࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
📖#نکات_کلیدی_جزء_دوم۳
🔎فراز سوم:سنتهایی که کورکورانه تکرار میشود
📖 وَ إِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ ءَابَاءَنَا أَ وَ لَوْ کاَنَ ءَابَاؤُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ شَیًْا وَ لَا یَهْتَدُونَ(170- بقره)
🔺این آیه، رفتار کسانی که کورکورانه از سنت گذشتگان خود پیروی میکنند را خطایی بس بزرگ می شمارد و برای بیدار کردن وجدان خفته آنها چنین میگوید:
📖 اگر نیاکان آنها دانشمندان صاحب نظر و افراد هدایت یافتهای بودند جای این بود که از آنها تبعیت شود؛
▪️اما وقتی آنها مردمی نادان و بی سواد و موهومپرست بودند پیروی آنها چه معنایی خواهد داشت؟ آیا این کار، مصداق تقلید جاهل از جاهل نیست؟!
▫️تنها تقلید و تبعیتی که عقل میپذیرد و نقل دستور میدهد تقلید جاهل از عالم است. مانند تبعیت بی چون و چرایی که بیمار نسبت به دستورات پزشک دارد یا تبعیتی که جاهل به احکام شرعی از سخنان عالم به احکام شرعی دارد.
▪️غیر از این را نه عقل میپذیرد و نه نقل اجازه میدهد؛ مانند پیروی جاهل از جاهل یا عالم از جاهل. کاری که مصداق این نوع تقلیدها باشد از نظر قرآن مردود است
▫️ و داشتن عناوینی مانند میراث فرهنگی هم نمیتواند رنگ صحت و حقیقت به این پیروی غلط و باطل بزند؛ خواه این کار بت پرستی باشد، خواه چهارشنبه سوری.
🌷هدیه به لبخند #امام_زمان(عج)
📖#قرآن_کریم
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔖 #تدبر_قرآنی
🔺تعهد و تخصص دو شرط مسئول
#دولت_اسلامی
🎞 #فیلم_آموزشی
🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری
آیه 55 #سوره_یوسف
📌#تفسیر_قطره_ای
#دولت_اسلامی
#انتخابات_1400
#انتخاب_صحیح
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔖نكته های کوتاه وجذاب از #قرآن و احاديث
🔻معناي « صمد» در كلام امام حسين (علیه السلام )
🌟امام حسين بن على علیه السلام در حديثى براى" صمد" پنج معنى بيان فرموده:
" صمد" كسى است كه در منتهاى سيادت و آقايى است.
" صمد" ذاتى است دائم ازلى و جاودانى.
" صمد" وجودى است كه جوف ندارد.
" صمد" كسى است كه نمىخورد و نمىآشامد.
" صمد" كسى است كه نمىخوابد
✨هدیه به لبخند#امام_زمان(عج)
📚بحار الانوار ج3 ص 223
📖#قرآن_کریم
#نکات_ناب ۱۲
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔖🔎 #ترنم_وحی
📖 «قُلْ كُلٌّ مُتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِيِّ وَمَنِ اهْتَدَىٰ»
📖 بگو هر یک از ما و شما منتظریم، پس منتظر باشید که به زودی خواهید دانست که رهروان راه راست و ره یافتگان چه کسانی هستند.
🔖جزء ۱۶ سوره طه، آیه ۱۳۵
✨ امام کاظم علیه السلام درباره همین کلمه «أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِيِّ» می فرماید؛ همان حضرت مهدی و کسانی هستند که رهرو راه او هستند. کسانی که رهرو راه او باشند و منتظر او باشند آنها انسانهایی هستند که به راه راست هدایت شدند.
🖇 چند نکته را براساس همین آیه انسانهای منتظر باید توجه کنند
❶ نکته اول : انتظار ویژگی بشر است،
همه چشم به راه رسیدن به مقصود خودشان هستند. یعنی نگاه به این دارند که از دوران فعلی که دوران غیبت هست خودشان را برسانند به جامعه ای که آن جامعه پر از عدل و داد و معنویت و توحید محوریست.
❷ نکته دوم خداوند انسان را به
این عالم آورد که با اختیار خودش حق را بشناسد و آن را دنبال کند. آنچه که مهم است اینکه مؤمنین نباید درباره نابودی دشمنان حق و نـزول عذاب از سوی خدا شتاب کنند.
🔗 ممکن است ظلم ظالمان سالها طول بکشد. تا در کنار آن میزان تلاشی که برای مبارزه با ظلم می کند روشن بشود.
🔗 صبر و استقامت مومنان در برابر ظلم ظالمین و در سایه آن به درجات والا انسان باید برسد.
🔗 یعنی از ظلم، استقامت، برای خودش تعریف بکند در مقابل این استقامت هاست که خداوند توجه دارد.
➖ دوران غیبت افرادی به این باور هستند که توجه به این داشته باشند باید با صبر و استقامت در برابر مشکلاتی که ظالمین، فاسدین و افراد منحرف ایجاد می کنند به نوعی برای خودش یک امتحانی بببیند تا از سوی خدا از این آزمون غیبت بتواند خودش را نجات بدهد.
🖇 لذا توجه به این داشته باشیم
که دوران #غیبت طبیعی است که دورانی است بسیار سخت. اما انسان منتظر کسانی هستند که تلاش و کوشش در همین دنیا می کنند و تلاش و کوششان نشان میدهد چقدر #منتظر هستند، تا بتوانند به آن نگاه هدایت به سوی حضرت مهدی عج و امام و حجت خدا را داشته باشند.
🖇 لذا بعضی موقع ها هستند عده ای انتظار فرج را برای #دعا فقط منحصر می کنند. گروهی هم هستند حتی حاضر نیستند یک امر به معروف و نهی از منکر بکنند، معتقدند در دوران غیبت چون کاری از آنها بر نمی آید، تکلیفی برعهده ندارند #امام_زمان خودشان را رها می کنند و به نوعی می گویند خود حضرت می آید همه چیز را اصلاح می کند.
➖ بعضی ها اینطور می گویند که جامعه باید به حال خودش رها بشود. گروهی هم می گویند حقی نداریم در مقابل ظلم و فساد، ما فقط خودمان را بسازیم.
➖ گروهی هم هستند حتی اعتراض می کنند می گویند چرا شما حکومت تشکیل میدهید؟ چرا یک برنامه هایی را دارید تشکیل می دهید؟
🖇 لذا آن نگاه اصیلی که نسبت به انتظار فرج دارد باید توجه داشته باشیم. اگر این رویکردهای منفی را داشته باشیم و در دورانی که باید منتظر امام باشیم و در زمان غیبت هم خودمان را بسازیم هم جامعه را بسازیم، اگر یک تلاش و کوشش درستی نداشته باشیم یعنی به نوعی یک تسلط بیگانگان و زبونی در مقابل ظلم و فساد و کسانی که دارند به ما ظلم ایجاد می کنند.
➖ به نوعی فراگیر شدن ستم
و انفعال و بی تحرکی در مقابل ظلم ایجاد می شود. به نوعی افراد اگر تلاش و کوشش نکنند، قانع بودن به وضع موجود و عدم کوشش برای تحقق وضعی بهتر که ما را برساند به جامعه امام زمانی عج انسانها را تنبل و سست بار می آورد.
🖇 لذا باید توجه ویژه داشته باشیم، ذلت را قبول نکنیم، تنبلی و بی مسئولیتی را قبول نکنیم، نرویم سراغ تعطیلی مسائل معروف ها، باید از آن نگاه کوته فکری و عدم بصیرت کافی نسبت به مبانی فاصله بگیریم، توجه به مبانی اصیل داشته باشیم.
#آیات_مهدوی
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
33.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🎞#فیلم_آموزشی
🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه124 #قرآن_کریم
معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری
🔻#صفحه124 قرآن کریم
و آیات 96 تا 103 مائده
📌#تفسیر_قطره_ای
📖#قرآن_کریم
#عثمان_طه
#سوره_مائده
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
📖#نکات_کلیدی_جزء_دوم۴
🔎فراز چهارم: تقوا مهمترین اثر و شاخص قبولی روزه
📖یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلیَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(183- بقره)
▫️بنا بر نظر علامه طباطبایی (ره) این آیه مقدمه ایست برای اعلام حکم وجوب روزه که در دو آیه بعد میآید. آنچه در این آیه آمده و از اهمیت بالایی هم برخوردار است بیان اثر روزه است.
▪️عبارت لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ که در پایان آیه آمده است در حقیقت اشاره به اثری است که روزه بر روح و جان آدمی میگذارد.
▫️#تقوا به زبان ساده، یعنی حالتی در انسان که او را از گناه باز دارد. تقوا همان حال خوشی است که روزه داران ماه خدا آن را در ایام پایانی ماه رمضان به خوبی احساس میکنند.
▪️ حال خوشی که انسان رغبتی به گناه نداشته بلکه از آن متنفر است و در عوض به عبادات، خصوصاً قرائت قرآن و خواندن دعا بسیار رغبت دارد.
▫️نکته دیگر اینکه این اثر، ملاک خوبی برای نمره دادن به روزه است. هر کس به خود مراجعه کند و با توجه به تأثیری که روزه در تقوا سازی او داشته است به روزه خود نمره دهد و بداند که این کار، عمل به توصیه امیرالمؤمنین علیهالسلام است که فرمود:
▪️حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا عملکرد جان خود را محاسبه کنید قبل از آنکه در قیامت آن را به حساب کشند.
🌷هدیه به لبخند #امام_زمان(عج)
📖#قرآن_کریم
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
📗#پرسشها_وپاسخهای_قرآنی
🔻« ١٨»#پرسش:
⁉️آيا به نمايش گذاشتن قدرتها،هنرها و صنعتها ازنظر قرآن جايگاهى دارد؟
🔻#پاسخ: اگر به نمايش گذاشتن،بر اساس رشد جامعه و ترساندن دشمنان و عزّت اسلام و مسلمانان باشد،كارى لازم و معقول است؛ولى اگر اين نمايش برخاسته از غرور و تكبّر خود و استضعاف و تحقير ديگران باشد،منفى است.
🔻به چند نمونه توجه كنيد:
⓵ .خداوند اطلاعاتى را به حضرت آدم آموخت و براى فرشتگان به نمايش گذاشت تا ظرفيت علمى آدم را بر آنان ثابت كند. «ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ»١
⓶ .حضرت سليمان با آوردن تخت بلقيس - ملكه سرزمين سبأ - قدرت ياران خود را به نمايش گذاشت و نتيجهاش ايمان آوردن بلقيس بود.
⓷ .حضرت موسى معجزه خود را در چاشتگاه روز عيدى در مركز شهر به نمايش گذاشت و ساحران را به سجده واداشت.
⓸ .پيامبر صلى الله عليه و آله براى فتح مكه مانورى از سپاه مسلمانان براى ابوسفيان و لشكريانش به نمايش گذاشت كه سرانجام اهل مكه بدون خونريزى تسليم شدند و نظام شرك برچيده شد.
▫️امّا اگر نمايش بر اساس تكبّر خود و استضعاف ديگران باشد،جايز نيست.نظير احضار ساحران از مناطق مختلف براى حفظ حكومت فرعون.
📖«اِئْتُونِي بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ» ٢
▫️فخرفروشى و مغرور شدن به كاخ و باغ و به نمايش گذاشتن آن،كار فرعونى است.
📖«أَ لَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ» ۳
▫️نمايش قدرت و به رخكشيدن ثروت و دارايى(همچون قارون)و هر گونه تشريفات،نهى شده و توبيخ در پى دارد.
📖«فَخَرَجَ عَلى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ» ۴
🌷هدیه به لبخند#امام_زمان(عج)
🔻پی نوشت:
(۱).بقره،۳۱
(۲).یونس،۷۹
(۳).زخرف،۵۱
(۴).قصص،۷۹
📌حجت الاسلام #قرائتی
📖#قرآن_کریم
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔖نكته های کوتاه وجذاب از #قرآن و احاديث
🔻تاويل «صمد » در كلام مولاي متقيان علي (علیه السلام )
🖌محمد بن حنفيه" از" امير مؤمنان" على ع در باره" صمد" سؤال كرد حضرت فرمود:
▫️تاويل صمد آن است كه او نه اسم است و نه جسم، نه مانند و نه شبيه دارد، و نه صورت و نه تمثال نه حد و حدود، نه محل و نه مكان، نه" كيف" و نه" اين" نه اينجا و نه آنجا، نه پر است و نه خالى، نه ايستاده است و نه نشسته،
🖌نه سكون دارد و نه حركت، نه ظلمانى است نه نورانى، نه روحانى است و نه نفسانى، و در عين حال هيچ محلى از او خالى نيست، و هيچ مكانى گنجايش او را ندارد، نه رنگ دارد و نه بر قلب انسانى خطور كرده، و نه بو براى او موجود است، همه اينها از ذات پاكش منتفى است"
🔻#نکته
🖌اين حديث به خوبى نشان مىدهد كه" صمد" مفهوم بسيار جامع و وسيعى دارد كه هر گونه صفات مخلوقات را از ساحت مقدسش نفى مىكند، چرا كه اسمهاى مشخص و محدود،
▫️و همچنين جسميت و رنگ و بو و مكان و سكون و حركت و كيفيت و حد و حدود و مانند اينها، همه از صفات ممكنات و مخلوقات است، بلكه غالبا اوصاف جهان ماده است، و مىدانيم خداوند از همه اينها برتر و بالاتر است.
✨هدیه به لبخند#امام_زمان(عج)
📚تفسير نمونه، ج27، ص: 440 به نقل از
بحار الانوار" جلد 3 صفحه 230 حديث 21.
📖#قرآن_کریم
#نکات_ناب ۱۳
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
29.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🎞#فیلم_آموزشی
🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه125 #قرآن_کریم
معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری
🔻#صفحه125 قرآن کریم
و آیات 104تا 108مائده
📌#تفسیر_قطره_ای
📖#قرآن_کریم
#عثمان_طه
#سوره_مائده
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔖🔎 #تدبر_قرآنی
📌 "نعمت پنهان..."
📖 «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَهً وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدي وَ لا کِتابٍ مُنیر» ( لقمان ۲۰)
✨ امام کاظم علیه السلام در مورد این آیه فرمود: «نعمت آشکار، امام آشکار است و نعمت پنهان، امام غایب...»
✨ امام نعمت است، آن هم اساس و رأس همهی نعمتها؛ اگر کسی این نعمت را نداشته باشد، انگار همه نعمت ها را از دست داده است. چرا که انسانیت ما و رسیدن به اهداف خلقتمان در گرو بهرهمندی از این #نعمت الهی است.
✨ و امان از ما که غافلانه سرگرم لهو و لعب دنیا هستیم و تلاشی برای #ظهور و آشکار کردن نعمت پنهانِ وجود #امام_زمان علیه السلام نمیکنیم.
📚 کمال الدین ، ج۲ ص۳۶۸
#مهدویت_در_قرآن
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
📖#نکات_کلیدی_جزء_دوم۵
🔎فراز پنجم:دو شرط مهم در اجابت دعا
📖 وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنیِّ فَإِنیِّ قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ (186- بقره)
▫️هنگامی که بندگانم از تو سراغ مرا میگیرند، همانا من نزدیکم؛ دعای دعا کنندهای که مرا بخواند #اجابت میکنم. در این آیه، خداوند متعال با مقید کردن وعده اجابت به «إِذا دَعانِ»، دو شرط مهم در دعا را به ما گوشزد میکند:
1⃣یکی اینکه #دعا باید حقیقتاً دعا باشد. «أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» مانند آن است که بگوییم:
عالم را احترام کن در صورتی که عالم باشد. این جمله یعنی آن عالمی را احترام کن که حقیقتاً عالم باشد و به علم خود عمل کند.
▫️جمله إِذا «دَعانِ» نیز میفهماند که وعده اجابت در مورد دعایی است که حقیقتاً دعا باشد
🔺یعنی قلب دعاکننده آن با زبانش موافق باشد؛ چون دعای حقیقی آن دعائی است که قبل از زبان سر، زبان قلب و فطرت که دروغ در کارش نیست آن را بخواهد.
2⃣دوم اینکه فرمود «دَعَانِ؛ مرا بخواند». دعایی وعده اجابت دارد که دعاکننده واقعاً آن را از خدا بخواهد؛
▫️ پس اگر کسی به زبان، خدا را خواند و در دل، امیدش به اسباب عادی و امور وهمی بود چنین کسی خدا را به دل نخوانده و شرط اجابت دعا را رعایت نکرده است.
🌷هدیه به لبخند #امام_زمان(عج)
📖#قرآن_کریم
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
📗#پرسشها_وپاسخهای_قرآنی
🔻« ١٩»#پرسش:
⁉️تفسير به رأى چيست؟
🔻#پاسخ: تفسير به رأى آن است كه معنايى را بر #قرآن تحميل كنيم،بدون آنكه از ظاهر قرآن دليلى داشته باشيم؛ولى اگر با تكيه بر ظاهر قرآن مصاديق جديدى نقل كنيم، #تفسير به رأى نيست.
🔻به چند نمونه دقت كنيد:
الف)،امام در حديثى در ذيل آيه،
📖«فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ» ۱
مىفرمايد:
مراد از غذا،علمى است كه انسان مىآموزد؛يعنى يكى از مصاديق طعام،طعام علمى و معنوى است.
ب)در حديث مىخوانيم:
امام براى خريد لباس احرام حج،به بازار رفتند و اين آيه را تلاوت فرمودند:
📖«وَ لَوْ أَرادُوا الْخُرُوجَ لَأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً»۲
يعنى اگر قصد رفتن به ميدان جهاد داشتند،خود را آماده مىكردند.
🔺با اينكه آيه در مورد جهاد است؛ولى امام اين آيه را در مورد #حج نيز بكار مىبرد؛زيرا آمادهباش براى حج و جهاد دو مصداق از يك حقيقت و آن انجام تكاليف الهى مىباشد. ۳
ج)نجاشى به خاطر شرابخوارى در ماه مبارك رمضان،صد ضربه شلاق خورد؛هشتاد ضربه به خاطر شراب و بيست ضربه به خاطر رعايت نكردن احترام ماه رمضان. او از حضرت على عليه السلام ناراحت شد و به معاويه پيوست و عليه حضرت شعرى گفت.
▫️طارق بن عبدالله رئيس قبيلهى نجاشى نزد حضرت على عليه السلام گلايه كرد كه چرا شما بين دوست و بيگانه تفاوت قائل نمىشويد!
شخص معروفى مثل نجاشى نبايد شلاق بخورد! ما اين گونه رفتار را تحمّل نمىكنيم.
✨امام اين آيه را تلاوت فرمود: «وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلاّ عَلَى الْخاشِعِينَ» ۴
▫️طارق نيز به معاويه و دشمنان على پيوست با اينكه همه مىدانيم اين آيه مربوط به نماز است؛ولى حضرت على خود را يكى از مصاديق آيه دانست.
🌷هدیه به لبخند#امام_زمان(عج)
🔻پی نوشت:
(۱).عبس،۲۴
(۲).توبه،۴۶
(۳).هدایه الامه،ج۵،ص۱۴
(۴).بقره،۴۵
📌حجت الاسلام #قرائتی
📖#قرآن_کریم
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°