5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#اعرافآیه۱۴۱
وَ إِذْ أَنْجَيْناكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذابِ يُقَتِّلُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ «اعراف آیه141»
و (به ياد آوريد) زمانى كه شما را از چنگال فرعونيان نجات داديم، كه شما را سخت شكنجه مىكردند، پسران شما را مىكشتند و زنان شما را (براى خدمتگزارى و بردگى) زنده نگه مىداشتند و در اين ناگوارىها، آزمايش بزرگى از سوى پروردگارتان براى شما بود.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ إِذْ أَنْجَيْناكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذابِ يُقَتِّلُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ «اعراف آیه141»
و (به ياد آوريد) زمانى كه شما را از چنگال فرعونيان نجات داديم، كه شما را سخت شكنجه مىكردند، پسران شما را مىكشتند و زنان شما را (براى خدمتگزارى و بردگى) زنده نگه مىداشتند و در اين ناگوارىها، آزمايش بزرگى از سوى پروردگارتان براى شما بود.
نکته ها
«يَسُومُونَكُمْ» از «سوم»، به معناى دنبال چيزى رفتن يا تحميل كردن است.
در آيهى قبل كه سخن از برترى و فضيلت بنىاسرائيل بود، آن را فقط به خدا نسبت داد و فرمود: «هُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ» ولى اين آيه مىفرمايد: ما آنها را نجات داديم، «أَنْجَيْناكُمْ» اين تفاوت در مفرد و جمع، شايد به خاطر آن است كه نجات خداوند، به واسطهى صبر و مقاومت خود مردم و رهبرى حضرت موسى انجام گرفته است و معمولًا در مواردى كه الطاف الهى از طريق واسطهها انجام گيرد، ضمير جمع بكار برده مىشود. مثلًا در مورد باران مىفرمايد: «أَنْزَلْنا» «1»، زيرا دريا، گرما، ابر، باد و موارد ديگر دست به دست هم داده و باران را به وجود آوردهاند.
پیام ها
1- نجاتدهندهى واقعى خداوند است، گرچه نجات از طريق رهبرى موسى انجام گرفته باشد. «أَنْجَيْناكُمْ»
2- ياد نعمتهاى الهى، سبب پايدارى و پرهيز از شرك است. أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغِيكُمْ ... وَ إِذْ أَنْجَيْناكُمْ
«1». مؤمنون، 18.
جلد 3 - صفحه 162
3- رهبران بايد پيوسته نعمتهاى الهى را يادآورى كنند تا مردم دچار غفلت نشوند. «وَ إِذْ أَنْجَيْناكُمْ»
4- طاغوتها بدون ياران و اطرافيان، زورى ندارند. «آلِ فِرْعَوْنَ»
5- طاغوتها براى حفظ حكومتشان، بىگناهان را مىكشند. «يُقَتِّلُونَ أَبْناءَكُمْ»
6- زنان و جوانان، اهداف نقشههاى طاغوت هستند. يُقَتِّلُونَ ... يَسْتَحْيُونَ ...
7- زنده نگاهداشتن مادرانى كه پسرانشان را جلو چشمشان كشتهاند، بدترين عذاب است. «سُوءَ الْعَذابِ يُقَتِّلُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ»
8- گاهى حوادث تلخ وناگوار، وسيله آزمايش الهىاند. «بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ»
9- سختىها و گرفتارىها را هر چند بزرگ باشند، در مسير تربيت انسان و آزمايشى الهى بدانيم. «وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ ﴿٨٣﴾
پروردگارا! به من حکمت بخش، و مرا به شایستگان ملحق کن. (۸۳)
وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ ﴿٨٤﴾
و برای من در آیندگان نامی نیک و ستایشی والا مرتبه قرار ده، (۸۴)
وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ ﴿٨٥
و مرا از وارثان بهشت پرنعمت گردان، (۸۵)
وَاغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّالِّينَ ﴿٨٦﴾
و پدرم را بیامرز که او از گمراهان است، (۸۶)
وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ ﴿٨٧﴾
و روزی که [مردگان] برانگیخته می شوند، رسوایم مکن؛ (۸۷)
يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ ﴿٨٨﴾
روزی که هیچ مال و اولادی سود نمی دهد، (۸۸)
إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ﴿٨٩﴾
مگر کسی که دلی سالم [از رذایل و خبایث] به پیشگاه خدا بیاورد، (۸۹)
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فرازی ناب از استاد #ابوالمعاطی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 قالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿۸۶﴾
یعقوب گفت: من با خدا غم و درد دل خود گویم و از (لطف بیحساب) خدا چیزی دانم که شما نمیدانید.
💭 سوره: یوسف
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَ الْأَرْضِ وَ لَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنٰهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ (اعراف/۹۶)
🔹و اگر مردم شهرها و آبادىها ایمان آورده و تقوا پیشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان و زمین را بر آنان مىگشودیم، ولى آنان (آیات ما را) تكذیب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم.
🔸«بركات» جمع «بركت»، به موهبتهاى ثابت و پایدار گفته مىشود، در مقابل چیزهاى گذرا. در معناى «بركت»، كثرت، خیر و افزایش وجود دارد. بركات، شامل بركتهاى مادّى و معنوى مىشود، مثل بركت در روزی، عمر، دارایى، علم، كتاب و امثال آن.
🔸در قرآن، دو نوع گشایش براى دو گروه مطرح است: الف: رفاه و گشایش براى خوبان كه همراه بركات است: «فَتَحنا علیهم بركات». ب: رفاه و گشایش براى كفّار و نااهلان كه دیگر همراه بركت نیست: « فَتَحنا علیهم ابواب كلّ شىء » (انعام/۴۴)، زیرا چه بسا نعمتها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش كفّار را وسیلهى مهلت و پُرشدن پیمانهى آنان قرار داده است. از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدى (عج) است كه به گفتهى روایات، در آن زمان بركات از آسمان و زمین سرازیر میشود.
❇️ از پيامهای آیه
▫️ایمان آوردن و متّقى شدن جامعه، كار بسیار سختى است. «لو... آمنوا و اتّقوا» («لَو»، نشانهى كار بسیار سخت است)
▫️براى دریافت الطاف و بركات اجتماعى خداوند، ایمان و تقواى فردى كافى نیست، باید اكثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. «أهل القرى آمنوا و اتّقوا»
▫️ایمان به تنهایى كافى نیست، بلكه تقوا لازم است. «آمنوا و اتّقوا»
▫️سرمایهگذارى روى فرهنگ و معنویّت جامعه، بازده اقتصادى هم دارد. «آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم بركات»
▫️وعدههاى الهى را جدّى بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول بركات حتمى است.
▫️بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لفتحنا» امّا بازتابى از عملكرد ماست.
▫️ادیان آسمانى، خواستار بهبود وضع اقتصادى مردمند. «لفتحنا علیهم»
▫️انسان به طور غریزى به دریافت بركات و خیرات علاقمند است و انبیا از همین تمایلات طبیعى براى اهداف خود استفاده مىكردند. «لفتحنا علیهم بركات»
▫️آنچه از بركات دریافت مىكنیم، گوشهاى از بركات الهى است. «بركات» (كلمهى «بركات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام بركتها نمىشود)
▫️زمین و آسمان، سرچشمهى بركاتاند. «بركات من السماء و الارض»
▫️نقش آسمان در بركترسانى، بر نقش زمین مقدّم است. «بركات من السماء و الارض» (تقدّم آسمان بر زمین)
▫️ایمان و تقوا سبب نزول بركات مىشود، ولى هر نعمت و رفاهى معلول ایمان و تقوا نیست. «آمنوا و اتّقوا... بركات»
▫️عامل محرومیّتها و مشكلات، عملكرد خود ماست. «بما كانوا یكسبون»
▫️لجاجت و پافشارى بر گناه، سبب قهر و عذاب الهى است. «فاخذناهم بما كانوا یكسبون»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
این دنیا جهنم خاموش است یعنی چه؟
نکته: انسان در این دنیا نیز در حقیقت در وادی جهنم است، جهنم خاموش.
او در جهنم شهوات و دعوتهای شیطانی و نفسانی و جاذبه های دنیوی غوطه ور است. اگر انسان به این کششها جذب شود در قیامت هم در موقع عبور از صراط در جهنم متوقف میگردد و اگر در اینجا از جهنم هواهای نفسانی رها شود و با آن مخالفت کند، در قیامت نیز از جهنم به سلامتی عبور خواهد کرد.
به عبارتی روشن تر جهنم ،آخرت حقیقت و باطن جهنم هواهای نفسانی است و چیز جدایی نیست و اهل معرفت این مطلب را در همین دنیا نیز مشاهده میکنند.
تذکر: هنگام عبور از محلی اگر دیدی چند تن مشغول گناهند و به جمع آنها جذب شدی؛ بدانکه آن محل یکی از حفره های دوزخ است و این حفره در قیامت تو را به کام خواهد کشید برای انسان ممکن است قدم به قدم گناه پیش بیاید چشم چرانی، رشوه و غضب و غیره. اینها قطعه های آتش هستند اگر زمینه گناهی برایت پیش آمد و تو را به آغوش گرفت و با خودش برد در قیامت هم آتش تو را به آغوش خواهد کشید.
سوره نبأ ۱۷_۲۶
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
﴿خوف از قیامت یکی از مقامات تقرب﴾
در سوره بقره ضمن بیان اوصاف متقیان فرمود: آنها به غیب و قرآن و کتب آسمانی ایمان می آورند ولی در مورد معاد آنان نه تنها ایمان دارند بلکه بدان یقین می آورند. و یقین باوری مافوق ایمان است.
عامل اصلی بازدارنده از معاصی و انگیزه نیرومند برای انجام تکالیف ایمان و اعتقاد به روز معاد است. میان باور به معاد و ترک گناه و عمل به تکالیف یک نوع توازن و رابطه مستقیم وجود دارد انسان هر قدر باورش به معاد بیشتر میشود به همان میزان طاعت خدا بیشتر میشود وقتی یکی از اطرافیان انسان از دنیا میرود و در غسل و کفن و دفن او حاضر میشود و این صحنه هشدار دهنده را مشاهده میکند نه تنها گناه نمیکند فکر گناه هم در سرش نمی گذرد و نسبت به گذشته خود سخت پشیمان میشود چراکه اعتقاد به معاد در آن لحظات در ذهن انسان قوت گرفته است ولی همین آدم وقتی در مجلس غفلت حاضر میشود به میزانی که از خدا و معاد غفلت حاصل میشود گناه بر او آسان میگردد.
از این رو قرآن از متقی خواسته است که سقف باورش را از مراحل ابتدایی ایمان تا مرحله یقین بالا ببرد. این آیه در وصف انسانهای متعالی و بندگان واقعی خدا «عبادالله» فرمود: «يَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطيرًا» میترسند از روزی که شر آن گسترده و فراگیر است. این خوف بر خود آنها همیشه حاکم است و عنصر اصلی قدرت آنان بر مهار نفس همین است و متقی نیز باید واجد آن باشد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺