eitaa logo
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
264 دنبال‌کننده
385 عکس
32 ویدیو
2 فایل
ا﷽ا 📝کونوا نقاد الکلام...🔍 🔻مسائل تاریخی و فقهی و اعتقادی و سیاسی و طنز و شعر، نقد و تحلیل 🔶ناشناس برای ارسال نظرات و انتقادات و سوالات 🌐https://harfeto.timefriend.net/16739583446503 💠آیدی ارتباطی: @tabrizi_110
مشاهده در ایتا
دانلود
⚔الصوارم القاصمة علی المانعین من خروج بنی فاطمة (علیها السلام) 🔟روایت دهم/ابن نما حلی در ذوب النضار 🔻جعفر بن نما حلی از علمای قرن هفتم در کتاب «ذوب النضار في شرح الثار» نقل می کند که: 🔹شیعیان برای قیام کردن به همراه مختار ثقفی، از محمد بن حنفیه اذن خواستند، محمد بن حنفیه نیز فرمود: برخیزید تا برویم از علی بن حسین علیه السلام که امام من و امام شماست، بپرسیم. خدمت امام علیه السلام رسیدند و محمد بن حنفیه به حضرت علت آمدن شان را توضیح داد و امام نیز فرمود: ای عمو! اگر حتی برده ای سیاه از اهل زنج برای ما خاندان اهل بیت تعصب به خرج دهد هر آینه بر مردم واجب است او را همراهی، کمک، یاری و پشتیبانی نمایند و من تو را مسئول این امر (قیام مختار) قرار دادم پس بدان گونه که می خواهی و مصلحت می دانی عمل کن. شیعیان از محضر امام زین العابدین علیه السلام خارج شدند در حالی که می گفتند: امام سجاد علیه السلام و محمد بن حنفیه برای قیام به ما اذن دادند. @Talabeh_nevesht110
تنبیه به حاکمان دولت اسلامی شیعی برای انتظام امر جامعه و اصلاح رعیت و عدالت ♦️به سند معتبر منقول است از عبد اللّه بن سلیمان که گفت در خدمت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام بودم که ملازم عبد اللّه نجاشی به نزد آن حضرت آمد و سلام کرد، و نامه نجاشی را به آن حضرت داد، چون نامه را گشود نوشته بود: بسم اللّه الرحمن الرحیم، من مبتلا گردیده‌ام به حکومت اهواز، و مستدعیم که آقای من و مولای من حدی چند برای من بیان فرماید که بدانم که چه چیز مرا در این عمل به حق تعالی و رسول او صلی اللّه علیه و آله نزدیک می‌گرداند، و مرا به چه نحو باید سلوک کرد، و زکات مال خود را به کی بدهم؟ و بر که اعتماد نمایم؟ و راز خود را به که سپارم؟ شاید حق تعالی به برکت هدایت تو مرا از عقوبت خود نجات بخشد، به درستی که تو ولی خداوند عالمیانی در میان عباد، و امین خدائی در بلاد، پیوسته نعمت الهی بر تو فائض باد. عبد اللّه بن سلیمان گفت: حضرت در جواب او نوشت: بسم اللّه الرحمن الرحیم، جناب ایزدی تو را حفظ نماید به احسان خود، و لطف نماید به تو امتنان خود، و حمایت نماید تو را به رعایت خود، به درستی که همه امور در تحت قدرت او است. اما بعد به سوی من آمد فرستاده تو با نامه ای که ارسال نموده بودی، نامه را خواندم و مقصود تو را فهمیدم،نوشته بودی که به حکومت اهواز مبتلا شده ام، از این خبر هم شاد شدم و هم اندوهناک گردیدم. اما شادی من به جهت آن است که شاید حق تعالی به سبب تو فریادرسی نماید مضطر ترسانی را از آل محمد صلی اللّه علیه و آله، و ذلیل ایشان را به سبب تو عزیز گرداند، و برهنه ایشان را به سبب تو به پوشاند، و ضعیف ایشان را به تو قوی گرداند، و به آب لطف تو آتش جور مخالفان را از ایشان منطفی گرداند. اما اندوه من پس کمتر چیزی که بر تو می‌ترسم آن است که یکی از دوستان و شیعیان ما را کار بر او تنک کنی، و در هنگام عسرت چیزی از او طلب نمائی، پس به این سبب بوی حظیره قدس را استشمام نه نمائی، و بهشت را بر خود حرام گردانی. 📚بحار الأنوار ج 75 ص 360 ☑️علامه محمد تقی مجلسی(رضوان الله علیه) می نویسد: 🔺بر هر صاحب سلطنتى لازمست كه رعايت احوال زير دستان خود بكند و احكام شرع مبين را بر ايشان جارى سازد، و سياستهاى شرعى كه به تفصيل خواهد آمد جارى سازد پس اگر سلطان اعظم كه معصوم است صلوات اللّه عليه ظاهر باشد عالم است و معصوم هر چه بايد كرد البته مى كند و در غيبت آن حضرت بر سلاطين لازمست كه به اقوال علماء دينيه عمل نموده اجراء احكام الهى فرمايند تا عالم منتظم باشد و از ثواب عظيم عدالت بهره ور باشند. 📚لوامع صاحبقرانی ج 8 ص 768 ☑️علامه محمد باقر مجلسی (رضوان الله علیه) می نویسد: 🔺این رساله (رساله آداب سلوک حاکم با رعیت) ایست در ترجمه بعضی از احادیث شریفه که در کیفیت سلوک ولات عدل با کافه عبادکه ودایع رب الارباب اند وارد شده، برای تنبیه ارباب غفلت، و اصلاح أصحاب دولت، که هم کنان منوط به صلاح ایشان است، و فساد ایشان مورث اخلال نظام بنی نوع انسان که زبده مکنونات و أشرف مخلوقاتند. 📚رساله آداب سلوک حاکم با رعیت @Talabeh_nevesht110
🔍 9⃣ 📸اسکن از وسائل الشیعه موسسه آل البیت(ع)، ج ۱۵، باب ۱۳، ح ۹ 📝ترجمه: امام صادق (علیه السلام) از پدران بزرگوارش (علیهم السلام) می‌فرماید: در وصیت رسول خدا (ص) به امیرالمومنین علی (علیه السلام) امده است: ای علی، از جا کندن کوه‌های بلند و سخت اسان تر است از بین بردن حکومتی که هنوز روزگارش به سر نیامده است. @Talabeh_nevesht110
🔍 9⃣ ⛔️این روایت نیز هیچ دلالتی بر حرمت تشکیل دولت شیعی و قیام برای دفع ظلم ندارد: 👈 ۱. بلکه این روایت دلالت بر جواز یا لزوم قیام در هنگام فراهم شدن زمینه و شرائط دارد، شرائطی که برای موفقیت و غلبه نهضتی لازم است عبارتند از مجهز بودن به قدرت نظامی و اخلاص و کثرت در نیرو ها و ظن عقلائی به اینکه غالب خواهند شد و ضعف در بدنه و نیرو های حکومت ظالم و... لذا در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام می بینیم که در مورد بنی امیه فرمود: هر آينه از جاى بر كندن كوهها آسانتر است تا از جاى بركندن حكومتى پايدار و مستحكم! اما هر گاه ميانشان اختلاف افتد، سوگند به آن كه جانم در دست اوست، اگر كفتارهای ضعیف بر آنان حمله ور شوند، بي گمان بر ايشان چيره گردند. (كنز العمال ج ۵ ص ۷۹۹) اگر حکومتی ضعف و اختلاف پیدا کرد هر ننه قمری با قیامش خواهد توانست آن را ساقط کند، ولی از بین بردن حکومت منتظم و محکم تا وقتی که وقتش نرسیده است، گرچه ممکن است لکن بسیار سخت است و موجب تحمل ضرر های زیادی چه بسا بشود. بنابراین روایت نمی گوید که قیام نکنید، بلکه می فرماید قیام بر چنین حکومتی با اینکه ممکن است ولی امکان و انجام آن نسبت به کندن کوهی از جای خود، سخت تر است. 👈 ۲. بررسی مواضعی و استعمالی: این نوع بررسی از روایات را از کسی در رابطه با روایات ناهیه قیام مطمئن هستیم که ندیده اید و این ابتکار خودمان است که چندین روایت در مضمون واحد را کنار هم گذاشته و مقصود امام را اصطیاد می کنیم و این در فهم روایت بسیار کمک می کند. لذا می گوییم: این روایت دلالت بر «حرمت ازاله ملک» و «وجوب عدم اقدام عملی» ندارد، چرا که در روایات دیگر می بینیم: «إِزَالَةُ اَلْجِبَالِ أَهْوَنُ مِنْ إِزَالَةِ قَلْبٍ عَنْ مَوْضِعِهِ» یا «إزَالَةُ الرَّوَاسِی أسْهَلُ مِنْ تَأْلِیفِ القُلُوبِ المُتَنَافِرَةِ» که فرموده شده تغییر دادن اعتقاد قلبی انسانی و تألیف و جذب آن از اموری است که کوه کندن از آن راحت تر است، با این حال احدی نباید از چنین کلامی و صحبتی استفاده کند تألیف قلوب کاری حرام و مبغوض است. روایت امیرالمومنین نیز که گذشت «لإزالة الجبال من مكانها أهون من إزالة ملك مرجل فإذا اختلفوا بينهم فو الذي نفسي بيده لو كادتهم الضباع لغلبتهم» نشان می دهد که اگر بر فرض چنین روایتی حکمی تکلیفی داشته باشد در جاییست که حکومت مرجل و مستحکم باشد و قیام کنندگان از جهت نیرو و قدرت ضعیف باشند به حدی که اگر قیام کنند مغلوب شده و شکست خواهند خورد که عقل در چنین جایی حکم می کند قیام مذموم است. @Talabeh_nevesht110
📜👥مذاکره علم برترین عمل در لیلة القدر 🔺شیخ صدوق رحمة الله علیه (الامالی ص ۶۴۹ در اعمال شب ۲۱ و ۲۳ می نویسد: من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل. ✔️هر کس این دو شب را با مذاکره علمی احیا کند آن افضل است. 🟢بعضی از بزرگواران حفظهم الله اینطور بیان کردند که این سخن شیخ صدوق رحمة الله علیه روایت نیست و برای ما نمی تواند حجت باشد بلکه اجتهاد اوست که برای خود او حجت است. ✍اقول: 🔹قبول داریم که روایتی به این لفظ وارد نشده است، ولی شیخ صدوق (ره) اجلّ از آنست که بدون مشاهده روایتی چنین سخنی آن هم در مسأله عبادات به این صراحت بگوید که افضل اعمال این دو شب مذاکره علمی است! جدا از اینکه شیخ صدوق (ره) این سخن را در جواب افرادی فرموده که از او درخواست کرده بودند بصورت موجز دین و مذهب امامیه را بیان کند. 🔹روایات بسیاری در رجحان مذاکره علم بر دیگر اعمال و عبادات (از قبیل نماز و دعا و...) وارد شده است که به چند مورد اشاره می کنیم: ۱. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ساعتی نشستن نزد عالم و مذاكرۀ علم كردن نزد خدا محبوب‌تر است از يك صد هزار ركعت نماز و يك صد هزار تسبيح، و از ده هزار اسبى كه در اختيار مجاهدان بگذارد كه در راه خدا جهاد كنند. (إرشاد القلوب ج ۱، ص ۱۹۰) ۲. در روایتی دیگر رسول خدا با ابوذر فرمود: نشستن ساعتى نزد مذاكره علم محبوب تر است نزد خدا از قيام هزار شب كه نماز كند در هر شب هزار ركعت و از هزار جهاد و تلاوت کل قرآن! و مذاکره علم بهتر است از عبادت يك سال كه روز آن را روزه باشی و شب آن را قیام کنی. (جامع الأخبار ج ۱، ص ۳۷) ۳. در روایتی دیگر فرمود: دری از علم که انسان آن را یاد بگیرد بهتر است برای او از هزار رکعت نماز نافله که بخواند.(تنبيه الخواطر ج ۲، ص ۱۱۹) ۴. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: طلب علم افضل از عبادت است. (بحار الأنوار ج ۶۶، ص ۷۳) ۵. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: حضور در مجلس عالم افضل از هزار تشييع جنازه و هزار عيادت بيمار و شب زنده دارى هزار شب و روزه گرفتن هزار روز و هزار حج مستحب و هزار جهاد مستحب است. (روضة الواعظین ج ۱، ص ۱۲) ۶. امام باقر علیه السلام فرمود: ساعتی مذاکره علم بهتر از عبادت یک شب است. (الإختصاص ص ۲۴۵) ۷. رسول خدا صلی الله علیه و آله در رابطه با دو مجلسی که در یکی عبادت می کردند و در یکی مذاکره علم بود، فرمود: مجلسی که در آن مذاکره علم می شود از مجلس عبادت و دعاء افضل است. (منیة المرید ص ۱۰۶) 🔹علاوه بر روایاتی که بیان شد، توجه به روایاتی که فرمودند عمل و عبادت بر غیر علم و فقه قبول نیست یا ثواب کمی دارد و متعبد جاهل را مذمت کردند و عالم را بر عابد تفضیل دادند و تفکر در امر الهی را بر هر عبادتی ترجیح دادند و در کنار بسیاری از عبادات از قبیل تلاوت قرآن فرمودند باید تدبر علمی نیز باشد و فرمودند: هیچ خیری در عبادتی که همراه آن تفقه علمی نباشد نیست و هیچ خیری در قرائت قرآن زمانی که همراه با تدبر نباشد نیست. (الکافي ج ۱، ص ۳۶) @Talabeh_nevesht110
🟢مرحوم آیت الله سید محمد علی ابطحی در تهذیب المقال بیان می کند: 🔺بسیار شده که متأخرین از علماء در رجال و فقه و... به اموری دست می یافتند که متقدمین چه بسا از آن غافل بودند. 🔺اینکه اشکال شود متأخرین از علماء توثیقات و تضعیفات شان مبنی بر اجتهاد و حدس است پس اعتبار ندارد! اشکالی نادرست است چرا که متقدمین از علمای رجال نیز از همین روش حدس و اجتهاد در کنار روش حسی استفاده می کردند. (گویم: لذا افرادی مانند ابن غضائری و ابن ولید و شیخ کشی و نجاشی و مفید و طوسی در توثیقات و تضعیفات اختلاف هایی دارند) ✍وثالثا: أن كون المتأخرين نقلة لما ذكره المتقدمون ليس قدحا. وعدم وقوفهم على أزيد مما ذكره المتقدمون ممنوع جدا، فكم وقف المتأخر على ما لم يقف عليه المتقدم من الآثار في الرجال والفقه وغيرهما، وهذا واضح لمن كان كثير التتبع في الأخبار. ورابعا: أن الإجتهاد واستعمال الرأي في الآثار لا يختص بالمتأخر، نعم فتح المتأخر باب الإجتهاد بمصراعيه دون من تقدمه، ومن تأمل في توثيقات ابن الوليد، وشيوخ القميين، وأحمد بن عيسى، وأضرابهم، وما صدر منهم من الجرح. مع أن كثيرا من أعلام عصرهم قد أنكروا ذلك عليهم، فضلا عمن تأخر عنهم، تبين له أن الفرق المذكور في غير محله، وإن كان إجتهاد المتأخر أكثر. 📚تهذيب المقال ج ۱ ص ۱٠۶ @Talabeh_nevesht110
🟡قرائن الوثوق و شواهد الاعتبار فی اخبار حجج الاطهار علیهم السلام 🔺اوثق طرق و اسدّ سبل در اخذ روایات، مبنای جمع قرائن و شواهد مفیده برای اطمئنان به صدور حدیث است، اما آن دسته از قرائنی که آیت الله سید علی حسینی صدر در الفوائد الرجالیه ذکر کردند: 1⃣راوی حدیث عدل و ثقه و جلیل القدر و اهل علم و فضل باشد 2⃣متن حدیث مشتمل بر چیزی باشد که خود دلیل بر صحت نسبت روایت به ائمه معصومین علیهم السلام است، همانطور که علامه مجلسی ره در رابطه با کتاب توحید یا فکّر مفضل و اهلیلجه گوید: مع ان متن الخبرین شاهد صدق علی صحتهما. 3⃣آن روایت در کثیری از اصول اربعمائه یا در یک اصلی با طرق متعدده وارد شده باشد 4⃣روایت در اصل راویی باشد که از اصحاب اجماع است یا از اصحابی است که شیعه اتفاق دارند بر تصحیح ما یصحّ عنهم 5⃣حدیث از فردی باشد که شیعه اتفاق نظر دارد بر عمل به روایات وی مانند عمار ساباطی 6⃣حدیث در کتبی باشد که بر اهل بیت علیهم عرضه شده است مانند کتاب سلیم بن قیس و یونس بن عبدالرحمن 7⃣حدیث در کتبی باشد که به آن اعتماد می شود مانند کتب حسن و حسین اهوازی و علی بن مهزیار 8⃣راوی حدیث فردی باشد که جزء از ثقه نقل نمی کند مانند محمد بن ابی عمیر و صفوان بن یحیی بجلی و احمد بزنطی 9⃣حدیث در کتب اربعه و دیگر جوامع روایی مانند آن مثل عیون اخبار الرضا علیه السلام باشد 🔟روایت از فردی باشد که اهل بیت آنان را توثیق کردند و امر به عمل به روایات شان دادند مانند زکریا بن آدم قمی و عثمان بن سعید عمری و بنی فضال 1⃣1⃣حدیث در کتب معتمده تکرار شده باشد مانند تفسیر عیاشی و مناقب ابن شهر آشوب 2⃣1⃣حدیث موافق با ضروریات (آیه محکمه قرآنی یا سنت قطعیه متواتره یا بدیهی عقل) باشد 3⃣1⃣حدیث معارض نداشته باشد کما اینکه شیخ صدوق و شیخ طوسی این را از موجبات وثوق دانستند 4⃣1⃣مضمون حدیث موافق با احتیاط باشد 5⃣1⃣مضمون حدیث در سنن باشد بدلیل احادیث من بلغ، عمل به آن اشکالی ندارد 6⃣1⃣اجماع یا مشهور امامیه به آن حدیث عمل کرده و بر اساس آن فتوا داده باشند 7⃣1⃣راوی غیر متهم باشد یعنی داعی بر کذب برای او نباشد مانند بعضی روایات فضائل اهل بیت که اهل سنت آن را نقل کردند 📚الفوائد الرجالیه، ص ۸۳ (الفائده الحادیة عشرة) @Talabeh_nevesht110
⛔️مدعیان عجیب مهدویت در ترکیه ⬇️توضیحاتی در پست بعد @Talabeh_nevesht110
💢مهدویت در ترکیه 🔹ترکیه از جمله کشور هایی است که در آن به مسأله مهدویت اهمیت داده شده و مردم آن مشتاق بحث از «مهدی» هستند، برای همین در آن مهدیان دروغین، پیروانی زیادی پیدا کردند. 🔺از جمله مدعیان مهدویت در ترکیه «عدنان اوکتار» بود که در تصویر در کنار دختران می بینید، بر خلاف سائر مدعیان که چهره مذهبی و متدین به خود میگیرند عدنان اوکتار بین روابط دختر و پسر و خوردن مشروب و رقص و... قائل به آزادی بود و لذا طرفداران زیادی از جوانان پیدا کرد، به گفته طرفداران او که بعد از دستگیری مصاحبه هایی گرفته شد، او حتی خواندن یک نماز و قرآن را هم بلد نبود و از دختران سوء استفاده های جنسی می کرد. خلاصه ادعای او این بود که فقه و احکام امروزی دین حقیقی خدا و رسول الله نیستند و من در آوردی ملا ها هستند و به من از طرف خداوند دستور داده شده و من مهدی در روایات هستم و شمایل من و مکان ولادت من کاملا مطابق با مهدی است. 🔺یکی دیگر از مدعیان که جدیدا در ترکیه خود را به عنوان مهدی معرفی کرده است «مصطفی چاپوک» که در یکی از روستا های ترکیه شروع با فعالیت کرد و نزدیک به ۴٠٠ نفر را توانست فریب دهد، نکاتی از این مهدی دروغین و گروهش که عجیب است: 1⃣تمامی کسانی که به او ایمان می آورند شهر و خانه خود را ترک کرده و به روستای این فرد باید بیایند و خود این فرد در آنجا به این افراد مکان می دهد. 2⃣طرفدارانش از او به خلیفة الله و قائم و امام مهدی تعبیر می کنند با اینکه او حتی خواندن یک قرآن و زبان عربی را اساسا بلد نیست. 3⃣خود او می گوید من اصلا خبر نداشتم مهدی هستم، یهو به من هم وحی شد و گفتند مهدی هستی و به مردم اعلام کن و بیعت بگیر. 4⃣این گروه به رنگ سیاه و هلال ماه علاقه خاصی دارند و از پرچم و پوشش طرفداران شان این مسأله مشهود است، اسم گروه خود را نیز خلافت محمدیه «Hilafeti Muhammediye» گذاشته اند و با همین نام و آدرس کلیپ های زیادی در یوتیوب بارگزاری کردند. 5⃣تنها دلیل او نیز برای مهدی بودن، شمایل و بعضی علامات گفته شده در روایات اهل سنت است که مهدی بینی و چشم و ریش و رنگ و پیشانی اش فلان شکل خواهد بود و در بدنش سمت راست علامتی قرار دارد که به اکثر مراجعین در آن روستا این علامت را نشان می دهد و افراد بسیاری متاسفانه از پیر و جوان فریب خوردند. امروزه نیز این افراد در آن روستا با هم زندگی می کنند و آن مهدی بخاطر حکم دستگیری اش در پی شکایت اهل روستا و خانواده های زیادی، فراری شده است ولی باز پیروانش نادانش به او اعتقاد دارند. 🔍بعضی افراد از این مسأله به اختلال روانی تعبیر می کنند در حالی که طبق تحقیقات صورت گرفته این دو فرد و مدعیان مهدویت و پیامبری زیادی از سلامت روانی برخوردار هستند، البته نمی توان نقش اختلال روانی و تخیلات وهمانی را در شکل گیری این ادعا ها در بعضی مدعیان نادیده گرفت اما بنظر بنده هم آرزو های دنیوی و تمایلات مادی در این مسأله نقش دارد و هم وحی های شیطانی، طبق روایات اهل بیت علیهم السلام شیطان به اولیای خود (کسانی که به آنان تسلط دارد) وحی می کند تا خود را به عنوان پیامبر یا امام یا مهدی معرفی کنند و چه بسا اصلا خود این مدعیان نیز باور کردند که مهدی هستند در حالی که نمی دانند این رویا ها و الهاماتی که به آنان می شود از سوی شیطان است. @Talabeh_nevesht110
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۸) ☑️باب دیگری از وسائل الشیعه که در آن سخن از اجبار و الزام است کتاب الصلاة «بَابُ اسْتِحْبَابِ أَمْرِ الصِّبْیَانِ بِالصَّلَاةِ لِسِتِّ سِنِینَ أَوْ سَبْعٍ وَ وُجُوبِ إِلْزَامِهِمْ بِهَا عِنْدَ الْبُلُوغِ» است، یعنی مستحب است که والدین فرزندان خود را در ۶ و ۷سالگی امر به نماز کنند و واجب است وقتی به بلوغ رسیدند به نماز خواندن اجبار شان کنند. 🔻چند روایت از این باب که سخن از اجبار است: 🔸رَوَى عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ فَضَالَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ وَ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: .... يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ تِسْعُ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّتْ لَهُ عُلِّمَ اَلْوُضُوءَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهِ وَ أُمِرَ بِالصَّلاَةِ وَ ضُرِبَ عَلَيْهَا فَإِذَا تَعَلَّمَ اَلْوُضُوءَ وَ اَلصَّلاَةَ غَفَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ وَ لِوَالِدَيْهِ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ. 🔹عبد اللّٰه بن فضاله از امام صادق و امام باقر عليهما السّلام روايت كرده و گويد: از آن حضرت شنيدم كه ميفرمود: پسر بچه را رهايش مى‌كنند تا هفت سالش تمام شود، وقتى هفت ساله شد، به او مى‌گويند: صورت و دستهايت را بشوى، و وقتى دست و روى خود را شست به او مى‌گويند: نماز بخوان، و بعد او را رها مى‌كنند تا نه سالش تمام شود و چون به سن كامل نه سالگى رسيد آداب و ترتيب وضوى كامل و صحيح را به او مى‌آموزند و از او مى‌خواهند، و در صورت سر پيچى او را ميزنند، و نيز او را دستور مى‌دهند كه نماز بخواند در صورتى كه سر پيچى كرد او را تنبيه بدنى مى‌كنند، و چون وضو و نماز را آموخت خداوند عزّ و جلّ‌ او و پدر و مادرش را مورد بخشش و عفو از گناهان قرار ميدهد إن شاء اللّٰه. 📚من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۲۸۱ 🔸عَنْ عَلِیٍّ ع فِی حَدِیثِ الْأَرْبَعِمِائَةِ قَالَ: عَلِّمُوا صِبْیَانَکُمُ الصَّلَاةَ وَ خُذُوهُمْ بِهَا إِذَا بَلَغُوا ثَمَانِیَ سِنِینَ. 🔹امیرالومنین علیه السلام فرمود: به فرزندان تان نماز یاد دهید و چون به هشت سالگی رسیدند بخاطر (ترک و کوتاهی) نماز تنبیه شان کنید. 📚الخصال ج ۲، ص ۶۱۰ 🔻حتی قبل از رسیدن به بلوغ نیز تنبیه برای اجبار فرزند به نماز اشکالی ندارد، علامه حلی (ره) در تذکره الفقهاء در مسأله ۵۹۹ می نویسد: وقتی بچه به ده سالگی رسید بخاطر ترک نماز، «زدن و تنبیه» او هیچ اشکالی ندارد چرا که این نوع تنبیه و زدن مشتمل بر لطف (تمرین دادن بچه و عادت دادن او به نماز) است. سپس علامه (ره) نقل می کند: 🔸و قال الصادق عليه السلام: «مروا أولادكم بالصلاة و هم أبناء سبع، و اضربوهم عليها و هم أبناء عشر» 🔹امام صادق علیه السلام فرمود: فرزندان تان را در هفت سالگی به نماز امر کنید و در ده سالگی بخاطر ترک آن تنبیه شان کنید. 📚تذکرة الفقهاء ج ۴ ص ۳۳۵ @Talabeh_nevesht110
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۱) 🔺صاحب جواهر الکلام در «بيان الأيام الميمونة والمنحوسة من الشهر» می نویسد: 🔹اما من حيث الشهر‌ فعن الصادق عليه‌السلام « اتق الخروج إلى السفر يوم الثالث من الشهر والرابع منه ، والحادي والعشرين منه والخامس والعشرين منه » وكان أمير المؤمنين عليه‌السلام يكره ان يسافر الرجل أو يتزوج والقمر في المحاق ، ولعل ما عد الرابع لأنها من السبعة المشهورة بالنحوسة للسفر وغيره المروي فيها عن أمير المؤمنين عليه‌السلام المسماة بالكوامل ، وهي الثالث ، والخامس ، والثالث عشر ، والسادس عشر ، والحادي والعشرون ، والرابع والعشرون ، والخامس والعشرون. ✔️مسافرت و تزویج در «کوامل» هر ماه که هفت روز می باشند مکروه است: سوم و پنچم و سیزدهم و شانزدهم و بیست و یکم و بیست و چهارم و بیست و پنچم. 📚نام کتاب : جواهر الكلام نویسنده : النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن جلد : 18 صفحه : 153 @Talabeh_nevesht110
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۲) 🔺شیخ جعفر کاشف الغطاء در بحث «تجنّب الأيّام النحسة من الشهور» می نویسد: 🔹ومنها : اليوم الثالث عشر ؛ فعنه عليه‌السلام : أنّه يوم نَحس ، فاتّق فيه المنازعة والخصومة وكلّ أمرٍ ، واتّق فيه جميع الأعمال ، واستعذ بالله من شرّه ، ولا تطلب فيه الحاجة ، فإنّه يوم مذموم. 📚نام کتاب : كشف الغطاء عن مبهمات الشريعة الغراء - ط الحديثة نویسنده : كاشف الغطاء، الشيخ جعفر جلد : 4 صفحه : 455 ✔️روز نحسی است که باید در آن از هر کاری مانند رفتن نزد سلطان و منازعه و سفر و تزویج اجتناب کرد و از شرّ این روز به خدا پناه برد. @Talabeh_nevesht110
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۳) 🔺شیخ یوسف بحرانی (ره) در حدائق در رابطه با ایام سبعه منحوسه که «کوامل» نامیده می شوند، می نویسد: 🔹و ينبغي أن يعلم أن من المكروه أيضا التزويج في الأيام السبعة المشهورة في الشهر، و نحوس الشهر، ففي العشر الأولى الثالث و الخامس، و في العشر الثانية الثالث عشر و السادس عشر، و في العشر الثالث، الحادي و العشرون، و الرابع و العشرون، و الخامس و العشرون. فقد دلت الأخبار على التحذير من العمل فيها بأي عمل كان، و لزوم الإنسان بيته، و عدم الحركة لشدة نحوستها. ✔️تزویج و هر کاری مانند سفر در ایام سبعه و و و و و و هر ماه کراهت دارد، و طبق روایات بهتر است انسان در این ایام ملازم خانه اش باشد چرا که نحوست این ایام سبعه شدید است. 📚نام کتاب : الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة نویسنده : البحراني، الشيخ يوسف جلد : 23 صفحه : 41 @Talabeh_nevesht110
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۴) 🔺علامه محمد باقر مجلسی (ره) در حلیة المتقین در «سفرهای نیک و بد و ایّام و ساعات نیک و بد آن» می نویسد: 🔹و در بعضی از روایات وارد شده است: سفر مکن در روز سوم ماه و روز چهارم و روز پنجم و روز سیزدهم و روز شانزدهم و روز بیستم و روز بیست و چهارم و روز بیست و پنجم و روز بیست و ششم. 📚حلیة المتقین ص ۴۴۴ 🔺شاید بعضی بگویند علامه چندان به سند این روایات اطمئنان نداشته است، این سخن اشتباه است! چرا که حضرت علامه در مقدمه حلیة المتقین خود به اعتبار روایات کتابش تصریح کرده است: از این ذرّه حقیر التماس نمودند که رساله ای در بیان محاسن آداب که از طریقه مستقیمه ائمه طاهرین علیهم السلام به به این حقیر رسیده باشد، بر وجه اختصار تحریر نماید. 🔺علامه همچنین رساله ای جداگانه در بیان روز هایی که منحوس اند و یا سعادت دارند، نوشته است که مسمی است به رساله «اختیارات ایام» که در آن نیز در رابطه با سیزدهم هر ماه می نویسد: 🔹روز سیزدهم: روز نحسی است به پرهیز در آن از همه کارها، خصوصا منازعه کردن، و به نظر پادشاهان و أمرا رفتن، و سر تراشیدن و هر کاری، و هر که بگریزد بر او دست نیابند، و هر که بیمار شود به تعب افتد، و فرزندی که متولد شود چندان زندگانی نکند. و به روایت سلمان: هر خوابی که به بیند تا نه روز به عمل آید. 🔺در مقدمه این رساله نیز بر اعتبار و صحت این اخبار (صحت و اعتبار با معنای اطمئنان به صدور) تصریح کرده است: 🔹این رساله ای است در بیان آنچه از احادیث معتبره اهل بیت رسالت صلوات اللّه علیهم أجمعین معلوم می‌شود، از سعادت و نحوست ایام هفته و ماه به جهت ارتکاب اشغال و اعمال بر وجه اختصار مرقوم می‌گردد. 📚رساله اختیارات ایام @Talabeh_nevesht110
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۵) 🔺مرحوم رضی الدین طبرسی در ( في اختيارات الايام ) از حضرت امام صادق علیه السلام نقل می کند: 🔹عن الصادق عليه‌السلام : الثالث عشر يوم نحس مستمر فاتقوا فيه جميع الاعمال. ✔️روز سیزدهم هر ماه روز نحسی است که نحوست آن مستمر است، در آن از هر کاری اجتناب کنید. 📚نام کتاب : مكارم الاخلاق نویسنده : الطبرسي، رضي الدين جلد : 1 صفحه : 474 @Talabeh_nevesht110
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۶) 🔺مرحوم سید بن طاووس در رابطه با روز سیزدهم ماه های قمری و شمسی نقل می کند: 🔹اليوم الثالث عشر : قال أبو عبد الله عليه‌السلام : « هذا يوم نحس يكره فيه كل امر ، وتتقى فيه المنازعات والحكومة ولقاء السلطان وغيره ، ولا يدهن فيه الرأس ، ولا يحلق الشعر ، ومن ضل فيه أو هرب سلم ، ومن مرض فيه سلم ومن ولد فيه وكان ذكراً لا يعيش الاّ ان شاء الله غير ذاك ». وقال سلمان رحمه‌الله روز مران ، اسم الملك الموكل بالنجوم ، يوم نحس ردي ، يتقى فيه السلطان وسائر الاعمال ، ولا تطلب فيه حاجة ، والاحلام فيه تصحبعد تسعة أيام. 📚نام کتاب : الدّروع الواقية نویسنده : السيد بن طاووس جلد : 1 صفحه : 114 ✔️از امام صادق علیه السلام و سلمان فارسی رضوان الله علیه در نحوست سیزدهم ماه نقل می کند. 🔺در کتاب دیگری که دارد، می نویسد: 🔹و أماالأيام المكروهة في الشهر للسفر في بعض رواياته اليوم الثالث منه والرابع والخامس والثالث عشر والسادس عشر والعشرون والحادي والعشرون والرابع والعشرون والخامس والعشرون والسادس والعشرون. و في بعض الروايات أن اليوم الرابع من الشهر و يوم الحادي والعشرين صالحان للأسفار. و في رواية أن ثامن الشهر والثالث والعشرين منه مكروهان للسفر. و قدقدمنا أنه إذااشتبه علي الإنسان اختيار الأيام للأسفار باختلاف الأخبار فإنه يعتبر ذلك بالاستخارة فإن تعذر ذلك عليه لبعض الأعذار فيعتبره بالقرعة فإنها من طرق الكشف والاعتبار إن شاء الله تعالي. 📚نام کتاب : الأمان من أخطار الأسفار و الأزمان نویسنده : السيد بن طاووس جلد : 1 صفحه : 32 ✔️ از جمله روز هایی که برای سفر کردن مکروه اند روز سیزدهم هر ماه است. @Talabeh_nevesht110
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۷) 🔺فتوا به کراهت تزویج یا سفر در کوامل اشهر (ایام سبعه منحوسه) که عبارتند از و و و و و و 🔹صاحب عروة الوثقی در مکروهات نکاح می نویسد: ومنها: إيقاعه في أحد الأيام المنحوسة في الشهر وهي الثالث والخامس والثالث عشر والسادس عشر والحادي والعشرون والرابع والعشرون والخامس والعشرون. ( العروة الوثقى ج ۵ ص ۴۷۹) 🔹آیت الله سید ابوالقاسم خوئی در مکروهات نکاح همین کلام صاحب عروه را دارد(كتاب النكاح ج ۱ ص ۱۴) و در جای دیگر رجاءاً عمل به روایاتی که فرمودند سفر کردن در ایام منحوسه سبعه کراهت دارد را بی اشکال می داند. (صراط النجاة ج ۲ ص ۴۲۷) 🔹آیت الله سید عبد الاعلی سبزواری در مکروهات نکاح (مهذب الاحکام فی بیان حلال و الحرام ج ۲۴ ص ۱۳) 🔹آیت الله سید روح الله خمینی در تحریر الوسیلة در مکروهات نکاح می نویسد: وإيقاعه في محاق الشهر وفي أحد الأيام المنحوسة في كل شهر المشتهرة في الألسن بكوامل الشهر، وهي سبعة... (تحرير الوسيلة ج ۲ ص ۲۳۸) 🔹آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی در مکروهات نکاح می نویسد: و في أحد الأيام المنحوسة في كل شهر المعروفة ب (الكوامل)، و هي سبعة: الثالث و الخامس و الثالث عشر و السادس عشر و الحادي و العشرون و الرابع و العشرون و الخامس و العشرون. (هدايةالعباد ج ۲ ص ۳٠۳) 🔹آیت الله صافی گلپایگانی در مکروهات نکاح همین بیان را دارد (هداية العباد ج ۲ ص ۳۹۳) ☑️نکته: فقهایی که سخن شان آورده شد و دیگر فقهاء که ذکر نکردیم، در نحوست سیزدهم هر ماه یا استدلال به روایات از باب اطمئنان به صدورشان کردند یا نیز از باب تسامح در ادله سنن یا از این باب که عمل رجاءاً بر اساس این روایات نحوست، اشکالی ندارد. @Talabeh_nevesht110
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۹) ☑️شیخ کلینی (ره) به «سند صحیح» نقل می کند: 🔸عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْخَيْرُ كُلُّهُ فِي اَلسَّيْفِ وَ تَحْتَ ظِلِّ اَلسَّيْفِ وَ لاَ يُقِيمُ اَلنَّاسَ إِلاَّ اَلسَّيْفُ وَ اَلسُّيُوفُ مَقَالِيدُ اَلْجَنَّةِ وَ اَلنَّارِ . 🔹عمر بن ابان گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: همۀ خوبى‌ها در شمشير و زير سايه آن است؛ مردم را چيزى جز شمشير به راه راست وا نمى‌دارد. و شمشيرها كليدهاى بهشت و دوزخ هستند. 📚الکافي ج ۵، ص ۲، ح ۱ 🔻شیخ صدوق و شیخ طوسی نیز این روایت را به سند های دیگری نقل کردند: 📚الأمالی للصدوق ج ۱، ص ۵۷۸ 📚ثواب الأعمال ج ۱، ص ۱۹۰ 📚تهذيب الأحکام ج ۶، ص ۱۲۲ 📌دلالت روایت شاهد ما عبارت «لاَ يُقِيمُ اَلنَّاسَ إِلاَّ اَلسَّيْفُ» است که صریح در مدعای اجبار مردم با زور شمشیر برای اصلاح وضعیت شان است، این قسمت از روایت را مقایسه کنید با روایاتی که در باب اجبار در فرائض و طلاق سنت و... بیان کردیم که در آن روایات نیز اهل بیت علیهم السلام فرموده بودند اگر حکومت ظاهری دست ما بود مردم را با شمشیر و تازیانه بر طلاق سنت و فرائض صحیحه اجبار می کردیم که همانا مردم جزء با زور شمشیر به مقررات طلاق و سهام گردن نمی نهند. 1⃣عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: وَ اَللَّهِ لَوْ مَلَكْتُ مِنْ أَمْرِ اَلنَّاسِ شَيْئاً لَأَقَمْتُهُمْ بِالسَّيْفِ وَ اَلسَّوْطِ حَتَّى يُطَلِّقُوا لِلْعِدَّةِ كَمَا أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. 📚الکافي ج ۶، ص ۵۷ 2⃣عَنْ يَزِيدَ اَلصَّائِغِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلنِّسَاءِ هَلْ يَرِثْنَ اَلرِّبَاعَ فَقَالَ لاَ وَ لَكِنْ يَرِثْنَ قِيمَةَ اَلْبِنَاءِ قَالَ قُلْتُ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لاَ يَرْضَوْنَ بِذَا قَالَ فَقَالَ إِذَا وُلِّينَا فَلَمْ يَرْضَ اَلنَّاسُ بِذَلِكَ ضَرَبْنَاهُمْ بِالسَّوْطِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَقِيمُوا ضَرَبْنَاهُمْ بِالسَّيْفِ. 📚الکافي ج ۷، ص ۷۷ 3⃣عَنْ مَعْمَرِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لاَ تَقُومُ اَلْفَرَائِضُ وَ اَلطَّلاَقُ إِلاَّ بِالسَّيْف. 📚الکافي ج ۷، ص ۷۷ @Talabeh_nevesht110
⚔الصوارم القاصمة علی المانعین من خروج بنی فاطمة (علیها السلام) 1⃣1⃣روایت یازدهم/ابن ادریس حلی در سرائر 🔻نزد امام صادق علیه السلام سخن از قیام کنندگان از سادات آل محمد به میان آمد که حضرت فرمود: 🔹من و شیعیانم در امنیت خواهیم بود تا زمانی که فردی از سادات آل محمد قیام کند، همانا دوست دارم از سادات کسی قیام کند و نفقه خانواده اش را من تأمین کنم. ✅محدث جلیل القدر سید نعمة الله جزائری (ره) از این روایت استفاده می کند که بعضی از قیام کنندگان مورد حمایت و تأیید اهل بیت بودند بخاطر هدف صالحی که داشتند، و روایات ناهیه قیام را بر تقیه یا نهی ارشادی از باب دلسوزی حمل می کند. 🔍برای فهم بهتر این روایت به دو روایت زیر نیز توجه کنید: 💠در کافی شیخ کلینی: امام صادق علیه السلام برای شیعیان دعای خیر می کند و می فرماید آنان برای دفاع از ما قتال می کنند و کشته می شوند و در راه ما سوزانده می شوند و عذاب می شوند و تبعید می شوند. 💠در ارشاد شیخ مفید: وقتی زید (ره) به شهادت رسید امام صادق علیه السلام بسیار ناراحت شد و هزار دینار داد تا در میان خانواده کسانی که با زید در قیامش شرکت کرده و شهید شده بودند، تقسیم شود. ⚠️❗️این روایات را مقایسه کنید با روایاتی که در مقام تقیه امام علیه السلام قیام کنندگان را مذمت کردند و با روایاتی که گفتند قیام موجب حزن و مکروه شیعه می شود در حالی که امام می فرماید قیام کردن این افراد موجب امنیت امام و ضعفاء شیعه می شود. @Talabeh_nevesht110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 |حلقه ذکر نصیریه در ترکیه ⬅️نصیری های علوی ترکیه و سوریه نیز از فرقه های امامی اثنی عشری اند که از جهت عقاید و فقهیات با شیعه اثنی عشری تفاوت هایی انحرافی دارند. 🔺پاره ای از کج فهمی ها و دور شدن از ظواهر شریعت و فقه باعث شده است که این افراد نماز ۱۷ رکعتی به این کیفیت را واجب نمی دانند بلکه غلط می دانند و معتقدند نماز یعنی دعا کردن و مناجات با خدا! غنا حلال است! سیبیل نگه داشتن تقدس دارد! حجاب بر زنان واجب نیست! روزه واجب دهه محرم است و روزه ماه رمضان نسخ شده است! عبادت در خانقاه ها می شود نه در مساجد! یکی از اسباب انحراف این گروه با اینکه به ائمه اثنی عشر علیهم السلام به ولایت و عصمت و امامت معتقدند، پیروی از محدثین منحرف و شیخ های خانقاه ها است. 🔹شیخ صفی الدین اردبیلی و شیخ جنید و حیدر و شاه اسماعیل صفوی در نزد علوی های ترکیه بسیار مورد احترام اند و معتقدند آنان نیز مانند ما نصیری علوی صوفی بودند، از اساس می گویند قزلباشان فداییان شاه اسماعیل صفوی، از اجداد شان بودند. @Talabeh_nevesht110
📌معرفی چند کتاب از شیخ الفقهاء و المحدثین محمّد بن حسن حرّ عاملی (ره) 📔کشف التعمیة فی حکم التسمیة کتابی از شیخ حرّ عاملی(ره) در جواز نام بردن از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، از آنجا که بعضی از علماء قائل شدند ذکر اسم حضرت تا زمانی که قیام کند حرام است. 📔رسالة فی الغناء در حقیقت در توجیه و تضعیف روایتی از کافی شیخ کلینی است که در آن توصیه به ترجیع صوت در قرآن خواندن شده و این مسأله بهانه برای قائلین به حلیت غناء شده است. 📔التنبیه بالمعلوم کتابی جامع و عالی در نفی سهو و نسیان از معصومین علیهم السلام است. 📔الجواهر السنیة کتابی است که شیخ در آن احادیث قدسی که در روایات معتبره از اهل سنت و شیعه وارد شده است را جمع آوری کرده است. 📔الایقاظ من الهجعة کتابی در بیان ادله قرآنی و روایی رجعت و پاسخ به شبهات در این مورد است. 📔الصحیفة السجادیة الثانیة کتابیست که شیخ در آن دعاهایی که در صحیفه سجادیه نقل نشده است را آورده است و در حقیقت صحیفه سجادیه ثانیه استدراک بر صحیفه سجادیه است. @Talabeh_nevesht110