🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ قَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَ بِالْولِدَيْنِ إِحْساَناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَ لَا تَنْهَرْهُمَا وَ قُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيماً (اسراء/۲۳)
🔹پروردگارت مقرّر داشت كه جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیكى كنید. اگر یكى از آن دو یا هر دو نزد تو به پیرى رسیدند، به آنان «اُف» مگو و آنان را از خود مَران و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو.
🔸در قرآن، بارها نیکی به پدر و مادر در کنار توحید که اساسیترین اصل اسلامی است، قرار گرفته است، از جمله در سورههای بقره/۸۳، نساء/۳۶، انعام/۱۵۱ که نشاندهندهی اهمیت نیکی به والدین است. در این آیه نیز پنج مرتبه نسبت به نیکی به پدر و مادر تأکید شده است. در این آیه همچنین چهار وظیفه گفتاری فرزندان نسبت به والدین اشاره است.
❇️ از پيامهای آیه
▫️توحید، در رأس همهى سفارشهاى الهى است. «قَضى ربّک ألّا تعبدوا اِلّا ایّاه»
▫️خدمتگزارى و احسان به پدر و مادر، از اوصاف موحّد واقعى است. «الا تعبدوا الّا ایّاه و بالوالدین احساناً»
▫️فرمانِ نیكى به والدین مانند فرمانِ توحید، قطعى و نسخنشدنى است.«قَضى»
▫️احسان به والدین در كنار توحید و اطاعت از خداوند آمده است تا نشان دهد این كار، هم واجب عقلى و وظیفهى انسانى است، هم واجب شرعى. «قَضى ربّک ألّا تعبدوا اِلّا ایّاه و بالوالدین احساناً»
▫️نسل نو باید در سایهى ایمان، با نسل گذشته، پیوند محكم داشته باشند. «لاتعبدوا الّا ایّاه و بالوالدین احساناً»
▫️در احسان به والدین، مسلمان بودن آنها شرط نیست. «بالوالدین احساناً»
▫️در احسان به پدر و مادر، فرقى میان آن دو نیست. «بالوالدین احساناً»
▫️نیكى به پدر و مادر را بىواسطه و به دست خود انجام دهیم. «بالوالدین احساناً»
▫️احسان، بالاتر از انفاق است و شامل محبّت، ادب، آموزش، مشورت، اطاعت، تشكّر، مراقبت و امثال اینها مىشود. «بالوالدین احساناً»
▫️احسان به والدین، حدّ و مرز ندارد. «بالوالدین احساناً» (نه مثل فقیر؛ كه تا سیر شود، و جهاد كه تا رفع فتنه باشد و روزه كه تا افطار باشد.)
▫️سفارش قرآن به احسان، متوجّه فرزندان است، نه والدین. «و بالوالدین احساناً» زیرا والدین نیازى به سفارش ندارند و به طور طبیعى به فرزندان خود احسان مىكنند.
▫️هرچه نیاز جسمى و روحىِ والدین بیشتر باشد، احسان به آنان ضرورىتر است. «یبلغنّ عندک الكبر»
⬅️ پدر و مادر سالمند را به آسایشگاه نبریم، بلكه نزد خود نگهداریم. «عندک»
▫️وقتى قرآن از رنجاندن سائل بیگانهاى نهى مىكند، «امّا السائل فلا تَنهَر» تكلیف پدر و مادر روشن است. «فلا تَنهَر هما»
▫️هم احسان لازم است، هم سخن زیبا و خوب. «احساناً ... قل لهما قولاً كریماً»(بعد از احسان، گفتار كریمانه، مهمترین شیوهى برخورد با والدین است.)
▫️در احسان به والدین و قول كریمانه، شرط مقابله نیامده است. یعنى اگر آنان هم با تو كریمانه برخورد نكردند، تو كریمانه سخن بگو. «و قل لهما قولاً كریماً»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 درخت در قرآن
✅ درخت به عنوان یکی از نشانههای بینظیر قدرت خدای یکتاست که منبع کشف و شهود زیادی برای مردم خداشناس به حساب میآید. ریشه، ساقه، شاخه، برگ، تنه، سایه و حتی نفس کشیدن درخت هم برای ما، انسانها، منشأ خیر و برکتهای زیادی است که اگر چشم بینا و دل هوشیار داشته باشیم میتوانیم به اندازه ظرفیت خودمان، قدرت و حکمت خالق یکتا را در آن درک کنیم. در قرآن کریم هم ضمن اشاره به شگفتیهای خلقت، به درخت اشاره شده و موارد بسیاری از خیر و برکتهای این مخلوق خدا یادآوری شده است.
🔹کلمه «شجر» به معنی درخت، ۲۷ بار در آیههای قرآن به کار رفته است. در عین حال کلمهها و عبارتهای دیگری هم درباره درخت در قرآن وجود دارد که هر کدام بیانکننده یکی از ویژگیهای آن هستند. به عنوان مثال نام نخل یا درخت خرما در ۲۰ آیه قرآن کریم تکرار شده که این تعداد در مورد هیچ درخت دیگری سابقه ندارد.
🔸نام درخت انگور هم یازده بار با عبارتهای «عنب» و «اعناب» آمده است. در عین حال، زیتون هم درخت پُر برکت و مهمی است که نامش شش بار در قرآن تکرار شده است. رُمان به معنی انار هم به درخت انار گفته میشود و هم به میوه آن. این کلمه سه بار در قرآن آمده است، دو بار در مورد انار دنیایی و یک بار در مورد انار بهشتی. نام درخت سدر هم چهار مرتبه در قرآن آمده، یک بار در مورد سدر دنیایی، یک بار در مورد درخت سدر در بهشت و دو بار در مورد درختی که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در شب معراج آن را مشاهده فرمود.
🔹«معروشه» هم یکی از انواع درخت است که نامش در قرآن آمده و منظور از آن، درختی است که مثل درخت انگور به صورت داربستی بالا میرود و رشد میکند. در واقع در قرآن یک بار به معروشات یعنی درختهای داربستی اشاره شده و یک بار به غیر معروشات که درختهای غیر داربستی هستند.
🔸خداوند متعال در آیه ۶۰ سوره مبارکه نمل به مهمترین نکته در آفرینش درخت اشاره فرموده است: «أَمَّنْ خَلَقَ السمَٰوَٰتِ وَ الأَرْض وَ أَنزَلَ لَکم مِّنَ السمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائقَ ذَات بَهْجَةٍ مَّا کانَ لَکمْ أَن تُنبِتُوا شجَرَهَا أَءِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ یعْدِلُونَ؛ آیا بتهایی که معبود شما هستند بهترند یا کسی که آسمان و زمین را آفریده؟ و برای شما از آسمان آبی فرستاد که با آن باغهایی زیبا و سرورانگیز رویاندیم و شما قدرت نداشتید درختان آن را برویانید، آیا معبود دیگری با خداست؟ نه، آنها گروهی هستند که (از روی نادانی) مخلوقات خدا را در ردیف او قرار میدهند.»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 اسماء الحسنی در قرآن
✅ در چهار آیه از قرآن به صراحت آمده است که همهی اسمای حُسنیٰ برای خدای متعال و مخصوص اوست (اعراف/۱۸۰، اسراء/۱۱۰، طه/۸، حشر/۲۴). اسمای حسنای خداوند به صورت تدوین در قرآن کریم حضور یافته است و بصورت تکوین در نظام هستی و جهان خارج ظهور کرده است. در قرآن کریم بیش از ۱۲۰ تا ۱۵۰ اسم اعمّ از اسم ذات، صفات و افعال برای خدای سبحان ذکر شده است؛ مانند سوره توحید، آیةالکرسی و آیات ۲۲ تا ۲۴ سوره حشر. در ادعیه هم این اسمای الاهی وجود دارد مانند؛ دعای جوشن کبیر که شامل ۱۰۰۱ اسم است.
🔹لفظ جلاله «الله» اسم ذاتی است که جامع همهی کمالات بوده و موصوف همهی اسمای حسنای خداوند قرار میگیرد.(در قرآن ۲۶۹۷ بار کلمه «الله» بهکار رفته است) همه اسمای الاهی در یک مرتبه نیستند مثلاً اسم شافی زیر پوششِ رازق و رازق تحت پوششِ خالق و خالق زیر پوششِ قادر و قادر زیر پوششِ اسم جامع و اعظم الله است. در برخی روایات از رسولخدا (ص) و امام صادق(ع) نقل شده است که اسماء الحسنی ۹۹ تاست و احصای آن، انسان را به بهشت و جوار حق میرساند که البته منظور از احصاء، معرفت معانی یا ایمان به آن یا دعا بوسیله آن نیست، بلکه به این معناست که انسان، خدای متعال را با همه این اسماء عبادت کند که لازمه این عبودیت، تکامل روحی است.
🔸بطور مثال: سجده واقعی، عبادتی است که مقتضای عبودیت خداوند در مظهر اسم «اعلی» است و رکوع واقعی، ادب بندگی در مقام تجلی اسم «عظیم» است. «قل ادعوا الله او ادعوا الرحمن ایا ما تدعوا فله الاسماء الحسنی...» (اسراء/۱۱۰)؛ بگو:(خدا را) چه الله بخوانید و چه رحمان، هر کدام را بخوانید، بهترین نامها برای اوست. روایت شده که رسول خدا(ص) شبی در حال سجده بودند و خدا را با نام «یا رحمٰن یا رحیم» میخواند، مشرکان در مقام سرزنش گفتند: این مرد خودش دو خدا را پرستش می کند ...!! و آیه فوق نازل شد.
🔹«الرحمن» بر رحمت مطلق دلالت دارد و به غیر خدا اطلاق نمیشود. این کلمه در قرآن ۵۷ بار به کار رفته است و در بسیاری از آن به تناسب معنایی به جای کلمه، الله است، از جمله:
▫️در سوره مریم ۱۶ بار، مانند آیه: ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل الرحمن وُدّا (آیه۹۶)
▫️در سوره زخرف ۷ بار، مانند آیه: و من یعش عن ذکر الرحمن نقیض له شیطانا فهو له قرین (آیه۳۶)
▫️در سوره فرقان ۵ بار، مانند آیه: و عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا (آیه۶۳)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
15.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حتی در مورد دینمان هم باید تحقیق کنیم ❌
مهمتر از خواندن قرآن، فکر کردن در معنی تک تک آیه های قرآن است
سوره مائده، آیه ششم
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
22.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹تلاوت آیات ۱ تا ۳ سوره بقره🌹
🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂 نفستان را تربیت کنید.🍂
🔶أَفَكُلَّمَا جَاءكُمْ رَسُولٌ بِمَا لاَ تَهْوَي أَنفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقاً كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقاً تَقْتُلُونَ.
(بقره/٨٧)
🔶چرا هرگاه پيامبرى، چيزى از احكام ودستورات بر خلاف هواى نفس شما آورد، در برابر او تكبّر ورزيديد.
✅هوای نفس، مهمترین عامل دوری از تعلیمات دین و وحی است.
🍁ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تربیت و کنترل نفس است.
⚡️از این فرصت بهره بگیرید و هوای نفستان را رام کنید تا مطیع عقل شده و باعث دوری از گناه شود.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
9.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ ﴿بقره ۲۸۵﴾
🌹تلاوت آیه ۲۸۵ سوره بقره🌹
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#قرآن_کتاب_زندگی
📣 پیــــــــامهـای قــــــــرآنــی
وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ....
ما آدمیزادگان را کرامت دادیم.... (اسراء آیه۷۰)
➖➖➖➖➖
🏠 کاربردهای آیه در زندگی:
🔹 خداوند در این آیه میفرمایند هرانسانی دارای کرامت هست و همه انسانها به صِرف انسان بودن دارای کرامت هستند. (البته مگر اینکه فردی کرامت خود را بواسطهی گناه و ظلم و... از بین ببرد)
🔹 طبق این آیه رفتار و گفتار و کردار ما با همه انسانها باید کریمانه و همراه با احترام باشد.
🔹 رفتارمان با فقیر و پولدار، کارگر و کارفرما، مسئول و غیر مسئول، تحصیل کرده و بیسواد، پیر و جوان، مشهور و غیر مشهور، استاد و شاگرد، زن و مرد، موافق و مخالف و... باید با همه اینها کریمانه رفتار کرد. به روایت زیر دقت کنید:
🔹 امام رضا (ع): هركس با مسلمانى فقير رو به رو شود و به او سلامى متفاوت با سلامى كند كه به ثروتمند مى كند، روز قيامت خداوند عز و جل را ديدار كند در حالى كه خدا از او در خشم است.
🔹 پس #رفتار_کریمانه_با_همگان را تمرین کنیم
🔸 کاربردهای دیگر آیه چیه بنظر شما؟!
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺