eitaa logo
تفسیر صوتی
216 دنبال‌کننده
26 عکس
6 ویدیو
140 فایل
در هر فایل صوتی یک صفحه از قرآن کریم بر مبنای المیزان علامه طباطبایی به زبان ساده و روان بیان می‌شود. @missaq14
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی ⭐️ عَنْ عَمَّارٍ الْأَسَدِی عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَلَایَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ أَهْوَی بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ فَمَنْ لَمْ یَتَوَلَّنَا لَمْ یَرْفَعِ اللَّهُ لَهُ عَمَلًا. 👈عمّار بن‌ یقظان اسدی گوید: امام صادق درباره‌ی آیه: إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ فرمود: «ولایت ما اهل‌بیت است اشاره به سینه خود کرد هرکه ولایت ما را نداشته باشد، عمل صالحی از او پذیرفته نیست». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۴ الکافی، ج۱، ص۴۳۰/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۸۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۸/ البرهان/ نورالثقلین @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی پیرامون آیه ۱۱ عبارت « ینقص من عمره » ⭐️مَا نَعْلَمُ شَیْئاً یَزِیدُ فِی الْعُمُرِ إِلَّا صِلَهًَْ الرَّحِمِ حَتَّی إِنَّ الرَّجُلَ یَکُونُ أَجَلُهُ ثَلَاثَ سِنِینَ فَیَکُونُ وَصُولًا لِلرَّحِمِ فَیَزِیدُ اللَّهُ فِی عُمُرِهِ ثَلَاثِینَ سَنَهًًْ فَیَجْعَلُهَا ثَلَاثاً وَ ثَلَاثِینَ سَنَهًًْ وَ یَکُونُ أَجَلُهُ ثَلَاثاً وَ ثَلَاثِینَ سَنَهًًْ فَیَکُونُ قَاطِعاً لِلرَّحِمِ فَیَنْقُصُهُ اللَّهُ ثَلَاثِینَ سَنَهًًْ وَ یَجْعَلُ أَجَلَهُ إِلَی ثَلَاثِ سِنِینَ. 👈 امام صادق علیه‌السلام ما چیزی که عمر را به جز افزایش دهد، نمی‌شناسیم؛ تا آنجا که شخصی سه سال از عمرش مانده و صله‌ی رحم می کند و خدا سی سال به عمرش می افزاید و آن را سی‌وسه سال میکند؛ و شخص دیگری، عمرش سی‌ و سه سال است و قطع رحم میکند؛ خدا سی سال از عمرش را کم میکند و سه سال می‌کند». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۸  وسایل الشیعهًْ، ج۲۱، ص۳۵۶/ نورالثقلین/ البرهان @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی ⭐️الصّادق تَجَنَّبُوا الْبَوَائِقَ یُمَدَّ لَکُمْ فِی الْأَعْمَارِ. 👈امام صادق علیه‌السلام از گناه و ستم دوری کنید، عمرتان طولانی می‌شود. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۲۲  بحرالعرفان، ج۱۳، ص۱۸۹/ نورالثقلین @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی توضیح معنای قطمیر ⭐️علی‌بن‌إبراهیم مَا یَمْلِکُونَ مِنْ قِطْمِیرٍ قَالَ: الْجَلْدَهًُْ الرَّقِیقَهًُْ الَّتِی عَلَی ظَهْرِ النَّوَاهًِْ. 👈علیّ‌ بن‌ ابراهیم ما یَمْلِکُونَ مِنْ قِطْمِیرٍ؛ [قِطْمِیرٍ یعنی] پوست نازکی که بر پشت هسته است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۲۴ القمی، ج۲، ص۲۰۸/ نور الثقلین @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی در مورد اینکه هیچ کسی بار دیگری را به دوش نمی گیرد*- ⭐️مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمُفِیدُ فِی الْإِرْشَاد عَنْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ أَنَّهُ قَالَ لِعُمَرَ وَ قَدْ أُتِیَ بِحَامِلٍ قَدْ زَنَتْ فَأَمَرَ بِرَجْمِهَا فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ هَبْ لَکَ سَبِیلٌ عَلَیْهَا أَیُّ سَبِیلٍ لَکَ عَلَی مَا فِی بَطْنِهَا وَ اللَّهُ یَقُولُ وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری فَقَالَ عُمَرُ لَا عِشْتُ لِمُعْضِلَهًٍْ لَا یَکُونُ لَهَا أَبُوالْحَسَنِ ثُمَّ قَالَ فَمَا أَصْنَعُ بِهَا یَا أَبَاالْحَسَنِ قَالَ احْتَطْ عَلَیْهَا حَتَّی تَلِدَ فَإِذَا وَلَدَتْ وَ وَجَدَتْ لِوَلَدِهَا مَنْ یَکْفُلُهُ فَأَقِمِ الْحَدَّ عَلَیْهَا. 👈 محمّد بن‌ محمّد مفید در کتاب ارشاد از حضرت علی نقل می‌کند: روایت شده که زنی باردار و حامله را که زنا داده بود به نزد عمر آوردند، عمر دستور داد آن زن را سنگسار کنند، امیرالمؤمنین فرمود: «گیرم که تو بر این زن تسلّط داری [که به‌واسطه‌ی زنا سنگسارش کنی] پس چه تسلّطی بر آن کودکی که در شکم اوست داری؟ در صورتی که خدای تعالی می‌فرماید: وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری».** پس عمر گفت: «برای امر دشواری که ابوالحسن علی در آن نباشد، زنده نباشم». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۲۸ نورالثقلین/ وسایل الشیعه، ج۱۶، ص۱۰۸ @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی معنای علما در آیه ی ‌۲۸ ⭐️عَنِ الْحَارِثِ‌بْنِ‌الْمُغِیرَهًِْ النَّصْرِیِّ عَنْ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ إِنَّما یَخْشَی اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء قَالَ یَعْنِی بِالْعُلَمَاءِ مَنْ صَدَّقَ فِعْلُهُ قَوْلَهُ وَ مَنْ لَمْ یُصَدِّقْ فِعْلُهُ قَوْلَهُ فَلَیْسَ بِعَالِمٍ. 👈 حارث بن مغیره نصری، از امام صادق روایت کرده که پیرامون آیه: إِنَّمَا یَخْشَی اللهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء فرمود: «مقصود خداوند از علما، کسانی هستند که عملشان گفتارشان را تأیید کند، و کسی که عمل او گفتارش را تأیید نکند، عالم نیست». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۳۶  الکافی، ج۱، ص۳۶/ بحار الأنوار، ج۲، ص۵۹/ مشکاهًْ الأنوار، ص۱۳۲/ منیهًْ المرید، ص۱۸۱/ نورالثقلین/ البرهان @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی پیرامون آیه ی ۳۰ ⭐️الرّسول وَ یَزِیدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ الشَّفَاعَهًُْ لِمَنْ وَجَبَتْ لَهُ النَّارُ مِمَّنْ صَنَعَ إِلَیْهِ مَعْرُوفاً فِی الدُّنْیَا. 👈 پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله وَ یَزِیدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ؛ همان شفاعت برای دوزخیانی است که به آن‌ها در دنیا نیکی کردند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۴۲  نورالثقلین @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی پیرامون سه دسته ای که قرآن به آنان به ارث رسیده ⭐️ الظَّالِمُ لِنَفْسِهِ مِنَّا مَنْ لَا یَعْرِفُ حَقَّ الْإِمَامِ وَ الْمُقْتَصِدُ مِنَّا الْعَارِفُ بِحَقِّ الْإِمَامِ وَ السَّابِقُ بِالْخَیْرَاتِ هُوَ الْإِمَامُ وَ هَؤُلَاءِ کُلُّهُمْ مَغْفُورٌ لَهُمْ. 👈 امام صادق علیه‌السلام اصحاب ما از میسر بن‌ عبد العزیز نقل کرده‌اند که حضرت صادق فرمود: «ظالم از ما خانواده کسی است که عارف به حقّ امام نباشد و مقتصد کسی از ما خانواده است که عارف به امام باشد و سابق به خیرات خود امام است و تمام این سه دسته آمرزیده خواهند شد». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۴۴ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۲۱۳/ نورالثقلین/ البرهان؛ «العارف» بدل «یعرف» @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی عَنْ جَهْمِ‌بْنِ‌حُرٍّ قَالَ: دَخَلْتُ فِی مَسْجِدِ الْمَدِینَهًْ ... فَجَاءَ أَبُو الدَّرْدَاءِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ حَتَّی جَلَسَ إِلَی ... فَقَال ... سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (تَلَا هَذِهِ الْآیَهًَْ ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللهِ فَقَالَ السَّابِقُ یَدْخُلُ الْجَنَّهًَْ بِغَیْرِ حِسَابٍ وَ الْمُقْتَصِدُ یُحاسَبُ حِساباً یَسِیراً وَ الظَّالِمُ لِنَفْسِهِ یُحْبَسُ فِی یَوْمٍ مِقْدَارُهُ خَمْسُونَ أَلْفَ سَنَهًٍْ حَتَّی یَدْخُلَ الْحَزَنُ فِی جَوْفِهِ ثُمَّ یَرْحَمُهُ فَیُدْخِلُهُ الْجَنَّهًَْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ الَّذِی أَدْخَلَ أَجْوَافَهُمْ فِی طُولِ الْمَحْشَرِ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکُورٌ قَالَ شَکَرَ لَهُمُ الْعَمَلَ الْقَلِیلَ وَ غَفَرَ لَهُمُ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ. 👈 جهم‌ بن‌ حر گوید: داخل مسجد مدینه شدم ... پس ابودرداء آمد و نزد من نشست ... گفت: ... شنیدم رسول خدا این آیه را تلاوت فرمود که ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ الله. پس فرمود: «سابق بدون حساب وارد بهشت می‌شود و مقتصد حساب اندکی می‌شود و ستمکار بر خویش حبس می‌شود در روزی که مقدار آن پنجاه‌هزار سال است تا اندوه در داخل شکمش برود و سپس خدا به او رحمت کند و او را داخل بهشت نماید. حمد خدایی راست که از ما حزنی را که داخل شکمهای اینان کرد را برد؛ همانا پروردگار ما آمرزنده شاکر است؛ فرمود: عمل کشان را بر آنان پاس نهاد و گناهان بزرگ را بر آنان بخشید». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۵۴  بحار الأنوار، ج۷، ص۱۹۹/ فرات الکوفی، ص۳۴۹/ نورالثقلین؛ بتفاوت @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
۴۴۱.aac
16.99M
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ سوره ی مبارکه ی صفحه ۴۴۱ ۱) امام مبین و لوح محفوظ ۲) قریه ای که سه رسول بر آنان فرستاده شد و تکذیب کردند ۳) مومنی که از دورترین نقطه ی شهر برای تأیید مرسلین امد ۴) شهادت مؤمن و ورود او به بهشت برزخی ۵) عذاب آن قریه با یک صیحه
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی ⭐️ رَسُولَ اللَّهِ یَقُولُ فِی الْآیَهًِْ أَمَّا السَّابِقُ فَیَدْخُلُ الْجَنَّهًَْ بِغَیْرِ حِسابٍ وَ أَمَّا الْمُقْتَصِدُ فَ یُحاسَبُ حِساباً یَسِیراً وَ أَمَّا الظَّالِمُ لِنَفْسِهِ فَیُحْبَسُ فِی الْمَقَامِ ثُمَّ یَدْخُلُ الْجَنَّهًَْ فَهُمُ الَّذِینَ قَالُوا الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَن. 👈ابودرداء گوید: شنیدم پیامبر فرمود: آن‌ها که در آیه سابق بالخیرات یاد شده بدون حساب به بهشت می‌روند، مقتصد مورد حساب مختصری قرار می‌گیرد امّا کسی که ظالم به خود است ابتدا حبس می‌شود بعد وارد بهشت خواهد شد؛ این‌ها همان اشخاصی هستند که از قول ایشان خداوند در این آیه می‌گوید: الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَن. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۵۶  بحار الأنوار، ج۲۳، ص۲۱۳/ نورالثقلین/ فرات الکوفی، ص۳۴۹ @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی پیرامون ترکیب دو اسم غفور و شکور ⭐️إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکُورٌ قَالَ شَکَرَ لَهُمُ الْعَمَلَ الْقَلِیلَ وَ غَفَرَ لَهُمُ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ. 👈پیامبر إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکُورٌ عمل کمشان را بر آنان پاس نهاد و گناهان بزرگ را بر آنان بخشید. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۶۴ بحار الأنوار، ج۷، ص۱۹۹/ فرات الکوفی، ص۳۴۹ @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀