✅ بازشناسي تاريخي مفاهيم شيعه (3)
🔷 بيترديد، ميان تمامي شيعيان همواره، اميرمؤمنان علي(ع) جايگاه محوري داشت.
ابان بن تغلب با تصريح به اين جايگاه و نيز اذعان به شاخص بودن امام صادق(ع)، شيعه را چنين شناسانده است:
«شيعيان کسانياند که هنگام اختلاف مردم از رسول خدا(ص) سخن علي(ع) را، و هنگام اختلاف مردم از علي(ع) سخن جعفر بن محمد(ع) را اخذ ميکنند».
📚نجاشي، رجال النجاشي، ص12.
🔷ترکيب شيعة علي(ع) به دنبال فراواني و «غلبة» استعمال نسبت به ديگر نمونههاي مضاف، به تدريج به اين ويژگي رسيد که هرگاه، «الشيعة» (شيعه به شکل مفرد) گفته ميشد، به «شيعة علي»(ع) (شيعه مضاف به نام علي) تبادر مييافت. بدين سان واژة الشيعة به يک «اصطلاح» (Term) براي شيعة علي(ع) تبديل شد.
📖 مقاله «بازشناسي تاريخي مفاهيم شيعه»
✍️ حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
7.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 توصیف حضرت زینب (سلام الله علیها) از زبان کریستوفر کشیش و محقق مسیحی
او برای کتابی که درباره حضرت زینب نوشت، این نام را گذاشت:
«نیمه ای از قلب من»
🏴https://eitaa.com/Tashayo
5.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 «یسری الغول» نویسنده و رماننویس فلسطینی در اردوگاه الشاطئ:
«ما محکوم به امید هستیم..به نظر می رسد همه چیز تمام شده است اما همه چیز از همین جا شروع میشود.. غزه مانند ققنوسی است که از خاکستر بر میخیزد».
@jahad_tabein
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ بازشناسي تاريخي مفاهيم شيعه (4/1)
♦️ عباسيان تا اوايل تأسيس حکومت، بخشي از جامعه شيعي (به معناي عام) بودند.
در دوران حکومت اموي، علويان و عباسيان در دشمني با بنياميه متحد بودند، و بر پاية گزارشي آنان همگي، «شيعة آل محمد(ص)» ناميده ميشدند؛ اما بعد از آنکه عباسيان به قدرت رسيدند، بر علويان بسيار سخت گرفتند، و پس از آن بود که كساني كه به امامت بنيعلي(ع) معتقد بودند «شيعه» نام يافتند (حسيني، غاية الاختصار...، ص133ـ134).
قاسم بن مجاشع، که يکي از نقيبان دوازدهگانه و از رؤساي دعوت عباسي بود، در همان حال که مهدي سومين خليفه عباسي را وصي خود قرار داد، در وصيتنامة خود نگاشت: «قاسم بن مجاشع ... شهادت ميدهد که ... علي بن ابيطالب وصي رسول خدا(ص) و وارث امامت پس از اوست». اين وصيتنامه بر مهدي عباسي عرضه شد، و هنگاميکه به اين قسمت رسيد، آن را انداخت و ديگر به آن نگاه کرد (تاريخ الطبري، ج8، ص176؛ مسکويه، تجارب الامم، ج3، ص482و483)؛
📖 مقاله «بازشناسي تاريخي مفاهيم شيعه»
✍️ حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ بازشناسي تاريخي مفاهيم شيعه (4/2)
♦️ عباسيان پس از جدايي از علويان، به دشمني با تشيع روي آوردند و در دورههاي از خلافتشان از سرسختترين دشمنان تشيع شدند.
عباسيان در آغاز بر اساس تفکر شيعي از شعار «الرضا من آل محمد(ص)» استفاده ميکردند. سيوطي مينويسد: «منصور نخستين کسي بود که فتنه ميان عباسيان و علويان را برانگيخت، و پيشتر، آنان يکي بودند» (سيوطي، 1370، ص261). مکاتبه ميان منصور و محمد (نفس زکيه)، شامل مباني فکري جدايي عباسيان از علويان (تشيع) است. در اين حال، مهدي فرزند منصور به اين جدايي رسميت بخشيد. اين جدايي با گذشت زمان در دورههايي از خلافت عباسيان بسيار شدت يافت.
يک نمونه آشکار متوکل عباسي است که به تخريب مزار امام حسين(ع) پرداخت. به روايت عبدالله فرزند احمدبنحنبل هنگاميکه نصربنعلي جَهْضَمي با استناد به «عليّ بن جعفر از برادرش موسي، و او از پدرش جعفر، و او از پدرش محمد، و او از پدرش علي و از جدّش حسين، و او از علي بن ابيطالب» چنين روايت کرد: «پيامبر دست حسن و حسين را گرفت و فرمود: کسيکه مرا دوست بدارد و اين دو و پدر و مادر اين دو را دوست بدارد در روز قيامت با من و در درجة من خواهد بود»، متوکل فرمان داد تا به نصر هزار تازيانه بزنند(!). متوکل تصور ميکردکه نصر، رافضي (شيعه) است. در اين حال، جعفربنعبدالواحد مرتباً به متوکل گفت که نصر از اهلسنت است، تا اينکه بالاخره او را رها کرد (ذهبي، 1413ق، ج18، ص508).
📖 مقاله «بازشناسي تاريخي مفاهيم شيعه»
✍️ حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
5.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 شجره نامه اجداد مقام معظم رهبری از زبان خودشان.
🔰https://eitaa.com/Tashayo
20.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 «داستان شد»: «رضا آزاد»
👈بسيار شنيدني است
🔰https://eitaa.com/Tashayo
شهادت امام کاظم ع.pdf
171.1K
☑️ یادداشتی به مناسبت:
شهادت امام کاظم(علیه السلام)
🖊 حامد منتظري مقدم
🏴https://eitaa.com/Tashayo
پژوهشي درباره گزارشهاي زندانهاي امام کاظم عليه السلام.pdf
553.8K
☑️ مقاله پژوهشي:
پژوهشي درباره گزارشهاي زندانهاي امام کاظم(ع)؛ سجن، حبس يا حصر
🖊 تأليف دوست فاضلم، استاد علي امينرستمي
🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ بعثت پيامبر (ص) در کلام اميرمؤمنان (ع)
♦️امام علي(علیه السلام) در بيان اوضاع انسانها هنگام بعثت پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) فرمود:
«خدا، پيامبر را زماني فرستاد که... فتنهها مردم را لگدمال کرده... خواب آنها بيداري و سرمة چشم آنها اشک بود»؛
«گمراهي وحشتناكي همهجا را فراگرفته... دانشمندان را تحقير ميكردند... و درحال كفر و بيديني جان ميسپردند»؛
«مردم... در حيرت و سرگرداني بهسر ميبردند»؛
«هوي و هوس بر مردم چيره شده... بود»؛
«مردم از نيكوكاري فاصله گرفته... بودند»؛
«نشانههاي هدايت از ياد رفته و راههاي دين ويران شده بود...»؛
«از زمان بعثت پيامبران پيشين مدتها گذشته و ملتها در خواب عميقي فروخفته بودند... آتش جنگ همهجا زبانه ميكشيد و... برگهاي درخت زندگي به زردي گراييده و از ميوة آن خبري نبود، آب حيات فروخشكيده... دنيا با قيافة زشتي به مردم مينگريست... در درونش وحشت و اضطراب، و بر بيرون شمشيرهاي ستم حكومت داشت»؛ «دنيا... به تاريكي گراييده... بود»؛
«در اين هنگام، خداوند پيامبر را... چونان باران بهاري براي تشنگان حقيقت... قرار داد»؛
«تاريکيهاي جهل و گمراهي با نور هدايت او از ميان رفت».
📚خطبههای متعدد نهج البلاغه؛
کتاب پيامبر از ديدگاه اهلبيت، ص80-81.
🌸https://eitaa.com/Tashayo
✅ عيد مبعث در کلام امام صادق (عليه السلام):
🍀از امام صادق (علیه السلام) سؤآل شد:
«آيا به جز اين اعياد (فطر و قربان) نيز عيدي هست»؟
امام (ع) در پاسخ فرمود:
«آري، شريفترين و کاملترين عيد، روزي است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به رسالت مبعوث شد».
📚طوسي، مصباح المتهجد، ص820)
🌺 عيد بعثت رسول اعظم (صلي الله عليه و آله) مبارک باد.
🌸https://eitaa.com/Tashayo