eitaa logo
📚 برگزیدهء تفسیر نمونه 📚
1.8هزار دنبال‌کننده
153 عکس
2 ویدیو
0 فایل
برگزیدهء تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی🌟🌼 بسیاری از لحظات عمر ما به پای فیلمهای بی سروتَه یا کارهای بی ارزش تلف میشود! بیایید کمی به فکر آینده و ابدیّت خود باشیم. کوچ نزدیک است، با دست خالی آمده ایم، با دست خالی نرویم.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 : در اين آيه مى‌گويد: «خدا سخن كفرآميز آنان (يهود) را كه گفتند: خداوند است و ما هستيم شنيد» (لَقَدْ سَمِعَ اللّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللّهَ فَقِيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ) . بنابراين، انكار آنها بيهوده است، سپس مى‌گويد: نه تنها سخنان آنها را مى‌شنويم «بلكه همۀ آنها را خواهيم نوشت و (همچنين) به قتل رسانيدن پيامبران را به ناحق» مى‌نويسيم (سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ) . 🍃ثبت و حفظ اعمال آنها براى اين است كه روز آن را در برابر آنها قرار مى‌دهيم «و مى‌گوييم اكنون نتيجۀ اعمال خود را به صورت عذاب سوزان بچشيد» (وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ). 🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 @Tafsirenemooneh
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 ــ ۱۸۲ ذَٰلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ این [عذاب‌] به خاطر گناهانی است كه با دست خود پیش فرستادید، و گرنه خدا به بندگان ستمكار نیست. 🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 @Tafsirenemooneh
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 :(آيه ١٨٢): در اين آيه مى‌افزايد: «اين دردناك (كه هم اكنون، تلخى آن را مى‌چشيد) نتيجۀ اعمال خود شماست، اين شما بوديد كه به خود ستم كرديد، خدا هرگز به كسى ستم نخواهد كرد» (ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَ أَنَّ اللّهَ لَيْسَ بِظَلاّمٍ لِلْعَبِيدِ) . 🍃اصولاً اگر امثال شما جنايتكاران، اعمال خود را نبينيد و در رديف نيكوكاران قرار گيريد، اين نهايت ظلم است و اگر خدا، چنين نكند «بِظَلاّمٍ» (بسيار ظلم‌كننده) خواهد بود. 🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 @Tafsirenemooneh
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 ــ ۱۸۳ الَّذِينَ قَالُوٓا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنَآ أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّىٰ يَأْتِيَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ ۗ قُلْ قَدْ جَآءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ كسانی كه گفتند: خدا به ما سفارش كرده است كه به هیچ پیامبری ایمان نیاوریم تا برای ما [به نشانه صدق نبوّتش‌] یك قربانی بیاورد كه آن را آتش [غیبی‌] بسوزاند، بگو: پیش از من پیامبرانی دلایل روشن و آنچه گفتید برای شما آوردند؛ اگر راستگویید پس چرا آنان را كشتید؟ 🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 @Tafsirenemooneh
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 🍃(آيه ١٨٣): : در مورد نزول اين آيه و آيۀ بعد نقل شده: جمعى از بزرگان يهود به حضور پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» رسيدند و گفتند: تو ادّعا مى‌كنى كه خداوند تو را به سوى ما فرستاده و كتابى هم بر تو نازل كرده است، در حالى كه خداوند در تورات از ما پيمان گرفته است به كسى كه ادّعاى نبوّت كند، ايمان نياوريم مگر اين كه براى ما حيوانى را قربانى كند و آتش (صاعقه‌اى) از آسمان بيايد و آن را بسوزاند اگر تو نيز چنين كنى ما به تو ايمان خواهيم آورد، اين دو آيه نازل شد و به آنها پاسخ گفت. 🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 @Tafsirenemooneh
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 : بهانه جويى يهود: 🍃یهود، براى اين كه از قبول اسلام، سر باز زنند، بهانه‌هاى عجيبى مى‌آوردند از جمله همان است كه در شأن نزول، به آن اشاره شد، آنها مى‌گفتند: «خداوند از ما پيمان گرفته كه دعوت هيچ پيامبرى را نپذيريم، تا براى ما قربانى بياورد كه آتش، آن را بخورد» (الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللّهَ عَهِدَ إِلَيْنا أَلاّ نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتّى يَأْتِيَنا بِقُرْبانٍ تَأْكُلُهُ النّارُ) . 🍃سپس مى‌افزايد: در پاسخ اين بهانه جوييها به آنها «بگو: گروهى از پيامبران بنى اسرائيل پيش از من آمدند و نشانه‌هاى روشنى با خود آوردند و حتّى چنين قربانى براى شما آوردند اگر راست مى‌گوييد چرا به آنها ايمان نياورديد و چرا آنها را كشتيد» اشاره به زكريّا و يحيى و جمع ديگرى از پيامبران بنى اسرائيل است كه به دست خود آنان به قتل رسيدند (قُلْ قَدْ جاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّناتِ وَ بِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ). 🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 @Tafsirenemooneh
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 ــ ۱۸۴ فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جَآءُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ اگر [این یهودیان بهانه‌جو] تو را تكذیب كردند، [غمگین مباش‌] مسلّماً رسولانی هم كه پیش از تو دلایل روشن، و نوشته‌ها [ی مشتمل بر پند و موعظه‌] و كتاب روشنگر آورده بودند، تكذیب شدند؟ 🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 @Tafsirenemooneh
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 :(آيه ١٨٤): در اين آيه خداوند پيامبر خود را دلدارى مى‌دهد، مى‌فرمايد: «پس اگر (اين بهانه جويان) تو را كنند (چيز تازه‌اى نيست) رسولان پيش از تو (نيز) تكذيب شدند» (فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ) . «در حالى كه آن پيامبران، هم نشانه‌هاى روشن و معجزات آشكار با خود داشتند» (جاؤُ بِالْبَيِّناتِ) . «و هم نوشته‌هاى متين و محكم و كتاب روشنى بخش آورده بودند» (وَ الزُّبُرِ وَ الْكِتابِ الْمُنِيرِ). 🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿 @Tafsirenemooneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 ــ ۱۸۵ كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۖ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَآ إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ هر كسی مرگ را می‌چشد؛ و بدون تردید روز قیامت پاداش‌هایتان به طور كامل به شما داده می‌شود. پس هر كه را از آتش دور دارند و به بهشت درآورند مسلّماً كامیاب شده است؛ و زندگی این دنیا جز كالای فریبنده نیست. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 @Tafsirenemooneh
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 :(آيه ١٨٥):قانون عمومى ! 🔰 اين آيه نخست اشاره به قانونى مى‌كند كه حاكم بر تمام موجودات زندۀ جهان است و مى‌گويد: «تمام زندگان خواه و ناخواه روزى مرگ را خواهند چشيد» (كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ) . گر چه بسيارى از مردم مايلند، كه فناپذير بودن خود را فراموش كنند، ولى اين واقعيّتى است كه اگر ما آن را فراموش كنيم، آن هرگز ما را فراموش نخواهد كرد. 🔰 سپس مى‌گويد: بعد از زندگى اين جهان، مرحلۀ و اعمال شروع مى‌شود «و شما پاداش خود را بطور كامل در روز خواهيد گرفت» (وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ) . 🔰سپس اضافه مى‌كند: «كسانى كه از تحت تأثير جاذبۀ آتش دور شوند و داخل در گردند، نجات يافته، و محبوب و مطلوب خود را پيدا كرده‌اند» (فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ) . 🔰 گويا دوزخ با تمام قدرتش انسانها را به سوى خود جذب مى‌كند، و راستى عواملى كه انسان را به سوى آن مى‌كشاند جاذبۀ عجيبى دارند. آيا هوسهاى زود گذر، لذّات جنسى نامشروع، مقامها و ثروتهاى غير مباح، براى هر انسانى جاذبه ندارد؟ ! 🔰در جملۀ بعد بحث گذشته را تكميل مى‌كند، مى‌گويد: «و زندگى دنيا چيزى جز تمتّع و بهره‌بردارى غرورآميز نيست» (وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاّ مَتاعُ الْغُرُورِ) . مهم اين است كه جهان مادّه و لذّات آن هدف نهايى انسان قرار نگيرد، و گرنه استفاده از جهان مادّه و مواهب آن به عنوان يك وسيله براى نيل به تكامل انسانى، نه تنها نكوهيده نيست، بلكه لازم و ضرورى مى‌باشد. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 @Tafsirenemooneh
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 ــ ۱۸۶: ۞ لَتُبْلَوُنَّ فِيٓ أَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوٓا أَذًى كَثِيرًا ۚ وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ یقیناً در اموال و جان‌هایتان امتحان خواهید شد، و مسلّماً از كسانی كه پیش از شما كتاب آسمانی به آنان داده شده و [نیز] از كسانی كه شرك آوردند، سخنان رنج آور بسیاری خواهید شنید، و اگر [در برابر آزار اینان‌] شكیبایی ورزید و [از تجاوز از حدود الهی‌] بپرهیزید [سزاوارتر است.] این اموری است كه ملازمت بر آن از واجبات است. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 @Tafsirenemooneh