❓ در آیه ۱۷۱ سوره بقره خداوند کافران را چگونه توصیف میکند؟
الف - انسان های بی سواد
ب - انسان های دیوانه
ج - انسان های با مشکل جسمی
د- انسان های کر و کور و لال هستند که تعقل نمیکنند
ارسال پاسخ درست و شرکت در قرعه کشی تاساعت ۲۰ روز بعد (۲۹ آبان ماه)👇🏻
@Nn2106
ﻳَﺂ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻛُﻠُﻮﺍْ ﻣِﻦ ﻃَﻴِّﺒَﺎﺕِ ﻣَﺎ ﺭَﺯَﻗْﻨَﺎﻛُﻢْ ﻭَﺍﺷْﻜُﺮُﻭﺍْ ﻟِﻠَّﻪِ ﺇِﻥ ﻛُﻨﺘُﻢْ ﺇِﻳَّﺎﻩُ ﺗَﻌْﺒُﺪُﻭﻥَ «١٧٢»
ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﺷﻜﺮ ﺧﺪﺍﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺁﻭﺭﻳﺪ. ﺍﮔﺮ ﻓﻘﻂ ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ.
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻣﻦ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺧﻠﻖ ﻣﻲ ﻛﻨﻢ، ﺍﻣّﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻏﻴﺮ ﻣﺮﺍ ﻣﻲ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ. ﻣﻦ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﻭﺯﻱ ﻣﻲ ﺩﻫﻢ، ﺍﻣّﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺷﻜﺮ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.
.
ﻗﺮﺁﻥ، ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻨﺎ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻱ ﻣﻨﻊ ﻛﻨﺪ، ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺭﺍﻫﻬﺎﻱ ﻣﺒﺎﺡ ﺁﻧﺮﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻧﻬﻲ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﭼﻮﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻌﺪ، ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﺮﻱ ﺧﻮﺭﺩﻧﻲ، ﻣﻨﻊ ﻭ ﻧﻬﻲ ﻛﻨﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍﻫﻬﺎﻱ ﺣﻠﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺷﻜﺮ ﻣﺮﺍﺣﻠﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ﮔﺎﻫﻲ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﺑﺎ ﻋﻤﻞ. ﺷﻜﺮ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺭﺍﻫﻲ ﻣﺼﺮﻑ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻘﺮﺭ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﻲ ﺍﺯ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﻃﺒﻴﻌﻲ، ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺮﺩﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺳﻪ ﺁﻳﻪ ﻗﺒﻞ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻱ ﻣﺮﺩم! ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ! ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺩﻟﭙﺴﻨﺪﻱ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﺮﺩﻩ ﺍم ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ. ﺷﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺗﻌﺒﻴﺮ، ﺭﻣﺰﻱ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﻲ، ﺭﺯﻕ ﺭﺳﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺮﺩم ﻫﻢ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻲ ﺑﺮﻧﺪ. ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﻲِ ﺑﺎﻏﺒﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ، ﺭﺷﺪ ﮔﻠﻬﺎ ﻭﺩﺭﺧﺘﺎﻥِ ﻣﻴﻮﻩ ﺍﺳﺖ، ﮔﺮﭼﻪ ﻋﻠﻒ ﻫﺎﻱ ﻫﺮﺯ ﻭﺗﻴﻐﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻧﻮﺍﻳﻲ ﻣﻲ ﺭﺳﻨﺪ.
ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﺮﻛﺲ ﺗﻮﻗّﻊ ﺧﺎﺻّﻲ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﻋﺎﺩّﻱ، ﺗﻮﻗّﻊ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ، ﺩﻧﺒﺎﻝ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﻧﺮﻭﻧﺪ؛ «ﻳﺎ ﺍﻳّﻬﺎ ﺍﻟﻨّﺎﺱ ﻛﻠﻮﺍ... ﻭﻟﺎ ﺗَﺘّﺒﻌﻮﺍ ﺧُﻄﻮﺍﺕ ﺍﻟﺸّﻴﻄﺎﻥ» ﻭﻟﻲ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﻗّﻊ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ، ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﻭ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﻱ ﺑﺎﺷﻨﺪ. «ﻳﺎ ﺍﻳّﻬﺎ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ ﻛﻠﻮﺍ... ﻭﺍﺷﻜﺮﻭﺍ» ﻭ «ﻳﺎ ﺍﻳّﻬﺎ ﺍﻟﺮّﺳﻞ ﻛﻠﻮﺍ... ﻭﺍﻋﻤﻠﻮﺍ ﺻﺎﻟﺤﺎً»
.
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
1️⃣ ﺧﻮﺩﺳاﺯﻱ ﻭ ﺯﻫﺪ ﻭ ﺗﻘﻮﺍ، ﻣﻨﺎﻓﺎﺗﻲ ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﻃﻴّﺒﺎﺕ ﻧﺪﺍﺭﺩ. «ﻳﺎ ﺍﻳّﻬﺎ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ ﻛﻠﻮﺍ ﻣﻦ ﻃﻴﺒﺎﺕ»
2️⃣ ﺩﺭ ﻣﻜﺘﺐ ﺍﺳﻠﺎم، ﻣﺎﺩّﻳﺎﺕ ﻣﻘﺪّﻣﻪ ﻱ ﻣﻌﻨﻮﻳﺎﺕ ﺍﺳﺖ. «ﻛﻠﻮﺍ، ﻭﺍﺷﻜﺮﻭﺍ، ﺗﻌﺒﺪﻭﻥ»
3️⃣ ﺍﺳﻠﺎم ﺩﺭ ﺗﻐﺬﻳﻪ، ﺑﻪ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺗﻮﺟّﻪ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻃﻴّﺒﺎﺕ ﻣﺎ ﺭﺯﻗﻨﺎﻛﻢ»
4️⃣ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﺩم ﻭﻣﺤﺒّﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ، ﺗﻮﻗّﻌﻲ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ. «ﻛﻠﻮﺍ... ﻭﺍﺷﻜﺮﻭﺍ»
5️⃣ ﺷﻜﺮ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﺧﺪﺍﭘﺮﺳﺘﻲ ﻭ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻧﺎﺏ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺯﻕ ﺭﺍ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻓﻜﺮ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﺗﻠﺎﺵ، ﻣﺪﻳﺮﻳّﺖ، ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻭ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﺍﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﺪﺍﻧﺪ، ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺳﻬﻤﻲ ﻗﺎﻳﻞ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﻜﺮ ﻛﻨﺪ. «ﻭﺍﺷﻜﺮﻭﺍ ﻟﻠّﻪ ﺍﻥ ﻛﻨﺘﻢ ﺍﻳّﺎﻩ ﺗﻌﺒﺪﻭﻥ»
6️⃣ ﺷﻜﺮ، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ. «ﻭﺍﺷﻜﺮﻭﺍ ﻟﻠّﻪ... ﺗﻌﺒﺪﻭﻥ»
7️⃣ ﺷﻜﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ. «ﻛﻠﻮﺍ... ﻭﺍﺷﻜﺮﻭﺍ ﻟِﻠّﻪ»
8️⃣ ﺧﺪﺍﭘﺮﺳﺖ، ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﺣﻠﺎﻝ ﺷﻤﺮﺩﻩ، ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺧﻮﺩ ﺣﺮﺍم ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. «ﻛﻠﻮﺍ... ﺍﻥ ﻛﻨﺘﻢ ﺍﻳّﺎﻩ ﺗﻌﺒﺪﻭﻥ»
.
❓ در آیه ۱۷۲ از چه روزی ای باید استفاده کرد ؟
الف - هر چیزی که به ما رسید
ب - هر چیزی که به هر شکلی کسب کردیم
ج- از نعمتهای پاکیزه ای که خدا روزی ای مان کرده است
د- روزی ای که باید در انتظارش باشیم
ارسال پاسخ درست و شرکت در قرعه کشی تاساعت ۲۰ روز بعد (۱ آذر ماه)👇🏻
@Nn2106
ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﺣَﺮَّمَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢُ ﺍﻟْﻤَﻴْﺘَﺔَ ﻭَﺍﻟﺪَّمَ ﻭَﻟَﺤْﻢَ ﺍﻟْﺨِﻨْﺰِﻳﺮِ ﻭَﻣَﺂ ﺃُﻫِﻞَّ ﺑِﻪِ ﻟِﻐَﻴْﺮِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻓَﻤَﻦِ ﺍﺿْﻄُﺮَّ ﻏَﻴْﺮَ ﺑَﺎﻍٍ ﻭَﻟَﺎ ﻋَﺎﺩٍ ﻓَﻠَﺎ ﺇِﺛْﻢَ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻏَﻔُﻮﺭٌ ﺭَّﺣِﻴﻢٌ «١٧٣»
ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺮﺩﺍﺭ ﻭ ﺧﻮﻥ ﻭ ﮔﻮﺷﺖ ﺧﻮﻙ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ (ﻫﻨﮕﺎم ﺫﺑﺢ) ﻧﺎم ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ، ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، (ﻭﻟﻲ) ﺁﻥ ﻛﺲ ﻛﻪ ﻧﺎﭼﺎﺭ ﺷﺪ (ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺍﻳﻨﻬﺎ) ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺯﻳﺎﺩﻩ ﻃﻠﺒﻲ ﻧﻜﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺣﺪّ ﺍﺣﺘﻴﺎﺝ ﻧﮕﺬﺭﺍﻧﺪ، ﮔﻨﺎﻫﻲ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻗﺒﻞ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺧﻮﺩ، ﺣﻠﺎﻝ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺣﺮﺍم ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺮﺩﺍﺭ ﻭ ﺧﻮﻥ ﻭ ﮔﻮﺷﺖ ﺧﻮﻙ ﻭ ﻫﺮ ﺣﻴﻮﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺯﻣﺎﻥ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ ﻧﺎم ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﻫﻨﮕﺎم ﺫﺑﺢ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
.
ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﮔﻮﺷﺖ ﻣﺮﺩﺍﺭ، ﺳﺒﺐ ﺿﻌﻒ ﺑﺪﻥ ﻭ ﻗﻄﻊ ﻧﺴﻞ ﻭ ﻣﺮﮒ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺧﻮﻥ، ﺳﺒﺐ ﺳﻨﮕﺪﻟﻲ ﻭ ﻗﺴﺎﻭﺕ ﻗﻠﺐ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ.
ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻔﻆ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻫﻴﭻ ﻏﺬﺍﻳﻲ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﻏﺬﺍﻱ ﺣﺮﺍم ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﺪ، ﻣﺸﺮﻭﻁ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻭ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﻭ ﺳﺘﻤﮕﺮﻱ ﻧﺒﺎﺷﺪ. ﻳﻌﻨﻲ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭﻱ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺑﺮﻫﺎﻧﺪ، ﻧﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﻟﺬّﺕ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻟﻄﻒ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻋﻤﺪﺍً ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﻧﺨﻮﺭﺩ ﻭ ﺑﻤﻴﺮﺩ، ﻛﺎﻓﺮ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﻮﺭﺩﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﺣﺮﺍم، ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﻣﻮﺭﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ، ﭘﺲ ﻛﻠﻤﻪ «ﺍﻧّﻤﺎ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺣﺼﺮ ﻋﻘﻠﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﻫﺎﻱ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ ﺍﺳﺖ.
ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻱ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭ، ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺩﻧﻲ ﻫﺎ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﻱ ﭘﻴﺶ ﺁﻳﺪ، ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺭﺍ ﺗﺨﻔﻴﻒ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ.
ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺳﺆﺍﻝ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﭘﺰﺷﻚ ﺑﻪ ﻣﺮﻳﻀﻲ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻭ ﺧﻮﺍﺑﻴﺪﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﭼﻪ ﻛﻨﺪ؟ ﺍﻣﺎم ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﺑﻴﺪﻩ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
ﺍﺣﻜﺎم ﺍﺳﻠﺎم، ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻗﺒﻞ، ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻃﻴّﺐ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺒﺎﺡ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻃﻴّﺒﺎﺕ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺣﺮﺍم ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
ﺗﺤﺮﻳﻢ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ، ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻃﺒﻲ ﻭﺑﻬﺪﺍﺷﺘﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﺜﻞ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﮔﻮﺷﺖ ﻣﺮﺩﺍﺭ ﻭﺧﻮﻥ، ﺑﻠﻜﻪ ﮔﺎﻫﻲ ﺩﻟﻴﻞ ﺣﺮﻣﺖ، ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻱ، ﻓﻜﺮﻱ ﻭﺗﺮﺑﻴﺘﻲ ﺍﺳﺖ. ﻧﻈﻴﺮ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﮔﻮﺷﺖ ﺣﻴﻮﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﻧﺎم ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺮﻙ ﺯﺩﺍﻳﻲ ﺍﺳﺖ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﮔﺎﻫﻲ ﻣﺎ ﺍﺯ ﻏﺬﺍﻱ ﺷﺨﺼﻲ ﺩﻭﺭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻋﺪم ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻭ، ﻭﻟﻲ ﮔﺎﻫﻲ ﺩﻭﺭﻱ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺍﻋﺮﺍﺽ ﻳﺎ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻭ ﺑﺮﺍﺋﺖ ﺍﺯ ﺍﻭﺳﺖ.
.
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
1️⃣ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻏﺬﺍ ﻭ ﺗﻐﺬﻳﻪ، ﺗﻮﺟّﻪ ﻛﺎﻣﻞ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻏﺬﺍﻫﺎﻱ ﻣﻀﺮّ ﻭ ﺣﺮﺍم ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻧّﻤﺎ ﺣﺮّم ﻋﻠﻴﻜﻢ ﺍﻟﻤﻴﺘﺔ...»
2️⃣ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﻫﺎ، ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ. «ﺍﻧّﻤﺎ ﺣﺮّم ﻋﻠﻴﻜﻢ»
3️⃣ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺩﻥ ﻧﺎم ﺍﻭ، ﺩﺭ ﺫﺑﺢ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ. ﺗﺎ ﻫﻴﭻ ﻛﺎﺭ ﻣﺎ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﻣﺪﺍﺭ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻣﻈﺎﻫﺮ ﺷﺮﻙ ﻭ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻛﻨﻴﻢ. «ﻭﻣﺎ ﺍﻫﻞّ ﺑﻪ ﻟﻐﻴﺮ ﺍﻟﻠَّﻪ»
4️⃣ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭﻱ ﺣﻜﻢ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺗﺤﻤﻴﻞ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻀﻄﺮّ ﻛﻨﺪ. ﻛﻠﻤﻪ «ﺍُﺿﻄُﺮّ» ﻣﺠﻬﻮﻝ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﻣﻌﻠﻮم. «ﻓﻤﻦ ﺍﺿﻄﺮّ»
5️⃣ ﺍﺳﻠﺎم، ﺩﻳﻦ ﺟﺎﻣﻌﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻦ ﺑﺴﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﻫﺮ ﺗﻜﻠﻴﻔﻲ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺍﺿﻄﺮﺍﺭ، ﻗﺎﺑﻞ ﺭﻓﻊ ﺍﺳﺖ. «ﻓﻤﻦ ﺍﺿﻄُﺮّ... ﻓﻠﺎ ﺍﺛﻢ ﻋﻠﻴﻪ»
6️⃣ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻭﻳﮋﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻭﺿﻊ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ. «ﻓﻤﻦ ﺍﺿﻄﺮّ... ﻓﻠﺎ ﺍِﺛﻢ ﻋﻠﻴﻪ»
7️⃣ ﺍﺯ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭﻱ، ﺳﻮء ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻜﻨﻴﺪ. «ﻓﻤﻦ ﺍﺿﻄُﺮّ ﻏﻴﺮﺑﺎﻍ ﻭﻟﺎ ﻋﺎﺩ»