eitaa logo
تفسیر قرآن تفسیر زندگی
90 دنبال‌کننده
6 عکس
9 ویدیو
0 فایل
تفسیر روزانه قرآن کریم برگرفته از تفسیر نور استاد قرائتی هر روز یک نفر برنده
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام برندگان روز جمعه خانم راضیه سروری و خانم زهرا نورانی
💚آیه ی ۱۶۰ سوره بقره💚
ﺇِﻟَّﺎ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺗَﺎﺑُﻮﺍْ ﻭَﺃَﺻْﻠَﺤُﻮﺍْ ﻭَﺑَﻴَّﻨُﻮﺍْ ﻓَﺄُﻭْﻟَﺌِﻚَ ﺃَﺗُﻮﺏُ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﻭَﺃَﻧَﺎ ﺍﻟﺘَّﻮَّﺍﺏُ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢُ «١٦٠» ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ (ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻧﻴﻚ) ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ (ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ) ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ، ﻛﻪ ﻣﻦ (ﻟﻄﻒ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ) ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﮔﺮﺩﺍﻧﻢ، ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻦ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻢ. ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: ﺑﺮﺍﻱ ﮔﻨﺎﻩ ﻛﺘﻤﺎﻥ، ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺳﺎﻳﺮ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ، ﺭﺍﻩ ﺗﻮﺑﻪ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﺎﺯ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣّﺎ ﺗﻮﺑﻪ ﻱ ﻭﺍﻗﻌﻲ، ﺑﺎ ﭘﺸﻴﻤﺎﻧﻲ ﻗﻠﺒﻲ ﻭ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻋﻤﻞ ﻭ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ. ﺗﻮﺑﻪ ﻱ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻩ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻗﻀﺎ ﻛﻨﺪ. ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻣﺎﻝ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺗﻠﻒ ﻛﺮﺩﻩ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﺎﺣﺒﺶ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺰ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﺣﻘﺎﻳﻖ، ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﻋﻠﻢ، ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻭ ﻧﺴﻞ ﻫﺎ، ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻛﺮﺩﻩ، ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﻮﺋﻲ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺭﺍ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻥّ ﻋﻠﻴﻚ ﻟﻌﻨﺘﻲ» ﻟﻌﻨﺖ ﻣﻦ ﺑﺮ ﺗﻮ. ﻭ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺑﻌﺪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻋﻠﻴﻬﻢ ﻟﻌﻨﺔ ﺍﻟﻠَّﻪ...» ﭘﺲ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺷﻴﻄﺎﻥ، ﺩﺭ ﻳﻚ ﺭﺩﻳﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: 1️⃣ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺗﻮﺑﻪ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻄﺎﻛﺎﺭﺍﻥ، ﺩﺭ ﻫﺮ ﺷﺮﺍﻳﻄﻲ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. «ﻳﻠﻌﻨﻬﻢ ﺍﻟﻠّﻪ... ﺍﻟﺎّ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺗﺎﺑﻮﺍ» 2️⃣ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺩﻳﻨﻲ، ﻓﺴﺎﺩ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺑﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﻨﺪﻩ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻭ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. «ﺗﺎﺑﻮﺍ ﻭﺍﺻﻠﺤﻮﺍ» 3️⃣ ﺗﻮﺑﻪ ﻱ ﻫﺮﮔﻨﺎﻩ، ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﺗﻮﺑﻪ ﻱ ﻛﺘﻤﺎﻥ، ﺑﻴﺎﻥ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺍﺳﺖ. «ﺗﺎﺑﻮﺍ... ﻭﺑﻴّﻨﻮﺍ» 4️⃣ ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﻣﻘﺎم ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻭﺗﻮﺑﻴﺦ، ﻟﻌﻨﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﺣﺎﻝ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺪ، ﺩﺭ ﻣﻘﺎم ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﻛﻠﻤﺎﺕ «ﺍَﻧَﺎ» ﻭ «ﺗﻮّﺍﺏ» ﻭ «ﺭﺣﻴﻢ» ﺑﻜﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﺑﮕﻮﻳﺪ: ﻣﻦ ﺧﻮﺩم ﺑﺎ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﻣﺨﺼﻮﺻﻢ، ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﮔﺮﺩم. «ﻳﻠﻌﻨﻬﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ... ﺍﻧَﺎ ﺍﻟﺘﻮّﺍﺏ ﺍﻟﺮّﺣﻴﻢ» 5️⃣ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭ ﻭ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ، ﺩﻭ ﺭﻛﻦ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻓﺮﺩ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﺖ. «ﻳﻠﻌﻨﻬﻢ ﺍﻟﻠّﻪ... ﺍﻧَﺎ ﺍﻟﺘﻮّﺍﺏ ﺍﻟﺮّﺣﻴﻢ» 6️⃣ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻟﻄﻒ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ، ﺩﺍﺋﻤﻲ، ﻗﻄﻌﻲ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻣﺤﺒّﺖ ﺍﺳﺖ. «ﺍﺗﻮﺏ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﻭ ﺍﻧَﺎ ﺍﻟﺘﻮّﺍﺏ ﺍﻟﺮّﺣﻴﻢ» https://eitaa.com/TafsireGhoranTafsireZendegi
❓کدام گزینه اشتباه است؟ ۱. دو رکن اساسی برای تربیت فرد و جامعه ، تهدید گنه کار و بشارت نیکوکار است. ۲. توبه از هر گناه ، متناسب با آن است. توبه ی کتمان هم بیان همان حقایق است. ۳. خداوند امکان توبه را برای خطاکاران در شرایط خاص فراهم کرده است.✅ ۴. بازگشت لطف خداوند به توبه کنندگان،دائمی و همراه با محبت است. ارسال پاسخ درست و شرکت در قرعه کشی تاساعت ۲۰ روز بعد (۲۰ آبان ماه)‌👇🏻⁩ @Nn2106
سلام به همراهان خوب کانال💐 برنده ی روز شنبه خانم الهام شیخ بابایی
💚آیه ی ۱۶۱ تا ۱۶۴ سوره بقره💚
ﺇِﻥَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍْ ﻭَﻣَﺎﺗُﻮﺍْ ﻭَﻫُﻢْ ﻛُﻔَّﺎﺭٌ ﺃُﻭْﻟَﺌِﻚَ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﻟَﻌْﻨَﺔُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻭَ ﺍﻟْﻤَﻠَﺂﺋِﻜَﺔِ ﻭَﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﺃَﺟْﻤَﻌِﻴﻦَ «١٦١» ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻛﻔﺮ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﻓﺘﻨﺪ، ﻟﻌﻨﺖ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﻣﺮﺩم، ﻫﻤﮕﻲ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺧَﺎﻟِﺪﻳﻦَ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻟَﺎ ﻳُﺨَﻔَّﻒُ ﻋَﻨْﻬُﻢُ ﺍﻟْﻌَﺬَﺍﺏُ ﻭَﻟَﺎ ﻫُﻢْ ﻳُﻨْﻈَﺮُﻭﻥَ «١٦٢» (ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ) ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ (ﻟﻌﻨﺖ ﻭ ﺩﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ) ﺑﺎﻗﻲ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ، ﻧﻪ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏِ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺎﺳﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﻣﻬﻠﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻗﺒﻞ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ، ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، ﻣﻮﺭﺩ ﻟﻄﻒ ﺍﻟﻬﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﻣّﺎ ﺍﮔﺮ ﻛﻔّﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻛﻔﺮ ﺑﻤﻴﺮﻧﺪ، ﺑﺎﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﻌﻨﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺗﻤﺎم ﻣﺮﺩم ﮔﺮﻳﺒﺎﻥ ﮔﻴﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺳﺆﺍﻝ: ﺩﺭ ﺁﻳﻪ، ﻟﻌﻨﺖ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﺮﺩم ﺑﺮ ﻛﻔّﺎﺭ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻲ ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﭘﻴﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم، ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻛﺎﻓﺮ ﻳﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﻛﺎﻓﺮﻧﺪ، ﭘﺲ ﻟﻌﻨﺖ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﭼﻪ ﻣﻌﻨﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ؟ ﭘﺎﺳﺦ: ﻟﻌﻨﺖ، ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ. ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﻛﻔّﺎﺭ ﻳﺎ ﺧﻮﺩ ﻛﺎﻓﺮﻧﺪ، ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻟﻌﻨﺖ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ. «ﻛﻠّﻤﺎ ﺩﺧﻠﺖ ﺍﻣّﺔ ﻟﻌﻨﺖْ ﺍُﺧﺘﻬﺎ» ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻫﺎ ﻭ ﺩﻋﺎﻫﺎﻱ ﺍﻭﻟﻴﺎﻱ ﺧﺪﺍ، ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻣﺮﺩﻥ ﺍﺳﺖ. ﺣﻀﺮﺕ ﻳﻮﺳﻒ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﻤﻴﺮﺩ: «ﺗَﻮﻓّﻨﻲ ﻣُﺴﻠِﻤﺎً» ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﻳﻌﻘﻮﺏ ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ «ﻓﻠﺎﺗﻤﻮﺗﻦّ ﺍﻟﺎّ ﻭﺍﻧﺘﻢ ﻣﺴﻠﻤﻮﻥ» ﻧﻤﻴﺮﻳﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻳﻌﻨﻲ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: 1️⃣ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﻛﻔﺮ ﻭﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻛﻔﺮ ﻣﺮﺩﻥ، ﺩﻭﺭﻱ ﺍﺑﺪﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻣﺎﺗﻮﺍ ﻭ ﻫﻢ ﻛﻔّﺎﺭ... ﻋﻠﻴﻬﻢ ﻟﻌﻨﺔ ﺍﻟﻠّﻪ» 2️⃣ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ، ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻋﻤﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻳﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﻣﻴﺮﺩ ﻳﺎ ﺑﻲ ﺍﻳﻤﺎﻥ. «ﻣﺎﺗﻮﺍ ﻭ ﻫﻢ ﻛﻔّﺎﺭ» https://eitaa.com/TafsireGhoranTafsireZendegi
«١٦٣» ﻭَﺇِﻟَﻬُﻜُﻢْ ﺇِﻟَﻪٌ ﻭَﺍﺣِﺪٌ ﻟَﺎ ﺇِﻟَﻪَ ﺇِﻟﺎَّ ﻫُﻮَ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤﻦُ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢُ ﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﺧﺪﺍﻳﻲ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ، ﺟﺰ ﺍﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻱ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «١٦٤» ﺇِﻥَّ ﻓِﻲ ﺧَﻠْﻖِ ﺍﻟﺴَّﻤَﻮَﺍﺕِ ﻭَﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَﺍﺧْﺘِﻠَﺎﻑِ ﺍﻟﻠَّﻴْﻞِ ﻭَﺍﻟﻨَّﻬَﺎﺭِ ﻭَ ﺍﻟْﻔُﻠْﻚِ ﺍﻟَّﺘِﻲ ﺗَﺠْﺮِﻱ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺒَﺤْﺮِ ﺑِﻤَﺎ ﻳَﻨْﻔَﻊُ ﺍﻟﻨَّﺎﺱَ ﻭَﻣَﺂ ﺃَﻧﺰَﻝَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺴَّﻤﺂءِ ﻣِﻦ ﻣَّﺂءٍ ﻓَﺄَﺣْﻴَﺎ ﺑِﻪِ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽَ ﺑَﻌْﺪَ ﻣَﻮْﺗِﻬَﺎ ﻭَ ﺑَﺚَّ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻣِﻦ ﻛُﻞِ ّ ﺩَﺁﺑَّﺔٍ ﻭَ ﺗَﺼْﺮِﻳﻒِ ﺍﻟﺮِّﻳَﺎﺡِ ﻭَﺍﻟﺴَّﺤَﺎﺏِ ﺍﻟْﻤُﺴَﺨَّﺮِ ﺑَﻴْﻦَ ﺍﻟﺴَّﻤَﺂءِ ﻭَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻟَﺂﻳَﺎﺕٍ ﻟِّﻘَﻮْمٍ ﻳَﻌْﻘِﻠُﻮﻥَ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺩﺭ ﭘﻲ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺁﻣﺪﻥ ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻭ ﻛﺸﺘﻲ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻮﺩﺭﺳﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﺩﺭﻳﺎ ﺩﺭ ﺣﺮﻛﺘﻨﺪ ﻭ ﺁﺑﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﺮﺩﻩ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﻩ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺟﻨﺒﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻭ (ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ) ﺩﺭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﺴﻴﺮ ﺑﺎﺩﻫﺎ ﻭ ﺍﺑﺮﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻌﻠّﻘﻨﺪ، ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﮔﻮﻳﺎﺳﺖ. ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻣﻴﺎﻥ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﻭ ﺍﺟﺰﺍﻱ ﻫﺴﺘﻲ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ، ﻫﻤﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻱ ﺣﺎﻛﻤﻴّﺖ ﻭﻗﺪﺭﺕ ﻭﺍﺭﺍﺩﻩ ﻱ ﺧﺪﺍﻱ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ. ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻱ ﺩﺍﺋﻤﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻗﺴﻤﺘﻲ ﺍﺯ ﺍﻭّﻟﻴﻦ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺳﻴﺪﻩ، ﻭ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎم ﻭ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﻫﻔﺘﮕﺎﻧﻪ ﻭ ﻧﻈﺎم ﺣﺎﻛﻢ ﻭ ﺗﻨﺎﺳﺒﺎﺕ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻣﻴﺎﻥ ﻫﺮﻳﻚ ﻭ ﺑﻲ ﺳﺘﻮﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﺣﺮﻛﺎﺕ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺪﺍﺭﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﺮﻳﻚ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ، ﻫﻤﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻳﻜﺘﺎﻱ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ. ﺳﻌﺪﻱ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ، ﻫﻤﻪ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﻝ ﺍﺳﺖ ﺩﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻛﻪ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﻛﻮﻩ ﻭ ﺩﺭﻳﺎ ﻭﺩﺭﺧﺘﺎﻥ، ﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﺗﺴﺒﻴﺤﻨﺪ ﻧﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺴﺘﻤﻌﻲ، ﻓﻬﻢ ﻛﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻋﻘﻞ، ﺣﻴﺮﺍﻥ ﺷﻮﺩ ﺍﺯ ﺧﻮﺷﻪ ﺯﺭﻳﻦ ﻋﻨﺐ ﻓﻬﻢ، ﻋﺎﺟﺰ ﺷﻮﺩ ﺍﺯ ﺣﺒّﻪ ﻳﺎﻗﻮﺕ ﺍﻧﺎﺭ ﭘﺎﻙ ﻭﺑﻲ ﻋﻴﺐ، ﺧﺪﺍﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﻘﺪﻳﺮ ﻋﺰﻳﺰ ﻣﺎﻩ ﻭﺧﻮﺭﺷﻴﺪ، ﻣﺴﺨّﺮ ﻛﻨﺪ ﻭﻟﻴﻞ ﻭﻧﻬﺎﺭ ﻛﻠﻤﻪ «ﺭﻳﺎﺡ» ﺟﻤﻊ «ﺭﻳﺢ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺑﺎﺩ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﺮ ﺟﺎ ﻛﻠﻤﻪ «ﺭﻳﺢ» ﺁﻣﺪﻩ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻗﻬﺮ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﺳﺖ، ﻣﺎﻧﻨﺪ: «ﺭﻳﺢ ﺻَﺮﺻَﺮ» ﻭﻟﻲ ﻫﺮﺟﺎ ﻛﻠﻤﻪ «ﺭﻳﺎﺡ» ﺁﻣﺪﻩ، ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﻟﻄﻒ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﺎﺩﻱ ﻣﻲ ﻭﺯﻳﺪ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻟّﻠﻬﻢ ﺍﺟﻌﻠﻬﺎ ﺭﻳﺎﺣﺎً ﻭ ﻟﺎﺗﺠﻌﻠﻬﺎ ﺭﻳﺤﺎً» ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ! ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺩ ﺭﺍ ﺭﻳﺎﺡِ ﺭﺣﻤﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ، ﻧﻪ ﺭﻳﺢِ ﻋﺬﺍﺏ. ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻃﺒﻴﻌﺖ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺭﺍﻫﻬﺎﻱ ﺧﺪﺍﺷﻨﺎﺳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺁﻥ، ﻗﺪﺭﺕ، ﺣﻜﻤﺖ ﻭ ﻳﻜﺘﺎﻳﻲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮ ﺩﺍﺭﺩ. «ﺍﻟﻬﻜﻢ ﺍﻟﻪ ﻭﺍﺣﺪ... ﻓﻲ ﺧﻠﻖ ﺍﻟﺴﻤﻮﺍﺕ... ﻟﺎﻳﺎﺕ» ٢- ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻧﻈﻴﺮ ﻭ ﺷﺒﻴﻪ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﺮﻛﺐ ﺍﺯ ﺍﺟﺰﺍ ﻧﻴﺴﺖ. «ﺍﻟﻪ ﻭﺍﺣﺪ» ٣- ﻫﻢ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺻﻨﻌﺖِ ﺩﺳﺖ ﺳﺎﺧﺖِ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺍﺯ ﺍﻭﺳﺖ. «ﺧﻠﻖ ﺍﻟﺴﻤﻮﺍﺕ ﻭ ﺍﻟﺎﺭﺽ... ﻭﺍﻟﻔﻠﻚ» ٤- ﻫﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﻱ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻫﺴﺘﻲ، ﺁﻳﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻟﺂﻳﺎﺕ» ﺑﺮﮒ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥِ ﺳﺒﺰ، ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭ ﻫﺮ ﻭﺭﻗﺶ ﺩﻓﺘﺮﻱ ﺍﺳﺖ، ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻛﺮﺩﮔﺎﺭ ٥ - ﺗﻨﻬﺎ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﺍﺯ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺭ ﻫﺴﺘﻲ، ﺩﺭﺱ ﺧﺪﺍﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ. «ﺍﻥ ﻓﻲ ﺧﻠﻖ ﺍﻟﺴﻤﻮﺍﺕ... ﻟﺂﻳﺎﺕ ﻟﻘﻮم ﻳﻌﻘﻠﻮﻥ» https://eitaa.com/TafsireGhoranTafsireZendegi
❓کدام گزینه صحیح است؟ ۱. پایان عمر انسان بسیار مهم است که در حال کفر بمیرد یا مسلمانی. ۲. از درخواست های مهم اولیای خدا مسلمان مردن است. ۳. از نشانه های قدرت خدای یگانه ، هماهنگی میان عناصر طبیعت است. ۴. همه ی موارد✅ ارسال پاسخ درست و شرکت در قرعه کشی تاساعت ۲۰ روز بعد (۲۱ آبان ماه)‌👇🏻⁩ @Nn2106
سلام به همراهان خوب کانال💐 برنده ی روز یکشنبه نام کاربری Nnnn