"الگوی ایمان"
26 رجب(و به نقلی 7رمضان)سال دهم بعثت با ارتحال حضرت ابوطالب، حزن شدیدی بر دل نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و أميرالمؤمنين علیه السلام وارد شد.
آن چه از ایمان این اسوه دین و ایمان تاکنون بیان شده، بیشتر حالت انفعالی داشته و در پاسخ به کسانی بوده که دلشان از بغض و کینه امیرالمؤمنین و اولاد طاهرینش علیهمالسلام در تلاطم و آشوب بوده و هست. لذا جدا از کینهورزی معاندین که موجب موضعگیری علمای شیعه میشده، باید گفت کمتر به منقبت و عظمت معنوی این شخصیت والای جهان اسلام توجه شده است.
نام او "عبد مناف" و به نقل دیگر "عمران" و کنیه اش "ابو طالب" بود.
آخرین حجّت خدا قبل از اسلام بود. طبق استفادهای که از برخی روایات میشود، حضرت ابوطالب و همچنین حضرات عبدالمطلب، هاشم و عبدمناف، همه نبی بودهاند و او آخرین وصیّ پیامبر مرسل قبل از پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله بوده است.
علامه امینی مینویسد؛ از امیرمؤمنان علیهالسلام پرسیدند: «آخرین وصی پیش از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چه کسی بود؟» فرمود: «پدرم».
از امام کاظم علیهالسلام پرسیدند: «آیا حضرت ابوطالب بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله نیز حجّت بود؟» فرمود: «لاَ، وَلَکِنَّهُ کَانَ مُسْتَوْدَعا لِلْوَصَایَا، فَدَفَعَهَا اِلَیْهِ؛ نه، بلکه امانتدارِ وصایا بود، پس آنها را به آن حضرت تسلیم کرد». علامه مجلسی در شرح این حدیث شریف میفرماید: «منظور از "وصایا" مواریث انبیاء مثل کتب پیامبران، عصای حضرت موسی علیهالسلام ، انگشتریِ حضرت سلیمان علیهالسلام و امثال اینهاست».( که همه اینها اکنون در نزد امام زمان روحی فداه است، به علاوه مواریث اجداد طاهرینش علیهمالسلام).
اصبغ بن نباته میگوید از امیرمؤمنان علیهالسلام شنیدم که فرمود: « والله ما عُبِدَ أبي ولا جدّي عبدالمطلب ولا هاشم ولا عبدمناف صنماً قَطُّ، قيل له: فما کانوا يعبدون؟ قال: کانوا يصلّون إلي البيت علي دين إبراهيم عليهالسلام مُتَمَسِّکِینَ بِهِ؛ به خدا قسم پدرم و نیاکانم: عبد المطلب، هاشم و عبد مناف، هرگز بت نپرستیدند.» سئوال شد: «پس چه چیزی را می پرستیدند؟» فرمود: «به سوی کعبه نماز می خواندند، بر دین حضرت ابراهیم علیه السلام و متمسّک به آن بودند».( کما ل الدين ج1 ص174-175 باب 12 –ح32)
شیخ صدوق می فرماید: روایت شده که عبدالمطلب حجّت بود و ابوطالب وصیِّ او بود.
علاّمه مجلسی می فرماید: «شیعیان در باره حضرت ابوطالب اجماع دارند که وی در آغاز بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به وی ایمان آورد، هرگز بتی را نپرستید؛ بلکه از اوصیای حضرت ابراهیم علیهالسلام بود.
بنابراین از مجموعه این روایات و کلمات بزرگان میتوان دریافت که حضرت ابوطالب از انبیاء غیر مرسل خدا و وارث پیامبران الهی بوده و با وحی در ارتباط بوده است.
حضرت ابوطالب در مورد پیامبر اکرم(ص) میفرماید:«وَلَقَدْ کَانَ اَبِی یَقْرَأُ الْکُتُبَ جَمِیعاً، وَلَقَدْ قَالَ: اِنَّ مِنْ صُلْبِی لَنَبِیّا وَ لَوَدَدْتُ اَنِّی اَدْرَکْتُ ذَلِکَ الزَّمَانَ فَآمَنْتُ بِهِ، فَمَنْ اَدْرَکَهُ مِنْ وُلْدِی فَلْیُؤْمِنْ بِهِ؛ پدرم (عبدالمطلب) همه کتابها[ی آسمانی]را میخواند و میگفت که پیامبری از صلب من خواهد بود. چقدر مشتاقم که زمان او را درک کنم، پس به او ایمان آورم، هر کس از فرزندانم او را درک کند، حتماً به او ایمان بیاورد».
پیامبر اکرم(ص) 20 ساله بود که ابوطالب علیهالسلام فرمود: «وَلَقَدْ أَنْبَأَنِی أبِی: عَبْدُالْمُطَلِّبُ بِاَنَّهُ النَّبِیُّ الْمَبْعُوثُ، وَاَمَرَنِی اَن اَسْتُرَ ذَلِکَ لِئَلاَّ یَغْرِیَ بِهِ الاَعْدَاءُ؛ پدرم عبدالمطلب به من خبر داده بود که او همان پیامبری است که مبعوث خواهد شد، و به من امر فرمود که آن را پوشیده بدارم تا به این سبب، دشمنان، علیه او شورش نکنند».
وقتی خطبه عقد پیامبر اکرم(ص) با خدیجه(س) را میخواند فرمود: «وَهُوَ وَاللَّهِ بَعْدَ هَذَا لَهُ نَبَأٌ عَظِیمٌ وَخَطَرٌ جَلِیلٌ؛ به خدا سوگند بعد از این، برای او، خبر بزرگ و جایگاه بسیار رفیعی هست».
روز میلاد پیامبر اکرم(ص)، فاطمه بنت اسد خدمت ابوطالب رسید تا ولادت آن حضرت را بشارت دهد،ابوطالب خطاب به او فرمود: «اِصْبِرِی سَبْتا اُبَشِّرُکِ بِمِثْلِهِ اِلاَّ النُّبُوَّةَ؛ سی سال صبر کن تا بشارت نظیر او را به تو بدهم، غیر از این که نبیّ نیست» و جالب است که ابوطالب در شب میلاد علی(ع) در کوچه و بازار مکه راه میرفت و میفرمود: «اَیُّهَا النَّاسُ! وُلِدَ اللَّیْلَةَ فِی الْکَعْبَةِ حُجَّةُ اللّهِ تَعَالَی وَ وَلِیُّ اللّهِ...؛ ای مردم! امشب در کعبه، حجّت خدا و ولیّ خدا دیده به جهان گشود...» مردم جمع شدند و پرسیدند: چه شده؟! فرمود: امشب ولیّی از اولیای الهی متولد شده که همه خیرها به دست او به پایان میرسد و همه شرها به دست او از بین می رود».
همه اینها دلیل بر این است که او با وحی نبوی در ارتباط بوده و حجتی از حجج الهی بوده است. حال در مورد ایمان چنین بزرگواری چه میتوان گفت جز این که بگوییم فکر ما از درکش قاصر است و باید از محضر اولاد معصومش در وصف ایمان او بهره برد:
امام باقر علیهالسلام در این باره میفرماید:«لَوْ وُضِعَ اِیمَانُ اَبُوطَالِبٍ علیهالسلام فِی کَفَّةٍ وَ ایِمَانُ هَذَا الْخَلْقِ فِی الْکَفَّةِ الأخْرَی، لَرَجَحَ اِیمَانُهُ؛ اگر ایمان ابوطالب علیهالسلام را در یک کفّه ترازو بگذارند و ایمان این مردم را در کفّه دیگر، ایمان ابوطالب بر ایمان همه آنها برتری می یابد».(الغدير، ج 7، ص 380)
از امیرمؤمنان علیهالسلام نقل شده که فرمود:«اِنَّ نُورَ اَبِی طَالِبٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لَیُطْفِی ءُ اَنْوَارَ الْخَلاَیِقِ، اِلاَّ خَمْسَةَ اَنْوَارٍ؛ روز قیامت نور پدرم ابوطالب، به جز انوار پنج تن، بر انوار همه مخلوقات چیره می شود». در پایان همین حدیث میفرماید«اَلاَ اِنَّ نُورَهُ مِنْ نُورِنَا،خَلَقَهُ اللّهُ مِنْ قَبْلِ خَلْقِ آدَمَ بِأَلْفَیْ عَامٍ؛ بدانید! نور ابوطالب از نور ماست که خداوند او را دو هزار سال پیش از خلقت حضرت آدم، آفریده است».(احتجاج شيخ طوسي ج1 ص546) در حدیث عجیب دیگری میفرماید:« والذي بعث محمدا بالحق نبيا لو شفع ابي في کل مذنب علي وجه الارض لشفّعه الله: قسم به کسي که محمد را به حق به پيامبري برگزيد اگر پدرم در حق تمام گناهکاران روي زمين شفاعت کند، خداوند ميپذيرد.( الحجة، ص 24)
حضرت رضا علیه السلام فرمود:« بر نگین انگشتری حضرت ابو طالب علیه السلام چنین حک شده بود:"رَضِیتُ بِاللَّهِ رَبّا، وَبِاِبْنِ اَخِی مُحَمَّدٍ نَبِیّا، وَبِابْنِی عَلِیٍّ لَهُ وَصِیّا"؛ من خدای را به خداوندی، برادرزاده ام محمد را به پیامبری، و پسرم علی را به جانشینی او پسندیدم».
خود در اشعارش ایمانش را این گونه اظهار میکند:
واحببته حبّ الحبيب المواصل لعمري لقد کلّفت وجداً باحمد
ودافعت عنه بالذري والکواهل وجدت بنفسي دونه فحميته
واظهر ديناً حقاً غير باطل وايّده ربّ العباد بنصره (شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ص 316 )به جان خودم! به قدري به واسطه وجود احمد صلي الله عليه و آله در وجد و سرور غوطهورم که وجد را به زحمت آورده ام؛
زيرا او را به قدري دوست مي دارم مانند کسي که دوست خود را به سينه گرفته باشد. جان خود را نثار او کنم و حمايت از او نمايم به اعضاي رئيسه و غير رئيسه خود.
خداوند او را پاينده بدارد که جمال اهل دنيا است و نقمت دشمنان و زينت هر کوي و محفل است. پروردگار بندگان او را با توفيقات خود تأييد و ياري نمود و ظاهر و محقق کرد دين حقي را که باطل در او راه نداشت.
از ديگر اشعار او که صراحت بر ايمان ابوطالب دارد، شعري است که ابن ابي الحديد در جلد سوم شرح نهج البلاغه آورده است:
انّي علي دين النّبيّ احمد يا شاهد اللّه عليّ فاشهد
من ضلّ في الدّين فانّي مهتد
«اي گواهان! شاهد باشيد که من بر دين پيغمبر خدا احمد (ص) استوارم. هرکس از آن خارج است، باشد. من به او هدايت شدم».
ابوطالب هنگام مرگ به فرزندان وخویشانش گفت:
من محمد را به شما توصيه مي کنم؛ زيرا او امين قريش و راستگوي عرب و حائز تمام کمالات است. آييني آورده است که دلها بدان ايمان دارند، اما زبانها از ترس شماتت به انکار آن برخاسته است. من ميبينم که افتادگان و ضعيفان عرب به حمايت او برخاسته، به او ايمان آورده اند و محمد به کمک آن ها برشکستن صفوف قريش قيام نموده است.
اي خويشاوندان من! از دوستان و حاميان حزب او (اسلام) باشيد. هرکس او را پيروي کند، سعادتمند مي گردد و اگر اجل مرا مهلت مي داد، من حوادث و مکاره روزگار را از او دفع مي نمودم.( سيره حلبي، ج 1، ص 389)
بعد بزرگان خانواده را خطاب قرار داد و گفت:
چهار تن را به ياري پيامبر سفارش ميکنم فرزندم علي و بزرگ قبيله عباس و شير خدا حمزه که هماره از پيامبر حمايت کرده و فرزندم جعفر تا او را ياور باشيد و شما که عزيزان من به فدايتان باد هميشه براي رسول خدا در برابر دشمنان چون سپرها محافظ باشيد» و در آخرين سخنان به بنیهاشم فرمود:«يا معشر بني هاشم اطيعوا محمدا و صدّقوه تفلحوا و ترشدوا:اي جماعت بني هاشم محمد را اطاعت و تصديق کنيد رستگار و هدايت مي شويد».
و نيز گفت: محمد، امين قريش، راستگوي عرب و داراي همه کمالات است، دلها به او ايمان دارد ولي زبانها از ترس، به انکار برخاستهاند. من ميبينم که در آينده مستکبران را خواهد شکست و بزرگان آنها را خوار و خانههايشان را خراب و بيپناهان را نيرومند خواهد کرد....به او مهر ورزيد و از حمايت کنندگان حزب او باشيد.( الغدير، ج 7، ص 367 )
ابوطالب بعد از هشتاد و اندي سال درگذشت.(طبري، ج 2، ص 277) وقتی علی(ع)خبر مرگ ابوطالب را به پیامبر داد، وی سخت گریست و به علی(ع) دستور غسل و کفن و دفن را او را داد، و از خدا برای او طلب مغفرت نمود.(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 14 / 76)
او را در سال 10 بعثت در کنار قبر پدرش عبدالمطلب در قبرستان حجون به خاک سپردند.
وقتی حضرت ابوطالب رحلت کرد، جبرئیل نازل شد و عرض کرد: «یَا مُحَمَّدُ! اُخْرُجْ مِنْ مَکَّةَ فَلَیْسَ لَکَ فِیهَا نَاصِرٌ؛ ای محمد! از مکّه خارج شو، که دیگر در این شهر یاوری نداری»."
هدایت شده از پایگاه خبری تحلیلی بانوان آنلاین
- میدونیتوکل چیه؟
توکل بعد از تصمیمگیریه.
وقتی به یه تصمیم عاقلانه و درست رسیدی، میگی:
خدایا من فکرامو کردم و تا اینجاشو فهمیدم اما از پشتپرده و اتفاقات غیرمنتظره بیخبرم،
پس تو مراقبم باش🌱💛
#تلنگرانه
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
هدایت شده از KHAMENEI.IR
6.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹نماهنگ|رهبرانقلاب: شهید آوینی و مرحوم سلحشور، پیشروان کار انقلابی در این کشورند
🌟 اینها را باید گرامی داشت
⚠️کار وقتی با روحیه انقلابی شد، پیشرفت خواهد کرد
🌹سالروز درگذشت هنرمند انقلابی مرحوم فرجالله سلحشور
📥 khl.ink/f/39058
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از ندای تهذیب
01 درس اخلاق حضرت آيت الله فياضي 1400.12.4.mp3
29.27M
▫️ صوت | #درس_اخلاق
💠 حضرت آیتالله #فیاضی
🍃 دفتر مقام معظم رهبری
⏱ چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
هدایت شده از « معنویت افزایی طلاب ناب »
🔖دعای روز دوشنبه
#دعاهای_ایام_هفته
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
الْحَمْدُ للهِ الَّذِی لَمْ یُشْهِدْ أَحَدا حِینَ فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ
وَ لا اتَّخَذَ مُعِینا حِینَ بَرَأَ النَّسَمَاتِ
لَمْ یُشَارَکْ فِی الْإِلَهِیَّةِ وَ لَمْ یُظَاهَرْ فِی الْوَحْدَانِیَّةِ
کَلَّتِ الْأَلْسُنُ عَنْ غَایَةِ صِفَتِهِ وَ الْعُقُولُ عَنْ کُنْهِ مَعْرِفَتِهِ
وَ تَوَاضَعَتِ الْجَبَابِرَةُ لِهَیْبَتِهِ وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِخَشْیَتِهِ
وَ انْقَادَ کُلُّ عَظِیمٍ لِعَظَمَتِهِ فَلَکَ الْحَمْدُ مُتَوَاتِرا مُتَّسِقا
وَ مُتَوَالِیا مُسْتَوْسِقا [مُسْتَوْثِقا]
وَ صَلَوَاتُهُ عَلَى رَسُولِهِ أَبَدا وَ سَلامُهُ دَائِما سَرْمَدا
اللهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ یَوْمِی هَذَا صَلاحا وَ أَوْسَطَهُ فَلاحا
وَ آخِرَهُ نَجَاحا،وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ یَوْمٍ أَوَّلُهُ فَزَعٌ
وَ أَوْسَطُهُ جَزَعٌ وَ آخِرُهُ وَجَعٌ
اللهُمَّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ نَذْرٍ نَذَرْتُهُ
وَ کُلِّ وَعْدٍ وَعَدْتُهُ وَ کُلِّ عَهْدٍ عَاهَدْتُهُ ثُمَّ لَمْ أَفِ بِهِ
وَ أَسْأَلُکَ فِی مَظَالِمِ عِبَادِکَ عِنْدِی
فَأَیُّمَا عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِکَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِکَ
کَانَتْ لَهُ قِبَلِی مَظْلِمَةٌ ظَلَمْتُهَا إِیَّاهُ فِی نَفْسِهِ
أَوْ فِی عِرْضِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی أَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ أَوْ غِیبَةٌ اغْتَبْتُهُ بِهَا
أَوْ تَحَامُلٌ عَلَیْهِ بِمَیْلٍ أَوْ هَوًى أَوْ أَنَفَةٍ أَوْ حَمِیَّةٍ أَوْ رِیَاءٍ
أَوْ عَصَبِیَّةٍ غَائِبا کَانَ أَوْ شَاهِدا وَ حَیّا کَانَ أَوْ مَیِّتا
فَقَصُرَتْ یَدِی وَ ضَاقَ وُسْعِی عَنْ رَدِّهَا إِلَیْهِ وَ التَّحَلُّلِ مِنْهُ،
فَأَسْأَلُکَ یَا مَنْ یَمْلِکُ الْحَاجَاتِ
وَ هِیَ مُسْتَجِیبَةٌ لِمَشِیَّتِهِ وَ مُسْرِعَةٌ إِلَى إِرَادَتِهِ
أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ أَنْ تُرْضِیَهُ عَنِّی بِمَا [بِمَ] شِئْتَ
وَ تَهَبَ لِی مِنْ عِنْدِکَ رَحْمَةً إِنَّهُ لا تَنْقُصُکَ الْمَغْفِرَةُ
وَ لا تَضُرُّکَ الْمَوْهِبَةُ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
اللهُمَّ أَوْلِنِی فِی کُلِّ یَوْمِ إِثْنَیْنِ نِعْمَتَیْنِ مِنْکَ ثِنْتَیْنِ
سَعَادَةً فِی أَوَّلِهِ بِطَاعَتِکَ
وَ نِعْمَةً فِی آخِرِهِ بِمَغْفِرَتِکَ یَا مَنْ هُوَ الْإِلَهُ
وَ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ سِوَاهُ
#پویش_جهانی_استغاثه_به_امام_عصر 🚩
#سپاه_حضرت_کوثر علیها السلام
✨✨✨✨
•🕊🌸🕊🌸🕊؛
؛ ﷽
ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎ ﻭ ﺑﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻴﺎﻧﻪ [ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ، ﻧﻤﺎﺯ ﻇﻬﺮ ﺍﺳﺖ ] ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻛﻨﻴﺪ ، ﻭ [ ﻫﻨﮕﺎم ﻋﺒﺎﺩﺕ ] ﻓﺮﻭﺗﻨﺎﻧﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﻗﻴﺎم ﻛﻨﻴﺪ .(٢٣٨)
ﭘﺲ ﺍﮔﺮ [ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻦ ﻳﺎ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﺩﺭﻧﺪﻩ ﻳﺎ ﺧﻄﺮ ﺩﻳﮕﺮ ] ﺗﺮﺱ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ ، [ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ] ﭘﻴﺎﺩﻩ ﻳﺎ ﺳﻮﺍﺭﻩ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻳﺎﻓﺘﻴﺪ ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ [ ﺑﺎ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻧﻤﺎﺯ ] ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ، ﻧﻤﺎﺯﻱ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺳﺎﻳﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﻨﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺎﻱ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺒﻮﺩﻳﺪ ، ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﻮﺧﺖ .(٢٣٩)
ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﻣﺮﮔﺸﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ، ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﻲ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﻰ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﻭﺻﻴﺖ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺎ ﻳﻚ ﺳﺎﻝ ﺑﺪﻭﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﺯ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﺳﺎﺯﻧﺪ . ﭘﺲ ﺍﮔﺮ [ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺧﻮﺩ ] ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻓﺘﻨﺪ ، ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ [ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻳﺎ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺷﻐﻞ ] ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﻣﺘﻌﺎﺭﻑ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻨﺪ ، ﺑﺮ ﺷﻤﺎ [ ﻭﺍﺭﺛﺎﻥ ﻣﻴّﺖ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻧﭙﺮﺩﺍﺧﺘﻦ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺁﻧﺎﻥ ] ﮔﻨﺎﻫﻲ ﻧﻴﺴﺖ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ .(٢٤٠)
ﻭ [ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺷﻮﻫﺮﺍﻥ ] ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﻣﺘﻌﺎﺭﻑ ، ﻛﺎﻟﺎ ﻭ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﻃﻠﺎﻕ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﻘّﻲ ﻟﺎﺯم ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ .(٢٤١)
ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﺁﻳﺎﺗﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻴﺪ .(٢٤٢)
ﺁﻳﺎ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻣﺮﮒ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﻧﻔﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻧﺪ [ ﺑﺎ ﺩﻳﺪﻩ ﻋﺒﺮﺕ ] ﻧﻨﮕﺮﻳﺴﺘﻲ ؟ ﭘﺲ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺑﻤﻴﺮﻳﺪ [ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺪﻭﻥ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﺮﺩﻧﺪ ، ] ﺳﭙﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﻩ ﻛﺮﺩ [ ﺗﺎ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﺭﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﭼﻨﮓ ﻣﺮﮒ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ ] . ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ، ﻭﻟﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺮﺩم ﺳﭙﺎﺱ ﻧﻤﻰ ﮔﺰﺍﺭﻧﺪ .(٢٤٣)
ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﭘﻴﻜﺎﺭ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(٢٤٤)
ﻛﻴﺴﺖ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭﺍم ﻧﻴﻜﻮ ﺩﻫﺪ ، ﺗﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﺪ ؟ ﻭ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ [ ﺭﻭﺯﻱ ﺭﺍ ] ﺗﻨﮓ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﻭﺳﻌﺖ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ; ﻭ [ ﻫﻤﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﭘﺎﺩﺍﺵ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﺪ .(٢٤٥)
🕊🌸🕊🌸🕊
🕊#ترجمه صفحه به صفحه قرآن
🏷استاد انصاریان
🕊سوره مبارکه #بقره
🏷صفحه39
⚜️
🕌⚜️
⚜️🕌⚜️
🕌⚜️🕌⚜️
tarjomeh-0039.mp3
2.6M
🕊🌸🕊🌸🕊؛
🕊#ترجمه صفحه به صفحه قرآن
🎙#مرحوم_قادرپناه
🕊#هدیه_به_امام_عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)🚩
🕊معنویت افزایی طلاب ناب
⚜️
🕌⚜️
⚜️🕌⚜️
🕌⚜️🕌⚜️
Page039.mp3
900.1K
💎#ترتیل_صفحه_به_صفحه_قرآن
🎙#استاد_پرهیزکار
#هدیه_به_امام_عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)🚩
💠معنویت افزایی طلاب ناب
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳