eitaa logo
تحلیل های قرآنی
203 دنبال‌کننده
63 عکس
19 ویدیو
0 فایل
تحلیل ها و تبیین های فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، با توجه به آیات قرآن کریم نشانی برای پرسش و پاسخ و نقد و نظرات مخاطبین @aliakbar_i11 علی اکبر _ی مدرّس حوزه علمیه
مشاهده در ایتا
دانلود
چند خطی از بنده، که پیرامون مساله غدیر در کانال تنبیه الامه منتشر شده است. 👇👇
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ غدیر، روز جاودانگی امت اسلامی 🖋 امیرحسین علی اکبر 🔸 مظهر کامل اسماء و صفات الهی بودن، مقام حقیقی حضرت علی علیه السلام و رهبر و حاکم جامعه بودن، شأن حقوقی ایشان و امامان و پیشوایان بعد از ایشان است. ✅ غدیر دو رکن دارد، یکی نصب حضرت علی علیه السلام به عنوان رهبر و امام مؤمنان و دیگری جعل امامت و حکومت و نظام اسلامی. 🔹 امامت و حکومت، ضامن اجرای احکام دین در عرصه جامعه برای همیشه است که در پرتوی آن دین بطور "کامل" اجرا شده و نعمت اسلام اتمام می گردد. 🔹 امامت و امت دو مفهوم متضایف هستند که با هم معنا شده و در متن جامعه نیز به همراه هم محقق می‌گردند. بنابراین به مسلمانان از آن جهت که باید دست در دست هم، به انگیزه پیاده سازی احکام قرآن، در جامعه، به دنبال"ایجاد" یا حفظ یا تکمیل حکومت اسلامی با محوریت امام الهی باشند امت اسلامی گفته می‌شود. پس غدیر، علاوه بر روز استمرار امامت و حکومت الهی، روز جاودانگی امت اسلامی نیز می‌باشد. 🔹 از این رو، هر روز که به ایجاد یا حفظ حکومت اسلامی بامحوریت امام سپری شود آن روز، غدیر است. 🔹 به گواه تاریخ، در هزار و اندی سال گذشته، شیعه حق حاکمیت را برای کسی می‌دانسته که از طرف حق‌تعالی اذن داشته باشد و غیر آن را طاغوت می‌شمرده است. و امروز نیز، ذیل نظام جمهوری اسلامی، شاهد تلاش‌های جدّی برای هرچه کامل‌ترشدن نظام امامت و امت، و استمرار بیش از پیش فرهنگ غدیر هستیم. @Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ محجبه‌بودن بانوان ایرانی را نشان دهیم 🖋 امیرحسین علی‌اکبر 🔸 با توجه به ده‌ها دلیل تحلیلی (قیاسی) و طبق استقراء و آمارهای معتبر، جامعه ایرانی جامعه‌ای مذهبی است. 🔹 بر اساس معیارهای علوم عقلی، ارزش معرفتی قیاس بیش از استقراء ناقص (ادله آماری) و به طور حتم، ارزش شناختی هر دو به مراتب، بیشتر از تخمین‌های عرفی و عامیانه است و چه بسا این حدس‌های چشمی و عوامانه هیچ ارزش علمی ندارند. 🔹 برخلاف ارزش‌گذاری فوق، آنچه که در متن جامعه باور عمومی را تشکیل داده و هدایت آن را به دست گرفته است همین گمان‌ها و تخمین‌های عوامانه است. 🔹 طبق آمار، ۷۷ درصد مردم تهران! و ۸۳ درصد کل مردم ایران علاقه‌مند به شرکت در مراسم لیالی قدر هستند و طبق همان آمار، از بین مردم تهران، "فقط ۱۲ درصد" به روزه اعتقادی ندارند! (۱) امّا باور عمومی، چنین آماری را برنمی‌تابد. براساس آمار، اکثریت مردم ایران به حجاب معتقدند (۲) امّا تلقی عوام و حتی خواص، برخلاف آن است. ❓چرا؟ چون موارد معدود روزه‌خواری، برجسته‌سازی می‌شود. چون دشمن این توانایی را دارد که کشف حجاب چند دخترک را در فلان پارک شیراز در برابر دیدگان همگان، نمایان‌سازی و در بوق و کرنا کند و باورها و ذهنیات را به دست گیرد. 🔹 زمینی که دشمن در آن با ما مبارزه و تهاجم می‌کند زمین تصاویر و "توجه‌دهی" و ذهنیت‌سازی است. اکثریت مردم ایران به حجاب معتقد "هستند" امّا ما در اثبات حجاب و شمارش فواید آن متمرکز می‌شویم. ما در دفاع از محجبه‌بودن بانوان ایرانی، تحلیل ارائه می‌کنیم امّا دشمن در ردّ آن، تصویرسازی می‌کند. ما آمار می‌دهیم ولی او "توجه" می‌دهد و برجسته‌سازی می‌کند. ♨️ دشمن در منطق تصاویر با ما می‌جنگد لیکن ما در منطق مفاهیم به او پاسخ می‌دهیم. 🔹 به نظر می‌رسد ما بیش از حدّ، مفهومی و استدلالی شده‌ایم و باید علاوه بر ارائه‌ی ادله‌ی تحلیلی و آماری، عفیفه بودن بانوان ایرانی را به رخ بکشیم. 🔹 دغدغه‌مندان عرصه حجاب و عفاف باید به این پرسش اندیشه کنند که چگونه می‌توان محجبه "بودن" اکثریت بانوان ایرانی را به رخ کشید آن را را درست کرد و به باور عمومی تبدیل کرد؟ 📌پ.ن : (۱) و (۲) ر.ک : مرکز افکارسنجی ایسپا @Tanbiholomah
اساتید محترم می توانند بحث "منطق تصاویر" و منطق مفاهیم را پیگیری کنند. دوستان طلبه هم می توانند به عنوان موضوع پایان نامه روی این بحث، متمرکز بشوند
💠 حجاب، استقلال، خاک 💠 🔹️ یک/ وجود کثرات در جهان آفرینش، یک امر بدیهی است که ما در طول شبانه روز، شاهد آن هستیم. لازمه کثرت، تشخّص و "هویت مستقل" می باشد. واضح است که هر موجود نسبت به موجود دیگر، شخصیت و هویت مستقل دارد. یک درخت، نسبت به یک میز، هویت مستقل دارد. ولی همان درخت وقتی تبدیل به نیمکت می شود دیگر درخت نیست و هویت و شخصیتش تغییر کرده است. این مطلب بدیهی است‌ بنابراین، شخصیت داشتن یعنی استقلال داشتن. 🔹️ دو/ همین قاعده که در آفرینش جاری است در جوامع انسانی نیز ساری است. یعنی جامعه ایرانی و جامعه آمریکایی، زمانی معنا دارد که هر کدام تشخّص و هویت مستقل داشته باشند. آداب، رسوم، دین، سنت ها، و ....و قوانینی که در یک جامعه اعتبار می شود و در آن جامعه رسوخ پیدا می کنند تشکیل دهنده هویت یک جامعه و مستقل کننده آن از جوامع دیگر می باشد. 🔹️ سه/ هویت مستقل یک جامعه، حافظ استقلال خاک کشور آن جامعه نیز می باشد. بنابراین تمامیت ارضی و خاک میهن یک جامعه بی هویت یا جامعه ای که دچار تجزیه فرهنگی شده است در معرض تجزیه می باشد. طبیعی است مردم جامعه ای که دچار چند هویت مستقل ( بخوانید چند جامعه مجزا ) شده است ؛ تمایلی به حفظ تمامیت ارضی ندارند و به سوی تجزیه خاک، میل می کنند. به خصوص که دشمن خارجی، عزم جدی برای تجزیه خاک آن کشور داشته باشد. 🔹️ چهار/ ایرانی ها به گواهی تاریخ، چه قبل از اسلام و چه بعد از آن، چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از آن، التزام جدّی به حجاب داشته اند. بنابراین، حجاب در ایران، نه تنها یک حکم فقهی بلکه یکی از ستون های تشکیل دهنده هویت جامعه ایرانی است. بنابراین ضربه به حجاب، آسیب به استقلال هویتی جامعه ایرانی و شرحه شرحه کردن خاک میهن ایرانی ها را در پی خواهد داشت. 🔹️ پنج/ من اگر مسلمان نبودم و اسلام و نظام اسلامی را قبول نداشتم به خاطر علاقه شدیدی که به هویت ایرانی و حفظ خاک وطنم دارم از خانواده و دوستان خود تقاضا می کردم تا حجاب را جدّی بگیرند و از حکومت، اجرای قانون حجاب الزامی را مطالبه می کردم. 🔸️ 🔸️ خانم هایی که کشف حجاب می کنند علاوه بر اینکه مرتکب خلاف شرع و قانون می شوند بر هویت مستقل جامعه ایرانی خدشه وارد می کنند. آیا حواسشان هست کجای ماجرا ایستاده اند!؟ @aliakbar_i
ش/۲ 💠 محجبه ام ولی با حجاب الزامی مخالفم 💠 🔹️ یک/ رشد همه موجودات و هدایت آنها به سوی کمال، به دست خداوند است. ( ربّنا الّذی اعطی کل شیء خلقه ثمّ هدی ) 🔹️ دو/ در بین انسانها، کسانی از رشد و کمال معنوی برخوردار می شوند که در ذیل "ولایت" رهبر دینی و الهی قرار گیرند. 🔹️ سه/ ذیل ولایت قرار گرفتن صرفا یک اعتقاد ذهنی یا محبت قلبی و درونی به ولیّ نیست. بلکه ولایت یک عمل عینی بیرونی است. ولایت در اصطلاح قرآنی آن، یعنی همبستگی و هم جبهه بودن مومنین به هدف اجرا و حفظ دستورات ولیّ مانند جهاد و حجاب و ... در جامعه (۱) 🔹️ چهار/ بنابراین، ولایت، یک واقعیت ملموس بیرونی و یک تشکّل است که دارای سه ضلع است. یک. ولیّ ( امام ) دو. دستورات ولیّ ( احکام دین ) سه. مومنینی که با عمل به دستور ولیّ، اتصال بین خود و امام و همبستگی فی مابین خودشان را نیز حفظ و مراقبت می کنند. پس در ذیل ولایت قرار گرفتن یعنی علاوه بر ارتباط گرفتن با امام، باید نسبت خود را با مومنین پیدا کرده و این اتصال را حفظ کرد. 👈 از این روی، عمل به دسنورات امام جامعه در بستر یک هماهنگی و هم افزایی اجتماعی، نتایج معنوی کامل را به دنبال خواهد داشت. 🔸️ حال پرسش این است خانم محجبه ای که اعلام می کند محجبه هستم ولی با حجاب قانونی و الزامی مخالفم آیا از این حجاب فردی خود بهره معنوی می برد؟ یا با این شعار خود ( محجبه ام ولی با قانون حجاب مخالفم ) موجب گسست همبستگی مومنین و "محقق نشدن ولایت" می شود بنابراین نه تنها بهره معنوی نمی برد بلکه افول معنوی را به همراه دارد؟ پ ن : (۱) تعریف ولایت از دیدگاه رهبر انقلاب می باشد. ر.ک : تفسیر سوره مجادله و طرح کلی اندیشه بخش ولایت ) @aliakbar_i
ش/۳ 💠 روضه های خانگی را جدی بگیریم 💠 🔹️ روضه حداقل چهار ویژگی دارد: توجه به خدا از طریق توجه به امام (ع) این توجه، زنده و حضوری است نه مفهومی توجه به یزید یا دشمن خدا یا باطل ارتباط حبّی با امام (ع) و انزجار قلبی از دشمن 🔹️ این ذکر و فضای زنده، برای مخاطبین و مستمعین خود قابلیت تشخیص جریان بر حقّ و ردگیری جریانات باطل را در تمام زمانها و مکانهای مختلف ایجاد می کند. و این، یعنی به واسطه روضه، یک فهم مشترک بین مخاطبین در مکانهای مختلف و در زمانهای متفاوت و در طول تاریخ، ایجاد می شود. 🔹️ این "تفاهم" یا فهم مشترک، از بزرگترین ارکان تشکیل دهنده یک ملّت یا امّت می باشد. 🔹️ حرکتهای بزرگ تاریخی یک ملّت در سایه فهم مشترک آنها از موضوعات و مسائل، اتفاق می افتد. 🔸️ ذهن های سازمان زده که گمان می کنند کارهای بزرگ فقط از دست نهادها و سازمان های عریض و طویل بر می آید متوجه عظمت کار همین روضه های کوچک و بی آلایش نیستند. بت پهلوی را که ابرقدرت بزرگ جهان از آن حمایت می کرد همین روضه ها شکست. دفاع مقدس را همین روضه ها پشتیبانی کرد. مادران شهدا در همین روضه ها تربیت شدند. دریای اربعین، محصول سرریز شدن همین روضه های کوچک است. همه اینها در سایه تفاهم اجتماعی است که همین روضه های به ظاهر کوچک به وجود آورده اند کار عظیمی که ده ها نهاد و سازمان و وزارتخانه، از پس آن بر نمی آیند. پ ن : هدف از نوشته فوق، اشاره به یکی از کارکردهای کلان روضه بود و الّا روضه ثمرات بزرگ دیگر و همچنین کارکردهای فرعی، مانند پیوند بین همسایگان و فامیل، تهیه جهیزیه و سیسمونی و ... نیز دارد. @aliakbar_i
برای پرسش و پاسخ و ارائه نقد و نظرات به آیدی زیر مراجعه بفرمایید @aliakbar_i11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ش/۴ آری؛ حسین (ع) سرباز ره دین بود عاقبت "حق طلبی" این بود حوادث عاطفی کربلا که به حق، باید برای آن به سر و سینه زد همه و همه در اثر حق طلبی بود که در صحرای نینوا جلوه کرد. هیات بر اساس محبت پایه گذاری شده است و شرط عاشقی این است که همانند آینه تمام نما از "همه" معشوق حکایت شود. نه اینکه برخی را گفت و برخی را واگذاشت. سیدالشهدا (ع) یک انسان الهی و "مطالبه گر" بود که حرکتی اعتراضی به راه انداخت انقلابی و ناهی از منکر بود. و این ویژگی های اصلی هم باید خیلی هنرمندانه در نوحه ها حکایت بشود. نه مانند بعضی هیاتها که انقدر نرم و لطیف خراباتی شده اند که اگر بابک زنجانی و محمود خاوری هم پای این روضه ها بنشینند یک دل سیر گریه می کنند. یک هیات نایس صوفیانه بی خطر باید جوری عزاداری کرد که تن و بدن یزیدیان زمانه به لرزه دربیاد. اینجا نه کلیساست نه خانقاه اینجا مجلس حسین بن علی است، باید مطالبه کرد و عاشقانه و مردانه سینه زد. @aliakbar_i
ش/۵ 💠 سه درس از مکتب حضرت زینب (س) قبل از پرداختن به این نکات بطور فشرده در چند سطر به شرایطی که زینب (س) رسالت خود را آغاز کرد "اشاره" می کنم. غروب عاشوراست بیش از هفتاد نفر از بهترین یاران را از دست داده باشی برادرانت یا بهتر بگویم بهترین برادرانی که زمین به خودش دیده است شهید شده باشند، فرزندانت عون و محمد، برادرزاده هایت همچون علی اصغر، علی اکبر، قاسم، عبدالله به بدترین وضع، به شهادت رسیده باشند تکرار می کنم چشم باز کنی و ببینی تمام مردان زندگی ات را از دست دادی، خیمه ها می سوزد اموال به غارت رفته است زنان و کودکان در ظلمات بیابان گم شده اند سختی های اسارت، ابهام از جزئیات آینده؛ ما را به کجا می برند؟ به کوفه یا بصره یا ... ؟ در آنجا چه می شود؟ و بعد از آن؟ فضا پر از اختناق و آکنده از یاس و ناامیدی است. ( تقاضا دارم این چند سطر را در خلوتی دوباره بخوانید و تصور کنید ) امّا آن سه درس یک. مصیبت های سنگین فوق، نتوانستند حضرت را بشکنند بلکه برعکس، ایشان از طریق همین مصیبتها دشمن را در هم شکست ایشان همین غصه ها را تبدیل به فرصت کرد و مردم کوفه را به چالش کشاند یزید را وادار به عقب نشینی کرد و به غلط کردن انداخت. دو. نشان داد که عظیم ترین و الهی ترین انقلابها همچون کربلا، برای زنده ماندن، نیاز به " تبیین" دارند. سه. از یکی از "یاس آلودترین" مراحل تاریخ، بزرگترین و امید آفرین ترین حرکت را ایجاد کرد و این می تواند برای بن بست های شخصی و خانوادگی یا ملّی، درسی بزرگ باشد. درس امیدواری @aliakbar_i
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جه چیزی به این مجنون، جرات می دهد که پاپتی وار به دل این جمعیت بزند؟ "شاید" دلیلش باشد. شاید متاثر از دشمن از کف صحنه باشد که در رسانه هایش عزادران را کم تعداد و مخالفان را پر تعداد نشان می دهد. این زن بی آبرو می تواند نماد خواصّی باشد که در اثر درست ندیدن صحنه دچار خطای محساباتی شده و جمهوری اسلامی را در موضع ضعف دیده و به آن لگد پرانی می کنند. @aliakbar_i
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ش/۶ 💠 زنجان به عزاداری می کند در باید به چند نکته توجه داشت : یک. جنبه اثباتی : یعنی نفس خود آن شعائر و مناسک مثلا تعظیم عزاداری امام حسین (ع) در جامعه دو. وجه سلبی : تعظیم شعائر، باید ناظر به جریانی که را دستور کار خود قرار داده زاویه و جهت پیدا کند. و آرایش بگیرد. سه. بستر بومی و فرهنگی و مقتضیات زمان و مکانی که شعائر قرار است در آن، تعظیم شوند. مثلا عزاداری در دوره ای است که مردم در قالب قبیله زندگی می کنند؟ یا به صورت بلاد؟ یا در قامت یک ملت ؟ چهار. تعظیم، یعنی سر دست گرفتن مظاهر دینی و نمود نمادهای مذهبی و رسا رسانه ای کردن آنها، بنابراین جزء لاینفک تعظیم شعائر است که در هر دوره ای از زندگی بشر، قالب خود را دارد. با توجه به نکات فوق، دشمن با توجه به عقلانیت امروزین که مشروعیت را در اکثریت و اکثریت را در قالب ملّت می بیند سعی دارد را محدود به قشر اندکی از مردم کند و اینگونه آن را تحقیر کند. امّا در مقابل، زنجان، ضمن حفظ محتوی و شور و حرارت حسینی (ع) عزاداری را در قالب یک جمعیت خیره کننده و کاملا ناظر به پیوست رسانه ای امروزی آن، ارائه می دهد. از این روی، راهپیمایی غدیر، اربعین، تشییع پیکر سردار شهیدمان را در همین راستا می توان دید. پ ن : مطلب فوق، نافی شبکه عظیم روضه های کوچک و خانگی نیست. @aliakbar_i
ش/۷ 💠 تفاوت با توبه توّابین 💠 خیلی ها هستند که از شراب و قمار و غیبت و تهمت و ... توبه می کنند؛ خیلی هم خوب، حتما اجر می برند امّا چرا حرّ نمی شوند؟ هم از کوتاهی خود پشیمان بودند غیرت کردند و جانشان را در این راه دادند امّا آیا به منزلت حرّ رسیدند؟ توبه یعنی بازگشت و این بازگشت دو رکن دارد بازگشت از چه به چه؛ از کجا به کجا اگر حرّ در روز عاشورا در محضر امام (ع) اظهار پشیمانی کرده و صحنه کربلا را ترک می کرد ( امام (ع) هم که بیعت خودشان را برداشته بودند ) آیا باز بدین منزلت می رسید؟ و یک شبه را طیّ می کرد؟ توبه حرّ یک بود بازگشت از یزید به سمت امام (ع) حرّ جا و خود را تغییر داد. او "تمام" زندگیش را در ذیل حسین (ع) قرار داد. توّابین، داستان "خود" را به پیش می بردند ولی حرّ (ع) را کامل می کرد. @aliakbar_i
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ش/۸ 💠 در برابر خدا ایستادند 💠 کسانی که دلی بیدار دارند به میزان گیرندگی و حاضر بودن قلبشان حضور خداوند را در امسال احساس کردند. آنهایی هم که عقل محاسبه گر دارند به خوبی می دانند به صرف امکانات و تدابیر بشری، وقوع چنین واقعه عظیمی امکان پذیر نیست. بنابراین هم قلب و هم عقل، وجود دست دیگری را در آفرینش اربعین، تایید می کنند. حالا برگردیم حواشی قبل از اربعین را مرور کنیم تا ببینیم چه کسانی برای برپایی اربعین سنگ اندازی و ایجاد تردید و ... می کردند و همچنین رصد کنیم که بعد از اربعین، چه کسانی در صدد منحرف کردن اذهان از اربعین هستند آنها در هر لباس و جریانی باشند در مقابل خدا و در برابر اراده خدا قرار گرفته اند. آنها را بشناسیم ...... @aliakbar_i