eitaa logo
تفسیر صوتی
216 دنبال‌کننده
26 عکس
6 ویدیو
140 فایل
در هر فایل صوتی یک صفحه از قرآن کریم بر مبنای المیزان علامه طباطبایی به زبان ساده و روان بیان می‌شود. @missaq14
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی جاهایی که ملائک نازل نمی شوند ⭐️عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: قَالَ جَبْرَئِیلُ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا لَا نَدْخُلُ بَیْتاً فِیهِ صُورَهًُْ إِنْسَانٍ وَ لَا بَیْتاً یُبَالُ فِیهِ وَ لَا بَیْتاً فِیهِ کَلْبٌ. 👈 از امام باقر روایت است: جبرئیل گفت: «ای رسول خدا ما در خانه‌ای که در آن عکس آدمی باشد و یا در خانه‌ای که در آن بول شود، یا در آن سگ باشد، نمی‌رویم». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۰۰  الکافی، ج۳، ص۳۹۳ @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی گاهی ملائک به شکل انسان برای آزمایش کردن انسان ها می آیند ⭐️ الباقر کَانَ فِیمَا نَاجَی اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ مُوسَی قَالَ یَا مُوسَی أَکْرِمِ السَّائِلَ بِبَذْلٍ یَسِیرٍ أَوْ بِرَدٍّ جَمِیلٍ لِأَنَّهُ یَأْتِیکَ مَنْ لَیْسَ بِإِنْسٍ وَ لَا جَانٍّ مَلَائِکَهًٌْ مِنْ مَلَائِکَهًِْ الرَّحْمَنِ یَبْلُونَک فِیمَا خَوَّلْتُکَ وَ یَسْأَلُونَکَ عَمَّا نَوَّلْتُکَ فَانْظُرْ کَیْفَ أَنْتَ صَانِعٌ یَا ابْنَ عِمْرَانَ. 👈 امام باقر در ضمن مناجات موسی با خدای عزّوجلّ این بود که خدا به او فرمود: «ای موسی سائل را گرامی دار [اگر برایت مقدور نیست] با بخششی اندک یا [اگر چیزی نداری] به نیکی او را رد کن. همانا نزد تو کسی می آید که نه آدمی است و نه جنّ، بلکه فرشتگانی از فرشته‌های خدا هستند تا آزمایشت کنند در آنچه من به تو دادم و آنچه را من به تو بخشیدم از تو میخواهند، ای پسر عمران! مراقب باش چه می‌کنی». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۰۰ الکافی، ج۴، ص۱۵ @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی ملائک به شکل انسان برای کمک به حاجیان ⭐️الصّادق قرار إِذَا کَانَ أَیَّامُ الْمَوْسِمِ بَعَثَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مَلَائِکَهًًْ فِی صُوَرِ الْآدَمِیِّینَ یَشْتَرُونَ مَتَاعَ الْحَاجِّ وَ التُّجَّارِ قُلْتُ فَمَا یَصْنَعُونَ بِهِ قَالَ یُلْقُونَهُ فِی الْبَحْرِ. 👈امام صادق علیه‌السلام هنگامی‌که روز موسم [حج] باشد، خداوند فرشتگانی را به صورت انسان‌ها می‌فرستد که کالای حاجیان و تاجران را بخرند. عرض کردم: «آن را چه می‌کنند»؟ فرمود: «آن را در دریا می‌اندازند». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۰۰  الکافی، ج۴، ص۵۴۷ @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی امام صادق علیه‌السلام فرمود: «شیطان با وسوسه نمی‌تواند کسی را فریب دهد مگر اینکه آن شخص از خداوند روی برگردانیده باشد و اوامر او را کوچک بشمارد و منهیّات او را فراموش کند و نداند که خداوند از اسرار او اطّلاع دارد، وسوسه از خارج بدن نمی‌آید و عقل و طبع در آن دخالتی ندارد. امّا وسوسه هرگاه در قلب جای گرفت، در اینجا گمراهی و کفر و طغیان می‌آید خداوند متعال بندگان خود را از روی لطف دعوت کرده و عداوت شیطان را به آن‌ها گوشتزد کرده است و در قرآن مجید فرموده: او، دشمن آشکار شماست!. (بقره/۱۶۸). و در جای دیگر فرمود: إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا. ... شما با شیطان مانند مرد غریبی که از دست سگ چوپان به صاحب او پناه می‌برد باشید، هرگاه سگ چوپان به مرد غریبی حمله می‌کند و می‌خواهد او را گاز بگیرد مرد غریب به صاحب سگ پناه می‌برد. اکنون هرگاه شیطان نزد تو آمد و خواست شما را وسوسه کند و از راه منحرف سازد و خداوند را از یاد شما ببرد، شما هم به خداوند پناه ببرید و از او یاری بجویید خداوند هم حق را بر باطل نیرو می‌دهد و از مظلوم یاری می‌کند و در قرآن فرموده: چرا که او، بر کسانی که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکّل می‌کنند، تسلّطی ندارد. (نحل/۹۹). شما نمی‌توانید شیطان را از خود دور کنید، مگر اینکه بدانید شیطان از کدام راه می‌آید و چگونه وسوسه می‌کند و مردم را فریب می‌دهد. در اینجا مراقبت لازم است و همواره باید خداوند را در نظر داشته باشد و متوجّه باشد که شیطان خود را ظاهر نکند تا او را فریب دهد، ازاین‌رو باید پیوسته در یاد خدا باشد و اگر غفلت کرد ناگزیر در دام شیطان گرفتار می‌شود. از سرگذشت شیطان پند بگیر و بنگر او چگونه خودخواهی کرد و تکبّر ورزید و خود را گمراه ساخت، اعمال او وی را به عجب واداشت و عبادت زیادش او را بفریفت و علم و بصیرت و نظریه‌اش او را از راه بیرون کردند، و گمراهش نمودند، او با استدلال و عقل خود از راه منحرف شد. شیطان با آن همه خودخواهی و عجب از مقام خود سقوط کرد و تا پایان جهان خود را گرفتار لعنت کرد، اینک چگونه راضی می‌گردی شیطان با این همه سابقه تو را نصیحت کند و راه به تو نشان دهد و خیر تو را در نظر بگیرد، و تو را به حقیقت و سعادت راهنمایی کند. اکنون به ایمان خداوند چنگ بزنید که آن محکم و استوار می‌باشد، شما به‌وسیله‌ی آن ریسمان به خداوند پناه ببرید و خود را به آن بیاویزید ، و در هر حال از خداوند یاری بخواهید و نیازهای خود را از او درخواست کنید. شیطان شما را فریب ندهد و طاعات را به رخ شما نکشد، شیطان نود و نه در را برای رسیدن به خیر و سعادت بروی شما می‌گشاید ولی در هنگام گشودن در صدم بر شما پیروز می‌گردد، اینک راه او را ببندید و او را مسخره کنید، تا از شما دور شود». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۰۴  بحار الأنوار، ج۶۹، ص۱۲۴/ مستدرک الوسایل، ج۱، ص۱۷۸؛ بتفاوت لفظی/ مصباح الشریعهًْ، ص۷۹؛ بتفاوتٍ لفظی» _________________ پ.ن: جهت رعایت اختصار متن عربی حدیث ذکر نشده @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی پیرامون عزت عَنْ زُبَیْرِ‌بْنِ‌بَکَّارٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ قَال: قَالَ رَجُلٌ لِلْحَسَنِ إِنَ فِیکَ کِبْراً فَقَالَ کَلَّا الْکِبْرُ لِلَّهِ وَحْدَهُ وَ لَکِنْ فِیَّ عِزَّهًٌْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی وَ لِلهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ. 👈 زبیر بن بکار از یکی از یارانش نقل می‌کند: مردی به امام حسن گفت: «در وجود شما مقداری کبر وجود دارد». فرمود: «هرگز! کبر اختصاص به خدای یکتا دارد ولی در من عزّت نفس است که خداوند در قرآن می‌فرماید: درحالی‌که عزّت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است. (منافقون/۸)». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۲  بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۲۵ @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی پیرامون آیه ۱۰ ⭐️عَنْ عَمَّارٍ الْأَسَدِی عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَلَایَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ أَهْوَی بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ فَمَنْ لَمْ یَتَوَلَّنَا لَمْ یَرْفَعِ اللَّهُ لَهُ عَمَلًا. 👈 عمّار بن‌ یقظان اسدی گوید: امام صادق درباره‌ی آیه: إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ فرمود: «ولایت ما اهل‌بیت است اشاره به سینه خود کرد هرکه ولایت ما را نداشته باشد، عمل صالحی از او پذیرفته نیست». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۴  الکافی، ج۱، ص۴۳۰/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۸۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۸/ البرهان/ نورالثقلین @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀
مسابقه ی تفسیر سوره ی مبارکه ی امشب در مسجد برقرار است
۴۳۷ ۴۳۸.aac
17.58M
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ سوره ی مبارکه ی صفحه ی ۴۳۷ و ۴۳۸ ۱) مقایسه هایی بین مؤمن و کافر در قالب مثال زنده و مرده / بینا و نابینا / سایه و حرارت ۲) در هر امتی نذیر وجود دارد به دلیل « فیها » ممکن است نذیر خارج از آن امت باشد و از خودشان نباشد چون نفرمود « منها » ۳) نذیر برای مجموعه ی امت می آید نه برای تک تک افراد پس ممکن است بعضی از انسان ها حرف نذیر به آنان نرسیده باشد که تعبیر شده به مستضعف ۴) رنگ‌ های مختلف در میوه ، کوه ، انسان و جنبندگان ۵) منظور از علما که از خداوند خشیت دارند ۶) توضیح ترکیب بین دو اسم عزیز و غفور ۷) چه کسانی به تجارتی که نابود نمی شود امید دارند ۸) ترکیب دو اسم غفور و شکور ۹) کسانی که کتاب قرآن را به ارث بردند سه دسته اند
ص ۴۳۹.aac
16.55M
۱۹ اسفند ۱۴۰۱ صفحه ۴۳۹ سوره ی مبارکه ی ۱) خلائف اگر جمع بیاید با خلیفه که مفرد است متفاوت است ۲) دعوای موحد با مشرک سر خالقیت نیست بلکه سر تدبیر امور است. ۳) توضیح اینکه تدبیر بدون خلق نمی شود پس هر کسی که خالق است همان او مدبر است ۴) مشرکین هیچ دلیل قانع کننده ای برای ادعای خود ندارند ۵) مخلوق همچنانکه که در اصل وجود ، احتیاج به خالق دارد در ادامه هم محتاج است ۶) ترکیب دو اسم حلیم و غفور ۷) قسم مشرکین بر این ادعا که اگر برای ما هم نذیر می آمد از همه هدایت مند تر می شدند ولی به دلیل استکبار و مکر نذیر را انکار کردند ۸) توضیح در مورد اینکه با مکر کار پیش نمی رود ۹) سنت خدا، منظور از تبدیل و تحویل در سنت خداوند ۱۰) چرا خداوند ظالمین را بخاطر ظلمشان مواخذه نمی کند ؟
ص ۴۴۰.aac
17.1M
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ صفحه ی ۴۴۰ سوره ی مبارکه ی ۱) فضیلت سوره یس ۲) اسامی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله در قرآن ۳) قریش قومی بودند که برایشان نذیر نیامده بود ۴) آیه ای برای مخفی شدن از دید دشمن ۵) محافظت شدن پیامبر اکرم در قبال نقشه های قتل توسط مشرکین با سوره یس
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی بالا رفتن کلمه ی توحید با عمل صالح ⭐️ الرّسول إِنَ لِکُلِ قَوْلٍ مِصْدَاقاً مِنْ عَمَلٍ یُصَدِّقُهُ أَوْ یُکَذِّبُهُ فَإِذَا قَالَ ابْنُ آدَمَ (وَ صَدَّقَ قَوْلَهُ بِعَمَلِهِ رَفَعَ قَوْلَهُ بِعَمَلِهِ إِلَی اللَّهِ وَ إِذَا قَالَ وَ خَالَفَ عَمَلُهُ قَوْلَهُ رَدَّ قَوْلَهُ عَلَی عَمَلِهِ الْخَبِیثِ وَ هَوِیَ بِهِ إِلَی النَّار. 👈 پیامبر اکرم هر گفتاری، باید یک مصداق عملی داشته باشد که آن را تأیید نموده یا تکذیب کند. هرگاه انسانی، با زبان خود سخنی بگوید و به آن سخن خود جامه عمل بپوشاند، سخن او به واسطه عملی که انجام داده، به سوی خداوند بالا می‌رود. امّا اگر سخنی بگوید به آن جامه عمل نپوشاند، سخنش نیز به عملش بازگردانده می‌شود و او را به آتش می‌کشاند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۴  بحار الأنوار، ج۶۶، ص۶۴/ نورالثقلین/ البرهان @Tafsirmasjed 🍀🍀🍀