تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #فاطر
در مورد اینکه هیچ کسی بار دیگری را به دوش نمی گیرد*-
⭐️مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمُفِیدُ فِی الْإِرْشَاد عَنْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ أَنَّهُ قَالَ لِعُمَرَ وَ قَدْ أُتِیَ بِحَامِلٍ قَدْ زَنَتْ فَأَمَرَ بِرَجْمِهَا فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ هَبْ لَکَ سَبِیلٌ عَلَیْهَا أَیُّ سَبِیلٍ لَکَ عَلَی مَا فِی بَطْنِهَا وَ اللَّهُ یَقُولُ وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری فَقَالَ عُمَرُ لَا عِشْتُ لِمُعْضِلَهًٍْ لَا یَکُونُ لَهَا أَبُوالْحَسَنِ ثُمَّ قَالَ فَمَا أَصْنَعُ بِهَا یَا أَبَاالْحَسَنِ قَالَ احْتَطْ عَلَیْهَا حَتَّی تَلِدَ فَإِذَا وَلَدَتْ وَ وَجَدَتْ لِوَلَدِهَا مَنْ یَکْفُلُهُ فَأَقِمِ الْحَدَّ عَلَیْهَا.
👈 محمّد بن محمّد مفید در کتاب ارشاد از حضرت علی نقل میکند: روایت شده که
زنی باردار و حامله را که زنا داده بود به نزد عمر آوردند، عمر دستور داد آن زن را سنگسار کنند، امیرالمؤمنین فرمود:
«گیرم که تو بر این زن تسلّط داری [که بهواسطهی زنا سنگسارش کنی] پس چه تسلّطی بر آن کودکی که در شکم اوست داری؟ در صورتی که خدای تعالی میفرماید: وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری».**
پس عمر گفت: «برای امر دشواری که ابوالحسن علی در آن نباشد، زنده نباشم».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۲۸ نورالثقلین/ وسایل الشیعه، ج۱۶، ص۱۰۸
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #فاطر
معنای علما در آیه ی ۲۸
⭐️عَنِ الْحَارِثِبْنِالْمُغِیرَهًِْ النَّصْرِیِّ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ إِنَّما یَخْشَی اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء قَالَ یَعْنِی بِالْعُلَمَاءِ مَنْ صَدَّقَ فِعْلُهُ قَوْلَهُ وَ مَنْ لَمْ یُصَدِّقْ فِعْلُهُ قَوْلَهُ فَلَیْسَ بِعَالِمٍ.
👈 حارث بن مغیره نصری، از امام صادق روایت کرده که پیرامون آیه: إِنَّمَا یَخْشَی اللهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء
فرمود:
«مقصود خداوند از علما، کسانی هستند که عملشان گفتارشان را تأیید کند، و کسی که عمل او گفتارش را تأیید نکند، عالم نیست».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۳۶
الکافی، ج۱، ص۳۶/ بحار الأنوار، ج۲، ص۵۹/ مشکاهًْ الأنوار، ص۱۳۲/ منیهًْ المرید، ص۱۸۱/ نورالثقلین/ البرهان
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #فاطر
پیرامون آیه ی ۳۰
⭐️الرّسول وَ یَزِیدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ الشَّفَاعَهًُْ لِمَنْ وَجَبَتْ لَهُ النَّارُ مِمَّنْ صَنَعَ إِلَیْهِ مَعْرُوفاً فِی الدُّنْیَا.
👈 پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله
وَ یَزِیدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ؛ همان شفاعت برای دوزخیانی است که به آنها در دنیا نیکی کردند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۴۲
نورالثقلین
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #فاطر
پیرامون سه دسته ای که قرآن به آنان به ارث رسیده
⭐️ الظَّالِمُ لِنَفْسِهِ مِنَّا مَنْ لَا یَعْرِفُ حَقَّ الْإِمَامِ وَ الْمُقْتَصِدُ مِنَّا الْعَارِفُ بِحَقِّ الْإِمَامِ وَ السَّابِقُ بِالْخَیْرَاتِ هُوَ الْإِمَامُ وَ هَؤُلَاءِ کُلُّهُمْ مَغْفُورٌ لَهُمْ.
👈 امام صادق علیهالسلام اصحاب ما از میسر بن عبد العزیز نقل کردهاند که حضرت صادق فرمود:
«ظالم از ما خانواده کسی است که عارف به حقّ امام نباشد و مقتصد کسی از ما خانواده است که عارف به امام باشد و سابق به خیرات خود امام است و تمام این سه دسته آمرزیده خواهند شد».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۴۴ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۲۱۳/ نورالثقلین/ البرهان؛ «العارف» بدل «یعرف»
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #فاطر
عَنْ جَهْمِبْنِحُرٍّ قَالَ: دَخَلْتُ فِی مَسْجِدِ الْمَدِینَهًْ ... فَجَاءَ أَبُو الدَّرْدَاءِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ حَتَّی جَلَسَ إِلَی ... فَقَال ... سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (تَلَا هَذِهِ الْآیَهًَْ ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللهِ فَقَالَ السَّابِقُ یَدْخُلُ الْجَنَّهًَْ بِغَیْرِ حِسَابٍ وَ الْمُقْتَصِدُ یُحاسَبُ حِساباً یَسِیراً وَ الظَّالِمُ لِنَفْسِهِ یُحْبَسُ فِی یَوْمٍ مِقْدَارُهُ خَمْسُونَ أَلْفَ سَنَهًٍْ حَتَّی یَدْخُلَ الْحَزَنُ فِی جَوْفِهِ ثُمَّ یَرْحَمُهُ فَیُدْخِلُهُ الْجَنَّهًَْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ الَّذِی أَدْخَلَ أَجْوَافَهُمْ فِی طُولِ الْمَحْشَرِ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکُورٌ قَالَ شَکَرَ لَهُمُ الْعَمَلَ الْقَلِیلَ وَ غَفَرَ لَهُمُ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ.
👈 جهم بن حر گوید: داخل مسجد مدینه شدم ... پس ابودرداء آمد و نزد من نشست ... گفت: ... شنیدم رسول خدا این آیه را تلاوت فرمود که ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ الله.
پس فرمود: «سابق بدون حساب وارد بهشت میشود و مقتصد حساب اندکی میشود و ستمکار بر خویش حبس میشود در روزی که مقدار آن پنجاههزار سال است تا اندوه در داخل شکمش برود و سپس خدا به او رحمت کند و او را داخل بهشت نماید.
حمد خدایی راست که از ما حزنی را که داخل شکمهای اینان کرد را برد؛ همانا پروردگار ما آمرزنده شاکر است؛ فرمود: عمل کشان را بر آنان پاس نهاد و گناهان بزرگ را بر آنان بخشید».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۵۴
بحار الأنوار، ج۷، ص۱۹۹/ فرات الکوفی، ص۳۴۹/ نورالثقلین؛ بتفاوت
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
۴۴۱.aac
16.99M
۲۱ اسفند ۱۴۰۱
سوره ی مبارکه ی #یس
صفحه ۴۴۱
۱) امام مبین و لوح محفوظ
۲) قریه ای که سه رسول بر آنان فرستاده شد و تکذیب کردند
۳) مومنی که از دورترین نقطه ی شهر برای تأیید مرسلین امد
۴) شهادت مؤمن و ورود او به بهشت برزخی
۵) عذاب آن قریه با یک صیحه
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #فاطر
⭐️ رَسُولَ اللَّهِ یَقُولُ فِی الْآیَهًِْ أَمَّا السَّابِقُ فَیَدْخُلُ الْجَنَّهًَْ بِغَیْرِ حِسابٍ وَ أَمَّا الْمُقْتَصِدُ فَ یُحاسَبُ حِساباً یَسِیراً وَ أَمَّا الظَّالِمُ لِنَفْسِهِ فَیُحْبَسُ فِی الْمَقَامِ ثُمَّ یَدْخُلُ الْجَنَّهًَْ فَهُمُ الَّذِینَ قَالُوا الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَن.
👈ابودرداء گوید: شنیدم پیامبر
فرمود: آنها که در آیه سابق بالخیرات یاد شده بدون حساب به بهشت میروند، مقتصد مورد حساب مختصری قرار میگیرد امّا کسی که ظالم به خود است ابتدا حبس میشود بعد وارد بهشت خواهد شد؛ اینها همان اشخاصی هستند که از قول ایشان خداوند در این آیه میگوید: الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَن.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۵۶
بحار الأنوار، ج۲۳، ص۲۱۳/ نورالثقلین/ فرات الکوفی، ص۳۴۹
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #فاطر
پیرامون ترکیب دو اسم غفور و شکور
⭐️إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکُورٌ قَالَ شَکَرَ لَهُمُ الْعَمَلَ الْقَلِیلَ وَ غَفَرَ لَهُمُ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ.
👈پیامبر إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکُورٌ عمل کمشان را بر آنان پاس نهاد و گناهان بزرگ را بر آنان بخشید.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۶۴ بحار الأنوار، ج۷، ص۱۹۹/ فرات الکوفی، ص۳۴۹
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #فاطر
پیرامون آیه ۳۷ و درخواست عمل صالحی که جهنمیان دارند
⭐️عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ: قَالَ لِی رَسُولُ اللَّهِ یَا عَلِیُّ مَا بَیْنَ مَنْ یُحِبُّکَ وَ بَیْنَ أَنْ یَرَی مَا تَقَرُّ بِهِ عَیْنَاهُ إِلَّا أَنْ یُعَایِنَ الْمَوْتَ ثُمَّ تَلَا رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیْرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ یَعْنِی إِنَّ أَعْدَاءَنَا إِذَا دَخَلُوا النَّارَ قَالُوا رَبَّنَا أَخْرِجْنَا نَعْمَلْ صَالِحاً فِی وَلَایَهًِْ عَلِیٍّ غَیْرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ فِی عَدَاوَتِهِ فَیُقَالُ لَهُمْ فِی الْجَوَابِ أَوَ لَمْ نُعَمِّرْکُمْ ما یَتَذَکَّرُ فِیهِ مَنْ تَذَکَّرَ وَ جاءَکُمُ النَّذِیرُ وَ هُوَ النَّبِیُّ فَذُوقُوا فَما لِلظَّالِمِینَ لآِلِ مُحَمَّدٍ مِنْ نَصِیرٍ یَنْصُرُهُمْ وَ لَا یُنَجِّیهِمْ مِنْهُ وَ لَا یَحْجُبُهُمْ عَنْهُ.
👈 از امیر المؤمنین روایت است: پیامبر اکرم فرمود: «یا علی! کسی که با تو محبّت میورزد آنگاه چشمهایش روشن میشود که با مرگ روبرو گردد»، بعد این آیه را قرائت نمود: رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیْرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ یعنی دشمنان اهل بیت وقتی داخل جهنّم میشوند میگویند: «خدایا ما را خارج کن تا کارهای خوبی که همراه با ولایت علی است انجام دهیم غیر از آن تبهکاریهایی که با دشمنی علی میکردیم».
در جواب ایشان گفته میشود: «أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْکُمْ ما یَتَذَکَّرُ فِیهِ مَنْ تَذَکَّرَ وَ جاءَکُمُ النَّذِیرُ فَذُوقُوا فَما لِلظَّالِمِینَ مِنْ نَصِیرٍ ستمگران آل محمّد را یاوری نیست که موجب نجات و خلاصی آنها شود».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۶۶ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۶۱/ مسایل علی بن جعفر (ص۳۲۷/ البرهان؛ «إذا دخلوا النار ... الی آخر» محذوف
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #فاطر
پیرامون آیه ۳۷ و مقدار عمری که برای تذکر کافی است
عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَ وَلَمْ نُعَمِّرْکُمْ ما یَتَذَکَّرُ فِیهِ مَنْ تَذَکَّرَ فَقَالَ تَوْبِیخٌ لِابْنِ ثَمَانِیَ عَشْرَهًَْ سَنَهًًْ.
👈از امام صادق تفسیر آیه: أَوَلَمْ نُعَمِّرْکُم مَّا یَتَذَکَّرُ فِیهِ مَن تَذَکَّرَ را پرسیدند و حضرت پاسخ داد: «این، توبیخی برای پسر هجده ساله است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۶۸ من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۱۸۶/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۱۰۱/ الأمالی للصدوق، ص۳۶/ الخصال، ج۲، ص۵۰۹/ البرهان
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #فاطر
⭐️أمیر المومنین الْعُمُرُ الَّذِی أَعْذَرَ اللَّهُ فِیهِ إِلَی ابْنِ آدَمَ سِتُّونَ سَنَهًْ.
امام علی علیه السلام میزان عمری که خداوند در آن به انسان مهلت عذر آوردن میدهد شصت سال است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۶۸
بحار الأنوار، ج۶، ص۱۲۰/ نورالثقلین
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #فاطر
⭐️عَنْ سَلْمَانَ عَنِ النَّبِیِّ فِی کَلَامٍ ذَکَرَهُ فِی عَلِیٍّ فَذَکَرَ سَلْمَانُ لِعَلِیٍّ فَقَالَ وَ اللَّهِ یَا سَلْمَانُ لَقَدْ حَدَّثَنِی بِمَا أَخْبَرَکَ بِهِ ثُمَّ قَالَ یَا عَلِیُّ وَ اللَّهِ لَقَدْ سَمِعْتُ صَوْتاً مِنْ عِنْدِ الرَّحْمَنِ لَمْ یُسْمَعْ یَا عَلِیُّ (مِثْلُهُ قَطُّ مِمَّا یَذْکُرُونَ مِنْ فَضْلِکَ حَتَّی لَقَدْ رَأَیْتُ السَّمَاوَاتِ تَمُورُ بِأَهْلِهَا حَتَّی إِنَّ الْمَلَائِکَهًَْ لَیَتَطَلَّبُونَ إِلَیَّ مِنْ مَخَافَهًِْ مَا تَجْرِی بِهِ السَّمَاوَاتُ مِنَ الْمَوْرِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ إِنَّ اللهَ یُمْسِکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَکَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ کانَ حَلِیماً غَفُوراً فَمَا زَالَتْ إِلَّا یَوْمَئِذٍ تَعْظِیماً لِأَمْرِکَ حَتَّی سَمِعَتِ الْمَلَائِکَهًُْ صَوْتاً مِنْ عِنْدِ الرَّحْمَنِ اسْکُنُوا عِبَادِی إِنَّ عَبْداً مِنْ عَبِیدِی أَلْقَیْتُ عَلَیْهِ مَحَبَّتِی وَ أَکْرَمْتُهُ بِطَاعَتِی وَ اصْطَفَیْتُهُ بِکَرَامَتِی.
👈سلمان برای علی سخنانی را که پیامبر دربارهی فضیلت حضرت گفته بود نقل کرد. علی فرمود:
ای سلمان! به خدا سوگند مرا هم از این سخنانی که میگویی باخبر کرد و فرمود:
«سوگند به خداوند! صدایی را از جانب خداوند رحمان شنیدم که با تمام آنچه که دربارهی فضیلت تو شنیده می شود فرق داشت و شباهتی با آنها نداشت تا جایی که آسمانها را با اهلش در اضطراب و لرزش دیدم و ملائکه از ترس لرزشی که آسمانها در آن قرار داشت به من پناه آوردند. و این همان سخن خداوند است که فرمود: با این آیه: إِنَّ اللهَ یُمْسِکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَکَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ کانَ حَلیماً غَفُوراً. پس آسمانها نمیخواست بیفتد مگر آن هنگام به خاطر تعظیم تو. تا اینکه ملائکه این صدا را از خداوند شنیدند: «ای بندگانم! آرام شوید؛ محبّتم را نثار بنده ای از بندگانم کردم و با طاعتم او را گرامی داشتم و با فضیلتم او را برگزیدم»
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۷۲ فرات الکوفی، ص۳۵۰/ بحار الأنوار، ج۴۰، ص۶۳
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀