ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻗِﻴﻞَ ﻟَﻬُﻢُ ﺍﺗَّﺒِﻌُﻮﺍْ ﻣَﺂ ﺃَﻧﺰَﻝَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﺑَﻞْ ﻧَﺘَّﺒِﻊُ ﻣَﺂ ﺃَﻟْﻔَﻴْﻨَﺎ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺁﺑَﺂءَﻧﺂ ﺃَﻭَﻟَﻮْ ﻛَﺎﻥَ ﺁﺑَﺂﺅُﻫُﻢْ ﻟَﺎ ﻳَﻌْﻘِﻠُﻮﻥَ ﺷَﻴْﺌﺎً ﻭَﻟَﺎ ﻳَﻬْﺘَﺪُﻭﻥَ «١٧٠»
ﻭﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ (ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ) ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ: ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻴﺪ، ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﭘﺪﺭﺍﻥِ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻳﺎﻓﺘﻴﻢ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ. ﺁﻳﺎ (ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ) ﻫﺮﭼﻨﺪ ﭘﺪﺭﺍﻧﺸﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﻤﻲ ﻓﻬﻤﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻴﺎﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ؟
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺁﻳﻪ ﻗﺒﻞ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﮔﺎﻣﻬﺎ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ، ﺩﻭﺭﻱ ﻛﻨﻴﻢ. ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﺭﺍﻩ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﻛﻮﺭﻛﻮﺭﺍﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻋﻘﻠﺎﻧﻲ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﻗﺮﺁﻥ، ﺗﻘﻠﻴﺪ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺗﻌﻘّﻞ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ.
ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻟﻬﻲ، ﺩﺭ ﻫﺮ ﻋﺼﺮ ﻭ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻧﻴﺎﻛﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﭘﺬﻳﺮ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺑﻮﺩﻩ، ﻭﻟﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻤﻲ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻨﺪ.
ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﺑﻠﻲ ﻟﺎﺗﺨﻠﻮﺍ ﺍﻟﺎﺭﺽ ﻣﻦ ﻗﺎﺋﻢ ﻟﻠّﻪ ﻇﺎﻫﺮﺍً ﺍﻭ ﺧﺎﺋﻔﺎً» ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺯ ﺭﻫﺒﺮ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﻫﺮﮔﺰ ﺧﺎﻟﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺧﻮﺍﻩ ﺁﺷﻜﺎﺭﺍ ﻭ ﺧﻮﺍﻩ ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ.
.
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
1️⃣ ﺍﺭﺗﺠﺎﻉ ﻭ ﻋﻘﺐ ﮔﺮﺩ، ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ. ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﺳﻨّﺖ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻧﻴﺎﻛﺎﻥ، ﺍﮔﺮ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﻭ ﺗﻌﻘّﻞ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻗﺎﺑﻞ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﻧﻤﻲ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺍﻟﻔﻴﻨﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﺑﺎﺋﻨﺎ»
2️⃣ ﺗﻌﺼّﺒﺎﺕِ ﻧﮋﺍﺩﻱ ﻭﻗﺒﻴﻠﻪ ﺍﻱ، ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﻧﭙﺬﻳﺮﻓﺘﻦ ﺣﻖّ ﺍﺳﺖ. «ﺑﻞ ﻧﺘّﺒﻊ... ﺍﺑﺎﺋﻨﺎ»
3️⃣ ﺁﺩﺍﺏ ﻭ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻧﻴﺎﻛﺎﻥ، ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺛﺮ ﮔﺬﺍﺭ ﺍﺳﺖ. «ﻣﺎ ﺍﻟﻔﻴﻨﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﺑﺎﺋﻨﺎ»
4️⃣ ﺭﺍﻩ ﺣﻖّ، ﺑﺎ ﻋﻘﻞ ﻭ ﻭﺣﻲ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ. «ﻟﺎﻳﻌﻘﻠﻮﻥ ﺷﻴﺌﺎً ﻭ ﻟﺎﻳﻬﺘﺪﻭﻥ»
5️⃣ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻲ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺧﺮﺍﻓﺎﺕ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﺴﻞ ﺁﻳﻨﺪﻩ، ﺿﺪ ﺍﺭﺯﺵ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺍﺑﺎﺅﻫﻢ ﻟﺎﻳﻌﻘﻠﻮﻥ»
6️⃣ ﻋﻘﻞ، ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﻭﺣﻲ، ﺭﻫﺒﺮﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﺍﺗّﺒﻌﻮﺍ ﻣﺎ ﺍﻧﺰﻟﻨﺎ... ﺍﻭ ﻟﻮﻛﺎﻥ ﺍﺑﺎﺅﻫﻢ ﻟﺎ ﻳﻌﻘﻠﻮﻥ»
.
❓ سوال : مواردی که در زندگی امروز به نظرتان مصداق این ایه است را بیان کنید . (رفتاری از گذشته پدران ما که اشتباه بوده است و اکنون نیز ادامه دارد. بطور مثال : بزنم به تخته چشم نخوره ! در صورتیکه این عمل هیچ گونه سند صحیحی ندارد)
.
ارسال پاسخ درست و شرکت در قرعه کشی تاساعت ۲۰ روز بعد (۲۹ آبان ماه)👇🏻
@Nn2106
ﻭَﻣَﺜَﻞُ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍْ ﻛَﻤَﺜَﻞِ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻳَﻨْﻌِﻖُ ﺑِﻤَﺎ ﻟَﺎ ﻳَﺴْﻤَﻊُ ﺇِﻟَّﺎ ﺩُﻋَﺂءً ﻭَ ﻧِﺪَﺁءً ﺻُﻢٌّ ﺑُﻜْﻢٌ ﻋُﻤْﻲٌ ﻓَﻬُﻢْ ﻟَﺎ ﻳَﻌْﻘِﻠُﻮﻥَ «١٧١»
ﻭ ﻣَﺜﻞ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ، ﭼﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺴﻲ ﺑﻪ ﺣﻴﻮﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺻﺪﺍﻳﻲ (ﺍﺯ ﻧﺰﺩﻳﻚ) ﻭﻳﺎ ﻧﺪﺍﻳﻲ (ﺍﺯ ﺩﻭﺭ) ﻧﻤﻲ ﺷﻨﻮﺩ ﺑﺎﻧﮓ ﺯﻧﺪ، ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻛﺮﺍﻥ، ﻟﺎﻟﺎﻥ ﻭ ﻛﻮﺭﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﺮﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻤﻲ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ.
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
«ﺩﻋﺎ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻭ «ﻧﺪﺍء» ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﻭﺭ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﻭ ﺗﺸﺒﻴﻪ ﺍﺳﺖ: ﻳﻜﻲ ﺗﺸﺒﻴﻪ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻱ ﺣﻖّ، ﺑﻪ ﭼﻮﭘﺎﻥ. ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺗﺸﺒﻴﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ، ﺑﻪ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻛﻠﺎم ﭼﻮﭘﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺟﺰ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻧﻤﻲ ﻓﻬﻤﻨﺪ. ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ! ﻣﺜﺎﻝ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺩﻋﻮﺕ ﺍﻳﻦ ﻗﻮمِ ﺑﻲ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺣﻖّ ﻭ ﺷﻜﺴﺘﻦ ﺳﺪﻫﺎﻱ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﻛﻮﺭﻛﻮﺭﺍﻧﻪ، ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺠﺎﺕ ﺍﺯ ﺧﻄﺮ ﺻﺪﺍ ﻣﻲ ﺯﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺎم ﺭﺍ ﺩﺭﻙ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺯﻳﺮﺍ ﭼﺸﻢ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺩﻝ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺴﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻛﺮﻭ ﻟﺎﻝ ﻭ ﻧﺎﺑﻴﻨﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
1️⃣ ﺍﺭﺯﺵ ﭼﺸﻢ ﻭ ﮔﻮﺵ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ، ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻘﺪّﻣﻪ ﻱ ﺗﻌﻘّﻞ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﻧﻴﺰ ﭼﺸﻢ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺭﻧﺪ. «ﺻﻢّ ﺑﻜﻢ ﻋﻤﻲ ﻓﻬﻢ ﻟﺎﻳﻌﻘﻠﻮﻥ»
2️⃣ ﺭﺍﻩ ﺷﻨﺎﺧﺖ، ﭘﺮﺳﻴﺪﻥ، ﮔﻮﺵ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺩﻳﺪﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺗﻔﻜّﺮ ﺍﺳﺖ. «ﺻﻢّ ﺑﻜﻢ ﻋﻤﻲ ﻓﻬﻢ ﻟﺎﻳﻌﻘﻠﻮﻥ»
3️⃣ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺑﻲ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﻋﻮﺕ ﺣﻖّ، ﭘﻨﺞ ﺻﻔﺖ ﺗﺤﻘﻴﺮﺁﻣﻴﺰ ﺩﺍﺭﻧﺪ:
ﻣﺜﻞ ﺣﻴﻮﺍﻧﻨﺪ، ﻛﻮﺭﻧﺪ، ﻛﺮﻧﺪ، ﻟﺎﻟﻨﺪ ﻭ ﺑﻲ ﻋﻘﻠﻨﺪ. «ﻣﺜﻞ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﻛﻔﺮﻭﺍ... ﻓﻬﻢ ﻟﺎﻳﻌﻘﻠﻮﻥ»
❓ در آیه ۱۷۱ سوره بقره خداوند کافران را چگونه توصیف میکند؟
الف - انسان های بی سواد
ب - انسان های دیوانه
ج - انسان های با مشکل جسمی
د- انسان های کر و کور و لال هستند که تعقل نمیکنند
ارسال پاسخ درست و شرکت در قرعه کشی تاساعت ۲۰ روز بعد (۲۹ آبان ماه)👇🏻
@Nn2106
ﻳَﺂ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻛُﻠُﻮﺍْ ﻣِﻦ ﻃَﻴِّﺒَﺎﺕِ ﻣَﺎ ﺭَﺯَﻗْﻨَﺎﻛُﻢْ ﻭَﺍﺷْﻜُﺮُﻭﺍْ ﻟِﻠَّﻪِ ﺇِﻥ ﻛُﻨﺘُﻢْ ﺇِﻳَّﺎﻩُ ﺗَﻌْﺒُﺪُﻭﻥَ «١٧٢»
ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﺷﻜﺮ ﺧﺪﺍﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺁﻭﺭﻳﺪ. ﺍﮔﺮ ﻓﻘﻂ ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ.
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻣﻦ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺧﻠﻖ ﻣﻲ ﻛﻨﻢ، ﺍﻣّﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻏﻴﺮ ﻣﺮﺍ ﻣﻲ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ. ﻣﻦ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﻭﺯﻱ ﻣﻲ ﺩﻫﻢ، ﺍﻣّﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺷﻜﺮ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.
.
ﻗﺮﺁﻥ، ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻨﺎ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻱ ﻣﻨﻊ ﻛﻨﺪ، ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺭﺍﻫﻬﺎﻱ ﻣﺒﺎﺡ ﺁﻧﺮﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻧﻬﻲ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﭼﻮﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻌﺪ، ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﺮﻱ ﺧﻮﺭﺩﻧﻲ، ﻣﻨﻊ ﻭ ﻧﻬﻲ ﻛﻨﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍﻫﻬﺎﻱ ﺣﻠﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺷﻜﺮ ﻣﺮﺍﺣﻠﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ﮔﺎﻫﻲ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﺑﺎ ﻋﻤﻞ. ﺷﻜﺮ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺭﺍﻫﻲ ﻣﺼﺮﻑ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻘﺮﺭ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﻲ ﺍﺯ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﻃﺒﻴﻌﻲ، ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺮﺩﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺳﻪ ﺁﻳﻪ ﻗﺒﻞ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻱ ﻣﺮﺩم! ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ! ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺩﻟﭙﺴﻨﺪﻱ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﺮﺩﻩ ﺍم ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ. ﺷﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺗﻌﺒﻴﺮ، ﺭﻣﺰﻱ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﻲ، ﺭﺯﻕ ﺭﺳﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺮﺩم ﻫﻢ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻲ ﺑﺮﻧﺪ. ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﻲِ ﺑﺎﻏﺒﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ، ﺭﺷﺪ ﮔﻠﻬﺎ ﻭﺩﺭﺧﺘﺎﻥِ ﻣﻴﻮﻩ ﺍﺳﺖ، ﮔﺮﭼﻪ ﻋﻠﻒ ﻫﺎﻱ ﻫﺮﺯ ﻭﺗﻴﻐﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻧﻮﺍﻳﻲ ﻣﻲ ﺭﺳﻨﺪ.
ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﺮﻛﺲ ﺗﻮﻗّﻊ ﺧﺎﺻّﻲ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﻋﺎﺩّﻱ، ﺗﻮﻗّﻊ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ، ﺩﻧﺒﺎﻝ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﻧﺮﻭﻧﺪ؛ «ﻳﺎ ﺍﻳّﻬﺎ ﺍﻟﻨّﺎﺱ ﻛﻠﻮﺍ... ﻭﻟﺎ ﺗَﺘّﺒﻌﻮﺍ ﺧُﻄﻮﺍﺕ ﺍﻟﺸّﻴﻄﺎﻥ» ﻭﻟﻲ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﻗّﻊ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ، ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﻭ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﻱ ﺑﺎﺷﻨﺪ. «ﻳﺎ ﺍﻳّﻬﺎ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ ﻛﻠﻮﺍ... ﻭﺍﺷﻜﺮﻭﺍ» ﻭ «ﻳﺎ ﺍﻳّﻬﺎ ﺍﻟﺮّﺳﻞ ﻛﻠﻮﺍ... ﻭﺍﻋﻤﻠﻮﺍ ﺻﺎﻟﺤﺎً»
.
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
1️⃣ ﺧﻮﺩﺳاﺯﻱ ﻭ ﺯﻫﺪ ﻭ ﺗﻘﻮﺍ، ﻣﻨﺎﻓﺎﺗﻲ ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﻃﻴّﺒﺎﺕ ﻧﺪﺍﺭﺩ. «ﻳﺎ ﺍﻳّﻬﺎ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ ﻛﻠﻮﺍ ﻣﻦ ﻃﻴﺒﺎﺕ»
2️⃣ ﺩﺭ ﻣﻜﺘﺐ ﺍﺳﻠﺎم، ﻣﺎﺩّﻳﺎﺕ ﻣﻘﺪّﻣﻪ ﻱ ﻣﻌﻨﻮﻳﺎﺕ ﺍﺳﺖ. «ﻛﻠﻮﺍ، ﻭﺍﺷﻜﺮﻭﺍ، ﺗﻌﺒﺪﻭﻥ»
3️⃣ ﺍﺳﻠﺎم ﺩﺭ ﺗﻐﺬﻳﻪ، ﺑﻪ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺗﻮﺟّﻪ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻃﻴّﺒﺎﺕ ﻣﺎ ﺭﺯﻗﻨﺎﻛﻢ»
4️⃣ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﺩم ﻭﻣﺤﺒّﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ، ﺗﻮﻗّﻌﻲ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ. «ﻛﻠﻮﺍ... ﻭﺍﺷﻜﺮﻭﺍ»
5️⃣ ﺷﻜﺮ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﺧﺪﺍﭘﺮﺳﺘﻲ ﻭ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻧﺎﺏ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺯﻕ ﺭﺍ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻓﻜﺮ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﺗﻠﺎﺵ، ﻣﺪﻳﺮﻳّﺖ، ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻭ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﺍﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﺪﺍﻧﺪ، ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺳﻬﻤﻲ ﻗﺎﻳﻞ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﻜﺮ ﻛﻨﺪ. «ﻭﺍﺷﻜﺮﻭﺍ ﻟﻠّﻪ ﺍﻥ ﻛﻨﺘﻢ ﺍﻳّﺎﻩ ﺗﻌﺒﺪﻭﻥ»
6️⃣ ﺷﻜﺮ، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ. «ﻭﺍﺷﻜﺮﻭﺍ ﻟﻠّﻪ... ﺗﻌﺒﺪﻭﻥ»
7️⃣ ﺷﻜﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ. «ﻛﻠﻮﺍ... ﻭﺍﺷﻜﺮﻭﺍ ﻟِﻠّﻪ»
8️⃣ ﺧﺪﺍﭘﺮﺳﺖ، ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﺣﻠﺎﻝ ﺷﻤﺮﺩﻩ، ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺧﻮﺩ ﺣﺮﺍم ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. «ﻛﻠﻮﺍ... ﺍﻥ ﻛﻨﺘﻢ ﺍﻳّﺎﻩ ﺗﻌﺒﺪﻭﻥ»
.
❓ در آیه ۱۷۲ از چه روزی ای باید استفاده کرد ؟
الف - هر چیزی که به ما رسید
ب - هر چیزی که به هر شکلی کسب کردیم
ج- از نعمتهای پاکیزه ای که خدا روزی ای مان کرده است
د- روزی ای که باید در انتظارش باشیم
ارسال پاسخ درست و شرکت در قرعه کشی تاساعت ۲۰ روز بعد (۱ آذر ماه)👇🏻
@Nn2106
ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﺣَﺮَّمَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢُ ﺍﻟْﻤَﻴْﺘَﺔَ ﻭَﺍﻟﺪَّمَ ﻭَﻟَﺤْﻢَ ﺍﻟْﺨِﻨْﺰِﻳﺮِ ﻭَﻣَﺂ ﺃُﻫِﻞَّ ﺑِﻪِ ﻟِﻐَﻴْﺮِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻓَﻤَﻦِ ﺍﺿْﻄُﺮَّ ﻏَﻴْﺮَ ﺑَﺎﻍٍ ﻭَﻟَﺎ ﻋَﺎﺩٍ ﻓَﻠَﺎ ﺇِﺛْﻢَ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻏَﻔُﻮﺭٌ ﺭَّﺣِﻴﻢٌ «١٧٣»
ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺮﺩﺍﺭ ﻭ ﺧﻮﻥ ﻭ ﮔﻮﺷﺖ ﺧﻮﻙ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ (ﻫﻨﮕﺎم ﺫﺑﺢ) ﻧﺎم ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ، ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، (ﻭﻟﻲ) ﺁﻥ ﻛﺲ ﻛﻪ ﻧﺎﭼﺎﺭ ﺷﺪ (ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺍﻳﻨﻬﺎ) ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺯﻳﺎﺩﻩ ﻃﻠﺒﻲ ﻧﻜﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺣﺪّ ﺍﺣﺘﻴﺎﺝ ﻧﮕﺬﺭﺍﻧﺪ، ﮔﻨﺎﻫﻲ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻗﺒﻞ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺧﻮﺩ، ﺣﻠﺎﻝ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺣﺮﺍم ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺮﺩﺍﺭ ﻭ ﺧﻮﻥ ﻭ ﮔﻮﺷﺖ ﺧﻮﻙ ﻭ ﻫﺮ ﺣﻴﻮﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺯﻣﺎﻥ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ ﻧﺎم ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﻫﻨﮕﺎم ﺫﺑﺢ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
.
ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﮔﻮﺷﺖ ﻣﺮﺩﺍﺭ، ﺳﺒﺐ ﺿﻌﻒ ﺑﺪﻥ ﻭ ﻗﻄﻊ ﻧﺴﻞ ﻭ ﻣﺮﮒ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺧﻮﻥ، ﺳﺒﺐ ﺳﻨﮕﺪﻟﻲ ﻭ ﻗﺴﺎﻭﺕ ﻗﻠﺐ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ.
ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻔﻆ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻫﻴﭻ ﻏﺬﺍﻳﻲ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﻏﺬﺍﻱ ﺣﺮﺍم ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﺪ، ﻣﺸﺮﻭﻁ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻭ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﻭ ﺳﺘﻤﮕﺮﻱ ﻧﺒﺎﺷﺪ. ﻳﻌﻨﻲ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭﻱ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺑﺮﻫﺎﻧﺪ، ﻧﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﻟﺬّﺕ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻟﻄﻒ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻋﻤﺪﺍً ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﻧﺨﻮﺭﺩ ﻭ ﺑﻤﻴﺮﺩ، ﻛﺎﻓﺮ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﻮﺭﺩﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﺣﺮﺍم، ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﻣﻮﺭﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ، ﭘﺲ ﻛﻠﻤﻪ «ﺍﻧّﻤﺎ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺣﺼﺮ ﻋﻘﻠﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﻫﺎﻱ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ ﺍﺳﺖ.
ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻱ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭ، ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺩﻧﻲ ﻫﺎ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﻱ ﭘﻴﺶ ﺁﻳﺪ، ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺭﺍ ﺗﺨﻔﻴﻒ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ.
ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺳﺆﺍﻝ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﭘﺰﺷﻚ ﺑﻪ ﻣﺮﻳﻀﻲ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻭ ﺧﻮﺍﺑﻴﺪﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﭼﻪ ﻛﻨﺪ؟ ﺍﻣﺎم ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﺑﻴﺪﻩ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
ﺍﺣﻜﺎم ﺍﺳﻠﺎم، ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻗﺒﻞ، ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻃﻴّﺐ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺒﺎﺡ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻃﻴّﺒﺎﺕ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺣﺮﺍم ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
ﺗﺤﺮﻳﻢ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ، ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻃﺒﻲ ﻭﺑﻬﺪﺍﺷﺘﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﺜﻞ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﮔﻮﺷﺖ ﻣﺮﺩﺍﺭ ﻭﺧﻮﻥ، ﺑﻠﻜﻪ ﮔﺎﻫﻲ ﺩﻟﻴﻞ ﺣﺮﻣﺖ، ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻱ، ﻓﻜﺮﻱ ﻭﺗﺮﺑﻴﺘﻲ ﺍﺳﺖ. ﻧﻈﻴﺮ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﮔﻮﺷﺖ ﺣﻴﻮﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﻧﺎم ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺮﻙ ﺯﺩﺍﻳﻲ ﺍﺳﺖ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﮔﺎﻫﻲ ﻣﺎ ﺍﺯ ﻏﺬﺍﻱ ﺷﺨﺼﻲ ﺩﻭﺭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻋﺪم ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻭ، ﻭﻟﻲ ﮔﺎﻫﻲ ﺩﻭﺭﻱ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺍﻋﺮﺍﺽ ﻳﺎ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻭ ﺑﺮﺍﺋﺖ ﺍﺯ ﺍﻭﺳﺖ.
.
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
1️⃣ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻏﺬﺍ ﻭ ﺗﻐﺬﻳﻪ، ﺗﻮﺟّﻪ ﻛﺎﻣﻞ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻏﺬﺍﻫﺎﻱ ﻣﻀﺮّ ﻭ ﺣﺮﺍم ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻧّﻤﺎ ﺣﺮّم ﻋﻠﻴﻜﻢ ﺍﻟﻤﻴﺘﺔ...»
2️⃣ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﻫﺎ، ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ. «ﺍﻧّﻤﺎ ﺣﺮّم ﻋﻠﻴﻜﻢ»
3️⃣ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺩﻥ ﻧﺎم ﺍﻭ، ﺩﺭ ﺫﺑﺢ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ. ﺗﺎ ﻫﻴﭻ ﻛﺎﺭ ﻣﺎ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﻣﺪﺍﺭ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻣﻈﺎﻫﺮ ﺷﺮﻙ ﻭ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻛﻨﻴﻢ. «ﻭﻣﺎ ﺍﻫﻞّ ﺑﻪ ﻟﻐﻴﺮ ﺍﻟﻠَّﻪ»
4️⃣ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭﻱ ﺣﻜﻢ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺗﺤﻤﻴﻞ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻀﻄﺮّ ﻛﻨﺪ. ﻛﻠﻤﻪ «ﺍُﺿﻄُﺮّ» ﻣﺠﻬﻮﻝ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﻣﻌﻠﻮم. «ﻓﻤﻦ ﺍﺿﻄﺮّ»
5️⃣ ﺍﺳﻠﺎم، ﺩﻳﻦ ﺟﺎﻣﻌﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻦ ﺑﺴﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﻫﺮ ﺗﻜﻠﻴﻔﻲ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺍﺿﻄﺮﺍﺭ، ﻗﺎﺑﻞ ﺭﻓﻊ ﺍﺳﺖ. «ﻓﻤﻦ ﺍﺿﻄُﺮّ... ﻓﻠﺎ ﺍﺛﻢ ﻋﻠﻴﻪ»
6️⃣ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻭﻳﮋﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻭﺿﻊ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ. «ﻓﻤﻦ ﺍﺿﻄﺮّ... ﻓﻠﺎ ﺍِﺛﻢ ﻋﻠﻴﻪ»
7️⃣ ﺍﺯ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭﻱ، ﺳﻮء ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻜﻨﻴﺪ. «ﻓﻤﻦ ﺍﺿﻄُﺮّ ﻏﻴﺮﺑﺎﻍ ﻭﻟﺎ ﻋﺎﺩ»
❓در آیه ۱۷۳ سوره بقره چه چیزهایی حرام شده است؟
الف- حیوانی که در هنگام ذبح اسم غیر خدا آورده شود
ب-مردار و خون - غیبت
ج- گوشت خوک - زنا
د-عدم جهاد در موقع جنگ
ارسال پاسخ درست و شرکت در قرعه کشی تاساعت ۲۰ روز بعد ( ۲ آذر ماه)👇🏻
@Nn2106