⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘
#سوره_توبه ــ #آیه ۱۲۰
مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
شایسته نیست كه اهل مدینه و بادیهنشینانی كه پیرامون آنانند، از رسول خدا تخلّف كنند؛ و آنان را نسزد كه به سبب پرداختن به خویش از حفظ جان او [در شداید و سختیها] دریغ ورزند؛ زیرا هیچ تشنگی و رنج و گرسنگی در راه خدا به آنان نمیرسد، و در هیچ مكانی كه كافران را به خشم میآورد، قدم نمیگذارند، و از هیچ دشمنی انتقام نمیگیرند [و با نبرد با او به كام دل نمیرسند] مگر آنكه به پاداش هر یك از آنان عمل شایستهای در پرونده آنان ثبت میشود؛ چرا كه خدا پاداش نیكوكاران را تباه نمیكند.
📚برگزیده تفسیر نمونه📚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Tafsirenemooneh
⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘
#تفسیر: (آيه ١٢٠) : مشكلات مجاهدان بىپاداش نمىماند:
🔹 در آيات گذشته بحثهايى پيرامون سرزنش كسانى كه از غزوۀ تبوك خوددارى كرده بودند، به ميان آمد، اين آيه و آيۀ بعد به عنوان يك قانون كلّى و همگانى، بحث نهايى را روى اين موضوع مىكند.
🔹 نخست مىگويد: «مردم مدينه و باديه نشينانى كه در اطراف اين شهر (كه مركز و كانون اسلام است) زندگى مىكنند حقّ ندارند، از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله» تخلّف جويند» (ما كانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللّهِ).
🔹 «و نه حفظ جان خود را بر حفظ جان او مقدّم دارند» (وَ لا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ). چرا كه او رهبر امّت، و پيامبر خدا، و رمز بقاء و حيات ملّت اسلام است. اين وظيفۀ همۀ مسلمانان در تمام قرون و اعصار است كه رهبران خويش را همچون جان خويش، بلكه بيشتر گرامى دارند و در حفظ آنان بكوشند و آنها را در برابر حوادث سخت تنها نگذارند، چرا كه خطرِ براى آنها خطر براى امّت است.
🔹 سپس به پاداشهاى مجاهدان كه در برابر هرگونه مشكلى در راه جهاد نصيبشان مىشود، اشاره كرده و روى هفت قسمت از اين مشكلات و پاداش آن انگشت مىگذارد و مىگويد: «اين به خاطر آن است كه هيچ گونه تشنگى به آنها نمىرسد» (ذلِكَ بِأَنَّهُمْ لا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ).
🔹 «و هيچ رنج و خستگى پيدا نمىكنند» (وَ لا نَصَبٌ).
🔹 «و هيچ گرسنگى در راه خدا دامن آنها را نمىگيرد» (وَ لا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللّهِ).
🔹 «و در هيچ نقطۀ خطرناك و ميدان پرمخاطرهاى كه موجب خشم و ناراحتى كفّار است قرار نمىگيرند» (وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفّارَ).
🔹 «و هيچ ضربهاى از دشمن بر آنها وارد نمىشود» (وَ لا يَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلاً).
🔹 «مگر اين كه در ارتباط با آن، عمل صالحى براى آنها ثبت مىشود» (إِلاّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ).
🔹 و مسلّماً پاداش يك به يك آنها را از خداوند بزرگ دريافت خواهند داشت، «زيرا خدا پاداش نيكوكاران را هيچ گاه ضايع نمىكند» (إِنَّ اللّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ).
📚برگزیده تفسیر نمونه📚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Tafsirenemooneh
⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘
#سوره_توبه ــ #آیه ۱۲۱
وَلَا يُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً وَلَا يَقْطَعُونَ وَادِيًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
و هیچ مال كوچك و بزرگی را هزینه نمیكنند و هیچ سرزمینی را [برای نبرد با دشمن یا انجام كار خیری] نمیپیمایند مگر آنكه در پرونده اعمالشان ثبت میشود، تا خدا به آنان [نسبت به همه اعمالشان] با معیار گرفتن بهترین عملی كه همواره انجام میدادند، پاداش دهد.
📚برگزیده تفسیر نمونه📚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Tafsirenemooneh
⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘
#تفسیر: (آيه ١٢١) :
🔹 «همچنين هيچ مال كم يا زيادى را در مسير جهاد، انفاق نمىكنند» (وَ لا يُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً).
🔹 «و هيچ سرزمينى را (براى رسيدن به ميدان جهاد و يا به هنگام بازگشت) زير پا نمىگذارند، مگر اين كه تمام اين گامها، و آن انفاقها، براى آنها ثبت مىشود» (وَ لا يَقْطَعُونَ وادِياً إِلاّ كُتِبَ لَهُمْ).
🔹 «تا سرانجام خداوند اين اعمال را به عنوان بهترين اعمالشان پاداش دهد» (لِيَجْزِيَهُمُ اللّهُ أَحْسَنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ).
📚برگزیده تفسیر نمونه📚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Tafsirenemooneh
⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘
#سوره_توبه ــ #آیه ۱۲۲
۞ وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَآفَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوٓا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
و مؤمنان را نسزد كه همگی [به سوی جهاد] بیرون روند؛ چرا از هر جمعیّتی گروهی [به سوی پیامبر] كوچ نمیكنند تا در دین آگاهی یابند و قوم خود را هنگامی كه به سوی آنان بازگشتند، بیم دهند، برای این كه [از مخالفت با خدا و عذاب او] بپرهیزند.
📚برگزیده تفسیر نمونه📚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Tafsirenemooneh
⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘
#شأن_نزول: ( آیه ۱۲۲ ):
🔹هنگامى كه پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» به سوى ميدان جهاد حركت مىكرد، همۀ مسلمانان به استثناى منافقان و معذوران در خدمتش حركت مىكردند، حتّى در جنگهايى كه پيغمبر «صلّى اللّه عليه و آله» شخصاً شركت نمىكرد (سريهها) همگى به سوى ميدان مىرفتند و پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» را تنها مىگذاردند. آيه نازل شد و اعلام كرد كه در غير مورد ضرورت، شايسته نيست همۀ مسلمانان به سوى ميدان جنگ بروند.
📚برگزیده تفسیر نمونه📚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Tafsirenemooneh
⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘
#تفسير: ( آیه ۱۲۲ ): جهاد با جهل و جهاد با دشمن :
🔹اين آيه كه با آيات گذشته در زمينۀ جهاد پيوند دارد، اشاره به واقعيّتى مىكند كه براى مسلمانان جنبۀ حياتى دارد و آن اين كه: گرچه جهاد بسيار پراهميّت است و تخلّف از آن ننگ و گناه، ولى در مواردى كه ضرورتى ايجاب نمىكند كه همۀ مؤمنان در ميدان جهاد شركت كنند، مخصوصاً در مواقعى كه پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» شخصاً در مدينه باقى مانده نبايد همه به جهاد بروند بلكه لازم است هر جمعيّتى از مسلمانان به دو گروه تقسيم شوند گروهى فريضۀ جهاد را انجام دهند، و گروه ديگرى در مدينه بمانند و معارف و احكام اسلام را بياموزند همان گونه كه آيه مىفرمايد: «شايسته نيست مؤمنان همگى به سوى ميدان جهاد كوچ كنند چرا از هر گروهى از آنان، طايفهاى كوچ نمىكند (و طايفهاى در مدينه بماند) تا در دين و معارف و احكام اسلام آگاهى يابند» (وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ).
🔹 «و به هنگامى كه ياران مجاهدشان از ميدان بازگشتند احكام و فرمانهاى الهى را به آنها تعليم دهند و از مخالفت آن انذارشان نمايند» (وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ).
🔹 «باشد (كه اين برنامه موجب شود) كه آنها از مخالفت فرمان خدا بپرهيزند» و وظايف خويش را انجام دهند (لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ). مسألۀ مهمّى كه از آيه مىتوان استفاده كرد، احترام و اهميّت خاصّى است كه اسلام براى مسألۀ «تعليم» و «تعلم» قائل شده است، تا آنجا كه مسلمانان را ملزم مىسازد كه همه در ميدان جنگ شركت نكنند، بلكه گروهى بمانند و معارف اسلام را بياموزند. يعنى #جهاد با #جهل همانند جهاد با دشمن بر آنها واجب است، و اهميّت يكى كمتر از ديگرى نيست، بلكه تا مسلمانان در مسألۀ جهاد با جهل، پيروز نشوند در جهاد با دشمن پيروز نخواهند شد، زيرا يك ملّت جاهل همواره محكوم به شكست است.
📚برگزیده تفسیر نمونه📚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Tafsirenemooneh