eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
299 دنبال‌کننده
637 عکس
7 ویدیو
67 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ جریانهای فکری ایران در زمینه تمدن ♦️ 🔹جریان سنت‌گرای دینی، ناهمگرا، غرب‌ستیز: بخشی از این جریان، مجموعه باورهای خود را مدون کرده است و به دلیل برخورداری از پشتیبانی رسمی برخی دستگاههای فرهنگی حضور قابل توجهی در صحنه دارد و به شکلهای مختلف به تبلیغ و ترویج برداشتهای خود مشغول است. 🔹جریان نواندیش دینی، امت‌گرا، غرب‌گزین: این جریان از یک سو بر ضرورت بازخوانی سنت تأکید می‌ورزد و از سوی دیگر همواره به امت اسلامی می‌اندیشد و برای ایجاد و حفظ ارتباط با اندیشمندان جهان اسلام می‌کوشد و با وجود رویکرد انتقادی معرفتی و اجتماعی قوی نسبت به تمدن غرب، خود را از شناخت تجربه تمدن غربی بی‌نیاز نمی‌شمرد. حجت الاسلام محسن الویری بخش سوم ▫️حجت الاسلام محسن الویری در سلسله نشستهای « اندیشه معاصر در جهان اسلام، اندیشه ایرانی » ویژه دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری دانشکده الهیات احمد کلش اوغلو Ahmet Keleşoğlu دانشگاه نجم‌الدین اربکان قونیه در روز جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ ش. ـ ۹ آوریل ۲۰۲۱ م. به ارائه بحثی با موضوع «جریانهای فکری ایران در زمینه تمدن نوین اسلامی » پرداخته است. که مشروح ان در خدمت مخاطبین بزرگوار خواهد رسید. ▫️جریانهای فکری ایران 🔸بر این اساس و بر پایه اطلاعات میدانی از ایران و بدون این که بخواهم به صورت تفصیلی از افراد و مؤسسات نام ببرم، می‌توان به هفت جریان اصلی زیر در ایران با ذکر مؤلفه‌های اصلی فکر تمدنی آنها اشاره کرد: 1⃣ جریان سنت‌گرای دینی، ناهمگرا، غرب‌ستیز: بخش عمده این جریان که شاید بارزترین نمود آن در سوزاندن کتابهای طب غربی بازتاب یافت، فکر تمدنی ندارد و نسبت به این موضوع یا ساکت است و یا اگر گاه سخنی بر زبان آورد فاقد هر نوع پشتوانه معرفتی است. 🔸ولی بخشی دیگر از این جریان، مجموعه باورهای خود را مدون کرده است و به دلیل برخورداری از پشتیبانی رسمی برخی دستگاههای فرهنگی حضور قابل توجهی در صحنه دارد و به شکلهای مختلف به تبلیغ و ترویج برداشتهای خود مشغول است. 2⃣ جریان سنت‌گرای دینی، ناهمگرا، غرب‌گزین: این جریان که پیروان قابل توجهی دارد ولی فاقد سازمان‌دهی است، ضمن پای‌بندی اکثری به سنتهای دینی، تنها به مباحث کلامی با محوریت امامت اهتمام دارد و تمدن غربی را در حد یک مسأله جدی قلمداد نمی‌کند هر چند همواره منتقد انحطاط اخلاقی در غرب هم هست. 3⃣ جریان سنت‌گرای دینی، امت‌گرا، غرب‌گزین: این جریان هر چند هنوز به یک جریان جدی تبدیل نشده است ولی ظرفیت بسیار بالایی برای همراه ساختن بدنه اصلی حوزه‌های علمیه و جمع قابل توجهی از دانشگاهیان با خود دارد. این جریان همواره نگاهی به جهان اسلام دارد و نواندیشی آنها در حقیقت بازتولید سنت است و نه بازخوانی سنت و لذا به نظر بنده در جریان سنت‌گرایی قرار می‌گیرد. 4⃣ جریان نواندیش دینی، ناهمگرا، غرب‌گزین: جریان مؤثر دیگری که حضوری بسیار فعال در صحنه سیاست هم دارد، به دلیل آثار متنوعی که در زمینه‌های مختلف تولید کرده است با وجود پای‌بندی زیاد به سنت‌ها، یک جریان نواندیش به حساب می‌آید، هر چند شاید چیزی بر خلاف مصالح امت اسلامی منتشر نکند، ولی دغدغه‌ای هم در این زمینه ندارد و با وجود نقدهای بسیار زیاد به تمدن غرب، در عمل راه شناخت و کاربست دانش غربی را بر روی خود و پیروانش نبسته است. 5⃣ جریان نواندیش دینی، امت‌گرا، غرب‌گزین: این جریان خود از جریانهای بالقوه و بالفعل مختلفی تشکیل شده است و مدعی برخورداری از نزدیک‌ترین فکر به اندیشه‌های تمدنی امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای است. 🔸 این جریان از یک سو بر ضرورت بازخوانی سنت تأکید می‌ورزد و از سوی دیگر همواره به امت اسلامی می‌اندیشد و برای ایجاد و حفظ ارتباط با اندیشمندان جهان اسلام می‌کوشد و با وجود رویکرد انتقادی معرفتی و اجتماعی قوی نسبت به تمدن غرب، خود را از شناخت تجربه تمدن غربی بی‌نیاز نمی‌شمرد. تمدن نوین اسلامی یک دغدغه جدی و مورد اهتمام برای این جریان است. ادامه دارد ... https://b2n.ir/m00699 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
🎧 فایلهای صوتی سخنرانی حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی با موضوع : « نقش حوزه علمیه در تمدن سازی از منظر امام خمینی (ره) » 🔸این جلسات توسط معاونت تهذیب مدرسه علمیّه مدینة العلم قم به مناسبت سی و سومین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی « ره » برگزار شد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️ جریانهای فکری ایران در زمینه تمدن ♦️ 🔹تمدن نوین اسلامی یک مسأله مشترک و شایسته تفکر برای همه نخبگان جهان اسلام است. 🔹تمدن نوین اسلامی، مهمترین عامل ایجاد انسجام و کاهش تنشها و هم‌افزایی ظرفیتهای بی‌بدیل فکری و عینی امت اسلامی به شمار می‌رود. حجت الاسلام محسن الویری بخش چهارم (بخش آخر) ▫️حجت الاسلام محسن الویری در سلسله نشستهای « اندیشه معاصر در جهان اسلام، اندیشه ایرانی » ویژه دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری دانشکده الهیات احمد کلش اوغلو Ahmet Keleşoğlu دانشگاه نجم‌الدین اربکان قونیه در روز جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ ش. ـ ۹ آوریل ۲۰۲۱ م. به ارائه بحثی با موضوع «جریانهای فکری ایران در زمینه تمدن نوین اسلامی » پرداخته است. که مشروح ان در خدمت مخاطبین بزرگوار خواهد رسید. 6⃣ جریان دین‌گرای دانشی، امت‌گرا، غرب‌ستیز: جریان دیگری که هر چند فعالیت زیادی در سطح امت اسلامی و معطوف به امت اسلامی ندارد ولی هیچ ناهمدلی هم با آن ندارد این جریان است. 🔸خاستگاه اصلی این جریان هم خارج از حوزه‌های علمیه است و آثار علمی قابل توجهی هم منتشر کرده است و با غرب‌ستیزان حوزه‌ای هم حسب مورد هم‌سوئی‌هایی دارد. این جریان در عمل موضع روشنی در باره تمدن نوین اسلامی نگرفته است و لذا از این نظر شایسته اعتنا نیست ولی ناخواسته موجب تقویت جریان اول یعنی جریان جریان سنت‌گرای دینی، ناهمگرا، غرب‌ستیز است و لذا نمی‌توان آن را نادیده گرفت. 7⃣ جریان دین‌گرای دانشی، امت‌گرا، غرب‌گزین: این جریان هم که خاستگاه حوزه‌ای ندارد در بردارنده قشر وسیعی از دانشگاهیان دارای گرایش مذهبی در ایران است و خود شایسته تقسیم به محورهای فرعی است. 🔸جریان سنت‌گرایی فعال در امریکا و اروپا را بنده در همین دسته قرار می‌دهم. این جریان به دلیل دور بودن از فضای سیاست، ظرفیت پرچمداری در زمینه تمدن نوین اسلامی را ندارد ولی حسب مورد می‌تواند موجب تقویت و یا تضعیف جریانهای پیش‌گفته شود و لذا باید مد نظر قرار گیرد. 🔸اختلاف آرای این جریانها در طیف گسترده‌ای از موضوعات از مسائل فقهی درون‌مذهبی گرفته تا مسائل جهانی، خود را نشان می‌دهد. موضوعاتی مانند: مناسک‌گرایی، موسیقی، زنان، فضای مجازی، علوم جدید، دولت، جهاد و استکبارستیزی، هویت ملی، جمعیت، فن‌آوری، توسعه، معنویت، حق انتخاب و جز آن. 🔸از این هفت جریان تنها دو جریان سوم و پنجم است که بروز و ظهور اندیشه‌ای قابل توجهی در زمینه تمدن نوین اسلامی دارند و می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده نیز اثرگذاری چشمگیری در سطح امت اسلامی داشته باشند. ▫️جمع‌بندی 🔸امیدوارم توانسته باشم روش شناخت جریانهای فکری معطوف به تمدن نوین اسلامی و اصلی‌ترین مصادیق آن در ایران را هر چند بدون ذکر نام اشخاص و مؤسسات برای شما بیان کرده باشم. روشن است که ارائه یک تقسیم‌بندی دقیق بسیار دشوار است و چه بسا افرادی دیگری گزارشی متفاوت از آن چه عرض شد، ارائه دهند. در پایان لازم می‌دانم تأکید کنم تمدن نوین اسلامی یک مسأله مشترک و شایسته تفکر برای همه نخبگان جهان اسلام است و مهمترین عامل ایجاد انسجام و کاهش تنشها و هم‌افزایی ظرفیتهای بی‌بدیل فکری و عینی امت اسلامی به شمار می‌رود. 🔸 گفتگو و هم‌اندیشی اصلی‌ترین راه برای تحقق این هدف است و امید آن دارم گفتگوی امروز ما هم ان شاء الله گامی در این مسیر به حساب آید. https://b2n.ir/m00699 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️سالگرد ارتحال عالم ربانی، فیلسوف و حکیم متأله حضرت آیت الله علامه حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی (ره) و همچنین سردار شهید اسلام سردار قاسم سلیمانی عزیز تسلیت باد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فراخوان پنجمین کنگره جهانی امام رضا علیه السلام با موضوع «اندیشه تمدنی امام رضا (علیه السلام) در استقرار عدالت جهان شمول و مبارزه با انواع ظلم و تبعیض» 🔹این کنگره ۹ الی ۱۰خرداد ماه ۱۴۰۲ در مشهد مقدس برگزار می شود. 🔹 مهلت ارسال مقالات تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ می باشد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️فایل صوتی سخنرانی علمی آیت الله ملک زاده با موضوع «ماهیت، روش و الزامات نظام سازی اسلامی» 🔹قم، مدرسه عالی امام رضا(ع) 🔹۱۴ تیر ۱۴۰۱ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️برگزاری دوره زمستانه مدرسه علوم انسانی اسلامی با موضوع : «چیستی و ضرورت علوم انسانی اسلامی» 💫با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 🔹حجت الاسلام احمد حسین شریفی 🔹حجت الاسلام مهدی موسوی 🔹حجت الاسلام محمد هاشمی 🔹حجت الاسلام امین اسدپور 🔸برای اطلاعات بیشتر @saeed_karimdadashi ۰۹۳۳۰۲۶۵۲۲۵ 🔸 برای ثبت نام https://formafzar.com/form/wu3wu ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️درگذشت دکتر عماد افروغ، جامعه شناس و یکی از نظریه پردازان تبیین فلسفی انقلاب اسلامی ▫️برخی از دیدگاههای ایشان : 🔹 یقین من این است که انقلاب اسلامی در نگرش صدرایی امام ریشه دارد.حضرت امام خمینی (ره) یک فیلسوف صدرایی بود و سال‌ها کتاب «اسفار» ملاصدرا را تدریس می‌کرد. 🔹 انقلاب اسلامی ایران یک سوال اساسی را مطرح کرد: آیا بین دین و سیاست، اخلاق و سیاست، دنیا و آخرت، فرد و جامعه و نَفس با بدن رابطه‌ای وجود دارد یا خیر؟ تفکر صدرایی با آن نگاه کل‌گرایانه‌اش بیان می‌کند که بین همه این مفاهیم ارتباط وجود دارد. اگر ما این مساله را درک نکنیم از درک انقلاب‌مان نیز عاجز خواهیم بود. 🔹 آیا امام تفکر جهانی داشت یا خیر؟ پاسخ این است که بله، تفکر جهانی امام، در تفکر صدرایی ریشه دارد که شامل مدینه فاضله، امت فاضله و آبادانی و عمران ارض، یعنی کل جهان است. نگاه جهانی امام نیز همان گونه است، پس باید در موردقابلیت ها و ظرفیت های خویش در تبیین انقلاب اسلامی، در نگرش صدرایی و بسط این اندیشه با نمود جمهوری اسلامی و با توجه به عنصرجامعه و تحول تاریخی، و نیز فلسفه سیاسی خاص مورد نظر امام،اهتمام خاصی بورزیم. 🔹از شاهکارهای امام این بود که انقلاب را از التقاط و آشفتگی ایدئولوژیک نجات داد و در مسیر صحیح خویش هدایت کرد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
✨🌺💐🍁🌸🍁💐🌺✨ 🌺 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ (عید غدیر خم، عید ولایت مبارک باد) 💫 تبریک عیدالله الاکبر ،عید ولایت و امامت ، عید کمال دین سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیر المومنین (روحی فداه) بر عاشقان حضرتش ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی با عنوان «علی علیه‌السلام،غدیر و تمدن سازی» 🔹عید غدیر- اعلام ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام - ۱۴۰۱ 🔹این سخنرانی استاد در روز جمعه ۱۴٠۲/۰۴/۱۶ از شبکه یک سیما در برنامه طرحی برای فردا پخش میشود. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️انتشار کتاب « طلبه تمدن‌گرا » اثر حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی 🔹 طلبۀ تمدن‌گرا در هویت طلبگی‌اش برخوردار از بینش و نگرش کلان است، از اسلام و قرآن فهم اجتماعی و جهانی دارد، رخدادهای بزرگ جهانی و رخدادهای تمدنی در جهان امروز را رصد کرده و آن را از منظر دین و جهان‌بینی دینی تفسیر و تبیین می‌کند. 🔹در تبلیغ گفتمان دینی و اخلاقی خود به یک زمان و مکان خاص بسنده نمی‌کند و آنگاه درمرحله اقدام و کنش‌گری هم در مقیاس یک تمدن عمل می‌نماید و در مقیاس یک تمدن نیزموج‌سازی نموده و دست به تغییرات بزرگ می‌زند ... 🔸این کتاب در ۱۶۸صفحه به قیمت ۷۵۰۰۰تومان در بهار ۱۴۰۲ به چاپ رسیده است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فایل صوتی سخنرانی علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی با عنوان «معرفی فلسفه نظام ولایت» 🔹اهم مطالب ارائه شده در این سخنرانی : ⚡️ فلسفه نظام ولایت در عام‌ترین شكل خودش، سه مرتبه از سرپرستی را در یک نظام ملاحظه می‌كند: ۱. سرپرستی تکوینی؛ ۲. سرپرستی تاریخی؛ ۳. سرپرستی اجتماعی. ⚡️ كارآمدی الهی دین در جامعه، بدون در دست داشتنِ روش تحقیقی كه بتواند حركت و تغییر را در ماده به اعتقادات الهی مشروط کند و تبدیل‌شدن و چگونگی را در تكامل بر این بنیان بیان کند، ممکن نیست. ⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یا همان فلسفه شدن اسلامی، یعنی پایگاه همدلی، همفكری و همكاری در جامعه اسلامی. ⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی وسیلۀ تبیین تحوّل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر محور تكامل دینی. ⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی شالودۀ هماهنگ‌سازی تكامل حجیت در فهم دین، اسلامیت در فهم كاربردی دانشگاه و جریان اسلام در فهم اجرایی دولت. ⚡️ ثمرۀ فلسفه نظام ولایت در «حوزه»، دستیابی به اخلاق حکومتی، حكمت حكومتی و فقه حكومتی است و در «دانشگاه» توان پیش‌بینی، كنترل و هدایت تغییرات بر مبنای معادلاتی است كه رفع نیازمندی‌های نظام اسلامی را در جریان توسعۀ نیاز و ارضاء تولید می‌کند، و در «نظام اجرایی»، ارائۀ مدل شناخت حل معضلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داخلی و خارجی بر حول محور كلمۀ اسلام است. (توضیح دربارۀ صوت: استاد حسینی در این صوت ظاهراً متنی از نوشته‌های خودشان را قرائت می‌کنند و توضیح می‌دهند.) ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
معرفی فلسفه ولایت به آثار.mp3
48.7M
علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی
▫️برگزاری نشست « رابطه فرهنگ و تمدن(تبیین مفهومی) » با ارائه دکتر سید علیرضا عالمی 🔹این نشست با همکاری گروه فرهنگ پژوهی و مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در راستای همایش ملی فلسفه فرهنگ برگزار خواهد شد. 🔸یک شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ 🔸سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فراخوان پذیرش نهمین دوره پژوهشگری معارف انقلاب اسلامی 🔹مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی به منظور تربیت پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی با اتکا به تجربه برگزاری هشت دوره، برای سال ۱۴۰۲ از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها (کارشناسی ارشد و دکتری) و طلاب سطوح عالی حوزه های علمیه (سطح ۳ و ۴) از طریق آزمون و مصاحبه برای یک دوره آموزشی و پژوهشی دو ساله در شهرهای تهران، مشهد و قم پژوهشگر می­پذیرد. 🔸مطالعه جزئیات بیشتر و ثبت‌نام در دوره: https://khl.ink/f/53266 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🏴 حسینیه پژوهان(کتاب رایگان) "امام حسین علیه السلام و قرآن" ◾️هر روز یک کتاب پرفروش ویژه محرم با 50 درصد تخفیف 📗کتب پرفروش بوستان کتاب ویژه محرم 📔مجموعه آثار ره توشه ویژه محرم 📓مجموعه آثار عاشورا و اربعین 📕مجموعه آثار انتشارات آل نبی ▪️پژوهان؛ لذت مطالعه و پژوهش pajoohaan.ir ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️فایل صوتی برنامه جهان آرا با عنوان «مراحل پیشرفت انقلاب و آینده پیش رو تحلیل سخنان مهم رهبر انقلاب در حرم حضرت امام خمینی(ره) » 🔹با حضور حجت الاسلام علیرضا پناهیان (استاد حوزه و دانشگاه) 🔹دوشنبه ١۵ خرداد ١۴٠٢، شبکه افق ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @TamadonEN
پناهیان-جهان آرا.mp3
11.41M
علیرضا پناهیان،جهان آرا،شبکه افق
◾️منطق و مبانی فکری و تمدنی غرب◾️ 🔹بسیاری از اندیشمندان مسلمان در مواجهه با مکتب غرب، به سمت آنها تمایل پیدا کرده اند. نباید صرفا با عنوان غربگرا و ضد انقلاب و ... با این افراد مخالفت کرد. 🔹علاوه بر منطق و فکر، تمدن غرب، دارای چند صدسال تجربه در زمینه های مختلف است. آنها فقط به فکر و منطق اکتفا نکردن، بلکه بر اساس نگاه خود وقتی که در نظریات به مشکلی برخورد کردن، سعی کردن راه حلی برای برون رفت از آن مشکل به دست آورند. شیخ محسن ابراهیمی استاد حوزه ▫️رهبری در دیدار با مبلغین و طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور که در ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ انجام گرفت؛ جمله مهمی را فرمودند: «طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛ طرفِ مقابل حرف دارد، فکر دارد، منطق دارد؛ مبانیِ این منطق، مبانیِ غلطی است؛ ما باید اینها را بشناسیم.» که در ادامه به تحلیلی از این گفتار ایشان می پردازیم. 🔸در مورد این مطلب این نکته به نظر می رسد که ما در کنش ها و واکنش های تبلیغی باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هرچند منطق اسلامی منطقی صحیح و کامل است و اگر خوب شناخته و اجرا شود، سعادت دنیا و آخرت را در پی دارد، اما.... 🔸اما ما با یک تمدنی با چند صدسال قدمت مواجهیم. تمدنی که هر چند مبانی آن غلط و بر اساس مادی گرایی و نگاه ناصحیح به انسان شکل گرفته است، اما همین تمدن، دارای پشتوانه فکری زیادی است. سالهاست که کتابها نوشته شده و در جوانب مختلف فکر صورت گرفته. صرفا نباید با اینکه آنها کافر هستن و یا خدا را قبول ندارن و یا صهیونیست پشتوانه آنهاست، حرفهای آنها را کنار گذاشت و فک کنیم که آنها را جواب داده ایم. بلکه باید مبانی و منظومه و نتایج حرفها را به خوبی شناخت تا بتوانیم، ریشه اصلی حرفها را نقد کنیم. گاهی نقدی که به آنها می شود و اشکالی که به آنها می شود، را آنها سالهاست پاسخ گفته اند و از آن عبور کرده اند، لذا نقد ما جوابگو نیست. 🔸این مسئله را نباید دست کم گرفت که بسیاری از اندیشمندان مسلمان در مواجهه با مکتب غرب، به سمت آنها تمایل پیدا کرده اند. نباید صرفا با عنوان غربگرا و ضد انقلاب و ... با این افراد مخالفت کرد. البته آنها اگر منطق قوی اسلام را می شناختند، هیچ وقت منحرف نمی شدند، اما این را هم باید در نظر گرفت که منطق طرف مقابل هم ضعیف نیست. آن منطق اگر پوچ و باطل بود، امروز بخش عمده ای از دنیا را آن هم در چند صد سال در سیطره خود نمی داشت. 🔸علاوه بر منطق و فکر، تمدن غرب، دارای چند صدسال تجربه در زمینه های مختلف است. باید این را در نظر داشت که آنها (چه فقط برای حفظ این تمدن پوشالی و برای نابودی انسانیت و چه به هر دلیل دیگری.....) فقط به فکر و منطق اکتفا نکردن، بلکه بر اساس نگاه تجربه محور، وقتی که در نظریات خود به مشکلی برخورد کردن، سعی کردن راه حلی برای برون رفت از آن مشکل به دست آورند و همینطور نتایج تصمیمات خود را در عمل مشاهده کردن و اصلاح کردن. 🔸تجربه مسئله بسیار مهمی است. انقلاب خودمان را که نگاه می کنیم، می بینیم که هر چه که تجربه حکومت داری ما بیشتر شده و در شرایط متفاوتی قرار گرفته ایم، امور بیشتری را یادگرفته ایم، که هیچگاه به صرف کتاب و اندیشه، این مسائل به دست نمی آمد. حتی تجربه حکومت داری در روش و منابع استنباط ما از ادله اثرگذار بوده است. 🔸تمدن غرب چند صد سال در شرایط مختلف خوشی و ناخوشی، تجربه دارد و سعی کرده است خود را ترمیم کند. هرچند که به تعبیر رهبری، امروز از همیشه آسیب پذیر تر هستند، اما به این معنا نیست که پس همین فردا از بین می رود و تمام حرفهای آنها نقش بر آب است. 🔸لذا باید بدانیم که با حریف قَدَری در حال مبارزه هستیم. قطعا پیروزی با جبهه حق است، اما زمان پیروزی را میزان آمادگی ما مشخص می کند. 🔸طلبه ای که در تمام طول تحصیل خود، هیچ چیزی از تمدن غرب نمی خواند و آن مکتب را نمی شناسد، چگونه میخواهد به مقابله با او برود. در جنگ هم یک مرحله به نام شناسایی وجود داشت. امروز چه مقدار غرب را میشناسیم؟ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️آیت الله بهاء الدینی (ره) : 🏴 دائماً به امری از امور دستگاه امام حسین (علیه‌السلام) مشغول باشید و الّا حساب کتاب آن طرف دقیق‌تر از این حرف‌هاست. ▪️فقط مشغول امام حسین باش▪️ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami