4_516474296994891136.mp3
2.07M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی آیه 141
#سوره_اعراف ،آیه ۱۴۱
جزء ۹
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 141
آيه 🔻
⤵️وَإِذْ أَنْجَيْنَكُم مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُقَتِّلُونَ أَبْنَآءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَآءَكُمْ وَفِى ذَ لِكُمْ بَلَا ءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ
ترجمه 🔻
⤵️و(به یاد آورید) زمانى كه شما را از چنگال فرعونیان نجات دادیم، كه شما را سخت شكنجه مى كردند، پسران شما را مى كشتند و زنان شما را (براى خدمتگزارى و بردگى) زنده نگه مى داشتند و در این ناگوارى ها، آزمایش بزرگى از سوى پروردگارتان براى شما بود.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
نکته ها 🔻تفسیرنور☀️
⤵️«یَسومونكم» از «سوم»، به معناى دنبال چیزى رفتن یا تحمیل كردن است.
♻️در آیه ى قبل كه سخن از برترى و فضیلت بنى اسرائیل بود، آن را فقط به خدا نسبت داد و فرمود: «هو فضّلكم على العالمین» ولى این آیه مى فرماید: ما آنها را نجات دادیم، «انجینا» این تفاوت در مفرد و جمع،
♻️شاید به خاطر آن است كه نجات خداوند، به واسطه ى صبر و مقاومت خود مردم و رهبرى حضرت موسى انجام گرفته است و معمولاً در مواردى كه الطاف الهى از طریق واسطه ها انجام گیرد، ضمیر جمع بكار برده مى شود.
♻️مثلاً در مورد باران مى فرماید: «أنزلنا» ، زیرا دریا، گرما، ابر، باد و موارد دیگر دست به دست هم داده و باران را به وجود آورده اند.
📙مؤمنون، 18
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
پيام ها ⚡️📬
1-🌾 نجات دهنده ى واقعى خداوند است، گرچه نجات از طریق رهبرى موسى انجام گرفته باشد. «انجیناكم»
2-♨️ یاد نعمتهاى الهى، سبب پایدارى و پرهیز از شرك است. «أغیراللّه ابغیكم... و اذ انجیناكم»
3-🌾 رهبران باید پیوسته نعمتهاى الهى را یادآورى كنند تا مردم دچار غفلت نشوند. «واذ أنجیناكم»
4-♨️ طاغوتها بدون یاران و اطرافیان، زورى ندارند. «آل فرعون»
5 -🌾 طاغوتها براى حفظ حكومتشان، بى گناهان را مى كشند. «یقتّلون أبناءكم»
6-♨️ زنان و جوانان، اهداف نقشه هاى طاغوت هستند. «یقتّلون... یستحیون...»
7-🌾 زنده نگاهداشتن مادرانى كه فرزندانشان را جلو چشمشان كشته اند، بدترین عذاب است. «سوء العذاب یقتّلون ابنائكم و یستحیون نسائكم»
8 -♨️ گاهى حوادث تلخ وناگوار، وسیله آزمایش الهى
اند. «بلاءُ من ربّكم»
9-🌾 سختى ها و گرفتارى ها را هر چند بزرگ باشند، در مسیر تربیت انسان و آزمایشى الهى بدانیم. «و فى ذلكم بلاء من ربّكم عظیم»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ
⚘eitaa.com/Tasniim ⚘
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
#پای_درس_استاد
🔮 روانشناسی قلب
🍃 🌳 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
#امانتهای_زندگی_من ۳
🍃 🌳 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
امانتهای زندگی من_3.mp3
12.22M
#امانتهای_زندگی_من ۳ 💛
خدا
محبت خدا
رابطهی تو و خدا
بزرگترین امانت زندگی توست ....
اما نحوهی تمام امانتداریهای زندگی تو، روی این امانت بزرگت، اثر دارند!
چقدر برای حفظ این اَمانت، تلاش کردی؟
🍃 🌳 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌼۰۰۰﷽۰۰۰🌼
#تفسیر_روایی_بقره_آیه_63
✍امام صادق (علیه السلام)
اسحاقبنعمار و یونس نقل کردهاند:
از امام صادق (علیه السلام) دربارهی 👇کلام خداوند متعال
خُذُواْ مَا آتَیْنَاکُم بِقُوَّةٍ پرسیدیم :
«آیا منظور از قوّت، نیروی بدنی است یا نیروی قلبی»؟
فرمود:«هر دو نیرو منظور است».
📚 وسایل الشیعه، ج۱، ص۵۲/ بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۲۶/ المحاسن، ج۱، ص۲۶۱/ العیاشی، ج۱، ص۴۵/ مشکاهًْ الأنوار، ص۱۴۷/ نورالثقلین/ البرهان
┏━━🍃🌺🍃━━┓
@Darmahzareghoran
┗━━━🍂━━
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌼۰۰۰﷽۰۰۰🌼
#تفسیر_روایی_بقره_آیه_63
فقه امام رضا (علیه السلام)
✍ از امام (علیه السلام) دربارهی خُذُوا ما آتَیْناکُمْ بِقُوَّةٍ پرسیدم
«آیا منظور از قوّت ، نیروی بدنی است یا نیروی قلبی»؟
🌹🍃امام (علیه السلام) فرمود:
«هر دو؛
گفتار بدون کردار
و کردار بدون نیّت
و نیّت بدون مطابقت با #سنّت و#ارزش 👇
《#اعتباری ندارد》
.
📚 بحارالأنوار، ج۶۷، ص۲۰۹/ مستدرک الوسایل، ج۱، ص۹۲؛
┏━━🍃🌺🍃━━┓
@Darmahzareghoran
┗━━━🍂━━
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌸🌸 ساعت عاشقی 🌸🌸
إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ یَا مَوْلانَا یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی السَّاعَهَ السَّاعَهَ السَّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🍃 🌳 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_516474296994891184.mp3
3.4M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی آیه 142
#سوره_اعراف ،آیه ۱۴۲
جزء ۹
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
،─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 142
آيه 🔻
⤵️وَوَعَدْنَا مُوسَى ثَلَثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَرُونَ اخْلُفْنِى فِى قَوْمِى وَ أَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ
ترجمه 🔻
⤵️وما با موسى، سى شب (در كوه طور، براى نزول تورات وآیات الهى) وعده گذاشتیم و آن را با (افزودن) ده شب كامل كردیم، پس میعاد پروردگارش چهل شب كامل شد و موسى (پیش از رفتن به این وعده گاه) به برادرش هارون گفت: در میان امّت من جانشین من باش (و كار مردم را) اصلاح كن و از راه وروش مفسدان پیروى مكن!
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
نکته ها ⚡️📬
⤵در آیه 51 سورهى بقره، سخن از وعدهى چهل شب با موسى است، «واذ واعدنا موسى أربعین لیلة»، ولى در اینجا سى شب به اضافهى ده شب، كه به فرمودهى امام باقر علیه السلام فلسفهى این كار، آزمایش بنى اسرائیل بوده است.
🌾 در روایات مى خوانیم: سى شب آن در ماه ذى القعده و ده شب آن در اوّل ماه ذى الحجّه بوده است.
🌾با آن كه حضرت موسى چهل شبانه روز را به طور كامل در كوه طور بوره است، (چنانكه در تورات سِفر خروج نیز آمده است،) ولى تعبیر به چهل شب، ممكن است به این دلیل باشد كه مناجاتها اغلب در شب صورت مى گیرد و یا آنكه در قدیم تقویم براساس ماه بوده و ماه در شب نمایان است، لذا براى شمارش ایّام نیز از شب استفاده مى شده است.
🌾تغییر برنامه بر اساس حكمت، مانند تغییر نسخهى پزشك در شرایط ویژهى بیمار، اشكال ندارد. لذا سى شب با اضافه شدن ده شب به چهل شب تغییر نمود.
🌾چنانكه «بداء» در مورد خداوند، به معناى تغییر برنامه براساس تغییر شرایط است، البتّه تمام این تغییرات را خداوند از قبل مى داند، همان گونه كه گاهى پزشك از قبل مى داند پس از دو روز عمل به این نسخه، وضع بیمار تغییر كرده و نیاز به دارو و نسخهاى دیگر دارد.
🌾 و دربارهى خداوند هرگز به معناى پشیمان شدن یا تغییر هدف و یا كشف نكتهاى تازه و تغییر موضع نیست، زیرا این معانى از جهل و محدودیّت سرچشمه مى گیرد كه مربوط به انسان است، امّا خداوند در مسیر امتحان و تربیت انسان این تغییرات را انجام مى دهد.
🌾در «اربعین» و عدد چهل، اسرارى نهفته است، این عدد، در فرهنگ ادیان و در روایات اسلامى جایگاه خاصّى دارد، چنانكه مى خوانیم: در زمان حضرت نوح علیه السلام، براى عذاب كفّار، چهل روز باران بارید.
🌾چهل سال قوم حضرت موسى در بیابان سرگردان بودند. پیامبر صلى الله علیه وآله چهل روز از خدیجه جدا شد و اعتكاف كرد تا غذاى آسمانى نازل شد و مقدّمهى تولّد حضرت زهرا علیها السلام فراهم گردید. رسول خدا صلى الله علیه وآله در چهل سالگى مبعوث شد.
🌾انسان تا چهل سالگى زمینهى كمال روحى ومعنوى دارد، امّا پس از آن دشوار مى شود. چهل روز اخلاص در عمل، عامل جارى شدن حكمت از قلب به زبان است.
🌾چهل بار خواندن بعضى سورهها و دعاها براى فرج و رفع مشكلات سفارش شده است.
چهل روز پذیرفته نشدن اعمال از جمله نماز، پیامد بعضى گناهان است.
🌾چهل مؤمن اگر به خوب بودن مردهاى شهادت دهند، خداوند او را مى آمرزد... بعضى كتابها نیز با محوریّت عدد چهل، مانند چهل حدیث نوشته شده است.
🌾چگونه مىتوان پذیرفت كه حضرت موسى براى غیبت موقّت خود جانشین تعیین كند، امّا خاتم پیامبران صلى الله علیه وآله براى غیبت ابدى خود، جانشینى تعیین نكرده باشد؟!
🌾با آنكه حدیث منزلت كه پیامبر خطاب به على علیه السلام فرمود: «أنت منّى بمنزلة هارون من موسى» تو براى من مثل هارون براى موسى مىباشى، به صورت متواتر در منابع اهل سنّت آمده است. و آیا مردم در زمان غیبت امام زمان علیه السلام رها شدهاند؟!
🌾دو آزمایش براى قوم موسى رخ داد: یكى ده روز زیادتر ماندن موسى در وعدهگاه و دیگرى گوسالهى سامرى. چنانكه خداوند مى فرماید: «فانّا قد فتّنا قومك من بعدك و اضلّهم السامرىّ» ، هنگامى كه موسى علیه السلام فرمود: من براى دریافت دستورات الهى، سى شب به وعدهگاه مى روم، چون از سى شبانه روز گذشت و موسى نیامد،
🌾مردم گفتند: موسى خلف وعده كرده است، لذا از او بریده و بدنبال برنامه هاى انحرافى رفتند. در حالى كه بار رفتن موسى به كوه طور، خداى او كه از میان نرفته بود تا مردم به سراغ بتپرستى بروند.
🌾مراد از اصلاح در آیه، اصلاح در مسائل اجتماعى و جامعه است، نه اصلاح در رفتار فردى و شخصى. (كلمهى «اَصلِح»، پس از «اُخلُفنى» آمده است.)
🌾در زمان حضرت موسى، مفسدانِ توطئه گرى بودند كه موسى نگران آنها بود و به هارون سفارش مى كرد: نگذار زمام امور را به دست گیرند وخواسته یا ناخواسته دنباله رو آنان شوى. «ولا تَتّبع سبیل المفسدین»
📙تفسیر نورالثقلین
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
👇
👆
پيام ها⚡️📬
1-❄️ بى مقدّمه و بدون خودسازى، بر پیامبران كتاب آسمانى نازل نمى شود،بلكه لیاقت به همراه عبادت و مناجاتهاى شبانه و عارفانه لازم است. «و واعدنا موسى ثلاثین لیلة...»
2-⚡️ مسئولیّتها حتّى در سطح رهبرى، نباید مانع عبادت و اعتكاف و خلوت با خدا باشد. «و واعدنا موسى...»
3-❄️ قانون الهى چنان مقدّس است كه دریافتش نیاز به آمادگى كاملِ روحى دارد. «و واعدنا...»
4-⚡️ وعدهگاه خداوند با انبیا، مكان نهایى همچون كوه طور و غار حراست و ضیافت الهى از بندگان صالح خود، دعا و مناجات است. «واعدنا...»
5 -❄️ شب، بهترین فرصت براى مناجات است. «لیلة»
6-⚡️ عبادت در چهل شب تمام، آثار خاصّى بدنبال دارد. «اتممناها... فتمّ»
7-❄️ در كارها باید مدّت و اجل تعیین شود. «أربعین»
8 -⚡️ رهبرى جدید باید در فراز و نشیبهاى نهضت، در كنار رهبرى قدیم تجربه دیده باشد. «قال موسى لاخیه هارون اخلفنى فى قومى...»
9-❄️ جامعه هرگز نباید بىرهبر باشد. «اُخلُفنى»
10-⚡️ انبیا به اذن الهى، حقّ تعیین جانشین دارند. «اُخلُفنى»
11-❄️ امامت و رهبرى مردم باید به سفارش پیامبر، «اُخلُفنى فى قومى» در مسیر اصلاح جامعه، «اصلح» و به دور از انحراف «ولاتتّبع سبیل المفسدین» باشد.
12-⚡️ در یك زمان، دو رهبر نمىشود. هارون علیه السلام همچون حضرت موسى پیامبر بود، ولى رهبرى با موسى علیه السلام بود. «اُخلُفنى» (آرى، امامت و رهبرى غیر از نبوّت است، لذا موسى براى دوران غیبت، هارون را جانشین خود و رهبر مردم قرار داد)
13-❄️ انبیا آنقدر دلسوز امّتند و خود را مسئول مى دانند كه حتّى براى چند روز، مردم را بى سرپرست نمى گذارند. «اُخلُفنى»
14-⚡️ وظیفهى كلّى رهبر، اصلاح امّت است. «اَصلِح»
15-❄️ اگر مردم به فساد كشیده شدند و یا خواستار فساد بودند، رهبرى نباید از موضع اصلاحگرى دست بردارد. «و لا تتّبع سبیل المفسدین»
16-⚡️ تذكّر و یادآورى، نشانهى ناتوانى و ضعف نیست. با آنكه هارون علیه السلام پیامبر و معصوم بود، امّا باز هم حضرت موسى او را به دو وظیفه عمدهى اصلاح و دورى از فساد توجّه داد. «اَصلِح و لا تَتّبع...»
17-❄️ اصلاح جامعه، با عوامل فاسد و پیروى از مفسدان، امكانپذیر نیست. «اَصلِح و لاتَتّبع سبیل المفسدین»
18-⚡️ جامعه نیاز به رهبرى اصلاحگر دارد، «اَصلِح» رهبرى كه هرگز تسلیم نظرات و توطئه هاى مفسدان نشود. «ولا تَتَّبع سبیل المفسدین»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ
⚘eitaa.com/Tasniim ⚘
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
#پای_درس_استاد
🇮🇷 انقلاب اسلامی ایران؛
مقدمه سازِ ظهور
┏━━🍃🌺🍃━━┓
@Darmahzareghoran
┗━━━🍂━━
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
#امانتهای_زندگی_من ۴
┏━━🍃🌺🍃━━┓
@Darmahzareghoran
┗━━━🍂━━
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
امانتهای زندگی من_4.mp3
10.03M
#امانتهای_زندگی_من ۴ 💙
راز، مسائل خصوصی، سرّ زندگی دیگران،
اَمانتِ خداست در دستان شما !
در هیچ صورتی حقّ خیانت در این امانت، و افشای آن را ندارید؛
حتّی اگر دشمنتان بوده و به شما خیانت کرده باشد.
┏━━🍃🌺🍃━━┓
@Darmahzareghoran
┗━━━🍂━━
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌸🌸 ساعت عاشقی 🌸🌸
إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ یَا مَوْلانَا یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی السَّاعَهَ السَّاعَهَ السَّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🍃 🌳 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_516474296994891268.mp3
3.18M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی آیه 143
#سوره_اعراف ،آیه ۱۴۳
جزء ۹
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 143
آيه🔻
⤵️وَلَمَّا جَآءَ مُوسَى لِمِيقَتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِى أَنظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَن تَرَينِى وَلَكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَينِى فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكّاً وَخَرَّ مُوسَى صَعِقاً فَلَمَّآ أَفَاقَ قَالَ سُبْحَنَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ
ترجمه 🔻
⤵️و چون موسى به میقات و وعدهگاه ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، (موسى) گفت: پروردگارا! خودت را به من نشان ده تا به تو بنگرم! (خداوند) فرمود: هرگز مرا نخواهى دید، ولى به این كوه بنگر، اگر در جاى خود برقرار ماند، پس به زودى مرا خواهى دید.
💙 پس چون پروردگار موسى بر كوه تجلّى وجلوه نمود (و پرتوى از عظمت خود را بر كوه افكند)، كوه را متلاشى كرد و موسى مدهوش بر زمین افتاد. پس چون به هوش آمد گفت: (خداوندا!) تو منزّهى (كه دیده شوى)، من به سوى تو بازگشتم و من نخستین مؤمن هستم.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
نکته ها 🔻تفسیرنور☀️
⤵️«دَكّ»، به معناى زمین صاف و«جعله دكّا»، یعنى كوه متلاشى و ذرّه ذرّه شد تا به زمین هموارى تبدیل گشت.
«خَرَّ»، به معناى ساقط شدن و افتادن است و «صَعِقَ»، به معناى بیهوشى بر اثر صداى مهیب است.
🔻آن نیروى الهى كه بر كوه وارد آمد، آیا نیروى عظیم اتم بود، یا قدرت امواج صوتى و یا نیروى مرموز دیگر، هر چه بود كوه را متلاشى ساخت و موسى در اثر صداى غرّش انهدام كوه (یا از این مكاشفه و جذبهى باطنى)، بیهوش بر زمین افتاد.
🔖دیدن خداوند، تقاضاى جاهلانه ى بنى اسرائیل بود كه از موسى مى خواستند خدا را با چشم سر به آنان بنمایاند (كه در آیه 155 مى خوانیم)، و آن كافران غافل از بودند كه هرگز چشم توان دیدن خداوند را ندارد،
🔻«لاتدركه الابصار»، بلكه باید خدا را با چشم دل دید و به او ایمان آورد. چنانكه حضرت على علیه السلام فرمود: «رأته القلوب بحقایق الایمان»
چشم دل باز كن كه جان بینى آنچه نادیدنى است آن بینى
🔖امام صادق علیه السلام در مورد «انا اوّل المؤمنین» فرمودند: «انا اوّل مَن آمن و صَدّق بانّك لاتُرى» ، من اوّلین ایمان آورندگان باشم به این كه ذات الهى قابل دیدن نیست.
🔻در جلسهاى مأمون به امام رضا علیه السلام گفت: مگر شما نمى گویید انبیا معصومند، پس چرا موسى رؤیت الهى را از خداوند درخواست كرد؟ «أرنى أنظر الیك»، آیا موسى نمى دانست كه خداوند قابل دیدن نیست؟
🔖امام علیه السلام در جواب او فرمودند: حضرت موسى علیه السلام مى دانست كه خداوند قابل دیدن با چشم نیست، امّا هنگامى كه خدا با موسى سخن گفت و آن حضرت به مردم اعلام نمود، مردم گفتند: ما به تو ایمان نمى آوریم مگر اینكه كلام الهى را بشنویم.
🔻هفتادنفر از بنى اسرائیل برگزیده شدند و به میعادگاه كوه طور آمدند. حضرت موسى علیه السلام سؤال آنان را از خدا درخواست نمود، در این هنگام آنان كلام الهى را از تمام جهات شنیدند، ولى گفتند ایمان نمى آوریم مگر اینكه سخن گفتن خدا را خود ببینیم، صاعقهاى از آسمان آمد و همهى آنان هلاك شدند.
🔖حضرت موسى گفت: اگر با چنین وضعى برگردم، مردم خواهند گفت تو در ادّعایت راستگو نیستى كه دیگران را به قتل رساندى. به اذن الهى دوباره همه زنده شدند، این بار گفتند: اگر تنها خودت نیز خدا را ببینى، ما به تو ایمان مى آوریم.
🔻موسى گفت: «انّ اللّه لایُرى بالابصار و لا كیفیّة له و انّما یعرف بآیاته و یكلّم باعلامه»، خدا را تنها با نشانه ها و آیاتش مى توان درك كرد. امّا آنان لجاجت كردند، خطاب آمد موسى بپرس آنچه مى پرسند و تورا به خاطرجهالت آنان مؤاخذه نمى كنم.
🔖 حضرت موسى علیه السلام گفت: «ربّ ارنى انظر الیك»، خطاب آمد: «لن ترانى» هرگز، امّا نگاه كن به كوه، اگر پایدار ماند تو نیز خواهى توانست مرا ببینى.
🔻با اشارهى الهى كوه متلاشى و به زمینى صاف تبدیل شد وموسى پس از به هوش آمدن گفت: «سبحانك تبتُ الیك»، خدایا! از جهل و غفلت مردم، به شناخت ومعرفتى كه داشتم بازگشتم ومن اوّلین كسى هستم كه اعتراف مى كنم خدا را نمى توان با چشم سر دید. مأمون با این پاسخ شرمنده شد.
🔖در واقع حضرت موسى علیه السلام با بیان جملهى «ارنى» و پاسخ «لن ترانى» خواست به مردم بفهماند كه خداوند براى من قابل رؤیت با چشم نیست، تا چه رسد به شما.
🔻از امام صادق علیه السلام پرسیدند: اگر خدا قابل رؤیت نیست، پس در مورد روایاتى كه مى گویند: پیامبر صلى الله علیه وآله، خدا را دید، یا در قیامت مؤمنان خدا را در بهشت مى بینند، شما چه مى فرمایید؟
🔖حضرت تبسّمى كردند و فرمودند: بسیار زشت است كه شخصى 70 - 80 سال در زمین خدا زندگى كند و از رزق و روزى او استفاده كند، امّا او را چنانچه باید نشناسد.
👇
👆
🔻 پیامبر، خدا را باچشم ندیده است و اگر كسى چنین ادّعایى داشته باشد، دروغگو و كافر است، چنانكه آن حضرت فرمودند: «مَن شبّه اللّه بخلقه فقد كفر» كسى كه خدا را به صفات مخلوقات تشبیه كند، كافر است.
🔖 حضرت على علیه السلام در پاسخ به این سؤال كه اى برادر پیامبر صلى الله علیه وآله! آیا تو خدا را دیدهاى؟ فرمود: «لم أعبد ربّاً لم أره و لم تره العیون بمشاهدة الاعیان ولكن تراه القلوب بحقایق الایمان»، خدایى را كه ندیده باشم عبادت نمى كنم، امّا نه با چشم سر، كه با چشم دل.
🔻 در جاى دیگر فرمود: «ما رأیتُ شیئاً الاّ و قد رأیتُ اللّه قبله و بعده و معه و فیه» چیزى را ندیدم، مگر آنكه خداوند را قبل و بعد و همراه با آن دیدم.
🔖آرى، چشم توان دیدن او را ندارد، «لاتدركه الابصار و هو یدرك الابصار» ، امّا با چشم دل مى توان خدا را دید، چنانكه قرآن مى فرماید: «لقد رآه نَزلَة اُخرى عند سِدرة المنتهى» پیامبر، در معراج، ایات عظمت الهى را دید. البتّه آنچه در تورات در مورد ماجراى حضرت موسى در كوه طور آمده، از تحریفات تورات است
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
پيام ها⚡️📬
1-🏝 سخن گفتن خداوند با موسى، در جهت رشد و تربیت او بود. «كلّمه ربّه»
2-⛲️ آمدن به میقات و شنیدن سخن خداوند، شوق دیدار را نیز در موسى زنده كرد. «لمّا جاء... قال ارنى انظر الیك»
3-🏝 خداوند، با چشم ظاهر دیدنى نیست، نه در دنیا و نه در آخرت. «لن ترانى»
4-⛲️ تجلّى خداوند بر موجودات طبیعى، امكان دارد. «تجلّى ربّه للجبل»
5 -🏝 خداوند را باید از راه آثارش شناخت و به جلوههاى او نگریست. (حقیقت تجلّى هم روشن نیست، بلكه آثار آن مشهود است). «تجلّى... جعله دكّاً»
6-⛲️ خدا دیدنى نیست، و گرنه موسى شایستگى و لیاقت دارد. «سبحانك»
7-🏝 دیده شدن خداوند با چشم، نشانهى جسم بودن اوست كه باید خداوند را از آن منزّه دانست. «سبحانك»
8 -⛲️ فكر و تقاضاى ناروا نیز توبه دارد، هرگاه درباره خداوند توهّم باطلى تصوّر شد، باید سریعاً او را تنزیه كرد. «سبحانك»
9-🏝 پس از روشن شدن حقیقت، باید آن را پذیرفت و به آن اعتراف كرد. «قال... انا اوّل المؤمنین»
10-⛲️ انبیا، پیشگامان راه مكتباند. «أوّل المؤمنین»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ
⚘eitaa.com/Tasniim ⚘
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
دستهای مهربان او ☀️
ماجرای خواب متین
🍃 🌳 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
دستهای مهربان او.mp3
5.52M
#قصه_کودک
دستهای مهربان او ☀️
نویسنده؛ ندبه محمدی 🖋
قصهگو؛ نرگس خانم(۱۰ساله) 🎤
تدوینوصداگذاری؛ پارساکمالی 🎧
طرح گرافیکی؛ سمانه صدیقی🎨
┏━━🍃🌺🍃━━┓
@Darmahzareghoran
┗━━━🍂━━
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج