هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة (قسمت هشتم)
🔅🔅🔅
🌑 «مادر بتها، بت نفس شما است».(۱)
🌴 قال الله تعالى:
«وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً الىَ اللَّه وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللَّه؛
🌴كسى كه از خانهاش بيرون شود در حالى كه هجرت كننده به سوى خدا و رسول اوست، آن گاه مرگ او را در يابد، پاداش او بر خدا واقع (و لازم) شده است.» (نساء- ۱۰۰)
🍃هجرت صورى و صورت هجرت عبارت است از هجرت با تن از منزل صورى به سوى كعبه يا مشاهد اولياء (ع).
🍃هجرت معنوى خروج از بیت نفس و منزل دنيا است إلى اللّه و رسوله. هجرت به سوى رسول و ولىّ نيز هجرت إلى اللّه است.
🍃تا وقتی كه نفس، تعلّقى به خويش و توجّهى به انّيّت دارد، مسافر نشدهاست.
🍃تا بقاياى انانيّت در نظر سالك است و دیوار شهر خودیت و اذان اعلام خود خواهى مختفى نشده، در حكم حاضر است نه مسافر و مهاجر.
🍃در مصباح الشّريعة آمدهاست:
قالّ الصّادق عليه السّلام:
🔆«العبوديّة، جوهرة كنهها الرّبوبيّة،
فما فقد من العبوديّة وجد في الرّبوبيّة،
و ما خفى من الرّبوبيّة أصيب في العبوديّة؛
🔆«بندگى، گوهرى است كه باطن آن ربوبيت است.
پس، هر چه از بندگى به دست نيامده باشد، در ربوبيت يافته میشود.
و هر چه از ربوبيت پوشيده و پنهان باشد، در بندگى حاصل میگردد.»(۲)
______________________
(۱)«مادر بتها، بت نفس شماست
زانكه آن بت مار و اين بت اژدهاست»
(مولوى)
(۲)مصباح الشّريعة، «في حقيقة العبودية»، باب ۱۰۰.
🔅🔅🔅
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة(قسمت نهم)
🔅🔅🔅
☘️ كسى كه با قدم عبوديّت سير كند و داغ ذلّت بندگى را بر پیشانی خودگذارد، به عزّ ربوبيّت واصل میشود.
☘️ راه رسیدن به حقايق ربوبيّت، سير در مدارج عبوديّت است، و آنچه در عبوديّت از انّيّت و انانيّت مفقود شود، در ظلّ حمايت ربوبيّت آن را مییابد.
☘️ تا به مقامى رسد كه حق تعالى سمع و بصر و دست و پاى او شود، چنانچه در حديث صحيح مشهور بين فريقين وارد است.(۱)
🔻وقتی از تصرّفات خود گذشت.
🔻و مملكت وجود خود را يكسره تسليم حق كرد.
🔻و خانه را به صاحب خانه واگذار نمود.
🔻و فانى در عزّ ربوبيّت شد.
⬅️ صاحب خانه، خود متصرّف در امور گردد.
به این ترتیب:
🔸تصرّفات او تصرّف الهى گرد.
🔸چشم او الهى شود و با چشم حق بنگرد.
🔸گوش او گوش الهى شود و به گوش حقّ بشنود.
_
(۱) اشاره است به روايت «قرب نوافل»:
«و انّه ليتقرّب إلىّ بالنافلة حتّى احبّه، فاذا احببته كنت سمعه الّذى يسمع به و بصره الّذى يبصر به و لسانه الّذى ينطق به و يده الّتى يبطش بها، ان دعانى اجبته و ان سألنى اعطيته ...»
اصول كافى، ج ۴، ص ۵۳، «كتاب الايمان و الكفر»
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة(قسمت دهم)
🔅🔅🔅
🌑هر چه ربوبيّت نفس كامل باشد و عزّ آن، منظور خواطر شود ⬅️ از عزّ ربوبيّت به همان اندازه كم شود و عز ربوبیت، ناقص میگردد.
🌑چرا كه اين دو، مقابل يكديگرند: «الدّنيا و الآخرة ضرّتان.» (۱)
🌾پس، ضروری است که سالك إلى اللّه به مقام ذلّ خود پىببرد و ذلّت عبوديّت، و عزّت ربوبيّت، همیشه جلوی چشمش باشد.
🌾هر چه اين تفکر قوّت گيرد:
🔹عبادت روحانیتر میشود.
🔹روح عبادت، قويتر میگردد.
🌾تا اگر به دستگيرى حقّ و اولياى كمّل عليهم السلام توانست به حقيقت عبوديّت و كنه آن واصل شود ⬅️ از سرّ عبادت، لمحهاى در میيابد.
___
(1)_ «دنيا و آخرت هووى يكديگرند.» عوالي اللّئالي، ج 1، ص 277، و ج 4، ص 115، نهج البلاغة، فيض الاسلام، «حكمت» 100.
🌱🌱🌱
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة(قسمت یازدهم)
🌷🌷🌷
🍃 در همه عبادات - خصوصا نماز كه سمت جامعيّت دارد و منزله آن در عبادات، منزله انسان كامل و اسم اعظم بلكه خود اسم اعظم است- اين دو مقام ⬅️ يعنى مقام عزّ ربوبيّت كه حقيقت است و مقام ذلّ عبوديّت كه رقيقه آن است، مرموز است.
🍃 در اعمال مستحبّی ⬅️ «قنوت» و در اعمال واجب ⬅️ «سجده»، ویژگی اختصاصىای دارند كه پس از اين، ان شاء اللّه به آن اشاره خواهم كرد.
🍃 بايد دانست كه عبوديّت مطلقه از بالاترین مراتب كمال و رفیعترین مقامات انسانيّت است كه جز اكمل خلق اللّه - محمّد صلّى اللّه عليه و آله _ #بالاصالة و ديگر اولياى كمّل #بالتّبعيّة كسى ديگر را از آن نصيبى نيست.
🍃 پاى عبوديّت دیگران، لنگ است و عبادت و عبوديّت آنها معلّل است.
🍃 فقط با قدم عبوديّت است که میتوان به معراج حقيقى مطلق رسيد.
🍃 به همین خاطر، در آيه شريفه فرمايد:
✨ «سُبحانَ الّذى اسْرى بِعَبْدِهِ...»
🍃 قدم عبوديّت و جذبه ربوبيّت، سير داد آن ذات مقدّس را به معراج قرب و وصول.
🍃 در «تشهدّ» نماز - كه بازگشت از فناى مطلقی است كه در سجده حاصل شده - باز توجّه به عبوديّت قبل از توجّه به رسالت است.
🍃 و ممكن است اشاره به آن باشد كه مقام رسالت نيز در نتيجه جوهره عبوديّت است.
🍃 و اين مطلب را دنباله بلندی است كه از وظيفه اين اوراق خارج است.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة(قسمت یازدهم 2)
🌷🌷🌷
♦️فصل دوم: مراتب مقامات سالکان
🍃سالکان در این مقام و سایر مقامات، مراتب و مدارجى بى شماری دارند وما بعضی از آن مراتب را به طور کلّى باز میگوییم.
🍃اما احاطه به همه جوانب و جمعآوری همـه مراتـب
آن، از عهده این ناچیز بیرون است:
«الطُّرُقُ الَى اللَّه بِعدد انْفاسِ الْخَلائق.»
1️⃣ مقام اول (علم):
سالک در این مرتبه، با سلوك علمى و برهان فلـسفى، ذلّت عبودیت و عزّت ربوبیت را ثابت مینماید.
✅یکى از لبـاب معـارف کـه در علـوم عالی و حکمت متعالیه، کاملا روشن شده، این است که:
🔹عالم خلق و همه موجودات، صرف ربـط و تعلّـق و محض فقر و فاقه هستند.
🔹عزّت، ملک و سلطنت مختص به ذات مقدس کبریا است.
🔹هیچ کس، حظی از حظوظ عزّت و کبریا ندارد.
🔹ذل عبودیت و فقر در پیشانی همه ماسوی الله، ثبـت و در حـاقّ حقیقت آنها ثابت است.
🔹حقیقت عرفان و نتیجه سلوك، کنار رفتن حجاب از وجـه حقیقت و یافتن ذلّ عبودیت و اصل فقر، در خـود و در همـه موجـودات است.
🍃دعـاى منسوب به سید کائنات صلّى اللَّه علیه و آله: «اللّهم ارِنى الاشیاء کَما هـی»، شـاید اشـاره بـه همین مقام باشد؛
🍃یعنى، خواهش مشاهده ذلّ عبودیت کـه مـستلزم شـهود عـزّ ربوبیـت اسـت.
🍃پس، اگر سالک راه حقیقت و عبودیت، با سلوك علمى و سـیر فکـرى،این منزل را طى کرد، در حجاب علم واقع شود و به مقام اول انسانیت میرسد.
🍃اما ایـن حجاب از حجابهای غلیظ است که گفته اند: «العلْم هو الْحجاب الْـاکْبر.»
🍃سـالک باید ایـن حجاب را پاره کند و از آن عبور کند.
🍃شاید اگر به این مقام، قناعت کند و قلب را در ایـن قیـد محدود نماید، در استدراج واقع شود.
✅استدراج در این مقام یعنی
🔻بـه ریزهکاریهای علمی میپردازد و با کمک حرکت فکر، براى این مطلوب، بـرهانهای متفاوت اقامـه میکنـد و از منـازل دیگـر محروم ماند.
🔻به تدریج قلبش به این مقام علاقهمند میشود و از نتیجه مطلوب که وصول به فناء اللَّه است، غافل میگردد.
🔻عمر خود را در حجاب برهان و شعبههای آن صرف مینماید.
🔻هر چه پرداختن به جزییات بیشتر شود، حجاب بزرگتر و احتجاب از حقیقت بیشتر میشود.
⛔️پس، سالک نباید گول شیطان را در این مقام بخورد و از حقیقت به واسطه زیادی علم و قوت برهان، محجوب شود و از ادامه سلوک بازماند.
🍃سالک باید دامن همت به کمر بزند و از جـدیت در طلـب مطلـوب حقیقـى، غافل نشود. تا خود را به مقام دیگر که مقام دوم است، برساند.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة(قسمت دوازدهم)
🌷🌷🌷
⏪ مراتب مقامات سالکان
2️⃣مقام دوم:
🌴در این مقام، آنچه را عقل با قدرت برهان و سلوك علمى ادراك کـرده
🔹بـا قلـم عقـل بـه صفحه قلب مینگارد
🔹و حقیقت ذلّ عبودیت و عزّ ربوبیت را بـه قلـب میرسـاند
🔹و از قیـود و حجـابهای علمی، فارغ میشود.
⬅️ پـس نتیجـه مقام دوم، حصول ایمان به حقایق است.
3️⃣ مقام سوم:
🌴مقام اطمینان و طمأنینه نفس است که در حقیقت، کاملترین مرتبه ایمـان اسـت.
✨قـالَ الله تَعالى مخاطباً لخَلیله:
«أَ و لَم تُؤمنْ؟ قالَ بلى و لکنْ لیطْمئنَّ قَلْبى.»
4️⃣ مقام چهارم:
🌴مقام مشاهده، نورى اسـت الهـى و تجلّـىاى اسـت رحمـانى کـه به تَبَـع تجلّیات اسمائی و صفاتی در سرّ سالک ظهور میکند و سر تا پاى قلب سالک با نور شهودى منور میشود.
🌴و در این مقام، درجات بسیاری است و در این مقام، نمونهاى از قرب نوافل «کُنْت سمعه و بصرَه و یده» بروز کند و سالک خـود را غرق در دریای بینهایتی، میبیند؛
🌴و پس از آن دریایی است بسیار عمیق که از اسرار قدر در آن شمهاى کشف شود.
⛔️ هر یک از این مقامات، استدراج مخصوص به خود دارد کـه سـالک را دچار هلاکـت عظـیم میکند.
🌴سالک باید در تمام مقامات، خود را از انانیت و انّیت رها کند و خودبین و خودخـواه
نباشد که به خصوص برای سالک، منشا بیشتر مفاسد است.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة(قسمت سیزدهم)
🌷🌷🌷
🔰فصل سوم : خشوع🔰
🌴 يكى از امورى كه براى سالك در همه عبادتها، به خصوص نماز كه سر آمد همه عبادتها است و مقام جامعيّت دارد لازم است، خشوع است.
🌴حقيقت خشوع همان خضوع کاملِ آمیخته با محبت يا خوف است.
🌴 راه دستیابی به خشوع: خشوع از ادراك عظمت و هيبت جمال و جلال حاصل میشود.
🌴 توضیح بیشتر:
قلب سالكان، به حسب فطرت مختلف است:
✅ برخی از قلبها، عشقى و از مظاهر جمال هستند. به حسب فطرت متوجّه به جمال محبوب هستند.
🌴 هنگامی که سالک در سلوك، ظلّ جميل يا اصل جمال را ادراک و مشاهده كنند، عظمت پنهان در سرّ جمال، آنها را محو كرده و از خود بىخود مینمايد.
🌴 چون در هر جمالى، جلالى پنهان و در هر جلالى، جمالى مستور است.
🌴 چنانچه ممكن است حضرت مولى العارفين و امير المؤمنين و السالكين صلوات اللّه عليه و على آله اجمعين به این نکته اشاره فرموده باشد، آنجا كه فرمايد:
✨«سبحان من اتّسعت رحمته لاوليائه في شدّة نقمته و اشتدّت نقمته لاعدائه فى سعة رحمته. (۱)
منزه است كسى كه عذاب و نقمتش شديد است و در همان حال رحمت او دوستانش را فرا گرفته، و با آنكه دايره رحمتش فراگير است، عذاب و نقمتش براى دشمنان شدّت گرفته است.»
🌴 پس، هيبت عظمت و بزرگی جمال آنها را فرو گيرد و حالت خشوع در مقابل جمال محبوب براى آنها دست دهد.
🌴اين حالت در ابتدای امر، موجب دگرگونی قلب و اضطراب میشود. پس از جاگیر شدن، حالت انس رخ میدهد و وحشت و اضطراب حاصل از عظمت، تبدیل به انس و سكينه میشود و حالت طمأنينه دست میدهد.
🌴 چنانچه حالت قلب خليل الرحمن عليه السلام چنين بوده.
✅ برخی از قلبها، خوفى و از مظاهر جلال هستند. آنها هميشه عظمت، كبريا و جلال را ادراک میكنند و خشوع آنها، خوفى میباشد و اسماء قهري و جلاليّ بر قلب آنها تجلی مییابد.
🌴 چنانچه حضرت يحيى على نبيّنا و آله و عليه السلام چنين بوده.
⬅️ پس، خشوع گاهى آمیخته با حبّ است و گاهى آمیخته با خوف و وحشت است؛ گرچه در هر حبّى وحشتى و در هر خوفى حبّى است.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة(قسمت چهاردهم)
🌷🌷🌷
🔰مراتب خشوع🔰
🍃مراتب خشوع ⬅️ به حسب مراتب ادراك عظمت و جلال و حسن و جمال است.
🌴چون امثال ما با اين حال، از نور مشاهدات محروميم، ناچار بايد در صدد تحصيل خشوع از طريق علم يا ايمان بر آييم.
✨قال الله تعالى:
«قَدْ افْلَحَ الْمُؤْمِنوُنَ الَّذين هُمْ في صَلاتِهِمْ خاشِعُون؛
همانا رستگار شدند مؤمنانى كه در نمازشان خاشعاند.»
( مؤمنون- 1 و 2)
🌴خداوند، خشوع در نماز را از حدود و علائم ايمان قرار داده، پس، هر كس در نماز خاشع نباشد، به حسب فرموده ذات مقدّس حق، از زمره اهل ايمان خارج است.
🌴و نمازهاى ما كه مشفوع با خشوع نيست از نقصان ايمان يا فقدان آن است.
🌴و چون اعتقاد و علم غير از ايمان است، از اين جهت، اين علمى كه به حق و اسماء و صفات او و ساير معارف الهيّه در ما پيدا میشود، غير از ايمان است.
⚫️شيطان به شهادت ذات مقدّس حق، علم به مبدأ و معاد دارد، با این وجود، كافر است.
🌴چرا که:
🔸«خَلَقْتَنى مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِين؛ مرا از آتش و او را از گل آفريدهاى.»( اعراف- 12) گويد.
🔹حق تعالى و خالقيّت او را مقرّ است ⬅️ انْظِرْنى الى يَوْمِ يُبْعَثوُن؛ مرا تا روزى كه بر انگيخته شوند مهلت ده.»( اعراف- 14) گويد.
⬅️ پس معاد را معتقد است.
🔸علم به كتب و رسل و ملائكه دارد، با اين وصف خداوند او را كافر خطاب كرده و از زمره مؤمنين خارج فرموده است.
🌴 پس، اهل علم و ايمان از هم ممتازند: هر اهل علمى اهل ايمان نيست.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة (قسمت پانزدهم)
🌷🌷🌷
🌴سالک بايد پس از سلوك علمى، خود را در سلك مؤمنين داخل كند و عظمت و جلال و بهاء و جمال حق _جلت عظمته_ را به قلب برساند تا قلب خاشع شود.
🌴و الاّ علم به تنهایی، خشوع نمیآورد. چنانچه در خودتان میبينيد كه با اعتقاد به مبدأ و معاد و اعتقاد به عظمت و جلال حقّ، قلب شما خاشع نيست.
✨و اما سخن خداى تعالى:
«الَمْ يَاْنِ لِلَّذينَ آمَنوُا انْ تَخْشَعَ قُلوُبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّه وَ مانَزَلَ مِنَ الْحَق؛
آيا مؤمنان را آن زمان فرا نرسيده است كه دلهايشان براى ياد خدا و آنچه از حق نازل گشته خاشع گردد.»( حديد- 16)
🌴شايد ايمان صورى، كه همان اعتقاد بما جاء به النّبيّ صلّى اللّه عليه است، مقصود باشد، و الاّ ايمان حقيقى ملازم با يك مرتبه از خشوع است، يا آن كه خشوع در آيه شريفه خشوع به مراتب كامل باشد.
🌴چنانچه «عالِم» را گاهى اطلاق كنند بر كسى كه از حدّ علم به حدّ ايمان رسيده باشد، و محتمل است.
✨در آيه شريفه «انَّما يَخْشَى اللَّه مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء؛ همانا از ميان بندگان خدا، دانشمندان از خداوند بيم و خشيت دارند.»( فاطر- 28) اشاره به آنها باشد.
🌴و در زبان كتاب و سنّت، علم و ايمان و اسلام، به مراتب مختلف اطلاق شده و بيان آنها از وظيفه اين اوراق خارج است.
🌴به طور کلی، سالك طريق آخرت- خصوصا با قدم معراج صلاتى- لازم است قلب خود را با نور علم و ايمان خاشع كند و هر اندازه که ممکن است اين رقيقه الهيّ و بارقه رحمانيّ را در قلب متمكّن نمايد، بلكه بتواند در تمام نماز حفظ اين حالت را بنمايد.
🔅🔅🔅
👈🏼تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة (قسمت شانزدهم)
🌷🌷🌷
🌴سالک طریق آخرت لازم است قلب خود را با نور علم و ایمان خاشع کند؛ این رقیقه الهی، بارقه رحمانی را در قلب _ به هر اندازه که ممکن است_ متمکن مینماید؛ بلکه میتواند در تمام نماز، این حالت را حفظ نماید.
🌴حالت تمكّن و استقرار در اوّل امر گرچه براى امثال ما قدرى مشكل است ولى با قدرى ممارست و ریاضت کشیدن قلب، امرى است بس ممكن.
🌴عزيزم، تحصيل كمال و زاد آخرت، طلب و جدّيّت میخواهد.
🌴هر چه مطلوب بزرگتر باشد، جدّيّت در راه آن، سزاوارتر است.
🌴البتّه معراج قرب الهى و مقام تقرّب جوار ربّ العز، با اين حال سستى و فتور و سهل انگارى دست نمیدهد. مردانه بايد قيام كرد تا به مطلوب رسيد.
🌴شما كه ايمان به آخرت داريد و آن نشئه را نسبت به اين نشئه قابل مقایسه نمیدانيد، چه در جانب سعادت و كمال يا در جانب شقاوت و وبال، چرا كه آن نشئه، عالم ابدى دائمى است كه موت و فنا ناپذير است، سعيدش در راحت و عزّت و نعمت هميشگی است:
🔸آنهم راحتى كه در اين عالم شبيه ندارد،
🔸عزّت و سلطنتى الهى كه در اين نشئه نظير ندارد،
🔸نعمتهايى كه در متخيّله كسى خطور ننموده است.
🌴 همچنین در جانب شقاوت آن، كه عذاب و نقمت و وبالش در اين عالم نظير و مثل ندارد.
✅راه وصول به سعادت، اطاعت ربّ العزّة است.
🌴در بين اطاعات و عبادات نیز هيچ يك به مرتبه نماز كه معجونى است جامع الهى كه متكفّل سعادت بشر است و قبولى آن موجب قبولى جميع اعمال است نمیباشد.
⬅️پس بايد:
✳️در طلب آن جدّيّت تامّ نماييد.
✳️از كوشش مضايقه نكنيد.
✳️در راه آن،تحمّل مشاقّ نماييد.
با آنكه مشقّت هم ندارد. بلكه اگر مدتی مواظبت كنيد و انس قلبى حاصل شود⬅️ در همين عالم از مناجات با حق لذّتها مىبريد كه با هيچ يك از لذّات اين عالم قابل مقایسه نيست.
🌴چنانچه از مطالعه احوال اهل مناجات با حق اين مطلب روشن شود.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة
🌷🌷🌷
(قسمت هفدهم)
#خشوع
🌴انسان پس از آن كه عظمت و جمال و جلال حق را با برهان يا بيان انبياء عليهم السلام فهميد، باید:
🔻قلب را متذكّر آن نماید.
🔻و كم كم با تذكّر و توجّه قلبى و مداومت به ذكر عظمت و جلال حق ⬅️ خشوع را در قلب وارد نماید تا نتيجه مطلوب، حاصل شود.
✅در هر حال، سالك نبايد به مقامی که دارد قناعت كند.
🌴هر مقامی که براى امثال ما حاصل شود، نزد اهل معرفت به پشيزى نيرزد و در بازار اصحاب قلوب، با خردلى مقابله نكند.
🌴 پس سالك بايد در جميع حالات متذكّر نقص و معايب خود باشد. شايد از این طریق، راهى به سعادت باز شود.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة
🌷🌷🌷
⏪اسرار نماز (قسمت هجدهم)
🔰فصل چهارم🔰
نمونههایی از آداب مهم قلبي عبادات (به خصوص عبادات ذکری):
1️⃣طمأنينه:(آرامش قلبی)
این طمانینه غير از طمانينهای است كه فقها (رضوان اللّه عليهم) در خصوص نماز شرط دانستهاند.
🔻 تعریف طمانینه:
طمانینه عبارت است از آن كه شخص سالك، عبادت را با سكون قلب و اطمينان خاطر بجا آورد.
✔️زيرا اگر عبادت را با حال اضطراب قلب و تزلزل بجا آورد:
🔸قلب از آن عبادت، تاثیر نمیپذیرد.
🔸و آثارى از عبادت در ملكوت قلب حاصل نمیشود.
🔸و حقيقت عبادت، صورت باطنيّه قلب نمیگردد.
🌴يكى از نكات تكرار عبادات و تكثار اذكار و اوراد آن است كه:
🔹قلب از آنها، اثر بگیرد.
🔹و انفعالى رخ بدهد.
⬅️تا كم كم حقيقت ذكر و عبادت، باطن ذات سالك را تشکیل بدهد.
⬅️و قلبش با روح عبادت متّحد گردد.
🌴تا قلب، اطمينان و سكون و طمأنينه و وقار نداشته باشد، در اذكار و نسك،(عبادت ها) تأثيرى نيست
و از حدّ ظاهر و ملك بدن، به ملكوت و باطن نفس سرايت نمینمايد و حظوظ قلبى از حقيقت عبادت ادا نمیشود. اين مطلب واضح است و با اندك تأمّلی معلوم میشود.
🌴اگر عبادتى چنين باشد كه قلب را از آن به هيچ وجه خبرى نباشد و از آن، آثارى در باطن پيدا نشود:
🔸در عوالم ديگر محفوظ نمیماند.
🔹و از نشئه ملك به نشئه ملكوت بالا نمیرود.
🔸و ممكن است در وقت شدائد مرض موت، سكرات هولناك موت و أهوال و مصيبات پس از موت خداى نخواسته صورت آن بكلّى از صفحه قلب محو و نابود شود و انسان با دست خالى در پيشگاه مقدّس حق برود.
🔘مثلا اگر كسى ذكر شريف لا اله الاّ اللّه، محمّد رسول اللّه (ص) را با سكون قلب و اطمينان دل بگويد و قلب را به اين ذكر شريف تعليم دهد، كم كم زبان قلب گويا شود و زبان ظاهر تابع زبان قلب شود و اوّل قلب ذاكر گردد پس از آن، زبان.
🌴امام صادق علیهالسلام به حسب روايت مصباح الشريعة اشاره به اين معنى فرموده:
«قال: فاجعل قلبك قبلة للسانك، لا تحرّكه الاّ باشارة القلب و موافقة العقل و رضى الايمان؛ قلب خود را قبله زبانت قرار بده، جز با اشاره قلب و موافقت عقل و رضاى ايمان زبان مجنبان.»
(مصباح الشريعة، باب 5.فى الذّكر. همچنین: مستدرك الوسائل، كتاب الصّلوة، أبواب الذكر، باب النّوادر، حديث 2.)
🌴در اوّل امر كه زبان قلب گويا نشده، سالك راه آخرت، بايد به آن تعليم بدهد و با طمانينه و سكون، ذكر را به آن القا كند. همين كه زبان قلب باز شد، قلب قبله زبان و ساير اعضاء میشود، با ذكر قلب، همه مملكت وجود انسانى ذاكر میگردد.
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom