eitaa logo
تنویر
461 دنبال‌کننده
95 عکس
36 ویدیو
0 فایل
✳️ تنویر، Tanwir@ ☑️ ارتباط با ادمین 👤 @admin_4000 ☑️ تارنما 🌐 Tanwir.ir ☑️ رایانامه 📧 Tanwir.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📚چرا باید منشور روحانیت را بخوانیم؟ ♨️ از مهمترین پیام‌های معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) به حوزه های علمیه منشور روحانیت است که در آن علاوه بر تجلیل از علمای راستین و نقش آنان در اعتلای پرچم دین و خدمات حوزه‌های علمیه آسیب‌ها و چالش‌های فراروی حوزه به خوبی ترسیم گردیده است. 🔻 برای درک بهتر از این پیام توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد این پیام در آخرین سال عمر مبارک حضرت امام (ره) و سه ماه قبل از ارتحال ملکوتی ایشان صادر گردیده که مبین نگرانی فوق العاده ایشان در اواخر عمر است. 🔸 قسمت عمده این پیام مربوط به انجمن حجتیه‌ای است که ظاهراً در سال ۱۳۶۲ در پی سخنرانی حضرت امام (ره) در عید سعید فطر با پیام مؤسس آن شیخ محمود حلبی تعطیل گردید و بعد از گذشت پنج سال حضرت امام (ره) در این پیام فرمودند: طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدس مآبی و دین فروشی عوض شده است. 🔸 البته در خرداد همان سال نیز حضرت امام (ره) در پیامی شدیداللحن خطاب به فقهاء شورای نگهبان فرمودند: «حواستان را جمع کنید که نکند یک مرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیه ای ها همه چیزتان را نابود کرده اند.» 🆔 @tanwir
📑 اتحاد طلاب در مواجه با مروّجین اسلام آمریکایی بازخوانی منشور روحانیت(۱) 🔻در حوزه‌های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عده‌ای با ژست تقدس‌مآبی چنان تیشه به ریشه‌ی دین و انقلاب و نظام می‌زنند که گویی وظیفه‌ای غیر از این ندارند. 🔸خطر تحجرگرایان و مقدس‌نمایان احمق در حوزه‌های علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه‌ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند؛ اینها مروّج اسلام آمریکایی‌اند و دشمن رسول‌الله. آیا در مقابل این افعی‌ها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟ 🆔 @tanwir
📑 نفوذ با شعار جدایی دین از سیاست بازخوانی منشور روحانیت(۲) 🔻استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزه‌ها مأیوس شد، دو راه را برای ضربه زدن انتخاب نمود. یکی راه ارعاب و زور؛ دیگری راه خدعه و نفوذ. در قرن معاصر وقتی حربه‌ی ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راه‌های نفوذ تقویت گردید. 🔸اولین و مهمترین حرکت القای شعار جدایی دین از سیاست است که متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازهای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست، دون شان فقیه و ورود در معرکه‌ی سیاسیون، تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می‌آورد. یقیناً روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشته‌اند. گمان نکنید که تهمت وابستگی و افترای بی‌دینی را تنها اغیار به روحانیت زده است؛ هرگز. ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاری‌تر از اغیار بوده و هست. 🆔@tanwir
♨️ انتظارات از حوزه انقلابی بیش از این حرف‌هاست 🔹 مقام معظم رهبری بارها نسبت به انقلابی بودن و منفعل نبودن حوزه‌های علمیه نسبت به نظام اسلامی هشدار داده‌اند. 🔹 این بدین معناست که حوزه فعلی با امکانات و ظرفیت‌هایش بیش از این‌ها باید احساس مسئولیت کند و در امور خطیر و حساس، پیش‌رو و میدان‌دار باشد. 🔹 نمونه آن همین مجلس خبرگان رهبری است که اساس و قوام نظام اسلامی به آن وابسته است و جای سؤال است که بعضی از بزرگان با اینکه در زبان ادعای انقلابی‌گری و دفاع از حریم ولایت را دارند، چرا سر بزنگاه‌ها از مسئولیت‌ و ادای دِین طفره می‌روند؟! 🔹 وقتی قرار است مجلسی متشکل از نخبگان حوزوی در بالاترین و حساس‌ترین سطوح نقش‌آفرینی کند، چرا عده‌ای که اتفاقا انتظارها هم از آن‌ها بالاست، به هر طریقی که شده خود را کنار می‌کشند و ترجیح می‌دهند با عافیت‌طلبی تمام، صحنه را خالی کنند؟! 🔹 نگرانی بعدی از وضعیت علمی حوزه‌های علمیه و به‌خصوص طلابی است که برای آزمون خبرگان ثبت‌نام نموده‌ و در کمال تعجب تعداد زیادی از آن‌ها نتوانسته‌اند نمره قابل قبولی کسب کنند! این نیز درد دیگری است که برای مسئولان حوزه باید تلنگری جدی ایجاد کند! ✍️ محمد ابراهیم‌زاده 🆔 @tanwir
🔻شهید سید مرتضی آوینی: ✅ چه روزگار شگفتی ! تاریخ آینده کره ی ارض ، بارور حوادثی بس شگفت است ، حوادثی که مجد و عظمت جهانگیر اسلام را در پی خواهد داشت و این همه را تنها کسی در می یابد که منتظر است... 📚کتاب گنجینه‌ی آسمانی / ص 63 "اللهم عجل لولیک الفرج" 🆔 @tanwir
📑 خون دل خوردن امام خمینی(ره) از متحجرین بازخوانی منشور روحانیت(۳) 🔻در شروع مبارزات اسلامی اگر می‌خواستی بگویی شاه خائن است، بلافاصله جواب می‌شنیدی که شاه شیعه است! و عده‌ای مقدس‌نمای واپس‌گرا همه‌چیز را حرام می‌دانستند هیچکس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند. خون دلی که پدر پیرتان از این دسته‌ی متحجر خورده است هرگز از فشار‌ها و سختی‌های دیگران نخورده است. 🔸 وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهراً فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست و حکومت دخالت نماید، حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد. به‌زعم بعض افراد، روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد و الّا عالم سیاست و روحانی کاردان و زیرک، کاسه‌ای زیر نیم کاسه داشت. و این از مسایل رایج حوزه‌ها بود که هرکس کج راه میرفت متدین‌تر بود. یاد گرفتن زبان خارجی کفر و فلسفه و عرفان گناه و شرک به شمار میرفت. 🔸 در مدرسه‌ی فیضیه، فرزند ُخردسالم- مرحوم مصطفی- از کوزهای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند؛ چرا که من فلسفه می‌گفتم. تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می‌یافت، وضع روحانیت و حوزه‌ها، وضع کلیساهای قرون وسطی می‌شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعی حوزه‌ها را حفظ نمود. 🆔 @tanwir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ تحجر و سکولاریسم دو روی یک سکه 🔻امام خمینی(ره) در منشور روحانیت بر لزوم شناخت طلاب از دو جریان متحجر و نفوذ با شعار جدایی دین از سیاست تاکید کردند. 🔸کانون اشتراک متحجرین و سکولارها، کناره‌گیری نهاد دین از نهاد حکمرانی‌ست. انجمن حجتیه از مهمترین جریان تحجرگرایی است که با سخنرانی امام راحل در سال ۱۳۶۲ فعالیت های علنی خود را تعطیل کرد اما کماکان با کار تشکیلاتی زیرزمینی، حیات خود را ادامه داده است. 🔹از سوی دیگر سکولاریسم حوزوی آشکارا به دنبال تئوریزه کردن آنتی تز ج.ا است. «اندیشه دینی معاصر» یکی از مراکز فکری و مروج جریان جدایی دین از سیاست است که مصداق هشدار امام خمینی‌ست که فرمود: «طلاب عزیز لحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، این‌ها مروج اسلام آمریکای‌اند و دشمن رسول الله.» 🔹نواندیشان حوزوی همچون مهدی پورحسین، محمد علی ایازی و محمد تقی فاضل میبدی در تکاپوی ضد روایت اسلام ناب هستند. فارغ از خون دلی که متحجرین به دل امام کردند، نواندیشان حوزوی دچار یک تناقص رفتاری و گفتاری هستند که وقتی دولت مطبوع شان مانند دولت حسن روحانی و محمد خاتمی در منصب قدرت قرار می گیرند از هیچ گونه حمایت فکری_تبلیغاتی دریغ نمی کنند و از مزایای دولتی و‌ حکومتی نیز بهره‌مند می‌شوند. 🆔 @tanwir
♨️ جریانِ ‏کودتایِ ضدّ صدام که شاه آن را لو داد چه بود؟! 🔺 مرجعیت نجف در چند صده اخیر کسی مثل آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی (ایرانی الاصل) در نحو اداره شیعیان به خودش ندیده بود! ولی مرجع بعد آن یعنی سید محسن حکیم (عراقی الاصل) رویکرد دیگری نسبت به کشور عراق داشت. 🔸 سید محسن حکیم که خود از اهل عراق بود و مرجع اعلای شیعیان جهان شده بود مشکلات این کشور را با تمام تار و پودش حس کرده بود و سعی می‌کرد مردم عراق را از شر ظلم و ستم صدام و حزب بعث نجات دهد.کار اول مرحوم حکیم ایجاد تشکیلات حزبی بود که توانست در هر شهری از عراق جوانان مؤمن را جذب و سازمان دهی کند. «حزب الدعوة الإسلامية» یا حزب دعوت اسلامیِ عراق که بعدها به قدرتمندترین حزب اپوزیسیون علیه صدام تبدیل شد. کار دومش حذف حکومت بعث و صدام بود.ایشان افسران شیعه و سنّیِ ملی گرا و وطن دوست را هماهنگ کرد که علیه صدام کودتا کنند! 🔸 ایت الله محسن حکیم فرزند خود محمد مهدی حیکم را واسطه ارتباط با افسران کرد، روز قبل ا‌ز کودتا سید محمد مهدی حکیم با شاه ایران دیدار می‌کند و به شاه می‌گوید فردا حکومت عراق عوض می‌شود.من از شما می‌خواهم که از حکومت جدید حمایت کنید! 🔹 شاه بعد از جلسه کسی را نزد صدام می‌فرستد او را از کودتا و اسامی افسران اگاه می‌کند. چند ساعت قبل از کودتا، تمام افسران دستگیر شده و سپس اعدام می‌شوند! در این بین "محمدمهدی حکیم" هم به اعدام محکوم می‌شود ولی با وساطت شاه از عراق تبعید می‌شود. 🔸 سید محمد مهدی حکیم می‌گوید با شاه صحبت کردم که علت لو دادن چه بود و چرا اجازه ندادید صدام عوض شود؟! شاه گفت بود:"تمام افتخار من به این است که علما بگویند ایران تنها حکومت شیعی در منطقه است و باید از آن حمایت بشود، اگر حکومت شیعه‌ای در عراق شکل بگیرد دیگر این لقب را از دست می‌دادم! 🔹 سید "محمد مهدی حکیم" بعدها به لندن مهاجرت می‌کند و در آنجا به کنفرانسی در سودان دعوت می‌شود و هنگام مشارکت در آن کنفرانس (در کشور سودان) توسط جاسوسان صدام به شهادت می‌رسد! 🔸 یک سال بعد از کودتا هم ایت الله سید محسن حکیم مرجع معروف به طرز مشکوکی در یکی از بیمارستان های بغداد فوت می‌کند.که بعد از ایشان مرجعیت به آیت الله خوئی می‌رسد. 🆔@tanwir
♨️ تضعیف انتخابات توسط سروش محلاتی 🔻 حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی، کوشیده پشتوانه‌ی دینی شرکت در انتخابات را نفی کند، در حالی‌که می‌دانیم: ۱. حفظ نظام اسلامی، واجب است. ۲. مقدمه‌ی امر واجب نیز واجب است. ۳. رأی‌دادن به معنی تقویت نظام است. حقیقت این است که او آنچنان گرفتار غرض‌ورزی‌های لیبرالی شده که به انکار واضحات، رو آورده است. ✍ مهدی جمشیدی 🆔 @tanwir
♨️ انزوای آوینی، عذرخواهی از کرباسچی و فرجام عدالتخواهی یلخی 🔻 مهدی نصیری درباره تجمع کنندگان جلو دادسرای ویژه روحانیت نوشته: "این جمع که علیه استاد اکبرنژاد هنگام انتقال به بازداشتگاه، شعار می دهند و خواستار خلع لباس او می شوند، همان حزب اللهی‌هایی هستند که مملکت مال آنهاست و باید حکمرانی بر مراد آن‌ها بچرخد و وقتی مقامات عالی‌رتبه سخن از مردم می‌گویند، دقیقا همین تیپ مردم مورد نظرشان است." 🔸 نه شناختی از تجمع کنندگان دارم و نه با خبر از عاقبت‌شان هستم. اما نصیری فراموش کرده در جوانی به همین سبک عدالت‌خواهی می‌کرده، آرمانگرا بدون شناخت واقعیت، کج فهم، سطحی‌نگر و بی‌رحم حتی نسبت به انقلابی‌ها. 🔹 از مرحوم هاشمی و محمد خاتمی انتظاری نیست اما نصیری با قلم تند و تیز خود، در تقابل با تفکرات آوینی بوده است. او سال گذشته در لایوی با دو عدالتخواه از کرباسچی در ماجرای شهرداری تهران عذرخواهی کرد اما از شهید آوینی عذرخواهی نکرده و سهمی در انزوای شهید آوینی برای خود کنار گذاشت. آوینی استمداد از روح الله کرد و شهید شد، نصیری استمداد از حضرت ژینا و ... 🆔 @tanwir
♨️ حکم شرعی انتخابات و مجتهدان زنده و مرده! 🔻برخی از مدعیان فقاهت که مع الاسف در حوزه‌ علمیه نیز صاحب کرسی درس فقه هستند (هر چند کم رمق و صرفاً در حلقه مریدان) می‌گویند هیچ آیه یا روایتی درباره انتخابات نداریم! پس اینکه عده‌ای حکم شرعی شرکت در انتخابات را بیان می‌کنند، ربطی به فقه و شرع ندارد! 🔹 سطح آگاهی و فهم فقهی چنین افرادی را در همین نوع اظهار نظرهایی می‌توان سنجید، و حقیقتاً چنین اظهاراتی ارزش پاسخگویی هم ندارد. زیرا اگر چنین باشد که اینان می‌گویند در آن صورت نه تنها باید فاتحه «اجتهاد» را خواند که فاتحه «خاتمیت» و «جاودانگی» اسلام را هم باید خواند. اگر اسلام دین جاودانه است و اگر هیچ کنشی از کنش‌های اختیاری بدون حکمی شرعی وجود ندارد، پس چطور می‌توان گفت شرکت در انتخابات ( به عنوان یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌‌سازترین کنش‌های اجتماعی و حوزه‌های نمایش اقتدار حکومت اسلامی و ...) فاقد حکم شرعی است و هیچ ربطی به اسلام و امام زمان و ... ندارد؟! 🔸خدا رحمت کند شهید مطهری را چه زیبا می‌فرمود: «بديهی است كه مشكلات جامعه بشری نو می‏شود و مشكلات نو راه حل نو می‌خواهد . «الحوادث الواقعه» چيزی جز پديده‌های نوظهور نيست كه حل آنها بر عهده حاملان معارف اسلامی است. سرّ ضرورت وجود مجتهد در هر دوره، و ضرورت تقليد و رجوع به مجتهد زنده همين است. و الا در يك سلسله مسائل استاندارد شده، ميان تقليد از زنده و مرده فرقی نيست. اگر مجتهدی به مسائل و مشكلات روز توجه نكند او را بايد در صف مردگان به شمار آورد.» ✍ احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه 🆔 @tanwir