4_516474296994892469.mp3
2.8M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه176_177_178_179_180_181_182_183
#سوره_شعراء #آیه۱۷۶_۱۷۷_۱۷۸_۱۷۹_۱۸۰_۱۸۱_۱۸۲_۱۸۳
📖#جزء ۱۹
تفسیر آیه 176_180سوره شعراء
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163834
تفسیرآیه181_183 سوره شعراء
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163836
لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره شعراء - آیه ۱۷۶ - ۱۸۰
آیه 🔹
کَذَّبَ أَصْحَابُ لَْیْکَةِ الْمُرْسَلِینَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ شُعَیْبٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُونِ
وَمَآ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ
ترجمه🔸
اصحاب اَیکه (نیز) پیامبران را تکذیب کردند.
زمانى که شعیب به آنان گفت: آیا از (شرک و انحراف) پروا ندارید؟
همانا من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس، از خدا پروا کنید و من را اطاعت کنید.
و من بر این رسالتم هیچ پاداشى از شما درخواست نمى کنم. اجر من جز بر پروردگار جهانیان نیست.
«اَیکة» به معناى بیشه و جنگل است. بعضى «اصحاب اَیکه» را که چهار بار نامشان در قرآن آمده همان اصحاب مَدیَن مىدانند و بعضى دیگر آنان را قومى مىدانند که در منطقه اى نزدیک مَدیَن زندگى مىکردند و هر دو قوم، مخاطب حضرت شعیب بودهاند.
در این سوره، این هفتمین پیامبرى است که داستانش نقل شده و در تمام این داستانها جمله «قال لهم اَخوهم» بود امّا در مورد شعیب، کلمهى «اَخوهم» نیامده است. شاید دلیلش این باشد که شعیب نسبت به مردم غریب بود.
پیام ها🔸
۱- همهى انبیا، همفکر، هم سخن و همسو بودند. (آیات «اِنّى لکم رسول أمین» «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» در همه داستانهاى این سوره تکرار شده و پیامهاى این آیات، همان پیامهاى آیات ۱۶۰ تا ۱۶۴ است.)
┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄
💠 تفسیر سوره شعراء - آیه ۱۸۱ - ۱۸۳
آیه 🔹
أَوْفُواْ الْکَیْلَ وَلَا تَکُونُواْ مِنَ الْمُخْسِرِینَ
وَ زِنُواْ بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِیمِ
وَلَا تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَآءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْاْ فِى الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ
ترجمه🔸
حقّ پیمانه را ادا کنید و از کم فروشان نباشید.
و با ترازوى درست بسنجید.
و اجناس مردم را کم ندهید و در زمین به فساد و تبهکارى نکوشید.
کلمه «کیل»، براى مایعات و کلمه «قِسطاس»، براى وزنها و کلمه «اشیائهم»، براى چیزهاى عددى و غیره به کار رفته است.
در این آیات دو امر و دو نهى مشاهده مى کنیم که مکمّل یکدیگرند. «اَوفوا - و لاتکونوا» و «زنوا - لاتبخسوا»
در روایات آمده است: کسانى که عیب جنس خود را به مشترى نگویند، فرشتگان، آنان را لعنت مى کنند و کسانى که با مکر و حیله دیگران را فریب دهند، بدترین مردم هستند.
کم فروشى، یکى از منکرات بزرگ اقتصادى است که همه آفات لقمه حرام را به دنبال دارد. کم فروشى، تنها در داد و ستد نیست، بلکه ممکن است افرادى در تدریس، طبابت، نظارت، مهندسى و شئون دیگر زندگى نیز کم فروشى کنند و چنان که باید.
پیام ها🔸
۱- پیمانه و ترازو، سابقه و تاریخى بس طولانى دارد. «اَوفوا الکَیل»
۲- کم فروشى، حرام و مراعات حقّ الناس واجب است. «اَوفوا الکَیل ...»
۳- انبیا، بر سلامت نظام اقتصادى جامعه نظارت داشتند. «اَوفوا الکَیل»
۴- ادیان آسمانى بر عدالت اجتماعى و اقتصادى تأکید دارند. «اَوفوا - وَ زِنوا»
۵ - میزان سنجش در هر امرى باید عادلانه و درست باشد. «القِسطاس المستقیم»
۶- مراعات حقوق همهى انسانها لازم است، نه تنها مؤمنین. «لاتبخسوا النّاس»
۷- کم فروشى، در هر چیزى ممنوع است و مخصوص پیمانه و ترازو نیست. «لاتبخسوا النّاس اشیائهم»
۸ - کم فروشى، نوعى فساد است و کسانى که به جامعه ضربه اقتصادى مىزنند مفسد فى الارض هستند. زیرا نابسامانى هاى اقتصادى، سرچشمه از هم پاشیدگى نظام اجتماعى است. «لا تَعثوا فى الارض مفسدین»
۹- شناخت انحرافات موجود در جامعه، گام اوّل در اصلاح جامعه است. (تمام آیات)
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
※ #حرف_اول
• این قانون دنیاست!
همه میوه نمیشوند ...
آنانی میرسند که قصدِ میوه شدن داشتند!
سرشان را گذاشتند پایین،
و حواسشان به دور و برشان نبود!
گذشتند از گلبرگ و زینت و جلوه ...
تا اینکه بالغ شدند و رسیدند و میوهای شدند که قرار است بخشی از جان یک انسان باشد و به چرخهی ابد و جاودانگی برسد.
※ #حرف_دوم
• داشتم با خودم میگفتم، این انار تا اینجای راه را به سلامت رسید،
کمی که طاقت بیاورد، میرسد!
و چیده میشود!
برای رسیدن، باید طاقت داشت !
باید فقط سرگرم رسیدن بود!
همین .
※ #حرف_سوم
• و من جواب سؤالم را از این انار گرفتم!
قیمت این انار از میوه شدنش،
از موثر شدنش،
از رسیدنش به شأنی که خدا میخواست، پیداست!
این انار فرق میکند با شکوفههایی که ترجیح دادند جلوهگر بمانند تا بپوسند!
و همین برای رها کردنِ همهی زینتها کافیست.
※ #حرف_آخر
و قیمت انسان از میزان بالغ شدنش پیداست!
با قلب کثیف، کسی انار نمیشود!
آدمی گاهی فقط باید چند صبح دیگر را طاقت بیاورد،
تا بقیهی راه را نیز به سلامت برسد!
※ قیمت تو را،
و بهای خون دلی که بر تو گذشت را،
زیبایی انار درونت مشخص خواهد کرد.
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
👤 #انسان_شناسی۲۵۹
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
انسان شناسی ۲۵۹.mp3
11.42M
#انسان_شناسی ۲۵۹
#آیتالله_حائری_شیرازی
#استاد_شجاعی
✘ من ۱۵ بار حج رفتم!
• این که چیزی نیست، این بار که من برم کربلا، ۴۰ بارم تموم میشه !
✘ هفت ساله که توی چلهی نماز شب شرکت میکنم،
• اِی بابا ... من اصلاً یادم نمیاد شبی رو که تا سحر خوابیده باشم.
💥 خطـــــر سقوط ! احتیاط کنید 💥
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
12.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
✘ خیلی به من بد کرد، نمیتونم ببخشمش!
✘ از وقتی بچهمو از دست دادم، افسردگی شدید گرفتم!
✘ فشارهای مالی، ناامیدم کرده، حوصلهی زندگی رو ندارم!
★ چرا حال من خوب نمیشه؟
🌐 آپارات
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#مولاجانم
✨ای پاک و نجیب مثل باران، برگرد
ای روشنی کلبۀ احزان برگرد...
✨یعقوب امیدش همه پیراهن توست
ای یوسف گمگشتۀ کنعان برگرد...
#مولایِمن🌸 #بیاآرامِدلها
#العجلمولای_غریبم
إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ یَا مَوْلانَا یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی السَّاعَهَ السَّاعَهَ السَّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
۞اللّهُمَّ اغفِر لِیَ الذُّنوبَ الَّتی تَحبِسُ الدُّعا۞
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
.
4_516474296994892481.mp3
3.84M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه184_185_186_287_188_189_190_191
#سوره_شعراء #آیه۱۸۴_۱۸۵_۱۸۶_۱۸۷_۱۸۸_۱۸۹_۱۹۰_۱۹۱
📖#جزء ۱۹
تفسیرآیه184_186سوره شعراء
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163837
تفسیر ایه 187_191سوره شعراء
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163838
لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره شعراء - آیه ۱۸۴ - ۱۸۶
وَاتَّقُواْ الَّذِى خَلَقَکُمْ وَالْجِبِلَّةَ الْأَوَّلِینَ
قَالُواْ إِنَّمَآ أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِینَ
وَ مَآ أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَإِن نَّظُنُّکَ لَمِنَ الْکَاذِبِینَ
ترجمه🔸
و از خدایى که شما و اقوام پیشین را آفریده پروا کنید.
مردم (به جاى قبول دعوت شعیب) گفتند: تو قطعاً از سحرشدگانى.
و تو جز بشرى مثل ما نیستى، و ما تو را از دروغگویان مىپنداریم.
کلمهى «جِبِلّ» به معناى امّت و جماعت است، چنانکه آیه ۶۲ سوره یس مىفرماید: «و لقد اضلّ منکم جبلاّ کثیراً» شیطان گروه زیادى از شما را گمراه کرد. چون کلمهى «جَبَل» به معناى کوه و «جِبلّى» به معناى فطرى است، به اقوام و نسلهایى که قدیمى هستند یا خلق و خوى فطرى دارند و مثل کوهاستوارند، «جِبِلّى» گفته مى شود.
پیام ها🔸
۱- کسى که انسان را آفرید، شایستهى احترام است و باید از او پروا کرد. «واتّقوا الّذى خلقکم»
۲- تقوا و ایمان، مانع فساد اقتصادى است. آنکه شما را آفرید، رزق شما را هم مىدهد. «و اتّقوا الّذى خلقکم» (با توجّه به آیات قبل دربارهى کم فروشى)
۳- به آداب و رسوم فاسد نیاکان، تکیه نکنیم که همه مخلوق خدا هستیم و باید مطیع او باشیم. «خلقکم و الجبلّة الاوّلین»
۴- تهمت، اهرم کسانى است که منطق ندارند. «قالوا انّما انت من المسحّرین»
۵ - خلافکار، خلاف خود را توجیه مىکند. (به جاى اقرار به اشتباه و لجاجت خود، انبیا را سحر شده مى داند). «انت من المسحّرین»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره شعراء - آیه ۱۸۷ - ۱۹۱
فَأَسْقِطْ عَلَیْنَا کِسَفاً مِّنَ السَّمَآءِ إِن کُنتَ مِنَ الصَّادِقِینَ
قَالَ رَبِّى أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ
فَکَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمْ عَذَابُ یَوْمِ الظُّلَّةِ إِنَّهُ کَانَ عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ
إِنَّ فِى ذَلِکَ لَآیَةً وَمَا کَانَ أَکْثَرُهُم مُّؤْمِنِینَ
وَإِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ
ترجمه🔸
پس اگر تو از راستگویانى، پارههایى از آسمان را بر سر ما بیفکن!
(شعیب) گفت: پروردگار من به آنچه انجام مىدهید آگاهتر است.
پس شعیب را تکذیب کردند و عذاب روز ابر (آتشبار) آنان را فراگرفت.
البتّه آن عذاب روز بزرگ و هولناکى است.
بىشک در این (ماجرا) نشانهاى (از قدرت الهى) است، ولى اکثر مردم ایمانآورنده نیستند.
والبتّه پروردگارت همان تواناى مهربان است.
کلمهى «کِسَف» که چهار بار در قرآن آمده، جمع «کسفة» به معناى قطعه است و در اینجا مراد پارهاى از ابر است. و مراد از «عذاب یوم الظلّة»، یا عذاب در روزى است که مردم از شدّت گرما زیر سایبانها پناه برده بودند، یا روزى که ابرى بر سرشان سایه افکنده بود.
در چگونگى عذاب قوم شعیب چند تعبیر آمده است: یک جا مى فرماید: با زلزله نابود شدند. در جاى دیگر مىفرماید: با صیحه عذاب شدند. و در اینجا مسألهى ابر مطرح است. هر سه مطلب، با هم قابل جمع است که از ابرِ سیاهى رعد و صیح هاى برخیزد و لرزه بر جان آنان بیفتد یا با ایجاد زلزلهاى همزمان، نابود شوند؛ و شاید زلزله مربوط به اصحاب مَدیَن و ابر سیاه مربوط به اصحاب اَیکه باشد، چون حضرت شعیب بر هر دو قوم مبعوث بود و در سورهى اعراف، رسالت بر قوم مدین مطرح شده است که آنان با زلزله نابود شدند، ولى در این سوره از رسالت بر اصحاب ایکه یاد شده است.
پیام ها🔸
۱- خواسته و تقاضاى سنگدلان نیز خشن است. «اِسقط علینا کِسَفاً من السماء»
۲- با مقاومت رهبران حقّ، مخالفان از شعارهاى تند خود عقب نشینى مىکنند. قوم شعیب اوّل او را سحر شده و دروغگو خواندند، سپس گفتند: اگر از راستگویانى. «انّما انت من المسحّرین» به «ان کنت من الصادقین» تبدیل مىشود.
۳- در شیوه تبلیغ وارشاد، لازم نیست بر طبق تمایلات و خواسته هاى مخالفان عمل شود. «قال ربّى اعلم...» (آنان سقوط قطعاتى از آسمان را درخواست مى کردند، امّا پیامبر پاسخ مى دهد: خداوند آگاه تر است)
۴- یاد خدا وتوکّل بر او، بهترین پشتوانه در برابر خرافات است. «قال ربّىاعلم...»
۵ - سرنوشت ما به دست خود ماست. «فکذّبوه فأخذهم ...»
۶- خداوند، انبیا را حمایت و مخالفانشان را نابود مى کند. «فکذّبوه فأخذهم»
۷- حبّ دنیا و رسیدن به مال، انسان را به سرکشى در برابر انبیا وادار مىکند. «لاتبخسوا النّاس اشیائهم - فکذّبوه»
۸ - هدف قرآن از نقل تاریخ، عبرت آموزى است، نه داستانسرایى. «لآیةً»
۹- اکثر مردم در خط حقّ قرار نمىگیرند. «و ما کان اکثرهم مؤمنین»
۱۰- مربّى باید همراه با قدرت، عطوفت نیز داشته باشد. «لهو العزیز الرّحیم»
۱۱- همان خداوندى که شعیب را حمایت و مخالفان او را هلاک کرد، پروردگار تو نیز هست. «اِنّ ربّک لهو العزیز الرّحیم» (بیان تاریخ امثال حضرت شعیب، هم مایهى دلدارى و تسلّى پیامبر است و هم تهدیدى براى کفّار و دشمنان)
۱۲- هلاکت مخالفان انبیا، نمودى از عزّت و قدرت الهى است، همان گونه که مهلتى که به آنان داده مى شود نمودى از رحمت اوست. «العزیز الرّحیم»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج