eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن کریم آیه ۱۲۷ وَ قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَ تَذَرُ مُوسى‌ وَ قَوْمَهُ لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ يَذَرَكَ وَ آلِهَتَكَ قالَ سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ نَسْتَحْيِي نِساءَهُمْ وَ إِنَّا فَوْقَهُمْ قاهِرُونَ «اعراف آیه 127» و اشراف قوم فرعون (به او) گفتند: آيا موسى و قومش را رها مى‌كنى تا در زمين فساد نمايند و موسى، تو و خدايانت را رها كند؟! (فرعون) گفت: به زودى پسرانشان را مى‌كشيم و زنانشان را (براى كنيزى) زنده نگاه مى‌داريم و ما بر آنان تسلّط كامل داريم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَ تَذَرُ مُوسى‌ وَ قَوْمَهُ لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ يَذَرَكَ وَ آلِهَتَكَ قالَ سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ نَسْتَحْيِي نِساءَهُمْ وَ إِنَّا فَوْقَهُمْ قاهِرُونَ «اعراف آیه 127» و اشراف قوم فرعون (به او) گفتند: آيا موسى و قومش را رها مى‌كنى تا در زمين فساد نمايند و موسى، تو و خدايانت را رها كند؟! (فرعون) گفت: به زودى پسرانشان را مى‌كشيم و زنانشان را (براى كنيزى) زنده نگاه مى‌داريم و ما بر آنان تسلّط كامل داريم. نکته ها فرعون پس از شكست در برابر موسى، از آن حضرت وبنى‌اسرائيل دست برداشت. در اين مدّت تبليغات پيروان موسى زياد شد تا آنجا كه اشراف قوم فرعون از سكوت او احساس خطر كرده و خواستار جلوگيرى و برخورد با آنان شدند. فرعون خود را خالق نمى‌دانست، بلكه «ربّ» مى‌پنداشت: «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلى‌» «1» و مى‌گفت: براى شما معبودى جز خود سراغ ندارم، «ما عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرِي» «2» ولى او و مردمش معبودهايى داشتند و آنها را به عنوان مظاهرى از خالق مى‌پرستيدند. «آلِهَتَكَ» پیام ها 1- بخشى از مفاسد طاغوت‌ها، به خاطر فساد اطرافيان است. «وَ قالَ الْمَلَأُ» 2- رژيم‌هاى باطل طاغوتى، در مواجه با حقّ و مردان حقّ، دچار تصميم‌هاى متضادّ و سردرگم مى‌شوند. لذا فرعون گاهى تصميم به قتل موسى مى‌گيرد، «ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسى‌» «3» و گاهى او را آزاد مى‌گذارد تا آنجا كه مورد اعتراض اطرافيان قرار مى‌گيرد. «أَ تَذَرُ مُوسى‌ وَ قَوْمَهُ» 3- حركت اصلاحى پيامبران از ديد طاغوت‌ها، فساد، فتنه، اغتشاش و خلاف‌ «1». نازعات، 24. «2». قصص، 38. «3». غافر، 26. جلد 3 - صفحه 147 مصالح عمومى است. «لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ» 4- حذف پسران و حفظ زنان، يك سياست فرعونى است تا جوانمردى و غيرت از مردان رخت بربندد و زنان، ابزار برنامه‌ها و سياست‌هاى آنان شوند. مثل سياست استعمارى امروز. «سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ نَسْتَحْيِي نِساءَهُمْ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 مصادیق خیر و شرّ ✅ در تکمیل بحث نوبت صبح و ظهر؛ در برخی آیات قرآن کریم، شاهد آن هستیم که خداوند متعال به ذکر برخی مصادیق خیر و در مقابل، به برخی مصادیق شرّ اشاره داشته که این امر برای تصحیح افکار آنان‌که در این تشخیص گرفتار اشتباه و کژ‌اندیشی می‌شوند، می‌تواند راه‌گشا باشد. این هدایت و تربیت قرآنی در تقابل واژه‌ها نمود پیدا کرده است: ▫️انفاق: و انفقوا خیرا لانفسکم (تغابن/۱۶) ▪️بخل: و لایحسبن الذین یبخلون بما اتاهم الله من فضله هو خیرا لهم بل هو شرّ لهم (آل‌عمران/۱۸۰) ▫️تقوا: و تزودوا فان خیر الزاد التقوی (بقره/۱۹۷) ▪️گناه: و ما عملت من سوء تود لو ان بینها و بینه امدا بعیدا (آل‌عمران/۳۰) ▫️مغفرت: لمغفرة من الله و رحمة خیر مما یجمعون (آل‌عمران/۱۵۷) ▪️عذاب و مجازات: و لو یجعل الله للناس الشرّ استعجالهم بالخیر لقضی الیهم (یونس/۱۱) ▫️رحمت خدا: و رحمت ربک خیر ممّا یجمعون (زخرف/۳۲) ▪️سختی قیامت: یخافون یوما کان شرّه مستطیرا (انسان/۷) ▫️بهشت: قل اونبئکم بخیر من ذلکم للذین اتقوا عند ربهم جنات (آل‌عمران/۱۵) ▪️جهنم: افأنبئکم بشرّ من ذلکم النار وعدها الله (حج/۷۲) 🔹در نهایت می‌توان از تجسّم خیر و شر در قیامت و قابل مشاهده بودن آن دو برای انسان‌ها یاد نمود که قرآن برخی مقابله‌های خود به این موضوع اشاره داشته است. از جمله: ▫️یوم تجد کل نفس ما عملت من خیرا محضرا (آل‌عمران/۳۰) روزی که هر کس هر کار خیری که انجام داده، حاضر می‌بیند. ▪️و ما عملت من سوء تودّ لو انّ بینها و بینه امدا بعیدا (آل‌عمران/۳۰) و آرزو می‌کند میان او و هر کار شرّی که انجام داده، فاصله زمانی زیادی باشد. ▫️فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره (زلزال/۷) پس هر کس هم‌وزن ذره‌ای کار خیر انجام دهد، آن را می‌بیند. ▪️و من یعمل مثقال ذرة شرا یره (زلزال/۸) و هر کس هم‌وزن ذره‌ای کار شر کرده، آن را نیز می‌بیند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 قسمتی از آیه 4 سوره حدید هوَ مَعَکُمْ أَيْنَ ما کُنْتُمْ 📚 ترجمه: او با شماست هرجا که باشید اگر منتظرید یک خبر خوش بهتون برسه که از خوشحالی جیغ بکشید کافیه آین آیه رو بخونید که او با شماست هرجا که باشید... آیا خبری خوش تر از این وجود دارد؟! ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 ناظران بر اعمال ✅ وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (توبه/۱۰۵)؛ و بگو: [هرچه می‌خواهید] عمل کنید که به‌زودی خدا و پیامبر او و مؤمنان، عمل شما را خواهند دید، و به‌زودی به سوی دانای نهان و آشکار بازگردانده می‌شوید و شما را از آنچه می‌کردید، با خبر خواهد ساخت. 🔹در قرآن کریم، از روش‌های گوناگونی برای غفلت‌زدایی انسان استفاده شده‌است؛ از جمله توجه‌دادن انسان به این که اعمال وی، ناظر و مراقب دارد و اعمال او نه تنها در دید خداوند می‌باشد، بلکه حتی رسول خدا(ص) و دیگر اولیای دین نیز شاهد آنند. این آیه شریفه، به همگان خطاب می‌کند که عمل کنید و بدانید که هر رفتاری که داشته باشید (چه عمل خوب و چه عمل بد)، خداوند و پیامبرش و مؤمنان آن را می‌بینند و شما در معرض دید آنها خواهید بود. 🔹عرضه اعمال 🔸اگر انسان احساس کند شخصی مراقب او است، معمولا وضع خود را چنان تنظیم می‌کند که مورد اشکال نباشد. شخصیت مراقب نیز در مراقبت تاثیر دارد. از کسانی که قطعاً بر اعمال فرد ناظر و آگاه هستند، علاوه بر خدا، رسول او و مؤمنان واقعی می‌باشند. این آیه طبق عقیده شیعه، عرضه اعمال بر اولیای خدا را بیان می‌کند. این آگاهی و نظارت بر اعمال، مقدّمه پاداش و کیفری است که در جهان دیگر در انتظار او است؛ لذا به دنبال این جمله می‌افزاید: و به‌زودی به سوی کسی که آگاه از پنهان و آشکار است، باز می‌گردید، و شما را به آنچه عمل کرده‌اید خبر می‌دهد و طبق آن جزا خواهد داد. (تفسیر نمونه، ج۸، ص۱۲۸) 🔹مؤمنانِ ناظر، چه کسانی هستند؟ 🔸منظور از مؤمنان در آیه، تمام افراد با ایمان نیستند، بلکه گروه خاصی هستند؛ زیرا به طور مسلم، اعمال مردم برای همه مؤمنان مشهود نیست و از آن اطلاعی ندارند؛ پس مراد از «المؤمنون» فقط گروه خاصی هستند (الف و لام در المؤمنون برای عهد است، نه برای جنس). این مؤمنان خاص، به اذن خدا از اسرار غیب آگاهند و به مقامی رسیده‌اند که مانند پیامبر(ص) و در طراز او بوده و آنها نیز شاهد اعمال هستند. آنها همان صلحای امّت می‌باشند که در رأس آنها، حضرات معصومین(ع) قرار دارند که جانشین پیامبر(ص) بوده و از مقام ولایت الهی برخوردارند. 🔹در محضر پیامبر و معصومان(ع) 🔸امام صادق(ع): «تمام اعمال مردم، هر روز صبح به پیامبر(ص) عرضه می‌شود؛ اعمال نیکان و بَدان؛ بنابر این مراقب باشید و این مفهوم گفتار خداوند است که می‌فرماید: و قل اعلموا فسیری الله عملکم و رسوله و المومنون ...» (اصول کافی، ج۱، ص۱۷۱) همانطور که گفته‌اند؛ اعمال ما هر دوشنبه و پنجشنبه بر امام زمان (عج) عرضه می‌شود. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ مقامات حضرت مریم درقرآن❤️ 1⃣ محدَّث بودن(سخن گفتن فرشتگان‌بااو) ✴️ وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ ... ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻱ ﻣﺮﻳﻢ !(آل عمران٤٢) 2⃣ گزینش ✴️ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ ... ﻗﻄﻌﺎً ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ.(آل عمران٤٢) 3⃣ عصمت ✴️ وَطَهَّرَكِ .... ﻭ خدا [ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﻲ ] ﭘﺎﻙ ﺳﺎﺧﺘﻪ .(آل عمران٤٢) 4⃣ سرآمد زنان عصر خود ✴️ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ ﻭ ﺑﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ .(آل عمران٤٢) 5⃣ پاکدامنی ✴️ وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا ﻭ [ ﻧﻴﺰ ] ﻣﺮﻳﻢ ﺩﺧﺘﺮ ﻋﻤﺮﺍﻥ [ ﺭﺍ ﻣﺜﻞ ﺯﺩﻩ ﺍﺳﺖ ] ﻛﻪ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺖ.(تحریم١٢) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ أَلَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِىَّ الْأُمِّىَّ الَّذِى يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِندَهُمْ فِى التَّوْرَيةِ وَ الْإِنجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَٰتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَٰئِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْٰلَلَ الَّتِى كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ ءَامَنُواْ بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِى أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‏ (اعراف/۱۵۷) 🔹رحمت الهى، شامل كسانى است كه علاوه بر ایمان، زكات و تقوا، از رسول و پیامبر درس نخوانده‌اى پیروى مى‌كنند كه (نام و نشانه‌هاى او را) نزد خویش در تورات و انجیل نوشته مى‌یابند. (پیامبرى كه) آنان را به نیكى فرمان مى‌دهد و از زشتى باز مى‌دارد و آنچه را پاكیزه و پسندیده است برایشان حلال مى‌كند و پلیدى‌ها را بر ایشان حرام مى‌كند و از آنان بار گران (تكالیف سخت) و بندهایى را كه بر آنان بوده برمى‌دارد (و آزادشان مى‌كند). پس آنان كه به او ایمان آورده و او را گرامى داشته و یارى كنند و از (قرآن) نورى كه همراه او نازل شده است پیروى كنند، آنان همان رستگارانند. ❇️ از پیام‌های آیه ▫️تقوا، زكات و ایمان ارزش دارد، امّا مهم، تبعیّت از پیامبر(ص) است. «للّذین یتّقون و یؤتون الزكاة و ... یؤمنون الّذین یتّبعون» ▫️پیروان پیامبراکرم(ص)، از رحمت خاصّ الهى برخوردارند. «ساكتبها ... الّذین یتّبعون الرّسول» ▫️پیامبراعظم صلى الله علیه و آله، مجراى رحمت واسعه‌ى الهى است. «و رحمتى وَسِعت كلّ شى‌ء فساكتبها ... الّذین یتّبعون الرّسول الاُمّى» ▫️پیامبراکرم(ص) هم مقام نبوّت داشت، هم مقام رسالت. «الرّسول النبىّ»، «نبىّ» به كسى مى‌گویند كه از وحى الهى آگاهى دارد و خبر مى‌دهد، ولى «رسول» مسئول ابلاغ، اجرا و نظارت هم مى‌باشد. ▫️نشانه‌ها و صفات ذكر شده از پیامبر(ص) در تورات و انجیل، به گونه‌اى با آن حضرت تطبیق داشت كه گویا خود او را در آن دو كتاب مى‌یافتند. «یجدونه» و نفرمود: «یجدون علائمه» ▫️براى نفوذ سخن و اثبات حقّ، مدرک رسمى و سند كتبى لازم است. «مكتوباً» ▫️پیامبران پیشین، به آمدن پیامبراکرم(ص) بشارت داده‌اند. «مكتوباً عندهم فى التوراة و الانجیل...» ▫️امر به معروف و نهى از منكر، در رأس برنامه‌هاى بعثت پیامبران است. «یأمرهم بالمعروف ...» ▫️موضوع مصرف و تغذیه، مورد عنایت اسلام است. «یحلّ... یحرّم» (قبل از نزول قرآن، یهود و نصارا در دام خرافات و برنامه‌هاى طاقت‌فرسا و تحریم حلال‌ها و بدعت‌گذارى‌ها بودند كه با ظهور اسلام، تمام آنها برداشته شد.) ▫️براى اصلاح جامعه، ابتدا باید امكانات حلال را فراهم كرد، سپس براى امور حرام، محدودیّت ایجاد نمود. («یحلّ»، قبل از «یحرّم» است). ▫️حلال‌ها و حرام‌هاى الهى، بر اساس فطرت است. «یحلّ لهم الطیّبات و یحرّم علیهم الخبائث» («طیّب»، به چیزى گفته مى‌شود كه مطابق طبع انسان باشد) ▫️عادات و رسوم غلط، زنجیرى بر افكار مردم است. انسان بدون انبیا، وابسته و اسیر است. «یضع عنهم اِصرَهم و الاغلال» ▫️احترام و تكریم، باید همراه امداد و تعاون باشد. «عزّروه و نصروه» («عزّروه» از «تعزیر»، به معناى حمایت با شمشیر است و مراد كسانى هستند رسول خدا را در جبهه‌ها یارى مى‌كردند.) ▫️تنها ایمان به پیامبر صلى الله علیه و آله كافى نیست، حمایت هم لازم است. «عزّروه... نصروه» ▫️قرآن، نورى است كه دلها و اندیشه‌ها را روشن مى‌كند و همواره قرین پیامبر صلى الله علیه و آله بود. «النّور الّذى اُنزل معه» (نبوّت پیامبر همراه قرآن از طرف خدا نازل شده است) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا