💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_ص آیات 27 تا 42
📄#صفحه_455
༻🍃🌸🍃༺
📖 تقویم
☀️ دوشنبه:
شمسی: دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
میلادی: Monday - 06 May 2024
قمری: الإثنين، 27 شوال 1445
🌹 امروز متعلق است به:
🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام
🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیه السّلام
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹امروز مناسبتی نداریم
📆 روزشمار:
▪️3 روز تا ولادت حضرت فاطمه معصومه س و آغاز دهه کرامت
▪️13 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام
▪️32 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام
▪️39 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام
▪️41 روز تا روز عرفه
✅ با ما همراه شوید...
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊
#گزیده_نڪات_تفسیرے مربوط بہ #صفحہ_455🔻
༻🍃🌸🍃༺
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_455
❇️#آیه28ص
💠ام نجعل الذین امنوا و عملوا الصالحات کالمفسدین فی الارض ام نجعل المتقین کالفجار28/ص
🌱و یا پنداشتند که ما کسانی را که ایمان آورده و عمل صالح کردندمانند کسانی که در زمین فساد انگیزی کردند قرار داده ایم و یا با اهل تقوی و اهل فسق وفجور به یکسان معامله می کنیم ؟
🔷این آیه متضمن حجت دوم بر امر معاد است ، به این بیان که : بی تردید انسان هم مانندسایر موجودات کمالی دارد که عبارتست از اینکه در دو جانب علم و عمل از مرحله قوه و استعداد به مرحله فعلیت برسد، و به عقاید حقه معتقد گشته و اعمال صالحه بجا بیاورد.
🔷لذا فقط افراد مؤمن و صالح و با تقوی هستند که در انسانیت خود به کمال رسیده اند، امامفسدان در زمین و آنهایی که عقاید و اعمال فاسد دارند و اهل فسق و فجور هستند درانسانیت خود ناقصند و مقتضای کمال ، حیات سعید و عیش طیب و درمقابل ، مقتضای نقص ، حیات شقاوت بار و عیشی نکبت آور است و چون در دنیا هر دو گروه کامل وناقص به یک اندازه از نعمات مادی بهره می برند و تمایزی ندارند حتما باید حیات آخرتی باشد که در آن با هر کس به مقتضای استحقاقش رفتار شود و اگر معاد و حیات اخروی نباشد این امر با عدالت الهی و عنایتی که به رساندن هر حقی به صاحبش دارد،منافات خواهد داشت .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_455
❇️اهمیت #قرآن و #تدبر در آن
💠كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ (۲۹/ص)
🌱(اين) كتاب مباركی است كه به سوی تو فرو فرستاديم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان پند گيرند.
🔹قرآن، مبارك است. (تلاوت، تدّبر، تاريخ، استدلال، داستان، الگوهای، معارف، اخبار غيبی، تشبيهات، اوامر و نواهی آن، همه و همه پر از راز و رمز است). كِتابٌ ... مُبارَكٌ
🔹گرچه قرآن، مبارك است، امّا برای تدبّر است، نه فقط تبرّك جستن به ظاهر آن. (برای حفظ منزل، مسافر و عروس از خطرات) كِتابٌ ... مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا
🔹تدّبر در قرآن مقدّمهی تذكّر است وگرنه چه بسا انسان اسرار و لطايف علمی قرآن را درك كند ولی مايهی غرورش شود. «لِيَدَّبَّرُوا- لِيَتَذَكَّرَ»
🔹تدّبر بايد در همهی آيات قرآن باشد نه تنها در آيات الاحكام. «لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ»
🔹شرط تدبّر و بهرهگيری و پندپذيری، عقل و خرد است. لِيَدَّبَّرُوا ... وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ
🔹كسانی كه از قرآن متذكّر نمیشوند، بیخردند. «لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ»
🔹قرآن، مطابق عقل و خرد است، لذا اهل خرد با تدبّر در آن به احكام و رموزش پیمیبرند. «لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ» (در قرآن، امری مخالف عقل يافت نمیشود)
🔹معارف قرآن پايان ناپذير است. اين كه به همه دستور تدبّر میدهد نشان آن است كه هر كس تدبّر كند به نكتهی تازهای میرسد و اگر علما و دانشمندان گذشته همهی اسرار قرآن را فهميده باشند، تدّبر ما لغو است. «لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺