▫️برگزاری وبینار «بازشناسی میراث ایرانی در تمدن اسلامی» با ارائه سید احمد رضا خضری ۲۵ آبان ماه ۹۹
https://b2n.ir/020963
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه با عنوان «مبانی معرفتی و عوامل تمدن نوین اسلامی»
🔹۲۵ آبان ماه ۹۹ مدرسه علمیه عباسقلی خان ، حوزه علمیه مشهد
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
💫 وبینار علمی با موضوع « وحدت حوزه و دانشگاه » با سخنرانی حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی
▫️لینک ورود به جلسه :
https://daneh.ir/demo2/mod/newmodule/view.php?id=3558
از گزینه میهمان وارد شوید
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️مبانی معرفتی و عوامل تمدن نوین اسلامی♦️
🔹همیشه تمدن در بحث ما با توسعه و پیشرفت پیوند دارد، هم جنبه نرمافزاری مثل علم و دانش را شامل میشود و هم جنبه سختافزاری یعنی صنعت و فناوری را شامل میشود.
🔹اینکه گفته میشود تمدن نوین یعنی نمیخواهیم به تمدنی که در تاریخ اسلام شکل گرفته است، برگردیم، بلکه تمدن نوین تمدنی است که هم از میراث گذشته استفاده میکند و هم گامی جلوتر از تمدن مدرن ایجاد میکند.
عبدالحسین خسروپناه بخش اول
▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از خبرگزاری ایکنا؛ نشست علمی «مبانی معرفتی و عوامل تمدن نوین اسلامی» با سخنرانی حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه در مدرسه علمیه عباسقلیخان برگزار شد.
🔸حجتالاسلام خسروپناه در این نشست اظهار کرد: وقتی از تمدن صحبت میشود، گاهی تمدن در مقابل فرهنگ است؛ یعنی فرهنگ به بخش نرمافزاری دستاورد بشری اختصاص دارد و منظور از تمدن بخش سختافزار دستاورد بشر است و فرهنگ و تمدن در مقابل هم قرار دارند؛ یعنی دو چیز هستند، نه اینکه ضد هم باشند.
🔸گاهی اوقات مقصود از فرهنگ دستاورد نرمافزاری یا سختافزاری یک جامعه است، از آن جهت که این دستاورد بر جوامع دیگر تأثیرگذار است. من فعلاً نمیخواهم خودم را درگیر این اصطلاحات و معانی مختلف کنم.
🔸مقصود ما از تمدن هم دستاورد نرمافزاری است و هم سختافزاری که منشأ پیشرفت جامعه ایرانی اسلامی میشود و تأثیرگذار بر جوامع دیگر است. بنابراین همیشه تمدن در بحث ما با توسعه و پیشرفت پیوند دارد، هم جنبه نرمافزاری مثل علم و دانش را شامل میشود و هم جنبه سختافزاری یعنی صنعت و فناوری را شامل میشود.
🔸وی ادامه داد: تمام حوزههای معیشتی، سلامت، بازرگانی، تعلیم و تربیت، نظامی؛ معنوی، مادی و … مربوط به حوزه تمدن است. بنابراین حوزهها و دانشگاهها که کارشان تولید علم است، مربوط به حوزه تمدن است. تمدن، رشد و توسعه و پیشرفت یک جامعه در ساحت سختافزاری و نرمافزاری است.
🔸اینکه گفته میشود تمدن نوین یعنی نمیخواهیم به تمدنی که در تاریخ اسلام شکل گرفته است، برگردیم، بلکه تمدن نوین تمدنی است که هم از میراث گذشته استفاده میکند و هم گامی جلوتر از تمدن مدرن ایجاد میکند. تمدن مدرن از ایتالیا شروع شد و بعد بر سایر کشورها تأثیر گذاشت و الآن آمریکا سردمدار تمدن مدرن است.
🔸الآن ما در ایران در حوزه هستهای متأثر از حوزه مدرن هستیم، در واقع تلاش ما از این است که از علم مدرن عقب نیفتیم، موشکهایمان دستاورد تمدن مدرن است. در حوزه صنایع متعارف زندگی بشر مثل لوازم مورد نیاز منزل و خودرو دولتمردان موفق نبودند و عقب افتادند، اما در عرصههای دیگر مثل پزشکی رشد و توسعه داشتیم.
🔸خب پزشکی هم همین پزشکی مدرن است. پس چه چیز این تمدن اسلامی است؟ اینکه همان ادامه تمدن مدرن است، مثل همان کاری که چین و ژاپن کرد، اما مسئولین ما با عرضه نبودند که وسایل معیشتی مردم را فراهم کنند.
🔸مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تفاوت در دو جهت است: یکی در مبانی معرفتی و دیگری در غایت تمدن است. مبنای معرفتی تمدن مدرن سه تا مبناست: یکی اومانیسم و اصالت انسان و بریدن از خداست. شاید یک اومانیست موحد باشد، اما در اداره این جهان کاری با خدا ندارد، لذا لازمه اومانیسم دو چیز است: یکی اصالت عقل خودبنیاد انسان؛ اینکه انسان از فاعل شناسای انسانی استفاده کند و ملاک خوب و بد را انسان بداند.
ادامه دارد ...
iict.ac.ir/tamadonenovin
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
💫 کتاب «گفتارهایی در تاریخ تمدن»
▫️این کتاب گفتارهایی برگرفته از مجموعه جلسات والعصر در دانشگاه امام صادق علیه السلام است که نگاهی کلی به تاریخ و تاریخ تمدن و سیر آن دارد. کتاب از دو فصل تشکیل شده است.
🔹فصل اول با عنوان «تمهیدی بر غرب شناسی در ساحت انقلاب اسلامی؛ سیر فرهنگ و تمدن غرب»؛ ابتدا در مورد موانع و آسیب های شناخت ما از غرب به بحث می پردازد و سه عامل بحران هویت ملی، استبداد، روشفکران و روشنفکری را آسیب ها و موانع موجود در راه شناخت از غرب معرفی می کند.
🔹کتاب در ادامه مفهوم های شرق و غرب، ظهور مسیحیت، فساد کلیسا، جنگ های صلیبی، ثمرات جنگ های صلیبی، اومانیسم ایتالیائی و رنسانس اروپایی، انقلاب صنعتی و مرکانتیلیسم، و تحولات قرون ۱۸ و ۱۹ بحث می شود.
🔹در فصل دوم با عنوان « هبوط مغربی»؛ نگاهی گذرا بر سیر تاریخ و اندیشه مغرب زمین است. بر همین اساس در این فصل ابتدا در مورد نگاه غرب به تاریخ، نگاه اسلامی به تاریخ، تاریخ یونان، رواقیون، اپیکوریان، روم، مسیح، نظام فئودالی و واسالی، بورژوازی، رنسانس، ظهور داوینچی، سیاست ماکیاولّی بحث شده است.
🔹سپس در مورد شخصیت و اندیشه های افرادی همچون تامس هابز، جان لاک، نیوتن، مونتسکیو، هیوم، روسو، ولتر، ادوارد گیبن و کانت بحث شده است. در ادامه نیز در مورد آمریکا، انقلاب صنعتی، صنعت و رومانتیسیسم، کاپیتالیسم خارجی(استثمار)، ناسیونالیسم، اندیشه در قرن بیستم، انقلاب اسلامی و وضعیت کنونی عالم بحث و بررسی شده است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️مبانی معرفتی و عوامل تمدن نوین اسلامی♦️
🔹وقتی میگوییم تمدن نوین اسلامی مقصودمان این نیست که با دانش غرب مخالف هستیم، مخالفت ما در مبنای معرفتی و غایت است. مبنای معرفتی ما نسبیگرایی معرفتی نیست. ما معتقد به معرفت رئالیسم هستیم.
🔹این تمدن از جهتی با تمدن مدرن درگیر است و خودش را با تمدن مدرن تعریف میکند. این تمدن طب مدرن را کنار نمیگذارد، اما با افراطیگری نسبت به طب مدرن مخالف است. ما علاوه بر طب سنتی باید از طب چینی هم استفاده کنیم.
عبدالحسین خسروپناه بخش دوم (بخش آخر)
▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از خبرگزاری ایکنا؛ نشست علمی «مبانی معرفتی و عوامل تمدن نوین اسلامی» با سخنرانی حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه در مدرسه علمیه عباسقلیخان برگزار شد.
🔸پس یکی از لوازم اومانیسم عقلانیت خودبنیاد است و اینکه از وحی به عنوان منبع معرفتی استفاده نشود. دوم، اصالت این جهان است و اینکه آبادی این دنیا اهمیت دارد و نه ملکوت. این مبنا موجب شد فلسفههای تجربهگرا و عقلگرا و استعلایی شکل پیدا کند؛ یعنی تمام فلسفههای غرب سر از نوعی نسبیگرایی درآوردند.
🔸در واقع امروز نسبیگرایی معرفتی حاکم بر تمدن مدرن است و در اثر آن خوب و بد و حق و باطل معنا پیدا نمیکند، لذا دانش معطوف به قدرت میشود. دیگر غرب معیارش قدرت است و هرچه قدرت او را بیشتر کند ملاک است.
🔸وی در ادامه یادآور شد: وقتی میگوییم تمدن نوین اسلامی مقصودمان این نیست که با دانش غرب مخالف هستیم، مخالفت ما در مبنای معرفتی و غایت است. مبنای معرفتی ما نسبیگرایی معرفتی نیست. ما معتقد به معرفت رئالیسم هستیم. علامه طباطبایی متوجه این نکته بود که کلیدیترین بحث فلسفه رئالیسم و ایدهآلیسم است.
🔸فلسفههای غربی سر از نسبیگرایی درآوردند، اما مبنای معرفتی ما رئالیستی است. منبع شناختی هم که معرفت صادق و کاذب را از هم تشخیص میدهد، عقل انسانی است، اما یکی دیگرش وحی است. بنابراین ما اومانیسم را نمیپذیریم، ما معتقد به انسان برای خدا هستیم. لازمه انسان برای خدا عبارت است از پذیرش منبع عقل و منبع وحی.
🔸این عقل و وحی دو بال معرفتی برای صعود انسان است. بر این اساس اصالت دنیا را هم نمیپذیریم و خیر دنیا و آخرت مورد نظر ماست. شما آیات مربوط به دنیا و آخرت را ملاحظه کنید. بنابراین تفکر حکمی مبنای خاصی را برای تمدن نوین اسلامی قرار میدهد.
🔸خسروپناه گفت: این تمدن از جهتی با تمدن مدرن درگیر است و خودش را با تمدن مدرن تعریف میکند. این تمدن طب مدرن را کنار نمیگذارد، اما با افراطیگری نسبت به طب مدرن مخالف است. ما علاوه بر طب سنتی باید از طب چینی هم استفاده کنیم. در همین مشهد کسی هست که با طب سوزنی بیماران کرونایی را مداوا میکند. طب مدرن یا میگوید با دارو ویروس را از بین ببریم یا واکسن میزند که بدن مقاوم بشود، اما طب سنتی میگوید باید بدن را تقویت کرد تا ویروس اثر نکند.
🔸اینها سه پارادایم مختلف است. داروی امام کاظم(ع) تقویت بدن میکند، یعنی سلولها را تقویت میکند که در برابر ویروس زمینگیر نشوند. در تمدن نوین اسلامی که ملاک عقل و وحی است، این طب هم مورد قبول است، ولی در تمدن مدرن، خصوصاً تمدن مدرنی که شرقیها پذیرفتند که غربزده غربناشناس هستند و دنبال منافع خودشان هستند، با طب سنتی مخالف هستند، در حالی که الآن آلمان از همه کشورها در طب سنتی جلوتر است.
iict.ac.ir/tamadonenovin
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
💫 شهید محسن فخری زاده ، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در جریان عملیات تروریستی به شهادت رسید .
▪️نام محسن فخریزاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارین پالیسی منتشر شده است.
▪️نام فخریزاده تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.
▪️محسن فخریزاده تنها دانشمند هستهای ایرانی است که «بنیامین نتانیاهو» نخستوزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شو تبلیغاتی سال گذشته خود به زبان آورد و مدعی شد روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار میکرده است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️استاد خسروپناه : مدل علمی شهید فخریزاده تمدنسازی بود.
🔹ابتدا شهادت دوست عزیزمان و دانشمند بزرگوار شهید فخری زاده را تسلیت عرض میکنم. ایشان چند ویژگی مهم داشت برای اینکه مردم عزیز ما ایشان را بهتر بشناسند و جایگاه و منزلت ایشان را درک کنند به لحاظ اینکه وضعیت امنیت خاصی داشت و دشمنان او را شناسایی کرده بودند و بارها هم قصد سو و ترور ایشان را ریخته بودند، ایشان رسانهای نبود و عکس و فیلمی چندانی از ایشان موجود نیست.
🔹چهار سال پیش که جلساتی در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با ایشان داشتیم فیلمبرداری و عکسبرداری از جلسات نداشتیم، چون اجازه داده نمیشد.
🔹حاج قاسم پرچمدار مقاومت در منطقه بود و حاج محسن پرچمدار علم تمدنی در ایران، من شهید فخری زاده را یک مدیر مؤمن، فکور، اهل معنا و باطن یافتم.
💫 در ادامه فایل متنی گفتگو در اختیار مخاطبین عزیز قرار خواهد گرفت.
لینک کامل
https://b2n.ir/081133
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️حال عمومی آیت الله مصباح یزدی مساعد نیست.
💫 اطلاعیه دفتر آیت الله مصباح یزدی:
🔹 "دوستداران حضرت آیتالله مصباح یزدی حفظه الله مکررا جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند. با توجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان و دوستان و عموم ولایتمداران و علاقهمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند."
💫 توصیه آیت الله جاودان: تا می توانید برای سلامتی حاج آقا (آیت الله مصباح) قربانی کنید.
💫 توصیه استاد اخلاق شیخ جعفر ناصری: برای سلامتی حاج آقای مصباح، سوره نجم را تلاوت کنید.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری نشست علمی «شکل گیری دانش نظری جدید و ایده اسلامی سازی تمدنی نوین در ایران جدید(رویکرد انتقادی)» با ارائه حجت الاسلام حبیب الله بابایی
💫 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعاتت تمدنی و اجتماعی است.
🔹۱۹ آذرماه ۹۹ ، ساعت ۱۰ صبح
https://b2n.ir/085281
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️همایش مجازی « علوم انسانی - اسلامی پژوهش و فناوری »
🔹 ۲۰ تا ۲۷ آذرماه ۱۳۹۹
💫 مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری وزارت علوم و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می کنند.
✨ محورهای همایش
3⃣ جایگاه پژوهش و فناوری در علوم انسانی - اسلامی
2⃣ نقش علوم انسانی - اسلامی در پژوهش و فناوری(مرتبط با رشته های علوم تجربی و طبیعی)
1⃣ نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحول و کارآمد سازی علوم انسانی - اسلامی
✨ لینک همایش و اطلاعات تکمیلی:
Isca.ac.ir
✨ مشروح خبر:
iict.ac.ir/holomeeslami
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری نشست علمی « رویکردهای تمدنی در اندیشه اسلامی معاصر » با ارائه دکتر سید رضا مهدی نژاد
🔹۲۵ آذر ماه ۹۹ ساعت ۱۰ الی ۱۲
🔹 مجتمع عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، سالن شهید عارف حسینی
https://b2n.ir/062027
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️پیام آیت الله علیرضا اعرافی به مناسبت هفته پژوهش : «پژوهش و تمدن نوین اسلامی»؛ شعار حوزه در هفته پژوهش/ نهادینه سازی فرهنگ پژوهش باید با نگاهی نقادانه و رویکردی عالمانه صورت گیرد.
🔹مدیران، سیاستگذاران برنامهریزان و سایر دست اندرکاران مدیریت عرصه پژوهش با نگاهی نقادانه و رویکردی عالمانه، در مورد نهادینه سازی بیش از پیش فرهنگ پژوهش به بحث و بررسی بپردازند.
🔹پژوهشگران و اندیشمندان درباره روشهای پژوهش و ارتقاء دانش و گسترش مرزهای علوم مبنی بر مبانی و ارزشهای اسلامی و به ویژه تولید علوم انسانی و اسلامی به تبادل نظر و گفتوگو بپردازند.
🔹شعار حوزههای علمیه در هفته پژوهش با توجه به چشم اندازی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم ترسیم فرمودهاند پژوهش و تمدن نوین اسلامی است.
متن کامل در:
http://meftaah.com/?p=21605
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️برگزاری دومین همایش ملی « مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام » با مشارکت علمی شماری از مراکز حوزوی و دانشگاهی
🔸شهریور ماه ۱۴۰۰ ، تهران دانشگاه شاهد
💫 این همایش توسط پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد برگزار می شود.
✨ محورهای همایش :
۱.بحران جمعیت
۲.حاشینه نشینی
۳. مفاسد اخلاقی و اجتماعی
۴.اعتیاد
۵.طلاق
۶.آسیب های فضای مجازی
۷.شیوع کرونا و پیامدهای آسیبی آن
🔹مهلت ارسال چکیده مقاله : پایان ۱۳۹۹/۰۹
🔹مهلت ارسال اصل مقاله : پایان ۱۴۰۰/۰۲
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
💫 پیشنشست آنلاین «مولفه های تمدن نوین اسلامی از منظر قرآن و حدیث» برگزار میشود.
🔹سخنرانی اول : سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین دکتر علوی مهر با موضوع «جایگاه وحدت و همبستگی در تمدن نوین اسلامی»
🔹 سخنرانی دوم : سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدحسین شفیعی دارابی با موضوع «جایگاه امنیت در تمدن نوین اسلامی»
🔸دوشنبه اول دی ساعت ۸ تا ۱۰
✨ شرکت کنندگانی که چکیده علمی از نشست ارائه دهند، گواهی حضور صادر میشود.
✨ارسال چکیده به ایدی:
@MHOSEINIM
✨ مهلت ارسال چکیده ۵ دی ماه
ورود به نشست از طریق:
http://live.mou.ir/mquran
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
♦️تبیین فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی♦️
🔹مرحله اول، گفتمان سازی است. ایجاد این گفتمان که در وهله اول به اصل وجود علوم انسانی اسلامی اشاره کند و در گام دوم آن را به عنوان زیربنایی برای آموزش و مدیریت جامعه معرفی نماید.
🔹مرحله دوم، استخراج و نظم بخشی به مسائل است. گام دوم در فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی استخراج مسائل در موضوعات مختلف و سپس دسته بندی آنها به منظور دستیابی به نظام مسائل و فراهم کردن زمینههای لازم برای تولید علوم انسانی اسلامی است.
آیت الله محسن اراکی استاد درس خارج حوزه
▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، آیتالله محسن اراکی، عضو شورای عالی حوزه علمیه قم در دیدار اعضای دبیرخانه مفتاح با اشاره به اینکه فقدان رشته علوم انسانی اسلامی یکی از مشکل های اصلی جامعه علمی اسلامی ما است، تصریح کرد: اساسا ما نیازمند تدوین و تولید علم انسانی اسلامی هستیم.
🔸آیتالله اراکی در ادامه سخنان خود فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی را دارای مراحلی دانست و تأکید کرد: مرحله اول، گفتمان سازی است. ایجاد این گفتمان که در وهله اول به اصل وجود علوم انسانی اسلامی اشاره کند و در گام دوم آن را به عنوان زیربنایی برای آموزش و مدیریت جامعه معرفی نماید و در نهایت بتواند آن را به صورت منسجم و مدون عرضه نماید، امری بسیار ارزشمند است، چرا که امروزه گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی مورد غفلت قرار گرفته است.
🔸مرحله دوم، استخراج و نظم بخشی به مسائل است. گام دوم در فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی استخراج مسائل در موضوعات مختلف و سپس دسته بندی آنها به منظور دستیابی به نظام مسائل و فراهم کردن زمینههای لازم برای تولید علوم انسانی اسلامی است.
🔸ایشان مرحله سوم را تولید علم دانست و بیان داشت: مهمترین گام در تولید علوم انسانی اسلامی تولید علم و ارائه پاسخ مبتنی بر نظام مسائل است.
🔸وی با تقدیر از تلاشهای صورت گرفته در دبیرخانه مفتاح خاطرنشان کرد: این کار(گفتمان سازی) شما بسیار کار ارزشمند و بزرگی است و باید ادامه پیدا کند و تبدیل به یک گفتمان جدی در جامعه شود.
🔸کار شما بسیار ارزشمند و بزرگ است و باید صاحبان آن کار برای رسیدن به آن تلاش فراوان کرده و از خود هزینه نمایند، چرا که کارهای بزرگ جز با هزینه صاحبان کار امکان پذیر نیست، به عنوان مثال علامه طباطبایی(ره) خود را برای تفسیر المیزان هزینه کرد تا چنین تفسیر با عظمتی پدید آورد و یا افراد دیگری نظیر شهید مطهری(ره) که در عرصه فلسفه نوین اثر ارزشمند اصول فلسفه و روش رئالیسم را تولید نموده است که تا به امروز نظیر ندارد؛ بنابراین برای اینکه بتوان در این مسیر به غایت آن دست یافت باید همانند سیره بزرگان با تمام وجود برای آن هزینه کرد.
🔸آیتالله اراکی با اشاره به اینکه قدم گذاشتن و حرکت در این مسیر نیازمند چند مقدمه است، گفت: اولین مقدمه این راه تقویت مبانی و پایههای علمی(نظیر فقه، اصول، فلسفه و …) و سپس تحقیق و پژوهش و فعالیت در این عرصه است.
🔸مقدمه دوم گرد هم آوردن گروهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی دغدغه مند در حوزه تولید علوم انسانی اسلامی در رشتههای مختلف است تا مباحث تولید شده در این زمینه را مورد تدقیق قرار داده و آن را با زبان علمی روز بازنویسی نمایند. به عنوان مثال در زمینه فقه سیاسی تاکنون پژوهشهای بسیاری صورت گرفته است و آثار بسیاری نظیر دوره فقه سیاسی بنده که حاصل چندین سال پژوهش است و از بزرگان دیگری تولید شده است و افرادی باید این آثار را مطالعه کرده و آن را با زبان علمی روز بازنویسی کنند.
🔸علاوه بر این اقدام دیگری که میتوان در این زمینه انجام داد این است که جمعی از افرادی که با ادبیات علوم انسانی آشنا هستند در قالب یک تیم تولیدات ارزشمند برخی بزرگان این عرصه نظیر شهید مطهری(ره)، علامه طباطبایی(ره)، شهید صدر(ره) را جمع آوری، طبقه بندی و مدون نمایند.
🔸بنابراین در گام اول باید آنچه تاکنون توسط اندیشمندان این عرصه تولید شده است گردآوری و دسته بندی شده و مبتنی بر یک نظام مسائل مشخص تنظیم شوند. گام دوم تولید نظام علمی و یا علم سازمان یافته است.
🔸البته این بدان معنا نیست که رویکردهای مختلف نادیده گرفته شده و یا ادغام شوند، بلکه ممکن است در یک رشتهای چند رویکرد وجود داشته باشد. از سوی دیگر نیز حوزههای علمیه باید برای افرادی که در این عرصه فعالیت مینمایند امتیاز قائل شوند و شرایط فعالیت و توسعه اقدامات آن ها را فراهم آورند.
🔸این کار بسیار مقدس است و بنده هم آمادگی خود را برای مشارکت در جهت پیشبرد این اهداف اعلام میکنم.
http://meftaah.com/?p=21611
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
💫 برگزاری چهارمین دوره «نقش آفرینی در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی مأوا» توسط موسسه استعدادیابی و آموزش آوا
🔹با هدف : کشف استعدادها و توانمندسازی فعالان علوم انسانی و اجتماعی کشور
🔹در رشتههای : اقتصاد ، سیاست ، مدیریت ، جامعه و فرهنگ ، خانواده ، علوم تربیتی ، حقوق و مبانی علوم انسانی و اجتماعی
🔹قالبها : کارگاه، کلاس، برنامه مطالعاتی و جلسات مشاوره
🔹بصورت حضوری (ظرفیت محدود با رعایت پروتکل های بهداشتی) و غیر حضوری (مجازی)
🔹همراه با اعطای گواهی معتبر و معرفی به مراکز علمی و تحقیقاتی برای جذب
✨ ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
www.bq-network.ir
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری کرسی ترویجی «معیار تعریف تمدن دینی (اسلامی) » با ارائه دکتر سیدرضا مهدینژاد(استادیار جامعة المصطفی العالمیه)
🔹ناقدان: دکتر نعمتالله صفری فروشانی، دکتر سیدضیاء الدین میرمحمدی
🔹مدیر کرسی: دکتر محمد اللهاکبری(عضو هئیت علمی جامعة المصطفی العالمیه)
💫 این نشست توسط معاونت پژوهش و گروه تاریخ تمدن مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی برگزار می شود.
🔹۹۹/۱۰/۱۴ ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴:۳۰
🔹سالن شهید عارف حسینی
لینک پخش آنلاین:
https://vc.miu.ac.ir/tarikh
🔸حضور با رعایت ضوابط بهداشتی امکان پذیر است.
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️دکتر موسی نجفی : در رثای متفکر برجسته آیت الله مصباح یزدی ( از شخصت علمی تا جریان سازی برای تمدن نوین اسلامی )
🔹این روزها که مصادف با رحلت متفکر برجسته اسلامی مرحوم آیت الله مصباح یزدی است شاید مهمترین نکته ای که در مورد ایشان دوست و دشمن اتفاق نظر دارند، همانا تاثیر بسیار زیاد آن مرحوم در "فرهنگ سازی علمی - دینی " در سطوح عالی بین حوزه و دانشگاه است.
🔹آنچه در این زمینه ایشان را از سایر افراد متمایز می کند صرف نظر از شخصیت علمی و دینی عمیق ، توفیق و یا فرصتی است که نامبرده در "جریانی" کردن این امر مهم به دست آورد و یا برای آن صبورانه طی چند دهه برنامه ریزی نمود.
🔹در این زمینه تاسیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در قلب حوزه علمیه قم با تربیت هزاران نفر محقق و متخصص متعهد از کارهای بزرگی است که تا مدتها تاثیرات خود را بر بخش مهمی از علوم انسانی کشور نشان خواهد داد و بدون شک باقیات صالحات مهمی برای آن مرحوم محسوب می شود انشاالله.
🔹پر واضح است که تحول در علوم انسانی یکی از اصلی ترین پایه های رسیدن به "تمدن نوین اسلامی" است و از این منظر آن مرحوم در زمره کسانی قرار می گیرد که در تحول کیفی و عالی در گذار به سمت این مرحله نقش بسیار مهمی را ایفا نموده است و نام وی با بخش مهمی از تاریخ نظری انقلاب اسلامی پیوند می خورد.
🔹شاید بخش اصلی کینه و دشمنی تمام نشدنی برخی افراد و جریانات با وی ریشه در این مطلب ، یعنی تمرکز بر "جریان سازی علمی" برای حال و آینده انقلاب اسلامی داشته باشد.
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️حسن جعفرخانی : تشیع پیکر آیت الله مصباح یزدی(به مناسبت شب هفتم درگذشت علامه مصباح یزدی)
🔹می گفتند مخالف مردم است. همین را دربارهاش می دانستم. وارد دانشگاه شدم. همچنان، آنچنان که باید نمی شناختمش. درگیر علوم انسانی مدرن شدم . پای در گذرگاه الحاد گذاردم و بلم را به دریای مواج شَک روانه کردم. در جست و جوی حقیقت، امواج بلند و دره های عمیق «پرسش» مرا در خود می گرفت. تشنه پاسخ بودم. او را یافتم. هم در نوشتههایش و هم گفتههایش عادت داشت ابتدا بر پیچیدگی ابعاد سوال بیافزاید و بعد چون باران بر تشنه ای ببارد.
🔹جزیره تعقل بود در دریای مواج تجدد. مصباح هدایت بود در گذرگاه جهالت. بنیان مرصوص بود برای خیل نفوس.
🔹دریای علم بود، ژرف و آرام در صحرای برهوت عوام. کوه توحید و ایمان بود اما بر دامنه اش آبشار برهان . فیلسوف بود اما نه به قاعده فیلسوفان، شکاک و مردد؛ مومن بود و مقید. هیچگاه از اسلام عزیز سر سوزنی عقب نمی نشست. از برای نشستن بر گُرده مردم خوشامد ایشان سخن نمی گفت. برای ناحق تلخ می نمود و گَس و برای اهل حق عسل بود و بس. حق می گفت. دو تا نبود. در خلوت و جلوت موضعش یکی بود. صادق بود.
🔹علامه محمد تقی مصباح یزدی خوبی ها را بود و بدی ها را نبود . قلم را یارای گفتن از فضائل ایشان نیست.
🔹در کوه که باشی ، کوه در چشم جا نمی شود. باید از کوه دور شد تا عظمتش را در چشم جای داد و دید. باید سالیانی بگذرد تا دیدگانمان او را خوب ببیند. خدایش بیامرزد ...
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️ارائه درسگفتارهای اعتباریات و اندیشه ی اجتماعی علامه ی طباطبایی (ره) با تدریس استاد اسدالله زاده
💫ویژگی های این درسگفتار :
▪️ تدریس مقاله ی پنج و شش اصول فلسفه و روش رئالیسم
▪️ بررسی مبسوط بحث معقول ثانی فلسفی در اندیشه ی فیلسوفان مسلمان
▪️ بررسی امتدادات بحث اعتباریات در تفسیر المیزان و سایر آثار علامه ی طباطبایی (ره)
▪️ بررسی اشکالات وارد شده بر بحث اعتباریات
▪️ بررسی مبسوط اندیشه ی اجتماعی علامه ی طباطبایی در المیزان و سایر آثار با ارائه ی متن برای هر جلسه
▪️ مقایسه ی تطبیقی اندیشه ی علامه طباطبایی (ره) با مباحث فلسفه ی علوم اجتماعی، نظریه های جامعه شناسی و جامعه شناسی معرفت در اندیشه ی متفکران غربی
🔸روزهای یکشنبه و سه شنبه یک ساعت به اذان مغرب از یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹
✨ این درسگفتار به همت موسسه ی فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) با همکاری گروه علوم اجتماعی موسسه ی نفحات برگزار میگردد.
◀️ برای ثبت نام به آی دی @Rostami110 در پیام رسان ایتا مراجعه بفرمایید.
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️دانلود نشریه تخصصی دیدهبان اندیشه ۱۹ - ۲۰ (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای) ویژهنامه رحلت آیت الله مصباح یزدی
🔹در این شماره از دیدهبان اندیشه، علاوه بر مرور زندگی پر خیر و برکت حضرت علامه مصباح یزدی و بازتاب اندیشهها در ایام رحلت ایشان ، به پنج محور مهم و اساسی از اندیشههای آیتالله مصباح یزدی(ره) که اخیرا بیشتر مورد انتقاد و چالش از سوی روشنفکران و ژورنالیستهای علمی بوده است، پرداخته میشود.
💫 این پنج محورعبارت است از:
۱.نقد سکولاریسم در اندیشه آیتالله مصباح یزدی (ره)
۲.اسلام ، خشونت و دموکراسی در اندیشه آیتالله مصباح یزدی(ره)
۳.سیری در اندیشه ولایت فقیه
۴.تبیین علم دینی
۵.تعدد قرائت ها و پلورالیسم
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami