eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
501 دنبال‌کننده
172 عکس
174 ویدیو
85 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️محمودبن لبید گوید: پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، فاطمه (سلام الله علیها) نزد قبور شهدا می رفت و در آنجا می گریست. یک روز در کنار قبر حمزه از او پرسیدم: سیده من، چرا علی (علیه السلام) برای به دست آوردن حق خود، قیام نمی کند؟ حضرت در پاسخ از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت کرد: «امام مانند کعبه است که به سوی او می روند و او به سوی دیگران نمی رود؛ مَثَلُ الإمام مَثَلُ الكعبة إِذْ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي» (خزاز قمي، كفاية الأثر، ص 198- 199)
🔎 🔷قداست امام از نگاه تشیع و تسنن در روایت بالا☝️حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به نقل از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در تشبیهی که گویای قداست جایگاه امام است، فرمود: «امام مانند کعبه است...»؛ مَثَلُ الإمام مَثَلُ الكعبة ... حال مقایسه کنید با: یک. تشبیه امام به بازار (مَثَلُ الإمام مَثَلُ السوق): فردی عراقی در نامه به عبدالله بن زبیر (هنگامی که در مکه با او به عنوان خلیفه بیعت می کردند) این تشبیه را کرد و نوشت: «امام همچون بازار است. اگر نیک باشد نیکان به سویش می روند و اگر پلید و فاجر باشد پلیدان و فاجران به او رو می آورند»؛ ...مثل الامام مثل السوق... فإن كان برا جاءه أهل البر ببرهم و إن كان فاجرا جاءه أهل الفجور بفجورهم (ابن أبي شيبة كوفي، المصنف، ج7، ص 253)؛ دو. عائشه به اسودبن یزید که به او گقته بود، آیا از نزاع بر سر خلافت به وسیلۀ مردی از «طلقاء» (آزادشدگان فتح مکه) (معاویه) تعجب نمی کنی، پاسخ داد: «تعجبی نیست؛ سلطنتی است که خداوند به نیک یا فاجر می دهد...»؛ ...وما تعجب من ذلك هو سلطان الله يؤتيه البر والفاجر... (ذهبی، سير أعلام النبلاء، ج 3، ص 143). 🌿
چراغ راه.pdf
2.93M
متن وصیت‌نامه حضرت آیت الله مصباح یزدی (اعلی الله مقامه)
◼️بخشی از سخنان دردمندانۀ امیرمؤمنان علی(علیه السلام) با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هنگام تدفین فاطمۀ زهراء (سلام الله علیها): سلام بر تو ای رسول خدا...؛ اى پيامبر خدا، صبر و بردباری من با از دست دادن فاطمه کم شده، و توانم از دست رفته...؛ «انا لله و انا اليه راجعون»؛ امانتی که به من سپرده بودی برگردانده شد...؛ از این پس، اندوه من جاودانه و شبهایم، بیداری است...؛ به زودی دخترت، تو را آگاه خواهد ساخت که امت تو چگونه در ستم بر او اجتماع کردند...؛ از فاطمه بپرس و احوال اندوهناک ما را از او خبر گیر...؛ سلام وداع من به هر دوی شما... (نهج البلاغه، ترجمه دشتی، خطبۀ 202)▪️
◾️خاطره و نکته ای کوتاه دربارۀ گمنامی قبر حضرت زهراء (سلام الله علیها): در مسجد النبی، مقابل ضریح رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مشغول زیارت بودم که آخوندی وهابی، جای خاصی مجاور آن جا (خارج از بیت، روضه و بقیع) را به من نشان داد و با اصرار گفت: «قبر فاطمه بنت الرسول اینجاست»! بعدا وقتی به اصرار ناموجه او فکر می کردم، متوجه شدم که این گم نامی مرقد، سند آشکار مظلومیت حضرت است و وهابی تلاش می کرد این سند را از بین ببرد...▪️
◼️بخشی از سخنان حضرت فاطمه (سلام الله علیها) خطاب به گروهی از زنان مهاجر و انصار که به عیادت حضرت آمده بودند: ▪️... آیا می دانند که خلافت را از کدام جایگاه حرکت دادند؟... ▪️به خدا سوگند، اگر مسئولیت خلافت را که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به علی سپرده بود، به او واگذار می کردند، او مرکب خلافت را مهار می کرد و آنان را به راه راست وا می داشت و چنان آنان را آرام و نرم می راند که کم ترین آسیبی به آنها نمی رسید... و آنان را در کنار چشمۀ زلال حقیقت می برد که آب گوارا و شیرین بنوشند و سیراب بیرون آیند... ▪️اگر خلافت را به او واگذار کرده بودند، برکات از آسمان و زمین به روی آنها گشوده می شد... ▪️کارهای شما آبستن حوادثی است که به زودی نتیجه اش را خواهید دید... در آن هنگام برای شما پشیمانی و حسرت است... (ابن أبي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج16، ص233-234)◼️
◼️بخشی از خطبۀ فدکیه حضرت فاطمه (سلام الله علیها): ▪️... فجعل الله ... طاعتنا نظاما للملة، و إمامتنا أمانا للفُرقة... ▪️خداوند اطاعت ما (اهل بیت) را مایۀ حفظ نظام دین قرار داد و امامت ما را مایۀ امان و حفظ امت از افتراق و گسستگی... (طبرسي، الاحتجاج، ج1، ص134؛ همچنین: صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج3، ص568)◾️
◾️گزارشی کهن درباره "بیت الاحزان": ابن جبیر اندلسی در سفرنامه اش در بیان مشاهدات خود در سال 580ق، از شهر مدینه، در وصف بقیع نگاشته است: ... پس از قُبّۀ عباسیه (شامل بر مزار عباس بن عبدالمطلب و حسن بن علی علیه السلام) بیتی منسوب به فاطمه دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) معروف به «بیت الحزن» است که گفته می شود: آنجا مکانی است که فاطمه (سلام الله علیها) به آنجا پناه می برد و در آنجا به حُزن بر وفات پدرش محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) ملازم بود... (رحلۀ ابن جبیر، ص174)
◼️اشاره به نام بیت الاحزان در دو منبع دیگر: ▪️یک) أبو الحسن هَرَوي (وفات611ق) در ذکر اماکن بقیع، از «بیت الاحزان فاطمه» یاد کرده است: ... وبيت الأحزان لفاطمة و به ... (الإشارات إلى معرفة الزيارات، ج1، ص80). ▪️دو) ابن تیمیه (وفات 728ق) نگاشته است: «... شیعیان و غیر ایشان از حزن فاطمه بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) آنچه به وصف نیاید، حکایت می کنند و نیز اینکه او بیت الاحزان را ساخت...».؛ ثُمَّ إِنَّ هَؤُلَاءِ الشِّيعَةِ وَغَيْرَهُمْ يَحْكُونَ عَنْ فَاطِمَةَ مِنْ حُزْنِهَا عَلَى النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) مَا لَا يُوصَفُ، وَأَنَّهَا بَنَتْ بَيْتَ الْأَحْزَان منهاج السنة النبوية (ج8، ص459) 🌿
◼️این شاید تنها عکس موجود باشد که بنای بیت‌الاحزان در آن قابل رؤیت است. یک بنای کوچک مربع گنبددار در ضلع جنوبی گنبد ائمه بقیع است که تا قبل از تخریب بقیع به دست وهابیت، زیارتگاه مسلمانان بالاخص شیعیان بود. ▪️درباره بیت‌الاحزان در سفرنامه‌ها به ویژه فارسی اشاره‌های زیادی هست. مثلاً میرزا حسین فراهانی توصیفی که ارائه می‌دهد چنین است که: «پشت گنبد ائمه بقیع... بقعه کوچکی است که بیت الاحزان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است، و یک ضریح کوچکی از آهن در این بقعه است...» ▪️در سفرنامه مکه حسام السلطنه این توصیف را ارائه می‌دهد: «بیت الاحزان نیز در قبرستان بقیع در پشت بقعه ائمه اربعه است. بقعه کوچکی است، محرابی دارد و در سمت یسار، ضریحی از چوب به دیوار متصل کرده‌اند. رنگش سبز است و زمین درون ضریح، حفره دارد. گویند محل نشستن صِدّیقه طاهره علیها السلام همان موضع بوده است.» ▪️اینها نمونه‌هایی از توصیفاتی است که در سفرنامه‌های قاجاری آمده. در خیلی از سفرنامه‌ها اشاره شده که یکی از جاهایی که شیعیان زیارت‌نامه حضرت زهرا را می‌خواندند، بیت الاحزان است. نقل از: احمد خامه‌یار، بازشناسی ماهیت تاریخی بیت‌الاحزان 🌿
◼️شکايت مردم مدينه از گريه هاي فاطمه زهراء (سلام الله عليها): ▪️امام صادق (عليه السلام): بَکّاؤون (بسيار گريه کنندگان) پنج تن اند: آدم، يعقوب، يوسف، فاطمه بنت محمد و علي بن الحسين (عليهم السلام)... اما فاطمه بر رسول خدا چنان مي گريست که اهل مدينه از او آزردند و به او گفتند: ما از زياد گريستن تو اذيت مي شويم. پس به مقابر – مقابر شهداء- مي رفت و در آنجا مي گريست تا آرام مي شد و بر مي گشت... البكاؤون خمسة: آدم ويعقوب ويوسف وفاطمة بنت محمد وعلي بن الحسين عليهم السلام... أما فاطمة فبكت علي رسول الله (صلي الله عليه وآله) حتي تأذي بها أهل المدينة فقالوا لها: قد آذيتنا بكثرة بكائك، فكانت تخرج إلي المقابر - مقابر الشهداء - فتبكي حتي تقضي حاجتها ثم تنصرف... (صدوق، الخصال، ص272-273). 🌿
🌺رسول خدا (صلى الله عليه و آله): ای فاطمه! بشارت باد که در پیشگاه خداوند جایگاه شایسته ای داری (که در آن جایگاه) برای دوستدارانت و شیعیانت شفاعت می کنی و شفاعتت پذیرفته می شود؛ يا فَاطِمَةُ! أَبْشِرِي فَلَكِ عِنْدَ اَللَّهِ مَقَامٌ مَحْمُودٌ تَشْفَعِينَ فِيهِ لِمُحِبِّيكِ وَ شِيعَتِكِ فَتُشَفَّعِينَ (کراجکي، کنز الفوائد، ص63-64) 🌿
🔎 🔷در طليعة يکي از ادعيه ماه رجب آمده است:‌ «اللهم اني اسألک بالمولودَين في رجب محمدبن علي الثاني و ابنه علي بن محمد المنتجب...» (مصباح المتهجد و مفاتيح الجنان) 🔸«دو امام مولود» در ماه رجب (المولودَين) در دعاي مزبور که به آنها توسل شده، امام جواد و امام هادي (عليهما السلام) خواهند بود؛ 🔸اما ولادت امام باقر و امام علي (عليهما السلام) در اول و سيزدهم رجب، اسناد قوي تري دارد. 🔷بنابر اين احتمالا در دعا، تصحيف رخ داده و صحيح آن چنين باشد:‌ «اللهم اني اسألک بالمولودَين في رجب محمدبن علي الباقر و ابيه علي المنتجب ...»؛ 🔸در عبارت اخير سه مورد تغيير يافته است: يک) «محمدبن علي الباقر» به جاي «محمدبن علي الثاني»؛ دو) «ابيه»‌ (پدرش) به جاي «ابنه» (پسرش)؛ سه) «علي المنتجب» (اميرالمؤمنين) به جاي «علي بن محمد المنتجب» (امام هادي). (علامه تستري، رسالة في تواريخ النبي و الآل (صلوات الله عليهم)، ص17و18؛ يدالله مقدسي،‌بازپژوهي تاريخ ولادت و شهادت معصومان، ص457-460).🌿 https://eitaa.com/Tashayo
🔎 🔷پيوند عاطفي و عمیق اميرمؤمنان (عليه السلام) با رسول خدا (صلي الله عليه و آله) (نقل از کتاب پيامبر از ديدگاه اهل بيت، ص51-57): 🔷اميرمؤمنان در اصل، تربيت شده پيامبر و براي ايشان چونان «فرزند» بود. 🔸علي (عليه السلام) از کودکي در پي پيشنهاد پيامبر(صلي الله عليه و آله) به ابوطالب، تحت تربيت حضرت قرار گرفت. 🔸خود دراین باره فرموده است: «... من همواره با پيامبر بودم چونان فرزند که همواره با مادر است. پيامبر هر روز نشانه تازه‌اي از اخلاق خود را برايم آشکار مي‌فرمود و به من فرمان مي‌داد که به او اقتدا کنم...». (نهج البلاغة، ترجمه دشتي، خطبه 192، ص284). ادامه دارد...🌿
🔸فضل‌بن‌‌عباس گوید از پدرم (عباس عموي پيامبر) پرسيدم: رسول خدا کدام يک از پسرانش را بيشتر دوست مي‌داشت؟ گفت: علي‌بن‌‌ابي‌طالب. به پدرم گفتم: من درباره پسران پيامبر پرسيدم. او پاسخ داد: «علي براي رسول خدا از تمامي پسرانش محبوب‌تر بود... از زمان طفوليت علي، جز در سفر [تجاري پيامبر براي] خديجه هيچ روزي نديديم که رسول خدا، علي را از خود جدا کند و هيچ پدري را نيکي‌کننده‌ به پسرش چونان پيامبر به علي، و هيچ پسري را فرمان‌بردارِ پدر چونان علي نسبت به پيامبر نديديم» (ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج13، ص200). ادامه دارد...🌿
🔷امیرمؤمنان علی (علیه السلام) بر پایه حدیث اخوت، «برادرِ» رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود. 🔸بر پايه گزارشي پيامبر دو بار ميان مسلمانان پيمان برادري منعقد کرد. يک‌بار در مکه و بار دوم در مدينه. 🔸در مکه، در پايان تعيين برادر ميان افراد مختلف، علي(علیه السلام)، که برايش برادري معين نشده بود، با چشم گريان نزد پيامبر آمد و خواستار تعيين برادر براي خود شد. پس پيامبر بدو فرمود: «آيا خشنود نمي‌شوي که من برادرت باشم»؟ علي(علیه السلام) عرض کرد آري. پس حضرت فرمود: «فأنت أخي في الدنيا و الآخرة (تو در دنيا و آخرت برادر مني)». 🔸سپس در مدينه، پيامبر (صلی الله علیه و آله) ميان مهاجران و انصار پيمان برادري بست و در پايان خطاب به همگان فرمود: «تواخوا و هذا أخي (با اين برادرم [علي] برادري کنيد». (صالحي شامي، سبل‏الهدي و الرشاد، ج‏3، ص363؛ ابن سيد الناس، عيون ‏الأثر، ج‏1، ص230؛ همچنين: ابن سعد، الطبقات ‏الكبري، ج‏3، ص16؛ بغدادي، المحبر، ص70). ادامه دارد...🌿
🔸امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در بيان مطيع بودن خود در برابر رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، فرمود:‌ «من بنده‌اي از بندگان محمد هستم»؛ «أنا عبدٌ مِنْ عبيدِ محمد» (کليني، الكافي، ج1، ص90؛ صدوق، التوحيد، ص174و175). همچنين خود را با پيامبر «هم‌ريشه» چونان دو شاخه از يک درخت و «پيوسته» به سانِ آرنج و بازو، به شمار آورد: «أنا من رسول الله كالصّنو من الصنو والذراع من العضد» (نهج البلاغة، ترجمه دشتي، نامه 45، ص394).🌿 @Tashayo
🔎🌸 🔹اهل بیت مي‌کوشيدند تا جامعة اسلامي را به شناخت عظمت رسالت پيامبر نايل کنند... ♦️امام علي(علیه السلام) می فرماید: «خدا، پيامبر را زماني فرستاد که... فتنه‌ها مردم را لگدمال کرده... خواب آنها بيداري و سرمة چشم آنها اشک بود»؛ «گمراهي وحشتناكي همه‌جا را فراگرفته... دانشمندان را تحقير مي‏كردند... و درحال كفر و بي‌ديني جان مي‏سپردند»؛ «مردم... در حيرت و سرگرداني به‌سر مي‌بردند»؛ «هوي و هوس بر مردم چيره شده... بود»؛ «مردم از نيكوكاري فاصله گرفته... بودند»؛‌ «نشانه‌هاي هدايت از ياد رفته و راه‌هاي دين ويران شده بود...»؛ «از زمان بعثت پيامبران پيشين مدت‏ها گذشته و ملت‏ها در خواب عميقي فروخفته بودند... آتش جنگ همه‌جا زبانه مي‏كشيد و... برگ‏هاي درخت زندگي به زردي گراييده و از ميوة آن خبري نبود، آب حيات فروخشكيده... دنيا با قيافة زشتي به مردم مي‏نگريست... در درونش وحشت و اضطراب، و بر بيرون شمشيرهاي ستم حكومت داشت»؛ «دنيا... به تاريكي گراييده... بود»؛ «در اين هنگام، خداوند پيامبر را... چونان باران بهاري براي تشنگان‏ حقيقت‏... قرار داد»؛ «تاريکي‌هاي جهل و گمراهي با نور هدايت او از ميان رفت». (خطبه های امیرمؤمنان، نهج البلاغه؛ کتاب پيامبر از ديدگاه اهل‌بيت، ص80-81)🌿 @Tashayo
🌸🍀امام صادق (علیه السلام) در پاسخ به اين پرسش که آيا به جز اين اعياد (فطر و قربان) نيز عيدي هست، فرمود: «آري، شريف‌ترين و کامل‌ترين عيد، روزي است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به رسالت مبعوث شد»؛ 🌱«...قلت لأبي‌عبدالله (علیه السلام) غير هذه الأعياد شئ؟ قال: نعم! أشرفها و أكملها اليوم الذي بعث فيه رسول الله (صلی الله علیه و آله) ...». (طوسي، مصباح المتهجد، ص820)🌿🌸 https://eitaa.com/Tashayo
مقاله مذاکره در کربلا.pdf
557.7K
🍀مقاله پژوهشی درباره مذاکره امام حسین (علیه السلام) با دشمن https://eitaa.com/Tashayo 🌿🌸
🔎🌸 🔷آدمیان، از ستایش گذشته تا نکوهش حال: مردم درباره رویدادهای گذشته هرگز تمام حقیقت را نمی شناسند؛ زمان حال بر خلاف گذشته، ترس برانگیز و رشک زاست؛ امیال آدمی سیری ناپذیرند و او ناخرسند از همه چیزهایی است که به دست دارد؛ هنگامی که مردم به مشکلات گرفتار می شوند، می پندارند که در گذشته این گرفتاری ها نبوده است؛ ناگواری ای که انسان آن را به چشم می بیند، تاثیر گذارتر است از خبری که از گذشته می شنود. ♦️ناگواری ها در گذشته بوده، امروز هم هست و در آینده نیز احتمالا خواهد بود. بهتر این است که از گذشته، عبرت و تجربه بیاموزیم، برای آینده، برنامه ریزی، و در حال، زندگی کنیم. ♦️چه زیبا امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: ما فات مضی و ما سیاتيك فأين فاغتنم الفرصة بين العدمين سعدی نیز سرود: سعدیا دی رفت و فردا همچنان موجود نیست در میان این و آن، فرصت شمار، امروز را. (علی غلامی دهقی، اقتصاد، جامعه و مدیریت در تاریخ نگری مقریزی، ص ۷۲؛ با تلخیص) 🌿 @Tashayo
🌸🍀مهدي (عجل الله فرجه) با پرچم و به روش رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، ظهور، و زمین را آکنده از عدل خواهد کرد و دعوتش به اسلام، به دنبال غربت و گمنامي آن خواهد بود. 🌱قال الباقر (علیه السلام): إذا ظهر القائم ظهر براية رسول الله (نعماني، الغيبة، ص244)؛ مثل خروج القائم منا أهل البيت كخروج رسول الله... (ص206)؛ ...يملأ الأرض قسطا وعدلا... (صدوق، علل الشرائع، ج1، ص161)؛إن قائمنا إذا قام دعا الناس إلى أمر جديد كما دعا إليه رسول الله وإن الإسلام بدأ غريبا وسيعود غريبا كما بدأ... (الغيبة، ص336).🌿🌸 @Tashayo
🍀🌸میلاد امام حسن مجتبی (علیه السلام) مبارک باد🌸🌿 @Tashayo
🍀🌸به امام حسن مجتبی (علیه السلام) گفته شد: «در شما عظمت است». ایشان فرمودند: «بلکه عزت است؛ خدای متعال فرموده است: ولله العزۀ و لرسوله و للمؤمنین». 🌱قيل له (عليه السلام ): فيك عظمة . قال: بل في عزة، قال الله تعالى «ولله العزة ولرسوله وللمؤمنين» (تحف العقول، ص 234؛ مناقب آل أبي طالب، ج3، ص 176؛ نزهة الناظر، ص75)🌸🌿 @Tashayo
بارخوانی و نقد گزارشهای اعتراض به صلح امام حسن ع.pdf
428.1K
🍀مقاله پژوهشی دربارۀ اعتراض به صلح امام حسن (علیه السلام) 🌿🌸 https://eitaa.com/Tashayo