76.mp3
2.45M
سوره 2. #بقره آيه 76
صوت تفسیر
آيه
وَإِذَا لَقُواْ الَّذِينَ ءَامَنُواْ قَالُواْ ءَامَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَآجُّوكُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
ترجمه
و (همین یهودیان) هنگامى كه مؤمنان را ملاقات مى كنند، مى گویند: ایمان آوردیم، ولى هنگامى كه بعضى از آنها با بعضى دیگر خلوت مى كنند، مى گویند: چرا آنچه را كه خداوند (درباره ى صفاتِ پیامبر اسلام) براى شما (در تورات) گشوده (و بیان كرده، به مسلمانان) بازگو مى كنید تا (روز رستاخیز) در پیشگاه پروردگارتان بر ضدّ شما به آن استدلال كنند؟ پس آیا تعقّل نمى كنید؟
نکته ها
برخى از یهود وقتى مسلمانان را مى دیدند، به آنها مى گفتند: چون اوصاف و نشانه هاى محمد صلى الله علیه وآله در تورات ما هست، ما نیز ایمان آورده ایم. ولى بعضى افراد وقتى به آنان مى رسیدند، آنان را مورد سرزنش و مؤاخذه قرار مى دادند كه چرا اوصاف و نشانه هاى محمد صلى الله علیه وآله را براى مسلمانان بازگو مى كنید؟ اگر آنچه در تورات است به آنها خبر دهید، روز قیامت علیه شما بكار مى گیرند.
پيام ها
1- انسان وقتى حقیقت را فهمید، باید از آن پیروى كند و نباید با ارعاب و تهدید دیگران و نفوذ مقام این و آن، حقیقت را نادیده بگیرد. «قالوا اتحدثونهم بما ...»
اى بسا اگر در آن روز دانشمندان كتمان حقّ نمى كردند، ...
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
77.mp3
2.4M
سوره 2. #بقره آيه 77
صوت تفسیر
آيه
أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ
ترجمه
آیا نمى دانند كه خداوند آنچه را پنهان و آنچه را آشكار مى كنند، مى داند.
پيام ها
1- ایمان به حضور و علم خداوند، انسان را از خطاها باز مى دارد. «أوَلایعلمون انّ اللّه یعلم...»
2- در نزد خداوند، آشكار و نهان یكسان است. «یعلم ما یسرّون و ما یعلنون»
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
78.mp3
2.18M
سوره 2. #بقره آيه 78
صوت تفسیر
آيه
وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَبَ إِلَّا أَمَانِىَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ
ترجمه
و بعضى از آنان (یهودیان)، افراد درس ناخوانده اى هستند كه كتاب خدا را جز خیالات و آرزوهاى خود نمى دانند، آنها تنها پایبند گمان خویشند.
نکته ها
برخلاف گروه پیشین، كه دانشمند بوده و به اوصاف و نشانه هاى پیامبر اسلام در تورات آشنایى داشتند، ولى كتمان حقیقت مى كردند، مردم عوام كه از محتواى كتاب آسمانى خبرى نداشتند، با آرزو و خیال زندگى مى كردند. آنها فكر مى كردند كه یهود، نژاد برتر و فرزندان و محبوبان خدا هستند و به جهنّم نمى روند و اگر مجازاتى هم براى آنان باشد، چند روزى بیشتر نیست. [371]
371) در سوره هاى نساء آیات 80 و120 و بقره، آیه 109 و مائده آیه 21 نمونه اى از این آرزوها بیان شده است.
پيام ها
1- باید جامعه ى خود را شناخت و با افكار و عقائد حاكم بر مردم زمان خود، آشنا بود. «و منهم اُمیّون»
2- با وجود كتاب و معلّم، امّى بودن و بى سواد بودن، نقص است و باید براى دست یابى به كتاب حقّ، همه تلاش كنند تا مورد انتقاد قرار نگیرند. «و منهم اُمیّون لایعلمون الكتاب»
3- بى سوادى وناآگاهى، زمینه ى رشد خیالات وآرزوهاى نابجاست. «امیّون... امانى»
4- توقّعات و انتظارات، باید بر مبناى علم باشد نه خیال. «الاّ یظنّون»
5 - در عقاید، پیروى از گمان و خیال ممنوع است. «ان هم الاّ یظنّون»
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
79.mp3
2.5M
سوره 2. #بقره آيه 79
صوت تفسیر
آيه
فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَبَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَوَيْلٌ لَّهُمْ مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوْيْلٌ لَهُمْ مِّمَّا يَكْسِبُونَ
ترجمه
پس واى بر كسانى كه مطالبى را با دست خود مى نویسند، سپس مى گویند: این از طرف خداست، تا به آن بهاى اندكى بستانند، پس واى بر آنها از آنچه دست هایشان نوشت و واى بر آنها از آنچه (از این راه) به دست مى آورند!
نکته ها
تنها آیه اى كه در آن سه بار كلمه «ویل» بكار رفته، همین آیه است كه خطر علما و دانشمندان دنیاپرست را مطرح مى كند.
پيام ها
1- دین سازى، جریانى خطرناك در طول تاریخ بوده است. «یكتبون الكتاب...»
2- بدعت، دین سازى، دین فروشى و استحمار مردم، از جمله خطراتى است كه از ناحیه ى دانشمندان فاسد، جامعه را تهدید مى كند. «یقولون هذا من عنداللَّه»
3- مواظب قلم ها، كتاب ها، مقالات زهرآلود، تحریف گر و بدعت گزار باشید و به هر عالمى اعتماد نكنید. «یكتبون... یقولون هذا من عند اللّه»
4- مردم به صورت فطرى علاقمند به مذهب هستند، لذا بسیارى از شیّادان، سخنان خود را به نام دین ومذهب به مردم تحویل مى دهند. «یقولون هذا من عنداللّه»
5 - یكى از انگیزه هاى بدعت و افترا، رسیدن به دنیاست. «ثمناً قلیلاً»
6- از بدترین درآمدها، درآمدِ دین فروشى است. «ویل لهم ممّا یكسبون»
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
80-81.mp3
2.56M
سوره 2. #بقره آيه 80
صوت تفسیر
آيه
وَقَالُواْ لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّاماً مَعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْداً فَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ
ترجمه
و (یهود) گفتند: جز چند روزى محدود، هرگز آتش دوزخ به ما نخواهد رسید، بگو: آیا پیمانى از نزد خدا گرفته اید كه البتّه خداوند هرگز خلاف پیمان خود نمى كند، یا اینكه بر خداوند چیزى را نسبت مى دهید كه به آن علم ندارید؟
نکته ها
از جمله انحرافات عقیدتى یهود، این بود كه مى گفتند: اگر بر فرض ما گنهكار باشیم، كیفر ما از دیگران كمتر است و چند روزى بیشتر، عذاب نخواهیم شد!. زیرا ما از دیگران برتریم. خداوند در این آیه، بر این طرز تفكّر خط بطلان مى كشد.
پيام ها
1- امتیازطلبى، از جمله خصوصیّات یهود است. «و قالوا»
2- افكار و گفتارهاى ناروا را بى پاسخ نگذارید. «قالوا... قل»
3- برترى طلبى، نژادپرستى وآرزوى بدون عمل، ممنوع است. «قالوا لن تمسّنا النار... ام تقولون»
4- همه در برابر قانون یكسان هستند، خداوند وعده و پیمانى براى نجات قومى خاص نداده است. «قل اتّخذتم عند اللَّه عهداً»
5 - نا آگاهى از معارف دین، سبب نسبت دادن خرافات به دین مى شود. «ام تقولون على اللَّه ما لاتعلمون»
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
80-81 (1).mp3
2.56M
سوره 2. #بقره آيه 81
صوت تفسیر
آيه
بَلَى مَن كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فأُوْلَئِكَ أَصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ
ترجمه
آرى، هر كس بدى كسب كند و گناهش او را فراگیرد (و آثار گناهان سراسر وجودشان را بپوشاند)، آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند بود.
نکته ها
برخلاف گمان بنى اسرائیل كه خیال مى كردند كیفر خداوند درباره ى آنان با كیفر الهى نسبت به دیگران تفاوت دارد، این آیه مى فرماید: همه در برابر قانون یكسان هستند و اگر آثار گناهان، چنان انسان را احاطه كند كه فرصت توبه و بازگشت نداشته باشد، براى همیشه در جهنّم خواهد بود.
پيام ها
1- در برابر خیالات و موهومات، با صراحت و قاطعیّت برخورد كنید. «بلى مَن»
2- كیفر و پاداش براساس آرزو نیست، بلكه براساس عمل است. «بلى مَن كسب»
3- آن دسته از گناهان كیفر دارند كه آگاهانه و از روى عمد و اختیار مرتكب شده باشیم، نه بر اساس جهل یا جبر. «كسب»
4- گناهكار به خیال كسب سود و بهره، گناه مى كند. «كسب سیّئة»
5 - هر گناهى، آثار و عوارضى دارد كه آن عوارض مى تواند انسان را در خود غرق كند. «أحاطت»
6- انسان فطرتاً پاك است، ولى گناه و خطایا بر او عارض شده، او را احاطه كرده و جوهر او را عوض مى كنند. «احاطت به خطیئته»
7- خوى وخصلت گناهكارى، موجب جاودانگى در آتش دوزخ است. «مَن كسب... احاطت... خالدون»
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️