سلام علیکم خدمت مخاطبین محترم
جلسه هفتم از سلسله نشست های تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری که امروز قرار بر انجام بود، به دلیل پاره ای از مشکلات مربوط به قطعی و اختلالات برق و اینترنت برگزار نمیشود.
ان شاالله ادامه جلسات نشست اطلاع رسانی خواهد شد.
از پیگیری مخاطبین نسبت به نشست ها کمال تشکر را داریم.
👈 هیات تحریریه تأملاتــــــــــ
06-Neshast-Tamadon-14031003.MP3
40.69M
🎧 #صوت ششمین نشست از سلسله نشست های تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری
📚 موضوع نشست #ششم: «مولفه ها و شاخص های نظریه تمدن نوین اسلامی» - 1
🎙 با ارائه: «حجةالاسلام و المسلمین استاد علی فرحانی زیدعزه»
🔸دبیر علمی: حجة الاسلام حسن ابراهیم پور
📝 در ششمین نشست استاد فرحانی ضمن ارائه منطق حرکت از مفهوم شناسی به مولفه ها در این نظریه به بیان بخش های اصلی نظریه تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری و تحلیل و تطبیق آن با زبان شناسی تمدنی کلاسیک پرداختند.
❇️ تأمُّلاتــــــــ | درنگی در باب تمدن و حکمرانی اسلامی:
▫️ @TamadonVaHokmrani
#نشست_علمی
#استاد_علی_فرحانی
📌نشست علمی با موضوع «بررسی پیامدهای اصولی و فقهی نامه آیت الله قدیری به امام خمینی»
🎙با حضور استاد علی فرحانی
🗓زمان: چهارشنبه 19 دی. جلسه اول: ساعت 10 تا 11:30 ؛ جلسه دوم: ساعت 12 الی 13:30
🏢مکان: مشهد مقدس. ساختمان مرکزی مکتب نرجسسلاماللهعلیها
💢حضور در این جلسه برای عموم علاقه مندان بلامانع است.
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️ تأمُّلاتــــــــ | درنگی در باب تمدن و حکمرانی اسلامی:
▫️ @TamadonVaHokmrani
┄┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅┄
🟥 پژوهشکده شهید صدر (ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
📌پرسش هایی پیرامون چیستی تمدن
📝سجاد انتظار؛ پژوهشگر مطالعات تمدن اسلامی مرکز تربیت اسلامی
📚مطابق استاندارد های عقلی نخستین مرحله در مواجهه با یک مساله پژوهشی، تلاش برای تحصیل یک برداشت روشن از چیستی موضوع آن مساله است. بر این اساس نخستین گام در باب پژوهش پیرامون «مبانی و الزامات تمدن اسلامی» آن است که تصوری شفاف و تعریفی آشکار از موضوع «تمدن» به دست آوریم تا در مراحل بعد به قیود دیگر این عنوان بپردازیم.
📚در این مسیر بهترین ابزاری که می تواند در تصور ابعاد مختلف موضوع به ما یاری دهد طرح پرسش است. پرسش های بسیط و مرکب پیرامون یک موضوع می تواند ابعاد و زوایای آن را در ذهن پژوهشگر ترسیم کند و موضوع مجمل را به شکل یک موضوع مبسوط درآورد و از آنجا که پرسش ها خاصیت تصوری و غیر تصدیقی دارند فرصت جزم های غیر واقعی را از بین می برند و مسیر درست پژوهش را مقابل دیدگاه پژوهشگران روشن می سازند.
بر همین اساس بر آنیم تا در مقطع مفهوم شناسی تمدن اسلامی، برخی از پرسش های مهم در این زمینه را مطرح سازیم تا به درک روشنی از این موضوع برسیم.
✅ ادامه یادداشت را را از اینجا مطالعه کنید.
❇️ تأمُّلاتــــــــ | درنگی در باب تمدن و حکمرانی اسلامی:
▫️ @TamadonVaHokmrani
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🟥پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر (ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
تأمــلاتـــــــــــــــ
📌پرسش هایی پیرامون چیستی تمدن 📝سجاد انتظار؛ پژوهشگر مطالعات تمدن اسلامی مرکز تربیت اسلامی 📚مطابق اس
📌پرسش هایی پیرامون چیستی تمدن
📝سجاد انتظار
📚مطابق استاندارد های عقلی نخستین مرحله در مواجهه با یک مساله پژوهشی، تلاش برای تحصیل یک برداشت روشن از چیستی موضوع آن مساله است. بر این اساس نخستین گام در باب پژوهش پیرامون «مبانی و الزامات تمدن اسلامی» آن است که تصوری شفاف و تعریفی آشکار از موضوع «تمدن» به دست آوریم تا در مراحل بعد به قیود دیگر این عنوان بپردازیم.
📚در این مسیر بهترین ابزاری که می تواند در تصور ابعاد مختلف موضوع به ما یاری دهد طرح پرسش است. پرسش های بسیط و مرکب پیرامون یک موضوع می تواند ابعاد و زوایای آن را در ذهن پژوهشگر ترسیم کند و موضوع مجمل را به شکل یک موضوع مبسوط درآورد و از آنجا که پرسش ها خاصیت تصوری و غیر تصدیقی دارند فرصت جزم های غیر واقعی را از بین می برند و مسیر درست پژوهش را مقابل دیدگاه پژوهشگران روشن می سازند.
بر همین اساس بر آنیم تا در مقطع مفهوم شناسی تمدن اسلامی، برخی از پرسش های مهم در این زمینه را مطرح سازیم تا به درک روشنی از این موضوع برسیم.
⁉️نخستین پرسشی که می تواند ابعاد قابل توجهی از این موضوع را روشن سازد این است که «آیا ما با تمدن به عنوان یک مفهوم حقیقی مواجه هستیم؟ یا اینکه تمدن یک مفهوم اعتباری است؟» اهمیت این پرسش در آن است که به نوعی مشروعیت تحقیق و بررسی در زمینه تمدن به عنوان یک موضوع اصیل وابسته به پاسخ آن است و هم چنین روش شناسی پژوهش را در ادامه مسیر روشن می نماید.
📚توضیح آن که با نگاهی به ادوار علوم اسلامی در تاریخ اسلام حداقل با دو دوره مهم در رویکردهای اندیشمندان مسلمان مواجه هستیم. دوره نخست، دوره ای است که علوم اسلامی چه در ساحت معرفتی و کشفی و چه در ساحت دستوری و تجویزی، فرد محور هستند به این معنا که وقتی از انسان سخن می گویند فرد انسان را مورد بررسی قرار می دهند. در شاخه علوم نظری از ماهیت و مراحل استکمال گرفته تا غایت و سرانجام انسان را به عنوان یک فرد، تشریح می کنند و در شاخه علوم عملی از قبیل اخلاق و فقه نیز ملکات، فضائل و رذائل و هم چنین بایدها و نبایدهای فردی مربوط به انسان را تجویز می نمایند.
📚اما در دوره دوم که می توان آغاز آن را به امام خمینی ره و مرحوم علامه طباطبایی ره نسبت داد، علوم اسلامی جنبه اجتماعی به خود گرفته اند. این اندیشمندان در شاخه نظری با اثبات و تبیین اصالت و حقیقت برای جامعه بشری، آن را به عنوان یک موجود مستقل عینی به رسمیت شناختند و در شاخه علوم عملی، تجویزهای خود را به هویت جمعی بشر معطوف کردند و از مسیر این رویکرد، نظام کلان اسلامی سر برآورده و امروزه خرده نظامات ذیل آن نیز مورد مطالعه قرار گرفته اند.(1)
♻️اکنون پرسش این است که آیا موضوع تمدن بشری می تواند پله سوم این ارتقاء در سطح علوم اسلامی را رقم بزند یا خیر؟ و آیا می توانیم شاهد تحولی در هر دو شاخه علوم نظری و عملی بر مبنای تمدن و آثار و لوازم برخاسته از این موضوع باشیم یا خیر؟ به نظر می رسد که امروزه ورود علوم اسلامی در ساحت «تمدن» امری قطعی و در حال جریان است بنابراین می توان برهه سوم در علوم اسلامی را به رسمیت شناخت اما آن چه که مهم است نوع تلقی ما از این موضوع و روش شناسی پژوهش درباره آن است.(2)
✅اگر تمدن جنبه استقلالی و عینی به خود بیابد و گزاره های علمی توان اثبات هویت سومی مضاف بر هویت نخست(فرد) و هویت دوم(جامعه) داشته باشند، شیوه سلوک فکری در رابطه با مساله تمدن هم در جهت کشفی و هم در جهت تجویزی به گونه ای خواهد بود و اگر تمدن عنوانی انتزاعی و یا اعتباری بدون جنبه عینی باشد شیوه سلوک فکری در رابطه با آن به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد.
این احتمالات دوگانه تاثیرات متفاوت خود را به صورت سلسله وار پیرامون چیستی تمدن و خواص و آثار آن در پی خواهند داشت که از جمله این موارد تعریف و چیستی تمدن است. در صورتی که تمدن امری اصیل و عینی باشد رویکرد ما در تعریف آن مبتنی بر سلوک برهانی بوده و ادله عقلی و نقلی باید به شکل مناسب با امور حقیقی صورت بندی و تنظیم گردند اما در صورتی که تمدن امری غیر اصیل باشد رویکرد ما در تعریف آن باید مبتنی بر اصول حاکم بر امور عقلائی باشد.
✅مساله دیگر آن است که در صورت اثبات جنبه ای اصیل برای عنوان تمدن، باید وجه میز آن با عنوان جامعه روشن شود و میان آثار و خواص تمدن و آثار و خواص جامعه مرزبندی انجام گیرد همچنانکه باید در زمینه انطباق ادله نقلی و یا عقلی نیز تجدید نظر صورت گیرد به عنوان نمونه باید دید که واژگانی همچون «امت» بر کدام یک از جامعه یا تمدن منطبق می شوند. نمونه دیگر در این زمینه، نسبت عناوین مقارن مانند تاریخ، فرهنگ و مواردی از این دست با هر کدام از جامعه و تمدن چیست؟!
——————————————
پانوشت:
1-شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 9
2- الميزان في تفسير القرآن، ج4، ص: 92
#تمدن_اسلامی
#امام_خمینی
#مبانی_تمدن
#چیستی_تمدن
@TamadonVaHokmrani